Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

LIGHED ØDELÆGGER GRADVIST SAMFUNDET

24. november 2008 16:34
Visninger  [2938 ]   Debat  [37 ]

 

Helle Thorning snakker om det, Søvndal snakker om det og det samme gør Frank Aaen. Nemlig lighed. Ikke lighed for loven, men derimod økonomisk lighed. Alle disse tre politikere forsøger gang på gang at "lovliggøre" ligheden i et større og større omfang. Det kan undre når disse tre "kløgtige" politikere "selvfølgelig" god kender lighedens pris. Lighed resulterer nemlig i sidste ende fattigdom!

Danmark har en relativ høj lighed. Det betyder ikke at Danmark er specielt fattigt, da vi stadig har en klar overvægt af økonomisk frihed. Men det blandt andre de tre ovenstående ikke bemærker er, hvor mange penge den unødvendige omfordeling af midler koster samfundet. Der sker en omfordeling når skattebetalingen stiger i takt med individets indkomst. Derfor slipper dem med mindre indkomst langt billigere. De fleste med den mindste smule økonomisk viden burde kunne se, at der naturligvis med omfordelingen går en masse ressourcer tabt i form af velstand. Forskernes skøn viser faktisk, at det koster omkring 5,50kr for de højtlønnede at omfordele en ekstra krone til de lavtlønnede via general omfordeling.

Ikke alene her fejler omfordelingen/den høje skat, men også på andre enkle og vigtige områder er den ganske enkelt stærkt ødelæggende for samfund og borger. For de første medfører højere skat en lavere tilskyndelse til at uddanne og på en anden måde dygtiggøre sig. Det skyldes naturligvis højere løn i takt med uddannelsesniveau. De høje uddannelser bliver derfor i højere grad beskattet bort, og kan i sidste ende betyde mangel samfundsopbyggende stillinger.  Også viljen til at påtage ansvar på de enkelte job vil falde, og igen medfører det samfundsmæssige tab fordi mere ansvar medfører højere løn og omvendt. Til sidst skaber det mindre initiativ og dynamik i et samfund, der generalt vil tilgodese alle i form af købekraftkorrigeret BNP.

Som man kunne læse i mit sidste indlæg har høj skat/omfordeling en meget negativ virkning på iværksætteri. Dette vil generalt resultere i mindre kapital til at starte firma osv. da disse stillinger beskattes meget. Derfor vil man muligvis se færre og færre iværksættere. Det vil skade staten, der tjener mange penge af dygtige forretningsfolk.

Det burde hverken være særlig svært eller kraftanstrengende for disse tre politikere at indse, hvordan lighed ødelægger et samfund i sådan et omfang, at det går udover vores levevis. Det burde heller ikke være svært at forstå, at ulighed ikke gør et samfund fattigere, hvis omfordelingen kun rammer dem, der ikke kan klare sig selv.

Ulighed vil ligefrem medføre mere dynamik og mere initiativ, som selv de fattige nyder godt af. 

 

Som en klog mand engang sagde det:

"Det er helt på sin plads, at staten omfordeler til de borgere, som ikke kan forsøge sig selv selv, men der er INGEN overbevisende moralske argumenter for, at staten skal øge den økonomiske lighed mellem alle borgerne i samfundet. Højtlønnede personer modtager ikke deres indkomst på bekostning af andre. Tværtimod får de en høj løn, fordi de skaber meget værdi for deres arbejdsplads, og dermed for det samfund vi lever i."

    

Del på Facebook
24.11-2008 | 16:58 af leon lerche
Hej. Terry, jeg må sige efter at havde læst indlæget, 2-gange, ser nået fornuftigt i din historie og jeg har også set dine andre ovreskrifter og jeg kunne godt tænke mig lidt mere om iværksætter og hvordan jeg jo mener at byukratiet tager etværdt inteativ fra folk, men det er vel også meningen, hilsen fra. Leon, som også siger, hvis alle havde. 1.million, så var den jo intet værd.
 
 
24.11-2008 | 17:59 af Kristian Mortensen
At det koster omkring 5,50kr for de højtlønnede at omfordele en ekstra krone til de lavtlønnede via general omfordeling.
Hvorfor tror du at fødevarene falder i pris nu med den økonomiske krise, det er fordi selv de højest lønnede må suge på lappen nu, når efterspøgslsen falder, falder prisen. Problemet med stor ulighed er jo netop at når nogle er meget rige presser de priserne skyhøjt op med deres efterspørgsel, dette går så udover de fattige som ikke får flere penge mellem hænderne, pens, arbejdsløse eller reng. ass.en. Derfor udligningen så det begrænser prisernes himmelflugt. Så i forhold til den reelle købekraft, den aktuelle inflation - den lille stigning i indkomst som nogle fattige har haft, er der tale om et voldsomt dyk i mængden af fædevarer og tøj og lign som de dårligst stillede nu i dag kan erhverve sig i forhold til for ex 7 år siden.
 
 
24.11-2008 | 18:12 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
24.11-2008 | 23:51 af Kaj jensen
Det er jo det samme med kommunerne. Det kan ikke betale sig at udlicitere, at spare og være ansvarlig med borgernes penge, for så kommer staten bare og sender pengene til Jylland, med beskeden om at det skam er det mest retfærdige. Ansvarlighed straffes og uansvarlighed belønnes, med det resultat at ingen naturligvis gider bekymre sig om ansvarlighed. Pengene bliver jo alligevel sendt andre steder hen...
 
25.11-2008 | 02:22 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.11-2008 | 04:53 af Karin Bennedsen
@Terry

Hvorfor flytter du ikke bare til USA. Der går det jo så godt, og der kan du få al den liberalistiske politik, du går og sukker efter.

Ja, for det er jo slet ikke USA's liberale finansielle og økonomiske politik, der er skyld i den krise, vi alle mærker i øjeblikket, vel?
 
25.11-2008 | 08:08 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.11-2008 | 13:32 af Kaj jensen
25. november 2008 02:22 | af Janette Lund (Janutte)

Det offentlige system er jo en stor omfordelingsmaskine, hvis eneste berettigelse er at skabe flere uforstålige regler og flere papirnussere...

Det er designet til at tage ansvaret fra borgerne og til staten, for jo flere penge der er i statens lomme, jo flere penge har politikkerne at bruge løs af...Svineri...
 
25.11-2008 | 14:43 af Kristian Mortensen
Krisen i USA skyldes ikke liberalistisk politik - men det modsatte. Man har ført en uansvarlig vækst i det offentlige forbrug og man har gjort renten kunstigt lav - hvilket er som at tisse i bukserne på en vinterdag.

Dette er en notorisk løgn. Der er netop ikke uansvarlig vækst i offentlige forbrug, tværtimod har Bush med skattelettelser åbnet for et overforbrug af importerede luksusvarer til de rigeste, med en afsinding gældsætning til Kina som følg, og tidligere var alle de tvivlsomme lønemuligheder i fast ejendomi USA ikke tilladt, som du vel kalde for en statslig overregulering, men Bush har jo liberaliseret dette lånemarked med de uoverskuelige følge det har for almindelige mennesker. Danmark ser ud til at få et tilsvarende gigantisk underskud på finanserne, dels fordi dollarkursen falder og Nordsø olien afregnes i dollar, oig fordi Fogh har lavet en Bush-politik i Danmark, med skattelettelser til de rigeste, og de køber luksusvarer der koster på betalingsbalance osv. Faktisk var den samme sure suppe Schlüter lavede i beg af 80'erne og som netop resulterede i kartoffelkuren, men dengang reddede olien ikke den borgerlige regering.
 
 
25.11-2008 | 16:25 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.11-2008 | 16:28 af Benjamin Nielsen
@denblaaburka.

Men tænk på alternativet. Staten omfordeler så meget, at der til sidst intet initiativ er tilbage i folk + at varer bliver så billige at selv de mest basale madvarer udgår fra handlen.
En anden ting du også glemmer, er jo at selv de fattige vil få flere penge mellem hænderne ved mindre omfordeling.
 
25.11-2008 | 16:30 af Benjamin Nielsen
@PoulSHvis du lige tænker dig om, ja så nyder staten jo rent faktisk rigtig godt af erhvervsmennesker.
 
25.11-2008 | 16:31 af Benjamin Nielsen
KajJensen. En høj lighed går jo netop ud over alt, der handler om uddannelse og straffer flid og som du selv siger ansvarlighed.
 
25.11-2008 | 16:33 af Benjamin Nielsen
@Janutte

Det er ganske enkelt rystende at høre nutidens politikere himle op om højere ulighed. Både fordi at ulighed ikke er noget problem, men også fordi Danmark et et af de mest lige lande i verden.
 
25.11-2008 | 16:39 af Benjamin Nielsen
@Jacob D

Du har helt ret. Et af "argumenterne for at opnå økonomisk lighed i et samfund er , at undgå kritik fra de "mindre bemidlede". De tror at hvis Hr Mortensen er velhavende vil Hr Jensen måske blive utilfreds med sin økonomiske stilling bare fordi, at han misunder Hr Mortensens mange muligheder som velhavende.

PÅ ingen tid er det åbenbart den velhavenes skyld at Hr Jensen har færre muligheder, og derfor skal Hr Mortensen straffes.
Fuldkommen latterligt...........Sandheden er at den velhavende ikke skylder en pind til den mindre bemidlede.
 
25.11-2008 | 16:43 af Benjamin Nielsen
@Den blaa burka

Den alvorlige situation i USA skyldes i høj grad, at centralbanken gennem en lang årrække har ført en meget lempelig pengepolitik, som har holdt ”prisen på penge” (renten) kunstigt nede. En lav rente gør det ekstra attraktivt at låne til risikable projekter. Mange af disse projekter har vist sig at kæntre med store tab for bankerne til følge.
 
25.11-2008 | 16:44 af Lars Nunnegaard
Lighed og lighed. Økonomisk lighed er ikke opnåelig. Lighed til skolegang, uddannelse og sundhed / hospialer, læger og lignende er udmærket. Selvfølgelig skal iværksættere høste frugten. Andre får del i det via arbejde. Men der bør være et sikkerhedsnet et eller andet sted, som kan give restgrupperne et tåleligt liv.
 
 
25.11-2008 | 16:47 af Benjamin Nielsen
@Masterleon
Det sidste er helt sandt. Hvis vi alle havde det samme ville værdien være lig 0.....
 
25.11-2008 | 16:52 af Benjamin Nielsen
@Nunne

Og derfor skal vi jo netop have et gammelt udtryk indført. Nemlig "værdigt trængende".......i dag er alle nemlig ramt af omfordelingen.
 
25.11-2008 | 16:54 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.11-2008 | 16:55 af Lars Nunnegaard
Terry.
Værdigt trængende er et godt begren. Det værste ved omfordelingen er jo at f.eks. mellemlaget får også en masse tilskud, som de omfordeler imellem sig, uden at have et behov. Kravssamfundet er bureaukratisk og bremsende for udvikling. Men de fleste partier leftler jo for mellemlaget.
 
 
25.11-2008 | 16:57 af Lars Nunnegaard
Jakob D
Udmærket og illustrativt citat af min mening.
 
 
25.11-2008 | 17:38 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.11-2008 | 17:42 af Lars Nunnegaard
Jakob D
jeg er vel nærmest liberal med et socialt engagement. nærmest højresocialdemokrat.
 
 
25.11-2008 | 17:53 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.11-2008 | 17:54 af Lars Nunnegaard
Næppe! ,griner.........
 
 
25.11-2008 | 18:07 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.11-2008 | 18:23 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.11-2008 | 18:26 af Kaj jensen
En venstremand anno 2001 måske... LIBERAL, men med et socialt engagement...
 
25.11-2008 | 19:52 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.11-2008 | 19:55 af Lars Nunnegaard
Måske ændrer begreberne sig hen ad vejen, måske holdningerne. Tjahh hvem ved?
 
 
25.11-2008 | 19:58 af Kaj jensen
Ja, det var sådan set det jeg mente...
 
25.11-2008 | 20:01 af Lars Nunnegaard
Kj1977
OK. Men frihed er jo andet end økonomi.
 
 
25.11-2008 | 20:15 af Kaj jensen
25. november 2008 20:01 | af Lars Nunnegaard (nunne)

Ja.
 
26.11-2008 | 00:16 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.11-2008 | 00:23 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.11-2008 | 00:55 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl
Et Danmark med frihed, ansvar og markedsøkonomi.
Indlæg | 31 | 44.638 | 230
Siden | 30. januar 2007 17:40
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites