Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Enhedslisten støtter de kongelige og muslimerne

13. maj 2007 23:38
Visninger  [2517 ]   Debat  [14 ]
Mystikken breder sig. Hvad står Enhedslisten egentlig for? 

TV2Fyn gør opmærksom på, at ”Enhedslistens nye folketingskandidat Asmaa Abdol-Hamid er i modstrid med sit partis holdninger når det gælder holdningen til kongehuset. I Enhedslistens partiprogram fremgår det, at partiet vil have afskaffet monarkiet fordi det ikke er demokratisk og ingen skal fødes med privilegier. 

Men Enhedslistens kontroversielle folketingskandidat, Asmaa Abdol-Hamid er lodret uenig. I et debatprogram på TV 2/FYN i 2004 erklærede Asma Abdol-Hamid, at hun er stor tilhænger af kongehuset, og at hun mener at kongehuset også i fremtiden skal bestå. 

I debatprogrammet fortalte Asmaa Abdol-Hamid også, at hun er imod at enlige skal have lov at adoptere eller have lov til at blive kunstigt befrugtet. Desuden afslørede Asmaa Abdol-Hamid, at hun ikke mener, at homoseksuelle skal have lov at adoptere. Begge synspunkter er stik imod Enhedslistens officielle politik på området.”
http://www.tv2fyn.dk/article/128421 

Ikke nok med det. Enhedslistens gruppeformand Rune Lund siger at Asmaa Abdol-Hamid har ændret holdning til spørgsmålet omkring adoption og kunstig befrugtning og det mener Rune Lund er særdeles positivt. Gruppeformanden mener ikke at det er et problem at Asmaa Abdol-Hamid bakker op om kongehuset.? 
– Det får mig ikke til at ligge søvnløs, hvis hun bakker op om kongehuset, siger Rune Lund.

Aha. Enhedslisten er ikke længere antiroyalister. Man må vel have lov til at sige, at der bliver slugt en del kameler i det parti for øjeblikket? 

”Tørklædet er ikke et problem i sig selv, men når tørklædet, som i Asmaas tilfælde, dækker over et reaktionært syn på ligestilling og seksualitet, så er det ærgeligt, at det bliver et spørgsmål om symboler i stedet for et spørgsmål om Asmaas holdninger og demokratiske sindelag. For skal vi endelig diskutere tørklædet, så skal det efter min mening ses som en del, af den debat, der handler om, at Asmaa promoverer tørklædet som beskyttelse af kvinder imod mænds glubske seksualitet - et tørklæde som tusindvis af muslimske kvinder kæmper for at frigøre sig fra i kampen for respekt, ligestilling og frigørelsen fra et reaktionært og ældgammelt kvindesyn. 
Det kvindesyn medvirker Asmaa til at holde liv i.”

Sådan skriver SF’eren Jane A. Sørensen på sin side:
http://blog.janesorensen.dk/PermaLink,guid,a782d8bd-5862-4072-8be4-b66e5922be4c.aspx

“- Jeg har haft mange bejlere, men spørgsmålet er, om jeg skal have en bejler på den traditionelle måde, hvor en familie kender min familie, og så skal jeg lige lære deres søn at kende, siger Asmaa Abdol-Hamid til B.T. søndag.” 

Lever hun stadig under de normer, der foreskriver, at forældrene aftaler, hvem der skal giftes med hvem? Det lader det til. “Hvis Enhedslistens muslimske kandidat Asmaa Abdol-Hamid bliver valgt til Folketinget og træder op på tingets talerstol, vil halvdelen af danskerne være imod det.” 
Det skriver http://www.jp.dk til aften. 

I håb om, at flest muligt vil sætte sig ind i, hvad et medlem af Enhedslisten mener – undskyld : et tidligere medlem af Enhedslisten mener – vises her hele Lau Aaens indlæg i en avis forleden. 

Er værdier ligegyldige? 
Af LAU AAEN, nu tidligere medlem af Enhedslisten, stud. scient., adm. ved Aalborg Universitet, Fyensgade 34., 3., Aalborg 

Enhedslisten godkender religiøse menneskers ret til at være intolerante. MED opstillingen af Asmaa Abdol-Hamid i en sikker kreds risikerer Enhedslisten at støde mange af sine vælgere fra sig. 

Det er ikke selve tørklædet, der er problemet, for at gå med et sådant er naturligvis helt i orden. Det må og kan ingen lov forbyde. Og man må hilse på den måde, man ønsker. Alle må gøre, hvad de vil. Vil man ikke spise svinekød, ikke have sex før ægteskab og ikke røre alkohol, så er det ens eget legitime valg. Ligesom man selv må vælge, om man vil gå med nitter i hele ansigtet eller dække det til med en burka - uden sammenligning i øvrigt. 

Men årsag og motivation for ens handlinger og værdier er afgørende. Et konkret eksempel er holdninger til håndtryk og tørklæde. Her må man spørge, hvorfor man ikke vil trykke hånd og røre ved mænd - og hvorfor kvinder skal gå med tørklæde. I Asmaas tilfælde er det befalet i hendes religion et udtryk for en religiøst befalet kønsforskrækket diskrimination.

Asmaas krav er, at vi skal acceptere hendes diskrimination og hendes intolerance - ellers er vi åbenbart diskriminerende og intolerante. »I må ikke være intolerante over for min religiøst betingede diskrimination«, siger Asmaa sådan set. Den kortslutning accepterer Enhedslisten åbenbart. I stedet for at sige, at Asmaas religiøse motivation er noget pjat, så bakker man op. Enhedslisten godkender og fremmer dermed religiøse menneskers ret til at være intolerante og diskriminerende, bare de har religionen i ryggen. 

Og man giver religiøse tørklædetilhængere med et tilbagestående kvindesyn et politisk forbillede. Islam skyld i lidelse Alle har ret til en mening, som naturligvis skal tælle lige i et demokrati. Men ikke alle meninger er lige gode. Ikke alle holdninger er lige fornuftige. Ikke al morallære er lige god. Og den morallære og de værdier, man kan udlede af eksempelvis islam, er tilbagestående, konservative og diskriminerende. Islam er verden over skyld i menneskelig lidelse hinsides enhver beskrivelse. Al religion er et ufatteligt misbrug af menneskelige ressourcer. 

Primitive tankefængsler, der udgør kilder til menneskelig ulykke og konflikt. Det burde Enhedslisten gøre op med ved klart at udtrykke, at religiøse forestillinger må rulles tilbage, ja helst helt ophøre. Men det mener Enhedslisten måske ikke? Eller tør man ikke sige det? Enhedslisten er et politisk parti - med meninger, politik og værdier, som man burde stå fast på. Det bør, med andre ord, ikke være Enhedslistens problem, at fundamentalistiske religiøse ikke har noget parti at stille op for. Det er de fundamentalistiske religiøses problem.

Jeg savner mod i Enhedslisten. Mod til at sige, at nogle ideer og nogle moralkodekser er bedre end andre også selv om de ideer, man i så fald skulle modsætte sig, skulle komme fra minoriteter. Mod til klart og tydeligt at sige, at religionen er en stor del af verdens problemer. I stedet har Enhedslisten i sin iver efter at være mangfoldig opstillet en kandidat, der, når hun bliver spurgt om sine holdninger, mestrer en helt særlig form for sort udenomssnak.” 

Så vidt Lau Aaen. Om han er i familie med Frank Aaen fra Enhedslisten, ved jeg ikke. 
Men det kunne da være interessant at vide, om vi er vidner til et far-søn opgør. Frank Aaen er kendt for at være den, der – efter avisfotos at dømme – slesk og smækliderligt mødte op for at møde STASI’s tidligere førstemand, Markus Wolf, da han for få år siden var i København. 
Ja, efter billedet at dømme kunne han såmænd være parat til at kysse stasimanden i røven. Og han har da heller aldrig givet udtryk for nogen form for anger eller revurdering af sin betonkommunistiske fortid.

Andet var der såmænd ikke.
Del på Facebook
13.05-2007 | 23:49 af steffeng40
Din fine reportage siger ikke andet, end at Enhedslisten netop er en liste, der dækker over mange forskellige synspunkter og kun har ønsket om et mere fordelingsmæssigt retfærdigt samfund som fælles omdrejningspunkt.
 
14.05-2007 | 09:02 af Michael Hammers
Glimrende benarbejde, Vridemaskine, der bekræfter, at EL bare - som Jalte Sørensen skriver, i bund og grund er et parti, der bare er imod.

Holdningsløsheden er på det seneste blevet evident med opstillingen af Asmaa Abdol-Hamid, der væsentligt repræsenterer det modsatte af EL.

Din afdækning af hendes monarkistiske sympatier i modsætning til ELs parti/princip program og ELs manglende holdning til dette, viser at partiet agerer uden rygrad.

Egentlig kan man sige, at EL har solgt sin stamfar (Marx) for (håbet om) ussel stemmeøgning.

Det gode gamle slogan: "Religion er opium for folket" er således ude, og det nye slogan bør være: "Fra Marx til Muhammed!"

Michael Hammers
 
 
14.05-2007 | 09:28 af Karin Bennedsen
"...afdækning af hendes monarkistiske sympatier..."?

Det er da længe siden, at hun på landsdækkende TV lidt smågrinende "indrømmede", at hun i modsætning til EL godt kunne lide dronningen og kronprinsen.

Sikke dog et langt og tåbeligt indlæg, for at fortælle en offentlig "hemmelighed".
 
14.05-2007 | 10:27 af Nadja
Herregud, man behøver vel ikke være 100% enig med et parti for at stille op for det og dette er i småtingsafdelingen.

Når vi taler om Enhedslistens mærkværdigheder, så synes jeg det er værre, at Enhedslisten vil afskaffe al skat på fast ejendom. Der overhaler de VK højre om.
 
14.05-2007 | 10:38 af steffeng40
Vil de det???
 
14.05-2007 | 10:56 af Nadja
Ja, det fremgår af deres hjemmeside.
 
14.05-2007 | 12:12 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
14.05-2007 | 13:24 af NielsC
Jeg tror simpelthen de fleste overvurderer Asmaa.

På mig virker hun som en relativ ung uskyldig pige/kvinde, der faktisk ikke ved ret meget om noget som helst.  Og som de fleste unge stærkt troende muslimmer er hun så også handicappet af ikke kunne forstå, hvorfor vi andre ikke lige synes Profeten bare er det bedste. Denne religiøse navitet vil selvfølgelig også være grunden til at hun indtil nu og også fremover tit vil komme ud på dybt og usikkert farvand
 
14.05-2007 | 14:53 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
14.05-2007 | 15:22 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
14.05-2007 | 15:24 af Isabella Balkert
Det er en virkelig godt indlæg du har fået forfattet er Vridemaskine. Hvad kan man sige, det virker som om du har fået dækket det hele, jeg kan kun erklære mig helt enig, jeg har ikke noget at tilføje.

Stjerner til dig.
 
 
14.05-2007 | 16:42 af Philip Nunnegaard
De seneste uger har vist eksempler på, at politik mere er mediehype af enkeltpersoner end reel politik. Her effektueret af folk som Naser Khader og Asmaa Abdol Hamid.
 
 
14.05-2007 | 17:30 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
14.05-2007 | 20:58 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl
Forsøger nogle gange at få sandheden frem.
Indlæg | 31 | 36.612 | 251
Siden | 12. april 2007 07:29
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites