Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Realdanias overgreb mod København - Voldtægt af havnefronten!

8. april 2008 21:58
Visninger  [1256 ]   Debat  [77 ]

Et udstillingssted. Et bosted. Et mødested. Et arbejdssted. Et legested. Et opholdssted. Et spisested. En forbindelseslinie, hvor byen møder havnen. Hvor trafikken møder og krydser bygningen. Hvor arbejdet møder fritiden. Hvor mennesker i alle aldre møder hinanden.

Så poetisk beskriver Dansk Arktektur Center (DAC, som finansieres af Realdania, der ønsker at bygge sit nye kontordomicil på Bryghusgrunden) det nyeste planlagte overgreb på Københavns Havnefront, Bryghusprojektet, der blev offentliggjort som dispositionsforslag i går.

Realdanias Rædsel

Det forties her, at:
- grunden er den sidste mulighed for at skabe et grønt område ved havnefronten i Indre By, i lighed, med hvad der sket på Islands Brygge
- at der - i givet fald - forpasses enhver mulighed for at skabe en helhedsplan for hele området mellem Det Kongelige Bibliotek og Langebro
- at der i forvejen på området ligger Indre Bys største legeplads, som er eneste grønne udendørsområde for skolen (Den Classenske Legatskole) og alle institutioner i Indre Bys BØRNEGADE, Vester Voldgade
- at der hermed ikke tages spor hensyn til den kulturarv, hvis bevarelse et kernepunkt i alle hidtige planer for området
- at man hermed kommer til at gentage skandalen ved Kalvebod Brygge, som gerne undskyldes med hensynet til behovet for kortvarig profit for den skrantende københavnske kommunekasse

Planen skal forelægges Københavns Kommunes Teknik- og Miljøudvalg den skæbesvangre dato, den 9. april!

Hvad bliver planens skæbne? Tja, det afhænger forhåbentlig af, hvad den folkelige opinion fortæller beslutningstagerne på Rådhuset!

PS: I modsætning til Realdanias egen poetiske beskrivelse mener andre det ligner en krydsning mellem en boreplatform og Field s. Hvad synes du?

Del på Facebook
08.04-2008 | 22:16 af Erik Willumsgaard
Læs i øvrigt mere om Bryghusgrunden og dens muligheder her:

http://www.talkingpoints.dk/bryghusgrunden.html
 
 
08.04-2008 | 22:22 af Erik Willumsgaard
Jeg har lige på email modtaget en kommentar:

- Reldanias forslag ligner mest af alt en rodet containerplads. Dette er ikke ment negativt, da der bestemt er arkitektoniske kvaliteter ved forslaget. Betegnelsen rodet containerplads bruger jeg for at sige, at byggeriet ville kunne gøre sig i Frihavnen, Nordhavnen eller i Tuborg Havn, men ikke i Frederiksholms Kanal og på Indre bys havnefronts sidste friareal.

- Projektet er voldsomt volumiøst og alt, alt for stort til den lille Bryghusgrund. Ved tidligere forslag til byggerier på grunden - et udenrigsministerium og et musikhus - faldt forslagene netop fordi man ville skåne kulturmiljøet og fordi byggerierne var for store til den lille grund. Realdanias projekt er mindst lige så stort som de tidligere forslag og bør derfor også frabedes.

- Realdanias projekt er blot endnu et eksempel på, at kommunen er villig til at imødekomme bygherrer ved at vende såvel lokal som kommuneplaner på hovedet. Bryghusgrunden er i alle planer rserveret offentlige kulturelle formål og nu vil man vende det til private formål.

- Realdania markedsfører projektet som et nyt dansk arkitekturcenter, men realiteten er, at det primært er et nyt hovedsæde for Realdania selv.

- Forslaget til erstatning af den nuværende legeplads med en lille 1. sals halvt overdækket legeplads, der størstedelen af dagen vil ligge i skygge er en hån mod alle de nuværende brugere.
 
 
08.04-2008 | 22:33 af Erik Willumsgaard
Hvordan synes du, København skal se ud i fremtiden? Skal al nyskabende byggeri moses sammen inde bag voldene, eller bruges til at berige de nye byområder, som Refshaleøen, Ellebjerg (St), Flintholm, Nordhavnen mv.?
 
 
08.04-2008 | 22:59 af Erik Willumsgaard
Det kunne jo også være nogen, der synes Realeas Rædsel er smuk og passer som, ja som en boksehandske i trynet på København!
 
 
08.04-2008 | 23:00 af Kristian Mortensen
Franskmændene har kunnet finde ud af det i Paris, bevare det gamle, og flytte det nye lidt udenfor, jo det vil være en voldtægt af det gamle Chr IV, stokværk og pakhus miljø at klodse sådan noget op, faktisk skulle bygninger som den her, Nationalbankens og den sorte firkant øh..diamant, de skulle ligge ved ex Ellebjerg og danne en helt ny moderne by med moderne flot arkitektur, så enig ja.
 
 
08.04-2008 | 23:04 af Erik Willumsgaard
@Blå Burka

Ja, selvfølgelig. Man har kunnet finde ud af det i masser af byer, bevare de historiske bydele, som giver en by identitet, og så berige nye bydele med moderne markant arkitektur. F.eks. en ny hovedbanegård Kbh. Syd ved Ellebjerg med direkte forbindelser til Sverige, Tyskland og Jylland, omkranset af tæt byggeri med markant arkitektur.
 
 
08.04-2008 | 23:05 af Kristian Mortensen
Forøvrigt synes jeg den mest af alt ligner en UFO
 
 
08.04-2008 | 23:07 af Erik Willumsgaard
UFO, tja, jeg synes godt man kunne lade folkeviddet blomstre lidt. Måske skulle man udskrive en konkurrence. Følgende hermed være foreslået:

- boreplatformen

- Fisketorvet 2

- Containerpladsen

- Ufoen

-
 
 
08.04-2008 | 23:11 af Erik Willumsgaard
Borreskovs Bokse
 
 
08.04-2008 | 23:16 af Erik Willumsgaard
Ritts Rædsel?
 
 
08.04-2008 | 23:24 af Erik Willumsgaard
Jeg giver en bajer til den første, som helt ærligt synes godt om Realdanias projekt!
 
 
08.04-2008 | 23:30 af Pettersen
Ved ikke lige om jeg har fortjent den bajer, men I tuder over at have mistet en byggelegeplads. Men er det da ikke det i får?? :-D
 
 
08.04-2008 | 23:33 af Pettersen
I øvrigt noget svindel med sådan en overskrift!
 
 
08.04-2008 | 23:36 af Kristian Mortensen
Hvad havde arkitekten fået at spise den dag han tegnede dette monstrum? Var han på svampe eller var han bare plørefuld? Kunne et navn være:

Psilocybin svampen
 
 
08.04-2008 | 23:37 af Jan Eskildsen
Vi kan også bare kalde det:

En naturlig fortsættelse (af havnefrontens ødelæggelse)
 
08.04-2008 | 23:38 af Pettersen
@Den lille blå burka

Nej, sådan kan min hjerne komme til at se ud bare efter et par flasker rødvin og en mindre flok påskebryg!
 
 
08.04-2008 | 23:42 af Erik Willumsgaard
Joe, Jan, men alle har jo forsikret efter fejltagelsen med Kalvebod Brygge (som man følte sig presset til pga. alvorlige lommesmerter), at man nu vil tage vare om byens ve og vel, uden hensyn til kortsigtede interesser.

Men kan kommunens velvilje over for dette projekt, som Jens Kramer Mikkelsen (ham igen!) via Ørestadsselskabet har lagt grund til, skyldes andet end helt kortsigtede interesser og løfter fra Realdanias pengetank?
 
 
08.04-2008 | 23:47 af Pettersen
Sjovt de også kalder det for et "bosted". Er det ikke nærmest en varmestue?

Borreskovs - eller Bondams - Bosted?
 
 
08.04-2008 | 23:51 af Kristian Mortensen
Eller hvad med: Bondams bondage bokse
 
 
08.04-2008 | 23:58 af Erik Willumsgaard
Her er en indsigelse, afsendt i dag til kommunens trafik- og miljøudvalg fra skolen og institutionerne i Indre Bys "legegade", Vester Voldgade, der har Bryghusgrunden, som eneste udendørsareal:

Længe har vi på Den Classenske Legatskole, Fritidshjemmet Vartov og Børnehaven Vartov holdt vejret frem mod afsløringen af planerne for REALDANIAS prestigebyggeri på Bryghusgrunden ved havnen. Nu er det sket og vi er desværre alle blevet temmelig skuffede. Her har i næsten 50 år ligget en stor velfungerende legeplads, hvor generationer af børn har haft det nødvendige albuerum der ikke er for meget af i en storby. . Den skal nu bebygges massivt og det levner efter vores vurdering ikke det nødvendige rum til børn.

Nu hvor sagen er mere konkret, og de bange anelser bliver bekræftet, synes vi at der er god grund til at være skeptisk overfor hvad dette megaprojekt kommer til at betyde for børnene på skolen og de to institutioner. Til sammen har vi dagligt ansvaret for mere end 500 børn som vi gerne vil give det bedst mulige.

Der er intet i de fremlagte planer der lægger op til at skolens og institutionernes behov for luft og plads tænkes ind, de foreslåede legearealer er små og bliver arkitekturregulerede ned til mindste tissemyre. Der er ikke i planerne lagt op til boldbaner, som har været et stort ønske fra både skolen og fritidshjemmet, ingen bålplads eller nøgen jord hvor man kan grave efter regnorme eller helt ned til kineserne. Kun lækre kurver i dyre materialer, som vil være smukt set fra husets vinduer.

Det er tydeligt at legepladserne passer skidt ind i de voluminøse planer, og den opdelte løsning med flere forskellige smålegepladser der lægges op til, synes vi afslører, at man dybest set helst var fri for de pokkers unger. Ønskerne til den kommende verdens bedste bylegeplads fra de brugere, forældre og naboer som blev inviteret og mødte op til dialogmøderne med KUBEN og REALDANIA sidste år er end ikke nævnt i planerne. Hvorfor skulle vi så komme til de møder?

Når man reserverer halvdelen af arealet af den nuværende legeplads til større børn på en smal kile med en vindblæst havnekaj på den ene side og en stærkt trafikeret indfaldsvej på den anden, gør man regning uden vært. Ingen har lyst til at opholde sig der.  De foreslåede smålegepladser er, mener vi, en voldsom forringelse af det nuværende.

Trafikalt lægges der op til at Vester Voldgade, Indre Bys børnegade,  bruges som indkørsel til ramperne for både de hundredevis af biler der er plads til i den kommende  p-kælder, og til al varekørsel til huset. Det er vi meget kede af at erfare, da det netop har forlydt at Vester Voldgade  ifm med Metropolzonen skal være grøn og reserveres bløde trafikanter. Hvordan det skal kunne lade sig gøre med den trafik der her lægges op til, er vanskeligt at se.

Bliver vi snigløbet af stærke kræfter, som når det hele er faldet på plads og Realdania har fået deres hovedsæde, DAC er flyttet, de dyre lejligheder er beboet og kontorerne er udlejet, vil kunne læne sig tilbage i øreklapstolene, skue ud over havnen og sige: Vi gjorde hvad vi kunne for at få børneliv i området, men sådan er det beklageligvis ikke gået?

Sidst synes vi at det er temmelig groft at sætte beslutningsprocessen igang ganske få dage efter at vi er blevet gjort bekendt med, hvordan det kommer til at se ud. Reelt har vi ikke en chance for at mødes og forholde os til forslaget, inden rådhuset er igang med at vedtage byggeriet.

Vi føler alle et ansvar for at børn som bor i Indre By også i fremtiden har et sted at boltre sig. Får REALDANIA lov at bygge som det er foreslået, har vi meget svært ved at se, hvor de børn som i forvejen har trange forhold på en gammel og slidt skole, og daginstitutioner uden andre steder at komme udendørs, fremover skal trække vejret.

Vi anerkender at REALDANIA som ejer har ret til at bygge et hus på deres grund, men vi må fastholde REALDANIA på deres løfte om at anlægge ‘Verdens bedste Bylegeplads’, og reelt lytte til brugernes ønsker og behov.

Forslaget der blev offentliggjort i mandags synes vi faktisk holder børnene for nar. Og det kan da ikke være meningen?
 
 
09.04-2008 | 00:02 af Erik Willumsgaard
Nogle mener, at man er bagstræberisk, hvis man ikke jubler taknemmeligt over ethvert nyt projekt fra en investor (som i dette tilfælde er Realdania, som leger med (os) danske boligejeres penge).

Men man bør lige bemærke, at det er de byer, som forstår at værne om deres kulturarv og identitet, som bærer fremtiden, frem for de byer, hvor man bevidstløs bomber skyskrabere ned i historiske kvarterer?

Har du tænkt over, at København mangler markante bygningsværker i alle de nye udviklingsområder, som f.eks. Refshaleøen, Ny Ellebjerg Station, Flintholm, Sydhavnen, Nordhavnen osv. osv.?

Den, som kun vil følge udviklingen, kommer i hvert fald aldrig til at påvirke den!
 
 
09.04-2008 | 00:02 af Erik Willumsgaard
Læs i øvrigt mere om Bryghusgrunden her:

http://www.talkingpoints.dk/bryghusgrunden.html
 
 
09.04-2008 | 00:06 af Pettersen
Interessant! Jeg troede ellers, at Indre By var totalt tømt for børn. Godt at høre!
 
 
09.04-2008 | 00:07 af Pettersen
Anede faktisk ikke engang, at der lå en stor legeplads. Men, man har jo lov at blive klogere.

Jeg vil gå ind og læse om sagen.
 
 
09.04-2008 | 00:11 af Erik Willumsgaard
@Pettersen

Det er der faktisk (alt for) mange, som ikke gør, selv ikke i kommunen! Selvom den er én af de allervigtigste, da den er eneste udendørsareal for flere institutioner og skolen, hvis skolegård skal være byggeplads under de kommende års udvidelse af skolen, så den kan rumme "børneeksplosionen" i Indre By.
 
 
09.04-2008 | 00:30 af Erik Willumsgaard
@Petersen

Der har i de seneste 10 år faktisk været en eksplosion af børnetallet i de indre bydele. Vi udvider Den Classenske Legatskole til at kunne klare de 450 elever, som nu går der. For ganske få år siden var den lukningstruet med kun omkring 100 elever. Og Gasværksvejens Skole her på Indre Vesterbro er lige genåbnet (med rigeligt til to spor) efter at have været lukket i 10 år på grund af svigtende børnetal.
 
 
09.04-2008 | 00:32 af Erik Willumsgaard
Tak for gode idéer til smædenavne for den nye kontorkasse ved havnen. Men flere er velkomne :-)
 
 
09.04-2008 | 08:02 af Dorthe_P
Det er da helt klart den metroseksuelle Bondam, der har været på spil. Alting skalligne New York!
 
09.04-2008 | 08:05 af Dorthe_P
Jeg har selv leget på Bryghusgrunden, da jeg gik i skole og fritidshjem. Det var vores mulighed for at klatre i træer, bygge mudderslotte og træskure, og lave huler i buskadset.

Skal børnene nu gøre det inde mellem "Bondams containere", som man passende kan kalde planen for det nye hus?
 
09.04-2008 | 08:10 af Erik Willumsgaard
@Dorthe_P

Jeg er bange for, at det ikke kun er Bondam, men også Ritt og VK, som støtter hærværket - endnu!
 
 
09.04-2008 | 08:13 af Erik Willumsgaard
@Dorthe_P

Ja, jeg har altid sagt, at det Bryghusgrunden giver vores børn her på stenbroen mulighed for at komme hjem fra børnehave, skole og fritidshjem med skrammer på knæene, tømmerlus på fingrene og mudder i håret.

Det kan man ikke få på de arkitekttegnede legepladser inde på "boreplatformen".

Københavns Kommune har i den grad lykkedes med at tiltrække og fastholde børnefamilier i byen. Så kan man ikke samtidig begynde at nedlægge den største og vigtigste legeplads i Indre By.
 
 
09.04-2008 | 08:15 af Dorthe_P
Er der ingen steder man kan protestere, skrive under på noget, eller videre?
 
09.04-2008 | 08:18 af Erik Willumsgaard
Jo, Dorthe_P, det kan du her, http://www.talkingpoints.dk/bryghusgrunden.html
 
 
09.04-2008 | 08:57 af Dorthe_P
Tak for linket. Og hold da op, det er da en hel vildt god og enormt informativ hjemmeside. Må være et kæmpearbejde!
 
09.04-2008 | 09:05 af Pettersen
Har også lige kigget på hjemmesiden. Må indrømme,at jeg har været lidt for dum på dette område i København. Det kan blive flot, hvis man kan undgå Bondams kasser.
 
 
09.04-2008 | 09:14 af Dorthe_P
Det eneste rigtige nu må være at gennemføre en åben konkurrence for udformningen af dette spændende område. Det kan ikke passe, at Realdania selv kan få lov at skalte og valte helt på tværs af borgernes mening.
 
09.04-2008 | 09:20 af Erik Willumsgaard
@Petersen

Ja, det er bl.a. på grund af trafikhelvedet langs havnen et noget overset område. Hvis man står på Rådhuspladsen og vil ned til vandet, går man typisk ikke den nærmeste vej ad forsømte V. Voldgade til Christians Brygge, men hele vejen gennem Strøget til Nyhavn.

Men Realdanias projekt vil ikke ændre på det forhold. Tværtimod skal der været et p-hus til 800 biler i projektet, med en nedkørselsrampe for de mange biler i V. Voldgade, som dermed bliver endnu mere trist!
 
 
09.04-2008 | 09:21 af Erik Willumsgaard
@Dorthe_P

Bryghusgruppen, som står bag nævnte hjemmeside, har også arbejdet med idéer til udskrivning af en konkurrence, men endnu ikke lykkedes med at skaffe financiering.
 
 
09.04-2008 | 09:21 af Erik Willumsgaard
Men, hvis nogen af de tilstedeværende tilfældigvis skulle være bestyrer af en velpolstret fond, så sig bare til!
 
 
09.04-2008 | 09:25 af Pettersen
Hvad med Nyhedsavisen?? Alle de andre aviser har åbenbart lagt sig på ryggen og logrer løs for Realdanias mange milliarder. Var det ikke en sag for et rask lille blad som NA at bore lidt mere i?
 
 
09.04-2008 | 09:38 af Pettersen
Hvem pokker skal man egentlig stemme på, hvis København ikke skal smadres totalt. Venstrefløjen virker også som totalt bovlamt halehæng til Bondam-Bjerregaard-aksens beton-kommunisme!
 
 
09.04-2008 | 09:45 af Dorthe_P
Jeg er normalt midtervælger, men føler mig også helt desperat over udviklingen i København. Socialdemokrater og radikale siger de gerne vil skabe en bæredygtig by med kollektiv trafik og mindre os og støj, men deres handlinger siger noget helt modsat. Og SF ser ud til at være totalt halehæng til dem.

Skal man virkelig helt ud og stemme på Enhedslisten for at sat en stopper for dette vanvid. Eller har man stadig lov at håbe på nye toner i S og R?
 
09.04-2008 | 09:51 af Erik Willumsgaard
@Pettersen

Ja, jeg håber også hele tiden på, at der er nogle aviser, som vågner lidt op i forhold til alle de planlagte overgreb på København.

Men det er nok ikke lige Nyhedsavisen, som ligger først for!
 
 
09.04-2008 | 09:53 af Erik Willumsgaard
Ja, hvem skal man stemme på? Jeg er enig i, at mit gamle parti, SF, er faldet totalt af på den mht. trafik- og byplanlægning i Kbh.

Så, jeg sætter min lid til, at det bliver muligt at banke noget fornuft ind i V, K, R og S.
 
 
09.04-2008 | 09:56 af Dorthe_P
Skulle man danne en ny kommunal liste, Københavnerlisten, inden næste valg, for alle borgerlige som venstreorienterede, som lige nu føler sig hjemløse med deres frustration over udviklingen i København?
 
09.04-2008 | 10:01 af Pettersen
@Dorthe_P

Måske en god idé med en ny liste, men den skal være helt tværpolitisk, for der er rigtigt mange meget borgerlige vælgere, som også er voldsomt utilfredse med V og K s politik omkring København.
 
 
09.04-2008 | 10:07 af Erik Willumsgaard
Jeg har da også somme tider tænkt på muligheden for en Københavnerliste, men mange ting taler imod.

For det første har jeg ikke lyst til at svække partierne yderligere end de aktuelt er.

For det andet vil der i givet fald blive et frygteligt hyr med at skabe fodslag på alle de områder, som ikke har med byudvikling at gøre, f.eks. skoler, det sociale område mv.

Jeg kan allerede blive træt ved tanken om alle de mulige konflikter!
 
 
09.04-2008 | 10:16 af Dorthe_P
Åh ja, konservative damer med blåt hår, aktivister med partisantørklæder, småbørnsforældre på Christianiacykel og byplanarkitekter med sixpence og plusfours. Jeg ser det for mig - enige om at bevare kulturmiljøer, legeområder mv. mod Bondam og Bjerregårds overgreb; men enighed om Christiania, Ungdomshus, fixerum mv.??

Jeg sender lige selv min idé om Københavnerlisten til hjørnespark!
 
09.04-2008 | 10:27 af Erik Willumsgaard
@Nunnegaard

Ja, men vi ligger sørme heller ikke på den lade side. Vi er mange mennesker, som forsøger at give Realdania & Co modstand overalt. På møder, konferencer, ved demonstrationer, i TV, underskriftsindsamlinger, henvendelser til politikerne osv. osv.

Se f.eks. www.metropolzonen.dk, som samler nogle af de mange aktive grupper i København.
 
 
09.04-2008 | 10:31 af Pettersen
Jo tak, nu I maler det op, kan jeg også godt se, at tanken om en ny kommunalpolitisk liste virker dødfødt!
 
 
09.04-2008 | 11:31 af Erik Willumsgaard
På Politikens I Byen, kalder én det for et "Nyt Hundige Center"!
 
 
09.04-2008 | 12:04 af Pettersen
Har lige været ovre på Politiken.

Det er skræmmende så mange, der kan falde i svime over sådan en gang bras, som ovenikøbet ødelægger havnefronten, værdifuldt kulturmiljø, og et unikt legeområde for kvarterets børn!
 
 
09.04-2008 | 12:08 af Pettersen
Hundige Center, OK! Men er det næsten ikke for meget sagt, for skulle der så ikke være nogle butikker i stedet for kontorer og luksuslejligheder?
 
 
09.04-2008 | 12:15 af Dorthe_P
Jeg bliver sgu mere og mere sur over denne planlagte svinestreg, jo mere jeg tænker over det.

Jeg tænker på alle mine gode timer på byggelegepladsen, som ved gud ikke var smuk, men for fanden da, hvor vi havde det skønt, året rundt. Med røde kinder, motion, kreativitet og sund leg.

Hvor har Realdania, Bondam og alle de andre i beton-alliancen tænkt sig, at børnene skal få det i fremtiden? Så svar da for helvede!
 
09.04-2008 | 12:17 af Dorthe_P
Hjælp, hjælp, jeg har lige fået at vide, at min mands arbejdsplads modtager masser af penge fra Realdania. De har sgu omringet os med alle deres penge!
 
09.04-2008 | 12:18 af Dorthe_P
Og hvorfor fande er der ikke bare én eneste sprøjte, én eneste skriverkarl, der kan få øje på skandalen? Modtager aviserne også penge fra Realdania?
 
09.04-2008 | 12:20 af Erik Willumsgaard
Hvem taler børnenes sag? Hvem blandt københavnske politikere tænker overhovedet på dem?
 
 
09.04-2008 | 12:26 af Pettersen
Jeg forstår sgu godt du er sur, Dorthe, jeg bliver helt misundelig på din barndom!

Men, hvor går man hen med sin vrede?
 
 
09.04-2008 | 12:29 af Erik Willumsgaard
Jeg har nu lige fået oplyst, at Dansk Naturfredningsforening har holdt møde om sagen i går, og vil sende en skarp protest til Klaus Bondam. Spørgsmålet er bare, hvor meget det hjælper.
 
 
09.04-2008 | 12:59 af Dorthe_P
Er der for helvedes ingen andre, som går op i Københavns ve og vel? Jeg kommer lige til at se, at det er meget få, som deltager i denne debat. Er man helt ligeglade?
 
09.04-2008 | 13:07 af Erik Willumsgaard
@Dorthe_P

Jo, der er som sagt mange engagerede mennesker i København, som er aktive i et væld af foreninger og borgergrupper. Men de er åbenbart ikke aktive her på NA!
 
 
09.04-2008 | 13:08 af Erik Willumsgaard
Jeg kan i øvrigt oplyse, at Bryghusgruppen holder møde her i aften, hos undertegnede. Hvis du har lyst til at deltage, så send venligst en email til mig erik(A)willumsgaard@gmail.com
 
 
09.04-2008 | 13:11 af Erik Willumsgaard
Pettersen, Dorthe_P, ja hvem som helst, som har lyst til at bidrage til Københavns fremtid er velkomne.
 
 
09.04-2008 | 13:14 af Dorthe_P
Joe tak, jeg er allerede rimeligt ophængt. Og min kære mand mener også, at det kan  blive problematisk for ham, hvis jeg engagerer mig imod Realdania :-(
 
09.04-2008 | 13:15 af Pettersen
Jeg må også melde pas, da jeg ikke befinder mig i DK, pt., men måske senere...
 
 
09.04-2008 | 13:17 af Erik Willumsgaard
OK, Dorthe, det oplever vi tit. Mange vil gerne samle underskrifter imod Realdanias projekt, men ikke selv skrive under!
 
 
09.04-2008 | 13:18 af Erik Willumsgaard
@Pettersen

OK, bare meld dig, hvis du har lyst, når du rammer Danmark igen!
 
 
09.04-2008 | 13:20 af Erik Willumsgaard
Men stadigvæk, det gælder også alle andre, bare meld jer til erik(A)willumsgaard.dk
 
 
09.04-2008 | 13:24 af Pettersen
OK!
 
 
09.04-2008 | 13:43 af arkitekten
Jeg så en henvising til denne debat ovre på "ibyen".

Jeg er selv arkitekt og frygtelig afhængig af Realdanias velvillighed og vil derfor være totalt anonym.
 
09.04-2008 | 13:44 af arkitekten
Men jeg synes det planlagte byggeri er katastrofalt på enhver måde. Både med hensyn til byplan, adgang til havnen, og hensynet til det kulturhistoriske miljø omkring Frederiksholms Kanal.
 
09.04-2008 | 13:45 af arkitekten
Jeg har ikke læst alle indlæg i ovenstående debat, men fornemmer efter en skimning, at man allerede har godt fat i mange af de problematiske sider.
 
09.04-2008 | 13:47 af arkitekten
Og så er jeg her også blevet opmærksom på, at der findes et meget nødvedigt og værdifuldt legeområde på pladsen. Og det er et hensyn som også vejer tungt i en byplanlægning. Legepladsen behøver måske ikke ligge lige dér. Men der skal i givet fald skaffes en mindst lige så god plads inden for meget kort afstand, når så mange børn i skole og institutioner i Vester Voldgade er så afhængige af den.
 
09.04-2008 | 13:51 af Erik Willumsgaard
Velkommen arkitekt. Du er ikke den første kritiske artikekt, som jeg møder, der ønsker at være anonym.

Jeg er meget enige i dine betragtninger. For yderligere oplysninger, check også lige:

http://www.talkingpoints.dk/bryghusgrunden.html
 
 
09.04-2008 | 15:16 af Jan Eskildsen
@Willumsgaard

Svaret er nej.

En gang Kramer, altid Kramer.
 
09.04-2008 | 17:35 af Erik Willumsgaard
Jeg har lige modtaget følgende kommentarer i et brev:

I kan ikke være bekendt at ødelægge Bryghusgrunden og Christians Brygge med det rædsomme forslag fra Realea, Realdania og Rem Koolhaas.

Dansk Arkitektur Center kan vel forblive på Gl. Dok?

Det kommer til at se ud som om Ritt hjælper Nue-Møller med en byggetilladelse, som tak for hjælp for BilligBoligerne.

Havnepromenaden

Der har været sagt og sukket meget over at vi ikke fik en promenade langs Kalvebod Brygge, og at de kedelige kontorhuse spærrer for vandet. Dette byggeri fortsætter ødelæggelsen af havnen og håner folkets ønske om en havnepromenade langs kajen.

Byg det et andet sted.

Det gælder for Rem Koolhaas forslag, at det ville klæde Nordhavnen, men ødelægger Indre by, nøjagtig som Erick van Egeraats spidsgavlede huse ville have været spændende på Refshaleøen ved indsejlingen til København, men ødelæggende for Krøyers Plads.

Byggeriet er fuldstændig ude af proportioner med omgivelserne.

Det vil, når stedet og omgivelserne tages i betragtning blive en såkaldt ”øjenbæ”.

Visualiseringen i Politiken gav mig oplevelsen af en krydsning mellem Fields og Bruuns Galleri ved Århus Hovedbanegård og en olieboreplatform. Det er så kunstigt at man bliver deprimeret.

Orangeri som et blomstrende alternativ!

Min gode ven xx, har skrevet en del om drømmen om et orangeri på Bryghusgrunden. Et stort gennemsigtigt drivhus til store planter, cafe og udstillinger. Det kunne passes ind i omgivelserne og blive et stort og helt bogstaveligt blomstrende trækplaster for turister og byens og landets befolkning.

København savner ikke grå beton og granit, men blomster.

Det gælder Axeltorv, Bryghusgrunden og Søren Kierkegaards Plads, som er det mest dødssyge sted i byen. Jeg har ondt af Istedløven! Det er synd, som den står der i gruset. Det er så ubeskriveligt fantasiforladt og kedeligt.

Vi må kræve:

Christians Brygges kaj og vej skal holdes fri for byggeri.

Fri havnepromenade for folket og turisterne.

Grønt og blomster i stedet for beton og granit.

Tænk på turisterne

Turisterne kommer tilrejsende og betaler dyrt for at se Den lille Havfrue, Tivoli og Christiania! Aldrig for at se højhuse.

I Bruxelles ligger højhus-områderne øde, mens folk valfarter til Manneken-Pis!
 
 
09.04-2008 | 18:52 af Erik Willumsgaard
Og hvor skal vi så holde de sagnomspundne store grillfester, hvor børnene laver teater, akrobatik mv., og hvor alle råhygger sig voldsomt.

Skal det være inde i Realdanias atriumgård, eller oven på deres tag?
 
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl
Erik Willumsgaard
PS: Af tekniske grunde har jeg været nødt til at oprette en ny blog. Alle gamle indlæg kan findes her: http://avisen.dk/brugere/Erik_Willumsgaard.aspx
På denne notesblog vil jeg kommentere politik, kultur og hverdagslivets sociologi.
Indlæg | 265 | 359.502 | 7561
Siden | 31. oktober 2007 10:03
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites