Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt
Forfejlet kritik af Flemming Rose
1. september 2010 18:28
 [613 ]    [16 ]   Anbefal

 

Flemming Roses nye bogudgivelse om Muhammedkrisen bliver, inden folk har læst den, kritiseret for at være ufølsom, egocentreret og barnlig.

 

I en mærkelig higen efter politisk korrekthed er det for nogen indimellem vigtigere at fremstå som dannede og altfavnende verdensborgere, end at forsvare grundlæggende frihedsrettigheder for både højre- og venstreorienterede.

 

Om Rose har skrevet en dårlig bog eller ej, kan alle bogens fremtidige læsere naturligvis have en holdning til. Problemet er, at den ikke bliver bedømt på om den er god eller dårlig – derimod bliver den kritiseret for at støde og såre mennesker, der ikke kan holde tanken ud om, at der findes en bog om Muhammedkrisen, hvori Muhammed er afbilledet.

 

Hvis nogen bliver så stødte af at se en primitiv tegning i Roses bog, at de fx atter angriber danske ambassader eller på anden måde tyer til vold, så er det dem, der er overfølsomme og galt afmarcheret - ikke Rose

 

Send til
Debat  16
Anbefal
For at kommentere et blogindlæg skal du være logget ind. Har du ikke en bruger kan du oprette en her.
02.09-2010 | 01:55 af Knud Sandbæk Nielsen
Rekommandiert!
 
02.09-2010 | 07:02 af Lars Nunnegaard
Anbefalet. Jeg har som de fleste end ikke set den endnu. Men forudindtagethed er en dyd her til lands.:o)))
 
02.09-2010 | 07:13 af Isabelle Mandel
Jeg har altså ikke set nogle steder, at det er bogen, der kritiseres, men derimod Flemming Rose og hans valg mht. muhammedtegningerne. Og det er vel sådan set i orden at være uenig i hans dispositioner.
 
02.09-2010 | 11:22 af Rasmus Stoklund Holm-Nielsen
Baggrunden for mit indlæg var bl.a. en række læserbreve jeg er stødt på, og så det hype der var i medierne, hvor nogen frygtede en ny Muhammedkrise.

Man kan selvfølgelig være enig eller uenig i hans dispositioner, men når argumenterne for at være uenig er, at man vil undgå en ny Muhammedkrise eller undgå at såre muslimer pga. en tegning, er det efter min mening usaglig kritik, som man ikke ville se i andre sammenhænge. Rose har jo et formål med sin bog, og han var en af de centrale aktører under krisen - derfor skal han ikke skrive en dårligere bog for at imødegå pression.
 
02.09-2010 | 17:45 af Bitten B.
Spørgsmålet er om nogen frygtede en ny krise, eller om de HÅBEDE. Jeg hælder til det sidste.
03.09-2010 | 16:47 af Rasmus Stoklund Holm-Nielsen
Ja, det tror jeg desværre du har ret i.
 
02.09-2010 | 08:24 af Thomas Egeskjold
Anbefalet.
 
02.09-2010 | 13:01 af Ole Halvorsen
Flemming Rose har efter min mening naturligvis ret til at skrive og 'udstyre' sin bog, som han vil, hvis den juridisk er i orden.Til gengæld håber jeg, at Rose og Jyllandsposten vil være lige så fordomsfrie og fair overfor kommende bøger/artikler der eksempelvis har et andet syn på zionismen end Flemming Rose og Jyllandsposten.
 
02.09-2010 | 17:22 af Kaj Jensen
Pointen i dit indlæg er, at du kan håne og spotte jøder og zionister fra nu af og til dommedag uden at en eneste vil brænde ambassader eller flag af.
Det kan være svært at se forskellen, men den er der alligevel.
02.09-2010 | 17:39 af Bitten B.
Det er jo heller ikke nødvendigt eftersom den slags straffes med bøde Kaj.

http://www.fyens.dk/article/1666564:Udland--Muslimer-faar-boede-for-tegning
02.09-2010 | 19:12 af Kaj Jensen
Holland har - ligesom tyskland - en hård linie mod nazistiske tendenser. I resten af Europa er den slags intet problem.
02.09-2010 | 15:11 af Carsten Svendsen
02.09-2010 | 15:27 af Isabelle Mandel
Til Carsten
VED Kurt, at han er død?

Til Ole
Jeg tror ikke, at Jyllandsposten er synderligt fordomsfri overfor zionismen.
 
02.09-2010 | 19:08 af Ole Halvorsen
Til Isabelle
Okay, så er alt jo i den skønneste orden.
 
03.09-2010 | 10:06 af Knud Sandbæk Nielsen
Bitten skrev lige noget, der fik mig til at tænke mig om:

Hvorfor er der forskel på, hvad man må sige om den ene og om den anden gruppe? Er der tale om mindretal, så er rockere, autonome, muslimer, jehovas vidner og jøder så nogenlunde lige meget minoriteter.

Jeg føler mig altid selv som en minoritet med ét medlem, når nogen taler om "danskerne". Og DF er en minoritet, som hele tiden taler om "danskerne".

De sindslidende, de overvægtige, de synsbesværede, de hørehæmmede, de litterært udfordrede, de alternativt begavede, de anderledes, de hjemløse og de rige, de smukke, de kreative, romaerne, backpackerne, svenskerne, færingerne, islændingene, nordmændene og grønlænderne er andre minoriteter, som omtales med varieret toneleje, alt efter tidens stemning og melodi...

Men ingen rører bibliotekarnerne. Hvad har de gjort? I gamle dage blev de taget tykt pis på, som sig hør og bør i et åbent samfund. Hvis først det dér med at tage sig selv højtideligt bliver almindeligt, er demokratiet for alvor et udstillingsvindue.
 
03.09-2010 | 17:01 af Bitten B.
En rigtig god artikkel skrevet af journalisten Tarek Omar.

http://politiken.dk/debat/1046615/tegningerne-er-ikke-et-samtaleemne-laengere/
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl