Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Jeg har fået en sms fra Ukraine!

1. november 2008 20:45
Visninger  [2584 ]   Debat  [65 ]

Euroen stiger time for time derovre, butikkerne lukker 3 gange om dagen for at sætte priserne op!

Der er på det nærmeste panik. for 14 dage siden var kursen for en euro 7 grivin, nu 9,1! Hvis den danske mønt følger efter ser det sort ud!

Hvad mener I skal vi stadig have Euro?

Del på Facebook
01.11-2008 | 20:53 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
01.11-2008 | 21:04 af Erik Willumsgaard
Selvfølgelig skal vi da det. En skam for både os og urkrainerne, at de/vi ikke har fået det endnu!
 
 
01.11-2008 | 21:05 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
01.11-2008 | 21:07 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
01.11-2008 | 21:11 af L. Rasmussen
Kirsten Hansen,

Du har da misforstået problemet. Euroen er ikke skyld i, at den ukrainske valuta er svag. Den ukrainske økonomi er ikke så stærk som den danske, og ukrainerne har ikke på samme må været i stand til at forsvare deres valuta ved støtteopkøb på valutamarkederne. Og Ukraines valutaproblem er da helt underordnet mht. vores tilslutning til euroen - det er slet ikke en mulighed for Ukraine.

Den danske nationalbank bruger enorme summer - og andre indgreb så som rentestigninger - på at forsvare kronekursen. En lille valuta som den danske kommer hurtigt under pres, hvilket euroen IKKE gør. Derfor er det forbundet med risiko at være uden for euroen.

Se endvidere her: http://www.fyens.dk/article/1108476:Klummer--Haarde-tider-for-den-danske-krone
 
01.11-2008 | 21:18 af L. Rasmussen
Erik og Kaj,

Jeg går ud fra, at I ER klar over, at Ukraine ikke er medlem af EU og derfor altså overhovedet ikke er inde i billedet som kommende euroland?
 
01.11-2008 | 21:25 af kirsten hansen
Jeg er i vildrede, fordi den danske krone har været stabil i mange år, og tror den stadig vil være det, når krisen er ovre!
Jeg ved til gengæld også at varer i Ukraine er betydligt billigere end her i Danmark, ikke fordi jeg ønsker, at vi skal leve som dem, da det vil sætte os mindst 50 år tilbage, men tænk at have gratis vand, og vist også el.
Min Ukrainske svigerdatter forstår ikke,når jeg siger hun skal spare på vandet især det varme, for hende er det en selvgølge det er der!
Måske HAR jeg misforstået noget, men jeg venter på en mail fra min søn i morgen, så han bedre kan give et indblik i problemerne!
 
 
01.11-2008 | 21:29 af kirsten hansen
Nej, L Rasmussen, men de arbejder på det, og vi har jo set, hvad de andre østlandes medvirken har betydet - ikke mindst fra Polen!
Jeg vil ikke råde dem til at komme ind i EU, men hvis de skal frigøre sig fra Putin og hans regime, er de nødt til det!
Selv har jeg altid stemt nej til EU, og mener stadig, at det var en stor fejl, at vi blev stemt ind!
 
 
01.11-2008 | 21:31 af L. Rasmussen
1. november 2008 21:25 | af kirsten hansen (vædderen)

Den danske fastkurspolitik over for euroen har krævet massive støtteopkøb gennem årene. Det har ikke været en naturlov.

De økonomiske forhold i Ukraine (og andre eks-sovjetrepublikker) har absolut intet med euroen at gøre. Og de hverken kan eller bør have indflydelse på danskernes stillingtagen til medlemskab af euroen.
 
01.11-2008 | 21:31 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
01.11-2008 | 21:35 af Erik Willumsgaard
@L. Rasmussen

Ja, bare rolig!
 
 
01.11-2008 | 21:46 af kirsten hansen
Erik var det Kaj eller L.Rasmussen du svarede?
Til sidstnævnte vil jeg spørge, hvad med Polen og de andre der ER kommet i EU? Polen stiller da store krav!
Kaj, ja vi har nemlig ladet valutaen flyde, ikke? Alle de der før sad på pengene, har vist mærket det her under bankkriserne!
Det eneste regeringen har sparet på er velfæren!
 
 
01.11-2008 | 21:49 af kirsten hansen
Erik Willumsgaard, sjovt nok, kan jeg ikke se dit korte svar i dit arkiv!
Er der nogen der har overtaget din profil?
 
 
01.11-2008 | 21:52 af L. Rasmussen
Kaj og Erik,

Det regnede jeg faktisk også med, at I vidste. Men I udtrykte jer bare begge to, som om et euromedlemskab for Ukraine var en mulighed. Men nu er det vist slået helt fast, at det er det IKKE.

Til Kirsten Hansen: Ja, selvfølgelig stiller alle medlemslande krav i EU. Det gør Danmark heldigvis da også. Og de nye medlemmer er FULDGYLDIGE medlemmer og har dermed nøjagtig samme ret til at påvirke udviklingen i fællesskabet. Hvad er problemet med det?
Nu begynder du altså at blande æbler, pærer, ja en helt frugtkurv. VI har netop IKKE ladet kronen flyde, men kæmpet for at fastholde kursen. Og det har ikke noget at gøre med besparelser på velfærden - men de besparelser kan vi godt være enige om at tage afstand fra, det har bare ikke noget med euro, valutakurser, Polen eller Ukraine at gøre.
 
01.11-2008 | 21:54 af L. Rasmussen
@ 1. november 2008 21:49 | af kirsten hansen (vædderen)

Hold nu op med de konspirationsteorier. Det er trættende at høre på. Der er en mindre reaktionstid på de forskellige sider på dette site, og det kræver ind imellem, at man selv refresher siderne i sin cache, hvis man vil se den nyeste udgave.
 
01.11-2008 | 21:57 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
01.11-2008 | 22:14 af kirsten hansen
L. Rasmussen du skriver kl.21.25, at Ukraine (og de andre eksjovjetiske republikker) har intet med Euroen at gøre, men indrømmer samtidig, at de der er i EU har samme rettigheder som vi!!!
Hvem blander æbler og pærer sammen?
Jeg kan fortælle dig, at min søn har fået løn udbetalt i Euro, da han arbejdede i Rusland, ligeledes i i Ukraine, så indflydelse har de på en måde!
Det samme sker herhjemme, hvor udenlandske læger, der ikke har fast ophold endnu, får deres Løn i Euro. Det ville være billigere hvis de fik det udbetalt i danske kroner, men det er så en helt anden sag!
 
 
01.11-2008 | 22:29 af L. Rasmussen
Kirsten Hansen,

Du har ret i, at jeg udtrykte mig forkert. De tre baltiske lande er medlemmer af EU (og har derfor medlemsrettigehder som DK og alle andre medlemmer), og netop de tre lande har jo også oplevet en vækst i forhold til de øvrige tidligere sovjetrepublikker. MEN de er IKKE medlemmer af euroen endnu. (Men nu har talen tidligere i denne tråd jo ikke været på de baltiske lande, så den udeladelse har vist ikke forstyrret meningen).

Det er da heldigt, at din søn har fået forhandlet igennem med sine arbejdsgivere at få udbetalt sin løn i en stabil valuta. Havde han fået den i ukrainsk valuta, ville dens værdi jo være faldet voldsomt, hvis han rejste ud af landet med den. Så for ham har euroen jo netop været en kæmpe gevinst i disse tider. Men hans løn har da ikke noget at gøre med euroens indflydelse på landet Ukraines økonomi eller valutaforhold.

Hvorfor ville det være billigere, hvis udenlandske læger i Danmark fik udbetalt løn i danske kroner i stedet for euro, når kronekursen er fast over for euroen?
 
01.11-2008 | 22:42 af Jan Eskildsen
Nu er Ukraine vist et land uden for lands lov og ret. Bogstaveligt talt.
 
01.11-2008 | 23:19 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
01.11-2008 | 23:33 af leon lerche
Når jeg høre at i taler om den synkene skude og jeres EURO, kan i stikke skråt op og ligeså EU-medlemskabet, det sker kun i jeres drømme, sov godt, hilsen fra. Leon, som imorgen da gerne giver jer lidt lektie om EU.
 
 
01.11-2008 | 23:44 af kirsten hansen
L. Rasmussen, nu modsiger du dig selv igen, for jeg mener da at Ukraine hører med til de Baltiske lande!
Jan, helt uden for lands lov og ret er de nu ikke, de har da vundet i Melodi Grand Prix og også i fodbold, og jeg tror de har store chancer for at komme i EU, netop for at løsrive sig helt fra Rusland, da de jo flere gange har lukket for resourser til Ukraine!
Mon ikke du tænker på Tyrkiet L. Rsmussen? dem skulle vi ikke gerne have ind!
Desuden har vi jo set følgerne af, hvad østlandenes medlemsskab har betydet, da de farter over grænserne og begår ulovligheder!
 
 
01.11-2008 | 23:47 af kirsten hansen
Enig Leon, vi skulle aldrig have været medlem af EU!
 
 
01.11-2008 | 23:49 af L. Rasmussen
Kirsten Hansen,

Jeg modsiger aldeles ikke noget, men du udstiller din himmelråbende uvidenhed. Nu må du vist finde din globus frem. Og så er det vist også tiden at læse på både geografi og historie, herunder EUs historie. Men du kan da lige få en meget kort version: de baltiske lande er Estland, Letland og Lithauen.

Hvorfor blander du i øvrigt nu Tyrkiet ind det hele? Prøv nu at koncentrere dig om din egen tråds emne.
 
01.11-2008 | 23:52 af L. Rasmussen
I øvrigt har du stadig ikke svaret på, hvorfor det ville være billigere, at udenlandske læger fik udbetalt løn i danske kroner i stedet for Euro.

Og du har heller ikke svaret på dette i en anden tråd:

"det sender alligevel et signal om, at EU kan sætte os alle under hårdt pres, NETOP fordi Dollaren falder i værdi!"

Det må du lige forklare nærmere. Specielt fordi dollaren i øjeblikket STIGER i forhold til euroen (og dermed også kronen, der følger denne).
 
02.11-2008 | 00:00 af kirsten hansen
L. Rasmussen, jeg tror ikke du skal tale om min uvidenhed, jeg ved godt hvor Ukraine ligger, desuden er dollaren styrtdykket, men olieprisen er faldet! Prøv at tænke selv!
 
 
02.11-2008 | 00:04 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.11-2008 | 00:05 af L. Rasmussen
Hvis du ved, hvor Ukraine ligger, hvorfor påstår du så, at det er et af de baltiske lande? Hvor er lige Ukraines kystlinie til det baltiske hav (nok bedre kendt som Østersøen)?

Før du roder dig ud i mere vrøvl om de aktuelle dollarkurser og oliepriser, skal du måske lige sætte dig lidt ind i sagerne. F.eks. her:
http://borsen.dk/invester/nyhed/140750/newsfeeds_rss/
 
02.11-2008 | 00:20 af kirsten hansen
Bittens indlæg er fra 21-7. 08 og dit fra 19-9, der er sket og sker stadig meget siden!
Jeg åbnede ikke denne blog for at få et skænderi, men fordi jeg var usikker med hensyn til fremtiden!
Men jeg kan da oplyse dig om, at Uktaine støder op til Litauen, Polen Og Rumænien samt sortehavet, hvor Tyrkiet ligger på den modsatte bred, så det støder altså ikke op til Østersøen! Godnat!
 
 
02.11-2008 | 00:27 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.11-2008 | 00:28 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.11-2008 | 00:30 af L. Rasmussen
Kirsten,


Du er da helt uden for pædagogisk rækkevidde. Det baltiske lande hedder sådan, fordi de ligger ud til det Baltiske Hav - og det gør Ukraine ikke. Derfor kan det ikke, som du hævder 23:44, være et af de baltiske lande. Fes den så ind?

Mit link skulle tjene det formål, at du forstod, at de faldende oliepriser medvirker til dollarens stigning. Men da du åbenbart ikke har sat dig ind i den seneste udvikling for dollarkursen er her tallene frem til 31.10. - så fås de ikke nyere:
http://www.valutakurser.dk/currency/ShowGraph.aspx?ValutaID=233053

Du kan åbenbart heller ikke skelne mellem debat og skænderi. Igen!
 
02.11-2008 | 00:32 af kirsten hansen
Jo L. Rasmussen du har bare en kedelig måde at debatere på - på linie med Bittens, derfor sagde jeg godnat!
 
 
02.11-2008 | 00:41 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.11-2008 | 00:42 af L. Rasmussen
Jeg foretrækker bestemt, at folk har orden i begreberne og kender fakta, før de roder sig ud i diskussioner, der kræver, at man ved, hvad man taler om. Og så er det en klar fordel for enhver debat, at man holder sig til emnet og ikke blander fuldstændig uvedkommende sager ind i tide og utide. Så du har en del at lære endnu, hvis du vil debattere. Og når man begiver sig ud i debatter, må man være indstillet på at få klar og uindpakket besked. Det er jo ikke en rygklapperklub, det her. Det må du ordne på private mails med de folk, du så gerne vil være venner med.
 
02.11-2008 | 00:43 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.11-2008 | 00:46 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.11-2008 | 00:52 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.11-2008 | 09:35 af kirsten hansen
Anette det ved jeg - men jeg er deres ynglingsoffer, fordi jeg har været borte en tid!
L. Rasmussen du vil blive slettet fremover, ligesom andre angribere!
Jeg har fået en ny sms, som er mere oplysende!
Jeg indrømmer, at jeg ikke har megen viden om den udenlandske valuta, med derfor behøver man vel ikke blive nedladende, og få stillet 20 spørgsmål til Professoren, vel?
Jeg laver en ny blog om emnet!
 
 
02.11-2008 | 09:39 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.11-2008 | 09:42 af kirsten hansen
Steffen engang var både den Norske og den Svenske høj i kurs, men så steg den danske krone i værdi! Hvis vi skipper kronen til fordel for Euro, så går det som i andre lande, hvor de fortryder de fik Euroen!
Begynd nu ikke at udspørge mig igen, for I ved det jo godt selv!
 
 
02.11-2008 | 09:48 af kirsten hansen
Kaj, det er muligt jeg ikke ved alt, men jeg hader når folk taler ned til mig!
Men det lader til, at han desværre har ret, for min søn mener heller ikke det er på grund af Euroen, at det står så skidt til. De ville have klaret sig bedre hvis de havde haft Euro!
Men det har ingen inflydelse på den danske valuta!
 
 
02.11-2008 | 10:20 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.11-2008 | 10:22 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.11-2008 | 10:26 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.11-2008 | 10:28 af Grethe R
Nu har jeg fulgt lidt med fra sidelinjen her, og jeg forstår ikke hvorfor du vil slette nogle af debattørerne. Man kan ikke kalde det et angreb, når folk prøver at få andre til at forstå tingenes sammenhæng. Jeg forstår godt, at L. Rasmussen var ved at tabe tålmodigheden og måske kunne lyde lidt nedladende. For du blev jo ved med at påstå noget, der var forkert. Kl. 9.42 påstår du igen til Steffen uden at begrunde, og det er så ikke mærkeligt hvis han eller andre beder om en forklaring på påstanden.
Du må finde dig i at andre er uenige med dig, når du deltager i en debat. Så er det dårlig stil at ville slette dem, der går seriøst ind i debatten. Det er også dårlig stil at sige at du er yndlingsoffer, for alle der har deltaget i denne debat har prøvet at holde sig til emnet og har forsøgt at begrunde og forklare, hvor du har taget fejl.
Det havde været bedre at du tidligere havde indrømmet, at bl.a. L. Rasmussen og Okaj1 havde ret, som din søn nu også siger. Så ville ingen have sagt noget, du synes er nedladende.
 
02.11-2008 | 10:45 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.11-2008 | 10:48 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.11-2008 | 10:59 af Nikolaj Damgaard
Vil man følge fluktuationer på valutamarkederne, kan man få et godt billede af situationen ved at følge den betragtede valutas krydskurser mod blot 3 hovedvalutaer. De 3 er USD, JPY og EURO.
 
02.11-2008 | 11:35 af kirsten hansen
Steffen sådan kan man ikke stille det op!
Der er bankkriser overalt for tiden, nok på grund af USA!
Når vi ser Roskilde Bank, som var den første der krakkede, så er det på grund af, at nogen er så gridske, de mærker nu følgerne, og det er vel generelt flere steder verden over!
Min søn påpeger også, at Euroen vil være godt for samhandelen, da alt handles i Euro, også i Ukraine, men det går ud over de små i samfundet!
Han mener ,ligesom jeg, at priserne vil stige enormt - ligesom i Tyskland!
Desuden vil vi miste suverænitet, vil du benægte det?
Mit håb er, at vores valuta bliver ved at være stærk, men vi undgår desværre næppe at få Euroen!
 
 
02.11-2008 | 11:53 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.11-2008 | 11:57 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.11-2008 | 12:15 af kirsten hansen
Steffen hvorfor skulle vi følge den Islandske valuta?
Ja priserne er stedet enormnt den sidste tid, dog er benzinprisen gået ned, og det hænger jo nok sammen med dollarkursen!
Euro har længe været dyrere at købe end Dollar, og det er der jeg er i tvivl om, at det vil holde eller hvad!
Ingen kan forudsige fremtiden, men at tyskerne har fortrudt, at de ikke behold marken, er en kendsgerning i befolkningen dernede!
Så jeg er bange for, at vi er helt solgt, hvis vi får Euro istedetfor kronen!
Men jeg er ikke ekspert på området, men min mavefornemmelse siger mig, at vi vil miste den sidste smule suverænitet vi har!
 
 
02.11-2008 | 12:20 af Nikolaj Damgaard
Kirsten Hansen
I denne debat bidrager Steffen med konstruktive indlæg, så lyt du bare til ham.
 
02.11-2008 | 12:25 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.11-2008 | 12:29 af kirsten hansen
OK, Damse, det gør jeg skam også, jeg ved godt at Steffen ikke er dum, men jeg er mere dansk end international - selvom familien snart er det! :-))
 
 
02.11-2008 | 12:31 af kirsten hansen
Men nu må jeg lige holde en pause, da jeg har ting der SKAL gøres!
 
 
02.11-2008 | 12:34 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.11-2008 | 12:41 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.11-2008 | 13:45 af kirsten hansen
Steffen, Tak for oplysningen, så det er altså et valg mellem pest og Kolera - hvad er værst?
Nå men jeg må nok overgive mig, da der ikke er andre medspillere på banen! Kan du og I andre have en god søndag!
 
 
02.11-2008 | 13:53 af leon lerche
Når. Steffen Nielsen, jeg har ellers hørt at de pensionsselskaber har mistet så mange penge at de efter min mening ikke har den magt som du taler om, du skal huske hvor mange billioner-ja det må det jo efterhånden jo været kommet op på, hilsen fra. Leon, som tænker på inflations spøgelset.
 
 
02.11-2008 | 14:14 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.11-2008 | 14:23 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.11-2008 | 14:27 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.11-2008 | 14:32 af leon lerche
Nå kære. Steffen Nielsen, skulle vi ikke bare lave hele verden om til et stort land og navnet kunne jo være den forenede verden og så gøre bankerne til nationalbank og huse de skulle være gratis/maden også, så sparede men faktisk bankerne væk og ingen skal fortælle mig om denne krise, vi var nogle som skrev om den for mindst 1. år siden, hilsen fra. Leon, som har fulgt med.
 
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl
kirsten hansen

Jeg er 73 år og enlig Folkepensionist! Jeg har 4 sønner og 12 børnebørn + plus 3 i reserve! Mit ældste barnebarn er 26 år og det yngste - indtil nu 13 måneder!

Jeg er lidt handicappet, da jeg lider af både gigt og knogleskørhed, men humøret fejler som regel ikke noget!

Lille Sebastian er nu 1 år og en måned og er en rigtig glad gut

Hjemmeside: www.123hjemmeside.dk/eka

Jeg går ind for retfærdighed og sandheden skal altid findes!

Indlæg | 51 | 62.510 | 4824
Siden | 15. oktober 2008 23:07
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites