Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Slagsmål om moske med stumme minareter

1. september 2009 07:58
Visninger  [2158 ]   Debat  [40 ]

Carl Christian Ebbesen, medlem af Københavns borgerrepræsentation for Dansk Folkeparti, er indædt modstander af moskébyggeri i Danmark. Denne modstand begrunder han med –- "at han ønsker at værne om de danske demokratiske frihedsrettigheder."

Whaouw, at hive det stik hjem kræver enten en meget veludviklet filosofisk hjernekapacitet eller en udpræget mangel på respekt for selv samme frihedsrettigheder, som Carl Christian Ebbesen påstår at være advokat for.  Efter netop af have hørt ham i radioens P1 Debat, hælder jeg mest til, at det sidste er tilfældet.

Torsdag aften godkendte Københavns borgerrepræsentation planerne om at bygge en moské på Vibevej.

Projektet kan ende med at pynte gevaldigt op i byens slidte nordvestkvarter.  Moskéen skal krones af en kuppel beklædt med blå kakler og flankeres af et par minareter, der ranker sig 32 meter over gadeplan.

Stumme minareter, vel at mærke, der vil ikke blive kaldt til bøn herfra. Hele herligheden kommer til at løbe op i 40-50 millioner, som skal samles ind fra private donorer.

Et stort flertal på 41 stemte for, fem undlod at stemme, mens Carl Christian Ebbesen og de to andre medlemmer af Dansk Folkeparti stemte nej.

Partiet mener nemlig, at moskeen vil stå som symbol for og fremme udanske værdier, forklarede Carl Christian Ebbesen i P1 Debat. Som eksempler nævnte han at imamer prædiker sortsyn, antidemokratiske holdninger og er modstandere af ligestilling mellem mænd og kvinder.

»Der er ingen grund til at blåstemple disse holdninger ved at give tilladelse til at bygge en moské,« sagde han.

Uhadada, det ville blive et værre cirkus, hvis Dansk Folkeparti fik magt, som de har agt.

Hvis der skal være lighed for loven – og det går jeg ud fra, at også Dansk Folkeparti regner for en dansk kerneværdi – bliver man jo nødt til at gå de forskellige religiøse samfund efter med tættekam og først afluse Folkekirken for mandlige præster, der ikke vil dele bibel med kvindelige præster, dernæst lukke jødiske synagoger, der er tilsvarende patriarkalske, når det gælder relationen til Gud, og slutteligt dreje nøglen om i katolske kirker, der hverken accepterer kvindelige præster, abort eller prævention.

Sådan en aktion ville helt sikkert bringe Danmark i internationalt søgelys .... men næppe gavne eksporten.
 
Min ungdoms revolutionære heltinde, den tyske socialdemokrat Rosa Luxembourg, rettede i 1918 en skarp kritisk mod russiske bolsjevikker for at undertrykke mindretal. I den forbindelse slog hun fast, at ”frihed altid er frihed for anderledes tænkende".

Det kan ikke siges kortere og mere præcist. Hvis Carl Christian Ebbesen respekterer danske demokratiske traditioner, bør han fremover gøre sig umage for at forsvare sine ideologiske modstanderes frihedsrettigheder.

Måske skulle undervisningsministeren indføre obligatorisk demokrati-undervisning af folkevalgte - med Rosa Luxembourg som lektie til første time?

Else Thomsen har anbefalet dette indlæg.
Del på Facebook
01.09-2009 | 14:26 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
01.09-2009 | 16:49 af Henrik Jørgensen
Godt SF intet bestemmer, så var landet her slet ikek mere. DF er værnet mod islam.
 
 
01.09-2009 | 17:27 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
01.09-2009 | 17:52 af gitte rasmussen
Nu er det ganske rigtigt, at vi har religionsfrihed i Danmark, men det betyder jo ikke, at vi skal være blinde overfor hvad og hvem der får lov til at bygge moskeer og hvor pengene kommer fra.
I flg. Naser Khader er det ideologier der både rummer had til demokratiet, til ytringsfriheden og til ligestillingen, og som vi skal være særdeles opmærksomme på ikke får yderligere rodfæste i Danmark. Derfor er det ufatteligt naivt, at politikerne i København ikke har undersøgt, hvem der står bag moskéen. For ingen giver 50 millioner kroner udelukkende for andres brune øjnes skyld - der ligger andre tanker bag," siger han.
Jeg er hel enig med ham, hvis ikke vi passer på vores demokrati ytringsfrihed og ligestilling så kan vi ende med at få tilstande, hvor vi er nød til at implementerer Sharia i den danske grundlov.

Sharia er de religiøse love som en muslim skal følge og som opfattes som en komplet lære og et komplet livsmønster for den enkelte, samtidig med at den fungerer som et moral og lov-kodeks for samfundet generelt.

Jeg ikke sikker på, at der er den helt store opbakning til disse evt. tiltag hos den brede befolkning i Danmark.
venlig Hilsen Gitte Rasmussen
 
 
01.09-2009 | 19:17 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
01.09-2009 | 19:22 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
01.09-2009 | 19:28 af Carsten Svendsen
Pia, det er pudsigt du nævner en 'kættersk' moske!
http://da.wikipedia.org/wiki/Ahmadiyya
 
01.09-2009 | 19:50 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
01.09-2009 | 19:50 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
01.09-2009 | 19:56 af peter jensen
tænk at så mange går ind for en iransk styret moske i Dk
 
 
01.09-2009 | 20:14 af gitte rasmussen
 
 
01.09-2009 | 20:54 af Henrik Jørgensen
Problemet er såmænd enkelt, hvis bare venstrefløjen ville forholde sig seriøst til det. Vi andre har ændret syn på religion, og opdateret den siden middelalderen. Nettop der kniber det med viljen hos muslimer, fordi de ikke har gennemgået samme udvikling som os. Det er som om I ikke vil anerkende dette faktum, men hellere vil please et mindretal og se 'gode ud', for det er nemmere end konfrontationen. Vi andre nåede fremskridt med oplysning, hvorfor skal muslimer undtages? Og hvis de ikek vil, hvad så? Så står vi pludselig med et voksende problem, ingen af os har bedt om.
 
 
01.09-2009 | 21:08 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.09-2009 | 08:14 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.09-2009 | 14:43 af Henrik Jørgensen
Ja. Hvad med at islam slet ingen religion er, men en lov, en isme, en ideologi der med skyldfølelsestvang fastholder mennesker i et kult-agtigt jerngreb, hvorfra kun de færreste og mest modige formår at undslippe. DET har vi pligt til at støtte, ikke bygge et tydeligt og symbolsk tegn på friheden, og demokratiets modstandere. Vi er på sin vis besat af en religiøs besættelsesmagt, og ægte integration betyder at modgå islamisk/muslimsk indoktrinering og kynisk puritanisme. Det skal disse overtroiske forstå, at vort samfund ikke kan bruge deres kønsadskillelses fanatisme til noget. Kom nu, bagebukse, stå op for Vestens overlevelsesprincipper istedet for det uvigtige selvopgejlede kirkeasyl flip.
 
 
03.09-2009 | 19:12 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
03.09-2009 | 20:53 af Henrik Jørgensen
Det er da ikke det at de arbejder, hvad skulle de ellers...nå ja...ingenting, måske. Men det er mere det der kunne ske i fremtiden, jo mere antallet stiger, og tavsheden ang. islams rædselsfulde indflydelse på samfundet. Du ved, tavshed er 'guld'... Jeg tror der er skumle udanske/uvestlige/udemokratiske bagtanker, for islam har ikke ændret sig en brik i århundrede.
 
 
03.09-2009 | 21:05 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
03.09-2009 | 21:17 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
03.09-2009 | 21:55 af Henrik Jørgensen
Nonsens, Kaja, har du ikke lige hørt Vestager direkte på TV lukke vand ud af ørerne... Naivismen længe leve, hos hende er det netop ligegyldigheden og 'måske' der hersker. R lader hellere end gerne tvivlen komme til gode, hvilket er det dummeste bevis på 2. verdenskrig næsten har været forgæves da intet værn mod ismer og totalitære ideologier er lært. Også hos Doktor Død herunder, det er den slags ignorance Villy Byggemand bygger på, det er absurd og farligt.
 
 
06.09-2009 | 21:24 af Jan Christensen
Stumme minareter ???

Så længe det vare, inden længe har de krævende muslimer sgu fået indført at vi SKAL høre på det brægen 5 gange om dagen

Integration i danmark skal være som af del af danmark og ikke som de steder der flygtes fra. Det er efter min opfattelse, ikke danmark der skal integreres i flygtningenes kulturberigede baggrund
 
07.09-2009 | 08:06 af Pia Fris Laneth
Kære Jan Christensen, du skriver: Integration i danmark skal være som af del af danmark og ikke som de steder der flygtes fra.
Det betyder vel, at Danmark skal have religionsfrihed, tolerance og respekt for mindretal - og ikke forskelsbehandle/undertrykke/forfølge7håne/begrænse religiøse mindretal som det sker mange steder i verden? Ikke sandt?
 
 
07.09-2009 | 08:14 af gitte rasmussen
Hvis et mindretal begynder at undertrykke et flertal hvad er det så, er det demokrati eller bare i religionsfrihedens navn.

Hvis et dansk barn kun spiser svinekød så kan barnet ikke længere få mad i hverken daginstitutioner eller skoler mere, fordi mindretallet har indført islamiske spiseregler i de offentlige institutioner.
 
 
07.09-2009 | 08:27 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
07.09-2009 | 08:30 af Carsten Svendsen
Kaja, man kan ikke 'linke' mere! :o(
 
07.09-2009 | 08:31 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
07.09-2009 | 08:34 af gitte rasmussen
Hvad usundt er i det, god økologisk svinekød er lige så sundt som halal slagtet oksekød.
 
 
07.09-2009 | 10:03 af Steffen Mortensen
Foreningen - Ahlul-Bait - som står bag stormoskéen , er financieret af penge fra Iran.

Moskeén skal hedde Imam Ali moskeén, og chefen for Imam Ali Centret hedder imam Mohammed Mehdi Khademi.
Indtil 2004 var han medarbejder ved Den Iranske Revolutionsgardes afdeling for ideologi.

Ifølge direktøren for det London-baserede Center for Arabiske og Iranske Studier, Ali Reza Nourizadeh, der indtil han måtte flygte fra Iran var redaktør af et ledende dagblad i Teheran, har denne afdeling specialiceret sig i propaganda for regimet og "hjernevask" af unge iranere både i hjemlandet og rundt omkring i verden.

Centret i Nordvestkvarteret er blot ét ud af 68 lignende centre over hele verden. De styres og finansieres direkte fra Teheran. Ifølge Nourizadeh har hele operationen et årligt budget på ikke under 1 milliard dollars.

Det danske center havde i 2004 et budget på 6 millioner dollars, som i 2009 er steget til 11 millioner.Det var til at begynde med en aflægger af det største europæiske center i Hamburg, der går tilbage til tiden før ayatollah Khomeinis revolution i 1979. Det blev i tidsrummet 1961-65 blev ledet af en af ayatollah Khomeinis vigtigste allierede, ayatollah Mohammad Hosseini Beheshti.
Alle imamerne ved Imam Ali-centrene er direkte udpeget af magthaverne i Teheran.
 
07.09-2009 | 10:04 af Steffen Mortensen
Hold da op. Det er da helt umuligt at skrive her, uden alt muligt teknisk fnidder.
Der er vist lid at arbejde med.
 
07.09-2009 | 10:13 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
07.09-2009 | 11:39 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
07.09-2009 | 18:03 af Helle Nielsen
Man må gå ud fra at i selvfølgelig taler om islam som ideologi. Det er jo som sådan islam især præger de muslimske lande.
 
07.09-2009 | 18:08 af Jakob Schneider
Til forskel fra muslimer og kristne, så går jøderne ikke rundt og reklamerer med deres religion eller prøver at konvertere andre.
 
 
07.09-2009 | 21:56 af Steffen Mortensen
Kaja.
Jeg har aldrig set den artikel før, og kunne ikke drømme om at bruge Mogens Camre til noget som helst.
Han er efter min mening en utroværdig pauseklovn.

På samme måde som jeg heller ikke gider at bruge tid på dig, du er også ude på overdrevet, bare den anden vej.
 
07.09-2009 | 22:09 af Pia Fris Laneth
Kære Steffen Mortensen, jeg bryder mig ikke om magthaverne i Teherans ideologi og magtanvendelse, men jeg føler mig tryg ved, at Danmark har en velfungerende ordensmagt, der tager sig af eventuelle ulovligheder - dem har der så vidt jeg er orienteret hidtil ikke været nogen af i det islamiske center på Vibevej. Og der er ingen grund til at tro, at det fremover vil blive et center for ulovligheder.

At have kulturcentre eller at missionere i andre lande er der vel principielt ikke noget galt i, vel? Danmark har kulturcentre (dialogcentre) i Cairo og Damaskus, sømandskirker alle mulige steder, støtter med store beløb det danske mindretal syd for grænsen og den danske ydre mission gør stadig et stort arbejde for at udbrede kristendomme rundt om i verden.
 
 
07.09-2009 | 22:23 af Steffen Mortensen
Kære Pia Fris Laneth
Jeg kan godt følge dit argument - i teorien.
Men kig rundt i Europa og se hvordan den slag centre bliver afsløret fra en kant af, af journalister med skjult kamera. Og at sidestille en dansk mission i udlandet med et center der vil påvirke unge mennesker med de iranske magthaveres livsværdier, er som at sammenligne æbler og sutsko.
Hvis du ikke bryder dig om magthaverne i Iran, hvorfor så argumentere for at de skal have en platform her, til at fremme deres ideologi?
De har et helt klart mønster i deres fremgangsmåde, dette center er nr. 69 - uden for Iran - som financieres og styres af denne organisation som er en politisk organisation, der arbejder under dække af at være religiøs, - for så slipper den for meget af den kritik den fortjener, fordi folk er bange for at "støde religiøse følelser"
Det politiske regime i Iran sejler under religiøst bekvemmelighedsflag, og det gør dette projekt også.
 
07.09-2009 | 22:26 af Steffen Mortensen
Det er da blevet helt tosset at skrive herinde nu. Alle afsnit bliver fjernet, og det hele står som en stor uoverskuelig klump. Jeg hopper over på 24T.
 
07.09-2009 | 22:34 af Pia Fris Laneth
Kære Steffen Mortensen, pointen er , at så længe folk holder sig inden for lovens rammer, så gælder ytringsfrihed og forsamlingsfrihed og religiionsfrihed også for dem - foruden planloven, som planlægningen af moskebyggeriet hører under.

Det er de farlige (i visse muslimske magthaveres øjne) vestlige-demokratiske værdier, vi prædiker uden for landets grænser. Og så synes jeg det er passende at udfolde dem inden for landets grænser.
 
 
07.09-2009 | 22:46 af Steffen Mortensen
Jo, men de ting kan vi nemt overholde, uden der bygges en stormoské.
Hvis det var lovbefæstet at den skal bygges, var der jo ingen grund til at sende det til afstemning i borgerrepræsentationen - det giver jo ingen mening at holde afstemning om noget, hvis det ene udfald vil være ulovligt.
Vi prædiker frihed, og med frihed hører ansvar. Det forstår disse mennesker ikke, de opfatter det som en svaghed de kan udnytte, og det gør de så. Det er ingen skade til at stå fast på sine værdier, og sætte en grænse for hvor meget man vil tolere intolerance - det kan vi gøre ved i det mindste at undlade at støtte dem i deres planer.
 
08.09-2009 | 23:00 af Pia Fris Laneth
Kære Steffen Mortensen, der tager du fejl. Planloven giver ikke hjemmel til at nægte et byggeri, fordi der er dunkelhed om økonomien hos bygherren. ( I så fald ville flere danske firmanavne nok få problemer) Der er heller ikke lovhjemmel til at nægte et byggeri, fordi man mistænker bygherren for at ville propagandere for sin ideologi.

Formanden for de konservatives vælgerforening, René Offersen, er advokat. Han understregede:
»Det er en manifestation af, hvad tolerance går ud på: At man har fri adgang til at dyrke sin religion. Der er nogle mennesker, der kommer med eet stykke jord, hvorpå de gerne vil opføre en moské - og det skal de selvfølgelig have lov til, hvis det ikke strider mod planloven.«

En anden konservativ, Peter Schlüter, sagde til Ritzau: »Vi har trosfrihed i Danmark, og hvad skal vi så forbyde næste gang? En synagoge? Når vi har trosfrihed, kan vi ikke blande os i andre menneskereligion. Det er så udansk, som jeg kan forestille mig.«

De to kan man ikke kalde naive
 
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl
Pia Fris Laneth

Pia Fris Laneth begyndte på side 9 i Ekstra Bladet, blev akademiker og journalist på Dagbladet Information.

Hun har modtaget LO's Kulturpris og Kraka-prisen for 'Lillys Danmarks-historie', der beskriver kvindeskæbner i hendes egen familie gennem generationer.

I dag er hun freelancer, forfatter og foredragsholder

www.piafrislaneth.dk

Succesforfatteren Pia Fris Laneth blogger også på Avisen.dk: Læs "Frisering" om køn, kultur, kærlighed og kynisme...

Indlæg | 13 | 25.941 | 36
Siden | 1. september 2009 07:53
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites