|
|
19.07-2008 | 10:06
af
Erik Willumsgaard
| Hvad forventer I f.eks. kære læsere af en ferie, om efterår, vinter eller forår? |
|
| |
|
|
19.07-2008 | 10:13
af
(Slettet bruger)
| Kommentar er blevet slettet. |
|
|
|
|
|
|
19.07-2008 | 10:14
af
Eva Adamsen
ewil
Bøger kan jeg læse herhjemme og blogge ligeså og ligeledes er Kastellet , Dyrehaven, Frederiksber Have etc velegnet (og uden klipper) til motionsture, og skal jeg betale i dyre domme for en ferielejlighed eller sommerhus skal jeg ha' "solskinsgaranti", og det får jeg ikke på disse breddegrader.
Men jeg bli'r heller aldrig at finde på hverken GrønlandIsland eller Færørerne.;-)
Kort sagt: Jeg vil ha'én på opleveren, hvis jeg skal betale for det.:-) |
|
| |
|
|
|
|
19.07-2008 | 10:17
af
Eva Adamsen
| PS! Og så er det vel tilmed stadigt hundedyrt med bro og færge at komme til Bornholm?! |
|
| |
|
|
19.07-2008 | 10:20
af
Carsten Svendsen
| Jeg tror Bornholm har satset for ensidigt på "Solskinsøen". |
|
|
|
|
|
|
19.07-2008 | 10:22
af
Erik Willumsgaard
@Madonna
Ja, omkostningen til færge - eventuel bro - skal selvfølgelig medregnes i ethvert feriebudget. Men det skal københavnere, som skal til Vestkysten, jo også, selvom det måske kan gøres billigere.
Og godt nok kan Vestkysten være skøn, men jeg synes godt nok Bornholm har ti gange mere at byde på, inden for et langt mere overkommeligt areal. |
|
| |
|
|
19.07-2008 | 10:22
af
Erik Hulegaard
@ewil: Det korte svar: Afstand og klima. Mange associerer klippeøen med noget ganske "remote", det danske klima er jo typisk "kystklima" til glæde for nogle, herunder rejsebureauerne :-)! Personligt finder jeg stor fornøjelse i at rejse udenfor sæsonen, også til smukke og afvekslende naturområder som solskinsøen. Og endelig - den med Vesterhavet. Mine kontakter i det barske vestjydske med mange års erfaring siger, at der bestemt ikke "er gang i den" hele året. Men - kære ewil - logistikken er klart bedre end B.! |
|
|
|
|
|
|
19.07-2008 | 10:24
af
Erik Willumsgaard
@C. Svendsen
Jeg er helt enig i, at der har været noget galt med markedsføringen. Og at den med solskinsøen rammer alt for begrænset, i betragtning af udbudet af naturoplevelser og øvrige seværdigheder. Heldigvis er man på det seneste ved at få øjnene op for det kulinariske, med stærkere markedsføring af alle de gode specialiteter Bornholm heldigvis kan byde på i de senere år. |
|
| |
|
|
|
|
19.07-2008 | 10:39
af
Laila laix
Erik: Det var dog spøjst! - Hyggelige Bornholm, kommenter det overfor køkkenlederne de diverse steder.:)- måske?... |
|
| |
|
|
|
|
19.07-2008 | 10:40
af
Erik Willumsgaard
@Hulegaard Jeg vil tro, at du har ret i det med afstanden. Bl.a. at det ikke er gået op for mange, at man med DSB, Gråhundbus eller Bornholmer-expressen (de to første via Ystad-Rønne, den sidste via Simrishamn-Allinge) kan nå fra Kbh til Bornholm på tre timer.
Mht. Vestkysten så er mine efterretninger åbenbart ikke helt sikre, men jeg tror det nogle steder, f.eks. i Blåvand er lykkedes at strække sæsonen noget.
Men grundlæggende så er det jo nok rigtigt, at de fleste stadig forbinder ferie med solskin og badning, frem for vandreture i vinterstorme! |
|
| |
|
|
|
|
19.07-2008 | 10:44
af
Erik Willumsgaard
@Madonna
Jeg synes også det er skønt at holde ferie i København, som har uendelig meget at byde på. Men jeg synes altså, at det giver en ekstra tand på opleveren at stå på klipperne og se og høre en vinterstorm brage fire meter høje bølger lige neden for!
Mht. priserne for sommerhuse og lejligheder, så er de altså meget moderede, når man kommer uden for sæsonen. Se. f.eks. vores her:
http://www.sommerferie.nu/dk/sommerhus/4878/ |
|
| |
|
|
|
|
19.07-2008 | 10:45
af
Erik Willumsgaard
@Laila Kragh
Den fik jeg ikke helt? Skal jeg opfordre køkkencheferne på restauranterne til i højere grad at satse på de bornholmske specialiteter, eller hur? :-) |
|
| |
|
|
|
|
19.07-2008 | 10:59
af
Erik Willumsgaard
| Nå, nu er croissanterne til morgenmaden bagt færdig, så jeg må ile. Utroligt, som tiden racer afsted! |
|
| |
|
|
|
|
19.07-2008 | 11:01
af
Eva Adamsen
ewil
Mrgenmad???
Vi andre skal snart til frokosten....hæhæ.;-) |
|
| |
|
|
19.07-2008 | 11:04
af
Egil Nielsen
For tiden skriver jeg guidebog for Politikens Forlag og har samme oplevelse fra bl.a. det fynske. Alt der ikke ligger i cykelafstand fra Odense banegård synes at være lukket ud over juli måned.
Svendsen har vist fat i noget af problematikken: man satser meget ensidigt på eks. at brande "Solskinsøen". Bornholm har måske ikke de store ressourcer at trække på og deres brands vil måske blive ganske små. Derfor ser man ofte alle samle deres kræfter under ét for at gøre fælles front.
På Fyn er det dog sært at man stort set overalt forsøger at fortælle om eventyrdigteren - dér burde være folk nok til at forsøge mere end ét brand.
Som solskinsø (og måske også lidt forblæst) var det måske oplagt for Bornholm at prøve at brande sig som en ø der beroede sig 100% på bæredygtig/vedvarende energi. Ærø, i det sydfynske, forsøger netop dette i disse år. Med naturens gunstighed var det oplagt for Bornholm at blive til en vedvarende energi-ø. |
|
|
|
|
|
|
19.07-2008 | 11:06
af
Laila laix
| mærkeligt, staten skulle jo netop gi'disse landgiversteder kroer etc. tilskud for at højne kulturen. |
|
| |
|
|
|
|
19.07-2008 | 11:40
af
Erik Willumsgaard
@Madonna
Vi holder ferie! Og så får vi morgenmad, når tidens fylde kommer. Men det var dejligt med croissanter i solskinsvejr, selvom dmi i mange dage har truet med regnvejr. |
|
| |
|
|
|
|
19.07-2008 | 11:42
af
Erik Willumsgaard
@Laila Kragh
Helt enig. Men der er heldigvis et EU-støttet projekt til udvikling af markedsføring af Bornholmsk madkultur. Der kunne dog gøres langt mere. |
|
| |
|
|
|
|
19.07-2008 | 11:49
af
Erik Willumsgaard
@Solip Sisme
Jeg var ikke klar over, at det stod helt så slemt til på Fyn. Men hele den danske turisme halter slemt i disse år, og mangler udvikling.
Og stadig enig vedr. "solskinsøen". Med det ustadige danske vejr vil man alligevel aldrig kunne konkurrere med Mallorca mv. mht. solskinstimer og badevejr. Mens naturen/geologien/klipperne, madkulturen, kunsten, de røgede sild, bymiljøerne, cykelvejene er særegne værdier.
Ja, og dertil kunne man passende føje bæredygtighed, både inden for energi og fødevareproduktion. |
|
| |
|
|
|
|
19.07-2008 | 12:46
af
Kim Kaos
Hvis jeg havde en lille smule penge så ville jeg købe mig et hus på Bornholm og en lille dyt.
Hvad skal jeg med udlandet når jeg har Bornholm
Men desværre har jeg ingen penge og ingen dyt - så jeg må blive i København |
|
| |
|
|
|
|
19.07-2008 | 13:05
af
Erik Willumsgaard
@Kim Kaos
Mht. udlandet vil jeg holde mig til Per Højholt, som i et digt sagde "Jeg kan ikke lide udlandet. De har sådan nogle mærkelige postkasser"!
Jeg kan i øvrigt ikke se, hvorfor man nødvendigvis skal have en dyt for at komme til Bornholm. Nu har vi holdt ferier herovre igennem 5-6 år uden at have én, og fået vores faste domicil, stadig uden at have én. Selvom BAT (Bornholms Amts Trafik) godt kunne gøre det bedre, klarer vi os nu fint med dem, og så cykler.
For et par dage siden havde vi besøg af nogle fastboende (tilflyttere i ét af de herligste gamle huse i Gudhjem), og de har boet her adskillige år, og klaret sig fint, med jævnlige rejser til Kbh og det store udland, uden bil. |
|
| |
|
|
|
|
19.07-2008 | 13:19
af
Kim Kaos
@af Erik Willumsgaard (Willumsgaard)
Jeg kan måske leve uden en meget lille dyt - men penge til et hus har jeg ej - desværre.
Men den dag Fru Fortuna drysser lidt tryllestøv på mig så flytter jeg også med det vuns.
Lejlighed i København på 67 m2 med stor sydvestvendt altan - bad og flot køkken - lys og venlig i grønt og roligt kvarter med adgang til alle centrale offentlige tog- og buslinier - Byttes til en ønskedrøm på Bornholm med havudsigt og egen have - æbletræ og havudsigt er et minimumskrav ;) |
|
| |
|
|
|
|
19.07-2008 | 13:25
af
Erik Willumsgaard
| :-) Held og lykke med Fru Fortuna - og boligmarkedet - Kim Kaos! |
|
| |
|
|
|
|
19.07-2008 | 13:58
af
Erik Willumsgaard
| Og nu står den så på fernisage på udstillingen Holkahesten 2008 på Gudhjem Museer. |
|
| |
|
|
|
|
19.07-2008 | 14:02
af
Kim Kaos
Den var for sløj Erik - lad os lave en ordenlig reklame:
"Holkahesten rider på Gudhjem Museum 18. jul. 2008 07.17 Østlandet 14 af de 21 kunstnere, der er med i sammenslutningen "Holkahesten" deltager i den årlige udstilling på Gudhjem Museum.
Det fortæller museets formand Mogens Lau, der i denne uge går og sætter udstillingen op.
Han har hele ugen gået og gjort udstillingen klar, og siger, at der ser ud til at være en god balance mellem billeder og kunsthåndværk i år.
- Det virker umiddelbart som om det bliver en meget helstøbt udstilling i år, siger Mogens Lau.
Årets plakat er et foto af keramikeren Astrid Anderbergs bud på fabeldyret Holkahesten.
Hun har skabt en keramikfigur fra skrækfortællingerne om Holkahesten, der huserede i Holkadalen når man i en sen nattetime skulle passere dalen i mørke eller i bedste fald ved et sparsomt, flaksende lysskær, som i fantasien kunne antage de særeste former.
Der fernisering på lørdag og udstillingen kan ses frem til den 7. september.
Det er 8. år Holkahesten galopperer i Gudhjem."
http://dr.dk/Regioner/Bornholm/Nyheder/Oestlandet/2008/07/18/071312.htm
Vil I vide mere om hvad der sker på Østersøens perle:
http://dr.dk/Regioner/Bornholm/
Så skulle den ged være barberet ;-) |
|
| |
|
|
|
|
19.07-2008 | 15:49
af
Erik Willumsgaard
| Tak, for hjælpen mr. Kaos! For det var for tyndt. En god udstilling og en god fernisage i selskab med honoratiores og notabiliteter fra Gudhjem og omegn! |
|
| |
|
|
|
|
|
|
20.07-2008 | 07:36
af
Kim Kaos
| Takker - en fyldig gennemgang med en skæv vinkling - 4 stjerner. |
|
| |
|
|
|
|
20.07-2008 | 11:09
af
Eva Adamsen
Mon ikke Kim Kaos skulle kontakte Synnøve Søe i Snogebæk, der efter sigende har svært ved at sælge sit hus der, men som gerne vil til storstaden, og hvem ved overtage hans 67 m2.:-)
Hvis Kim Kaos da ikke nødvendigvis vil indbefattes omtalte notabiliteter i Gudhjem.;-) |
|
| |
|
|
|
|
20.07-2008 | 11:16
af
Kim Kaos
@af Madonna
Jeg fattes guld får at kunne flytte - men kommer tid kommer råd og en dag kan jeg smutte - ikke fordi jeg ikke elsker mit elskede København - ikke fordi jeg foragter mit hjem gennem snart 50 år - Men bare fordi jeg elsker den lille smukke stenknold i Østersøen og gerne vil bor et sted hvor jeg igen kan have en stor savlende vådnæset hundefætter til at tøffe rundt - et æbletræ og saltvand i store mængder uden for døren. |
|
| |
|
|
|
|
20.07-2008 | 11:21
af
Eva Adamsen
@ KK
Heller ikke det værste sted at slå sig ned i sin alderdom, og det med 'hundefætteren' kan jeg også følge dig i.
Held og lykke med foretagendet.:-) |
|
| |
|
|
|
|
20.07-2008 | 11:44
af
Erik Willumsgaard
| Ja, vi skal bare lige have rettet banen ud, så togene ikke skal ind og vende i Fosieby, ja og så lige en tunnel, så er vi under 2 timer mellem København og Bornholm |
|
| |
|
|
|
|
20.07-2008 | 11:50
af
Lars Nunnegaard
Problemet for jyder og fynboere er to broer, en færge og priserne. I år har vi lejet et sommerhus på Mors for 3000-kr pr uge, og kan få et på Fur for 2500 pr uge. Alt sammen i højsæsonen. mvh. fra sommerlandet Lars |
|
| |
|
|