Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

EU borgere kan nu frit søge arbejde i Danmark!

1. maj 2009 21:03
Visninger  [2066 ]   Debat  [40 ]

Det kræver hverken opholds- eller atbejdstilladelse!

Så nu kan landmænd frit ansætte østarbejdere til en lavere løn, og det gælder nok også andre brancher!

Kan man virkelig lave sådan en lov hen over hovedet på befolkningen?

Skal vore arbejdsløse så søge arbejde i udlandet - til nedsat løn?

Hvad mener I?

1. Er det helt iorden?

2. nej vi vil ikke have alle de østarbejdere til landet.

3. Er det en måde at tvinge os til at holde grænserne åbne?

Del på Facebook
01.05-2009 | 21:23 af Flemming Jensen
I en anden tråd har jeg argumenteret for, at vi skal indføre - ved lov - en officiel mindsteløn.

Jeg kunne tilføje, at af respekf for fagbevægelsen kunne den være på den laveste mindstløn på et overenskomstområde minus 5 kr. Og så tror jeg, at vi lander på 85-90 kr.

Og den måde som landmændene udnytter arbejdskraften på, så kunne en automatisk overarbejdstidsbetaling - ved lov - for ikke fagforeningsmedlemmer være på sin plads
 
 
01.05-2009 | 21:33 af ika aa
der er intet øst afføring der skal tage vores job.smid dem af helvede til.vågn op danskere.stem nej til eu næste gang.
 
01.05-2009 | 21:41 af kirsten hansen
Tak for svarene Flemming og Ivan!
Jeg har desværre ikke fået aktiveret afstemningen, kan nogen fortælle mig hvordan man gør?
Ivan, jeg har ALTID stemt nej til EU, men vi bliver ikke hørt!:(
 
 
01.05-2009 | 21:55 af Carsten Svendsen
Se lige her:
http://libertas.eu/
 
01.05-2009 | 22:02 af Jakob Schneider
"Er det en måde at tvinge os til at holde grænserne åbne?"

Nej, tværtimod vil det skabe en modreaktion fra befolkningen.
 
 
01.05-2009 | 22:05 af kirsten hansen
Hej Carsten, så der er altså også andre lande, der er utrilfredse med, at man bare invaderer deres lande!
Jeg læste det på tvsyd.dk og undrer mig over, at ingen på avisen.dk har taget emnet op!
Det vedrører os alle, og vi risikerer at blive et Uland!
 
 
01.05-2009 | 22:10 af kirsten hansen
Ja Jakob, det vil det! Men ikke desto mindre, er det ufrivillig tvang, da vi er så trætte af østeuropæere, der kommer hertil og laver kriminalitet!
Vi kan jo ikke lukke grænserne, hvis de frit kan rejse hertil!
 
 
01.05-2009 | 22:15 af Carsten Svendsen
Kirsten, 'begejstringen' for EU findes (skiftevis) i Brüssel og Strasbourg! :o)
Dette siger en del:
http://ekstrabladet.dk/nyheder/lederen/article1162049.ece
 
01.05-2009 | 22:31 af kirsten hansen
Ja Carsten, det er ikke hyggelig læsning, men enhver der kan tænke selvstændigt, ved godt at det hele er et spil for galleriet!
Vi skulle aldrig have været ind i det cirkus, og det er blevet større og større, og efter vi fik de tidligere østlande med, er det da gået helt agurk!
Og tænk så på, at man også overvejer at få Tyrkiet med!
Norge har været kloge, at holde sig udenfor, derfor er de heller ikke så hårdt ramt af krisen!
Lad os komme ud i en fart, og danne et forenet Norden!
 
 
02.05-2009 | 10:45 af Else Thomsen
Kirsten, hvorfor SÅ negativ overfor Danmarks medlemskab af EU?

http://www.landbrugsavisen.dk/Nyheder/Netnyheder/2009/3/20/Lettere%20at%20faa%20oest-arbejdere%20fra%2

Et lille land som Danmark bør absolut ikke stå udenfor det fællesskab som EU giver.

Alt er ikke så godt, som VI kunne ønske, men derfor skal vi også være med til at gøre det endnu bedre - det kan vi ikke ved at stå udenfor.
 
02.05-2009 | 10:55 af Else Thomsen
Øv, linket virker desværre ikke.
Kan ikke se det, der mangler i slutningen.....
 
02.05-2009 | 11:01 af kirsten hansen
Else fordi det er rn stor korrupt virksomhed, og slet ikke ført i Danskernes ånd!
Kan du fortælle mig, hvad godt EU har gjort for Danmark?
Det var landbrug og fiskeri der fyldte de fleste af stemmerne, og hvad fik de ud af det?
De havde en gulerod for næsen, nemlig landbrygsstøtten - imod visse krav til begge parter!
De små landmænd og fiskere kunne ikke leve op til de krav, så mange gik konkurs!
Istedet overtog de store lanmænd arealerne, og byggede svinefarme så store, at dyrene bliver misrygtet, og fiskerne fik begrænset fiskeriet!
Et forenet norden kunne hjælpe hinanden, da Norge og Sverige har masser af træ, men så har vi landbrugsprodukter! Vi ville kunne fiske frit i Nordsøen og hjælpe hinanden!
Væk med al støtte, vi kunne klare det før, og det kan vi igen!
Og vi bestemmer selv hvilke andre lande vi skal handle med!
Så jeg kan ikke se, at vi behøver EU!
 
 
02.05-2009 | 11:15 af Else Thomsen
Kirsten, Danmark skal jo selv gøre sin positive indflydelse gældende i EU - ved at være med.

Korruption kan findes alle vegne - såmænd også i lille Danmark. - Så hvad det angår, ville det heller ikke gavne at stå udenfor EU.

I den globale verden vi er en del af, er det helt nødvendigt via EU-samabejdet at kunne skaffe handelsaftaler for såvel eksport som import.

Også på alle mulige andre områder står vi stærkere som et forenet Europa.
 
02.05-2009 | 11:20 af kirsten hansen
Else, du svarede ikke på mit spørgsmål: hvad godt har EU gjort for Danmark?
 
 
02.05-2009 | 11:23 af Carsten Svendsen
Else Thomsen, vdr. indflydelse:
http://libertas.eu/
 
02.05-2009 | 11:30 af Flemming Jensen
Lad mig pege på et væsentligt argument. Det indre marked. Det er så væsentligt, at Norge har sikret sig en handelsaftale med EU og i den forbindelse har forpligtet sig til at implementere - stort set - de samme direktiver som DK implementerer. Men altså uden nogen indflydelse.
 
 
02.05-2009 | 11:50 af Carsten Svendsen
@(EFJensen)
Danmarks indflydelse i EU er mindre end Enhedslistens i folketinget(14 mandater ud af 785 = 1,78%).
Norge har valgt ikke at blive holdt for nar, med 'historien' om at 'sidde med ved bordet'!
 
02.05-2009 | 11:56 af Carsten Svendsen
NB
Der er jo en grund til, at der til Folketingsvalg er en spærregrænse på 2%.
 
02.05-2009 | 11:56 af kirsten hansen
Det er Store Klavs og lille Klaus om igen!
De store udnytter de små. men de små er tit klogere! (o)
 
 
02.05-2009 | 12:16 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.05-2009 | 12:32 af Else Thomsen
Kirsten, her er noget om, hvilken gavn vi har haft af at være med.

http:/www.oem.dk/publikationer/eu25/Kap03.htm

Der kan naturligvis skrives meget mere om det.
 
02.05-2009 | 12:33 af Else Thomsen
Nå, det kikser igen, - øv!
 
02.05-2009 | 12:35 af Else Thomsen
 
02.05-2009 | 12:46 af Carsten Svendsen
Else, her er noget om, det 'fis' vi er blevet fyldt med.

http://www.folkebevaegelsen.dk/spip.php?article676

Der kan naturligvis skrives meget mere om det. :o)
 
02.05-2009 | 12:47 af Esbern Snare
Men er det solidarisk at holde nogle ude fra vores arbejdsmarked?
 
02.05-2009 | 12:55 af Carsten Svendsen
Espern Snare, EU kæmper ellers en 'solidarisk' kamp for at forhindre folk fra ikke-EU-lande(afrikanske og asiatiske) i at komme ind i 'Festung EU'.
 
02.05-2009 | 12:58 af Esbern Snare
Det er vel ikke en grund til så at skabe "Festung Dänemark"
 
02.05-2009 | 13:24 af Carsten Svendsen
Esbern, hvorfor nøjes med underbetalte EU-østarbejdere, når der findes endnu billigere børnearbejdere i Afrika og Asien?
Forskellen på før 1. maj og nu, er danske arbejderrettigheder eller ej(der fandtes østarbejdere før 1. maj, men dengang var deres arbejds- og lønkrav svarende til danske arbejdere).

NB
(Solidariske) Esbern, har du en nedre grænse for hvilke vilkår en arbejder må ansættes på?
 
02.05-2009 | 14:01 af Esbern Snare
Hvorfor inddrage Asien og Afrika når det er EU det handler om?
Jeg er meget solidarisk og jeg synes at alle dankere burde uddanne sig noget mere og have mulighed for det.
 
02.05-2009 | 14:12 af Carsten Svendsen
Esbern, fordi dét handler EU også om.
http://www.folkebevaegelsen.dk/spip.php?article546
 
02.05-2009 | 14:36 af Else Thomsen
Ja, Carsten, der kan skrives MEGET mere - både for og imod EU.

Det er så op til den enkelte at tage stilling.

For mit vedkommende er der ingen tvivl om et FOR EU.
 
02.05-2009 | 14:54 af Carsten Svendsen
Else, det er bare trist, hvor få demokrater EU apellerer til(valgdeltagelse).

http://da.wikipedia.org/wiki/EU-Parlamentsvalget_2004

Min stemme er (vel ikke overraskende) Folkebevægelsen mod EU.
 
02.05-2009 | 15:28 af Else Thomsen
Ja, EU-kandidaterne må se at komme i gang - det haster, hvis folk skal nå at blive tilskyndet effektivt til at deltage i valget 7. juni 2009
 
02.05-2009 | 15:37 af Flemming Jensen
@2. maj 2009 11:50 | af Carsten Svendsen (CSvendsen)

Det er min opfattelse, at ministerrådene er vigtigere end Parlamentet.
 
 
02.05-2009 | 15:38 af Flemming Jensen
Norge sidder netop ikke med ved bordet, men indarbejder stort set alle direktiverne i deres lovgivning - ligsom resten af EU. De har overhovedet ingen indflydelse på lovgivningsarbejdet.
 
 
02.05-2009 | 15:39 af Carsten Svendsen
De er skam i gang...........med at 'kvaje' sig! :o)

http://jp.dk/indland/indland_politik/article1681428.ece

'For min skyld ingen alarm'! :o) :o) :o)
 
02.05-2009 | 15:51 af Carsten Svendsen
@2. maj 2009 15:37 | af Flemming Jensen (EFJensen)

Skal det opfattes sådan, at du anser EU-Parlamentet for et 'Anders And-Parlament'?
 
02.05-2009 | 15:59 af Flemming Jensen
@2. maj 2009 15:51 | af Carsten Svendsen (CSvendsen)

Nej - Paralmentet får i stigende grad indflydelse på lovgivningsprocessen, men det er efter min opfattelse stadig sådan, at det er vigtigere, hvad der foregår i ministerrådene.

I øvrigt er din sammenligning mellem enhedslisten og Danmark urimelig. Du skulle vel nærmere sammenligne Fyns indflydelse i folketinget med Danskernes indflydelse i Parlamentet. Når du bruger enhedslisten i stedet for fyn giver du nærmest udtryk for, at danskerne er enige om politikken i EU, hvilket overhovedet ikke er tilfældet.
 
 
02.05-2009 | 16:17 af Carsten Svendsen
@(EFJensen)

Du forestiller dig vel ikke, at de store EU-lande(med Frankrig i spidsen), vil ophøre med at føre 'nationalistisk' politik i EU, hen over hovedet på de små EU-lande?
 
02.05-2009 | 16:49 af Flemming Jensen
@2. maj 2009 16:17 | af Carsten Svendsen (CSvendsen)

Jeg ved ikke, hvad du forestiller dig, men jeg forestiller mig ikke, at ministerrådene fungerer som elevrådene i folkeskolen.

Jeg ved ikke, hvad du mener med at de store lande fører nationalistisk politik - åbenbart i modsætning til de små lande? Jeg forventer da også, at Danmark varetager danske interesser i EU, og jeg forventer da også, at Frankrig varetager franske interesser. Og i sidste ende er det et kompromis mellem mange lande. Og der er mange andre skille linier end store - små lande. F.eks. gamle - nye EU-lande - katolske - protestantiske lande osv.
 
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl
kirsten hansen

Jeg er 73 år og enlig Folkepensionist! Jeg har 4 sønner og 12 børnebørn + plus 3 i reserve! Mit ældste barnebarn er 26 år og det yngste - indtil nu 13 måneder!

Jeg er lidt handicappet, da jeg lider af både gigt og knogleskørhed, men humøret fejler som regel ikke noget!

Lille Sebastian er nu 1 år og en måned og er en rigtig glad gut

Hjemmeside: www.123hjemmeside.dk/eka

Jeg går ind for retfærdighed og sandheden skal altid findes!

Indlæg | 51 | 62.504 | 4824
Siden | 15. oktober 2008 23:07
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites