Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Fastfrysning af overførselsindkomsterne, hvis SSF får magt som de har agt !

8. januar 2011 21:26
Visninger  [1867 ]   Debat  [41 ]

Ja, den er kontroversiel. Ikke mindst, da det handler om financiering af velfærden for de fleste, og ikke dem, der trænger mest ..

Man kan læser mere her:

http://www.information.dk/255794

Lars Nunnegaard har anbefalet dette indlæg.
Del på Facebook
08.01-2011 | 22:08 af Carsten Svendsen
 
08.01-2011 | 22:27 af Lars Nunnegaard
I forvejen stiger huslejerne og boligsikringen falder. Skal vi virkelig tage vore unge hjem for at de kan få et anstændigt liv.????
 
 
09.01-2011 | 19:37 af Ann-Charlotte Kjeldsen
.... ja, den har jeg også tænkt meget på, Nunne.. de kan kun overleve af pensionen, vores "børn"...
 
 
08.01-2011 | 22:28 af Lars Nunnegaard
Anbefalet til debat.
Jeg tror det blier nogle år på smalhals uanset hvad.
 
 
08.01-2011 | 22:33 af Carsten Svendsen
Jeg er sgu (næsten - har ingen børn) bange for, at du har ret!
 
08.01-2011 | 22:40 af Carl Nielsen
EU-harmonisering harmonisk.
 
 
08.01-2011 | 22:46 af Carsten Svendsen
 
08.01-2011 | 23:33 af gitte rasmussen
 
 
08.01-2011 | 23:44 af hans andersen
Nunne

"Anbefalet til debat.
Jeg tror det blier nogle år på smalhals uanset hvad."

Det har du fuldstændigt ret i !

Men da vi har haft en ansvarlig regering, der i de gode tider op til finanskrisen sørgede for at nedbringe statsgælden, står vi nu i en situation, hvor vi lettere vil komme over smalhalsen, end de lande, vi plejer at sammenligne os med!
 
 
09.01-2011 | 01:12 af Kenneth Jakobsen
Overførselsindkomster bør da udelukkende stige med inflationen, og ikke med lønudviklingen.
De skal kompenseres for prisstigninger, men de skal ikke have gavn, af de forbedringer, de ikke har været med til at skabe.
 
09.01-2011 | 20:26 af Martin Kjeldsen
Kommentar er blevet slettet.
 
 
09.01-2011 | 20:31 af Martin Kjeldsen
@Kenneth

"de skal ikke have gavn, af de forbedringer, de ikke har været med til at skabe."

Med den logik må vi for fremtiden forbyde alle børn at gå i skole. De har jo ikke medvirket til at skabe folkeskolen. Vi må også sætte bom ved Lillebæltsbroener og Storebæltsbroen og bede alle rejsende født efter henholdsvis 1970 og 1998 om at forlade bilen, da de jo ikke har medvirket til at bygge dem. Det samme vil gøre sig gældende for samtlige sygehuse.

Du har ganske enkelt bare ikke fattet idéen med at dele. Jeg har ondt af dig.
 
 
09.01-2011 | 20:48 af Ann-Charlotte Kjeldsen
Kommentar er blevet slettet.
 
 
09.01-2011 | 20:49 af Martin Kjeldsen
I øvrigt er lønudviklingen, som du udmærket ved, Kenneth, en proces som foregår løbende. Ingen nulevende har været med til at skabe de forbedringer, der fører til årlige lønstigninger. I hvert fald ikke alene. Alt hvad dette samfund har at byde på er resultatet af flere hundrede års historie, inklusiv den økonomiske udvikling.

Skibet sejler videre, og selv om både kaptajn og styrmand først påmønstrede sidste år, så er både kabinepersonalet, maskinmesteren og skibet selv mange, mange år gammelt.

Og kursen er stadig Kap Det Gode Håb.
 
 
09.01-2011 | 20:45 af Ann-Charlotte Kjeldsen
Så må vi jo samtidig slette SATS puljen, for det er mig og mine venner, der betaler til de særlige foranstaltninger, som regeringen vælger at bevilge til hjemløse, misbrugere, handicappede etc.. Dem betaler du som lønmodtager ikke en krone til... Vidste du det.. ?
 
 
09.01-2011 | 01:48 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.01-2011 | 07:14 af Martin Kjeldsen
Aha... Man har altså besluttet, at det arbejdende folk alligevel ikke skal arbejde 12 minutter mere. Man vil "finde" de ekstra timer ved at nedsætte sygefraværet, sikre at folk bliver længere på arbejdsmarkedet og sørge for, at unge komme hurtigere gennem uddannelsessystemet. Det bliver åbenbart ikke nødvendig at arbejde de omdiskuterede 12 minutter mere. Det var da rart,

I øvrigt er det med sygefraværet reelt nok. Det svarer faktisk til 80.000 årsværk. Og hvorfor melder folk sig syge? Fordi de ikke kan holde ud at være på deres arbejdsplads. Altså igen og endnu engang arbejdsgivernes ansvar.

Og alligevel hører vi ingen kritik af arbejdsgiverne. Ikke engang fra Socialdemokraterne og SF. Der er ikke ét eneste medie, der har taget den vinkel endnu.
 
 
09.01-2011 | 19:40 af Ann-Charlotte Kjeldsen
Sjovt at det er Information og Politiken, der fremfører disse artikler, og ikke f.eks. Berlingske eller Jyllandsposten..
 
 
09.01-2011 | 08:02 af Bitten B.
Ann-Charlottes link er et godt veksempel på de fordrejede oplysninger vi kan forvente om venstrefløjen i denne valgkamp.

Der har ALDRIG været tale om at folk skulle tvinges til at arbejde 12 minutter mere om dagen. Fra dag et blev der fortalt, at der ikke ville blive tale om tvang, men at man på forskellige måder ville motivere til det. En del af motivationen kan ligge i bedre arbejdsforhold, som giver mindre stress og dermed mindre sygefravær. Nøjagtigt hvordan det skal skrues sammen vil blive afgjort i forbindelse med 3-partsforhandlinger.
Når man vil øge overførselsindkomsterne og sætte personfradragene op kan de jo umuligt få mindre.
 
09.01-2011 | 19:43 af Ann-Charlotte Kjeldsen
Der bliver ikke tale om at øge overførselsindkomsterne, Bitten. Der er tale om, at den løntilskrivning, som øverførselsindkomsterne beregnes ud fra, skal svare til en 37 timers uge og ikke en 38 timers uge. Personfradraget bliver heller ikke sat op, uanset, hvad SSF skriver.

Det der dog vil ske, tror jeg, er en afskaffelse af loftet over kontanthjælpen og 450 timers reglen. Alt andet bliver der ikke rørt ved.
 
 
09.01-2011 | 10:04 af gitte rasmussen
Jeg helt enig med Martin, for sygefraværet svare nemlig til 80.000 årsværk.

Spørgsmålet er så, hvorfor er folk så syge !!!!!!! Vi har i den grad brug for, at se vores arbejdsmiljø efter i sømmene, ofte ser man mere på det fysiske arbejdsmiljø, og forholder så kun overfladisk til det psykiske arbejdsmiljø, jeg tror mange sygedage kunne hentes hjem, ved at se mere på det psykiske arbejdsmiljø. Selv om det fysiske arbejdsmiljø også er vigtigt.

Hvordan påvirker det folk psykisk, at være under pres i længere tid af gangen. Hvis en pædagog står alene med 20 børn dagligt, hvordan vil hun så opleve sin arbejdsdag. Kan hun arbejde på en måde, der tilfredsstiller pædagogens faglige uddannelse.

Vi spiser beroligende midler som aldrig før i vores samfund, og vi avler flere og flere børn med psykiske problemer. Vi har i den grad brug for, at se vores dagligdag efter , og det gælder for både voksende og børn i det her samfund.
 
 
09.01-2011 | 20:48 af Ann-Charlotte Kjeldsen
Der er slet ingen tvivl om, at der er mange sygedage at hente, hvis man ville fokusere mere på det psykiske arbejdsmiljø..

Jeg husker en opgørelse for nylig over nytildelte ftp for folkeskolelærere.. Den var tredoblet indenfor en meget lille årrække.. De slider sig selv ihjel med stress.. og det kan kroppen ikke holde til i flere år i træk, den bryder simpelthen sammen. Når vi når en tilstand, som tilsvarer soldaternes PTSD, så er man skadet for livet..
 
 
09.01-2011 | 14:30 af Mia Dane
Blander mig ikke for meget i økonomiske debatter endnu, da jeg ikke har den større viden inden for feltet. Men overvejer man at hive nogle penge ind fra firmaer, som ikke betaler skat? Eller regulering i minister-løn og pension? Og hvor meget ville det mon kunne beløbe sig til?
 
09.01-2011 | 19:44 af Ann-Charlotte Kjeldsen
Vi bør nedsætte arbejdstiden til 30 timer pr. uge. Det vil skaffe flere i arbejde, omgående.
 
 
09.01-2011 | 20:00 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.01-2011 | 20:49 af Ann-Charlotte Kjeldsen
Det er tiden, vi taler om begrebet BORGERLØN !
 
 
09.01-2011 | 21:06 af Martin Kjeldsen
Lur mig om ikke Claus Sved har haft kigget lidt i de gamle bøger om basisindkomst. Jeg er sikker på, at de planlagte reformer af efterløn og førtidspension er en del af en større plan om at udjævne forskellen i overførselsindkomster og indføre en fast ydelse for alle udenfor arbejdsmarkedet. Og det er soleklart, at man ønsker den så lav som mulig, så den kommer nok til at ligge på lidt over 5000 om måneden for alle - inklusive folkepensionister. Dertil: ingen boligsikring eller boligydelse, ingen medicintilskud, intet forsørger-tillæg eller noget som helst andet.
 
 
09.01-2011 | 20:57 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.01-2011 | 21:15 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.01-2011 | 21:22 af Martin Kjeldsen
Det er naturligvis worst case scenario, Nis, men ikke desdo mindre, så forventer jeg mig hvad som helst af Claus Hjort. Man pejler frem efter kontanthjælpsniveauet.

En udligning af overførselsydelserne vil naturligvis være en udmærket idé, og hvis man samtidig gør noget ved bureaukratiet og administrationsomkostningerne, så har man hurtigt frigjort et betragteligt antal milliarder.

Men en regulær minimumsindkomst skal altså være til at leve af, så den må ikke komme under 11.000 om måneden.
 
 
09.01-2011 | 21:17 af Bitten B.
Nis så får vedkommende vel også noget boligstøtte, med mindre selvfølgelig at der er tale om en, der har formue eller ekstraindkomster udover folkepensionen.
 
09.01-2011 | 21:24 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.01-2011 | 07:16 af Bitten B.
Jo men nu er boligstøtten der jo. Og ellers går kommunen ind med ekstra. Problemet opstår hvis der er en ægtefælde som fortsat bor i eget hjem. Så lægges ægtefællernes indtægt sammen ved beregning af boligstøtten uden at der tages hensyn til yderligere en bolig. De kommer virkelig i klemme med det nye system.
 
09.01-2011 | 21:26 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.01-2011 | 21:58 af Martin Kjeldsen
Ja, men jeg tror bare ikke, at man kan få en borgerlønssats længere op end højeste dagpengesats. Det ville ganske enkelt være samfundsøkonomisk uansvarligt. Ifølge de fleste teoretikere kan man kun realisere et borgerlønsscenarium, hvis to tredjedele af befolkningen er i beskæftigelse, og der skal selvfølgelig være en betragtelig økonomisk gevinst forbundet med at arbejde.

Reel borgerløn gælder for alle, også lønmodtagerne, hvor minimalindkomsten (lad os sige 110.000 årligt) vil figurere som et reelt bundfradrag på lønsedlen. Groft sagt er de første 100.000 tjente kroner skattefrie. Resten skal så, naturligvis beskattes. I første omgang lyder idéen utopisk, for hvordan skal der blive råd til det, men det kan faktisk lade sig gøre.

Der findes en international organisation, som arbejder for udbredelse af borgerløns-idéen, og den består af folk fra hele det politiske spektrum. Selv stærkt liberale økonomer som f. eks. Milton Friedman, kan se idéen.

Følgende link er til den danske afdeling af Basic Income Earth Network:

http://www.borgerloen.dk/

Så kan enhver nysgerrig gå videre derfra. God fornøjelse.
 
 
09.01-2011 | 22:19 af Martin Kjeldsen
Iøvrigt kunne man frygte, at S-SF også har planer om at udjævne overførselsydelserne til laveste sats. Det er den nemmeste og økonomisk mest effektive måde at løse forsørgerproblemet på.
 
 
10.01-2011 | 07:18 af Bitten B.
Martin det er jo det stik modsatte de vil gøre.
 
10.01-2011 | 09:01 af Martin Kjeldsen
Ja, lad os da håbe det bliver som de siger. Ifølge Ole Sohn vil man fjerne kontantshjælpsloftet og starthjælpen, og man er også villig til at arbejde for en tilbagerulning af forringelserne for dagpengemodtagerne. Men et er agt, noget andet magt.
 
 
10.01-2011 | 08:03 af Carsten Svendsen
Én overførselsindkomstsats vil - om ikke på grund af ordets længde :o) - være udelukket, da det vil kunne føre til solidaritet modtagerne imellem.
Med mange forskellige satser kan man spille de forskellige grupper ud mod hinanden!
 
14.01-2011 | 19:15 af Ann-Charlotte Kjeldsen
Ja, Carsten Svendsen, det er jo netop det, vi ser lige nu.. desværre..

Jeg er tilhænger af at gøre Borgerlønnen betinget af dansk statsborgerskab !
 
 
21.01-2011 | 15:50 af Martin Vestergaard
Dette er en test - ny på sitet
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl
Ann-Charlotte Kjeldsen

Helt inde i den inderste kerne af min sjæl ligger en dyb forståelse og viden om, at ikke alle i dette samfund er født med en sølvske i munden, og næppe heller nogensinde kommer til at bide i én. Det er en uomtvistelig sandhed, desværre.

Min indstilling til mennesker i samfundets sidespor er enkel og ligetil; De har krav på respekt og forståelse på lige fod med den, ethvert andet menneske ønsker at blive set og hørt med. Der er ingen i dette land, der har mere krav på glæde, lykke og menneskelighed end et menneske, som har prøvet at leve på samfundets bund. Et menneske, som skæbnen har givet en lusing af dimensioner er vi som medmennesker forpligtede til at hjælpe og hjælpe på en sådan måde, at vi ikke begår overgreb på menneskets integritet og selvforståelse.

Ofte har jeg siddet overfor mennesker med en anden indstilling til tilværelsen end jeg selv. Som har forsøgt at få hjælp af systemet, men ikke passet ind i det. Som har forsøgt at samarbejde med systemets krav og regler, men som gang på gang er stødt mod muren... Det er dybt beskæmmende at opleve menneskets livsgnist forsvinde i mødet med systemets overmagt. Systemets krav mod menneskets vilje... Der har man ingen chance... og slet ikke som hjælper.... der bliver ikke lyttet til gode argumenter, men kun set på lovgivning og overholdelse af administrative regler. Hér skal vi ikke hjælpe, her skal vi administrere... socialt arbejde.... det er i den grad en by i Rusland.....

Det er min mission i livet at kæmpe den lille mand, kvinde og barns sag. Det er min hjertesag. Jeg kan ikke lade være. Jeg må råbe højt, når min moral og etik trædes under fode, når der begås overgreb på mennesker, der i forvejen ligger ned, og især, når samfundseliten kvæler menneskene i sidesporet.

En skønne dag dømmes vi alle .... og den dag vil jeg kunne stå frem for min Skaber og sige, at jeg forsøgte at behandle andre, som jeg selv ønskede at blive behandlet. Intet mindre. Må Han se i nåde med mig, den dag.....

Indlæg | 143 | 112.619 | 914
Siden | 9. december 2007 21:54
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites