19.08-2007 | 01:21
af
(Slettet bruger)
| Kommentar er blevet slettet. |
|
|
|
|
19.08-2007 | 08:14
af
Peter Jespersen
| Vel, han har haft halvanden periode til at aktivere befolkningens grådighedsgen, hvilket efterhånden er lykkedes ret godt. Ligeledes er valgkamp nok hans sande styrke, så der skal en fejlfri kampagne, med en ekstrem slagstyrke til. |
|
|
|
|
19.08-2007 | 08:15
af
Rojser
| der er næppe mange der betvivler hr. statsministerens evner, men man må stille store spørgsmålstegn ved hr. statsministerens moral og udnyttelse af nævnte evner. |
|
|
|
|
19.08-2007 | 09:29
af
Peter Hansen
Det interessante er jo ikke om man skal over- eller undervurdere Fogh.
Det interessante er jo at selv om han i den borgerlige presse - nåh ja det er jo faktisk hele pressen - er blevet hyldet for sin fremtræden, så har det medført at han går tilbage i den første meningsmåling.
Her søndag morgen kl. ca. 9.30 er det jo interessant, at denne nyhed ikke har fundet vej til TV2-medierne endnu.
Dette resultat i en meningsmåling var formentlig ikke det Fogh havde forudset som et godt udgangspunkt for en valgkamp. Og der skal ikke ske meget undervejs - f.eks. et godt skænderi mellem V og K om hvordan en skattelettelse (som befolkningen ikke ønsker) skal udmøntes - før at der slet ikke er flertal for at Fogh fortsætter som statsminister.
Så mon næste uge bliver starten på den succesrige valgkamp som han hele sommeren planlagde. |
|
|
|
|
19.08-2007 | 09:33
af
Karin Bennedsen
Rigtig godt indlæg, Peter Hansen.
De seneste meningsmålinger, der høvler 3% af Venstres vælgertilslutning, er lavet efter Foghs medie- og sommerstævnestunt. Så noget tyder på, at den danske befolkning er ved at være lidt træt af "brød og skuespil" fra statsministerens side.
Selvom vi vælgere måske ikke altid opfører os specielt intelligent, så er de fleste af os ikke så dumme, at vi ikke kan gennemskue det, når spinnet bliver for tykt.
Naturligvis skal vi ikke undervurdere Foghs fantastiske evner, når det drejer sig om at vinde en valgkamp. Men hvis den politik, han kan love vælgerne ikke fænger, får han et problem.
Overfor sig får han Helle Thorning, som har fremlagt en politik, som mange især kvindelige vælger i hele midtergruppen vil tage til sig. Derudover har hun også, ligesom Fogh, en fantastisk gennemslagskraft på TV.
De sidste 2 valg har lignet præsidentvalgkampe , og på den bane tror jeg godt, at Helle har en god chance for at klare sig overfor hulemanden.
PS. Det har ofte været sådan, at når USA havde en demokratisk præsident, så var det Socialdemokraterne, der havde magten i DK. Og i valget om en ny præsident, står demokraterne til at vinde.
Dette sammenfald er sikkert ikke helt tilfældigt, men en naturlig vælgertræthed overfor den regeringsmagt, der har siddet i mange år, og som man derfor ønsker udskiftet. |
|
|
|
|
|
|
19.08-2007 | 09:43
af
Lars Nielsen
Jeg er meget enig med Jens Alstrup. Bortset fra at AFR kan tage fusen på alle de andrec partier ved ganske enkelt at vente med at udskrive valæg, til dampen er gået af Helle, Villy, Margrethe etc.
Når det er sket slipper han katten ud af sækken, og vil være den der står med nye ideer - politiks hukommelse er meget meget kort.
og nej jeg stemmer ikke Venstre, DF, SF eller EL. |
|
| |
|
|
19.08-2007 | 10:10
af
Karin Bennedsen
@Strangelove
Du må ikke glemme, at Fogh står overfor nogle forhandlinger i efteråret om kvalitetsreform, finanslov og en EU-traktat, som kan blive besværlige at sælge til befolkningen.
Og så kommer overenskomstforhandlingerne i 2008, hvor det må forventes, at alle offentligt ansatte vil forlange mere i lønposen.
Spørgsmålet for Fogh må være, om han tør satse på at få succes med alle disse ting, eller han hellere skal udskrive lynvalg, inden han måske får ørerne i maskinen for alvor. |
|
|
|
|
|
|
19.08-2007 | 11:55
af
Peter Hansen
@Strangelove
Tror det er den samme artikel du henviser til som jeg havde fra start. *S*
Men det er jo rigtigt at påpege, at de borgerlige nu skal i gang med en debat om hvem der er skyld i at flertallet er røget sig en tur.
Og for DF er problemet jo ekstra markant. Deres rolle bliver jo ændret fra at være "nøglepartiet" som har stor indflydelse til et parti som risikere at komme fuldstændig ud på sidelinien uden afgørende betydning for noget som helst.
Hvilket jo vil afsløre at partiets postulat om at være et midterparti ikke har rod i virkeligheden - for de har kun V at kunne samarbejde med.
Jo mere det derfor ser ud til at Pias rolle er på retur vil der naturligvis være behov for at de begynder at angribe Fogh for et valg i "utide".
Kan næsten slet ikke vente med at få det valg. |
|
|
|
|
19.08-2007 | 12:07
af
Peter Hansen
@Karin
I listen over Foghs kommende problemer er nogle afgørende som er værd at tilføje din liste:
De kommunale budgetter: Endnu engang vil det jo være nødvendigt for kommunerne at udmønte en række besparelse som vil vise et helt andet billed end det som Fogh ønsker at fortælle.
Vi har lige set det første kommunale budget vedtaget for en jysk kommune. Resultatet er en skattestigning!!!!
Det vil sige at en god borgerlig kommune har valgt at undgå at skulle skære i den offentlige service ved at sætte skatten i vejret. Men det må de jo kun hvis nogle andre kommuner påtager sig at sætte skatten ned.
Ellers vil skattestoppet jo pålægge den pågældende kommune at starte forfra og finde frem til nogle besparelser selv om man ikke ønsker den metode.
Den sammenhæng bliver helt åbenlys i oktober måned - så det taler jo for et hurtigt valg.
Vilkårene for den kollektive trafik i hovedstadsområdet bliver kun forringet når det nye budget starter.
Så for Fogh bliver valget svært. Men lad os håbe at han tror så meget på sig selv at han kan overtales til et hurtigt valg alligevel. |
|
|
|
|
19.08-2007 | 13:01
af
Peter Hansen
Nu har TV2 jo fået en nyhedskanal for at sikre, at vi er opdateret med nyheder døgnet rundt.
Nu hvor klokker er 13.00 er det endnu ikke lykkedes at fortælle om en meningsmåling hvor regeringens flertal er pist væk.
Hvis man gennemlæser TV2 hjemmeside er det heller ikke en nyhed som har fundet værdi nok til at komme på.
Man forstår da godt at Fogh har stor sympati for en nyhedsdækning med så klare prioriteringer. |
|
|
|
|
19.08-2007 | 13:14
af
(Slettet bruger)
| Kommentar er blevet slettet. |
|
|
|
|
19.08-2007 | 13:17
af
Peter Hansen
For sjov skyld var det jo spændende at se, hvornår man offentliggjorde nyheden om selv samme meningsmåling for 14 dage siden da Venstre gik frem.
Ja da trak den jo en stor omtale på hjemmsiden allerede kl. 10:22 men klar henvisning til at nu må der komme et valg med den store succes.
http://nyhederne-dyn.tv2.dk/politik/article.php/id-7822245.html |
|
|
|
|
19.08-2007 | 13:20
af
(Slettet bruger)
| Kommentar er blevet slettet. |
|
|
|
|
19.08-2007 | 13:25
af
Peter Hansen
Bitten2
Glæder mig - så er vi jo mindst 2. |
|
|
|
|
19.08-2007 | 13:28
af
(Slettet bruger)
| Kommentar er blevet slettet. |
|
|
|
|
19.08-2007 | 13:51
af
Karin Bennedsen
@Peter Hansen
Ja, det er en skøn tid vi lever i lige i øjeblikket :o)
Hvis ikke Fogh udskriver valg i september, tror jeg den sværeste opgave for ham bliver at fortælle vælgerne om alle de KONKRETE velsignelser, der kommer ud af trepartsforhandlingerne og kvalitetsreformen, for det er herpå, han vil blive sammenlignet med Helle Thornings KLARE budskab.
Og så får han også et problem med at forklare, hvordan der både kan blive råd til skattelettelser og velfærdsforbedringer, der bare tilnærmelsesvis matcher Helles.
Men spændende er det da. Det er betydelig sjovere at følge med i politik idag, hvor man bliver bombarderet med nyheder og informationer på nettet, end tidligere, hvor der kun var de trykte aviser og TV, man kunne følge med i.
TV2 og TV2 news er nogle skodkanaler. Deres regeringsvenlighed er helt utvetydig.
Sørgeligt, at regeringen Fogh også har set det som en nødvendighed at tryne DR. Alene dette faktum burde få alle de røde alarmlamper til at lyse!! |
|
|
|
|
19.08-2007 | 13:53
af
Peter Hansen
Ja og os der kan huske tilbage til de tider hvor Uffemanden skulle forklare hvorfor befolkningen havde valgt forkert når Venstre fik et dårligt valg kan næsten ikke vente med også at se Fogh i den rolle når han scorer endnu et valgnederlag.
For bortset fra 2001-valget har han jo tabt alle valg (folketingsvalg, kommunevalg, EU-valg m.m.)
Hans frygt for også at tabe en eu-afstemning er så stor, at han ikke tør udskrive folkeafstemning. Jo dette land er for lille til så stor en statsmand.
Problemer er bare at det store udland ikke vil vide af ham.
Det kunne være spændende hvis nogle journalister ville prøve at få afdækket hvad der vil ske med Venstre hvis Fogh efter endnu et nederlag måtte vælge af trække sig. Måske ved først at spørge Fogh om han ønsker at fortsætte hvis han skal i opposition.
for hvis dette element ikke kommer med i valgkampen kan man jo "risikere" at nogle vælger bagefter finder ud af at de har stemt på en mand der er på vej ud af dansk politik.
Efter samme metode som en masse mennesker stemte på Søren Pind for så efter kommunevalget at opdage, at han nu blot sidder i borgerrepræsentationen for at hæve et honorar uden at gøre rigtig gavn for nogen som helst med sit dobbelmandat.
Så lad os nu få et udsagn fra Fogh - fortsætter du i dansk politik også hvis det viser sig at du ikke bliver statsminister efter et valg? |
|
|
|
|
19.08-2007 | 14:02
af
Karin Bennedsen
Rigtig godt spørgsmål, Peter Hansen. Det samme burde man måske også stille Pia K. Hun begynder også at se lidt hærget ud.
Jeg ved ikke, hvordan I andre på venstrefløjen, men efter Helles klare velfærdsudspil, som har formået at trænge igennem regeringens mur af spin, føler jeg en enorm stor optimisme.
Nu begynder det for alvor at gå fremad. Det tror jeg på!! |
|
|
|
|
19.08-2007 | 14:31
af
Peter Hansen
Karin
Det der giver det største optimisme er sådan set Venstre og konservatives reaktion.
Først erklære man sig enige i det meste - men det kan man jo nok hurtig se er en dårlig måde at forholde sig til så mange konkrete forslag på en gang.
Så forsøger man med skræmmekampagnen. "Hvor skal alle medarbejderne komme fra - det nytte jo ikke noget at tage det fra det private erhvervsliv".
Dette argument viser jo netop at VK og formentlig også DF jo ønsker at nedskæringerne i det offentlige skal fortsætte ved at man overføre medarbejdere fra den offentlige til de private virksomheder. Spændende at få uddybet i valgkampen hvor langt ned man mener at beskæftigelsen kan komme og stadig påstå at den offentlige service er blevet bedre.
"Hvor skal pengene komme fra - der er ingen beregninger på hvad det skal komme til at koste. Ren Tribini-økonomi".
Og det siger de to partier som pt. prøver at bilde befolkningen ind at de også ønsker at lave forbedringer i den offentlige service SAMTIDIG med at man har råd til at nedsætte skatterne og derved få endnu mere gang i det private forbrug (hvorved man igen skal overføre medarbejdere fra det offentlige til det private). En regering som igen og igen påstår at de bruger flere offentlige midler end nogen sinde før samtidig med at vi alle oplever at den offentlige service bliver dårligere og dåligere. Det kan da sammenlignes med professor Tribini. Os der er lidt ældre kan jo huske når vi som børn blev lokket ind i telte for at se en krokedille - og fik fremvist en krukke dild.
Men som der blev sagt på vej ud af telte - "hvis De er tilfreds med forestillingen så sig det til de andre, hvis De er utilfreds så sig det til mig. Jeg går ikke med sladder."
Jo der er skam mange sammenligninger mellem den sjove gøgler og så den alvorlige Fogh. |
|
|
|
|
19.08-2007 | 14:53
af
(Slettet bruger)
| Kommentar er blevet slettet. |
|
|
|
|
19.08-2007 | 15:01
af
Karin Bennedsen
Ihh, hvor vi hygger os Peter!
Jeg kan se, at du også undrer dig, når regeringen gang på gang prøver at fortælle om alle de millioner og milliarder, man har forøget de kommunale budgetter med.
De glemmer bare samtidig at fortælle, hvor alle de mange penge er kommet velfærden tilgode. Men det skyldes måske, at de faktisk ikke kan svare på det, fordi stærkt forøget bureakrati, ikke mindst på kontrolområdet, løn- og prisstigninger har spist det alt sammen og mere til.
Hvis deres bud på, hvilke forbedringer kvalitetsreformen vil give borgerne, er lige så luftige, ser det sort ud for Fogh ved næste valgkamp.
Du har ret i, at Venstres (Troels Lund Poulsen) og Konservatives (Pia Chrismas Møller/Lene Espersen) reaktioner har været den helt store fryd. Aldrig har bemærkningerne fra dem været så flade, defensive og fulde af floskler.
Har du forresten bemærket, at der har været total "radiotavshed" fra Fogh og Gade omkring rapporten om Den Hemmelige Krig? Ingen spin, ingen kommentarer. Gad vide om de tror, at de denne gang kan tie debatten ihjel.
Jeg så forresten Simon Andersen i Pressemødet på TV2 her til middag, hvor han meget hidsigt fastholdt sin og Trads kritik af rapporten, DR og filmen. |
|
|
|
|
|
|
19.08-2007 | 15:04
af
Brian Palmund
Det lader til at en meningsmåling lavet af Catinet for Berlingske viser det modsatte.
http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=930556
87 Mandater til VKO, 82 til Opostionen (incl. Ny Aliance), hvis Ny alliance stemmer borgerligt, så vil de borgerlige have 95 Mandater bag sig.
Men derudover ville det da også være lidt surt for oppositionen hvis ikke man kunne skaffe bare en smule nye stemmer når Helle endeligt har fremlagt mere en budskabet "jamen jeg er da synlig"
Mvh
Brian Palmund |
|
| |
|
|
19.08-2007 | 15:31
af
Karin Bennedsen
@Brian Palmund
Du roder nu lidt rundt i tallene. De rigtige er: VKO 88 mandater, oppositionen + NA 87, hvoraf de 7 går til NA, altså 95/80 iflg. Catinet, hvis NA går til de borgerlige.
Vilstrupmålingen igår sagde 82 mandater til VKO og 93 til oppositionen + NA.
Så meget skifter vælgerne ikke mening fra den ene dag til den anden, uden at der har været en speciel anledning til det.
Catinets måling er foretaget på et tidspunkt, hvor effekten af Socialdemokraternes velfærdsudspil ikke har kunnet spille ind.
Om det samme gør sig gældende med Vilstrup-målingen, fremgår ikke af artiklen i Politiken.dk.
Men hvis jeg var VKO, ville jeg ikke lægge al for stor betydning i Catinets måling. Vent til næste gang og se Helle-effekten. |
|
|
|
|
|
|
19.08-2007 | 15:36
af
Brian Palmund
Kære Karin Bennedsen
Det var vist en OM´er, Sorry.
Tænk at man kan ramme så forkert når man bare skriver af.
I det hele taget skal man passe på hvad og hvor meget man lægger i meningsmålinger. Tidspunktet og de adspurgtes kontekst er sjældent tydeligt fremlagt.
Mvh
Brian Palmund |
|
| |
|
|
19.08-2007 | 15:45
af
(Slettet bruger)
| Kommentar er blevet slettet. |
|
|
|
|
19.08-2007 | 16:15
af
Peter Hansen
@Brian
Det interessante ved Catinet-målingen - som ikke er for Berlingeren med for ritzaus - er jo ikke at der er flere mandater til VKO, men at denne måling heller ikke giver flertal. Det kræver at man skal få to mandater fra grønlang og færøerne, og det er ikke engang sikkert. Men flertallet i folketinget er altså stadig mandat nr. 90 (og mon fogh tør satse på så lille et flertal når han ikke ved hvilke af "landsbytosserne" i DF som bliver genvalgt?).
Så hvis man vil sætte sig lidt ind i begge målingerne så er der rigtig god grund til at bevare optimismen. |
|
|
|
|
19.08-2007 | 16:26
af
Peter Hansen
Poul
Hvem skulle Venstre egentlig vælge som erstatning for Fogh?
Normalt vælger Venstre jo ikke politisk leder. De udpeges/kåres jo, men det er jo blot en mindre detalje i det frisindende parti.
LykkeLars var jo i årevis opfattet som den naturlige efterfølger. Men skandalerne på sygehusene samt den - for at sige det mildt - mindre heldige gennemførelse af kommunalreformen har jo trukket en del fra. Så det er ikke længere så naturligt at det bliver ham - og han vil få meget svært ved at samle flertal omkring sig ved et valg.
FinansThor er vel så belastet af sine personlige forhold at han ikke er en kandidat.
Bertel Hårder har vel både alderen og sin flygtningeindsats mod sig til at han vil kunne gøre sig.
Så hvem andre med ministererfaring vil du mene står til at kunne kandidere?
MissilRhode har efter sin fiasko på TV2-Radio vil gjort sig umulig til nogen som helst seriøs politisk plads lang tid fremover. Det var altså ikke nok at udnævne en radiodirektør med få års erfaring fra Radio Viborg.
Troels Lund Poulsen har vel fået rodet sig så langt ind i medicinalbranchens tilskudsjungle, at han ikke i mange år vil blive taget alvorligt.
Jens Hald har formentlig lagt sig så tæt på præsident Busch at selv Fogh ligner en demokrat i sammenligning. Det vil ikke give baggrund for at skulle stå som chef for landet.
Så hem er der egentlig hvis det kommende valg viser at Fogh trækker sig fordi det daglige arbejde i folketingssalen ikke kan udfordre ham i de kommende 4 år?
Det er et af de forhold som bør afdækkes inden valget - nu hvor den borgerlige presse jo har været fremme med spekulationer om hvad der vil ske med Helle Thorning hvis hun taber valget. |
|
|
|
|
19.08-2007 | 16:46
af
Karin Bennedsen
| Peter, hvis jeg skulle komme med et bud på en venstreformand, hvis Fogh trækker sig, vil jeg pege på Carl Holst fra Sønderjylland, men han ville naturligvis ikke kunne blive statsminister sådan lige med det samme. Men jeg tror han ville have en reel chance. |
|
|
|
|
19.08-2007 | 17:27
af
Peter Hansen
Karin.
En forudsætning for at han kan blive leder af Venstre er vel, at han først kommer i folketinget.
Tror ikke at de vil kunne udpege en statsministerkandidat, der hverken har været minister eller siddet i folketinget.
Det vil da være lidt af en nedtur efter de har forsøgt at kritisere Helle for at hun ikke har ministererfaring. |
|
|
|
|
19.08-2007 | 18:00
af
Karin Bennedsen
Jeg er enig med dig, Peter, men ikke desto mindre tror jeg, at han ville være en klar vinder at køre i stilling - hvis han altså er interesseret.
Og selvom han ikke har ministererfaring, så har han været så mange år i dansk politik, bl.a. som amtsborgmester i Sønderjyllands Amt og nu som regionsrådsformand i Region Syddanmark, at han vil være langt nemmere at indpasse, end Helle var. |
|
|
|
|
19.08-2007 | 18:48
af
Karin Bennedsen
Jeg skal love for, at Thulesen-Dahl ikke lagde fingrene imellem på DR-nyhederne i sin kritik af Fogh og hans løfter om skattelettelser.
Det bliver spændende at se, om TV2 også har indslaget med i deres TVavis kl. 19. |
|
|
|
|
19.08-2007 | 20:01
af
(Slettet bruger)
| Kommentar er blevet slettet. |
|
|
|
|
19.08-2007 | 21:01
af
Peter Hansen
Poul
Men i den store folketingsgruppe sidder der mange som er helt og aldeles udelukket.
I regeringen er LykkeLars vil det bedste bud.
Hvor er det egentlig talentmassen er.
Skyldes det at Fogh ikke tør have åbenlyse kandidater i sin nærhed?
For det forhold at en leder ikke er opmærksom på at sikre en fornuftigt generationsskifte efter sig selv med flere mulige kandidater - er faktisk en ledelsessvigt. |
|
|
|
|
19.08-2007 | 22:38
af
(Slettet bruger)
| Kommentar er blevet slettet. |
|
|
|
|
20.08-2007 | 08:25
af
Peter Hansen
Tommel-op
Men måske kunne man så råde dig til at forholde dig til nogle af de eksempler der fremføres på hvordan den borgerlige presse bruges af de borgerlige partier?
Det ville måske en gang imellem gøre det muligt at drøfte hvorfor og hvordan meningsdannelsen forsøges styret? |
|
|
|
|
20.08-2007 | 08:39
af
Karin Bennedsen
En lille morgengriner (til dem, der ikke allerede har startet dagen med denne humørpille):
Af vor politiske kommentator, Ralf Kittelmeier
http://politiken.dk/ats/article361486.ece
"Minimalstatsminister Anders Fjogh Rasmussen var ikke mere end lige kommet hjem fra sin ferie i Sydfrankrig, før han i interview med Jyllands-Komposten, Polemiken, Berlingske Tidende (tidl. Bergens Tidende), metroXpress, Turban, Radioavisen, TV-avisen, Blindeavisen, Ritzaus Bureau, P1 Morgen, Middag og Aften, Nordjyske Stiltiende, Skive Folkeblad, Flauenskjold Ugeavis, Jyske Vestknysten og Ekstra Bladet lovede vælgerne hurtigere tilretning af blomkålsører, stuklofter i alle klasselokaler, en national handlingsplan mod fodsvamp og gratis sandkage til alle pensionister.
Skulle man være i tvivl om, at dette var tegn på et nært forestående valg, kunne man bare se på de løfter, som Suicidaldemokraterne kom med efterfølgende, nemlig øjeblikkelige kræftbehandlinger til alle borgere, en hel liter sodavand om ugen til alle børn (mod regeringens genstandsgrænse på 0,5 liter), flysæder i alle klasseværelser, bæredygtig kaffe på lærerværelserne og et evigt liv til alle pensionister. Med det sidste punkt håber suicidaldemokraterne naturligvis at hente nogle af de stemmer tilbage, som de har mistet til Dansk Folkepensionistparti" |
|
|
|
|
20.08-2007 | 12:55
af
Peter Hansen
Hej Karin
Er også helt sikker på, at med det gode danske grin vil meget af det "sortsyn" som VKO præstere kunne manes i jorden. |
|
|
|
|
20.08-2007 | 13:17
af
(Slettet bruger)
| Kommentar er blevet slettet. |
|
|
|
|
20.08-2007 | 13:43
af
(Slettet bruger)
| Kommentar er blevet slettet. |
|
|
|
|
20.08-2007 | 15:49
af
Peter Hansen
Tommel op
Den borgerlige presse dækker jo hele det spektrum af aviser som udkommer og som ikke har et ikke-borgerligt udgivelsesgrundlag.
Listen vil blive meget omfattende.
Den dækker jo EB og BT, Berlingeren, Jyllandsposten, Urban, 24timer, Holbæk Amts Venstreblad, Søndagsavisen m.m.m.m.m. Du finder sikkert selv en liste med angivelsen.
Selv Politiken har en borgerlig vinkel som måske ikke omfatter VKO helhjertet, men som da heller ikke er partiavis for S-SF-Ø.
Du må nok også finde dig i at jeg opfatter TV2 som værende en del af den borgerlige presse. Og det vare da heller ikke lang tid før man roligt kan satte DR i den samme bås.
Så dit forsøg på at få den danske presse delt op i 3-4 borgerlige og 2-3 ikke borgerlige er vist så fortegnet at jeg er sikker på at du ved nærmer eftertanke er enig i det. |
|
|
|
|
20.08-2007 | 20:03
af
Peter Hansen
Så er valggrundlaget ved at være på plads.
Børnechecken som blev lovet ved sidste valgkamp vil nu blive indregnet i det finanslovsforlig som vi endnu ikke har set.
Men tæller det så med som et nyt valgløfte eller er det bare et gammelt som ikke nåede at blive til virkelighed?
Og nu dagens "glade" nyhed: Fogh er blevet enig med Fogh om at han vil imødekomme Bendt Bendtsen om en skattepolitik som der ikke er flertal for i folketinget.
Og når nu Fogh må konstaterer at der ikke er et flertal der vil hjælpe Fogh med at sikre det danske velfærd gennem en beskæring af de udgifter som staten har råd til - ja så må Fogh jo desværre overtale Fogh til at udskrive valg. Meget mod Foghs egen vilje som jo helst ville have gjort sit arbejde færdigt, men som jo ikke kan sidde og se på at man bevidst fjerne grundlaget for en forsvarlig økonomi i de kommende år.
Der er allerede for mange ordre der ikke kan placeres i Danmark på grund af mangel på kvalificeret arbejdskraft, og derfor er det bydende nødvendigt for Fogh at man nu se de samme realiteter i øjnene som Fogh har gjort længe.
Det er nødvendigt at vi skære ned i den offentlige indtægtsgrundlag for at vi kan øge skatteindtægterne på lidt længere sigt.
Så derfor er der jo ikke noget andet valg for stakkels Fogh end afbryde det nuværende arbejde - som jo lige er påbegyndt efter en lang ferie - for at få renset luften.
Jo melodien er velkendt. Det skal nok vise sig at nogen vil synge den i dur medens andre vælger mol.
Men synge det skal der da. |
|
|
|
|