Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

SUPERMAGTEN EFTER 2008 - USA s sidste chance?

17. april 2007 02:12
Visninger  [5672 ]   Debat  [34 ]
 

EFTER 2008 - USA s sidste chance

I en netop udgivet, fremragende bog analyseres begyndelsen på det mange havde troet skulle blive det amerikanske århundrede. Skarpheden i analysen kan få det til at løbe koldt ned af ryggen på selv de mest realistiske udenrigspolitiske iagttagere og vel ikke mindst beslutningstagere. Fordi, hvordan er det gået efter selvkroningen af den amerikanske præsident som den første globale regent ?

I bogen eksamineres de tre amerikanske præsidenter efter sejren i den kolde krig. Og dommen er hård ikke mindst over den nuværende præsident, der frit oversat har gjort forventningerne til en amerikanske hegemoni baseret på en global ansvarlighed til skamme.

Forfatteren vurderer de tre præsidenter efter den amerikanske karakterskale A-F, hvor A svarer til vores 11-tal og F vel mest ligner vores 03 (efter den gamle skala).

Den første globale leder, George Bush Senior får den bedste score, nemlig et solidt B. Bush Senior havde taktiske færdigheder og var meget erfaren udi udenrigspolitik, men han formåede ikke at drage fordel af de oplagte strategiske muligheder.

Den anden globale leder, Bill Clinton får scoren C. Han var karakteriseret ved et alt for stort gap mellem mulighederne og resultaterne.

Den tredje globale leder, George W. Bush derimod har været "a failure" og får lavest mulige score, et F. Den siddende præsident har et simplificeret og dogmatisk verdenssyn og har i alt for høj grad være drevet af troen på en selvdestruktiv unilateralisme drevet af en idealistisk forestilling om om fremtidens verdenssamfund.

Det er bestemt en hård dom, men forfatteren sammenfatter Amerikas første 15 år som global leder som "bad performance" og opremser nogle af hovedelementerne i dagens udfordringer som USA ikke har formået at rette op på:

1) Intensiveret modstand mod vesten udover hele den islamiske verden.

2) Et eksplosivt Mellemøsten.

3) Et Iran med stærkt stigende indflydelse på verdens vigtigste olievej, Den persiske Golf.

4) Et skrøbeligt og nukleart Pakistan og i alt fire nye atommagter.

5) Et stærkt utilfreds Europa.

6) Et vredt og pirreligt Rusland.

7) Et Kina, der er i gang med at skabe et Østasiatisk Fællesskab.

8) Et isoleret Japan i Asien.

9) En populistisk anti-amerikansk strømning i Latinamerika.

10) Sammenbrud i nedrustningsregimet.

Forfatteren skriver, at usikkerheden er blevet omsiggribende, fremskridt i menneskelig velfærd har været sporadisk, miljøspørgsmålet har langt fra fået en central rolle, og, siges det, som en følge af disse fejl har det amerikanske lederskab mistet sin legitimitet, ligesom kredibiliteten af det amerikanske præsidentskab er blevet undermineret, og USA s moralske førerskab har lidt skade.

Med andre ord har USA i den grad misforvaltet og så langt fra levet op til sit globale lederskab, som der ellers var så mange forventninger til. I følge forfatteren har USA i den grad ikke levet op til sit ansvar til stor skade ikke mindst for USA selv. Og forfatteren spørger retorisk, hvorvidt USA har en anden chance for at leve op til sit lederskab. Konklusionen er, at USA har en og kun en chance til for at påtage sig sit ansvar. Lykkes dette heller ikke må USA vinke farvel til rollen som global leder og indstille sig på en ny multilateral orden, hvor mange andre aktører vil kunne kræve og vil kæmpe for deres del af den geopolitiske magtkage uafhængigt af amerikanske prioriteter.

At USA har endnu en chance skyldes den simple kendsgerning, at der ikke i dag er nogen anden magt, der er kapabel til at spille den rolle som USA potentielt kan og skal spille. Europa mangler politisk enhed og viljen til at spille global leder. Rusland kan ikke beslutte sig for om de vil være et autoritativt, imperialistisk, socialt tilbagestående Eurasisk imperium eller en sand moderne europæisk demokratisk stat. Kina stormer frem, men har stadig at skulle vise den måbende globale offentlighed, hvordan man vil eller kan håndtere samspillet mellem en fremstormende økonomi og et ekstremt centralistisk bureaukrati og det centralistiske politiske system. Derudover har USA monopol på global militær udstrækning, verdens største økonomi, en teknologisk innovativ kultur, hvilket giver USA en særlig status og magt.

Derudover er der en - selvom den måske ikke er udtrykt officielt - global erkendelse af, at verden i den nuværende transformationsproces har behov for en international stabilisator, som kun USA formår at spille. Per definition er en utilstrækkelig amerikansk udenrigspolitik lig med kaos.

Udfordringen for den fjerde globale leder - efterfølgeren til George W. Bush - vil have som sin primære opgave internationalt at udnytte dette endnu bestående amerikanske momentum og udnytte den resterende del af amerikansk goodwill rundt om på kloden. Det er ikke nogen nem opgave. Faktisk tyder alt på, at det vil tage mange år at genskabe den amerikanske politiske kredibilitet og legitimitet.

En ny præsident skal trække strategiske erfaringer ud af de sidste års fejlslagne geopolitik. Her påpeger forfatteren to centrale udfordringer, nemlig genskabelsen af den atlantiske fællesskab og mellemøstlig fred mellem palæstinensere og israelere m.fl. Med andre ord skal USA satse massivt på at opbygge og udbygge sine alliancer med vennerne og forsøge at splitte fjenderne yderligere, så de ikke fremstår som en opportunistisk eller truende enhed.

Forfatterens konklusion er, at det er essentielt, at USAs anden chance efter 2008 bliver mere succesfuld, primært fordi der ikke vil være en tredje chance. USA har akut behov for at skabe en reel post-koldkrigs globalistisk udenrigspolitik, der kan vinde opbakning blandt regionale stormagter.

Forfatteren bag denne både dystre, men også konstruktive analyse af USAs rolle som global leder er Zbigniew Brzezinsky, der i årtier har været blandt de fremmeste udenrigspolitiske analytikere i amerikansk udenrigspolitik. Bogen hedder ganske enkelt Second Chance - Three Presidents an the Crisis of American Superpower.

Det skal blive interessant at følge reaktionerne på Brzezinskys analyse. Udebliver markant og troværdige alternative analyser må man drage den konklusion, at USA befinder sig i en ekstrem alvorlig situation. Netop som verdens eneste supermagt skulle til at nyde frugterne af sejren i den kolde krig er der altså meget, der tyder på, at landet ikke har været opgaven voksen. Årsagen er ikke alene George W. Bush mildest talt ramponerede presidency , men konsekvensen af en supermagts manglende evne til at formulere og efterleve en sammenhængende udenrigspolitisk strategi baseret på tilbundsgående og realistiske analyser og vurderinger af udfordringerne og ikke mindst dynamikken i et tiltagende globaliseret verdenssamfund.

TheAmbassadors personlige vurdering og konklusion:

Brzezinskys bærer præg af et flot klarsyn, men også en efter min vurdering for ensidig vurdering af USA bedrifter og fremtidige rolle. Jeg er enig med forfatteren i, at den siddende præsident i den grad har spillet sig alle ahandle muligheder af hånde, og at verdenssamfundet må vente endnu et par år for at se om USA udenrigspolitisk og strategisk formår at rejse sig fra den rådvildhed, der har karakteriseret supermagtens ageren siden Den Kolde Krigs dage.

Som jeg har argumenteret for i flere af mine hidtidige blogs (http://avisen.dk/blogs/TheAmbassador/default.aspx) er der en lang række strategiske muligheder i amerikansk udenrigspolitik, der i den grad har været underspillet i de senere år, bl.a. som følge af den selverklærede Krigen mod Terror, hvis rationale for så vidt var logisk, men vis fremtræden, udførelse og overordnede og langsigtede målsætninger samt sammenhængende logik var ekstremt dårligt håndteret.

Brzezinsky har bestemt fat i nogle af de tendenser, der vil være afgørende for, at USA i det 21. århundrede vil kunne spille den alt afgørende rolle i geopolitikken.

Det vil være altafgørende, at USA formår at inddrage og give plads til de fremstormende økonomier og stormagter. Det skal ske i form af reel indflydelse, men tillige i form af opbygning af forpligtende relationer.

USA skal rette op på sit internationale renommé ved at afskrive sig retten til at benytte sig af konventionsstridige metoder og derimod freme netop de standarder verdenssamfundet er blevet enige om gennem de sidste 50 års internationale aftaler.

USA vil skulle genopbygge tilliden og den gensidige afhængighed med traditionelle alliancepartere, herunder som det vigtigste medlem Den europæiske Union. Dette vil skulle være en gensidig bestræbelse, der vil stille enorme krav til den europæiske politiske fleksibilitet og stringens.

USA skal i langt højere grad formulere en offensiv frem for en aktivistisk udenrigspolitik ikke mindst set i lyset af, at de mest oplagte modstandere i verden i dag ikke kan bekæmpes militært og i hvert fald kan freden ikke vindes efter brug af massiv og overlegen militærmagt. Diplomatiet skal igen i højsædet i amerikansk udenrigspolitik. De seneste resultater af netop diplomatiet, her primært Nordkorea, peger i retning af, at hvis man formår og satser på at gå proaktivt ind i potentielle internationale konflikter er mulighederne for at undgå militærkonfrontation store.

Jeg kan ikke gøre hævd på, at ovenstående er en fyldestgørende om end kort analyse af udfordringer i amerikansk udenrigspolitik, men det skal betragtes som oplæg til debat.

Mvh.

 

Del på Facebook
17.04-2007 | 03:13 af Danny Hedegaard
Kære TheAmbassador

Som altid en spændende udenrigspolitisk analyse fra din hånd

Men når jeg følger med i nyhedsdækningen, er der mange store spørgsmål rundt om i verden, udover de emner hvorom debatten til nu mestendels har drejet sig i din blog, der kunne fortjene at blive analyseret af dig i din blog.

Personligt kunne jeg tænke mig din kommentar til den seneste udvikling i Nordirland?

Nordirsk forsoning

Jyllandsposten

http://www.jp.dk/morgenavisen/mmeninger:aid=4322572/

Kunne du derfor motiveres af en specifik opfordring til at kommentere den seneste udvikling i Nordirland, ville det glæde mig meget at læse din mening desangående.

Venlig hilsen

Danny Hedegaard
 
 
17.04-2007 | 04:11 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
17.04-2007 | 04:48 af Danny Hedegaard
@Kurt

Skyldtes ligepræcis Clintons handlingslammelse angående Rwanda, ikke at kulminationen på den republikanske udnyttelse af Monica Lewinsky sagen stod på samtidig med folkemordet i Rwanda?

Erindrer at der skulle være brugt mere end hvad der svarer til 340 millioner dkk kr af de amerikanske skatteyderes penge, og at denne republikanske klapjagt var en medvirkende årsag til at præsidentembedet var ude af stand til at handle på en måde hvor de kunne få offentlighedens støtte til en intervention i afrika?

Men egentligt var det blot endnu et eksempel på at det europa der taler om samlet at spille en international militær rolle, i praksis ikke er istand til det, kun kan kritisere USA for at internvenere når de gør det, og kritisere USA for ikke at intervenere når det undlader det, men kun i et begrænset omfang kan eller vil intervenere uden USAs medvirken.

Venlig hilsen

Danny Hedegaard
 
 
17.04-2007 | 07:22 af Karin Bennedsen
Bare en kort kommentar:

USA viste med sin arrogante afvisning af FN i forbindelse med Irak-krigen, at man var begyndt at opfatte sig selv som verdens enerådende hersker, der kunne agere, som det passede dem.

Samtidig viste beslutningen om at angribe Irak, og især de manglende planer for freden, også en fatal mangel på viden om landet og dets befolkning.

Denne ignorante indstilling til, at militær styrke, og ikke viden om verden udenfor USA, diplomati og multilateral samarbejde, er svaret på alle problemer, er efter min bedste overbevisning en langt større fare for verdensfreden end al-Qaeda, som i parentes bemærket er en amerikansk "konstruktion", der skal afløse Den Kolde Krig som magtlegitimerende faktor.

Både Europa og USA forsøger med gammelkendte midler at fastholde den position, de som vestlige demokratier har haft gennem tiderne. Selvom man taler meget om globalisering, i hvert fald på det handelspolitiske område, erkender man tilsyneladende ikke, at de gamle magtkonstruktioner er begyndt at ændre sig. Måske ikke så meget på det militære område, hvor USA vil være førende mange år ud i fremtiden, men derimod hvad angår ressourcer.

Alt imens USA har travlt med sin "Krig imod terror" og Europa bliver mere og mere provinsiel med indbyrdes uenighed og kævl om dit og dat, nykolonialiserer Kina, med enorme økonomiske midler, lige så stille det ene land efter det andet i Afrika.

Hvis det lykkes Kina at underlægge sig store dele af Afrikas ressourcer, vil det ikke mere være USA, der er verdens magtcentrum, men derimod Kina.
 
17.04-2007 | 08:33 af Erik Hulegaard
"Zbigniew Brzezinsky" var en fortidig sikkerhedsrådgiver for en af de største præsident-fiaskoer i nyere US-historie: Jordnødefarmeren Jimmy Carter fra Georgia. ZBs evner og analyser i sen-70erne var der temmelig delte meninger om.

                                                  De oprullede analytiske sentenser ovenfor tyder på et klarsyn hos den nu mere erfarne ZB. 2008 bliver givetvis USAs sidste reelle chance for implementere en "verdensleder", der forstår den nu tids sammenhænge.

                                                  Indlægget er letlæseligt og værdifuldt som et del-analytisk bidrag til USAs aktuelle status og ikke mindst perspektivering.
 
17.04-2007 | 09:06 af TheAmbassador
Kære Kurt Dejgaard,

Du har selvfølgelig ret i, at denne given karakterer har en vis arbitrær karakter.

Uden at tage stilling til selve karaktergivningen er det vist generelt anerkendt, at USA kronede sig selv som verdens eneste supermagt. Og uanset hvad den gennemsnitlige amerikaner måtte tænke, så ligger der et pres på verdens eneste supermagt. Ikke overraskende er det første ord i Brzezinskys bog self-coronation eller rettere the self-coronation altså self-kroningen af den amerikanske præsident som verdens første globale leder.

Du har fuldstændig ret i, at Clintons - ikke mindst i den første periode - vægring var markant. Men dette er netop begrundelsen for, at Brzezinskys karakteristik - major gap between potential and performance - synes i orden. Jeg mener også, at hvis man spørger Clinton i dag ville han helt sikkert gerne have forsøgt sig med en mere offensiv udenrigspolitik. Så nævner du de resultater som Clinton stod fadder til, og her mener je, at netop Clinton viste, at også diplomatiet har en helt central rolle at spille. Dog ville jeg personligt have ønsket, at Clinton havde gjort endnu flere forsøg på at være på forkant med udviklingen. Det amerikanske engagement i form af milliardstøtten til Osama bin Laden og hans mænd op gennem 1980 erne burde måske have givet anledning til offensiv udenrigspolitik, der kunne inddæmme eller nedkæmpe disse bevægelser allerede i Clintons regeringstid. Her kunne en mere offensiv diplomatisk indsats med økonomisk og militærrådgivning af de mellemøstlige regimer måske have reduceret de islamistiske bevægelsers operative kapacitet i sidste del af hans regeringstid.

Skismaet er selvfølgelig som i alle andre lande, at stats- og regeringsledere primært vælges på baggrund af deres inderigspolitiske dagsorden. Her stod Clinton meget stærkt.

Resultaterne i Bosnien eller rettere den amerikanske indgriben såvel som Jordan og Israel tilnærmelserne er bestemt positive bedrifter som netop gør, at han rangerer relativt pænt i karakterbogen. Jeg forstår personligt godt Brzezinskys vurdering, hvis man holder Clintons visionære politik op mod de relativt få gange han forsøgte at leve op til dem, når det kommer til udenrigspolitik.

Her har du også ret i, og det påpeger Brzezinsky også, at europæerne endnu kører på mere eller mindre frihjul. Her viser den europæiske union, at den stadig er mere en idé end en reel global spiller, når konflikterne spidses til. Denne konstatering er - uanset om man er for eller imod EU - understregning af den udfordring en ny amerikansk præsident vil være konfronteret med. USA og Europa skal gøre alt for at få etableret en levedygtig og visionær og konsekvent atlantisk alliance.

Derudover ser jeg udfordringen som at genskabe den moralske legitimitet, så den atlantiske alliance netop kan fremtræde med moralsk autoritet på vegne af alle mennesker. Der er en kolossal opgave at løfte efter Bush-administrationen. USA kan ikke efter min opfattelse løfte denne opgave alene, men skal i samarbejde med først og fremmest Europa og såvel sammen med de nye fremstormende stormagten. Det er denne offensiv i skabelse af gensidigt afhængige alliancer, jeg gennem flere af mine blogs har argumenteret for. Formår USA og Europa ikke denne afgørende opgave, ja, så ligger verdensordenen med andre ord åben, hvorfor vi kan gå en endog meget usikker fremtid i møde.

Også rejser du, som så ofte før, et helt centralt spørgsmål, nemlig hvem af de foreløbige kandidater i det amerikanske præsidentræs, der vi kunne løfte en sådan kompleks opgave.

Jeg er enig med dig i, at ingen af de nuværende kandidater for så vidt er åenlyse kandidater, når det kommer til at løfte opgaven. Dette skyldes som påpeget oven for, at den amerikanske præsident ikke vælges på sine visioner for verdenen, men sine visioner for Danmark.

Dette kunne så føre til en vis grad af resignering i verdenssamfundet. Men her tror jeg man skal træde et skridt tilbage eller til siden for at få lidt perspektiv på udfordringen. Her mener jeg det gælder om at fokusere på hvem af kandidaterne der dels kunne tænkes at støtte op om en sådan offensiv og i højere grad diplomatisk vision og strategi og som dels - og dette er helt afgørende - vil formå at knytte de helt rigtige folk til sin administration. Som vi har set det med Bush, har folkene omkring ham spillet en helt fundamental og kritisk rolle i forvaltningen af supermagten rundt i verden.

Konklusionen er derfor, at vi skal støtte op om den kandidat, der har den rette indstilling og den rigtige vision og så håbe på, at de rigtige folk bliver hyret.

Hillary har måske den rigtige indstilling og kunne måske etablere et visionært og globalt orienteret udenrigspolitisk stab. En anden person, der dog endnu ikke er kandidat, nemlig Al Gore har uden tvivl visionen og den rette indstilling. Han vil måske have brug for en vis realistisk orienteret stab.

Måske den resterende valgkamp vil frembringe større klarhed.

Tak for det spændende modspil.

Mvh.
 
17.04-2007 | 09:12 af TheAmbassador
Kære Danny Hedegaard,

Tak igen for dine kommentarer. Din karakteristik af forholdet mellem Europa og USA rammer plet. Og det er netop denne form for opportunisme fra europæernes side, der kan vise sig kritisk i bestræbelserne på at skabe et nyt mere omfangsrigt globalt magtsystem. Men relationen er aldrig ensidig og forudsætter naturligvis, at USA er åben og indstillet på en mere multilateralt orienteret verdensorden ikke nødvendigvis gennem de internationale organisationer, men i direkte mellemstatslige relationer.

Den med Nordirland må vente lidt, da jeg netop er ved at skulle på en længere rejse. I mellemtiden kan jeg varmt anbefale Niels Lindvigs på Orienteringsredaktionen på DR.

Mvh.
 
17.04-2007 | 09:17 af TheAmbassador
Kære Karin Bennedsen,

Jo, der har bestemt været shortcomings i den amerikanske forvaltning af supermagtstatusen. Det er netop det Brzezinsky påpeger.

Du har helt ret i, at Kina er på fremmarch, bl.a. i Afrika, men denne er alene mulig i det globale vakuum, der er opstået under Bush, der har forpligtet så stor en del af sin energi og fokus på bl.a. Irak, at opmærksomheden og ressourcerne til at være med overalt er svækkede.

Kina skal som en af de vigtigste partnere indgå i den nye magtpolitiske konstruktion jeg taler for.

Mvh.
 
17.04-2007 | 09:22 af TheAmbassador
Kære Erik Hulegaard,

Tak for kommentaren. Du har helt ret i, at Brzezinsky bestemt ikke synes at have haft en succes som national sikkerhedsrådgiver under Carter. Men som du selv påpeger, er han i dag en langt mere erfaren analytisker og fremstår i dag som en af de mest respekterede analytikere.

Du påpeger 2008 som et afgørende tidspunkt. Dette sammenholdt med Kurt Dejgaards analyse oven for og spørgsmålet om hvilke af kandiaterne, der vil være bedst til at løfte supermagtsrollen, rejser mulighed for en sændende debat om hvad vi skal ønske os. Jeg har forsøgt mig med et svar i sidst i kommentaren til Dejgaard.

Tak for din vurdering af min blog.

Mvh.
 
17.04-2007 | 09:28 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
17.04-2007 | 12:50 af Mr. Pedersen
Problemet med politisk analyser og specielt karaktergivning til nuværende politiker er, at det er en dybt subjektiv sag - for vi må nok se i øjene, at der ikke findes en egentlig facitliste.

Begynder derimod at diskutere hvorfor den ene synes, at hin politiker er god eller dårlig når man ofte frem til at det er baseret på en række grundlæggende antagelser om hvad der er rigtigt og forkert, basalt hvad verdens sande tilstand er.

Samtidig kan man tle om motiver: Når Brzezinsky taler om den amerikansk præsident som verdensleder kunne derfor passende spørge: til fordel for hvem - for hele verdenen eller for USA? Naturligvis har de af og til sammenfaldende interesser, men derfor også ganske givet en række modsætninger. Brzezinsky siger det ikke, men som jeg kender ham, ville han være tilbøjelig til at pege på, at USAs præsident skulle udfylde rollen som verdensleder til fordel for den amerikanske befolkning. En position, som Danmark og samtlige andre lande ville være i deres gode ret til at give et aktivt modspil (og lad for guds skyld være med at oversætte sidste ord :-)

Så for at samle op på den, så mener Brzezinsky åbenbart, at og USA og verdenen er blevet et dårligere sted under Bush. Spørger man Fred, der er ude og fiske i en lille sø i Wisconsin, ville han sikkert sige "Ahvad?", fordi ingen af Bushs beslutninger ikke har berørt ham, men lad nu det ligge.

For at komme til "verdens sande tilstand", så kan man spørge om

- USA har flere fjender end før?

- USA har færre venner end før?

- USA har brugt sin tid på noget, der kan give udbytte i fremtiden?

For at tage dem i den rækkefølge, 1) der er minimum 2 åbent USA-fjendtlige regimer mindre i verdenen end før Bush, 2) De folk, der altid har været imod USA, er stadigvæk imod USA, men generelt virker det som, at de amerikanske alliancer stadigvæk er faste nok. 3) nation-building i centralasianen og et par forsigtige skub til frihandel.

Alt i alt synes jeg, at et F til Bush er alt for hårdt, mere et B i min bog.
 
 
17.04-2007 | 13:52 af Vridemaskinen
Den sidste viking

- USA har brugt sin tid på noget, der kan give udbytte i fremtiden?

De har da fået lagt deres klamme hånd på olieindtægterne der skal fordeles mellem de fire store vestlige olieselskaber. Det var en væsentrlig grund til invasionen i Irak.

I øvrigt kan man læse en anden ny bog af Victor Gold.

Victor Gold is a veteran GOP campaign operative who worked closely with George H.W. Bush on his presidential campaign and also co-wrote his autobiography. He was also tasked with writing the profiles for Dick and Lynn Cheney for the official Inauguration program in 2001.

In his new book, Invasion of the Party Snatchers: How the Neo-Cons and Holy Rollers Destroyed the GOP, Gold slams the current administration and exposes their zeal for creating a pretext for a war that was planned many years in advance.

Gold confirms that war in Iraq was decided upon from day one, and that a fake pretext was readied and anticipated before 9/11 happened. Though Gold still pins the blame on Al-Qaeda, in acknowledging the fact that the Bush administration would have staged a false flag attack anyway had it not been for 9/11, he is one small step away from intimating that the attacks on the WTC and Pentagon were an inside job.

Læs mere her:

http://www.globalresearch.ca/index.php?context=viewArticle&code=WAT20070413&articleId=5381
 
17.04-2007 | 14:50 af Mr. Pedersen
Jamen davs med dig vridemaskine,

Forstår ikke helt hvor du vil hen med den - vil du gerne sige, at det var jøderne, der stod bag WTC eller hvad er vi ude i?
 
 
17.04-2007 | 15:15 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
17.04-2007 | 15:43 af Søren Svendsen
Hvorledes USA’s muligheder beregner sig, som du lidt påpeger om hvordan de forskellige udviklinger i de forskellige regioner rundt omkring i Verden forløber sig. I Europa virker der lige øjeblikket til at være en stigende aversion mod de forskellige mellemnationale organisationer, således virker det ikke umiddelbart til at der vil komme nogen ”samling”. I ”worst case” vil vi derimod se tendenser til at enkelte lande begynder, at trække igen på enkelte punkter. Dette afhænger af mange forskellige ting. Blandt andet afhænger det af hvordan netop den nye amerikanske præsident bliver. Efter min mening har George W. Bush ikke været positiv for en samlende, og efter min mening progressiv, proces i Europa og EU. Men selv om det måske er en kliche, har USA brug for et stærkt Europa og EU. Og deri mener jeg George W. Bush har skudt sig selv i foden. EU (+ commonwealth) er det der ligger tættest på USA, hvad angår universelle værdier og moral, og jeg tror således også at den nye præsident vil ligge stor vægt på at gøre forholdet bedre både internt i EU (Europa) og i forhold til de enkle stater (Frankrig, Tyskland)

Men generelt om det er sidste chance vil jeg ikke sige med sikkerhed endnu. Den væsentligste aktør, der kan ændre på det er hovedsageligt Kina og der er simpel hen for mange ubestemte faktorer endnu. Nogle af de ting jeg stiller mig forbeholdende overfor er hvordan den videre kapitaliseringsproces af Kina kommer til at forløbe. Jeg tror der er store indenrigspolitiske gnidninger, både hvad angår lokalt, regionalt og nationalt, vi endnu ikke har set effekterne af. Således stiller jeg direkte spørgsmålstegn ved om det Kina vi kender i dag på landkortet er præcist det samme i en ikke alt for nær fremtid. Dette er nok en af årsagerne til at vi ikke rigtig har set Kina agere så meget i det internationale.

Kina bliver selvfølgelig stadig en af de væsentligste aktører internationalt på sigt. Men hvilket Kina det er, er mere usikkert. De kommer nok også til at spille en mere og mere væsentlig rolle i Mellemøsten og hvordan det kan udvikle sig vil jeg ikke rigtig gisne mig til.

Indien skal dog heller ikke glemmes. Meget i forbindelse med de forskellige lande afhænger af hvordan deres profil bliver. Bliver det nationer der vil forsøge at søge samarbejde og søge at fremme mellemnationale organisationer eller bliver det nationer der forsøger at konstituere de enkelte nationers egne magtpositioner, som efter realistisk teori. Deri ligger der en mulig eksplosiv cocktail i Indien, Kina, Rusland og Mellemøsten.

Rusland har jeg dog ikke længere (i øjeblikket) den store fidus til. Det skulle vel lige være, hvis de begynder at snakke om atomvåben igen, hvilket jeg tvivler stærkt på. De har rigeligt med indenrigske problemer og sager i nærområde til at kunne spille en rolle, der ville kunne give tilstrækkelig modvægt til USA. Og noget af det mere spændende i forhold til Rusland om frigørelsesprocessen overhovedet er slut endnu eller om Putin har formået og forsøgt at holde sammen på et skrøbeligt element. I den forbindelse er det spændende med hvad der sker i forhold til ”demokratiet” i Rusland. Om Putin fuldstændig abdicere og ikke ”fifler” lidt med resultatet, så han kan indsætte en marionet.

Jeg ser det ikke som et nødvendigvis problem, andet end økonomisk, at der i Latinamerika virker til at være en proces, der kan samle de forskellige stater i et samarbejde. Det er selvfølgelig paradoksalt, at det meget hen af vejen er blevet konstitueret som et modtræk til USA, men med tiden tror jeg i høj grad det vil være med til at sikre stabilitet og ro i USA’s nærliggende baggård. En ting de i lang tid, forhåbentlig, har været interesseret i. Der er muligheder for et stærkt økonomisk betinget samhandels organisation, der måske også kan være med til at sikre en højnelse af de enkelte staters økonomiske situation. Jeg mener det er utopisk at forestille sig at samarbejdet, vil udmønte sig i mere end en kritisk indstilling til USA og vil skabe en institution, der ville kunne skabe bedre forhandlingssituationer i forhold til USA, EU og andre de ønsker at forhandle med. Lige måske Latinamerika, alt efter hvordan det går (men jeg optimistisk) er måske et eksempel af at der er noget positivt i alt ?. At George W. Bush ledelsesstil har medvirket til kontraproduktiv bevægelse, der kan gå hen og blive ganske positiv.

Kort og godt mener jeg fortsat at der er tid at løbe for USA endnu. De stater og regionale samarbejder, der eventuelt skulle kunne blande sig fundamentalt med USA’s hegemoni er simpel hen præget af for megen ”indenrigspolitiske” og nærområdeproblemer. USA er selv i den grad en sammentømret enhed, der kun i symbolsk og blød politisk grad er præget uenigheder. Ser ikke umiddelbart at, der skulle komme seriøse oprørske fraktioner i det land. Strømningerne i Latinamerika mener jeg tværtimod kan komme ud, hvis det medfører et Sydamerikansk Union (eller lignende), til USA’s fordel og det på trods af Hugo Chavez retorik, der jo ikke i magt og betydning kan sammenlignes med de tidligere fjendebilleder i form af Sovjetunionen.

Vh.

Søren Svendsen
 
 
17.04-2007 | 15:55 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
17.04-2007 | 16:25 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
17.04-2007 | 17:54 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
17.04-2007 | 17:56 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
17.04-2007 | 21:27 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.04-2007 | 03:18 af Mr. Pedersen
Hejsa Jan,

Jeps, jeg er jo endnu engang igang med at påvise, at den antiglobale bevægelse er de rette arvetagere efter nazisterne - bare erstat ordet kapitalister med jøder og du har en perfekt artikel til Der Sturmer.

For at hoppe let og elegant over din 19. personlige fornærmelse af mig, så er det sikkert rigtigt, at et "showdown" mellem USA og Irak var på vej, og at det ville være sket ligegyldigt om præsidenten hed Bush eller Gore.

P.s. Showdown kan oversættes til afgørende konflikt på dansk
 
 
19.04-2007 | 00:35 af TheSocialdemocrat
Allerførst en stor tak til dig TheAmbassador for nogen fremragende analyser. Al Gore uden tvivl har visionen og den rette indstilling til at rette op på de mange fejltagelers Bush har bag sig. Gore har jo allerede bevist at han kan styre klimaet og så kan han helt sikkert også styre USA i den rigtige retning. Det er der vist ingen anden der har bevist siden Kennedy var en Berliner! Men jeg syntes til gengæld også man skal behandle George Bush nogenlunde anstændigt. Han gør trods at hvad han kan og han kan jo ikke selv gære for at USAs højsteret valgte ham istedet for Al Gore.
 
19.04-2007 | 18:15 af verita
Vridemaskinen har fat i noget af det rigtige her. Lad mig først og fremmest udtrykke min sorg overfor TheAmbassadors finpolerede opfatelse af USA som et land med gode humanitære hensigter og "goodwill". Laver man sine lektier og efterforsker grundigt i hvad der sker i USA for tiden(og de sidste 100 år), vil man opdage et rædselsscenarie af uhørte proportioner. Vigtigts af alt at undersøge, er de såkeldte "false flag operations", hvor der bliver foretaget angreb på bl.a. USA(9/11) England(7/7) og andre lande, under fjendens "flag", ledet og udført af deres egne regeringer for at skabe det der på engelsk hedder et "pretext" for at gå i krig, altså et påskud for at gå i krig. Den amerikanske pengemaskine, som hovedsageligt består af olie- og våbenindustrien og de internationale bank-karteler har så stor en magtfaktor i USA, at de bogstaveligt talt sidder på magten, og det er dem der har både midlerne og motivet til at lave disse operationer. Der er et utal af hemmelige samfand i USA såsom, the Bohemian grove og skull and bones, som begge er søstrevirksomheder af Illuminati. Du vil på nuværende tidspunkt tro at jeg er en skør der tror på internationale konspiartioner, men gør du dit hjemmearbejde, og undersøger hvad der i virkligheden foregår, vil du finde enorme beviser for at dette finder sted. Lad mig give lidt at starte på:

1. Angrebet den 11 september. Undersøg bl.a. hvordan det kunne lade sig gøre at de to tårne, samt WTC 7, som i øvrigt slet ikke blev ramt, faldt til jorden med en præcition som når man nedriver en bygning. Hvordan skulle bygningen overhovedet kunne falde sammen efter sammenstødet?

2.De hemmelige samfund som The Bohemian Grove, Skull and bones samt Illuminati.

Lad mig advare om, et der ligger 1000-vis af timers efterforskning foran dem der vil vide sandheden, men dette er noget som berører os alle, og som vi må sætte en stopper for så hurtigt som muligt!
 
21.04-2007 | 19:42 af Claus Piculell
Hej TheAmbassador!

Et indlæg på højt niveau som altid - og lidt til.

Heldigt, at det var fremhævet på debatsiden, for ellers var jeg gået glip af det midt i flowet ... ;)

vh

CP
 
 
22.04-2007 | 06:24 af Danny Hedegaard
Hej Claus

Dette indlæg er postet her istedet for i den egentlige debat af Krisstoffer Gravgaard, simpelthen fordi at Claus kommentar fortæller alt om hvilket løft et opgør med enhedsblogofæren vil kunne give debatten her på Avisen.dk

Til kamp mod useriøs netdebat

Offentliggjort 12. april 2007 15:53 | af Kristoffer Gravgaard

http://avisen.dk/blogs/krgr/kamp-mod-userioes-netdebat-120407.aspx

Din bemærkning er lige i øjet:-)

Det er præcis det som er hele kernen i den problemstilling vi debatterer omkring en omlægning af blogosfæren, den drejer sig om.

Netop at vi ikke bør gå glip af blogindlæg af en blogger som TheAmbassador midt i flowet :-(

Hvis du kun lægger mærke til dette indlæg af TheAmbassador fordi det er fremhævet, der udgør du selve eksemplet der understreger det behov som Avisen.dk og de læsere af Avisen.dk der i helt særlig grad værdsætter at læse blogs af en kaliber som TheAmbassadors, de i fællesskab har for at der indrettes et selvstændigt rum hvor sådanne bloggere kan udfolde sig i en forvisning om at de på trods af en lavfrekvent skribentvirksomhed, der får de alligevel en særlig fremhævning i debatten, der sikrer dem at det publikum der specifikt ønsker at læse deres blogindlæg, det publikum kan også direkte gå til deres blogs, uden nødvendigvis at skulle finde frem til dem gennem et rating og søgesystem for at finde frem til dem i bageste geled af den syndflod af blogindlæg og kommentarer der kendertegner den eksisterende enhedsblogosfære.

At TheAmbassador har oprettet sin blog på trods af den måde enhedsblogosfæren er indrettet fornuværende, ja det er et sandt under!

Det er naturligt i den forbindelse at stille det spørgsmål - hvor mange passivt iagtagende læsere af en tilsvarende kapacitet som TheAmbassador er Avisen.dk og dens læsere gået glip af på grund af den eksisterende enhedsblogosfære, sådan som den er indrettet fornuværende?

Personligt tror jeg at vi kunne have 10 fagspecialister indenfor et bredt spektrum, hvis de blev tilbudt de rammer der kunne inspirere dem til at engagere sig som bloggere, og oplever de så at de får et publikum, som det publikum TheAmbassador er ved at opbygge som en trofast skare her på Avisen.dk, ja så tror jeg også på at de fleste af dem vil blive ved med ganske længe at berige os med en indsigt og en viden om emner og indenfor felter, som de alt andet lige ikraft af deres uddannelse, karrierre og erfaring, har helt særlige forudsætninger for at kunne formidle, end det gør sig gældende for flertallet af lægmandsdebattører der debatterer indbyrdes.

Det er fuldstændig forfejlet at gøre en sådan opdeling af blogosfæren til et spørgsmål om censur, og eller udelukkelse af nogen somhelst fra blogosfæren på Avisen.dk

Hele denne bestræbelse på at fastholde denne fokus er udtryk for en strategi der kun har til formål at forhindre at der oprettes et nyt rum, hvor der er mulighed for helt frivilligt at underlægge sin blog nogle begrænsninger der fortsat ikke skal gælde for det langt overvejende flertal af bloggere der ønsker at forblive i rummet for den brede debat.

Der er på ingen måde tale om en elitær forfordeling! Rummet for den lavfrekvente debat er ikke forbeholdt fagspecialister - disse kan som alle andre vælge den brede debat på de vilkår der i denne debat gør sig gældende - som alle lægfolk kan vælge rummet for den lavfrekvente debat, om de det ønsker.

Min antagelse er blot at der sammen med os lægfolk der måtte vælge rummet for den lavfrekvente debat, der vil vi opleve at helt nye bloggere af en kaliber som TheAmbassador vil slutte sig til os?

Nogle bloggere som vi ellers aldrig vil kunne tiltrække i den eksisterende enhedsblogosfære?

Vi får blot et rum hvor det går lidt mere slow , end vi oplever det store flow :-)

Venlig hilsen

Danny Hedegaard
 
 
22.04-2007 | 10:53 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
22.04-2007 | 22:40 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
23.04-2007 | 05:38 af Danny Hedegaard
@Kurt

Tilbage i fjerde klasse fik vi stempler i stilehæftet. Kvarte, halve eller hele grisestempler?

Måske du giver mig en kvart, men er det skudt over målet må du meget undskylde.

Kurt - jeg har ganske rigtigt min egen dagsorden for den forandring som vi ellers er enige om det hensigstmæssige i, men jeg forsøger ikke at diktere jer andre den dagsorden, og den er hverken skjult eller elitær.

Uanset der må det vel være det mål som vi ellers er enige om der er vigtigst fremfor om vi har forskellige grunde til at gå ind for målet?

Når vi det mål grundlæggende, foreligger dog muligheden for at vi hverisær får det udbytte af at have opnået et fælles mål som vi personligt har til formål med at ønske den forandring som det har kostet så meget energi for alle enige kræfter at forsøge på at nå frem til.

Når vi ikke det mål grundlæggende - ja så er alle de muligheder for de forsåvidt i princippet væsentligt forskellige personlige bevæggrunde vi måtte have til at søge det fælles mål opnået, tabt for os alle, hvorved det ligepludseligt kan være helt ligemeget om jeg skulle have mere eller mindre skjulte bagtanker, eller mere eller mindre elitære bagtanker.

Taber jeg kampen om den endelige indflydelse i Kristoffer Gravgaards tråd - der taber vi alle os der har gået ind for et fælles mål - som jeg ser det?

Flere af os fulgtes ad mod målet så langt som til enden i debatten startet af Egevang, men jeg er den eneste af os der har ført bestræbelserne videre i Kristoffer Gravgaards tråd på endeligt at nå i mål med det resultat vi ellers i fællesskab går ind for.

Det har så hverken du, eller nogen andre bedt mig om, og det kunne jeg have ladet være med, men vi var ikke tæt nok på at få de forandringer vi ønsker os, og som du og I vil kunne konstatere i tråden, der nåede jeg et ganske stort skridt næmere målet om at vi får rummet for den lavfrekvente debat.

Men da Kristoffer nævnte at redaktionen arbejder videre med overvejelserne om de to skoler, og der kom opbakning til mine tanker - ja der kan du og andre ved selvsyn konstatere at der har udviklingen i tråden siden taget en dramatisk anden drejning.

Som du også kan konstatere der er der mere på vej af samme karakter rettet mod min person.

Denne kurs er jeg ude af stand til at ændre på, og jeg anser mine muligheder for i omhandlende tråd at varetage det fælles mål vi uanset at vi så ikke havde de samme grunde til at kæmpe for det, for udtømte.

Min person får blot fremstå i det lys hvori jeg nu bliver og vil blive fremstillet. At dømme - det er op til jer alle hverisær.

Men helt oprigtigt der har jeg blot forsøgt at tænke stort, visionært, langsigtet og perspektiverende, mens du og andre måske, og det helt legitimt bare gerne ville opnå lidt mere synlighed, lidt mere ørenlyd, og lidt mere plads.

Jeg har så prøvet at perspektivere på Claus Piculells lille kommentar, og nu senest i denne tråd af The Socialdemokrat:

En sparingspartner til Lykketoft

http://avisen.dk/blogs/thesocialdemocrat/sparingspartner-lykketoft-220407.aspx

Det er tilladt at ryste på hovedet, og anse mig for lidt flyvsk, men kunne det ikke være stort om vi kunne opnå, også den udvikling som jeg skitserer, hvis vi kunne få redaktionen til at indføre rummet for den lavfrekvente debat?

Venlig hilsen

Danny Hedegaard
 
 
23.04-2007 | 09:45 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
24.04-2007 | 05:20 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
24.04-2007 | 12:48 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
24.04-2007 | 15:44 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
24.04-2007 | 16:19 af John Andersen
Hvad er det helt præcist, du ikke har mulighed for nu Kurt?

vh John
 
24.04-2007 | 16:58 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl
Indlæg | 10 | 16.868 | 56
Siden | 24. februar 2007 23:47
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites