Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt

BLOG:

Fruens Sider
Manden på risten.. !
29. august 2010 01:55
 [784 ]    [19 ]   Anbefal

I dag har der været Brugernes Bazaar i Odense, på foranledning af Rådet for Socialt Udsatte i DK.. Anledningen er nok så alvorlig, det er, som det sikkert er nogle bekendt, EUs fattigdomsår i år, noget, der synes at gå fuldstændig hen over hovedet på den siddende regering. Men fattigdom går jo heller ikke hen over hovedet på nogen, som dukker sig, når realiteterne kommer flyvende.. Den rammer dem lige i r....

Skulle jeg, som en del af det fattige segment i DK, så ikke have været med til denne Bazaar.. Jo, det ville jeg da gerne.. men diverse helbredsmæssige grunde afholdt mig fra at deltage, Helbredsmæssige årsager, som er grundlaget for min pension..

Desuden, skulle jeg føle behov for samfundsdeltagelse, så er det nok klogt at lade være med især frivilligt arbejde, da 6 timers frivilligt arbejde pr. uge anskues som arbejdsevne, da det udgør 18% af en arbejdsuge. Kan jeg det, er der grundlag for at tage min sag til genvurdering... Men som ftp. må jeg godt arbejde 20 timer om ugen i et skånejob.... Hvor er logikken lige henne her ? Ligesom det at deltage i en foredragsrække på Åbent Universitet, en uge på Højskole (det har jeg så ikke råd til, det koster en halv Tina Turner koncert) eller noget tilsvarende, hvor jeg måtte ønske at udvide min horisont også er at sidestille med arbejdsevne, og jeg kan risikere at få frataget min pension....

OK. Det er fair.. Men må jeg så godt synge i et gospelkor 2½ time hver tirsdag aften, eller er det også en arbejdsevne ? I givet fald, hvor skal jeg bruge den arbejdsevne henne ? I hvilket fag, branche eller andet arbejdsområde er der brug for en halvgammel, særdeles rund og meget velsyngende, udbrændt og stresset socialrådgiver ???? På Genbrugsstationen ? I en tøjbutik for fede koner ? I en fiskeforretning på torvet om lørdagen ?

Åndelig, menneskelig fattigdom kalder jeg denne holdning til os, der i forvejen intet kan, men dog forsøger at leve det liv vi har, med de ressourcer vi nu har til rådighed.. ! Deltage i samfundet, give lidt tilbage som f.eks. at være rådgiver på en nødtlf. for selvmordstruede, skal vi så bare ikke, det er jo arbejdsevne.. Hvem skal så.. ? Alle jer, der knokler jer halvt ihjel hver eneste dag på det så højt besungne arbejdsmarked ?

Måske handler fattigdomsåret derfor ikke kun om de målbare kroner og øre hver måned.. For de er vigtige.. Det siger alle målinger foretaget af diverse sociale indstandser, og det siger jeg, som lever her på bunden af samfundet. At påstå fattigdom ikke handler om økonomi er direkte og uforlignelig dumhed.

Det er som den gamle børnesang "Har du penge, så kan du få, men har du ingen, så må du gå".. Og det gør de fattige i dette land så.. langt væk fra rampelyset, så langt væk fra det offentlige øje, så selv de kirkelige organisationer har svært ved at nå dem.. Fattigdom er grimhed, grumhed, afsavn, beskidt, i alle dets aspekter. Der er intet misundelsesværdigt ved tilværelsen som fattig. Intet. Det efterlader mennesker udsultede, ikke kun på rugbrød med leverpostej, men helt ind i sjælen er der hunger efter et andet liv, et andet ståsted, nogle andre muligheder, end dem, dette samfund er i stand til at opfylde.

Som manden på risten står den fattige, mætter sig ved duften af maden fra restauranten, og drømmer sig til et andet liv ... smulerne fra de riges bord lander spredt for vinden, og den fattige må samle det op, han kan.. Andet får han nemlig ikke, selvom det samfund, han er en del af, er et af de rigeste i verden.

Er der noget at sige til, at bitterhed, had og vrede ind i mellem skylles ned med en dobbeltøl og en kylling til morgenmad eller et skud sne i venstre overarm ?

 

Send til
Debat  19
Anbefal 4
For at kommentere et blogindlæg skal du være logget ind. Har du ikke en bruger kan du oprette en her.
29.08-2010 | 08:45 af gitte rasmussen
Tak for et godt indlæg. Danmark har mistet anstændigheden, samfundet behandler de mennesker der har mest brug for hjælp, så uanstændigt, at jeg ikke har ord for min vrede over den behandling de mennesker får. Anbefalet og håber rigtig mange vil læse dit indlæg.
 
29.08-2010 | 16:16 af Ann-Charlotte Kjeldsen
Tak, Gitte.. Det er et sørgeligt og grusomt land vi lever i, hvor mange ikke under mennesker på bunden af samfundet en ordenligt levefod..
 
29.08-2010 | 16:39 af Isabelle Mandel
Hvad der undrer mig er, at vores samfund ikke bruger alle de kræfter, vi har. Nogle har mange - andre har færre - langt de fleste har nogle og noget at byde på. Men de, der ikke magter 37 timer om ugen, kategoriseres som ubrugelige.
Tænk hvis dine kvaliteter og kræfter, Ann-Charlotte, blev brugt. Du skulle have en ordentlig borgerløn og så give, hvad du har at give - 5-8-10 timer om ugen.
 
30.08-2010 | 15:54 af Ann-Charlotte Kjeldsen
Det ville jeg da gerne, Isabelle, i stedet for som nu at blive betragtet som samfundsnasser med et snydegen på størrelse med Stein Bagger..
 
29.08-2010 | 16:39 af Kenneth Jakobsen
Vi er hverken et uanstændigt eller grusomt samfund.

Enten har man en arbejdsevne, eller også har man ikke. Og hvis man ikke har arbejdsevne, så har man selvsagt heller ikke helbred eller evne, til at lave frivilligt arbejde i noget der minder om fuld tid.

Ved ikke hvilken sondring du ønsker. Men jeg fornemmer noget, som laver et hul i reglerne, stort nok til at køre en større ladvogn igennem. Vores system skulle gerne være baseret, på gør din pligt kræv din ret, og ikke i modsatte rækkefølge.
30.08-2010 | 15:57 af Ann-Charlotte Kjeldsen
Kommentar er blevet slettet.
 
29.08-2010 | 17:26 af Isabelle Mandel
Jo, Kenneth. Vores samfund er både uanstændigt og grusomt. Men har man overbevisningen, at enhver er sin egen lykkes smed, kan uanstændigheden og grusomheden negligeres med et "hvad rager det mig? Det er jo lissom ikke mit ansvar"
 
29.08-2010 | 18:13 af Kenneth Jakobsen
Nå der løb du løb for argumenter, så er det jo godt, man kan redde den, ved at lægge modparten ord i munden.
29.08-2010 | 18:19 af Isabelle Mandel
Nej, jeg løb ikke tør for argumenter - men måske lidt for energi. Men kan du evt. vise mig et superliberalistisk samfund, der fungerer og er humant for alle dets borgere?
 
29.08-2010 | 18:45 af Kenneth Jakobsen
Nu ved jeg hverken hvad du kalder superliberalistisk, eller hvad der skal til for at du finder det humant. Så det er jo lidt svært. Desiderede minimalstater (politi, domstole og forsvar) eksisterer mig bekendt ingen steder i verden. Selv i Monaco hvor der ikke eksisterer nogen indkomstskat, bliver der drevet skoler af staten. Kan dog ikke finde alle de detaljer jeg gerne ville.
29.08-2010 | 18:31 af Martin Kjeldsen
Det giver jo ingen mening, at man skal både have en kommunal socialrådgiver og en af kommunen ansat jobkonsulent ind over bare for allernådigst at få lov at lave kaffe og bage kage til den uegntlige brugercafé i et beboerhus. I hvert fald ikke, hvis man én gang har fået tilkendt førtidspension og som sådan ikke har nogen chancer for at komme ind på arbejdsmarkedet igen, men bare gerne vil yde hvad man kan, uden løn. Hver gang en socialrådgiver skal ind over skal han/hun jo anvende ressourcer til det, og jobkonsulenten - oftest ansat i et privat jobcenter - skal have sin hyre. Det er penge ud af kommunekassen, op af vore allesammens lommer. Enhver anden kan bare gå ned og sige til beboerhusets ansvarlige, at de gerne vil være med, og det forbliver en aftale mellem foreningen og den enkelte.

Det er et spørgsmål om anstændighed. Det er mennesker, vi har med at gøre. Mennesker som i forvejen ikke har det godt - ellers var vi ikke kommet i denne situation. Tiden og dagen bliver godtnok lang, hvis ikke man har bare en lille smule at give sig til, udenfor hjemmets fire vægge, i funktion sammen med andre. Og man bliver hverken mere rask eller mere tilfreds af at sidde og kukkelure derhjemme.

Jeg har, siden jeg blev førtidspensionist i 2003, både lavet frivilligt arbejde og været ansat i skånejob, hver gang, selvfølgelig, efter aftale med en kommunal socialrådgiver, og der har også både været arbejdsprøvning og lægeundersøgelser ind over. Det burde ikke være nødvendigt. I hvert fald ikke, når man - som i mit tilfælde - gentagne gange har konstateret, at det aldrig vil være muligt for borgeren at genvinde sin arbejdsevne.

Vi har jo ikke valgt denne situation selv.
 
29.08-2010 | 18:53 af Martin Kjeldsen
Og tillad mig igen at minde om den fremragende idé med socialøkonomiske arbejdspladser:

http://www.socialokonomi.dk/node/18
 
29.08-2010 | 21:22 af gitte rasmussen
Jeg syntes det lyder som en god ide, personligt kan jeg ikke lide, at det er sat i faste rammer fra starten af, jeg " hader faste rammer " jeg er mere til, at rammerne udfylder sig selv, via. udvikling i fælleskabet.
 
29.08-2010 | 18:58 af L. Steen
Findes der andre lande, hvor invalide bliver behandlet bedre økonomisk? Jeg spørger naturligvis, fordi jeg ikke ved det.
 
29.08-2010 | 21:12 af gitte rasmussen
Muligvis Norge, men det er længe siden, jeg så på deres pensionsystem !!! der kan ske så meget med økonomiske tider vi lever i, men prøv evt. at finde oplysninger om det norske pensionssystem.
 
30.08-2010 | 11:32 af Lars Nunnegaard
Anbefalet.
Ingen yderligere kommentarer.Godt beskrevet.
 
30.08-2010 | 20:01 af Ann-Charlotte Kjeldsen
Tak, Lars..
 
30.08-2010 | 20:17 af Carsten Svendsen
Anbefalet!
http://www.youtube.com/watch?v=R9okbvpry-4
Jeg har den faktisk selv på repetoiret.
09.09-2010 | 13:53 af Ann-Charlotte Kjeldsen
Det er en god sang, Carsten :)
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl