Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Hvad med flermanderi, Kami A?

2. maj 2009 17:15
Visninger  [2755 ]   Debat  [42 ]

Jeg har ofte hørt dig og andre argumentere for flerekoneri med det "fastslåede" faktum, at der er et overskud af kvinder i forhold til mænd, fordi mændene hyppigere dør i krig, på arbejdet og af livsstilssygdomme mv.

Men nu forhold det sig jo faktisk således, at der er opstået et stort underskud af kvinder i store mandsdominerede samfund som Kina og Indien (fordi man i høj grad aborterer pigefostre), og jeg vil gætte på, at det samme også gør sig gældende i meget store lande som Pakistan og Indonesien. I Kina er situationen så grel, at mange heteroseksuelle mænd - i frustration over de manglende kvinder - begynder at leve som homoseksuelle.

Og så er det jeg vil spørge dig, Kami, og andre fortalere for flerekoneri, om dette store kvindeunderskud ikke vil være et godt argument for at indføre fleremanderi?

Flermanderi forekommer i øvrigt biologisk mere naturligt, da det er lettere for én kvinde at tilfredsstille flere mænd seksuelt, end det omvendte er tilfældet:

Del på Facebook
02.05-2009 | 17:26 af Flemming Jensen
Jeg gentager gerne, at man er en hykler, hvis man kan gå ind for flerkoneri og er modstander af flermanderi.
 
 
02.05-2009 | 17:46 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.05-2009 | 17:55 af Kami A
Løsningen er meget meget simpel.
Drop den tilbagestående og menneskefjendske et barns politik.
 
 
02.05-2009 | 18:03 af Erik Willumsgaard
@Kami A

Det er kun i Kina, at étbarnspolitikken er (delvis) årsag til kvindeunderskuddet.

Det er i øvrigt ikke kun i asiatiske lande, at der er et stort underskud af kvinder. Det samme gælder landområderne i de nordiske lande.

Men er du imod flermanderi? Og i givet fald, hvorfor?
 
 
02.05-2009 | 18:04 af Erik Willumsgaard
@YD

Nej, dem jeg tænker på, er overvejende muslimer, som altid argumenterer "rationelt" for flerkoneri på grund af det påståede mandeunderskud.

Jeg synes da også flerkoneri er helt i orden, men kan bare ikke forstå, at flermanderi så ikke bare skulle være endnu bedre.
 
 
02.05-2009 | 18:22 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.05-2009 | 18:30 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.05-2009 | 18:31 af Erik Willumsgaard
Èt-barns-politikken er ikke årsag til det katastrofale kvindeunderskud; men det må have accentueret det.
 
 
02.05-2009 | 18:32 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.05-2009 | 18:36 af Erik Willumsgaard
@YP

Nu har jeg debatteret med mange praktiserende muslimer andre steder, f.eks. på Islamic.dk, og der har det typiske argument for flerkoneri været mandeunderskuddet.

De muslimer jeg omgås i hverdagen kunne aldrig finde på at gå ind for sådan noget.
 
 
02.05-2009 | 18:48 af Erik Willumsgaard
@YD

Nej, etbarns-politikken er kun en medvirkende årsag i Kina, jf. det indiske eksempel.

Det, som er på dagsordenen her, er ikke diskussion af årsagerne til det store underskud af kvinder mange steder i verden, men det faktum, at det er så udbredt, vil få muslimske tilhængere af flerkoneri til også at gå ind for flermanderi!
 
 
02.05-2009 | 18:59 af Erik Willumsgaard
Hvorfor svarer du ikke, Kami A? Er du løbet tør?
 
 
02.05-2009 | 19:06 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.05-2009 | 19:17 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.05-2009 | 19:18 af Carsten Svendsen
 
02.05-2009 | 19:22 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.05-2009 | 19:49 af Erik Willumsgaard
Jeg fortryder jeg overhovedet nævnet Kina, for den her debat drejer sig sgu ikke om etbarnspolitikken, men om flermanderi!
 
 
02.05-2009 | 20:10 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.05-2009 | 20:13 af Carsten Svendsen
 
02.05-2009 | 20:36 af Kristian Mortensen
@Kaj
Jeg kan faktisk kun tilslutte mig 100% det du har skrevet indtil nu her kl 20:10
Dog mener jeg at have læst at årsagen til at pigebørn er uønsket i Kina og Indien osv skyldes at ægteparret flytter hjem til mandens familie og altå overlader pigens forældre til selvforsørgelse, dette er endnu værre i Indien hvor det er pigen der skal medbringe medgift til mandens forældre. Så det har altså ikke noget med et barns politik at gøre, men snarere manglende socialhjælp fra det offentlige til gamle mennesker.
At overbefolke jorden ved at hver familie skulle få 7 eller 17 børn er totalt uansvarligt. Prøv eksempelvis at fremregne Bangla Deshs indbyggertal om bare 50 år med den nuværende befolkningstilvækst, det er et mareridt værre end fredag d. 13 og selv den værste gyser film der dags dato er blevet lavet. Nej et barnspolitik er at foretrække i stærkt overbefolkede dele af verden, i eks DK og Europa er en to børnspolitik at foretrække, kombineret med en god socialforsorg der tager sig af gamle, handicappede osv.
Spørgsmålet om polyandri og polygami? Det bør aldrig legaliseres at have to ægtefæller, det er en rigtig dårlig idé
 
 
02.05-2009 | 20:36 af Steen Uffe Tommerup
Jeg er vild med den sidste overvejelse om, at det er lettere for én kvinde at tilfredsstille flere mænd en det er for én mand at tilfredsstille flere kvinder.

Det tæller naturligvis ikke for forholdet her i husstanden :-D
 
 
02.05-2009 | 20:43 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.05-2009 | 21:48 af Erik Willumsgaard
Tak, Skrymer, fordi du har øje for den væsentligst pointe i debatten!

Din undtagelse for din husstand gælder selvfølgelig også her!
 
 
03.05-2009 | 01:19 af Rolf Rasmussen
"Flermanderi forekommer i øvrigt biologisk mere naturligt, da det er lettere for én kvinde at tilfredsstille flere mænd seksuelt, end det omvendte er tilfældet:"

Det er da også mange år siden, feministerne henledte opmærksomheden på, at mænd ikke læser Romanbladet.
http://www.rolf-r.dk/artikels/allegifte.JPG
 
03.05-2009 | 01:41 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
03.05-2009 | 09:29 af Isabelle Mandel
Da Koranen næppe nævner noget om flermanderi, kan Kami ikke gå ind for dette. Men det ville bestemt være høfligt af ham at svare, hvilket jeg så ikke tror han gør.
 
 
03.05-2009 | 09:52 af Carsten Svendsen
 
03.05-2009 | 11:00 af Erik Willumsgaard
@CS

Det er bemærkelsesværdigt, at landene med det allerstørste kvindeunderskud - også meget større end Kinas og Indiens - er
Saudi Arabien, Oman, Bahrain, Kuwait, Forenede Arabiske Emirater, Qatar.

Det vil sige, at det er i de lande, hvor flerkoneri er mest udbredt, at kønsfordelingen er det absolut dårligste argument for at praktisere flerkoneri, og hvor fordelingen allermest taler for flermanderi!
 
 
03.05-2009 | 11:08 af Carsten Svendsen
@EW

Just præcis! 'Surt show' for Kami A!
 
03.05-2009 | 19:40 af Kristian Mortensen
@EW
Med hensyn til dit nye profil billed, så vil jeg tillade mig at spørge om du er blevet ansat i FE eller PET?
 
 
03.05-2009 | 20:00 af Lars Nunnegaard
DLBB
Hverken i FE eller PET tror jeg, men i MI6.
 
 
03.05-2009 | 20:24 af Carsten Svendsen
 
03.05-2009 | 21:00 af Erik Willumsgaard
@Flere

Det er selvfølgelig ikke tilladt mig at oplyse!
 
 
03.05-2009 | 22:16 af Lars Nunnegaard
Willumsgaard
Klog strategi !
 
 
06.05-2009 | 19:44 af sumii sumsum
jeg ved at mange muslimer
aceptere flerkoneri da det er tilladt i følge islam
men mange ville ikk selv indgå sådanne ægteskab ja nogen gøre det
men der er betingelser for det
giver du din kone nummer 1 1000kr skalkone 2 eller 3 også have det
der må ikk gøres den mindste foreskel på kpnerne
i dag er detmeget svætr med flere koner
og ja før i tiden blev der ingået mange af disse ægteskaber da mændene tog ud i kring osv og mange kvinde stod tilbage alene uden nogen til at forsorge dem..
jeg ville ikk selv kunne leve i sådan et ægteskab
og nogen siger fleremanderi ellers tak det er da nok med en mand... at skulle tage sig af 1 mand haha
 
 
06.05-2009 | 20:39 af Erik Willumsgaard
@Sumii Em-Ali

Du skriver "Giver du din kone nummer 1 tusinde kroner, skal de andre også have det", Men det giver jo ingen mening i dagens samfund, hvor kvinder ikke modtager penge af deres mænd, men selv tjener dem!

Når jeg oprettede denne debat, var det fordi, at så mange muslimer forsvarer flerkoneri med underskuddet af mænd. Men når nu, at der i verden generelt er et underskud af kvinder, og særligt i de muslimske lande, burde dette vel tale for, at der blev praktiseret flermanderi. Bl.a. så heteroseksuelle mænd ikke bliver nødt til at leve som homoseksuelle.
 
 
06.05-2009 | 20:41 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
06.05-2009 | 20:48 af Carsten Svendsen
Ydun, gælder det ikke også kvinden's(der virker ligesom to stykker rå lever)? :o)
 
06.05-2009 | 20:51 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
06.05-2009 | 21:38 af Erik Willumsgaard
Jo tak, udveksling af små gaver og lege er da ikke at foragte i et parforhold!

Meeen...
 
 
08.05-2009 | 15:55 af Lars Nunnegaard
CSvendsen
Spis din lever, med stegt bacon, bløde lød og godt kogt efter stegning. Herlig sovs. Det andet kjan du overlade til Monrad og Risllund. :)))
 
 
11.05-2009 | 01:16 af sumii sumsum
jeg siger bare at generalt som den måde flerkoneri i islam er tilladt er det kun tiladt hvis manden behadler alle sine koner ens om det er 2 eller 4 så skal alle behandles ens...

derfor jeg kom med det eksempel på at hvis manden gav kone en sum penge så skal resten af konerne have den sammen sum penge

men lad os sige gaver
hvis manden gav den ene kone en lille gave skal resten af konerne have en lille gave

ja der er måske underskud af kvinder det ved jeg faktisk ikk noget om så vil ikk mod sigedig eller noget

men i islam kan man ikk bare tilføje ting og fjerne ting somman vil
islam er sopm den altid har været man kan ikk rette iden

den gang flerkoneri blev tilladt var det fordi at mændene den gang ændte med at blive dræbt i enden krig eller andet så hvis enkvindes mand døde havde hun ingen til at forsøge hende derfor blev det tiladt at have flere koner for at disse kvinder havde nogen der kunne tage sig af dem!!!

og fordi det er i islam kan man ikk bare tage det fra eller lave det om og sige nu er der for lidt kvinder så kvinder tag jer flere mænd på engang.!!


ang kvinden modtager penge fra sin mand
ja vi kvinder kan i dagens samfund selv tjene vores penge heldigvis
men der er stadig folk som vælger at være hjemmegående og giver deres fradrag til manden og deved ikk tjener noget og ikk modtager noget fra staten lad os sige at de var i et flerkoneri forhold så skulel manden jo forsøge denne kvinde med de penge han tjener men når han giver hende noget sakl den anden kone eller koner også have det samme.!!

i dag er det utrlig svært at overholde disse regler og hvis man ikk overholder de regler så er det ikk tilladt rent islamisk at have mere end enkone da alle skal behandles ligeværdigt.

du må ikk gøre den mindste forskels behandling på konerne
i vores tid nu er det utrolig svært...

jeg indrømmermange muslimer bruger undskyldningen at det er talladt at have 4 koner osv men de tænker ikk over hvad betingelserne er.!!! de ved bare at det er tilladt og slut og det er en skam.!!!
 
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl
Erik Willumsgaard
PS: Af tekniske grunde har jeg været nødt til at oprette en ny blog. Alle gamle indlæg kan findes her: http://avisen.dk/brugere/Erik_Willumsgaard.aspx
På denne notesblog vil jeg kommentere politik, kultur og hverdagslivets sociologi.
Indlæg | 265 | 359.492 | 7561
Siden | 31. oktober 2007 10:03
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites