Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt

BLOG:

Fruens Sider
Det halvårlige fattigdomsår...
7. august 2010 20:35
 [691 ]    [19 ]   Anbefal

Det er nu mere end ½ år siden EUs fattigdomsår blev skudt igang. Og hvad har vi så her i smørhulsdanmark oplevet af politisk retorik og konkret handling om emnet.

Ingenting... Regeringen har ikke engang udgivet den pjece, der blev lovet ved konferancen i februar. Siden er der intet sket.

Den siddende regering har for første gang nogensinde indrømmet, at der findes fattige mennesker i Danmark. Det er reelt det eneste, der er sket rent retorisk. Man har, for syns skyld, nedsat en følgegruppe for fattigdomsåret, som behandler emnet. Ønsker man at læse denne gruppes udgydelser, kan det ske her.

Politiken har d.d. en udmærket kronik om emnet. ligesom Information har en god artikel her. og Dansk Socialrådgiverforening skriver lidt her.

Der, hvor det virkelig batter noget, og hvor der tages fat i socialpolitiske emner, er hos Socialpolitisk Forening, som har en glimragende hjemmeside.

Har d'Herrer og Damer nogle kommentarer til det snart overståede fattigdomsår...

Hvordan løser vi det sociale problem: fattigdom i DK ?

 

Send til
Debat  19
Anbefal
For at kommentere et blogindlæg skal du være logget ind. Har du ikke en bruger kan du oprette en her.
07.08-2010 | 21:43 af Carsten Svendsen
DER FINDES IKKE FATTIGDOM I DANMARK.
Det har regeringen selv sagt! ! !
Og indtil vi får en anden regering, bliver det ikke anderledes! - Desværre! :o(
07.08-2010 | 21:47 af Ann-Charlotte Kjeldsen
Jo, den siddende regering har faktisk indrømmet, at der findes fattige i DK.. Men der sker ikke andet end denne indrømmelse, og så en masse italesættelse af vidtløftige områder af socialpolitikken, som angiveligt skulle være "fattigdomsindikatorer"... Det er ikke andet end de sædvanlige kriterier definition af sociale problemer, som ikke er specifikt relaterede til fattigdom.

Hvad mener du, Carsten, hvordan løser man fattigdomproblemet i DK ?
 
07.08-2010 | 22:22 af Carsten Svendsen
Ann-Charlotte, Jeg håber på en anden regering - der anerkender (RELATIV) fattigdom uden at henføre til den sult , som jo vitterligt eksisterer i verden.
Men i løbet af det næste halve år sker der 'revolte', ikke mindst i Frankrig(når de får at vide, hvad Sarkozy har planer om) - lidt ligesom i '68 (blot blodigt)! :o(
Det ér startet i Grækenland og det fortsætter!
07.08-2010 | 22:59 af Lars Nunnegaard
Vi vil have valg, snarest.
anbefalet.
 
07.08-2010 | 23:52 af gitte rasmussen
Godt indlæg. Jeg har næsten lyst til at skrive , hvad er det for et fattigdomsår du taler om, hvor mange var det nu lige der skulle have viden om EU'S FATTIGDOMSÅR.

Jeg kan garanterer dig at fattigdommen vil stige så længe vi har en VKO regering, og jeg kan godt garanterer dig, at fattigdomsåret i Danmark er en AND.
 
08.08-2010 | 11:28 af Kenneth Jakobsen
Okay hvis vi kunne løfte os fra VKO bashingen et øjeblik.

Hvornår er man fattig, altså hvordan definerer vi fattigdom?
Hvordan mener *I* at man løser fattigdom?

Valget er der jo kun en mand i kongeriget, der ved hvornår vi får. Og udfaldet kan vist tippe til begge veje.
08.08-2010 | 12:11 af gitte rasmussen
Jeg har ikke så meget tid, så derfor bare nogle henvisninger.
Hvornår er man fattig. http://www.djoef.dk/djoefbladet/Arkiv/DJOeFBladet2009/DJOeFBladetnr32009/ErfattigdomiDanmarkok.aspx

Alle overførselsindkomster fremover reguleres med den fulde satsregulering, dvs. i forhold til lønstigningerne i samfundet, uden at der fratrækkes 0,3 pct. De mange gode tiltag på det sociale og sundhedsmæssige område, der i dag finansieres af satspuljen, skal i stedet på finansloven.

De lavestlønnede skal have lønstigninger.
Dagpengesystemet skal være et reelt værn mod social udstødelse i perioder med arbejdsløshed eller sygdom
Kontanthjælpen skal ikke være en form for fattighjælp, men et reelt socialt sikkerhedsnet.
De offentlige pensioner skal være så høje, at man kan leve af dem
SU til studerende skal forhøjes

Finansiering.
Forslag. Skattefradraget for pensionsindbetalinger fjernes.

- Og så skal vi have en anden boligpolitik i Danmark, og ikke lave boligområder hvor det kun er fattige der bor.


 
08.08-2010 | 12:28 af Kristian Mortensen
Der er fattigdom i Danmark og det er kun blvet værre de snere år
Det mest sørgelige er bare at en S-SF regering vil IKKE gøre fattigdommen mindre, ALLE partier på Christiansborg er i virkeligheden den samme elite og de plejer denne elites interesser, derfor er det også absurd at snakke om en rød blok og en blå blok, det er den samme elite i begge "blokke" som arbejder mod samme mål at forgylde eliten, bla DJØF'ere, samfundvidenskabelige kandidater, dem der er gået i politikerskole, osv osv.
 
08.08-2010 | 16:54 af Ann-Charlotte Kjeldsen
Jeg kunne ikke være mere enig, Gitte... og så lidt beskatning af multinationale selskaber og andet godt. Desuden skal fradrag for private sundhedsforsikringer afskaffes..
 
08.08-2010 | 18:08 af Kenneth Jakobsen
Afskaf selskabsskatten, så slipper vi jo for den diskussion. Den skader alligevel kun den almindelige lønmodtager. Og jeg for min skyld kan vi da godt, afskaffe løs af alle fradragene, sålænge skatten sættes ned samtidigt. Vi behøver kun et fradrag, og det er en højt bundfradrag på mindst 7000.
08.08-2010 | 16:55 af Ann-Charlotte Kjeldsen
Hej Kristian
Ja, det er, som Lars Olsen også skriver i sin seneste bog, magteliten der reproducerer sig selv indenfor diverse grene af samfundet.. Der er jo snart ikke en eneste ærlig håndværker eller arbejdsmand tilbage i folketinget..
 
08.08-2010 | 16:57 af Ann-Charlotte Kjeldsen
Hej Kenneth
Hvis vi skal løfte os ud over den sædvanlige debat om fattigdom, som har kørt herhjemme med et par lange mellemrum, så skal vi IKKE diskutere, hvornår man er fattig. Det er formålsløst og fører ingen steder hen.
Jeg vil have nogle løsningsforslag på bordet ifht. det sociale problem: FATTIGDOM I DK
 
08.08-2010 | 18:09 af Kenneth Jakobsen
Vi skal vel vide hvem vi skal gøre noget for og hvad der skal gøres.
09.08-2010 | 18:35 af Ann-Charlotte Kjeldsen
De fattige.. Det turde vel være åbenlyst. De økonomisk fattige, som det første og så tager vi fat i de sociale problemstillinger, som fører til fattigdom.
Lad os, som den artikel, jeg henviser til i Information (du bør læse den, inden vi debatterer videre), tage fat i et overordnet begreb sammen med fattigdommen, nemlig ULIGHED. Noget, som jo bekendt er godt i følge enhver god handelsskole-venstremand og herremands-konservativ, men som ingen andre i dette samfund anser for en indikator for et veludviklet, sundt og velfungerende samfund.

Jeg så gerne en hel del socail-økonomiske virksomheder etableret, ligesom jeg gerne så kirkerne komme ud af busken med alle deres penge og etablere folkekøkkener og midertidige forsorgshjem for fattige mennesker, som mister bolig, er på kontanthjælp, pension etc., og som ikke kan få det til at løbe rundt.

Min kæphest vil til alle tider være forebyggende socialt arbejde i familierne. Skal vi rykke noget, skal vi ind og pille ved uligheden i for det første den økonomiske fattigdom, og siden den sundhedsmæssige slagside, for derved at kunne etablere vellykkede uddannelsesmæssige og arbejdsmæssigt veludrustede mennesker.
 
08.08-2010 | 19:32 af Martin Kjeldsen
Som jeg ser det, er kerneordet "lidelse".

Lidelse er et begreb, der kun anvendes med spredt hyppighed i vore moderne medier. Man taler om relativ fattigdom, økonomisk fattigdom, social fattigdom og det hele ender med at blive noget teoretisk/akademisk socio-økonomisk uforståeligt pladder, og alle glemmer det, som fattigdom handler om, nemlig lidelse. Det er med lidelse som det er med kærlighed og ondskab. Man kan ikke forholde sig teaoretisk til krælighed. Kærlighed kan man kun opleve. Punktum. Har man ikke oplevet kærlighed, så ved man ikke hvad kærlighed er, men har man een gang oplevet den, så vil man i al fremtidkunne genkende den, hvor man møder den. Det samme gælder ondskab. Ondskab forbliver en teoretisk størrelse indtil det øjeblik du ser ondskaben i øjnene, og har du een gang set ondskaben i øjnene vil du aldrig være i tvivl om, hvad oindskab er. Sådan er det også med lidelse.

Lidelse er ubehageligt og derfor et tabu. Det er ikke rart at erkende, at der findes mennesker som lider, for det sætter din egen situation i perspektiv, og du vil pludselig føle dig forpligtet til at betragte dig selv som priviligeret, fordi du ikke lider og måske aldrig har lidt. Måske vil du måske endda skamme dig over din manglende lidelse. Det er også sådan, at den som aldrig har oplevet lidelse, måske har det til gode, og folk vil gå til yderligheder for at undgå dette, også selv om de faktisk ikke ved, hvad reel lidelse er. Lidelse er angstprovokerende, men kun for den som ikke lider. Den der lider har kun lidelsen, og lidelsen vil altid overdøve enhver angst.

Ja, det er stort, men det er det fattigdom handler om. Og det kan hverken større socialydelse eller fast arbejde hjælpe på. Det kræver en mentalitetsændring hos hele befolkningen, ja, hos folk på hele kloden.

Men faktisk har vi alle redskaberne til at gæøre, hvad vi finder rigtigt. Funktionen hedder "medlidenhed" - evnen til at kunne lide sammen med andre. Det har ikke noget med hverken empati (jeg hader det ord, for det bliver udelukkende misbrugt og ingen har fattet, hvad det i virkeligheden betyder) eller sympati at gøre. Det er medlidenhed, at dele hinandens lidelser. Aktiverer vi denne funktion hos os selv, så vil vi hver især vide, hvad der er det bedste at gør, når vi støder på lidende mennesker, og jeg går ud fra vi taler om netop de fattige som lider, og ikke de fattige som er overens med deres situation.

Det kræver en indsats, og det kræver andet end teoretisk tænkning.
 
09.08-2010 | 18:37 af Ann-Charlotte Kjeldsen
Before you say, think og do anything, walk a mile in the other man's moccasins...... !
 
08.08-2010 | 23:39 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
08.08-2010 | 23:43 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
09.08-2010 | 18:30 af Ann-Charlotte Kjeldsen
Det er så nok heller ikke lige dem, der trænger mest, Per :))
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl