Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Bogstavlegen er først begyndt!

14. maj 2007 15:30
Visninger  [1265 ]   Debat  [7 ]

Den politiske analyses hukommelse er kort. Igennem de seneste år har der været bred enighed om, at Danmark har haft 3 socialdemokratier. Det oprindelige, Venstre og Dansk Folkeparti. De oprindelige socialdemokrater har oplevet, at deres politik er blevet kopieret i mange sammenhænge.

 

Tydeligst var det ved valget i 2005, da Fogh og spindoktor Michael Kristiansen pakkede Lykketoft ind som de udtrykte det. Aviser og politiske kommentatorer flød over med artikler om genialiteten ved dette træk. Tanken var, at når man kan få det samme hos dem man kender og kan lide hvorfor så skifte til noget nyt.

 

Nu har vi så den seneste uge oplevet, at der er blevet vendt op og ned på dansk politik. Ind på scenen er kommet Ny Alliance. De har udløst et stemnings skred. Alle har hidtil været enige om, at det er til fordel for Fogh. Nu er den borgerlige fløj styrket. Venstre og Dansk Folkeparti er i et nu transformeret om til gode gamle dage som borgerlige partier. Underforstået i dette er, at de seneste år politiske manøvre fra især Venstre og måske noget mindre Dansk Folkeparti kun har været på skrømt, så at sige ren taktik. Nu er chancen der for, at få ført ægte borgerlig politik. Og borgerlig politik er tilsyneladende for de fleste medier synonym med skattelettelser.  Så skattediskussionen florerer i aviser, radio og TV.

 

Det er lidt bizart, at følge fra sidelinien. For det første understreger det, at politiske kommentatorer frem for at leverer politiske analyser først og fremmest har deres helt egen dagsorden. Herunder det, at skabe politisk uro.

 

Ny Alliance er trådt ind på scenen med tre slagnumre. Skatten ned på arbejde til højst 40 %, Dansk Folkepartis indflydelse skal begrænses og en anstændig udlændinge politik.

 

Alle tre punkter er først og fremmest i opposition til Dansk Folkeparti. Det kan derfor godt undre, at ingen stiller tvivl om Dansk Folkepartis lyst til en alliance med V,K og Ny Alliance. Jeg synes, at en nærmere analyse er nødvendig.  

 

Dansk Folkeparti har jo ligesom Venstre forsøgt en transformation hen imod Socialdemokraterne. De har givet udtryk for, at de var de naturlige forsvarere af velfærdsstaten og det er lykkedes dem rimeligt godt, at få det budskab igennem. Ikke nogen skattelettelser til rige danskere. Skal skatten lettes, så skal det ske i bunden. Ældrechek, øget hjemmehjælp og forbedret sygehusbehandling har været nogle af deres slagnumre.

 

Dansk Folkepartis berettigelse er, at de bevarer den position samtidig med, at de holder fast i deres udlændingepolitik.

Hvordan kan de så beholde positionen? Ja, de kan jo tage ved lære af NY Alliance. De kan sige, at de først og fremmest er et pragmatisk parti og at de vil søge indflydelse hvor de kan få den. De kan sige, at det ikke handler om hvem man samarbejder med, men hvad man samarbejder om. De vil godt kunne forsvare et samarbejde med Socialdemokraterne og man kunne måske ligefrem sige, at åbner de op for den mulighed vil det for alvor sætte dem i en midterposition.

 

Dansk Folkeparti vil ligefrem kunne påstå, at de i et samarbejde med Socialdemokraterne er de garantien for at udlændingepolitikken ikke bliver rullet tilbage. Modsat vil de kunne påstå, at de i et samarbejde med V,K og Ny Alliance er garantien for den lille mand.

 

Så jeg ser situationen med Ny Alliance som meget mere mudret. Der åbnes for mange forskellige samarbejdsmuligheder. Ingen er helt dømt ude.

 

Bogstavlegen er først begyndt

Del på Facebook
14.05-2007 | 19:05 af steffeng40
Jamen, nu er vi så to, der har læst på lektien og forstået, at Fogh ikke nødvendigvis er NAs kårne statsministerkandidat.

Bliver der tilstrækkeligt mange på midten: Radikale og Ny Alliance tilsammen, kan de måske ligefrem danne en mindretalsregering, der kan arbejde pragmatisk til begge sider.
 
14.05-2007 | 20:19 af Sille
steffeng40

Jeg tror nu nok, at andre har fanget NY Alliance siger de også kunne finde på at pege på Helle thorningschmidt. Jeg tror bare, at de fleste ikke ser mulighed som særlig sndsynlig. De meningsmålinger der er væltet frem har de fleste af vist, at V,K og NA ikke har flertal alene. De har i nogle af dem flertal sammen med de radikale og i alle flertal sammen med DF. Derfor har jeg  savnet, at man satte lidt mere fokus på hvad Dansk Folkeparti kunne finde på. Alle har ligespom gået udfra, at DF forsat ville pege på Fogh, men det er efter min vurdering ikke sikkert.

Min vurdering er, at hvis det forsætter sådan, at VKO ikke længere har flertal, så vil det måske godt kunne betale sig for DF at frigøre sig fra V og K. Gør de det, så er hele spillet åbnet igen.

Jeg hørte her sidst på eftermiddagen Søren Espersen udtale, at Socialdemokraterne da kunne være en interessant samarbejdspartner. Så helt urealistisk er det vel ikke.
 
14.05-2007 | 22:13 af steffeng40
Jeg tror, Sille, at alle partier i folketinget med største fornøjelse vil isolere 0, hvis de kan komme til det. Personligt tror jeg mest på en midterkonstellation - det er også lidt drøm, men alligevel: A-B-C-og så de nye! Det skulle ikke være helt umuligt, men det kan være, at ingen gider lege med B, og at det kan gå alligevel.
 
14.05-2007 | 23:43 af Sille
Steffeng40

Jeg er ikke så sikker som du på, at alle partier gerne ser DF isoleret. Hvis man skal se tilbage på 2001 valget gik Fogh ikke til valg på et samarbejde kun med DF. Det gjorde han til gengæld i 2005.

VKO flertallet har været en stor fordel for Fogh. Det har åbnet mulighed for at Venstre har kunnet bevare sin nye position som bredt folkeparti, der forsvarer velfærdsstaten ligeså godt som Socialdemokraterne.

Dansk Folkeparti har så at sige været med til, at holde de konservative på plads. Det er vel også grunden til, at det er Venstre som umiddelbart står til at tabe mest på grund af Ny Alliance og ikke Konservative som man umiddelbart skulle tro.

De konservative vælgere har mere tiltro til at Konservative vil bruge den nye situation positivt. Det har vist sig, at holde stik. Der har i løbet af den sidste uge været nye meldinger fra de Konservative på både udlændingeområdet og skat.

Venstre må derimod lægge låg på enhver diskussion. Der jo reelt ikke er en ny situation i folketinget og der skal stadig laves finanslov og andre forlig løbende. Fogh er på nogle områder i en cache 22. Begynder han at flytte sig fra DF risikerer han det som jeg skriver, at DF gør sig fri. Gør han det ikke mister Venstre nok en del vælgere til valget.  

Jeg tror Fogh gerne så den nuværende situation forsætte, men det valg har han ikke længere. Det skal derfor blive spændende, at læse interviewet med ham i morgen i politikken.

Din drøm om en midterregering med A,B,C og NA er nok for meget, at håbe på.
 
15.05-2007 | 00:38 af steffeng40
Jeg er helt uenig i din analyse af det politiske billede: Fogh og DF har i min optik indgået en studehandel, der går ud på, at de stemmer stort set for alt, hvis deres vælgere bliver tilgodeset (ældrechecken), og de får lov at bestemme over udlændingepolitikken.

Derfor er vi nu hastigt på vej mod et liberalistisk samfund, hvor det offentlige er lagt i snærende bånd og derfor ikke kan fungere, så folk til sidst vil TIGGE om privatiseringer. Sådan kommer det dog nu ikke til at gå: dels er strategien forlængst gennemskuet og beskrevet, dels ændres det politiske billede pga. en undervurderet frustration hos en befolkning, der oplever, at der ikke længere føres politik, men blot administreres.
 
15.05-2007 | 00:40 af steffeng40
En anden kommentar: jeg tror, især Venstre vil miste flere folketingsmedlemmer, når Ny Alliance har tilstrækkeligt med underskrifter. Muligvis også konservative, men det er langt fra så sikkert.
 
15.05-2007 | 01:48 af Sille
Jeg bliver lidt forvirret når jeg læser din sidste kommentar. Hvor er det lige vi er så uenige? Mener du, at Fogh glæder sig over fremkomsten af Ny Alliance? Det tror jeg ikke han gør, selvom han selvfølgelig er nødt til at hævde han er det.

Til sidst denne kommentar: Jeg har ikke på noget tidspunkt forholdt mig til hvad konsekvensen af de sidste års politik er. Jeg er da enig med dig i, at et skattestop i længden vil udsulte den offenlige sektor. Økonomien er jo på vej ned i et lavere gear og dermed vil skatteindtægterne ikke blive ved at stige.Tværtimod.
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl
Indlæg | 11 | 12.714 | 48
Siden | 1. februar 2007 12:25
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites