Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Medielicens = Vanvid

2. januar 2007 14:28
Visninger  [2593 ]   Debat  [15 ]

Engang imellem spytter den politiske proces altså underlige ting ud. Regler og love, som alle mennesker, uanset politisk ståsted, nok kan se det absurde i.

Et godt eksempel er den nye medielicens. I praksis har Danmark fået afgift på internet. Det går mildest talt imod alle politiske visioner om trådløst samfund og bredbånd til landsbyerne etc.

Denne artikel opsummerer problematikken meget godt: http://www.tvnyt.com/artikel/default.asp?id=14426

Jeg ville ønske, at politikerne blev draget til ansvar for en så absurd lov. Jeg ved godt, at de vil fable løs om skattestop, og der er vist også noget med en TV2-sag ved EF-domstolen, hvor det kan være problematisk at hive licensen ind under skatten. MEN. Når politikerne så er færdige med at fable løs om det, kan man gentage spørgsmålet om, de ikke kan se det absurde i det.

Jeg synes bestemt, vi skal have et godt og stærkt DR. Men jeg synes også vi skal have et finansieringssystem, der giver bare lidt mening.

Jeg håber, Nyhedsavisen eller andre medier (også gerne DR) vil tage fat i den absurde virkelighed, Folketingets flertal har skab.

Så vidt jeg forstår dækker forligskredsen alle partier undtagen Enhedslisten. 
Del på Facebook
02.01-2007 | 14:59 af Peter Svarre
Ja - man havde fuldstændig glemt hvor absurd det forslag var. Lige indtil man fik smækket en halvsides annonce i hovedet fra DR, som gjorde opmærksom på, at det altså ikke bare var en dårlig drøm i 2006, men faktisk den rene og skære vanvittige sandhed. Se i øvrigt mit tidligere indlæg om dette på min blog og på Politikens debatsider:

http://www.kortlink.dk/petersvarre/3grg
 
 
02.01-2007 | 15:02 af Hördur
Enig. Det giver slet ingen mening med den nye licens. Endnu mere absurd er det at mange brugere af linux og mac overhovedet ikke kan se fjernsyn på dr s hjemmeside. Det virker simpelthen ikke for dem, selvom de har den forbindelsen der som minimum er krævet for opkrævning af medielicens.

Her er også en side der skriver lidt om sagerne:

http://www.computerworld.dk/art/37240?a=rss&i=0
 
02.01-2007 | 15:05 af Hördur
Hvorfor kører de det ikke bare over skattebilletten? Skulle da mene at en hel del administration og sager vil være sparet. Tror det koster en hel del at sende girokort ud og folk der tjekker om der er betalt licens. Ja også reklame kampanger og andet imod "sortseere".

Hvorfor har politikerne ikke valgt den løsning?
 
02.01-2007 | 15:06 af Peter Svarre
Jeg fik linket til et forkert blogindlæg i min sidste kommentar. Dette er det rigtige link:

http://www.petersvarre.dk/blog/2006/05/medier-til-fortiden.html
 
 
02.01-2007 | 15:26 af Skandale
Tak for kommentarerne. Glæder mig, at det ikke kun er mig, der kan se det absurde i det.

Spørgsmålet er, hvad vi kan gøre? Udover at råbe op som her. Sagen med dankortgebyrer viser jo, at det kan lade sig gøre (og de var jo sådan set slet ikke så absurde i sammenligning, men det er en anden snak...).

@Hördur,

Ja, det er det store spørgsmål. Som jeg antyder tror jeg, politikerne vil nævne to ting. Den ene er skattestoppet. På papiret vil det vel blive brudt, hvis det lægges ind under skatten. I sig selv en absurd problematik.

Den anden er nok lidt mere tricky. Der kører vist en sag eller to ved EF-domstolen om ulovlig støtte til TV2, da de fik licens. Og hvis det nu lægges ind under skatten, står Danmarks sag nok lidt dårligere. Jeg kender dog ikke detaljerne.

Under alle omstændigheder så må de jo selv rode sig ud af det. Det bør ikke føre til, at vi får så absurd en afgift på internet - uanset om der så er 1000 eller 1, der deler forbindelsen. Tænk hvis man også skulle betale et fast beløb til sygehusene eller til ren luft, uanset hvor mange, der var i husstanden eller i virksomheden og uanset, hvor meget man tjente.
 
 
02.01-2007 | 15:57 af Slet Mig
hvis folkekirken kan løbe over skatten kan DR vel også..i øvrigt burde alle personer der ejer mac eller linux fritages, da intet på DRs hjemmeside virker. Jeg så er en journalist spørge en ansvarlige fra DR og svaret var: "nu kender jeg ikke lige de systemer, men det er ikke vigtigt, de kan jo installere Windows". Jamen det vil jeg da gerne se på min G4 computer. God fornøjelse.
 
02.01-2007 | 17:47 af Thomas Petersen
Jeg har et bedre forslag, nedlæg folkekirken og brug pengene til at betale Medie licens hvis det endelig er det.
 
 
02.01-2007 | 20:02 af Slet Mig
De kan vel smide deres tv og computere ud..

i øvrigt solgte den kære Mærsk Berlingske tidende da de sagde grimme ting om ham, så hvis der er nogle der har været skyld i selvcensur, må det være ham..
 
03.01-2007 | 01:28 af fb2700
Jeg er nu ikke enig i din kritik af medie licencen. Der er god fornuft i at vi alle skal bidrage til at primært DR - men også TV2 - har økonomi til også at producere de mere smalle programmer. Alle kan vise reklamefinancierede tv, men det giver kun uinteressante og ikke oplysende tv & radio programmer. Prøver blot at se på tvudbudet på TV3, Kanal 5 for blot at nævne 2. Kvalitet koster penge, og selvom DR ikke altid lever op til det, og selvom der er ganske mange genudsendelser, så er en national landsdækkende alsidig tv og radio kanal den bedste sikring af vort nationel sprog og kultur.

Prøv også at rejse ud i verdens lande - fx. Spanien, Italien - DET er bestemt ikke noget at hige efter!

Så fint med mig at alle nu bidrager også de mange er i årrevis ikke har betalt deres licens, og dermed nasser på vi andres bidrag.
 
 
03.01-2007 | 08:34 af Hördur
#fb2700 - Er enig i at DR for det meste er en rigtig god kanal - en kvalitetskanal, men det berettiger dem stadig ikke til at indføre den nye medielicens.
 
03.01-2007 | 09:55 af Skandale
@fb2700,

Hvis det er mig, du hentyder til, så tror jeg, du misforstår mit indlæg. Jeg har intet imod at betale til DR. Men måden vi betaler på er asocial og halt gak i hovedet.

Det ville svare til, at der også var et hospitalsbidrag pr husstand - og ikke per hoved. Eller bilafgift pr husstand og ikke pr bil.
 
 
27.01-2007 | 11:52 af mirjam
”Jeg ved ikke, om det er urimeligt, for jeg ved ikke, hvor mange kunder det drejer sig om. Men de fleste danskere har en computer, et tv eller en mobiltelefon, og derfor skal de betale medielicens”.

Sådan siger en dame fra licenskontoret (hentet fra linket i indlægget).

Jeg har ikke fjernsyn og ser ikke tv - heller ikke på min computer, men egentlig er jeg med på at betale for DR jf. fb2700s rationale.

Jeg bliver bare irriteret over at man ikke bare melder ud og siger at fremover skal alle betale for at DR kan lave gode radio/tv-programmer.

For det er jo nonsens at sige at når nu flertallet ser tv, så gør alle.
 
 
08.02-2007 | 16:22 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
08.02-2007 | 16:30 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
01.03-2007 | 02:52 af Troels Jensen
@ Ib Christensen

Se det er godt nok interessant - det skal jeg lige huske at benytte mig af, når jeg engang kommer tilbage til det danske land!

@ fb2700

Du skriver: "Så fint med mig at alle nu bidrager også de mange er i årrevis ikke har betalt deres licens, og dermed nasser på vi andres bidrag."

Dvs. du har det fint med at folk, der ikke gider spilde deres tid med at se DR eller TV2 skal betale for at du kan se disse kanaler? Lidt dobbeltmoralsk...Jeg har intet behov for at se hverken DR eller TV2, ejheller har jeg et behov for at besøge deres respektive hjemmesider, så hvis du tror jeg vil betale til det, så må du tro om igen. Jeg har ikke i sinde at sponsorere dit og andre DR-elskeres "horisont-udvidende" tv-kiggeri. Det er kun mig, der kan afgøre, hvad jeg synes er kvalitet, og derfor kun mig, der skal bestemme hvad jeg vil bruge tid og penge på. Det skal DR og folketinget absolut ikke forvente at de kan tage stilling til på mine vegne.

Nu er tråden snart så gammel, at den nok ikke bliver læst af så mange mere, men nasser-argumentet kan jeg ikke sidde overhørigt - det er det mest tåbelige jeg længe har hørt.
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl
Skandale
Nok om mig.
Indlæg | 7 | 12.225 | 770
Siden | 22. november 2006 20:55
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites