Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt

En god dag at være dansker i Europa!

20. januar 2012 16:02
 [4645 ]    [59 ]   Anbefal

 

Det er ikke hver dag, jeg sådan går rundt og tænker over min nationalitet. Men i denne uge var jeg virkelig stolt over at være dansker. I Europa-Parlamentet i Strasbourg havde vi besøg af statsminister Helle Thorning-Schmidt, som præsenterede det politiske program for det danske formandskab. Hun holdt en stærk tale, som fik en særdeles god modtagelse af mine europæiske kollegaer.

Særlig glad blev jeg over, at Helle Thorning-Schmidt talte så direkte til min generation. For vi står netop overfor de samme problemer, som hendes generation af unge gjorde i 1980´erne: nedskæringer, arbejdsløshed og manglede jobmuligheder.  "Hvis vi vil have de unge til at forsørge os i fremtiden, så må vi forsørge dem i dag. Det er kontrakten mellem generationerne. Den skal vi ære med beslutsomhed". Godt talt, Helle! Unge har brug for retfærdige løsninger. Og det er ikke retfærdigt at sende regningen for den nuværende krise videre til de unge i form af tårnhøj arbejdsløshed og ringe livschancer. Vi skal i stedet sikre dem job og uddannelse.

Jeg har foreslået Helle Thorning to helt konkrete tiltag: For det første kunne formandskabet sætte en halvering af ungdomsarbejdsløsheden som nyt mål for EU i 2020. Det er en ambitiøs målsætning, som ville afkræve visionære løsningsforslag fra politikere og embedsværk. For det andet burde formandskabet arbejde for at indføre en europæisk ungdomsgaranti, der sikrer alle unge ret til uddannelse, opkvalificering og job efter maksimalt fire måneders ledighed. Mål: ingen unge skal glemmes, ingen skal blive kolde ude på bænken.  

Jeg var i går glad for at se en stærk og visionær kvinde, der i de kommende seks måneder vil stå i spidsen for EU - en kvinde, der kan ryste støvet af de mange grå jakkesæt, der regerer europæisk politik.

Helle Thorning har alle chancer for at hjælpe den tyske kansler Angela Merkels videre fra sin smalle nedskæringsdagsorden. Og det er der brug for. For mens Merkel først for nyligt er begyndt at tale om, at den økonomiske krise ikke udelukkende kan løses gennem nedskæringer i det offentlige forbrug, har Helle Thorning for længst opdaget, at der vi er nødt til at fokusere intensivt på at skabe grøn vækst og dermed også arbejdspladser. Først med vækst kommer Europa ud af krisen!

Det borgerlige Europa med Merkel og Sarkozy i spidsen har fulgt en ensporet løsningsmodel baseret på konsolidering og balance på de statslige budgetter - hvilket er ensbetydende med offentlige nedskæringer. Den taktik har dog vist sig kun at gøre krisen endnu værre: Arbejdsløsheden er steget til helt uhørte højder og statsgælden i de europæiske lande har fulgt samme vej.

Vi kan ikke alene spare sig ud af krisen. Vi er nødt til at investere i uddannelse, i grønne byggerier, i offentlige transport og fælleseuropæisk infrastruktur. Kun derved kan vi få knækket arbejdsløshedskurven og sat gang i væksten.

Den europæiske økonomi skal kickstartes! Det kræver på den ene side, at vi indfører nogle fælleseuropæiske tiltag, som kan give penge i kassen - fx skat på finansielle transaktioner og CO2-udledning samt en indsats overfor den omfattende skatteunddragelse blandt multinationale selskaber. På den anden side kræver det et fælles investeringsprogram, der fx kan finansieres gennem såkaldte projektobligationer, hvor landende tilsammen optager billige lån til fælles investeringer på udvalgte områder.

Sideløbende skal der sættes ind over for den omfattende spekulation på finansmarkederne, der som tingene er nu reelt dikterer vores økonomi. Vi skal blandt andet stille krav til bankernes indeværende midler i forhold til, hvad de låner ud og sætte en stopper for de obskure bonusordninger, der fortsat kører, som om intet var hændt.

Helle har sat en rigtig dagsorden: Europa i arbejde med grøn vækst som motor. Alle gode kræfter må skubbe på og bidrage til at gøre ord til handling. Lykkedes det, vil jeg for alvor blive stolt over at være dansker i Europa.

 

Send til
Debat  59
Anbefal
For at kommentere et blogindlæg skal du være logget ind. Har du ikke en bruger kan du oprette en her.
20.01-2012 | 18:46 af winnie eldrup
Talte Helle om at lægge skat på finanstransaktioner og at regulere den omfattende spekulation (casinoøkonomi)??? - eller er det din udlægning??
Talte hun om at begrænse de milliard//trilliarddyre militærudgifter i EU. Næppe. Det er tabu.
Hvis hun talte om det, ville hun være modig - men det tror jeg ikke hun gjorde.

Alt i alt en væg til væg tale - ja undskyld - men det er almen viden.
Kan man blive stolt af det - åbenbart.......
20.01-2012 | 18:51 af Jess D. Skov-Nielsen
Jeg synes Helle Thorning er en hykler... hun står i EU og opfordrer til at vi støtter EU's unge, da det er dem der skal støtte os i fremtiden... vor herre bevares, og det kommer hun med, efter at hende og Möger, fredderiksen og andre her hjemme, står og hakker på overførslerne, ikke skaber nogen jobs og samtidigt mener at det kun er arbejdende danskere der står op og smører madpakker!?!?

hvor hyklerisk har man lov at være?

Det var en skåltale, og intet andet...
 
20.01-2012 | 18:56 af Jess D. Skov-Nielsen
Thorning er ikke nadet end en plankpoleret glasdukke på EU's formandspost... gennemskuelige og lige så skrøbelig som det EU hun forsøger at presentere... glaspusteren der holder luften oppe i hende, hedder Vestager, som farer rundt som en mørk skygge bag hende hele tiden.... men den dag befolkningens klagesang i EU bliver skarp nok, så splintrers glasset, og spotlight'en fjerner skyggerne...

Jeg glæder mig egentligt til den dag kommer... den dag det fascistiske og udemokratiske Oligerki EU er fortid... det fortjener et fald som romerriget, og det må for min skylkd gerne hive hele verden med ned så vi kan få rebootet den her verden til noget bedre fordeling af magt, resourcer og demokrati.
 
20.01-2012 | 18:58 af winnie eldrup
Den er jeg med på , Jess
20.01-2012 | 19:06 af Jan Kauffmann
Nu så jeg Helles tale og de efterfølgende kommentarer transmitteret i TV, og det er utroligt som Emilie Turunen hører en masse i Helles tale der bare er såååå goooodt for os alle og om alle gode tiltag. Er det det man kalder selektiv hørelse?

Da Emilie Turunen havde taletid stod hun som en lille skolepige der ukritisk rose sin lærerinde.

Søren Søndergaard fra Folkebevægelsen svarede tilgengæld godt på talen og den totale mangel på jobskabelse etc.
 
20.01-2012 | 19:14 af Jan Kauffmann
Men hvad andet er SF end et sammenrend af nikkedukker for S og R.
 
20.01-2012 | 19:21 af winnie eldrup
Hej Jan, så Helle´s tale indeholdt ikke noget om skat på odiøse finanstransaktionerel. el. regulere casinoøkonomi, begrænse milliarder til krig osv. Det er måske Turunens egne idee´r.
20.01-2012 | 19:25 af Jan Kauffmann
Intet som helst i den stil.
 
20.01-2012 | 19:51 af winnie eldrup
Du milde Jan, så er Turunens beskrivelse bare en skoleelevs ønsketænkning.....
20.01-2012 | 20:02 af Jan Kauffmann
Hvad Helle gjorde i sin tale var at gøre opmærksom på, at hun er europæer af hele hjertet og at hun vil gøre alt i for at holde sammen på Unionen, hele talen viste hvorledes hun er skolet i EU systemet. Intet nyt der.

Turunens ukritiske fortolkning af talen, tager jeg som et tegn på, at hun gøder jorden til når SF er gået i glemslen og så kan hoppe over til dem.
 
20.01-2012 | 20:06 af winnie eldrup
Ja, det hele er taktik
20.01-2012 | 20:34 af Jan Kauffmann
Winnie du kan høre Helles tale er: http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2012/01/18/141606.htm
Det er om tilbageholdenhed, budgetdiciplin, mere eu, at de skal sælgedet til befolkningerne og i den du.
 
20.01-2012 | 21:55 af Jan Kauffmann
Søren Søndergaard om Helles tale
http://www.folkebevaegelsen.dk/spip.php?article4366

Han og jeg hørte nogenlunde det samme i talen, selvom Turunen hører en masse der ikke blev sagt.
 
20.01-2012 | 20:39 af Jan Kauffmann
Det må efterhånden være pinligt at kalde sig SF'er
 
21.01-2012 | 00:16 af winnie eldrup
Tak for linket Jan - hørte først talen nu - der var ikke noget specifikt andet end hun roste EU næsten hele tiden.
Så må man jo se hvad hun tør - senere.........
21.01-2012 | 12:57 af Thomas Egeskjold
Betyder det noget hvad hun sagde. Den statskuppende gadeluder er ikke i stand til at holde et løfte.
 
21.01-2012 | 14:14 af Emilie Turunen
Blot en kommentar: hvis I læser bloggen lidt mere nuanceret, vil I forstå, at jeg roser Helle for at sætte vækstdagsordnen og dagsordnen om ungdomsarbejdsløshed. Derefter foreslår jeg, at vi går skridtet videre og får styrket de konkrete svar på krisen og arbejdsløsheden. Og ja; det er MINE bud på hvordan Danmark kan fylde formandskabets overskrifter ud. Jeg kan naturligvis ikke leve op til Sørens altid-kritiske tilgang til alting. simpelthen fordi jeg er dybt uenig i den. Forskellen er jo grundlæggende, at Søren vil ud af EU - mens jeg vil have, at vi skal bruge EU til at løse krisen. Jeg tror på, at vores økonomier er så integrerede, at vi enten rejser os sammen eller falder hver for sig.
@Thomas; jeg synes det er ekstremt upassende sprog. Kom med noget indhold.
 
21.01-2012 | 15:02 af Jess D. Skov-Nielsen
Ja det er gået op for mig, at det er det du roser hende for... har du tjek på hvor meget der gøres for at skabe arbejdspladser her hjemme Emilie? Derfor virker det en kende hyklerisk at høre Thorning stå og lave sådan en skåltale, rent ud sagt.

Det eneste der er fokus på lige i øjeblikket, fra regeringen er at pege fingre ad ledige, i gør ikke en skid for at få erhvervslivet til at tage DERES samfundspligt, og skabe arb.pladser.. det er jo det der er hele grundkernen i ledighedsproblemet.

I stedet vil i have at ledige arbejder for deres hjælp, og tvinger dem ud i virksomhedspraktik, et system der af virksomheder og kommuner misbruges så vandet driver... man fyrer arbejdende danskere, og "hyrer" dem igen i virksomhjedspraktik... det er organiseret løntrykker-kriminalitet der foregår, og i lader bare stå til.

Så det ER altså en kende grinagtigt, at høre Thorning stå på en EU talerstol, og forsøge at mane til at andre lande skal gøre noget, som DK slet ikke selv gør noget ved, og tvært imod benytter et beskidt løntrykkertrick som virksomhedspraktik er.

Jeg forstår i øvrigt ikke, at du/I kan være så blåøjede hvad angår EU... kan du ikke godt forklare os, hvad demokratisk der er ved EU, når du ser denne her video:

http://www.youtube.com/watch?v=5CZr17HLH5U

Er det dig vidende, at EU's beslutningstagere ikke er demokratisk valgt? at de presser bankfolk ind i lederposter i Grækenland og Italien, og affærdiger deres ret til at lade folket stemme om ændringerne (Grækenland)?

Hvad er det der gør, at ALLE andre i verden efterhånden har opfattet hvad det er der foregår, og ingen af jer politikere lader til at have set problemet med demokratiet?
 
21.01-2012 | 15:18 af Jan Kauffmann
@ Emilie Turunen,
Min reaktion er baseret på din takketale til Helle i Parlementet, hvor jeg syntes du var totalt ukritisk og åd den tale med hud og hår, lidt som en skolepige der forguder sin læreinde.
Fremfor, at du ukritisk roser Helles tale i Parlementet, som du gjorde, havde jeg gerne set, at du i din takketale brugte din tid på nogle af de ting du siger du og SF står for, men det gjorde du ikke, desværre. Så min tiltro til dig som parlementariker i EU ligger på et lille sted.

Du nævnte intet om Hedge-fonde, finansspekulation, udekokratiske tilstande og den slags, kun ros fra der fra dig, til en tale der kunne være skrevet af Barosso.
 
21.01-2012 | 15:26 af Jan Kauffmann
PS. Barosso sad da også med det store smil fremme da helle tale, for det hun sagde var lige hans ord.
 
21.01-2012 | 15:41 af Jess D. Skov-Nielsen
Jan... Emilie er jo underlagt Thorning og partiets top... hvis ikke hun gør som der blir' sagt, så bliver også hun en falden engel før eller siden... hver gang nogen siger et parti imod indenfor et parti, som pisser toppen af, så bankes de på plads... så det er helt normalt, at æde ledernes ord råt hvad end man er enig eller ej, for enten er du inde i varmen og gør som der blir dikteret, eller også er du på forsiden af medierne inden du kan tælle til 10.

Emilie og andre politikere vil benægte dette til det sidste... men det er set så mange gange efterhånden at det ikke er til at benægte mere... vi har set det ske mange gange i forb. med afstemninger i den blå fløj... nogle pipper lidt og siger de stemmer imod... en lille hemmelig samtale senere, og så har de pludseligt skiftet mening..... det er HVER GANG det sker...

Jeg så Emilie tordne lidt omkring EU her på avisen for ikke så længe siden, i forbindelse med noget tydeligt magtarrogance fra EU... og nu ser jeg hende rose Thornings EU r**slikkeri uden kritik... er alt mon glemt?

jeg tvivler... politikere lærer hurtigt hvilken pind de har fået tildelt...
 
21.01-2012 | 16:06 af Jan Kauffmann
@ Jess,
Den person der hedder Emilie Turunen og taler i parlamentet, er nok ikke den samme Emilie Turunen der skriver blogs i Danmark. Der må være 2 af dem???
 
21.01-2012 | 16:54 af Jess D. Skov-Nielsen
I et normalt job, bider mange chefer'nes tyrani i sig for at beholde jobbet... hvorfor skulle det også være anderledes i et parti kan man så spørge sig selv...
 
21.01-2012 | 16:56 af Jess D. Skov-Nielsen
Men Emilie er oven i købet SF'er... SF var normalt ikke særligt EU begejstret... men man må sandelig sige, at tiderne har ændret sig efter man er begyndt at sælge ud af SF's værdier for at lege S-kompatibel...
 
21.01-2012 | 16:57 af Jess D. Skov-Nielsen
Jeg var SF'er tidligere... fanderme om jeg sætter mit kryds der igen... det er slut med det ind til de har bevist at de er ægte SF'ere igen... det kan bare koste dem magten at vise det... men som jeg ser det, så er den magt en ringe trøst med deres nuværende "stand" efter valget, og har de ikke markeret sig tilbage i det oprindelige SF inden der er gået 4 år, så kommer de i øjenhøjde med K'erne.
 
21.01-2012 | 15:52 af Jan Kauffmann
Med hensyn til din kommentar om Søndergaard, at han jo bare vil ud af EU, så syntes jeg alligevel du skulle prøve at lære fra ham, frem for at afskrive ham og hans kritik. Han erkender jo at vi er i det modras til EU, og kæmper for at gøre opmærksom på det udemokratiske, hvorledes finansmagten og I smadre europa og ikke tænker på befolkningerne.

De ting om skat og kontrol med finansmarkederne etc, som du siger du ønsker, det er jo det Søndergaard hele tiden siger, hvorfor afskriver du ham så bare, som en der vil af med EU, når han kommer med løsninger og påpeger råddenskaben. Så sæt dig dog sammen med manden og arbejd som en rigtig parlementariker og ikke som en ja siger til alt.
 
21.01-2012 | 16:13 af Jan Kauffmann
Eller Turunen, har du bare erkendt, at du og de andre i parlamentet intet har at skulle have sagt og minimal indflydelse på EU, at det er kommisionen og ministerrådet der kører med klatten. I din fortvivlelse kommer det så til udtryk i apati og rygklapperi når du sidder i parlamentet.
 
23.01-2012 | 15:31 af Dan E. Simonsen
Er det ved at give 40 millard kroner til EU, som kunne bruges på at opstart af økonomi til Iværksætter, således at vi kan få nogle folk UD af ledigskøen og over i den selvstændigs gruppe, det er HVIS de eneste som kan skabe arbejdspladser og derved SKAT til Danmark.
Enkelt men sandt, ikke?
21.01-2012 | 14:16 af Emilie Turunen
PS: Hører gerne interessante og intelligente bud på, hvad DK skal bruge formandskabet til. Hvis nogle evner at formulere noget konstruktivt?
 
21.01-2012 | 15:21 af Jess D. Skov-Nielsen
Du har så fået et konstruktivt spørgsmål ovenover, så kan du jo starte med at svare på det Emilie... for jeg er personligt træt af, at i politikere altid sniger jer udenom de kritiske spørgsmål hvad angår EU's problem med demokrati...

Men jeg kan da godt give et bud:

I burde bruge formandskabet til at klargøre overfor danskerne, og de andre lande, hvordan EU er opbygget organisatorisk og politisk... i bør bruge det til at advare ligesom Nigel Farage, om at EU er gået fra at være et internationalt handelssamarbejde, til at være et diktatorisk, udemokratisk og fascistisk styre, og at det er på tide at få genindført det oprindelige formål med EU... der er ingen der er interesseret i, at EU skal diktere vores økonomiske finanser og dermed velfærden, for det er jo hvad det vil blive... du ved selv hvordan Hjort brugte EU som grund til at lave stramninger, så selv om der ingen specifikke krav er fra EU, andet end nogle bundtal der skal overholdes, så ved vi jo godt hvad det ender med ikke? ... I er allerede godt i gang med at skabe mere ulighed, selv om i lovede det modsatte, i skaber mere hets og fordomme overfor fattige og ledige... hvad blev der egentligt af den fattigdomsgrænse? røg den i afløbet med J.B.Olsens Carina-fadæse?

Jeg synes VI (hvis vi altså stadig er et demokratisk samfund... det vil tiden jo vise, når i beslutter jer for, om vi skal have noget at have sagt i en folkeafstemning om den svine-traktat) skal se at få gjort noget imod det fascistiske emperium der er ved at udfolde sig både i USA og Europa... det begynder efterhånden at ligne krisetiden inden 1. og 2. verdenskrig, sjovt nok igen med Tyskland som "EU bussemanden"... det virker MEGET bekendt gør det ikke?

Jeg har skrevet det før... hvis ikke nogen snart stopper det korrupte EU, og begynder at høre hvad folket siger, så bliver det meget snart blå armbånd med gule stjerner i stedet for røde med hagekors... og det mener jeg faktisk! ... jeg er ikke bare EU-hader/tvivler der skal smøre tykt på Emilie, jeg har studeret EU meget nøje de sidste mange år, og hvad jeg fortæller er hvad jeg ser, og hvad jeg frygter.

At Thorning sansynligvis ikke kan gøre en skid aligevel, er så en anden sag, for det er ikke hende der har bukserne på i EU, hun skal bare smile og nikke til bagmændende, så kører det for hende... og her har vi så problemet i en nøddeskal igen; en flok politikere der tilsidesætter demokratiet i deres lande, for at sikre sig selv en plads i fascismens varme stole, enten fordi de selv nyder godt af det, eller fordi de er blevet presset nok med trusler (som f.eks. det skete i Grækenland, da tidligere overhoved ville tillade en folkeafstemning... har man hørt mage? ... det er forrykt!).

Og inden du angriber mig for at bruge ordet "fascisme" så tag lige og slå definitionen op, og sammenlign med hvordan USA og EU er blandet sammen med erhvervslivets politiske interesser... det er ikk elænge siden at korruption blev afsløret i EU, hvor nogle havde lyttet lidt for ivrigt til virksomheders interesser. Der er rigeligt med beviser for små-fascisme, og det vokser år for år.

men jeg regner ikke med at du eller nogen anden i regeringen (eller blå fløj for den sag skyld, de er ikke en skid bedre) har tænkt sig at gøre noget ved det... for i kan vel ikke tåle de onde øjne i ville få fra diversetop-position fascister i EU vel? ... måske nyder i enda godt af alt den krig, død og ødelæggelse de billiger sammen med USA og NATO... i var jo villige til at smadre Gadaffi fordi han ville lave sin egen guld-backed currency og gøre Afrika selvstændigt ikke?

I skal holde op med at tro, at almindelige danskere er dummere end politikere Emilie... det er vi ikke, vi har også hjerne og kan se og forstå hvad der foregår i verden....

tør i skrive EU ud til afstemning i DK? ... jeg tvivler... for som i så mange andre lande, så ved i hvad udfaldet bliver, og det tør i ikke riscikere... men der kommer en dag, hvor det ikke kan trækkes længere, med mindre i bruger tiden på at få omvendt EU til det meningen var med EU... HANDEL! ... og ikke et diktatorisk, Oligarkisk, fascistisk "united states of europe" med fælles hær, politi og indgriben i landendes suverænitet som det er godt på vej til at blive.

Vi vil bare have FRED, med os selv og andre samt retten til at have vores danske kultur, og ikke ende op som et broget statsapparat hvor alle lande er ens... i er ved at smadre danmarks kultur med det her, for velfærden som er så dansk, og som vi altid har været stolte af forstår EU boss'erne ikke en skid af... de har aldrig haft det, og nu er de begyndt at presse for at smadre den indefra (jer), ind til der ikke er mere tilbage... jeg gider IKKE være europæer! jeg er DANSKER!
 
21.01-2012 | 15:41 af Jan Kauffmann
Hvad med om du ture tale om f.eks det der sker med Hedge-Fondes opkøb af Græsk gæld.

Fra Information: "Ifølge en nylig undersøgelse af JPMorgan Chase skal disse fonde i efteråret have købt for 80 mia. euro græske statsobligationer til en værdi, som i gennemsnittet svarer til 40 pct. af pålydende værdi. En attraktiv investering, idet de efter topmødebeslutningen i juli kunne forvente at indkassere næsten 80 pct. af obligationernes værdi, når den forventede ombytning skulle finde sted i begyndelsen af 2012."

De Hedge-fonde blokere nu for en aftale for Grækenland, for de spiller nu på at Grækenland skal gå fallit, hvilket udløser endnu større indtægter til dem.

Med jer i hånden gambler finansverden hele befolkningers fremtid væk i generationer, så er helle rare tale om, at vi ikke skal glemme de unge meget omsonst.

Du for altså ikke ændret noget ved bare at rose ukritisk i parlamentet
 
21.01-2012 | 15:52 af Jess D. Skov-Nielsen
Det er nøjagtigt det samme Rothchilds lavede i England efter krigen... bildte England ind, at de havde tabt krigen, selv om de faktisk havde vundet, og kunne dermed opkøbe alle værdiér til stort set ingenting... folk blev snydt så vandet driver, og nu ser vi de hersens banker gøre nøjagtigt det samme igen... udnytter, at lande er gået på røven (eller tror de er det), og opkøber dermed det hele for en slik.... sidste gang var det krig og bomber der trykkede landende i knæ... i dag er det debt and derivatives...
 
21.01-2012 | 15:55 af Jan Kauffmann
Yes Jess, og med parlementarikere der siger et hjemme i blogs, men intet siger i parlementet andet en ros til det hele, så er vi da fortabte.
At hun så totalt afskriver Søren Søndergaard, som hun har gjort, fordi han er EU modstander, har vi så ikke set værdien af hendes plads i det parlement?.
 
21.01-2012 | 17:06 af Jess D. Skov-Nielsen
Efter min mening er hun som alle de andre i parlamentet i EU, med undtagelse for et få par stykker... de er der i øvrigt kun til pynt, for de kan kun stille forslag, og har så et intetsigende "formandskab" med mellemrum i landende, som efter min mening bare et et dækken over at der intet demokratisk er over EU... det skal se UD som om landende bestemmer noget, og de sørger for at alle dem (næsten) i EU parlamentet holder sig indenfor rammerne af diktatorship'en... det er mig en gåde, hvordan man i så mange år har kjunnet holde befolkningerne i skyggen af hvor udemokratisk det foretagende egentligt er.

Så hun gør bare hvad hun er nødt til, hvis hun vil fortsætte med at leve i toppen af det politiske landskab... der står en bunke korrupte overhoveder klar til at fjerne stolen under dem der ikke makker ret, så enkelt er det jo... sådan foregår det alle steder i toppen af erhverv og politik efterhånden... hold kæft og vær enig med din ledelse, ellers er du "fyret".

Nigel Farage i parlamentet er den eneste der tør sige tingene som de er... og du kan se på de brodne kar når han taler, at han har ret...

Men jeg vil da godt sige, at jeg synes det er rart at Emilie overhovedet svarer i tråden hun har startet... det er ikk emange politikere der er tilbage med den besindighed at gide svare i trådene... kudos for det... jeg er bare ikke enig med det hun skriver, og bliver det heller aldrig... men det er jo også ligemeget, for jeg har ikk enoget at skull ehave sagt om EU aligevel, når jeg ikke kan få lov til at stemme om vores deltagelse i det skidt.
 
21.01-2012 | 17:11 af Jess D. Skov-Nielsen
Og de kan sagtens sige, at jeg har stemt ved at stemme til folketingsvalget... yeah right!... alle partierne med undtagelse af EL og DF, som aldrig kommer til at sætte dagsordenen foreløbigt, er de eneste muligheder jeg har for at stemme imod EU... men hvad nytter det, når sammensætningen af de demokratisk valgte partier på ingen måde representerer befolkningens indstilling til EU? ... de tilhører alle på Christiansborg "der spitzenklasse!" i samfundet, og er dem der kan vinde personligt ved at vi har EU, og med det antal af levebrødspolitikere vi har efterhånden er det logik for burhøns, at EU bliver omtalt som Politiinspektøren i Olsen Banden omtaler pillen ved politiske sager: "Den slags piller vi ikke ved Assistent Henningsen! Det er EU, det er ALT for farligt!"...
 
23.01-2012 | 14:46 af gitte rasmussen
Altinget.dk. 1175 mennesker fik i perioden 12.-17. januar spørgsmålet: EU’s medlemsstater får i den nærmeste fremtid mulighed for at tilslutte sig den såkaldte euro-traktat. Det forventes, at Justitsministeriet konkluderer, at det ikke er juridisk nødvendigt med en folkeafstemning. Mener du, at der under alle omstændigheder skal være en folkeafstemning, hvis Danmark tilslutter sig traktaten?

Resultatet var:
- Ja, der skal af demokratiske grunde være en folkeafstemning om euro-traktaten (59,6 pct)
- Nej, der skal ikke være en folkeafstemning om euro-traktaten, hvis det ikke er juridisk påkrævet (34,8 pct)
- Ved ikke (5,6 pct)
 
23.01-2012 | 15:40 af Dan E. Simonsen
Ja, jeg ved mit værd og har evner til at skabe job, det har jeg sådan set gjort i næsten 15 år. Hvilke job har De skabt, frk.
Beklager at måtte svare på denne måde, men manglende respekt på folk som ytre sig i denne blog, det skal man da lede længe efter.
Hvis De frk. ønske at bloggerne skulle spille ideer til Dem, så er det mindste da at man viser respekt for alles meninger.
Så hvis De ønsker at skabe job i Danmark, så kontakt mig, lønnen taler vi om, jeg tør endda også nøjes med en fast procentdel af det sparede beløb i understøtte. DET ER DA ET ENKEL TILBUD.
23.01-2012 | 15:49 af Jan Kauffmann
Dan jeg må opfatte dine skriverier lidt som en joke. Du skrev i går, at du er arbejdsløs!!! Hvis du er så fanden dygtig, hvorfor er du så ledig?
 
24.01-2012 | 06:53 af Dan E. Simonsen
Nej, Jan. Faktum er at jeg solgte firma i 2005 og holdt et års ferie.

Solgte, fordi jeg ville prøve KUN at arbejde 37 timer, det er jeg så prøvet og det er der for lidt udfordringer i og da jeg lige er blevet fritstillet som leder, fordi kontor flyttede tilbage til Malmø.
Ja, så arbejder jeg på ideer til nyt firmakoncept, men da man er ledig, da skal man passe mega på. Reglerne er jo ikke tænkt sådan at ledige skal kunne udvikle sig, men holde systemet igang.
Derfor mit tilbud, jeg har været mentore for mindre Iværksætter før og som regel med succes, sååå
23.01-2012 | 16:08 af Thomas Egeskjold
vi er alle sammen med til at skabe job.Når vi går ned og køber kartofler, er der en der er blevet betalt for at dyrke dem sortere dem fragte dem. osv..

Når vi går ud og drikker en øl, er der mange der har haft noget med det at gøre. Bryggeren, tapperen, transportchauføren, bartenderen og den stakkels taxichaufør der skal køre ham hjem.

Og sådan er det hele vejen igennem.

Men jeg er sikker på at dem der siger at de skal have særbehandling fordi de jo skaber jobs tager fejl.

Jeg er sikker på at hvis Arla ikke eksisterede, så ville vi ikke mangle mælk. den ville bare være blevet lavet af andre. Og det gælder jo at hvis efterspørgelsen er der så er der jo nogle der finder ud af at producere varen.

Så bevares hvis du synes at det er så hårdt at være den der tilfældigvis var i en position så du kunne lave arbejdspladser. så lad være. andre er klar til at tage over 5 sec efter du er skredet. hvis efterspørgelsen er der på den vare de jobs skaber.



 
23.01-2012 | 16:12 af Kristian Mortensen
Arla er jo lige netop et af de monopoler der får særbehandling og som tryner konkurrenterne
Politikerne ligefrem hjælper firmaer som Arla
Vi har et lokalt mejeri her på Midtsjælland der ligger i Osted, og jeg køber kun nødigt mælk fra Arla,derimod prøver jeg konsekvent altid at købe mælk fra det lille mejeri i Osted!!!
 
24.01-2012 | 07:13 af Dan E. Simonsen
Thomas, skaber du job ved at gå hen og købe mælk?? NEJ, du holder en arbejdsplads i live.
Jeg snakker om at skabe job via nye ideer og som du selv siger,

"Citat" Jeg er sikker på at hvis Arla ikke eksisterede, så ville vi ikke mangle mælk. den ville bare være blevet lavet af andre. Og det gælder jo at hvis efterspørgsel er der så er der jo nogle der finder ud af at producere varen. "Citat slut"

Du mener, at efterspørgsel SELV skaber job eller er det sådan, at der er nogle som tør stifte gæld, fordi de tror på deres ide og tør skabe udvikling og arbejdspladser.

Dette er forskellen på Iværksætte og dig.
Vi prøver at skabe nye firma og det er den eneste vej ud af krisen hvor vi mangler job.

Så hvis du vil hjælpe Danmark, så prøv at tænke ud af huset og tænk positiv, frem for at tage NEJ_HATTEN på.

Personlig syntes jeg det vil klæde danskerne, at være lidt mere åben frem for at tænke på mig og mig selv.

Er selv nu på vej til seminar, hvor vil sammen med kommune skal tænke/brande nye ideer. Så Thomas, jeg gør noget og med glæde.
24.01-2012 | 14:46 af Thomas Egeskjold
Øhh tror ikke at vi mangler jobs i Danmark, de er bare besat af langtidsledige på overførselsindkomster. Hvis vi sendte dem tilbage i ledigang så kunne de jo få et af de mange jobs der derved blev ledige.

"Dette er forskellen på Iværksætte og dig." Hvad kender du til det Fjols!! Du aner sku ikke hvad jeg laver.
 
25.01-2012 | 09:12 af Dan E. Simonsen
Nej jeg ved ikke hvad du laver, men jeg ved at du ikke er uddannet i høflighed og respekt for andres menning end din egen.
Forvent ikke respekt fra andre før du selv give respekt.
25.01-2012 | 09:35 af Thomas Egeskjold
Og du mener at der bunder i respekt at sætte folk du ikke kender en skid til i kasser.
Det pisser da ihvertfald mig totalt af.
Men til din info. så er jeg udd. maskinmester, og har sidenhen også taget en udd. som anlægsgartner. og er i dag gartnerformand i et gartnerfirma.
Og respekt for dumme udtalelser var ikke en del af pensummet.
 
25.01-2012 | 16:00 af Dan E. Simonsen
Med denne retorik, så må jeg håbe din chef ikke sender dig ud til kunderne, for de fleste kunder forventer at blve beandlet med respekt.
NOK det samme, som du forventer vi ANDRE prøver at gøre over for dig.
23.01-2012 | 14:21 af Jan Kauffmann
Nu ser jeg lige, at denne halvgamle blog der forherliger EU og Thorning er rykket op i rækkerne over nyeste blogs. Det var da sjovt at den sådan rykker op i rækkerne over nye blogs, jo ældre den bliver.

Det må jeg tage som udtryk for at EU virkelig skal sælges til befolkningen, lige som Thorning sagde i Parlamentet. At avisen på denne facon manipulere listen over nyeste blogs, når det drejer sig om salget af EU, viser meget om situationen; SÆLG, SÆLG, SÆLG SKIDTET.
 
23.01-2012 | 14:24 af Jan Kauffmann
Symptomatisk på det der skete til valget i Kroatien, medierne gør alt for at vi skal købe EU, men de kritiske blogs får til gengæld lov til at ryge ned i rækken, som alle andre blogs, og de positive manipuleres frem så vi ikke glemmer budskabet.
 
23.01-2012 | 15:38 af Lars Nunnegaard
Det virker lidt for enøjet, det du skriver. Er i så benovede over at fået del i magten, at i et og alt klapper hælene sammen?
Kritikske holdninger bærer trods alt demokratiet.
 
23.01-2012 | 15:59 af Johannes Aagaard
Emilie Turunen, dét som jeg havde forventet en rigtig SF'er ville have formået at gengive, var et øjebliksbillede af den ekstremt alvorlige situation, som euro-landene i øjeblikket befinder sig i, i stedet for i den grad at tale ned til folk og markedsføre politiske klichéer i bunkevis.

Det må lige nu stå klart for enhver - også i SF, at et EU bestående af ligestillede lande for alvor er blevet en saga blot. For mindre end en uge efter, at flere lande blev nedgraderet i deres kreditværdighed af S&P udmeldes nu krisetegn, der mest af alt minder om en økonomisk styrtblødning.

Den italienske marionet-premierminister og EU-teknokrat Mario Monti har netop meddelt, at EU-redningsfonden bør fordobles, da EU-landene i Syd allerede øjensynligt lider af udmattelse og at der nu er en overhængende risiko for en såkaldt double-dip recession og decideret tilbageslag efter modtagelsen af de første EU-støttemidler. Monti har endvidere påpeget, at Tyskland skal sørge for at rette op på “Nord-Syd ubalancen” og øge sine udlån nærmest eksplosivt.

Også den spanske udenrigsminister José Manuel García-Margallo har netop meddelt, at han støtter den dramatiske forøgelse af EU-redningsfondens midler til de Sydeuropæiske lande, som italienske Monti foreslår.

Den spanske udenrigsminister har direkte foreslået en hjælpeplan i en størrelseorden som Marshall Planen og forlanger derudover en særbevilling på ikke mindre end120 mia euro til bekæmpelse af ungdomsarbejdsløsheden (49% i Spanien, 45 % i Grækenland).

Mest bemærkelsesværdigt var det at læse i El Pais i går, at den spanske udenrigsminister udtalte, at “La única salida a la crisis del euro es dar un salto hacia la Europa federal.” [Den eneste løsning på Euro-krisen er et spring i retning af et føderalt Europa]. Og han tilføjede, at formålet er at gensidiggøre vores gæld - at sørge for, at der finder en finanspolitisk konvergens sted og at der skabes en solidarisk hæftelse”. Et af midlerne kunne være etableringen af de såkaldte euro-obligationer, som kommisionsformand Barroso har forslået, fortsatte den spanske udenrigsminister.

Den spanske udenrigsminister besvarede den prompte afvisning fra tyske Merkel med, at “tyskerne vil som altid ende med at gøre det nødvendige.”

Kilder: http://goo.gl/iCrHl og http://goo.gl/JpkWc

Det må således nu være klart for enhver - også SF, at støttemidlerne til de sydeuropæiske lande bliver en permanent ordning, og at EU-landene i “Nord” kan se frem til solidarisk at skulle hæfte for slendrian i Syd i al evighed.

Kalder man dens slags for fredsskabende, er man fuldbåren idiot.

Hvad nu, lille økonomiminister Vestager? Hvad nu, Emilie?

Mon ikke det var på tide at tone rent flag over for den danske befolkning? Mon ikke det var på tide, at SF fortæller, hvad regeringen er i færd med?

Vestager - og dermed også SF som regeringsbærende - har i realiteten allerede gjort det tydeligt, at man agter at omgå vore EU-forbehold ved simpelthen at copy-paste EU-lovgivning og implementere den som "selvstændig "dansk lovgivning, hvorefter der ikke længere er tale om suverænitetsafgivelse - underforstået, fordi vi jo så allerede selv har vedtaget den selv samme EU-lovgivning. (Fortsat glemmer man dog lige den "detalje", at EU-domstolen med gældstraktaten i realiteten vil komme til at bestemme danske buddgetlovgivning.

Og så har du, Emilie, travlt med at lufte din begejstring over en euro-statsminister, der allerede har givet 40 mia kroner til en stabilitetsfond, som vi endnu ikke har tilsluttet os. Og du billiger en politik, hvor selvstændig værdiskabelse er et fremmedord, mens opfindsomheden aldrig fejler noget, når det drejer sig om at plukke værdier for andre.

Ægte stolthed, Emilie, kan aldrig udspringe af bedrag. Og i øjeblikket er SF ved at bedrage størstedelen af deres egne vælgere.
24.01-2012 | 07:20 af Dan E. Simonsen
Respekt og flot nobel svar. Må sige at jeg er enig i det meste.
Tak Johannes Aagåaad
24.01-2012 | 08:50 af Helle Nielsen
Ja, det er et skarpt indlæg, du har lavet Johannes Aagaard. Det er en bekymrende udvikling, men jeg er desværre helt enig.
24.01-2012 | 21:00 af Johannes Aagaard
Tak Helle og Dan - det var så lidt.

Tjek også dette link:

SF må lige nu være ved at s.... i bukserne af desperation.
24.01-2012 | 21:02 af Johannes Aagaard
Glemte lige, at Avisen.dk ikke lide hyperlinks - så her et crack til samme artikel: http://goo.gl/rQQKM
24.01-2012 | 22:24 af Helle Nielsen
Man bør huske at når der siges at vi "giver", 40 mia til eurofonden for at hjælpe de trængte lande, så er der tale om at vi giver et lån med rente. Nøjagtig ligesom med bankpakkerne.

I vore dage er det svært at finde bedre lånere til bankernes tilbud.
Og hvis det smutter, så træder vores store EU fond til.

Renten er godt nok meget lav ift de renter vi almindelige dødelige kan få, til men til gengæld er beløbene så meget større.

Grækenland oa. har helt afgjort ført det, man kalder en fuldstændig uansvarlig økonomisk politik i årtier, men det har de gjort med EU's vidende.

Hjælper det at låne penge til en synkende økonomi, for at redde euroen.
Er det ikke at hjælpe en eurostat på vej
25.01-2012 | 09:29 af Dan E. Simonsen
Hej Helle.
Du har da fuldstændig ret, men hvis man brugte de samme penge på Iværksætter og staten giver "bank-garantier" så er min klare billede at det vil give en bedre forrentning samfundsmæssigt.

Jeg er selv en af dem som vil prøve at få ideen med Mikrolån op og køre, man kan jo undre sig lidt at starten godt vil hjælpe kvinder i Afrika og det projekt hjælp faktisk.

Men her hjemme vil man ikke hjælpe de små, som faktisk med den rette hjælp kan skabe levebrød til sig selv.
Århus kommune prøvede faktisk at hjælpe en enlig indvandrer kvinde og med hendes smukke energi lykkes det faktisk.

Så hvor der er vilje, der er der muligheder, HVIS vi tør. :-)
25.01-2012 | 10:54 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
26.01-2012 | 08:48 af Dan E. Simonsen
Ja John, det er farlig at tror på andre end sin egen menig eller?????? :-)

Jeg er nu glad for andres meninger også din, den kan være med til at udvide mine tanker og få nye ideer og råd til at gøre verden bedre for andre og mig selv.
Jeg tør nemlig godt høre og lære, dommeren er jo trods alt dig selv, det er kun mig som kan leve mit liv, ikke? :-)
27.01-2012 | 21:44 af winnie eldrup
Turunen - i dag underskrev Danmark ACTA aftalen og det er da ikke noget at være stolt over - slet ikke når vi er formand for EU. Det er skammelig. Det er ikke alle EU lande der har underskrevet.
Heldigvis skal den endelige godkendelse først accepteres i EU parlamentet til juni, så du må gøre noget for at påvirke.
Er der på avisen nogle der vil protestere kan man skrive under her (det drejer sig om internettes fortsatte frihed)
http://www.avaaz.org/en/eu_save_the_internet/?fp
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl