BLOG:

Frisering
Hvorfor gir det mere i løn at få olie på fingrene end bæ?
25. september 2009 23:09
 [1995 ]    [24 ]   Anbefal

Hver anden mand er villig til at stige mindre i løn for, at lavtlønnede kvinder kan få mere i løn.

Det er dælendylme ugens bedste nyhed! – resultatet af en holdningsundersøgelse, som blev offentliggjort i onsdags.

Næstbedste nyhed kom fra Højesteret – som i torsdags dømte Ikast Betonvarefabrik til at betale næsten en million i erstatning til kvindelig kundekonsulent, som gennem otte år fik mindre i løn end to mandlige kolleger.

Med guldtråd på sort fløjl broderer Højesterets dom essensen i ligelønsloven: Det er arbejdsgiverens ansvar, at mænd og kvinder får lige løn for arbejde af samme værdi.

Lønforskellen mellem mænd og kvinder er ikke skrumpet i flere årtier. Hver gang manden tjener 100 kroner, så tjener kvinden kun 82 kroner. Gennemsnitligt. Og det fandens er, at ligelønsloven ikke bare lige kan skabe lighed:

For det første gælder loven kun for mænd og kvinder, der er ansat på samme arbejdsplads. Den kan ikke rette op på de lønforskelle, der kommer af, at arbejdsmarkedet er kønsopdelt og fortsætter med at være det mange år fremover: På sundhedsuddannelserne er mere end 90 procent af de studerende kvinder, mens 90 procent på håndværkeruddannelserne er mænd.

Så ærlig talt: Er det ikke på tide at få gjort op med en kønsarbejdsdeling, der ligner vores oldeforældres?

For det andet er lovens ord om lige løn for arbejde af ‘samme værdi’ som elastik i metermål. Den ‘værdi’, et arbejde tillægges, er i høj grad en personlig vurdering af, hvad der er ret og rimeligt. Sådanne normer er selvbekræftende: Når meget kvindearbejde traditionelt er blevet dårligere lønnet end mandearbejde, klistrer forventningerne om lavere løn til kvindejob.

Så ærlig talt: Er det ikke på tide at betragte det som mindre værdifuldt at gøre rent på et hospital tidligt om morgenen end at køre husholdningsskrald til forbrænding på samme tidspunkt? Mindre værdifuldt at passe og opdrage andre folks børn og pleje deres ældre end at reparere og vedligeholde deres biler eller huse? Mindre belønningsværdigt at få bæ på fingrene end olie?

For det tredje kan tillidsrepræsentanterne sjældent kontrollere, om loven bliver overholdt, fordi løn er tabuemne på mange arbejdspladser.

Så ærlig talt: Er det ikke på tide at lave vægaviser af lønsedler?

En fjerde og mere ømtålelig forklaring på uligelønnen er, at indkomstens størrelse har forskellig betydning for kønnenes seksuelle markedsværdi. Familieoverhovedet blev aflivet i lovgivningen for årtier siden, men jeg tror, at hans genfærd sidder på skulderen af nutidens mænd og kvinder, hvisker dem i øret, at mænd bliver mindre maskuline, hvis deres koner tjener mest.

Mænds ægteskabschancer stiger, når de er gode forsørgere, og falder drastisk, hvis de bliver fanget i arbejdsløshedsfælden. Det gælder ikke for kvinder.

Det betyder selvfølgelig, at mænd er mere oppe på tæerne i en lønforhandling end kvinder, og at arbejdsgivere – hovedsageligt mænd – er tilbøjelige til at give mænd større personlige tillæg.

Så ærlig talt – er det ikke på tide at smide oldnordiske forestillinger om den mandlige forsørger helt ud på lossepladsen?

Ligelønnens riddere – se:

http://avisen.dk/maend-vil-give-deres-loen-til-kvinder_114452.aspx

Højesterets dom – se:

http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2009/09/24/141530.htm

 

Send til
Debat  24
Anbefal
For at kommentere et blogindlæg skal du være logget ind. Har du ikke en bruger kan du oprette en her.
 SKRIV KOMMENTAR
Du skal være logget på for at kommentere.
26.09-2009 | 01:45 af Per Christiansen
Mon ikke kvinderne kunne opnå bred tilslutning til deres ligelønskrav, hvis de i samlet front kæmpede for ligeløn på tværs af faggrupperne?

- I modsat fald får de nok svært ved at opnå sympati (opbakning) fra de (mange) mænd, der foretrækker en mandlig chef/kollega, som tjener mere end dem selv, frem for en ditto kvindelig, hvilket vel også er grunden til, at ligeløn mellem mænd og kvinder kun eksisterer formelt. - Kald det solidaritet eller kammerateri mændene imellem!

Lige løn for det, nogen (med en misvisende udtryk) kalder lige arbejde, skønt en times arbejde altid er en times arbejde, uanset hvad man laver, kan næppe blive en realitet, før det lykkes diverse kvindelige chefer at overbevise de mænd, de måtte få under sig, om at de er bedre, dvs. mere retfærdige og mindre undertrykkende overordnede, end deres ligestilllede mandlige kolleger.
 
26.09-2009 | 23:05 af Per Christiansen
Ingen respons - som sædvanlig!
 
28.09-2009 | 00:01 af Per Christiansen
Stadig ingen respons! Hvorfor blogger Pia mon i det hele taget her i dette debatforum? For at promovere sig selv eller for at debattere?
 
28.09-2009 | 14:22 af Pia Fris Laneth
Så så så, kære Per Christiansen, tålmodighed er en dyd!

Jeg har ingen nemme og hurtige løsninger på, hvordan vi opnår ligeløn mellem mænd og kvinder. Over en kam bliver kvinder betragtet som en lidt mere ustabil arbejdskraft end mænd, især på grund af den lange barselsorlov - et helt år! - og fravær på grund af børns sygdom.

Derfor tror jeg, at et meget vigtigt skridt på vejen er øremærket barselsorlov til mænd, f. eksempel den islandske model, hvor moren har tre måneder, så er der tre måneder som enten moren eller faren kan tage, mens de sidste tre måneder er øremærket til faren.
 
29.09-2009 | 14:38 af Per Christiansen
Jamen, det kan du da godt have ret i, Pia, altså det der med barselsproblematikken og den "ustabile arbejdskraft" etc. Hvad mener du så om det, JEG skrev i min kommentar?
 
30.09-2009 | 09:18 af Pia Fris Laneth
Kære Per Christiansen, der er heldigvis bred tilslutning og opbakning til ligelønskravet - det viste SoSu'ernes strejke og nu også den holdningsundersøgelse, jeg omtaler i bloggen.

Jeg går og tygger lidt på den der med kammerateriet mellem mænd ... hrm. er det virkelig sådan, at mænd bedre kan accepere mandlige chefer, samt at mandlige chefer får højere løn end dem selv? Det ved jeg simpelthen ikke.

Men jeg ved, at kvinder ikke uddanne sig til ligeløn. I forbundet for nogle af de højest uddannede og højest lønnede i samfundet, juristerne og økonomernes forbund, DJØF - de har ofte lederstillinger - viste en undersøgelse efter årtusindeskiftet, at kvinderne i gennemsnit tjente 92,5 procent af mændenes løn. Det svarer til cirka 3.000 måneden. Undersøgelsen er vel at mærke foretaget blandt mænd og kvinder med samme anciennitet og arbejdsfunktioner.

Så kvinder kan uddanne sig til højere løn, men ikke til ligeløn, ser det ud til.
 
30.09-2009 | 19:44 af Per Christiansen
Ja, opbakningen er måske nok blevet mindre smal, end den tidligere har været, Pia Fris Laneth. Men bred er jo et relativt begreb. Hvis kun ca. halvdelen af samtlige mænd går ind for ligeløn mellem mænd og kvinder og godt selv vil afgive noget af deres løn til disse sidste, svarer det lidt til snakken om, hvorvidt glasset er halvtomt eller halvfuldt.

Min pointe - som måske ikke blev uddybet godt nok fra start - er, at der eksisterer et hieraki mellen mændene på arbejdsmarkedet, som mange mænd i underordnede stillinger i højere grad er parate til at acceptere, hvis de føler, at deres overordnede i nogen grad favoriserer dem på bekostning af kvinder.

De overordnede, dvs. mændene i de ledende stillinger, som er de hovedansvarlige for uligelønnen, er naturligvis ikke blinde for, at de lettere kan regne med deres underordnede mandlige kollegers opbakning, såfremt de fortsætter med den eksisterende del-og-hersk-politik, som indebærer negativ særbehandling af kvinderne.
 
30.09-2009 | 19:49 af Per Christiansen
NB. Hvis jeg ikke tager meget fejl, er det især mændene fra den lavere middel- og underklasse, som disses overordnede lettere vil kunne bevare sympati, loyalitet og opbakning fra, såfremt nævnte overordnede fortsat særbehandler dem positivt på bekostning af kvinderne.
 
01.10-2009 | 06:16 af (Slettet bruger)
05.10-2009 | 05:37 af June Menne
Det kan heller ikke være rimelig de skal have ligeløn lige arbejde så er den ikke længere.
Jeg er kvinde og smed min løn har aldrig været på tale,det har altid været en selvfølge at
lønnen er den samme som mændene og det har den altid været.
05.10-2009 | 20:37 af Pia Fris Laneth
Kære June Menne, det var en opmuntrende kommentar - kvinde, smed og ligeløn som selvfølge! Whaouw, det hører man sjældent. Min lillesøster er uddannet kok, også et mandefag, og hun er flere gange kommet rasende hjem, når hun har opdaget, at hendes mandlige kollega tjente mere end hun gjorde. Det blev så ændret, men det krævede en næve i bordet!
 
05.10-2009 | 21:49 af Per Christiansen
Helt enig, June. Der skal være lige løn for lige arbejde, uanset køn og etnicitet samt andre mere eller mindre individuelle forskelle.
 
13.10-2009 | 19:41 af (Slettet bruger)
Det hele skal ses under den vinkel, at kapitalen spare milliarder på og finde på undskyldninger for og betale forskellige grupper mindre end de er værd...jeg tror ikke det har noget med kvinde/mand forholdet, at gøre...
 
18.10-2009 | 02:13 af hans andersen
@Pia Fris Laneth



@Pia Fris Laneth

Smart overskrift!

Avisen har da også taget den til sig med kyshånd! Du er kommet på forsiden med billede (dog ikke side 9 billede fra Ekstrabladets arkiv :-))

Men selve spørgsmålet er ikke særlig kløgtigt!

Selvfølgelig er lønnen højere for mekanikeren, der har brugt 4 år til at uddanne sig, medens enhver klovn uden uddannelse kan skifte en ble!

Med hensyn til din ligelønsjammer rammer du også helt ved siden af!

Lige løn for lige arbejde kan alle gå ind for!

Men det er og bliver en floskel!

Der skal også ses på effektivitet! Her kommer sygefravær også ind i billedet! Du har selv været inde på barselsorlov og barnets første sygedag! Der er faktisk også en del kvinder, der er uarbejdsdygtige hver 28 dag. Skal arbejdsgiveren betale for det?

Så Pia, du kan putte din olie og bæ op, hvor du har lyst, men din sammenligning gælder ingen steder!

Næ Pia, problemet er ikke så nemt at løse!
 
18.10-2009 | 20:17 af Pia Fris Laneth
Kære Poul Sørensen, jeg forstår ikke din pointe. Når man sammenligner lønnen for mænd og kvinder med samme uddannelse, samme anciennitet, samme type job, samme branche osv, så er der en helt systematisk forskel på alle lønniveauer og i alle brancher osv: Kvinder får mindre i løn end mænd.

Hvorfor skulle det så ikke have noget med mand-kvindeforholdet at gøre???
 
18.10-2009 | 20:28 af Pia Fris Laneth
Kære Hans Andersen, jeg er glad for, at du roser min overskrift, den er jeg nemlig ret stolt af. Den udtrykker essensen i uligeløn: typisk kvindearbejde vurderes som mindre værd end typisk mandearbejde - FORDI det er kvindearbejde, og kun derfor.
Pædagoger har lige så lang uddannelse som håndværkere - man skal nemlig kunne mere end at skifte ble for at tage sig af børn (ligesom man skal kunne mere end at skifte olie for at være mekaniker, selvfølgelig). Jeg har stor respekt for håndværkeres kvalifikationer, men jeg har ikke mindre respekt for eksempelvis pædagogers, og synes det er rimeligt, at de tjener nogenlunde lige meget.
Og ærlig talt, fordi nogle få - og det er MEGET FÅ - kvinder er uarbejdsdygtige på grund menstruation, er det vel ingen grund til at det store flertal af kvinder, der arbejder helt almindeligt, skal ha mindre i løn ??
Hvis man følger den logik skulle mænd ha kollektivt mindre i løn, fordi nogle mænd konsekvent har ondt i håret dagen efter en landskamp.
 
19.10-2009 | 06:44 af hans andersen
Kære Pia Fris Laneth

"Hvis man følger den logik skulle mænd ha kollektivt mindre i løn, fordi nogle mænd konsekvent har ondt i håret dagen efter en landskamp"
Smart sagt, men de kommer på arbejde!

Nej lønforskellen ligger et helt andet sted!
Nemlig i effektiviteten!

Hvis jeg som arbejdsgiver skulle vælge mellem en mandlig og en kvindelig ansøger med eksakt samme kvalifikationer, ville jeg ubetinget vælge manden!
Ikke fordi jeg ikke kan lide kvinder! De er dejlige, men ikke altid særlige effektive på arbejdsmarkedet!
De kan for eksempel blive gravide!

Jeg ved godt, at jeg går ud på det dybe vand!
Men hvordan ligger det med sygefraværet gennemsnitligt med hensyn til forholdet mellem mænd og kvinder?

Jeg har ingen statistik at holde mig til, men på de arbejdspladser, jeg har frekventeret, har der været en markant forskel, og her det sidste år, hvor jeg har fået hjemmehjælp fra kommunen, har der været usandsynligt mange afbud!

Dit eksempel med en lønforskel på 3000 kr. bliver med det...
 
19.10-2009 | 06:50 af hans andersen
fortsat

Dit eksempel med en lønforskel på 3000 kr. bliver med det danske skattesystem til under det halve.

Så jow : Lige løn for lige arbejde forudsat ens effektivitet!
 
24.10-2009 | 23:13 af Troll Dan
I forbindelse med Højesteretsdommen bør det bemærkes, at kvinden lavede præcis det samme som to mandlige kolleger. Og så er dommen naturligvis indlysende rigtig.

Men denne fuldstændigt ligestillede arbejdssituation er ikke synderligt hyppigt forekommende.

Så anvender du højesteretsdommen som en løftestang for at hævde, at den generelle lønforskel mellem mænd og kvinder fortsat er tilstede; tillige suppleret af din overskrift omhandlende værdien af forskellige arbejdsområder.

Hvorfor ikke tage springet fuldt ud og sammenligne værdien af en journalists eller en akademikers (eller en forfatters) arbejde med en sygeplejerskes eller en renovationsarbejders?

Du taler jo om værdi.

Nytteværdi?
25.10-2009 | 12:15 af Pia Fris Laneth
Kære Hans Andersen,

dejligt, at du har så god en økonomi, at 3.000 kroner mere eller mindre om måneden er ligegyldigt for dig. Det er det sørme ikke for mig!

En aktuel lønforskel på 3.000 om måneden summer sig over et arbejdsliv op over en million kroner - et beløb, de fleste vel ville være glade for at vinde i Lotto.
 
25.10-2009 | 12:20 af Pia Fris Laneth
Kære Hans Andersen,

jo, kvinder har højere sygefravær end mænd. Kvinder indbyrdes har også meget forskelligt sygefravær - højest inden for kommunale områder som hjemmehjælp/vuggestuer og dagpleje. Det kan altså lige så godt forklares med arbejdets karakter. Snotunger smitter ikke bare andre snotunger, men også de voksne, der passer dem - og i det hele taget smitter mennesker hinanden, inklusive hjemmehjælpere, der er kropsligt tæt på mange i løbet af en dag.

Med hensyn til graviditet og barsel - du har simpelthen lige skrevet de bedste argumenter for, at en del af barselsorloven skal øremærkes til fædrene!
 
25.10-2009 | 12:37 af (Slettet bruger)
Med de knap 2 børn der er gennemsnittet er det nu da en sølle begrundelse for at kvinder skal have mindre i løn livet igennem. :-(
25.10-2009 | 12:39 af (Slettet bruger)
Og kort og godt er det sådan at bæ på fingrene udgør en større smittekilde - og dermed sygdom - end olie. At udsætte sig selv for DEN risiko burde i stedet give risikotillæg og dermed højere løn.
25.10-2009 | 12:40 af Pia Fris Laneth
Kære Troll Dan, du har helt ret i, at det er sjældent at mænd og kvinder har fuldstændig ens arbejde. Derfor tvang EU det danske Folketing til at ændre ligelønsloven fra 1976, som påbød lige løn for samme arbejde, til ligebehandlingsloven fra 1986, der påbyder lige løn for arbejde af samme værdi. Det med samme arbejde/arbejde af samme værdi er ikke bureaukratisk ordkløveri fordi arbejdsmarkedet i så høj grad er delt op i mande- og kvindejobs.

Så du sætter fingeren på det ømmeste punkt i ligelønsdiskussionen, når du peger på det med et arbejdes værdi. Der er ingen formel eller skemaer, der bonger ud med et retfærdigt resultat. Arbejdets værdi er til stadig forhandling.

Helt overordnet bestemmes et arbejdes værdi jo af markedet og parternes styrke i lønforhandlingerne. Og inden for de rammer gælder det så om at rykke mentaliteten så det bliver almindeligt accepteret, at kvinders og mænds arbejdskraft er lige meget værd.


du sætter fingeren på det ømmeste punkt i ligeløns
 
 SKRIV KOMMENTAR
Du skal være logget på for at kommentere.
Gratis nyhedsbrev
Vejret i dag | Danmark 18°
Powered by AccuWeather
Annonce
MEST POPULÆRE PÅ AVISEN.DK forrigenæste