Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Fakta om førtidspension til unge !

8. oktober 2010 20:00
Visninger  [1559 ]   Debat  [46 ]
  • I 2009 fik godt 17.000 personer tilkendt en førtidspension
  • I 2009 fik godt 1.200 unge mellem 20 og 30 år tilkendt en førtidspension – 83 procent af dem fik tilkendt pensionen på  baggrund af en psykisk lidelse.
  • Halvdelen af de 20-29-åriges psykiske diagnoser drejer sig om skizofreni og mental retardering.
  • De øvrige diagnoser er DAMP, Aspergers Symdrom, Skitzotypisk sindslidelse og forstyrrelser i personlighedsstrukturen.
  • En fjerdel af alle nye førtidspensionister er under 40 år.
  • Den hyppigst forekommende diagnose for nytilkendelser af førtidspensioner er en psykisk lidelse. Andelen af nye førtidspensionister med en psykisk lidelse er steget fra 29 procent i 2000 til 51 procent i 2009.
  • For en enlig udgør førtidspensionen ca. 195.000 kr. om året.

Kilde: Kommunernes Landsforening

Er det de her unge mennesker, som skal piskes ud på det såkaldte rummelige arbejdsmarked.. Mennesker som min søn, for han figurerer i statistikken, som så mange andre af de unge, jeg kender.. Mental retardering, det "vokser man ikke fra". Det "bliver ikke bedre med årene", og det "går heller ikke over af sig selv"... Desværre bliver handicappet ofte mere og mere synligt, jo ældre det unge menneske bliver. Synligt, så alle, som før måske har tvivlet, ikke længere er i tvivl, blot de sætter sig et øjeblik og betragter det unge menneske.

Det er nok 45 år siden, der var plads til et menneske som min søn på det danske arbejdsmarked. De jobs, som min søn med hjælp og støtte kunne udføre, har vi udfaset til udlandet, og landbruget har ikke længere brug for manuel arbejdskraft. En lang række jobs, som førhen kunne bestrides af et menneske, som dårligt kunne stave sit eget navn og rent mentalt ikke nåede længere end 17 års alderen.. hvis vi er heldige... de findes ganske enkelt ikke længere !

De unge mennesker, som diagnosticeres med svære, psykiatriske diagnoser, er unge mennesker, for hvem livet IKKE er begyndt med mor, far, glansbilleder på væggen, projekt-curling-børn, med forældre med masser af penge og overskud på alle livskonti. Det ved de fleste, som har beskæftiget sig med socialt udsatte unge. Det hér pensionsrekruteringsgrundlag, det er unge mennesker, som er børn af misbrugere, psykisk syge og som meget ofte er blevet seksuelt misbrugt. Ellers udvikler man ikke så voldsomme og alvorlige psykiatriske diagnoser. Det turde være åbenlyst !

De godt 1.200 unge mellem 20-30 år, de skal nu piskes, pines og plages tilbage på det danske arbejdsmarked, som ikke engang kan finde afsæt til godt 13.000 mennesker med en fleksjobsbevilling i hånden og ledighedsydelse som forsørgelsesgrundlag. Et arbejdsmarked, som heller ikke kan finde jobs til godt 200.000 ledige... med gode uddannelser og arbejdsevnen i orden... !! Det giver ingen mening. Ingen som helst.

Hvis man "vil vide mere", står der lidt her.

Lars Nunnegaard og Martin Kjeldsen har anbefalet dette indlæg.
Del på Facebook
08.10-2010 | 20:09 af Bitten B.
Vi er til dels enige Ann-Charlotte. Men det er nu ikke nødvendigtvis dårlig opvækst eller lignende der er årsag til psykisk lidelser. Også curlingbørn fra velhaverfamilier kan udvikle psykisk sygdom.
 
08.10-2010 | 20:11 af Ann-Charlotte Kjeldsen
Ja, det kan de sagtens, Bitten... manglen på omsorg er ikke kun et problem hos fattige, og de laveste socialklasser. Jeg tror desværre, vi kommer til at se mange unge, fra netop den højt besungne middelklasses øvre del, som får pension netop pga psykiske lidelser.
 
 
08.10-2010 | 20:17 af Bitten B.
Ann-Charlotte tiden er for længst forbi, hvor man gav forældre skylden for deres afkoms psykiske sygdom. Heldigvis. Lad os ikke få de myter frem igen. De er svære nok at aflive og bidrager til tabuer. Kun når det gælder personlighedsforstyrrelser, er der tale om opvækstbetingelser.
 
08.10-2010 | 20:19 af Bitten B.
MEN vi er enige om, at det er helt hen i vejret at man vil fratage de unge mennesker deres førtidspension. Jeg tror det drejer sig om penge, da kontanthjælp til unge er meget billigere. Ingen kan i ramme alvor tro på at de unge kan komme i arbejde.
 
08.10-2010 | 20:28 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
08.10-2010 | 20:35 af Ann-Charlotte Kjeldsen
Jeg er meget enig med dig, Tom. Jeg gruer virkelig for de arme stakler, som skal den mølle igennem.. og ende på fattigdomsydelsen.. almissen.. det allerlaveste, vi i dette samfund har bestemt, et menneske skal klare sig for. Jeg græmmes !
 
 
08.10-2010 | 20:32 af Ann-Charlotte Kjeldsen
Det er farligt at glemme gammel viden, selv om ny viden kommer til. De holdinger, som mange syge mennesker møder i systemet pt., de svarer til mangel på viden fra de professionelle, som skal vurdere sagerne. Det er fatalt for de mennesker, som kommer i klemme i systemet, som ikke udviser medmenneskelighed på efterbevilling.

En ret stor del ADHD diagnoser er forkerte. Det har der været en del debat om, sidst på DR2, og helt privat har jeg kendskab til statistikker, som fortæller, at for unge misbrugere med netop denne diagnose forholder det sig sådan, at 8 ud af 10 IKKE har ADHD, selvom den unge gennem det meste af sin opvækst er blevet behandlet som et barn med ADHD. Den rette psyko-sociale støtte og især, konsekvenspædagogisk tilgang til denne målgruppe gav meget gode resultater. Men ADHD.. det havde ikke ret mange af dem, selvom "systemet" havde klæbet en diagnose i panden på dem.
 
 
08.10-2010 | 20:34 af Ann-Charlotte Kjeldsen
Kommentar er blevet slettet.
 
 
08.10-2010 | 20:36 af Bitten B.
Ann-Charlotte det ene øjeblik er du imod at de her unge skal fratages pensionen. Det næste sætter du spørgsmålstegn ved deres diagnoser. Det er simpelthen noget sludder. Og en af myterne. ADHD - diagnoserne er ikke forkerte. Men hos en ud af ti virker medicinen ikke. Det er ikke ensbetydende med at diagnosen er forkert.
 
08.10-2010 | 20:44 af Martin Kjeldsen
"Ann-Charlotte det ene øjeblik er du imod at de her unge skal fratages pensionen. Det næste sætter du spørgsmålstegn ved deres diagnoser. Det er simpelthen noget sludder."

Ikke forstået. Forklar venligst.
 
 
08.10-2010 | 20:45 af Martin Kjeldsen
Altså, ikke for at blande mig, men jeg forstår bare ikke hvor "sludderet" befinder sig.
 
 
08.10-2010 | 20:52 af Ann-Charlotte Kjeldsen
Nej, jeg er ikke imod de skal bevilges pension, Bitten, de her unge mennesker kan sagtens være ødelagte, at de ikke kan andet end bevilges en ftp.... og.... så fortæller jeg noget fra det virkelige behandlerliv, som jeg har kendskab til. Det er noget helt andet.
Hvis der endelig er en pointe, Bitten, så ér det netop noget af det, du skriver. At medicinen ikke viker.. Jamen, hvis den ikke gør det, så har de ikke ADHD, og medicinen er udskrevet på et forkert grundlag. Måske har mor og far brug for en diagnose ... så er de ikke længere ansvarlige og derfor ikke "dårlige forældre"...
 
 
10.10-2010 | 12:43 af Johnny Winther Ronnenberg
Jeg er fuldstændig enig med dig, der er alt for mange forkerte diagnoser og endnu værre nogen gange er diagnosen slet ikke blevet stilet, men er blot en antagelse / arbejdshypotese.

Jeg har både i forhold til egen søn og i forhold til andre som jeg har været bisidder for, set journaler der var så langt fra virkeligheden, at jeg sad tilbage med en fornemmelse af at dem som havde skrevet dem, intet havde hørt eller set.
 
 
08.10-2010 | 20:39 af Bitten B.
Det er farligt at tro på diverse alternative behandlere, der tror alt kan helbredes med urtethe og hokus-pokus.
 
08.10-2010 | 20:42 af Martin Kjeldsen
Der er dog endnu ikke nogen som snakker om at tage pensionen fra de unge pensionister. Det der sikkert bliver tale om er en tilbagevenden til de differentierede regler, således at der bliver forskellige satser igen. Man kan ikke tage pensionen fra folk uden at der er tale om en forbedring af deres helbred. Det sker yderst sjælden at pensionen bliver taget fra folk, og jeg tror personligt ikke vi vil se mere af det i fremtiden.

Det vi vil opleve er en yderligere indsnævring af flaskehalsen og alle mulige alternativer i form af kurser, revalidering, jobtræning og den slags.
 
 
08.10-2010 | 20:48 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
08.10-2010 | 20:44 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
08.10-2010 | 20:54 af Ann-Charlotte Kjeldsen
Jeg har modtaget akupunktur mod depression i stedet for piller, og det havde en god effekt.
 
 
08.10-2010 | 20:57 af Bitten B.
Jamen det var da godt for dig Ann-Charlotte. Nu går depression jo over med tiden for flertallet, så det er jo så spørgsmålet om det overhovedet var akupunkturen der hjalp. Og så er der jo forskel på grad af depresssion.
 
08.10-2010 | 21:01 af Ann-Charlotte Kjeldsen
Er det noget du ved, ie. har faglig funderet viden om, eller noget du tror ?
 
 
08.10-2010 | 20:45 af Bitten B.
Martin der er netop tale om at de ikke skal have pension fremover. At de i stedet skal uddannes og sendes i arbejde, hvilket er ren utopi.
 
08.10-2010 | 20:47 af Martin Kjeldsen
Ja, men det er da ikke de mennesker som HAR fået tilkendt en pension. Det er da, så vidt jeg forstår, kun tale om dem som endnu ikke har pension.
 
 
08.10-2010 | 20:48 af Bitten B.
Martin det er vel ret ligegyldigt, når det er samme gruppe mennesker, der er tale om.
 
08.10-2010 | 20:51 af Martin Kjeldsen
Jo, men det er bare fordi der er rigtig mange som er bange for, at der skal miste deres pension. Men der er altså endnu ikke nogen som snakker om at fratage allerede tildelt pension. Dem som har fået pensionen er sikre.
 
 
08.10-2010 | 20:54 af Bitten B.
Det tror jeg også roligt de kan være bange for. Såvidt jeg har forstået skal bevilligerne tjekkes igennem, ligesom tidsbegrænsningerne vil komme til at gælde også for dem som har pension. Er selv bekymret på min brors vegne, ligesom jeg har et barn som jeg i øjeblikket ikke kender fremtiden for.
 
08.10-2010 | 20:56 af Ann-Charlotte Kjeldsen
Hvor har du det fra, Bitten, for det vil da være interessant at få belyst nærmere. Kan du ikke lave et indlæg om det ?
 
 
08.10-2010 | 21:10 af Bitten B.
Orker ikke at lede tilbage. Jeg skrev om det i kommentar hvor jeg linkede på et tidspunkt. Egentlig synes jeg også det er ret uvæsentligt, da det er samme gruppe unge der kommer i klemme. Men jeg fandt lige hurtigt det her. Læg mærke til citat:

"Forhandlingerne skal dog fokusere bredt på problemer og løsninger indenfor såvel fleksjob som førtidspensionsområdet."

http://www.radikale.net/boyehaure/indlaeg/2010/04/22/foertidspensionsreform-svar-fra-ministeren

At skotzofreni kan helbredes. . jo for nogle få. HVIS de får behandling i tide, hvilket bliver svært som psykiatrien ser ud i dag. Og bedre bliver det ikke md de nedskæringer der bliver næste år. Mange kan derimod med medicin og støtte få et rimeligt liv, hvor de klarer en rolig hverdag. Der er dog langt derfra og så til at passe et arbejde, når stemmer holder dem vågne det meste af natten. Dagens medicin virker kun hos 5% mod stemmerne der forstyrrer.
 
08.10-2010 | 21:18 af Martin Kjeldsen
Jeg synes ikke det er uvæsentligt. Det er almindelig forvaltningspraksis at man ikke rører ved pensioner, når de først er tildelt. For eksempel er der så vidt jeg ved ingen af de førtidspensionister som har fået tildelt pension efter ny ordning (januar 2003), der efterfølgende er blevet frakendt pension. Et brud med denne praksis vil medføre stor utryghed hos alle førtidspensionister, og det kan have voldsomme konsekvenser, især hos den tredjedel, som er blevet bevilget pensionen på grund af psykiske lidelser.
 
 
08.10-2010 | 20:58 af Martin Kjeldsen
Okay. Ja, jeg har ikke sat mig helt vild ind i regeringens planer, men det undrer mig ikke. Det vil altså sige, at alle førtidspensionister under 40 står for skud og at deres sager skal tages op. Igen en opgave til sagsbehandlerne ude i kommunerne. Man ryster på hovedet. For Fanden mand, økonomi må altså aldrig komme før hensynet til mennesker!
 
 
08.10-2010 | 20:56 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
08.10-2010 | 20:57 af Ann-Charlotte Kjeldsen
Nå, tak Tom, jeg har lige skrevet noget til Bitten.. Så du behøver ikke lede i øst og vest, Bitten, medmindre du har andre links, end det, Tom henviser til..
 
 
08.10-2010 | 20:58 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
08.10-2010 | 21:01 af Martin Kjeldsen
Jo, men det besvarer stadig ikke mit spørgsmål: Om planerne også indbefatter allerede tildelte pensioner. Kan være man skulle grave lidt?
 
 
08.10-2010 | 21:04 af Ann-Charlotte Kjeldsen
Det vil være klogt at grave.. pas nu på ryggen :)
 
 
08.10-2010 | 21:08 af Martin Kjeldsen
Ja - av!
 
 
08.10-2010 | 21:18 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
08.10-2010 | 21:01 af Ann-Charlotte Kjeldsen
Ja, det er det, der skræmmer mig mest ved det indlæg.. Alt skal jo som bekendt arbejdes væk !
 
 
08.10-2010 | 21:04 af Martin Kjeldsen
Jo, men førtidspension hører jo ind under Beskæftigelsesministeriet. Sådan har det været et stykke tid. Lur mig om det ikke er Claus Sved der har indført dette. Der findes pt. ingen sociale problemer i Danmark. Der findes kun ledighed. Snart kommer vel både kræftbehandling og hele psykiatrien ind under Beskæftigelsesministeriet. Arbejde er som bekendt sundt.
 
 
08.10-2010 | 21:06 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
08.10-2010 | 21:14 af Ann-Charlotte Kjeldsen
Hæ, ja, her får vi i alt fald ikke næsten-mad.. Så måske Hr. Forch skal have en portion flæskesteg med ovnstegte kartofter/rodfrugter tilsendt :))
 
 
08.10-2010 | 21:20 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
08.10-2010 | 22:20 af Bitten B.
Martin denne regering er ligeglad med mennesket. For dem er vi alle
små brikker i produktionsspillet, og enhver der ikke kan bidrage til produktiom
kasseres og bliver et nødvendigt onde. Vi har kun værdi som arbejdsredskaber,
ikke som mennesker.
 
08.10-2010 | 22:38 af Martin Kjeldsen
Ja, Bitten, vi har to funktioner: 1) produktion og 2) forbrug.
Al andet er kun til besvær og hører ingen steder hjemme.
Vi er tilbage i feudaltiden og der er ikke langt til fattiggårde
og psykiatriske anstalter a la 1934. Suk...
 
 
09.10-2010 | 09:50 af Lars Nunnegaard
Du mangler: reproduktion.
 
 
09.10-2010 | 09:49 af Lars Nunnegaard
Anbefalet.
Godt indlæg
 
 
15.10-2010 | 21:37 af Ann-Charlotte Kjeldsen
Tak, Lars :)
 
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl
Ann-Charlotte Kjeldsen

Helt inde i den inderste kerne af min sjæl ligger en dyb forståelse og viden om, at ikke alle i dette samfund er født med en sølvske i munden, og næppe heller nogensinde kommer til at bide i én. Det er en uomtvistelig sandhed, desværre.

Min indstilling til mennesker i samfundets sidespor er enkel og ligetil; De har krav på respekt og forståelse på lige fod med den, ethvert andet menneske ønsker at blive set og hørt med. Der er ingen i dette land, der har mere krav på glæde, lykke og menneskelighed end et menneske, som har prøvet at leve på samfundets bund. Et menneske, som skæbnen har givet en lusing af dimensioner er vi som medmennesker forpligtede til at hjælpe og hjælpe på en sådan måde, at vi ikke begår overgreb på menneskets integritet og selvforståelse.

Ofte har jeg siddet overfor mennesker med en anden indstilling til tilværelsen end jeg selv. Som har forsøgt at få hjælp af systemet, men ikke passet ind i det. Som har forsøgt at samarbejde med systemets krav og regler, men som gang på gang er stødt mod muren... Det er dybt beskæmmende at opleve menneskets livsgnist forsvinde i mødet med systemets overmagt. Systemets krav mod menneskets vilje... Der har man ingen chance... og slet ikke som hjælper.... der bliver ikke lyttet til gode argumenter, men kun set på lovgivning og overholdelse af administrative regler. Hér skal vi ikke hjælpe, her skal vi administrere... socialt arbejde.... det er i den grad en by i Rusland.....

Det er min mission i livet at kæmpe den lille mand, kvinde og barns sag. Det er min hjertesag. Jeg kan ikke lade være. Jeg må råbe højt, når min moral og etik trædes under fode, når der begås overgreb på mennesker, der i forvejen ligger ned, og især, når samfundseliten kvæler menneskene i sidesporet.

En skønne dag dømmes vi alle .... og den dag vil jeg kunne stå frem for min Skaber og sige, at jeg forsøgte at behandle andre, som jeg selv ønskede at blive behandlet. Intet mindre. Må Han se i nåde med mig, den dag.....

Indlæg | 143 | 112.618 | 914
Siden | 9. december 2007 21:54
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites