Råkostsalat, lightprodukter og et nej tak til alt det sjove.Slankekure er sjældent sjove, men sådan behøver det ikke være.
På Institut for Fødevarevidenskab på Københavns Universitet forskes der i en anden mæthedsfornemmelse end den, man får ved at indtage bestemte mængder mad. I stedet vendes blikket mod en anden mæthed, som opstår ved at påvirke smagen og vore andre sanser.
Chili giver mæthed
»Idéen var, at det kunne være interessant at se på mæthedsfornemmelsen, hvis man tilfredsstiller alle vores sanser. Det kan være visuelt, når måltidet har nogle flotte farver, og at man smagsmæssigt kigger på grundsmagene,« forklarer ph.d. Helene Reinbach fra Institut for Fødevarevidenskab.
Lige nu er forskerne stadig på forsøgsstadiet, men en undersøgelse viser tydeligt, hvordan mætheden øges, hvis man eksempelvis spiser chili.
»Det viser, at hvis du pifter maden op med noget interessant, øger det din mæthedsfornemmelse,« siger Helle Reinbach.
Kogebogsforfatter Carsten Lunding er også overbevist om smagenes betydning for mætheden. Han beskæftiger sig med de fem grundsmage: salt, surt, sødt, bittert og umami (aroma).
Kan kun smage fem ting
»Vores tunge kan kun smage fem ting. Alt andet er dufte- eller følesansen. Da vi først begyndte at arbejde mere udspekuleret med grundsmagene, viste det sig, at folk blev mætte hurtigere,« siger han. Men man behøver ikke at gå på kompromis med den gode mad,
»Mæthed handler ikke bare om at udfylde et tomrum i maven,« siger han.
Et eksempel på en manglende grundsmag er trangen til en kop kaffe eller et stykke chokolade, som mange oplever efter en god middag. Begge dele er bitre, og det er derfor et tegn på at den grundsmag har manglet i måltidet.
En undersøgelse fra Institut for Fødevarevidenskab på Københavns Universitet viser, at både chili og grøn the påvirker mætheden.
27
testpersoner blev bedt om at spise chili og drikke grøn the til morgen
og middag sammen med et måltid, som var beregnet ud fra deres
personlige energibehov.
Aftensmaden var en buffet, hvor de måtte spise så meget, de ønskede.
Resultatet
var, at de følte sig mere mætte og spiste 300 - 370 kilojoule mindre,
end når de ikke havde spist chili eller drukket grøn the.