29.08-2010 | 10:28
af
Kenneth Jakobsen
Man sværger til markedsøkonomiens lyksagligheder, fordi alle andre bud jo ikke har virket. Så ja udbud og efterspørgsel SKAL styre alt, holder man priserne kunstigt høje eller lave, så er det tingene begynder at gå galt. Det ser man både med mindstelønnen, huslejereguleringen og centralbankrenten.
Det er ihvertfald os som mener, at skat og afgifter i bedste fald er et nødvendigt onde, og derfor bør holdes til et minimum. Og ihvertfald aldrig skal bruges til andet end finansiering, af de ting flertallet insisterer på at drive offentligt.
Det er rigtigt at en tusindkrone ekstra om måneden, betyder mere for den produktionsansatte, end for ham med en månedsløn på 40.000+ Men derfor skal der stadig være, noget ret og rimelighed til beskatningen. Hvorfor skattebyrden procentvist, selvfølgelig børe være ens for alle.
Man skal være lavet af noget ganske særligt, hvis man SELV har lyst til at blive ramt, af progressive skatter. Mange vil gerne ramme ANDRE med progressive skatter, men den dag de selv bliver ramt, vil de samme mennesker pludselig gerne have grænsen hævet. Så det igen kun, er de andre som bliver ramt!
Så jo udbud og efterspørgsel gælder stadigvæk. Men det kan bare ikke bruges, til at legitimere urimelig brandbeskatning, af de mest produktive i samfundet. |
|
|
|
|
|
|
29.08-2010 | 11:16
af
Martin Kjeldsen
| Nu findes der jo flere planer af logik. |
|
| |
|
|
|
|
29.08-2010 | 11:23
af
gitte rasmussen
| Penge er ved at miste deres værdi, fordi de i sidste ende kun er symboler på en underliggende virkelighed der langsomt eroderer. Der er for mange mennesker der ikke bestiller andet end at flytte rundt på tal, og for mange mennesker der sparer op i papirer som en ikke har chancen for at realiserer nogle konkrete værdier. |
|
| |
|
|
|
|
29.08-2010 | 11:53
af
gitte rasmussen
Der mangler visionære planer om hvordan vi i stor international skala kan opgraderer vores civilisation til et højere niveau. Især i Europa kommer til at tabe kampen når USA i 2012 ikke kan overholde deres gældsforpligtelser og økonomien går i opløsning. For det er hvad jeg tror der vil komme til at ske i 2012. Vores politikere sidder og snadre i andedammen, fuldstændigt blanke, mens toget er ved at kører fuldstændigt fra dem. |
|
| |
|
|
|
|
29.08-2010 | 12:24
af
Isabelle Mandel
"Man skal være lavet af noget ganske særligt, hvis man SELV har lyst til at blive ramt, af progressive skatter. Mange vil gerne ramme ANDRE med progressive skatter, men den dag de selv bliver ramt, vil de samme mennesker pludselig gerne have grænsen hævet. Så det igen kun, er de andre som bliver ramt!"
Nu har jeg selv tjent 40.000 + og havde ikke det mindste imod den progressive skat. Ingen af dem, jeg kender, der tjener rigtig godt har heller noget imod at betale meget i skat. Men vist er der mange grådige mennesker, der bare vil have mere, mere og mere uanset at det er noget gedigent skidt for samfundet. Pyt med dårlige skoler, udsultede hospitaler, overfyldte børnehaver etc. bare JEG kan rage til mig. Udviklingen i USA viser med al tydelighed, hvad en sådan grådighed fører med sig. |
|
| |
|
|
|
|
|
|
29.08-2010 | 13:03
af
Isabelle Mandel
Jeg tror, Kenneth, at "ret og rimelighed" er meget subjektiv. Jeg finder det fx ikke ret og rimeligt, at Henning Dyremose skulle have 130 millioner i fratrædelsesgodgørelse. Jeg finder det heller ikke ret og rimeligt, at skatteyderne skal støtte banker, der har tjent bunker af penge men opført sig uansvarligt, ligesom jeg ikke finder det ret og rimeligt, at bestyrelsen i Roskilde Bank kunne hive millioner ud, samtidig med at kunderne blev røvrendt, eller at Mærsk skal låne penge af staten til at bygge skibe i udlandet. Hvis vi skal sænke det offentlige forbrug og samtidig give borgerne bedre service, skal vi skynde os at vælge en ny regering. Det "sjove" er jo, at altimens det offentlige forbrug er steget markant efter VKO fik magten, har vi oplevet serviceforringelse på serviceforringelse. Et eller andet tyder altså på, at denne regering simpelthen ikke magter opgaven. |
|
| |
|
|
|
|
29.08-2010 | 13:10
af
Thomas Egeskjold
| Nu er de skide marginer sku blevet skåret over igen. skide irreterende. nu må de sku tage sig sammen derinde på avisen. Se at få taget vingummibamserne og kaffen fra de iITnørder, indtil de får det fikset. |
|
| |
|
|
|
|
29.08-2010 | 13:21
af
Isabelle Mandel
| Her er vi så (igen :o)) dybt uenige, Kenneth. Jeg finder det absolut ikke ret og rimeligt, at HD skal have 130 millioner uanset hvad. Han har IKKE skabt værdier, der bare nærmer sig dette beløb - og hvor kommer pengene fra? Fra kunderne, der ikke får en døjt for disse penge. |
|
| |
|
|
|
|
29.08-2010 | 14:35
af
Isabelle Mandel
| Jeg mener, at den slags kontrakter og overenskomster er dybt, dybt asociale, grådige og samfundsskadelige. Jeg fatter ikke, at mennesker kan finde det OK at nasse så meget på andre. NOGEN har betalt de 130 millioner (kunderne) - NOGEN har skabt de værdier og fået mindre for deres arbejde, end det åbenbart var værd (medarbejderne). EN skal rage til sig. |
|
| |
|
|
|
|
29.08-2010 | 15:03
af
Isabelle Mandel
| Dybt uenig, Kenneth. Men vi kommer vist ikke videre herfra :o) Der er nogle grundholdninger/værdier, vi slet og ret ikke deler. Iflg. min moral er HD en grådig, asocial nasserøv. Iflg. din moral er han helt OK. Sådan er vi så forskellige. |
|
| |
|
|
|
|
29.08-2010 | 16:31
af
Isabelle Mandel
Det jeg taler om er, at vi har et sindsygt samfund, hvor markedsmekanismer og personlig grådighed overruler medmenneskelighed og ansvar for hinanden og fællesskabet. Henning Dyremose har jo selv været med til at beslutte, hvordan chefer skulle aflønnes - og hvor mange menige medarbejdere, der skulle fyres. Selvfølgelig havde et anstændigt menneske ikke først fyret en masse medarbejdere for derefter at sørge for selv at få en masse millioner. Det er DET, jeg anfægter - at anstændighed er en mangelvare hos de højestlønnede. Og i dit drømmesamfund, Kenneth, bliver anstændighed og solidaritet et meget ukendt fremmedord. |
|
| |
|
|
|
|
29.08-2010 | 18:19
af
Kenneth Jakobsen
Det var da godtnok lige så plat som det er usagligt.
Men igen når argumenterne slipper op, og man tilmed ikke aner hvad man snakker op, så skal det jo gå galt. |
|
|
|
|
|
|
30.08-2010 | 09:33
af
Isabelle Mandel
Det mener jeg så ikke, Kenneth. Stein Bagger er et virkelig godt eksempel på, hvad de frie markedsmekanismer kan føre til. - Og så en anden lille "lyksalighed" ved disse markedsmekanismer: Hvis du producerer noget, har du brug for kunder, ikke sandt? Har du nogen idé om, hvordan de amerikanske våbenfabrikker sørger for at få kunder? |
|
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
30.08-2010 | 11:32
af
Kristian Mortensen
| Saxo bank står også bagved mens LA sidder lige foran dem |
|
| |
|
|
30.08-2010 | 11:54
af
Kenneth Jakobsen
Margenerne er helt blæst, så nu får i et samlet svar.
@ Isabelle
Stein Bagger er ikke andet, end en gemen og ynkelig svindler. Han siger intet om de frie markedskræfter.
Og dine konspirationsteorier om de amerikanske våbenfabrikker, gider jeg ikke spilde min tid på.
@ Kristian
Det billede er heller ikke, et udtryk for frie markedskræfter. Men det alle liberalister, og fri markedsstøtter kalder crony capitalism. Det eksisterer ja, men det har intet, med frie markedskræfter at gøre.
Dit perfide Saxobanksludder, fortjener ikke engang en kommentar. |
|
|
|
|
|
|
30.08-2010 | 11:56
af
Lars Rasmussen
| Gider ikke at kommentere når LO.. ikke virker |
|
| |
|
|
|
|
|
|
30.08-2010 | 12:07
af
Kristian Mortensen
30.08-2010 | 11:54 af Kenneth Jakobsen Besvar http://en.wikipedia.org/wiki/Crony_capitalism http://en.wikipedia.org/wiki/Cronyism "In the private sector, cronyism exists in organizations, often termed 'the old boys club' or 'the golden circle', again the boundary between cronyism and 'networking' is difficult to delineate.
Moreover, cronyism describes relationships existing among mutual acquaintances in private organizations where business, business information, and social interaction are exchanged among influential personnel. This is termed crony capitalism, and is an ethical breach of the principles of the market economy; in advanced economies, crony capitalism is a breach of market regulations, e.g., the Enron fraud is an extreme example of crony capitalism." VL grupperne: http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/article1118168.ece http://www.180grader.dk/Erhverv-og-finans/finanstilsynet-melder-saxo-bank-til-politiet-politiken-dk "Ganske vist donerer en af bankens ejere penge til Liberal Alliance" Øhh det er vist Cronyism |
|
| |
|
|
30.08-2010 | 12:21
af
Kenneth Jakobsen
Det er ikke mere cronyism, end end de betydeligt flere penge, rød stue får af fagbevægelsen.
Lars Seier Christensen har givet 500.000 til EN annoncekampagne op til skattereformen. Og det var hvad han fik for sine penge. At han hjalp med at få et budskab ud, som alle i partier er personligt enige i. Nemlig af skattereformen, var pisse uambitiøs. Det er komisk at det nærmest udlægges, som om han er fast sponsor. |
|
|
|
|
|
|
|
|
30.08-2010 | 13:31
af
Lars Rasmussen
| @Martin: Det er fordi blogindlægget er for godt - så det er bevidst sabotage fra avisens side ;-) eller en anden konspirations teori |
|
| |
|
|
|
|
30.08-2010 | 13:59
af
Isabelle Mandel
"Stein Bagger er ikke andet, end en gemen og ynkelig svindler. Han siger intet om de frie markedskræfter."
Jo, Kenneth. Ifølge de frie markedskræfter bliver alt solgt, der KAN sælges - også bunker af fup og fiduser. Boligboblen kom p.gr.af de frie markedskræfter - til stor skade for både samfund og enkeltpersoner.
Mht. våbenindustrien: Det er kendt af enhver, at denne sælger våben til alverdens regimer, oprørs- grupper mv. og på den måde støtter og indirekte sætter gang i krige over hele jorden. De amerikanske våbenfabrikker solgte først våben til Somalia - og derefter til det amerikanske militær, da dette invaderede Somalia. Dette er ikke konspirationsteorier. Det er bare de dejlige frie markedskræfter. |
|
| |
|
|
|
|
30.08-2010 | 14:33
af
Lars Rasmussen
@Isabella: Du har helt ret - men dem der er vaccineret med "markedsøkonomi" vil altid sige at lige her gælder det ikke eller "det er undtagelsen", eller andre dårlige undskyldninger! eller ULTIMATIVT Postulere at det er pga socialisme eller for højt skattetryk! De er fantaster - på nøjagtigt samme plan som religiøse fantaster! |
|
| |
|
|
|
|
30.08-2010 | 15:54
af
Isabelle Mandel
Den med at det frie marked vil regulere sig selv - og i øvrigt tage hensyn til både mennesker og miljø er faktuelt lige så forkert som at Sovjet var et land beboet af frie og lige borgere. Hvis fiskere kan tjene penge på at fiske, gør de det - uanset om der er fisk til de kommende generationer. Hvis våbenfabrikker kan sælge våben til hele verden, gør det det, uanset hvor meget lidelse det fører med sig. Hvis Nestlé kunne bilde fattige afrikanske mødre ind, at deres børn blev sunde og tykke af at drikke modermælkserstatning, gjorde de det - uanset at spædbørn døde i tusindvis, fordi mødrene, for at spare, brugte for lidt pulver - og i øvrigt ikke kunne læse, at vandet skulle koges. Det der KAN sælges, MÅ sælges - ifølge de frie markedskræfter. Slår det mennesker ihjel - så hvad fa'en, bare de ikke lugter i MIN baghave. |
|
| |
|
|
|
|
30.08-2010 | 15:56
af
Isabelle Mandel
Sender lige igen - nu med margener, så indlægget kan læses:
Den med at det frie marked vil regulere sig selv - og i øvrigt tage hensyn til både mennesker og miljø er faktuelt lige så forkert som at Sovjet var et land beboet af frie og lige borgere. Hvis fiskere kan tjene penge på at fiske, gør de det - uanset om der er fisk til de kommende generationer. Hvis våbenfabrikker kan sælge våben til hele verden, gør det det, uanset hvor meget lidelse det fører med sig. Hvis Nestlé kunne bilde fattige afrikanske mødre ind, at deres børn blev sunde og tykke af at drikke modermælkserstatning, gjorde de det - uanset at spædbørn døde i tusindvis, fordi mødrene, for at spare, brugte for lidt pulver - og i øvrigt ikke kunne læse, at vandet skulle koges. Det der KAN sælges, MÅ sælges - ifølge de frie markedskræfter. Slår det mennesker ihjel - så hvad fa'en, bare de ikke lugter i MIN baghave. |
|
| |
|
|
|
|
31.08-2010 | 00:49
af
Kenneth Jakobsen
Jeg skriver ikke flere svar, sålænge jeg kun delvist kan læse, hvad andre har skrevet. Og omvendt.
Så må webmaster se at få lukket den syvkabale, og få rettet den fejl. ;) |
|
|
|
|
|
|