Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt

BLOG:

Fruens Sider
Skattudspil koster social velfærd !
3. februar 2009 11:36
 [652 ]    [24 ]   Anbefal

Ja, jeg beklager, men jeg er IKKE begejstret for det nye skatteudspil. Hr. Kock har ellers gjort et gedigenst stykke arbejde, det er en seriøs mand, der sammen med resten af skattekommisionen har procuredet et udspil til en ny skattereform. SÅ lad det blive ved det.. et udspil til debat og justeringer.

Jeg kan se fidusen i nedsættelse af skatten på arbejde, generelt, eftersom det aldrig har været meningen, at almindelige lønmodtagere har skullet betale topskat.

Men, kære venner, skal der ske nedsættelse af skatten på arbejde, SKAL det modsvares af skærpelser i skattesystemet, ellers mangler pengene til social velfærd. Det er såre simpelt og meget, meget enkelt. Et indlæg, jeg skrev om 0-investeringer på handicapområdet under Foghs regeringstid taler sit helt tydelige talsprog. Man kan også læse lidt hos Heidi Brandt, som er specialpædagog i København.. http://denvarmestol.blogspot.com/2009/01/inklusion.html

Vi kunne jo begynde med skat på fortjenesten ved hussalg. Argumentet for at undlade denne indførelse i den nye skattereform, som Hr.Kock kom med i P1 her til morgen, skulle være, at det "stavnsbinder" arbejdssstyrken. Det argument køber jeg ganske enkelt ikke. Man kan finde sig en lejet lejlighed/hus, der, hvor det nye job er, indtil det er muligt at købe et nyt hus. Så enkelt er det.

Skat på frynsegoder er et stort hul for virksomheder og højtlønnede for at undgå at betale skat af en reel arbejdsindtægt. Igen er der ingen solidarisk fornemmelse blandt mange skatteydere. Det handler om, hvad jeg får ud af det her, hvad kan jeg købe, forbruge, få, kræve... Ikke HVAD ER MIN PLIGT ! Hvor går grænsen for grådighed, smålighed og social uansvarlighed ????  

Nej, alene den indtægt, der kunne komme ved beskatninger af ovenstående (jeg tror den gode hr. kock sagde noget om 2 mia på årsbasis....) kunne snilt financiere ophævelsen af SATS puljen, så fattige førtidspensionister, dagpengemodtagere, folkepensionister og kontanthjælpsmodtagere kunne få en reel lønstigning, de så hårdt har brug for.

Denne længe tilbageholdte forøgelse af satserne på overførselsindkomster vil helt sikkert blive modsvaret af reelt forbug. Der skal jo sættes gang i forbrugshjulene, og hvem har ikke haft gavn af de 7 fede år.. netop... de fattige på overførselsindkomst... !

Vi - os i skidesporet - vi vil bruge pengene på nye møbler, som alle I andre allerede har  - nyt tøj - som I også har - en tur til frisøren - det har I også været - og få lavet tænderne ... Det har I andre også gjort ! Penge direkte tilbage i samfundet, til arbejdspladserne, til det arbejde, I andre har, og som I gerne vil beholde.

Nej.. pengene vil ikke blive brugt til bajere og smøger, sådan som nogle udtalelser fra "højreborgen" kommer med.. og Guds fred med det, hvis det var tilfældet ! Det er jo penge direkte tilbage i statskassen !

For slet ikke at tale om den social slagside, de grønne afgifter får ... Tænk lidt over det ...!

Send til
Debat  24
Anbefal
For at kommentere et blogindlæg skal du være logget ind. Har du ikke en bruger kan du oprette en her.
03.02-2009 | 11:39 af Lars Nunnegaard
Jeg har tænkt.........De udstødte får et mere negativt budget....Sagde vi velfærd? Nej.............
 
03.02-2009 | 11:43 af Ann-Charlotte Kjeldsen
Det tvivler jeg ikke et øjeblik på, at du har, Lars.. Velfærden er desværre en død hest, som er kørt til destruktion på sæbefabrikken !
 
03.02-2009 | 11:45 af Lars Nunnegaard
Ann-Charlotte
For de svageste, ( jeg hader udtrykket) ender det med ren anbringelse , overvågning og gps overvågning.
 
03.02-2009 | 11:47 af Kristian Mortensen
Jeg er i det store hele ikke uenig med dig, dog med hensyn til beskatning af fortjenesten ved hussalg. faktisk er priserne så langt nede nu, så for de fleste er fortjenesten minimal, og for en del er der underskud. Hvis der indføres beskatning på dette, skal tab ved hussalg også kunne trækkes fra, også bliver det en ren underskudsforretning for staten, plus det åbner op for alle mulige spekulanter der kan spekulere i skattefradrag på denne måde. Nej begrænsningen i rentefradraget er den rigtige vej, dog er skattelettelserne ikke store nok i bunden og topskatten skulle forblive som den er nu, men grænsen for topskat skal hæves lidt for at kompensere for de lavere fradrag
 
03.02-2009 | 11:50 af leon lerche
Hej. Ann-Charlotte Kjeldsen, du ved jo nok hvor jeg står og ellers er det stanhaftigt sammen med(de svageste i Samfundet deri ingen tvivl), jeg har kun at sige lad en ny god regering komme frem og på plads og jeg tilføjer lige jeg har haft riligt hus, der er altid nået at lave og ja grønne afgifter, der er de sku blevet kreative og hvad bliver det næste, hilsen fra. Leon, som siger pøj-pøj og god dag.
 
03.02-2009 | 11:53 af Lars Nunnegaard
Leon
Jeg er begyndt at få den tanke, at politikerne er marionetdukker for de reelle magthavere, dem der ejer og kontrollerer hele produktionen og finansverdenen.
 
03.02-2009 | 11:54 af Ann-Charlotte Kjeldsen
Ja, Lars.. vi har grumme udsigter... også for børnene.. desværre.
 
03.02-2009 | 11:57 af Ann-Charlotte Kjeldsen
Hej Kristian
Ja.. det med huspriserne, det er jo en kunstig sæbeboble, som måtte briste. Men jeg tror ikke, der er den store mobilitet på arbejdsmarkedet som hr. Kock ellers hævder.

Nej. Tab på hussalg skal ikke indføres som fradrag på selvangivelsen. Har man spekuleret, må man betale ved kasse 1. Det er min holdning. VI skal i stedet sætte uvilidge financielle rådigvere til at rådgive boligkøbere, så de ikke bliver fanget ind af bankeernes "speicalister", som bare er ansat til at tjene penge til banken, og ikke hjælpe huskøberne med reel rådgivning.
 
03.02-2009 | 11:57 af Lars Nunnegaard
Ann-Charlotte
Det er især børnene , jeg tænker på. Der spares allevegne også / især på specialområdet. Amternes nedlæggelse bombede området årtier tilbage.
 
03.02-2009 | 11:58 af leon lerche
Lars, min ven, sidder vi og tænker på. Mærsk som stopper alle de små Købmænd og etværdt intertiv fra folk som ville arbejde, var det sådan jeg hørte det, siger. Leon, med et smil og ja de er marionetdukker-men der er nogle få spire, piger som drenge i Folketinget, så lados håbe.
 
03.02-2009 | 12:02 af Kristian Mortensen
@Soelberg
Hvis man indfører dene beskatning kan man ikke samtidig undgå at gøre det lovligt at trække tab fra, de to ting hænger sammen. Ex er aktiebeskatningen således at tab på aktier kan trækkes fra i fortjenesten på andre aktier, tingene hænger altså sammen
 
03.02-2009 | 12:03 af Lars Nunnegaard
Leon
Vi håber på spirerne, de socialt engagerede. Håber ikke de giver op.
 
03.02-2009 | 12:10 af Ann-Charlotte Kjeldsen
Hej Kristian..

Ingen fradrag.. sådan må det være. Uanset hvad. Men det er jo en #trossag#, mon ikke ;o)

Ja, Lars.. jeg har jo skrevet om den 0-investering i handicapområdet, som er gennemgående for Fogh Regeringen. Vi er tilbage ved slutningen af 1990-erne, og det bliver for hvert år værre og værre. Det er sgu da godt, at vore poder er så gamle, at de har været igennem skoleperioden.. men de stakkels unger, der ikke har.. Kunne du forestille dig din datter i normalskoleområdet... eller min søn, som Heidi Brandt skriver om i det indlæg, jeg linker til...
Det er jo nærmest skræmmende, ikke... !
 
03.02-2009 | 12:11 af leon lerche
Jeg lige nogle af de unge spires efternavn. Krag. Auken. Hækkerrup, dem ser jeg som et lys på himlen, hilsen fra. Leon, som høre hvad de siger.
 
03.02-2009 | 12:16 af Ann-Charlotte Kjeldsen
Ja.. vi må håbe, Leon, at de kan løfte arven, bare en lille smule..
 
03.02-2009 | 12:28 af leon lerche
Kære. Ann-Charlotte Kjeldsen, du ved at vi skal håbe, for uden håb-vil der jo intet være tilbage og eller prøv at ring til en af dem, de er faktisk søde og rare at tale med, hilsen fra. Leon, som jo følger med.
 
03.02-2009 | 12:31 af Karin Bennedsen
@Ann-Charlotte Kjeldsen

Jeg kan ikke rigtig se i dit indlæg, hvordan du mener, at skatteudspillet kommer til at koste på den sociale velfærd.

Kunne du ikke uddybe dette synspunkt lidt?
03.02-2009 | 12:33 af Steen Hansen
Ja lad os få nogle nye "ikoner" vi kan tilbede og så ellers håbe på det bedste.
Det er närmest deprimerende, at man kan "håbe" på nye kometer, når en stor del af befolkningen i forvejen ikke bliver hört.
Hvad skulle väre årsag til, at fremtiden ville bringe lydhörhed?

Krag fik Danmark ind i EF ved et "snuptag". Auken og Häkkerup har sine egne historier.
Hvad skulle medföre, at netop "deres" börn skulle kunne ändre noget, idet de i så fald skulle nägte sine arvelige gen.

Nåh - måske störrelsen af arven - og den ökonomiske sikkerhed - sammenholdt med samfundets sammensätning.

Ser vi på netop de anförte Social-demokratiske "navne" skal man sgu' da väre dårligt séende såfremt man skulle kunne "gätte" sig til en sammenligning med samfundets övrige elementer, for ikke at nävne de svageste.
Eks.
En socialdemokrat siger - du får 15 öre af hver krone - jeg tager 50 öre og samfundet får 25 - resten af kronen - 10 öre - får mine venner.
En liberal siger - jeg tager 75 öre - samfundet får 20 og du kan få 5.
 
03.02-2009 | 12:38 af leon lerche
Steen, de tør hvor andre tier og husk lige på de er unge, hilsen fra. Leon, som godt kan se hvad du mener.
 
03.02-2009 | 14:28 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
03.02-2009 | 17:14 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
03.02-2009 | 22:58 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
04.02-2009 | 16:02 af Lars Nunnegaard
Så skal Obama skynde sig inden, den er demonteret.
 
05.02-2009 | 00:29 af Ann-Charlotte Kjeldsen
Kære Karin
Du spurgte om min holding til skatteudspillet og den sociale velfærd, sådan helt konkret.

Det må blive en "trossag" for mit vedkommende, for jeg kan ikke, da jeg ikke er uddannet hverken i skatteret eller andet tilsvarende, komme med en velfunderet analyse.

Jeg tror, og mener at kunne se, at handicapområdet bliver yderligere beskåret, da der kommer til at mange mange, mange penge på dette området. Det er allerede en realitet, jf. et af mine tidligere indlæg, og min erfaring som handicap-mor til en ung mand, som bor i bofællesskab.

Det er overordnet sådan, at der skal hentes penge hjem, som gives ud et andet sted.. a la den gamle sang om gyngerne og karusselerne. Når der gives til folk, som allerede har i forvejen, hvor skal pengene så hentes fra ?

Grønne afgifter, nedskræring af S.U. perioden, 450- timers reglen (kontanthjælpsområdet) ansættelsesstop indenfor det offentlige ( det oplever jeg der, hvor min søn bor), ingen eller meget, meget ringe investeringer i offentlige bygninger og vedligeholdelse (skoler, off. bygninger generelt, rengøring af offfentlige bygninger)... Og manglende mulighed for førtidspensionister efter ny lov ifht. at søge § 100 hjælp (hjælp til merudgifter ved sygdom) ...... Jeg kunne blive ved.
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl