Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt
Danmark - Antireligiøst eller ej.
7. maj 2008 12:28
 [913 ]    [16 ]   Anbefal

 

Når man tænker lidt over de grunde som Pia K. og DF ligger til grund for et tørklædeforbud, indvandrerforbud, familiesammenføringsforbud, humanistiskforbud etc. kan det ikke andet end undre én at det formår at skabe så meget ravage i det politiske landskab.

Hele vejen rundt formår Pia og DF at lave en dagsorden. Men som flere har sagt, intet nyt under solen.

Pias ønske/krav om forbud mod en bestemt etnisk gruppe og trosretning er blot endnu en veltilrettelagt kampagne mod de normer og værdier som DF mener hører den danske kultur til. Den skal bevares, ikke blandes. Den skal holdes ren. Det nærmer sig kulturel racehygiejne.

Fordomsfuld som DF er, med argumenter som hører til i en skolegård blandt unger fra 0 - til 10 klasse. Irrationel og umoden tale, som alligevel mener de selv har stor opbakning i befolkningen. Er det mon de mange strejkende både dem som lige - foreløbig - har afsluttet og dem som forsat holder stand.

Mon de kan identificere sig med DF og den kampagne mod en bestemt trosretning. Jeg tror Pia gør regning uden vært.

Når vi i fremtiden laver turistbrochurer skal alle de søde og smilende unge piger med tørklæde så retocheres væk, fordi et tørklædeforbud er vel et tørklædeforbud og gælder vel derfor alle vegne i hele Danmark?

Og det der kors som Pia brøster sig af. Jamen Pia prøv at læs din kristendomshistorie ordentlig - også den tid - da der var noget som hed (og du fører det videre) korsfarer!

Så kan man tale om et kors som både et undertrykkende og et torturredskab.

Er vi på vej til at blive et anti-religiøst land - er det i virkeligheden det du gerne vil Pia.

Så lad os afskaffe jul, påske osv. Noget for noget og vi er vel alle lige for loven - tørklæde eller ej?

Send til
Debat  16
Anbefal
For at kommentere et blogindlæg skal du være logget ind. Har du ikke en bruger kan du oprette en her.
07.05-2008 | 12:51 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
07.05-2008 | 13:02 af Bruce1
Vil du i alvor da påstå islam kan sammenlignes med andre religioner vi har, Kim? Det er næppe tilfældet, tværtom finder de fleste nok islam aldeles frastødende på nær sagt alle områder, så det moralske spørgsmål er vel om vi ønsker denne tro udtrykt i offenligheden omkring os. De fleste ønsker næppe hagekors i offenligheden heller, men nazisme og islam har så mange lighedspunkter at forbud bestemt bør være en realistisk overvejelse. I vores samfund sætter vi dagsorden, og det vi finder ækelt og samfundsforstyrende fjerner vi lovligt, og tørklæder/islam opildner til uorden. Voldelige atutonome punkere ryddes også op fra gaden. Det burde muslimer vise forståelse for, som de nyankomne de er, istedet for at stille absurde krav til dem der pænt har modtaget dem. Hvorfor skaber muslimer sig sådan, ingen anden etnisk gruppe er jo på den uregerlige måde, vi skal ikke bøje os en tøddel. Integration er vores opgave og den hedder assimilation, ingen danskere behøves kende mere til hvad islam er, vi har set nok og vi vil ikke tages på sengen sådan.
 
07.05-2008 | 13:04 af Niels-Henrik Pedersen
@ Baeuf Chateaubrind

Amen !
07.05-2008 | 13:05 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
07.05-2008 | 13:26 af Carsten Svendsen
Det er da rart du har bemærket, at vi fejrer jul(vintersolhverv) og ikke "kristusmesse"...:o)
07.05-2008 | 13:46 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
07.05-2008 | 14:56 af Henrik Clausen
Ingen tvivl om at islam er ved at give religion et rigtig dårligt ry...

For 30 år siden (ja, man blive gammel - jeg var vel 13-14 år) kiggede jeg lidt på religion vs. rationalitet, og besluttede lige så stille at religion ville miste sin relevans og falde væk af sig selv.

Jeg tog fejl.

Efterhånden som vi ser den uansvarlighed og de katastrofer, religion bringer med sig, begynder et forbud at lyde helt sympatisk :)
 
07.05-2008 | 14:58 af Lars Nunnegaard
Ole

Enig. Det vi har opbygget  gennem reformation, oplysningstid og indtil nu, skal ikke forkastes.
 
07.05-2008 | 15:34 af Helle Nielsen
@ Ole

Du har helt ret, den demokratiseringsproces Danmark har været igennem, kan meget let sættes på spil.

Vores tolerance skal helst ikke føre til, at vi inviterer intolerancen indenfor.

Det har været svært nok og kostet mange meget, at nå det demokratiske stade vi er på.
07.05-2008 | 16:26 af Bruce1
Vi bør ikke beskytte og efterkomme sleske muslimske krav, det er for barnligt som de ter sig, vi i Vesten er mere oplyste, så lad os forbyde religion i det hele taget og komme videre.
 
07.05-2008 | 16:39 af arnskov
Er muslimerne ikke kommet hertil af egen fri vilje, er der nogen der har tvunget dem herop. De er kommer på grund af vores höje levestandard og så ikke mindst vores sociale goder det er nok det sidste der har tiltrukket mest.

Når eksempelvis danskere rejser til muslimske lande for at arbejde så er der ikke noget der hedder positiv särbehandling men SKAL rette sig efter pågäldende lands lov selv törkläder er  kvinder blevet tvunget til at gå med.

Når vi må indordne os de samfundsforhold som er gäldende i de pågäldende lande er det vel ikke for meget at vi forlanger det samme af dem som har valgt at bosätte sig her i landet.
07.05-2008 | 17:05 af MR.Bagger
Der findes ca. 30.000 kristne grupper, der alle mener, at deres kristendom er den eneste rigtige.Der er omtrent lige så mange muslimske religiøse retninger der hver især mener det samme.Derudover kommer alle de andre trosretninger med hver med hver sine overbeviste tilhængere.De kan ikke alle sammen have ret.Mit bud er at ingen af dem har.

Religion er et udmærket redskab for selvretfærdige Narcissister der vil promovere moralsk og etisk overlegenhed.

Stor ståhej for ingenting.

Kristne afviser som regel, at det Gamle Testamentes lovgivning gælder, men tager alligevel forbudene alvorligt, når de forholder sig til emner som homoseksualitet, sex udenfor ægteskabet, onani, ikke-kristen tro, osv. Med henvisning til gammeltestamentlige forbud.

Både koranen og biblen er så åbne for fortolkning at det er muligt at retfærdiggøre hvad somhelst,og det gør man.

Religion er en blindtarm på den menneskelige psyke, en illusion uden nogen rod i den rationelle verden.
 
07.05-2008 | 17:41 af traveler
Ja, islam har givet religion et meget dårligt ry.

Men af frygt for muslimerne eller/og for at vise, at man er et anstændigt menneske, så angribes som surrogat i stedet de kristne med en stigende intolerance, da det er helt ufarligt og skal vise en slags frigjorthed.

Og det ofte med argumenter, der retteligt burde være adresseret muslimer, idet man relativerer tankeløst og uhæmmet fra islam til kristendommen, som så angribes på det grundlag.
07.05-2008 | 20:52 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
07.05-2008 | 21:44 af Kim Young Min Stigsen
Vi er måske - udfra de kommentarer her - allerede ikke ved lov men i praksis allerede et praksisrende antireligiøst land?

Det er måske den snigende revolution som vi alle i al ubemærkethed har taget til os?

Jeg bekender mig hverken til sol, måne, halvmåne eller kors. Men jeg anerkender at folk har en tro på nogen eller noget. Det ligger vel i demokratiets privillegie at der er både trosfrihed og frihed til at udøve sin tro, sålænge det sker indenfor rammerne af de love som hersker her til lands.

Skal love afspejle en kultur, en herskende norm?

Det ligger vel også til os at vi anerkender et andets individs autonomi, evner og faglighed ud i det fag som den enkelte udøver.

En tandlæge, læge, socialrådgiver, smed, tømrer, lærer, forsker, politiker osv. osv. skal de dømmes ude blot ene og alene om de går med Kors, Bånd og Stjerner, Kalot, tørklæde osv.?

Er vi ude i noget om at når bare nok råber, og råber højt nok så blir det som måske er tvivlsom til ophøjet sandhed?

Mangfoldigheden, hurra siger jeg bare. Det var måske en ironisk sætning som Peter AG og Gnags sang det ud om at "Længe leve mangfoldigheden".

Jeg synes det er en farlig glidebane.
 
07.05-2008 | 21:51 af Henrik Clausen
Nu er religion åbenlyst en farlig ting, og det er vedkommende for staten at regulere, hvad der er farligt.

Men religion er også en privatsag. Vi skal ikke have 100.000 religiøse fanatikere til at fare hærgende gennem gaderne, uanset om de bærer kjortel, hovedtørklæde, armbind eller hvad der ellers kan være tale om til at give den rette uniformerede stemning over for de vantro , anderledes tænkende , urene eller hvilket apartheid-udtryk, de forskellige religioner nu kan komme frem med.

Hvad folk gør privat skal naturligvis ikke reguleres. Det her handler om det offentlige rum.
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl