Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Nu slutter festen for Pia Kjærsgaard

26. januar 2011 09:11
Visninger  [6096 ]   Debat  [33 ]

Nu slutter festen for Pia Kjærsgaard. Hun sidder i saksen. Nu går dobbeltspillet ikke længere.

Det har efter min mening altid været en gang populistisk gøgl at forsøge at bilde folk ind, at man kan være repræsentant for lønmodtagere og borgerlig samtidig.

Den går altså ikke. Man kan ikke blæse og have mel i munden – og det bliver nu krystalklart.

Pia Kjærsgaard kan enten vælge den ene vej og følge lønmodtagernes interesser. Det kræver, at hun stemmer mod afskaffelsen af efterlønnen - og dermed vælter den borgerlige regering.

Eller også kan hun vælge den anden vej og lave et forlig om afskaffelse af efterlønnen med de borgerlige - og så går hun stik i mod almindelige lønmodtageres interesser. 

Nu melder Pia Kjærsgaard så meget klart ud, at hun ikke vil være med til at afskaffe efterlønnen. Men inden træerne gror ind i himlen, skal man lige huske på, at hun for blot et halvt år siden valgte den borgerlige vej: Hun halverede dagpengeperioden.

Og lige så skævt det var i sommer, da dagpengeperioden blev halveret, lige så uretfærdigt rammer regeringen de lavtlønnede og ufaglærte grupper hårdest med udspillet til en tilbagetrækningsreform.

Pensionsalderen sættes i vejret, samtidig med at efterlønnen afskaffes. Således stiger tilbagetrækningsalderen eksplosivt.

I de sidste uger har vi brugt megen tid på dem, der er nedslidte – og med god grund.

Men jeg kunne så godt tænke mig at en anden vinkel fik lidt mere plads. Og det handler om retten til at have et otium oven på et langt arbejdsliv.

En meget stor gruppe kan med regeringens udspil se frem til at få et meget kort eller intet otium. Rigtig mange kommer til at dø med arbejdstøjet på.

For gennemsnitslevealderen for lavtlønnede i Danmark er 71 år og så behøver man ikke være matematikgeni for at regne ud, hvor hårdt det rammer, når efterlønnen afskaffes, samtidig med at pensionsalderen sættes i vejret.

Men Løkke kan selvfølgelig være ligeglad. Det er jo ikke ham, der mister størstedelen af sit otium.

De velhavende og veluddannede begynder deres voksne tilværelse med at nyde det privilegium at studere og lade sig forsørge af samfundet. Sidst i tilværelsen nyder de så det privilegium at leve i mange, mange år, efter de har trukket sig tilbage.

De har god tid til at nyde børnebørnene, pille i forhavens rosebed og til at få gjort alt det, som man gennem hele livet gerne har villet, men ikke har kunnet finde tid til på grund af arbejdet.

Efter min mening skal vores samfund være sådan indrettet, at alle har ret til et otium – ikke kun de vellønnede og veluddannede, nej, alle.

Det bliver spændende at se om Pia Kjærsgaard er enig. Eller om hun vil gøre ligesom hun gjorde i sommer: Lade lønmodtagerne betale hele regningen for krisen, mens særligt de rigeste nyder de gigantiske skattelettelser, som Pia Kjærsgaard som bekendt også har lagt stemmer til.

Jens N. Roved, Kristian Mortensen, Lars Nunnegaard og gitte rasmussen har anbefalet dette indlæg.
Del på Facebook
26.01-2011 | 11:44 af gitte rasmussen
Meget anbefalet.
 
 
26.01-2011 | 11:47 af Lars Nunnegaard
Pia Kjærsaard balancerer på en knivsæg lige nu. Hun er ved at tabe skakpertiet.
Anbefalet.
 
 
26.01-2011 | 11:51 af Kristian Mortensen
Ja lad os håbe at nogle afslører DFs dobbeltspil
Sådan et par dage før valget
 
 
26.01-2011 | 11:52 af gitte rasmussen
Ja, der er et arbejde der skal gøres for socialdemokraterne, hvis de skal ud og have fat i DF vælgerne.
 
 
27.01-2011 | 09:50 af Knud Daugaard
Hovedparten af dem, der har stemt på DF er intelligente, så der er ingen chance for at de stemmer på Socialdemokrabaterne - og slet ikke RØDE Persille.
 
27.01-2011 | 16:13 af Thomas Egeskjold
Inteligente ???? Målt i forhold til gubbier, måske!
 
 
26.01-2011 | 12:11 af Kristian Mortensen
Måske kunne man i medierne udbede sig en eller anden form for garanti fra DF om at de ikke vil røre efterlønnen - efter valget, på en måde så alle i Danmark vidste at de var blevet bedt om denne garanti
Og hvis de så ikke vil give den - ja så ved alle at DF er fuld af løgn!!!
Men det skal selvfølgelig være en garanti som kan holde, ex noget med at hvis Df alligevel stemme rfor en afskaffelse så skal hele DFs top møde op i en moske og deltage som alle de andre bedende
Pointen er at Dfs top vil jo ALDRIg sætte deres ben i en moske, og det er jo lige netop det de heller ikke skal gøre hvis de holder løftet, men hvis ikke så ...... et lille plaster på såret vil det så være at se Søren Espersen, Thulesen-Dahl, Skårup, Kjærsgaard, Cain, Krarup og Langballe i en moské deltagende på lige fod med alle de andre muslimer
 
 
26.01-2011 | 12:13 af Kristian Mortensen
Måske kunne Avisens journalister bede DF om en sådan garanti?
 
 
26.01-2011 | 11:49 af Kristian Mortensen
Meget anbefalet
Måtte jeg henvise til
http://avisen.dk/blogs/gittegram/hvad-vil-loekke_28869.aspx
26.01-2011 | 11:24 af Kristian Mortensen
 
 
26.01-2011 | 12:19 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.01-2011 | 12:25 af Kristian Mortensen
@Anja
Tingene er ofte mere komplicerede end som så
Jeg vil ikke forsvare Socialdemokratiets indgåelse i velfærdsforliget dengang, for jo du har da ret i at der var en høj pris at betale
Meeeen, jeg tror faktisk at Socialdemokratiet troede på VKR at de var villige til at frede efterlønnen i mange mange år frem, ex 10 år eller endnu bedre 20 år.
Jeg tror faktisk ikke at selv Socialdemokratiet havde regnet med at kapitalfondspartierne skulle falde dem i ryggen kun 4 år efter.
Og hvis nu VKR+LA havde accepteret at et forlig skal man holde så havde det jo netop givet en tryghed for alle der de kommende år måske får muligheden for at komme på efterløn
Der er også andre faktorer som kan havde presset S til at indgå i forliget men pointen er at jeg er ret sikke rpå at S har handlet udfra at redde hvad redde kunnes af efterlønnen
 
 
26.01-2011 | 12:34 af gitte rasmussen
Hvis velfærdsforliget bliver sagt op i forbindelse med valget, så har socialdemokraterne mulighed for (hvis de får et rødt flertal ) at lave om på aftalen, og måske forbedre forholdene for alle lønmodtager.
Men det kræver at S/SF og enhedslisten kan blive enige, hvis de er afhængige af de radikale, så er der nok ikke mange chancer for en forbedring.
 
 
26.01-2011 | 13:21 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.01-2011 | 14:24 af magnus karlsberg
Kommentar er blevet slettet.
 
26.01-2011 | 14:27 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.01-2011 | 15:15 af magnus karlsberg
Kommentar er blevet slettet.
 
26.01-2011 | 15:16 af magnus karlsberg
Kommentar er blevet slettet.
 
26.01-2011 | 15:53 af Thomas Egeskjold
Kommentar er blevet slettet.
 
 
26.01-2011 | 15:44 af Erling Jensen
Nå nu er der en af racisterne der vrøvler igen.
 
26.01-2011 | 15:49 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.01-2011 | 01:50 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
26.01-2011 | 18:20 af Flemming Nakinge Nielsen
. .Pernille Rosenkrantz-Theil

Det er da rigtig at Pia K spiller dobbeltspil, grunden til at hun er i klemme er netop at der er 1/3 af hendes vælger der tror hun er rød, det er 8 - 9 mandater som hun risikere stemmer socialdemokrat eller SF. Det gør de netop fordi de tror på SSF dobbeltspil. SSF politik er at læne sig op af DF med en fremmedlovgivning der skal ligne de barske DFer.
Når du Pernille Rosenkrantz-Theil stiller det op på den måde som om politik kun er klassekamp, og ikke interessekamp argumentere du for blokpolitik, dermed nægter du det eneste borgerlige parti på centrum venstre fløjen indflydelse, jeg forstår på Helle T og Villy S. at der skal arbejdes over midten og skabes langtidsholdbare kompromiser hvilket kræver brede flertal.
Tankegangen er forståelig, men en stor fejl, da du så fortsætter med dem og os politikken, Der er ikke plads til hævn i politik, med det valg er det så bare os der svinger pisken. Det bliver uden radikale stemmer er jeg ganske sikker på, Margrethe har sagt noget der ligner flere gange.,
Så find lige en ordentligt retorik frem det er længe siden, at de svage i samfundet var arbejderklassen, som du har bemærket kæmper fagforeningerne for lighed på økonomien for middelklassen, som er den største part af danskerne. for at kunne have råd til at hjælpe de svage, undervisning sygehuse ældrepleje osv det fællesskab som vi er enig om, Er vi nød til at have en liberal borgerlig markedsorienteret økonomisk politik.
Klasse kamp er forældet og høre hjemme i sidste århundred ,i dag er der en fællesnævner der hedder fordelingspolitik, nogle raver til sig på andres bekostning, men det er på tværs af det du kalder klasser. Det skal forhindres fordi demokratiet trives bedst i et samfund med stor lighed. Så skal der sikres alle en ordentlig trivsel og det indebære, at alle har en rimelig økonomi, også dem der ikke er plads til. Radikale er det eneste borgerlige parti der ikke ønsker et forsikrings samfund men fællesskabet betalt over skatterne i en socialliberal demokratisk fællesskabsorienteret samfund.
 
 
27.01-2011 | 01:47 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.01-2011 | 08:59 af Esbern Snare
Sikke en gang gylle (ja undskyld):

"De velhavende og veluddannede begynder deres voksne tilværelse med at nyde det privilegium at studere og lade sig forsørge af samfundet. Sidst i tilværelsen nyder de så det privilegium at leve i mange, mange år, efter de har trukket sig tilbage.

De har god tid til at nyde børnebørnene, pille i forhavens rosebed og til at få gjort alt det, som man gennem hele livet gerne har villet, men ikke har kunnet finde tid til på grund af arbejdet."

Hvorfor spille to grupper ud mod hinanden?

Jeg fik min egen 2V lejlighed i slutningen af tyverne og dermed først begyndte at betale af på den ca. 8-10 år senere end mine klassekammerater fra gymnasiet.
Et priviliegie som indebar at man blev testet hvert halve år på SU, det tror jeg mine gamle kammerater som arbejdede ude i lufthavnen ikke havde lyst til. Flere studerende flytter flere gange om året pga. dyre boliger. Nu underviser jeg selv på en videregående uddannelse og de studerendes sociale og økonomiske forhold har ikke ændret sig synderligt.

Desuden har DJØF lavet en undersøgelse som tyder på at Djøffere arbejder 6000 timer mere end andre. Jeg er ikke Djøffer skal jeg lige sige...

Drop mudderkastningen mellem forskellige løngrupper!
 
27.01-2011 | 09:46 af Knud Daugaard
Kommentar slettet af Avisen.dk.
 
30.01-2011 | 17:40 af Jimmy S
Han hedder altså ikke Anders Fogh Fjols det er bare Anders Fjols.!
 
27.01-2011 | 14:50 af Bjarne M Hanssen
Nu skal man jo spise brød til, når talemaskinen Pernille Rosenkrantz-Theil åbner munden, for det første er hun jo en overløber fra enhedslisten, hvor hun vidste at hun aldrig kunne blive minister og hendes politiske pause blev udnyttet til et aktieselskab som hun ikke måtte have for enhedslisten, så nu bliver det mere spændende, hvor længe der går, før hun jagter Helle Thornings plads i partiet???
 
27.01-2011 | 17:05 af Flemming Nakinge Nielsen
Jess D. Skov-Nielsen
Hvor er det du ser mig skrive om soledaritet
radikale vil selfølgelig Have så meget at vores politik igennem som muligt vi er soledarisk med hele befolkningen ikke bare bogle gruperinger.
Esben Snare jeg debatere ikke med folk der skriver under synonym.

Det var et indlæg til Pernille Rosenkrands Theil,
men damen kan nok ikke forsvare sit oplæg.
 
 
27.01-2011 | 17:54 af Esbern Snare
Bare rolig. Mit indlæg var til Pernille
 
27.01-2011 | 19:23 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.01-2011 | 22:15 af Flemming Nakinge Nielsen
Er S SF solidarisk med RV? mener du vi skal slå os sammen og danne nyt parti, og hvad skal det så hede ? mit svar er givet tidligere og står også i i teksten til Pernille.
Og din vurdering af RV kan jeg ikke bruge til noget som helst.
Til din oplysning har vi et socialliberalt samfund bygget op af S - RV gennem 100 år netop fordi vi er forskellig er der debat, debat er ikke den enighed du drømmer om, demokrati er en bænk i en park..
Det er et samfund med en markedsorienteret økonomi, med en skattebetalt fællesskab.
Men jeg kan slet ikke debattere på det plan hvor du befinder dig politisk, så hav en god aften.
 
 
28.01-2011 | 16:52 af ole olsen
Solidariske , med hvem , alle de fremmede der kommer for at få gavn af vores velfærd , den velfærd vi havde før de radikale fik smadret det sammen med de røde , velbekommen siger jeg bare ...
 
30.01-2011 | 12:35 af Per Christensen
På tide hun melder ud om hvilken side hun støtter og med hvad. Den med at ha' mel og blæse i munden samtidig holder ikke i længden.
Enten er hun for de borgerlige eller også er hun imod, og holder med det arbejdende folk og de fattige.
Dobbeltheden går ikke længere hvis hun vil være med.
 
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl
Om dit arbejde, din skat, din uddannelse.... Og om håb, vrede, glæde og holdninger til dansk politik
Indlæg | 37 | 143.248 | 25
Siden | 14. januar 2010 09:32
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites