Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Hallo hvad er det der sker for den RØDE BLOK og 3F

2. maj 2011 08:48
Visninger  [1389 ]   Debat  [74 ]

Jeg tro det kræver en meget god forklaring det den røde blok og 3F har gang i men kan de forklare det eller går de ind for vi får en underklasse i Danmark …... jeg synes det skal koste dem dyrt at komme med sådanne udtales!

Det er en god idé at lade ledige arbejde for kontanthjælpen for eksempel med havearbejde, mener fagbevægelsen.

http://www.bt.dk/politik/helles-1.-maj-bombe-ledige-skal-samle-skrald

http://www.bt.dk/politik/slut-med-at-hygge-sig-paa-kontanthjaelp

3F er rigtigt gode til at køre annonce kampagne i de store aviser, kunne de ikke lige køre en på den med at det er en god ide at kontanthjælpsmodtager slår græs for deres kontanthjælp, så kan de ved samme lejlighed få S-SF til at forklare hvad de 100% mener det er der sikkert mange der gerne vil vide op til næste valg! …. pas nu på i ikke skyder jer i foden!

Alle der der medlem af en fagforening undersøg om jeres fagforening mener det samme tænk så over hvad du får ud af din fagforening hvad de gør for dig man betaler ca. 425 kr. i måneden for at være medlem af den faglige afd. uanset om du er i arbejde eller er arbejdsløs.

Alle der har tænkt på at stemme på S-SF tænk en ekstra gang over hvad er det de vil med den Danske samfund og er det også det du vil ELLERS sæt din kryds en anden sted VED NÆSTE VALG ….

Det er din fremtid det gælder om du skal arbejde som andre der har job får at få din kontanthjælp som du har gå så meget lort igennem for at få.

Eller vi vil have en samfund der tager hånd om dem der har blevet skubbet uf af systemet samt et samfund der tænker kurser, omskoling, uddannelse og sikkerhed for du ikke ender på kontanthjælp efter 2 års arbejdsløshed.

Hvad tænker de på inde på Christiansborg … hvis de tænker på andet end at side på flæsket !

Mvh.

Peder Bæk

gitte rasmussen, Henny Nielsen og Isabella Balkert har anbefalet dette indlæg.
Del på Facebook
02.05-2011 | 09:39 af egon legaard
Forslaget er mere end tvivlsomt, rent kvalitetsmæssigt. I værste fald kan det medføre, at visse jobs besættes med billige arbejdskraft fra den nye "underklasse." Det er mange kommuner allerede i gang med !
 
 
02.05-2011 | 09:50 af Peder Bæk
Jeg ved godt der er mange kommuner som er i gang med at gøre det, så det er også derfor jeg synes der skal ruskes op i det og jo mere rav vi kan få i det destro bedre er det!
 
 
02.05-2011 | 10:49 af Isabella Balkert
Ja, og vi har også allerede hørt om hvordan kommunerne ansætter folk med bistand på lommen, som så ryger direkt tilbage i kommunekassen, mens man ansætter fyret arbejdskraft i deres gamle arbejde, men til bistandsløn. Det er grotesk.
Og flere arbejdsgivere gør det samme. De fyrer fastansatte og genansætter dem til bistandsløn og med løntilskud. Det er grotesk. Den ordning må fjernes, så folk får et ordentligt job til en ordentlig løn.
 
 
02.05-2011 | 09:52 af Bitten B.
Det er simpelthen det aller bedste forslag der nogensinde har været på bordet. Eftersom der skal oprettes specielle kontanthjælpsjobs bliver der IKKE tale om at udnytte billig arbejdskraft. Desuden arbejder kontanthjælpsmodtagere i dag op til 37 timer om ugen for deres kontanthjælp. Her bliver der tale om rammerne for mindsteløn og optjening af ferie. Samt masser af muligheder for at ledige kan uddanne sig. Rigtig mange syge og ældre har problemer med at klare haven. Hvorfor i al verden skulle det være så forfærdeligt at raske kontanthjælpsmodtagere gjorde gavn til glæde for andre?
 
02.05-2011 | 10:44 af Isabella Balkert
Der bør selvfølgelig ikke oprettes specielle kontanthjælps jobs, der bør oprettes nødvendige og rimelige jobs til en ordentlig løn - Bitten, hvilket Enhedslisten også har peget på. De har da ikke helt tabt hjernen i kampen på ministerpladser. S og SF er langt ude.
 
 
02.05-2011 | 10:48 af Bitten B.
Det her er sgu det bedste tilbud kontanthjælpsmodtagere nogen sinde har fået.
 
02.05-2011 | 09:55 af Bitten B.
Det er jo NETOP den mulighed der gives med S/SF- forslaget. Det er ikke enten-eller, men både-og.

"Eller vi vil have en samfund der tager hånd om dem der har blevet skubbet uf af systemet samt et samfund der tænker kurser, omskoling, uddannelse.
 
02.05-2011 | 10:46 af Isabella Balkert
Jamen det er en dårlig måde Bitten og S og SF støtter stadig EU, der netop giver støtte til udflytning af danske arbejdspladser og skruebrækkeri fra Østeuropa. Det er som at sætte et plaster på en hval, det S og SF kommer med. Vi får ikke ordnede forhold for dansk arbejdskraft før vi melder os ud af EU.
 
 
02.05-2011 | 10:49 af Bitten B.
Lad nu være med igen og igen at trække EU ind. DEt her har intet med EU at gøre.
 
02.05-2011 | 18:57 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.05-2011 | 19:00 af Bitten B.
Jess det svar giver da slet ingen mening.
 
02.05-2011 | 19:07 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.05-2011 | 19:28 af Isabella Balkert
Selvfølgelig trækker jeg da EU ind i det Bitten, det er på grund af EU, vi har østeuropæiske håndværkere til at udføre kommunale opgaver som vejarbejde og alle andre byggemæssige opgaver og det er da derfor de danske håndværkere og vejarbejdere går arbejdsløse.
Det er også på grund af det tilskudssystem der gør at danske fabriks og virksomhedsejere, kan lukke deres virksomheder i Danmark og med EU tilskud bygge i Østeuropa, hvor de får 5 arbejdere til at kokle for sig, i stedet for een her.
Der er en grund til at vi får stadig flere arbejdsløse her Bitten, og det er på grund af EU. At begynde at skabe job, man ellers ikke ville have, fordi man ikke kan betale en fornuftig løn for det, det er igen skruebrækkeri, det er en dårlig idé. Man må skabe reelle jobs til reelle lønninger og bruge danske håndværkere til danske bygnings og vej opgaver.
 
 
02.05-2011 | 09:57 af Bitten B.
Højeste dagpengesats for op til 3 års uddannelse for ufaglærte. Bedre mulighed for revalidering. Højere SU til forsørgere. Samt flere AU-kurser.
 
02.05-2011 | 10:41 af Isabella Balkert
Hvad tror du der vil ske Bitten - Folk får børn og tager det med ro, for siden at tage en uddannelse på bistandshjælp frem for en uddannelse på SU. Det er totalt uigennemtænkt.
 
 
02.05-2011 | 10:47 af Bitten B.
Så er det bedre som i dag mener du, hvor vi har ufaglærte der ikke har råd til uddannelse Isabelle? Er det DER skoen klemmer for dig?
 
02.05-2011 | 19:30 af Isabella Balkert
Jeg mener da at ufaglærte skal have de bedste muligheder for at efteruddanne sig, men det er ikke det samme som at jeg synes det er en god idé at skabe et system, hvor folk kan efteruddanne sig i tre år på bistandsløn.
 
 
02.05-2011 | 09:58 af Bitten B.
Måske nogle skulle læse forslaget i stedet for at nøjes med mediernes forvrængede udpluk.
 
02.05-2011 | 19:30 af Isabella Balkert
Jeg har læst forslaget og jeg bryder mig som sagt ikke om det, Bitten.
 
 
02.05-2011 | 09:59 af Bitten B.
Rettelse: AMU-kurser.
 
02.05-2011 | 10:47 af Isabella Balkert
Har du overhovedet ikke læst om hvad de AMU kurser består af? Bitten. Det er pengene lige ud af vinduet, alle de penge vi ikke har, i øvrigt.
 
 
02.05-2011 | 10:39 af Isabella Balkert
Helle Thorning fremstår som venstrefløjs eller Liberal Alliance propagandist med sine udtalelser om tvungen igangsættelse uden nogen som helst form for rettigheder.
Og det var Nyrup og Jelved der overhovedet fandt på den vanvittige idé at sætte folk til at arbejde med penge fra kommunen til arbejdsgiveren.

Det har resulteret i tusindvis af fyringer af folk fra faste job, til ansættelse af folk, og nogen gange de samme som man har fyret, til bistandsløn uden rettigheder.
Venstrefløjen var aldrig kommet igennem med et sådant stunt og Socialdemokratiets fædre må vende sig i deres grav, over den underminering af arbejdernes rettigheder og ret til en ordentlig løn for et stykke arbejde, som Socialdemokratiet under Nyrup og Jelved fik iværksat og som den forkælede millionær frue Helle Thorning nu forsøger at stramme.
Hvis folk skal tvinges i arbejde, så må det være reelle arbejder, som kommunen stiller til rådighed med en fornuftig løn i forhold til det arbejde der skal udføres, ellers bliver det udkommandering af arbejdskraft der er det rene skruebrækkeri.
Genansæt de fyrede gartnere, gadefejere og folk i storkøkkenerne, under normale forhold, alt andet er totalt uanstændigt og uværdigt både for de arbejdsløse, S og SF.
 
 
02.05-2011 | 10:46 af Bitten B.
Isabella IGEN fejl. Der bliver tale om nøjagtig samme rettighedet som for alle andre på arbejdsmarkedet. Samt en stribe nye muligheder for uddannelse. Der bliver desuden IKKE tale om at arbejde med tilskud fra kommunen. Derimod vil man oprette specielle kontanthjælpsjobs, hvor timetallet kommer til ayt modsvare mindsteløn. Det ER ikke uden grund at Børsting er positiv.
Hvad er der galt i at sunde, raske mennesker ytvinges til at udføre et stykke reelt arbejde for de penge de får?
 
02.05-2011 | 10:51 af Isabella Balkert
Igen, Bitten, der skal ikke oprettes specielle kontanthjælps jobs, der skal oprettes reelle jobs til en normal løn, ikke tvangsarbejde til bistandsløn, hvor arbejdstageren ikke har nogen som helst rettigheder. Det siger da sig selv. Og jeg tror der bliver et stormløb mod Enhedslisten, der siger netop det samme som jeg gør her.
 
 
02.05-2011 | 10:53 af Bitten B.
Isabella den røde plan som SF udarbejdede handler jo netop om at skabe nye arbejdspladser. Se dog ting i sammenhæng i stedet for at plukke en lille ting ud af sammenhængen.
 
02.05-2011 | 19:34 af Isabella Balkert
Der er intet galt i at folk henvises til et reelt arbejde og at de skal tage det hvis de har evnerne og mulighederne for at udføre det, frem for at gå hjemme på bistandsløn, men kommunerne afkrænger sig jo netop alle de arbejder og arbejdsområder der var tidligere.
Vi mangler gadefejere og gartnere i stor stil og renovation af kommunale bygninger og veje er jo altid på tapetet, så etabler ogen reelle job, og sæt folk der har brug for et arbejde til at udføre dem. Ikke bgistandsjobs og tilskud fra kommunen til arbejde arbejdsgivere i virkeligheden ville være nødsaget til at betale normal løn for, hvis de ikke kunne udnytte kommunernes tilbud om at give dem arbejdstagere der har penge med på jobbet.
 
 
02.05-2011 | 10:42 af Isabella Balkert
Din artikel er i øvrigt Anbefalet :D - Peder Bæk. Godt brølt. Når S og SF sælger totalt ud af alt hvad arbejderbevægelsen har kæmpet for, så er det man skal sige fra.
 
 
02.05-2011 | 10:51 af Bitten B.
S og SF sælger ikke ud af hvad arbejderbevægelsen står for med det her forslag Isabella. Derimod har arbejderbevægelsen ALDRIG stået for at vi ikke skal give forsørgere mulighed for at uddanne sig, og på den måde fastholde ufaglærte som ufaglærte, som er den holdning du giver udtryk for længere oppe.
 
02.05-2011 | 10:54 af Isabella Balkert
SF er blevet en EU luder og det er pinligt. Når man så tænker på at Villy vil være udenrigsminister, selvom han har et engelsk som en første års engelsk elev i grundskolen - Så er det svært at finde den helt store begejstring frem, når det gælder S og SF.
De 500 kr mere og måneden, til folkepensionisterne, var også et Villy stunt, der allerede er glemt, ikke?
 
 
02.05-2011 | 10:58 af Bitten B.
Isabella nu ER der ikke sprogkrav i det at være politiker. Jeg vil også tro at hans engelsk hurtigt forbedres. Desuden er der sgu ikke mange politikere der er specielt gode til engelsk.

At omtale SF som eu-luder er ikke ligefrem et argument. Og det er Villys sprogevner eller mangel på det nu heller ikke.
Og nej folkepensionisterne er IKKE glemt Isabella.
 
02.05-2011 | 19:38 af Isabella Balkert
Bitten, det er da muligt at der ikke er noget sprogkrav, men hvis man stiler efter et udenrigsministerjob, så bør man da tage sig selv så alvorligt at man tager intensiv engelsk undervisning og det burde Villy da have gjort for længst, i stedet for at stille sig op på en miljøkonferrence og gøre både sig selv, SF og resten af Danmark til grin.
Man morer sig jo i forvejen over Anders Fogh, når han udtaler sig på engelsk, men Villy er da helt grotesk og når man så ved at han er skolelærer og burde have haft engelsk på sit uddannelses program, så er den da helt gal.
Det er da rimeligt at pege på at SF også er EU ludere, jeg stemmer netop ikke på den af den grund. Og de underlægger sig jo også EU krav som om det var sagen for dem også.
 
 
02.05-2011 | 11:03 af Bitten B.
http://www.b.dk/danmark/kommuner-naegter-halvere-kontanthjaelp

Citat:

"Flere kommuner er i oprør over, at de om en måned skal tage halvdelen af kontanthjælpen fra hundredvis af ægtepar på kontanthjælp, der ikke kan opfylde regeringens krav om, at mindst én ægtefælle skal have haft 150 timers helt almindeligt arbejde inden for det seneste år. Det skriver Politiken lørdag."
 
02.05-2011 | 19:39 af Isabella Balkert
Det er da også noget svineri, Inger Støjberg er en katastrofe, sammen med mange andre Venstre ministre. Det er urimeligt at forlange at folk har arbejdet mindst 150 timer, hvis der ikke er arbejde at få.
Man er bare så pisse træt af den regering vi har nu, men det er da ikke det samme som at man siger ja til hvad som helst i stedet for VKO.
 
 
02.05-2011 | 11:06 af Bitten B.
 
02.05-2011 | 19:43 af Isabella Balkert
Vi skulle hellere melde os ud af EU og forlange at der var dansk arbejde på danske hænder. Det er da hele udflytningen af dansk arbejde, der er problemet og vi kan ikke få hele den danske arbejdstager masse til at efteruddanne sig til jobs der så heller ikke er til rådighed. Det lyder godt, hvad Villy siger men der er ikke et fornuftigt fundament i det, når det kommer til stykket.
Vi skal ud af EU, så vi ikke er tvunget til at udlicitere alle vores arbejdsopgaver til 27 lande, det er da det eneste der virker og så skal vi lade være med at forgylde vindmølle industrien og andre industrier, hvis de udliciterer danske arbejdspladser til udlandet.
 
 
02.05-2011 | 15:56 af Henny Nielsen
Anbefalet.
Helle T har lånt forslaget fra en konservativ byrådspolitiker i det jyske, hvor flere venstreborgmestre i nabokommuner nu følger trop.
 
02.05-2011 | 19:44 af Isabella Balkert
Helle Thorning er en forkælet millionær, der bare vil have magt sammen med Villy der bare vil have en taburet og en ministerpension.
 
 
02.05-2011 | 19:45 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.05-2011 | 19:57 af Bitten B.
Hvor mange politikere i dag tror du der IKKE er millionærer Isabella?
 
02.05-2011 | 20:20 af Helle Nielsen
Helle TS. satser vel på en karriere i EU, når hun er færdig i Dk.
 
02.05-2011 | 20:31 af Bitten B.
Helle hun STARTEDE sin karrære iI eu.
 
02.05-2011 | 20:43 af Helle Nielsen
He he ja hendes svigerforældre er berygtede for at ansætte familie og venner ligegyldig hvor dårligt kvalificerede de er. Håber ikke det også var på den måde med Helle.
 
02.05-2011 | 20:46 af Bitten B.
Helle for det første kan ingen med sin bedste vilje kalde Helle T ukvalificeret. Hun er dansk politiker, og hendes svigerfamilie har intet at gøre med hvilke danske politikere der er i EU. Det er simpelthen latterligt med de påstande.
 
02.05-2011 | 20:55 af Helle Nielsen
Du har nok ret, hun blev valgt ind i EU af S i 1999.
Jeg har til ellers hørt hun startede i et simpelt kontorjob i EU, men kan ikke finde linket.
 
02.05-2011 | 21:12 af Bitten B.
Helle der går så mange rygter. Hun har bestemt sit cv i orden både som statsminister og politiker i EU. Hun var desuden den der takkede nej til den ekstra EU-pension fordi hun syntes den er urimelig. Det passer dårligt med det billede nogle gerne vil give af en pengegrådig heks.

"Hun blev kandidat i Statskundskab fra Københavns Universitet i 1994, og tog undervejs en Master-grad i Europæiske Studier ved Europa-kollegiet i Brügge. Efter endt uddannelse blev hun ansat som leder af det socialdemokratiske sekretariat ved Europaparlamentet i Bruxelles. Fra 1997 til 1999 arbejdede hun som konsulent i LO."

http://da.wikipedia.org/wiki/Helle_Thorning-Schmidt
 
03.05-2011 | 01:06 af Henny Nielsen
Helle T var sekretær. Hun har da vist aldrig været politiker i EU. I så fald har det været mega kort.
 
03.05-2011 | 01:04 af Henny Nielsen
Helle T. var sekretær for Ritt B i EU, så vidt jeg husker. Og Ritt anbefalede hende op til hendes formandsvalg. Det tror jeg ikke, at Ritt gør længere.
 
03.05-2011 | 09:12 af Helle Nielsen
Det er også sådan jeg husker det.

Rygtet angående Helles nej til EU-pension ved jeg ikke hvor kommer fra, listen over de der får pension er lukket, politikerne afgør selv om de vil stå på den udgave, der bliver offentliggjort. Jeg troede også på den historie for nogle år siden, men opdagede at det kunne ikke verificeres.
 
02.05-2011 | 19:03 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.05-2011 | 19:44 af Isabella Balkert
Enig, enig og enig. Sådan Jess.
 
 
02.05-2011 | 21:38 af Bitten B.
Jamen Jess du viser jo nu at du slet ikke jar læst det forslag. S og SF vil netop gøre op med den grove udnyttelse af kontanthjælpsmodtagere, og i stedet lsade dem arbejde med ting der gavner samfundet uden at tage ordinære arbejdspladser fra nogen og på et timetal der gør at det kommer til at modsvare mindsteløn. Samt sørge for at de optjener feriepenge og ret til ferie som alle andre i job. For ja som det fungerer i dag ER unfair.
 
02.05-2011 | 23:25 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
03.05-2011 | 00:01 af Helle Nielsen
Det er komplet udsigtsløst for de de folk, de vil aldrig kunne tjene en løn der er til at leve af, det er kun en sulteløn de kan oppebære.

De vil aldrig få så meget i feriepenge at de kan holde en ferie for dem, og de vil aldrig få timer nok så de kan komme ud af det system.
 
03.05-2011 | 00:09 af Peder Bæk
ENIGT !
 
 
03.05-2011 | 01:16 af Henny Nielsen
Kontanthjælpsmodtagere i aktivering optjener IKKE ret til dagpenge. Så uanset, hvor mange timer, de arbejder, kommer de længere og længere væk fra arbejdsmarkedet.
Desuden kan kontanthjælpsmodtagere have arbejdet mange år på arbejdsmarkedet og være i besiddelse af fine CVer. Det bliver ødelagt med den slags aktivering.
Indsamling af skrald m.v. skal naturligvis være ordinært arbejde, for kun derved kan den ledige blive i stand til at komme ud af det system og forsørge sig selv.
Det er fuldstændig vanvittigt, det Helle T. og Co. kommer med. Men - det er da godt, at vi ser det FØR valget.
 
03.05-2011 | 07:26 af Peder Bæk
Hvorfor tro du vi er hommet med det forslag: Vi vil have ændret dagpenge loven så man kan optjene timer (950 timer) til ny dagpenge periode under aktivering/praktik, kurser, omskoling, uddannelse og løntilskud.
Samt stoppe dagpenge perioden under aktivering/praktik, kurser, omskoling, uddannelse og løntilskud.

Aktivering/praktik og løntilskud må ikke være medvirkende til der bliver fyret medarbejdere på virksomheden.
Læs endnu mere på: www.behandlosordentligt.dk
 
 
03.05-2011 | 07:33 af Helle Nielsen
Jeg regnede heller ikke med der var optjening af timer med i Helles forslag, men for at sikre mig tog jeg det lige med, for med de få timer om ugen vil det alligevel være umuligt at optjene time nok.
Du har helt ret, det er ligesom med aktivering, noget svineri. Ordinært arbejde er det eneste der vil hjælpe ledige.
 
03.05-2011 | 01:20 af Henny Nielsen
Bitten B - Har du gavnet samfundet?
 
02.05-2011 | 19:44 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.05-2011 | 19:52 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.05-2011 | 21:25 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.05-2011 | 23:35 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
03.05-2011 | 01:18 af Henny Nielsen
Hvad vil du have, Peter Forch. Et arbejde?
 
06.05-2011 | 17:00 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
03.05-2011 | 09:14 af gitte rasmussen
Anbefalet
 
 
03.05-2011 | 13:56 af gitte rasmussen
En første Maj med taler fra arbejderpartierne.

Jeg var i fælleparken første Maj, en dag som alle de andre første maj dage for os almindelige arbejder.
Vi sad på græsset med termokanden og den hjemmebagte kage, og ventede på at Helle Thorning Schmidt kom på talerstolen. Inden da havde vi hørt Johanne fra Enhedslisten holde en rigtig god tale, og vi var nu klar til at få den kommende Statsminister på talerstolen.

Hun sendte en hilsen til alle kontanthjælpsmodtagerne, en venlig tanke, for dem er der ikke mange der sender en hilsen i hverdagen. Jeg kom til at tænke på FN-pagten, som Danmark har tiltrådt: “Alle mennesker er født lige i værdighed og retfærdighed. De er udstyret med fornuft og samvittighed, og de bør handle mod hverandre i broderskabets ånd”.

Men hendes hilsen indeholdte et budskab om, at de nu for at få deres kontanthjælp skal ud og arbejde for den. Den skulle jeg lige tygge lidt på, for hvad var det lige for et budskab hun kom med.
De skal arbejde i stillinger der bliver lavet for kontanthjælpsmodtager, på en mindste løn og ret til ferie.
Nogle skriver de skal feje gader, andre skriver at de skal lave havearbejde, alt sammen for at få dem tættere på det normale arbejdsmarkedet. Kommer man tættere på det normale arbejdsmarked ved at være billig arbejdskraft for kommunen eller lave havearbejde for rige mennesker der har råd til at betale for at fattige kan komme og luge deres ukrudt ?.

Med Socialdemokraterne i spidsen er det nok mere et velstandssamfund end et velfærdssamfund vi skal forvente i fremtiden, hvor nogle fødes til et risikofyldt liv i underklassen, mens andre fødes til en tryg tilværelse i overflod.
Trods hundrede års kamp for at skabe økonomisk lighed er der næsten ingen udjævning sket. Retssystemet/skattesystemet osv. knuser de små og lader de store gå fri.
Fattigdommens grimme ansigt lever stadigvæk, ikke i baggårde i fattige kvarterer hvor lokumsstanken var hverdag for mange fattige arbejder, men ude i ghettoerne hvor de fattige bor har tilværelsen ikke ændret sig meget, når talen kommer til velstand, for her findes der ingen velstand kun fattigdom.

Fagbevægelsen mister medlemmer, mange lavtlønnet har ganske simpel ikke råd til at være medlem af en fagforening, og dem findes der mange af ude i ghettoerne.
Fagbevægelsen maner til ro i overenskomsterne og vi vil opleve at reallønnen falder, mens de velbjerget får lønstigninger.
En tid som får mig til at tænke på arbejdernes krav lige efter krigen. I 1946 hvor arbejderne forlangte deres lønefterslæb indhentet, og 1,5 mil. arbejdsdage går tabt på grund af strejker, men strejkerne ebber ud fordi fagbevægelsen ikke støtter arbejdernes krav.

1. APRIL 1976 træder Bistandsloven i kraft. Bistandsloven er den vigtigst lov i gennemførelsen af 1970'ernes socialreform, der indeholder: Sygesikringsloven 1971, hvor sygekasserne, og dermed selvforsikringsprincippet, forsvinder og lægges over i statsligt regi. Udgifterne finansieres fremover via skatten. Dagpengeloven fra 1972, sikrer 90 pct. af den tabte arbejdsfortjeneste. I 1972 vedtages også loven om oprettelse af ankestyrelser. Bistandsloven er en administrativ forenkling af det sociale system, hvor en række love samles under et. Personer, der har behov for social hjælp, skal kun henvende sig et sted, nemlig på de kommunale socialforvaltninger.

BEGRUNDELSEN FOR LOVENS indførelse er, at socialforvaltningerne får mulighed for at se på klienternes behov i en helhed, og dermed yde den mest hensigtsmæssige hjælp. Med bistandsloven indføres princippet om erstatning for indkomstbortfald, der skal sikrer folk med behov for hjælp mod social deroute. Det betyder at alle har ret til bistandshjælp uanset tidligere økonomisk situation. Tildelingen af bistandshjælp er baseret på et skønsprincip. Sagsbehandlerne skal ud fra et fagligt skøn vurdere hjælpens størrelse og omfang - om hjælpen er varig eller midlertidig. De må kun se på behovet for hjælp, og ikke på årsagen til trangen.

Men meget er ændre siden da, i dag sidder de ikke og vurderer størrelsen og omfang - om hjælpen er varig eller midlertidig, alle bliver puttet ind i den samme kasse, og for at få hjælp skal man så i fremtiden servicerer de rige i samfundet, eller feje gaderne for kommunen. Dagpengeloven hvor man var sikret 90 pct. af den tabte arbejdsfortjeneste er også blevet forringet.
Vi oplever at forhold for arbejderne bliver udhulet den ene gang efter den anden, og ingen siger stop overfor den krænkelse som arbejderne oplever. Der er nogle der påstår at arbejderkampen er slut, men for mig at se, så er den kun lige begyndt.

I 1949 kunne en mor få passet sit barn i en børnehave for 4½ kr. om ugen, og mange kvinder kom ud på arbejdsmarked, og der var stor mangel på børnehavepladser. Mødrene var nød til at forlade deres børn pga. fattigdom, uden at nogle havde opsyn med dem. I dag kan de afleverer dem i en institution hvor de bliver opbevaret som bur høns, mangel på personale og restriktioner på maden, for at spare penge. I folkeskolerne sidder de nu 28 elever i klasselokaler der kun kan rumme 20-22 børn, lærerne bliver fyret i stor stil, og alt hjælp til svage elever er sat i stå. Aldrig har vi haft så mange børn med psykiske vanskeligheder som vi har i dag, børnemiljøet er sygt, og det går den forkerte vej med hjælpen, børn med særlige behov bliver efterladt til kommunens økonomer, for det er dem der i fremtiden bestemmer om de kan få hjælp eller ej, ikke børnenes tarv.

I 1960 og 1970 skabte man de ghettoer vi har i dag, men udlejningsvanskeligheder får boligselskaberne til at forstå at det ikke er fremtiden. Den arkitektoniske kritik rammer alle de områder, som har været 1960'ernes satsningsområder, og man laver beboerdemokrati for at afhjælpe meget af den kritik de fik. Men nu 30-40 år efter har vi stadigvæk store problemer ude i de boligområder. Meget af det betonbyggeri man lavede dengang er slidt ned, man har saneret igen og igen, ejendommene er ofte gældsbelagte og huslejerne fuldstændige vanvittige høje. Ingen vil bo i området uden de bliver tvunget til det, og satsningen med at få resursestærke familier til at flytte dertil har slået fejl igen og igen. I dag er det ofte meget fattige familier der beboer lejlighederne med støtte i form af boligsikring for at kunne betale den høje husleje.
Man taler så meget om ghettoplaner, og det har man gjort lige siden 1970, men ingen er kommet med noget der har virket i de boligområder. Det hele er lappeløsninger, og for mig at se kun valgflæsk.
Folkeskolerne i ghettoområderne bliver også ramt af kommunens økonomer og ikke elevernes tarv, så meget for de ghettoplaner.

Personligt syntes jeg det går tilbage for Danmarks arbejder og ikke frem, og jeg har ikke meget tiltro til, at det vil ændre sig i fremtiden. Men det tror jeg ikke jeg er alene om, vi talte med andre inde i fælleparken, som heller ikke kan se lyset forude. Det eneste håb jeg og mine har til fremtiden er, at Enhedslisten går frem, for de er de eneste politiker man kan have tillid til fremtiden.
 
 
05.05-2011 | 02:44 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
05.05-2011 | 03:32 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
06.05-2011 | 16:58 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
06.05-2011 | 17:04 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
06.05-2011 | 17:12 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
06.05-2011 | 17:16 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
06.05-2011 | 17:41 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
06.05-2011 | 17:13 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl

Min blok handler om behandling af arbejdsløse og mangel på samme, hvad kan vi gøre for at løse arbejdsløsheden.

Se mere på: www.behandlosordenligt.dk

https://www.facebook.com/groups/pederbk/

http://www.behandlosordenligt.dk/38661217

http://www.behandlosordenligt.dk/45952770

Indlæg | 55 | 39.502 | 159
Siden | 10. marts 2011 22:06
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites