Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt
Hvor islam går frem, breder ørkenen sig
26. juni 2007 15:35
 [1571 ]    [27 ]   Anbefal
En kronik af Søren Espersen (DF) i Jyllands-Posten bærer denne overskrift. Den indledes:

"For nogle år siden ville jeg, når talen faldt på islam og islamisme, pr. automatik og helt overbevist om argumentets rigtighed, sætte en uoverskridelig mur imellem begreberne: At islam var en stor verdensreligion på linje med jødedom og kristendom; at der netop var tale om en tro. Og - på den anden side - at islamisme var en politisk bevægelse med sharia som arbejdsprogram. Islamismen var det således legalt at tale midt imod og bekæmpe, mens angreb på islam var utidigt - for det var jo netop folks tro, man så krænkede. Jeg er så småt ved at ændre opfattelse! Det bliver dag for dag vanskeligere for mig at argumentere for den ”uoverskridelige mur”. 

Og den slutter således:

"Når den arabiske verden er så tilbagestående, skyldes det, at det er lykkedes for islam at fastholde befolkningerne i uvidenhed. Man lærer, at alt er dikteret af Allah, at alt er skæbnebestemt, og initiativ dermed ligegyldig. Den arabiske verden vil forblive fattig og tilbagestående, med mindre islam mister sit tag. Man kan ynke de mange afrikanske og asiatiske lande, hvor islam marcherer. Den skæbne, der venter dem, når det muslimske flertal er sikret, er et mareridt. Det er vores opgave at sikre, at det ikke bliver i Danmark, at islam marcherer. 53 lande er allerede faldet til islam. Ikke ét er demokratisk. Hvorfor skulle et eksperiment her falde anderledes ud? Hvor islam går frem, breder ørkenen sig."

Hvis du ikke mener, han har ret, hvordan kan den arabiske verden så være sakket så langt bagud i forhold til vensten? Lad os høre nogle bud.

http://jp.dk/meninger/kronik/article983742.ece
Send til
Debat  27
Anbefal
For at kommentere et blogindlæg skal du være logget ind. Har du ikke en bruger kan du oprette en her.
26.06-2007 | 15:50 af Vridemaskinen
»Når somalierne står overfor vejrkatastrofer, samles de alle og beder. Naturkastrofer er et tegn fra Allah for at straffe menneskene, fordi de ikke opfører sig ordentligt på jorden. Men hollænderne bebrejdede deres regering for ikke at have vedligeholdt digerne ordentligt – og gik så straks i gang med at udbedre digerne. Det lod ikke til, at der var nogen, der bad.«??"Citatet er fra Ayaan Hirsi Alis bog, ”Opbrud og Oprør”, hvor hun beskriver sit opgør med islam – ved netop at sammenligne det velstående, tolerante, ordentlige og velorganiserede Holland, hun kom til, med det elendige, tilbagestående land, Somalia, hun havde forladt."

"I et land som Saudi-Arabien bliver de astronomiske olieindtægter aldrig investeret i forsknings-, uddannelses- eller udviklingsprojekter, men anvendes alene til fysiske størrelser - ikke mindst militært udstyr, indkøbt i Vesten. Det samme gælder i de andre arabiske lande."

Svært at modsige.
26.06-2007 | 16:08 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
26.06-2007 | 16:25 af Karin Bennedsen
Det må virkelig være trange tider hos Dansk Folkeparti, når Søren Espersen trækker alle de gamle heste af stald i en uinspireret kronik.

Herrestegud, de samme floskler og påstande har vi efterhånden hørt til bevidstløshed, ikke mindst i debatter i Folketingssalen.

Hvornår mon Espersen har tænkt at forny sig bare en smule?
26.06-2007 | 16:27 af Karin Bennedsen
@Jens Alstrup

Er et land som Malaysia ikke også temmelig langt fremme?
26.06-2007 | 17:01 af Karin Bennedsen
@Jens A

Ham kunne jeg bestemt heller aldrig drømme om at sammenligne dig med - uha, jeg får næsten kuldegysninger ;o)
26.06-2007 | 17:33 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
26.06-2007 | 17:38 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
26.06-2007 | 17:53 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
26.06-2007 | 17:55 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
26.06-2007 | 18:01 af Brylle
Flemming Rasmussen

Jeg er helt enig med dig!

For et stykke tid siden, forsvarede Karin B sågar boghandleren fra Brønshøj, og i dag forsvarer hun omskæring af små piger på 5-6 år.

Hun kalder det kosmetisk operation, for at få det til at passe ind i hendes Danmarks billede.

FØJ!
26.06-2007 | 18:10 af Mr. Pedersen
Jens,

du tager iøvrigt fejl mht. intelligenstest. Det er løbende - også i tiden efter WW2 blevet lavet intelligenstests. De to mest brugte er

- FNs sammenligning af matematikkundskaber

- den amerikanske IQ test

Men det taler man selvfølgelig ikke meget om i Danmark, fordi DK ikke ligger specielt højt på det.

Er iøvrigt uenig med betragtningen om at det er vestens skyld det hele - hvis vi tager af-koloniseringen er det rigtigt at en helt klan ofte sad på hele magten, når verdensmagterne trak sig ud. Det var ikke så forskellige en historie fra Danmarks situation for 200 år siden med en enevældig konge. Men forskellen ligger jo netop i, at den danske kongefamilie trak sig tilbage og gradvis overgav sin magt til demokratiske krafter, ala en Franco eller Pinoche i nyere tid, mens de arabiske klaner holdt stædigt fast i deres magt.

Der findes mange lærde og visse indenfor den islamiske kulturkreds - men der mangler f.eks. en Erasmus af Rotterdam, der prædiker, at hvis man skal være konge, da bør man være en god konge.
 
26.06-2007 | 18:34 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
26.06-2007 | 18:39 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
26.06-2007 | 18:44 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
26.06-2007 | 21:31 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
26.06-2007 | 22:03 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
26.06-2007 | 22:33 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
26.06-2007 | 22:44 af Brylle
26.06-2007 | 23:12 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
26.06-2007 | 23:17 af Brylle
Jan Eskildsen

Og også her.

Hold kæ** hvor ville vi være mange problemer og splittelser foruden !
27.06-2007 | 00:12 af Vridemaskinen
Til redaktionen:

4 ENSLYDENDE INDLÆG UDEN SYNLIG AFSENDER ER SLETTET.

BLOKER VENLIGST VEDKOMMENDE OG SMID HAM HELT UD AF DEBATMULIGHEDEN PÅ AVISEN.DK !!!
27.06-2007 | 00:14 af Vridemaskinen
TILREDAKTIONEN

DET KUNNE SE UD TIL, AT DET ER PELLE GOLDING, DER SPAMMER DENNE TRÅD. MED HELT DEN SAMME TEKST SOM INDLEDNINGEN TIL HANS EGEN BLOG. SØRG VENLIGST FOR AT VEDKOMMENDE BLIVER BLOKERET – STANDS DEN MAND.
27.06-2007 | 00:16 af Vridemaskinen
TIL REDAKTIONEN

4 INDLÆG MED DENNETEKST ER SLETTET:

"Den store utopi handler om det retfærdige samfund. Det retfærdige samfund er renset for ondskab."

SAMME TEKST KAN NU LÆSES AF Pelle Goldin 26. jun. 23:26 PÅ EN BLOG HAN HAR OPRETTET I TILSLUTNING TIL MIN. BLOKER HAM NU, OG SMID SPAMMEREN UD AF AVISEN.DK HVOR FOLK AF HANS SLAGS INTET HAR AT GØRE.
27.06-2007 | 11:17 af Søren Svendsen
Hvis vi nu sagde at de steder i Verden, hvor religion kommer til at være basen for en stat kommer det til at gå skidt, så tror jeg de fleste er enige. Det der er en sejr for enhver nation er at det lykkes at tæmme religionen(erne)s magt over statens virke. De forskellige religioner kan sagtens fungere som personlige trosblindhed, men der er idag en alt for stor overvægt i dele af den muslimske verden hvor religionen har alt for stor indflydelse på statens daglige virke. Det er skadeligt, ligesom en tilsvarende påvirkning af Kristendommen vil have det på en dansk stat.

Der er elementer i Indonesien, der går den rigtige vej og elementer der går den forkerte vej. Det kan muligvis afstedekomme nye splitninger af det store land. Det er økonomisk set i bedring, men der er stadig lang vej for den "menige" borger. Endvidere er der i nogle områder (mere eller mindre selvstyrende områder) begyndt at være en for stor indflydelse fra religion, i dette tilfælde Islam. Deri ligger der en slåskamp mellem principperne "lige for loven" og "religionsfrihed". Det kan ende med at man i Indonesien får den samme praksis, som i Malaysia at alle er "lige for loven", men muslimerne har lige deres egen lovinstans, der kommer før statsretten (Det så man bl.a. forleden i forbindelse med en kvinde, der var konventeret fra Islam til Kristendommen).

Historien har vist, at det der er mest rentabelt for staten er, at være sekulariseret og der er selvfølgelig mange forskellige grader af sekularisering. I forhold til Islam, virker der til at være en bredt omfangende dogmatisme. Noget der ikke fordrer sekularisering i staterne, hvor Islam har (for) stor betydning for staten. Det der er væsentligt er, at det lykkes at tæmme Islam, ligesom det er lykkedes at tæmme Kristendommen. Og det er ganske almindelig religionskritik. Vise at der ikke er nogen grund til at vade rundt på jorden og "vente" på et bedre liv hinsides. For det eksisterer simpelhen ikke.

Vh.

Søren Svendsen
 
27.06-2007 | 15:19 af Vridemaskinen
@Jens Alstrup

Om Mozart: han var i hvert fald yderst produktiv og har måske skrevet mere glad musik end de andre store tilsammen.
27.06-2007 | 15:28 af Vridemaskinen
@Jens Alstrup

Om Mozart: han var i hvert fald yderst produktiv og har måske skrevet mere glad musik end de andre store tilsammen.
28.06-2007 | 02:39 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl