Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Valg-007: Åben strid i regeringen?

30. oktober 2007 12:19
Visninger  [1468 ]   Debat  [29 ]

 

Venstre er villige til at opgive skattestoppet for at blive ved magten, siger skatteminister Kristian Jensen i Børsen til morgen. Skatteordfører for Dansk Folkeparti Mikkel Dencker siger straks, at DF står fast på skattestoppet og kræver Kristian Jensen kaldt til orden. Noget senere går Anders Fogh ud og slår fast, at Venstre går til valg på at bevare skattestoppet. Er der splid i regeringen, eller forsøger man at have to ansigter?


Lad os sammenligne, hvad skatteministeren og statsministeren mere nøjagtigt sagde:


 

"Vi kan risikere, at Ny Alliance bliver så tung en partner, at de er nødt til at få indrømmelser et eller andet sted. ... Hvis f.eks. borgerlige vælgere giver Ny Alliance for stor indflydelse, så risikerer vi, at der ikke kan skabes flertal bag ved skattestoppet," sagde Kristian Jensen ifølge Børsen Online kl. 07.09 i dag.


"Jeg kan afvise, at der bliver forhandlet skat her i valgkampen. Vi går til valg på en fortsættelse af skattestoppet. Og jeg har ikke hørt et flertal sige nej til det," sagde Fogh til Ritzau senere på morgenen i følge Børsen Online.



Forskellen på de to udsagn er først og fremmest, at Kristian Jensen forholder sig til en mulig, måske endda sandsynlig situation efter valget. Anders Fogh udtaler sig om selve valgkampen, og her holder han fast i, at Venstre – og han – går til valg på at bevare skattestoppet. Der er en anden afgørende forskel: Fogh nævner, at han ikke har hørt et flertal sige nej til skattestoppet. Men det regnestykke forudsætter – ud fra meningsmålingerne, at man regner Socialdemokraterne med til dem, der vil fastholde skattestoppet.

Kristian Jensen siger omhyggeligt, at V kan blive nødt til at droppe skattestoppet, men der er han til gengæld klar på Børsen Online:

"Jeg mener, at det vigtigste er, at vi bevarer en borgerlig-liberal regering. Det er dét, vi går til valg på. Og hvis man ønsker, at skattestoppet skal fortsætte, så skal man stemme på de partier, som står for det.”

Bevares, beskeden er som før, at man skal stemme på V og K (og DF), hvil man vil fastholde den hidtidige politik – den ægte vare. Men Jensen tager allerede nu forskud på, at VOK står i stor fare miste deres flertal, og i så fald foretrækker han ”en borgerlig-liberal regering” frem for at fastholde skattestoppet, som ellers som et minimum vil medføre en meget ustabil mindretalsregering, der i nogle tilfælde er afhængige af S, eller at man slet og ret forærer oppositionen magten.



Jeg tvivler stærkt på, at skatteministeren har sagt noget, der ikke er nogenlunde clearet med statsministeren. Skulle det være tilfældet, ville han ikke have sin taburet endnu. Men V og K ”styrtbløder” vælgere, som Arne Hardis fra Weekendavisen har sagt det, især til Ny Alliance, og hvis man vil vinde nogle tilbage, må man ud over at få glemt det første hårde pres, der viste sig at have en boomerang-effekt, åbne for dele af NA s to mærkesager: Skat og asyl - det sidste gjorde man lige før valget.

Omvendt gør man det svært for Ny Alliance at gå med til en regering med oppositionen, hvor S er nødt til at holde fast i skattestoppet. Fogh er dets far og kan bedre slå det ihjel, men spørgsmålet er, om han egentlig har lyst til det.

Man har også oplevet markante meldinger fra Hedegaard-fløjen hos de Konservative om det gode ved et samarbejde med Ny Alliance og de Radikale, samt ret ultimative krav på miljøområdet. Omvendt har Bendtsen kaldt Ny Alliance ”mere røde end blå”, og Pia Christmas-Møller har stillet krav om ændringer i NA s asylpolitik, hvis de skal være med i et parlamentarisk grundlag.

Så svaret på spørgsmålet om, hvorvidt regeringen er i åben strid eller anlægger et Janus-ansigt, er: Begge dele! Det vi står med her er dels et forsøg på at genvinde vælgere ved at åbne i begge retninger, og en forberedelse fra både ledere og mulige kommende ledere på forskellige scenarier efter valget.



Jeg vurderer, at Fogh har knyttet sit personlige store projekt så meget til skattestop, kontraktpolitik og samarbejdet om udlændinge med DF, at han næppe kan holde til at vende rundt på alle tre dele. Fogh har godt nok vist en overraskende stor fleksibilitet – for nu at sige det pænt, da Ny Allliance kom på banen, f.eks. ved at finansiere skattelettelser med nye grønne afgifter, hvor man måtte ud i den yderste nødparagraf af skattestoppet for at kunne påstå, at det stadig holdt.

Men det her tror jeg – som jeg skrev allerede 22. marts 2006 i ”Det spirende oprør mod Fogh” - vil være for meget for Fogh. Så det vi har set kan være første antydning af, at hvis Venstre taber både valget og sin politik, så er Kristian Jensen den sandsynlige nr. 2 efter Lars Løkke, Foghs afløser. Ganske som en bitter tilbagegang for de Konservative, der må se NA løbe med deres mærkesager, næppe vil give Bendtsens foretrukne efterfølger, Lene Espersen, den bedste mulighed i en kamp mod Connie Hedegaard.

 

Del på Facebook
30.10-2007 | 12:37 af Lars Nielsen
Claus Piculell, I har sgu et problem jer fra enhedlisten "I lyver som bare hævlede".

Strid i regeringen og så ævler du straks om Dansk folkeparti- det er swlevfølgelig meget sjovt set med EL s desperate øjne, men ikke desto mindre løgn.

At DF ikke er i regeringen tage jeg som en detalje.

Om DF overhovedet får nogen indflydelse efter valget er sgu ikke en detalje og helt ærligt - jeg ønsker de får lige så stor indflydelse som Enhhedslisten:

ZILCH - nul - DE NADA - NICHTS - ZERO!

At tro DF ryger ud af tinget dennegang, er nok urealistiksk, at tro Enhedslisten ryger ud er betydelig mere realistisk.

Som konservativ vælger kan jeg blot sige at jeg klart foretrækker Det konservative Folkeparti udenfor en regering der er afhængig af DF som idag.

At Pia ikke har forstået en "pnid" og vil have Bendt tl at sætte børnene på plads, tja hvad skal jeg sige,  udover at Bendt Bendtsen i så fald skal passe på det ikke ender med han selv bliver sat på plads - det er ved at være på tide at sige det højt, klart og tydeligt til Pia Kjærsgaard og Co.: REND OG HOP!.
 
 
30.10-2007 | 12:38 af Lars Nielsen
PS: Lene Espersen er YT!
 
 
30.10-2007 | 12:45 af Claus Piculell
Hej Strangelove

Jeg kan ikke se, hvad denne artikel har med Enhedslisten at gøre.

Og du kan da ikke benægte, at der er kommet noget forskellige meldinger fra regeringens topfolk, både i dag og adskillige dage tilbage.

vh CP
 
 
30.10-2007 | 12:47 af Claus Piculell
Hej igen Strangelove

Jeg ved ikke, at Lene Espersen er "yt" - hun har jo da et par fortrin ...

Men jeg kan da altid håbe, at du har ret på dette punkt.

vh CP
 
 
30.10-2007 | 12:52 af Lars Nielsen
Det har Claus Piculell, efter geet udsagn, ikk ?

så hvad der kommer fra din mind har baggrund i Enhedslistens desperate situation pt udenfor Folketinget.

Derfor skal den vel have på alle kontatker.

At i ikke selv kunne komme under spærregrænsen, fixede Asmaa i en håndevending.

Holder det efter valget kan hun roligt ringe til både Mossad og Cia og sige: "Mission accomplished", who is next ?.

På den anden side hvis Imamerne lykkes med at overbevise nmedlemmerne af Islamisk Trossamfund at stemme på EL - så vend dig til at Internationalen er yt, og i får ny slagsang:

http://youtube.com/watch?v=8Tz4bbqgge8
 
 
30.10-2007 | 12:58 af Claus Piculell
Kære Strangelove

Det bliver stadig sværere at forstå dig. Mon ikke du skulle tage en tur på divanen?

Hvis du mener, at jeg skulle være medlem af Enhedslisten e.l., så har jeg allerede fortalt flere gange, at jeg er en selvstændig, partiløs stemme hos centrum-venstre.

Bort set fra det, så rager det i princippet ikke dig.

Ganske som det vel ikke ville diskvalificere mine analyser, hvis jeg endelig var medlem af Enhedslisten.

vh CP
 
 
30.10-2007 | 14:57 af Karin Bennedsen
Vilstrups meningsmåling fra idag giver Ny Alliance 15 mandater. Heraf henter de 1 (een) fra venstrefløjen og 14 fra VKO.

VKY har idag tilsammen 76 mandater (oppositionen S, SF, RV, EL 80) og O har 19. Det vil sige, at medmindre VKY kan hugge nogle vælgere fra O eller venstrefløjen, kan de ikke regere uden, at DF igen bliver tungen på vægtskålen.

Så endnu er en stemme på Y en stemme på fortsat vetoret DF.
 
30.10-2007 | 15:15 af Claus Piculell
Hej Karin

Hvor mange har R?

Et VYRK -flertal kunne jo være inden for rækkevidde.

vh CP

PS: Og gider du give os linket?
 
 
30.10-2007 | 15:22 af Sokrates
@Claus Piculell

Jeg tror, at du tager fejl om, at Kristian Jensen har "clearet nogenlunde" med Fogh.

Han var meget liberalistisk som VU-formand, og nu øjner han sikkert en mulighed for at få liberalismen tilbage.

De siger, at han minder Fogh om sig selv i sin ungdom.

Væk fra velfærd, over til minimalstat og minimalskat.
 
30.10-2007 | 15:24 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
30.10-2007 | 15:26 af Karin Bennedsen
Hej Claus

Du får linket her - jeg glemte det bare, sorry.

VYRK får tilsammen 87 mandater.

http://politiken.dk/

Målingen er et lille stykke nede på siden.
 
30.10-2007 | 15:31 af Claus Piculell
Hej Karin

Tak for link og tal.

Hvis VYRK har 87 mandater, mangler de faktisk kun ét! De bør kunne få to nordatlantiske mandater oveni, og det er 90 ...

vh CP
 
 
30.10-2007 | 15:33 af Claus Piculell
Hej John

Det er pudsigt, at du nævner det, for jeg vaklede mellem to overskrifter:

Åben strid i regeringen?    eller

Ophørsudsalg i regeringen?    ;)

vh CP
 
 
30.10-2007 | 15:36 af Sokrates
@ Claus Piculell

Hvad med at svare på mit indlæg?
 
30.10-2007 | 15:44 af Claus Piculell
Hej Sokrates

Jo, men du kan da godt have ret, og det med Jensens liberalisme er ganske rigtigt.

Men det var som hos Fogh i ungdommen, og han har trods alt arbejdet i Foghs regering uden at kny og også selv nedtonet sit liberal(istisk)e tilsnit.  Bevares, Foghs ungdom varede måske lidt længe, og Jensen kan vel få tilbagefald. ;)

Men jeg tror nu mere på, at V nu prøver at vinde vælgere fra flere sider ved at have flere ansigter og stikke flere følere ud. Til gengæld ville jeg ikke være tryg, hvis det pludselig endte med et VOK-flertal igen - sådan ved et tilfælde.

Derudover tror jeg, at de også forbereder sig på tiden efter valget, hvor VOK trods alt står meget klart til at tabe flertallet - noget, der fik dem til at gå i panik i weekenden.

Det interessante er, om Foghs (og Bendtsens) troværdighed kan holde til at skifte til en helt anden politik. Måske er det derfor, at Fogh holder fast i skattestoppet "under valgkampen".

vh CP
 
 
30.10-2007 | 15:44 af Karin Bennedsen
Hej Claus, selvom det lyder som en temmelig uspiselig kombination, så har S, SF, EL og O tilsammen 89 mandater, og med 2 nordatlantiske bliver det 91.

Alt i alt er det vist lidt tidlige at lege med bogstavkombinationer, men det er da helt afgjort en spændende valgkamp.
 
30.10-2007 | 15:48 af Claus Piculell
Hej Karin

Jamen du har ret i begge dele: Det er tidligt at lege med bogstavkombinationer, og denne valgkamp er rigtig spændende.

Men f.eks. Kr. Jensens udspil om skattestoppet viser jo, at de der bogstavkombier betyder noget, også politisk. Det har jeg også forsøgt at vise i artiklen.

Til gengæld tror jeg, at der skal mere politik på bordet, hvis ikke især S skal gå yderligere tilbage, og at folk i det hele taget få nok.

vh CP
 
 
30.10-2007 | 15:50 af Claus Piculell
PS til Karin:

Tror du i øvrigt, at venstrefløjen kan leve med at gå sammen med DF?

S måske, men SF og EL?

vh CP
 
 
30.10-2007 | 15:59 af Karin Bennedsen
Hej Claus

Som jeg også skrev et andet sted, så er det ikke helt utænkeligt, at Kr. Jensens udspil kunne være en aftalt prøveballon for at lodde stemningen, hvis man bliver nødt til at skrotte skattestoppet. Det er lidt at spille hasard, men meningsmålingerne er alligevel ikke med VK, så måske er de lidt desperate.

Man kunne, som også Sokrates er inde på, tænke sig, at Jensen spiller sig eget spil, men det anser jeg for mindre sandsynlig. Risikoen ved at gå solo er stor, hvis han ønsker at fortsætte i politik efter valget.
 
30.10-2007 | 15:59 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
30.10-2007 | 16:04 af Karin Bennedsen
Hej Claus

Jeg har svært ved at se DF som tungen på vægtskålen i en SSF regering med EL på baglinien. Hvis det blev alternativet, er jeg lige ved at foretrække en VKRY konstallation.

Jeg håber ikke, at vi efter valget igen får en blok, uanset hvad den hedder, der kan træffe sine egne beslutninger, uden at satse på brede forlig.
 
30.10-2007 | 16:05 af J.S.Nielsen
Kære Claus Piculell

Det er en god analyse du har lavet, og det er da lidt træls med al det mummespil der opføres.

Til gengæld vil det glæde mange anstændige borgerlige, hvis du har ret i at Venstre og Konservative nu er ved at indstille sig på en regering udenom Dansk Folkeparti og ind mod midten.

Mvh

J.S. Nielsen
 
30.10-2007 | 16:14 af Claus Piculell
Kære J. S. Nielsen

Tak for roserne - selv om de vist ikke er ægte røde.

Jo, men det vil da så sandelig også være et fremskridt set fra min side, selv om jeg som centrum-venstre-mand helst så en regering af S-R-SF.

vh CP
 
 
30.10-2007 | 16:15 af Claus Piculell
PS!

Eller rettere: helst så en S-ledet regering, og allerhelst inkluderende R såvel som SF.

vh

CP
 
 
30.10-2007 | 16:24 af J.S.Nielsen
Kære Claus Piculell

Jeg er nu dog lidt ked af at skulle af med skattestoppet, det har givet en vis tryghed.

Men jeg kan godt se at der skal skattereformer til hvis vort land fortsat skal være konkurrencedygtigt.

mvh

J.S.Nielsen
 
30.10-2007 | 16:30 af Claus Piculell
Hej Karin

Jeg overså lige din bemærkning om VYRK ctr. ØFOA ... ;) Som regering tror jeg egentlig også, jeg ville foretrække VYRK!

Jeg er heller ikke vild med at gå i seng med Pia, men der kan jo komme en situation , hvor alt for store skattelettelser til de rige og alt for liberal(istisk) politik skal bremses.

vh CP

vh CP
 
 
30.10-2007 | 20:07 af Emil Andersen
Der er overhodet ingen uenihed i regeringen. Det er bare ønsketenkning fra din side.

Emil
 
30.10-2007 | 20:09 af Emil Andersen
Kristian Jensen vil bare sige at hvis man stemmer på Ny aliance så kommer skattestopet i fare.

Emil
 
31.10-2007 | 07:37 af Tove Hansen
Jeg er meget enig med J.S. Nielsen om, at det vil være godt med et borgerligt midterflertal. Men modsat ham vil jeg ikke savne skattestoppet, som bremser al dynamik.

Hvis Emil har ret i, at Christian Jensen blot kom med en ny skjult trusel, så skal der åbenbart flere stemmer til Ny Alliance, før regeringen forstår beskeden.

Tove
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl
Claus Piculell


Nutcracker er min hovedblog og relativt seriøs.
På Spydet er min satireblog og helst useriøs!


Mit personlige hovednetsted er her:
Claus Piculell - Nutcrackers hjem

Nutcracker (nogle gange Nøddeknækker) har generelt været mit pseudonym på nettet næsten fra starten, dvs. ca. år 2000.

Nutcracker er min hovedblog og relativt seriøs. På Spydet er min satireblog og helst useriøs!
Indlæg | 128 | 197.109 | 954
Siden | 12. oktober 2006 20:30
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites