Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Gooood morning, Nørrebro!

17. december 2006 10:20
Visninger  [3406 ]   Debat  [14 ]

"Goooooood morning, Vietnaaaaam" råber den småtossede Radiovært Adrian hver morgen til tropperne under Vietnamkrigen i filmen "Good Morning, Vietnam". I starten kan Adrian holde humøret og humoren oppe og se det hele lidt ovenfra. Men efter at krigen langsomt sniger sig ind på ham, og han oplever den på sin egen krop, begynder Adrian at fortælle de forfærdelig sandheder fra krigen... 

Nu er der jo langt fra optøjerne på Nørrebro til Vietnam-krigen - men alligevel...

Lørdag aften cyklede jeg hjem fra arbejde til min bopæl på indre Nørrebro. Hele eftermiddagen og aftenen var gået med at dække optøjerne på Nørrebro, hvor demonstranter med tilknytning til Ungdomshuset igen-igen skabte ravage i bydelen. Vel var jeg klar over, at det havde stået galt til denne her gang. det kunne jeg jo høre på vores egen reporter, som ringede hjem fra demonstrationen med bragende blålyn i baggrunden og lyden af flasker, der knustes og sirener der rungede. Men det synes, der mødte mig i Kronborggade på vejen hjem var alligevel noget værre end det, jeg havde ventet...

Jeg har personligt selv været fortaler for, at de unge skulle have lov til at beholde det hus. Jeg har altid syntes, at man burde finde en løsning, og det har på trods af de unges gentagne amok-marcher gennem bydelen været muligt for mig at opretholde en vis positiv holdning over for de unge. Jeg har forsøgt at se deres voldomme demonstrationer som et udtryk for en lidt teenage-vredespræget holdning til tingene a la: "nå ja, men jeg kan godt forstå, de er kede af det og har behov for at gøre opmærksom på det. Og så går det lidt vildt til...."

Og jeg er helt enig med dem i, at de er blevet lovet det hus, og jeg synes personligt, man skulle have holdt fingrene fra det. Det var en stor, stor fejl at sælge det til Faderhuset.

MEN - nu er det sådan det er. Huset er solgt - ejeren vil ikke sælge.  Lovmæssigt er der ikke noget at gøre.

At de unge skider på loven, er vrede og kaster maling efter politiet kan jeg til nød sætte mig ud over. De må demonstrere alt det de vil, tænde bål på vejen, hænge bannere op, kaste maling efter politet, når de tromler deres demoer med store hollændervogne, lave "sit down" på Rådhuspladsen, råbe pansersvin og holde fester med dødsmetal og tyske autonome til de falder om.

Men "unger":
I skal FANDME ikke smadre vores andres omgivelser på den måde! Vi som i årevis har lagt øre, øjne og tålmodighed til jeres ballade og stadig holdt på, at I fortjente at beholde det hus.

Jeg forstår så uendelig godt de naboer, som efter at have støttet Ungdomshuset hele vejen igennem siger: nu kan det være nok - I kan rende og hoppe! I f.eks. Kronborggade kunne folk i går aftes stå i deres stuer og overvære deres biler og cykler blive smadret og overhældt med maling. Ved 23-tiden stod beboerne fra en af opgangene i gaden og måtte sætte træplader for dørene, fordi de unge havde smadret opgangen i et forsøg på at slippe væk fra politiet.

Gaden flød med glas, brosten og maling - og trætte, ulykkelige beboere!

Et lignende scenarie kunne man finde på Blågardsgade, hvor en f.eks. en dyreklinik var blevet smadret. En dyreklinik?! Hvad har han gjort? Og overalt ned ad Nørrebrogade er butikkerne smadret, plyndret og overmalet med graffitti. (igen...)

Og ja, jeg ved godt, at det ikke nødvendigvis var folk med direkte tilknytning til Ungdomshuset, der har hærget på f.eks. Blågårds Plads - men det er er aflægger af voldshysteriet, som blev startet af Ungdomshuset. Og jeg ved også godt, at det ikke er alle fra Ungdomshuset, som er så rabiate. Men ikke desto mindre så er overtallet det tilsyneladende. Eller også kan I ikke kontrollere dem, der er!

Og jeg ved også godt, at politiet var voldsomme over for demonstranterne - "jeres venner", som I skriver i jeres pressemeddelelse. Og jeg ved at vold avler vold, at mange er jer følte jer truet af politiet. Men I havde selv via f.eks. jeres hjemmeside inviteret samme "venner" til at komme og "lave ballade". 

Men det er ligegyldigt nu - for uanset hvad, så er det stadig intet - INTET, der retfærdiggør, at man totalt hærger private og fuldstændig udenforstående mennesker ejendom på den måde.

Det kan ikke passe, at man som beboer på Nørrebro skal sidde og bekymre sig over, om ens bil nu er at finde som vrag, når man kommer hjem. Det kan ikke passe, at man skal være bange for, om en flok voldsberusede autonome kommer bragende ind i ens opgang om natten eller at ens cykel bliver brugt som kasteskyts og/eller bålmateriale!

Det er simpelthen bare for meget, er det. Det kan kun tolkes som vold for voldens skyld. Intet andet. Det er bare ikke at kæmpe for en sag!

Ligegyldigt hvor vrede og kede af det ungdomshusets beboere måtte være over at have mistet deres hus, så er det i hvert fald et faktum, at de nu sandsynligvis også har mistet enhver form for sympati og velvilje, der måtte være tilbage hos de folk, som ellers har været rede til at støtte deres mission.

Ja - I kan rende og hoppe nu, kan I...

Hilsen Stine - som i dag skriver som beboer på Indre Nørrebro frem for som journalist.

Beboere i Kronborggade forsøger at sætte træ op foran den smadrese indgangsdør.

Beboere på Kronborggade sætter træplader foran den smadrede indgangsdør lørdag aften.

Morgen på Nørrebro. "Værsgo, her er din bil..."

Kronborggade - og så kan man ikke engang se svineriet, glasset der flyder overalt, busskuret, der ligger i atomer, maling overalt, brosten og ødelagte cykler.

Del på Facebook
17.12-2006 | 11:17 af Erik Willumsgaard
Jeg tror, at Ungeren efter denne omgang vil have svært ved at mobilisere nogen form for støtte både på Nørrebro og udenfor, bortset fra den nærmeste kreds af de allermest forhærdede voldspsykopater.
 
 
17.12-2006 | 12:20 af Skandale
Jeg kan sagten forstå dig. Helt bestemt.

Men jeg sidder lidt med følelsen af, at den forståelse som Ungeren er blevet mødt med fra brede sider (sikkert i bedste mening) har været med til at accellere det her. Det har givet dem følelsen af, at de havde noget at kæmpe for og dermed indirekte opildnet dem.

Jeg ved ikke, om det giver mening. Men jeg er dødtræt af, at der skal bruges ressourcer og tid og energi på den slags "pjat". Det burde ikke være sådan.
 
 
17.12-2006 | 12:30 af Stine Bjerre Herdel
Stenus, du har ret. Det ER politikerne, der har fejlet - og jeg SYNES de er nogen tumper.

Men man kan IKKE give politikerne skyld for, at de unge ter sig på DEN måde. Det får du mig ikke til at indrømme.

Folk har fået hjerner til at tænke med - og uanset hvor forurettet, man måtte føle sig, så retfærdiggør det ikke, at man lader det gå ud over andre.

Hvis det er politikerne, man er vred på, må man samle underskrifter, lave demonstrationer (fredelige) sætte sig på Rådhuspladsen, råbe efter Ritt Bjerregaard og lignende.

Det KAN ikke retfærdiggøres at smadre løs i en hel en bydel!

Jeg forstår de unges vrede og skuffelse. Men de er jo blevet tilbudt en løsning i form af et nyt hus - men det vil de ikke have. Og hvad kan man så gøre?

Hvis de får lov til at begolde Ungdomshuset på Jagtvej nu, så har vores system på alle måder spillet fallit.

Det har aldrig været OK at tæve og smadre sig til at få sin vilje. Og det skal det heller ikke - efter min personlige mening - blive.
 
 
17.12-2006 | 12:46 af Skandale
"Politkere" er jo også et abstrakt begreb. Politiske løfter går ikke i arv til nye byråd.

Der er intet byrådet kan gøre - med mindre de vil vil lægge sig ud med Grundloven... Det eneste man kan bebrejde det nuværende byråd er paradoksalt nok, at har antydet, at man kan lave en politisk løsning - og ikke været klare nok i mælet til at sige til de unge, at løbet var kørt.
 
 
17.12-2006 | 13:31 af Stine Bjerre Herdel
@ Stenus

jamen det var da også helt forventeligt, at de unge ville lave ballade. At de gik SÅ destruktivt amok kunne man dog godt have undværet.

Jeg forstår dog ikke, at du siger, at de unge "ikke vælger volden som udvej". For det gør de jo. de har jo eksplicit inviteret til den.

Ja, de vil gerne have netop dét hus - men det kan de ikke få. Faktum. Der har da været politisk velvilje i forhold til at give dem noget nyt. Det kunne de jo have valgt.

Det er da en forkælet holdning at tro, at man bare kan få og få og få som det passer en. Man kan få, ja - men man må også forsøge at indordne sig under de præmisser vore samfund nu en gang er baseret på.

Og Skandale har jo også fat i en pointe; nemlig at "politiske løfter ikke går i arv". Bare fordi, de unge engang fik lovet det hus betyder det jo ikke, at man mange år senere stadig er indstillet på den slags.

Jeg kan godt se, hvad du mener, når du siger, at det af unge kan opfattes som en arrogant og "gammel" holdning, når de unge ikke må få deres vilje.

Men stadig - skal vi så bare give efter, når de går amok og sige "nåårh ja, nu kan vi godt se det, nu når I har smadret det hele!"

Ligesom vi opdrager vores børn til, at de ikke må slå andre, ødelægge ting osv., så er det vel også vores samfunds opgave at opretholde et lov og orden og forklare vores unge borgere, at "sådan her gør man tingene".

Jeg kan sagtens se, at de unge (eller du) synes det kan lyde arrogant. Men sådan ER det jo.

Nogen skulle have lyttet noget før, helt sikkert. Og det var forventeligt - absolut.

Men jeg holder fast ved, at det er for sent nu! Ingen er FORPLIGTET til at give dem det hus og at ty til den slags vold, fordi man er sur over dét er ikke OK og bør ikke belønnes. Og bestemte JEG skulle de unge ikke have det ungdomshus nu.

Ja - lad os lave et andet sted til dem! En ungdomsby måske, som du foreslår. Men det kræver jo deres velvilje og samarbejde - og jeg tror ikke, de vil...
 
 
17.12-2006 | 14:08 af Steen Hansen
Ordet forkælelse synes jeg er arrogant. Specielt når du blander det objektive med det subjektive.

Det glæder mig, at du i øvrigt er enig.

God jul

Stenus
 
 
17.12-2006 | 14:19 af Stine Bjerre Herdel
De har aldrig FÅET ungdomshuset. De har haft retten til at bruge det. Så det, jeg specifikt mener er "forkælet", er, at man tilbyder dem at løse problemet ved at give dem et nyt hus til trods for, at de ikke har krav på et.

Men det afviser de. I virkeligheden er det vel lige så arrogant... eller i hvert fald "forkælet" i mine øjne.

Og det er i øvrigt svært at være objektiv, når det er ens eget nærområde, det går ud over :-( Men det hævder mit indlæg heller ikke, at jeg er.  Tvært imod.

Selv god jul - forhåbentlig i fred og ro

Stine
 
 
17.12-2006 | 14:50 af Skandale
Fremragende indlæg, Andreas.

Hverken mere eller mindre.
 
 
17.12-2006 | 16:27 af Stine Bjerre Herdel
Godaften, lille Torben (tror ikke jeg er så meget "mindre" end dig)
Jeg ved ikke, om du har lagt mærke til det, men jeg støtter faktisk i udgangspunktet Ungdomshuset, og det at de unge skal have et sted at være.
Jeg synes helst, de skulle have beholdt Ungdomshuset på Jagtvej - men det er nu engang ikke muligt, fordi faderhuset af uforståelige årsager ikke vil sælge det. Og jeg kritiserer politikerne for den beslutning, de har taget om at sælge det.
Men jeg støtter stadig ikke de unges voldsreaktion. Og ja, det er en afmagtsreaktion, at jeg bliver vred og "tuder" over nogen biler. Det er ikke rart at være vidne til.
Jeg synes, det er sørgeligt, at det skal komme så langt. Det er synd for de unge, at de mister huset - men jeg synes også, det er sørgeligt, at så mange synes, det er OK, at de unge går totalt amok. For NEJ, det ER ikke OK.
Faderhuset er desværre en organisation, som åbenbart ønsker at sætte hårdt mod hårdt, og jeg mener, som Ungdomshusets advokat Foldshack så fint har udtrykt det, at ejerne af Faderhuset ikke helt har fattet, hvilket århundrede vi lever i.
Terror ved jeg ikke, om jeg vil kalde det - men de åbner op for konflikten, ja. De burde sælge det hus - dét ville være retfærdigt og frem for alt medmenneskeligt. Hvilket vel er noget en kirke burde kunne forstå. Og det ville med et trylleslag løse konflikten.
Men jeg vil stadig mene, at hvis man fra politisk hånd går ind og tager huset fra Faderhuset nu og giver det til de unge, så har de unge (endnu en gang) bevist, at politkerne bøjer sig, hvis man smadrer tilstrækkeligt meget. Det skal man i min "lille verden" - journalist eller ej - ikke kunne. Forældrene i København går heller ikke ud og smadrer deres omgivelser, når regeringen løber fra løfterne om at hæve normeringen i vuggestuerne - osv. De laver blokader, demonstrerer, samler underskrifter...
Så jeg synes stadig ikke, det er OK, at folk og erhvervsdrivende i de nærliggende gader skal være i "undtagelsestilstand", når der er demo fra ungdomshuset.
Og nej... jeg tror ikke Faderhuset får lov til at have deres hus i fred. Derfor burde de også sælge det. Det er en meget trist og dybest set unødvendig konflikt.
Venlig hilsen
Stine
 
 
17.12-2006 | 19:17 af Stine Bjerre Herdel
Hej igen, Torben

Ja, Faderhuset har sin egen lille mission mod de unge. Men "desværre" har de jo ikke brudt loven ved at købe det hus og de er ikke modtagelige over for dialog. Så mit spørgsmål er bare: hvad skal vi gøre?!

JA, de unge burde have (haft) det hus...

Men NEJ, vi skal ikke bøje os for vold...

Hvordan synes du, man skal kringle den. Synes du virkelig, politikerne skal bøje sig?
 
 
17.12-2006 | 21:00 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
19.12-2006 | 10:35 af Stine Bjerre Herdel
Hej Torben og Mathias

Undskyld jeg pludselig er dumpet ud af debatten, det var kke helt meningen. Men min søn er rigtig syg, så jeg har ikke lige haft tid/overskud til at blande mig. Men jeg kan se, det går helt fint uden mig.

Har dog lige et per pointer, som jeg vil tage mig tid til skrive, når sønnike sover og jeg selv kan holde øjnene åbne!

vh

Stine
 
 
21.12-2006 | 15:03 af Stine Bjerre Herdel
Hej Mathias

Tror Torben er smuttet over til David Trads blog, hvor debatten fortsætter :-) Måske vi også skulle gøre det.
 
 
22.12-2006 | 17:04 af Stine Bjerre Herdel
Nå ja - og tak for betænksomheden, mathias. Sønnike er ved at være på højkant igen...
 
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl
Stine Bjerre Herdel

CV

Tidligere:
Ritzaus Bureau, Yahoo Nordic, Forskerparken CAT, freelance JP, Berlingske Busines, Nyhedsredaktør, Avisen.dk

NU: journalist og rådgiver, Kontrabande

Indlæg | 20 | 29.282 | 127
Siden | 4. oktober 2006 10:10
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites