BLOG:

Nutcracker
Nyhedsavisens grund til at angribe DR
5. februar 2007 01:43
 [3577 ]    [22 ]   Anbefal
(Nyhedsavisens grund til at angribe DR)

TV2 har mindst lige så stor grund som DR til frygt i lyset af Nyhedsavisens kampagne mod DR s troværdighed. Bagved ligger nemlig en strategi for at score reklamekroner fra TV2 og andre tv-medier frem for at skulle slås som de stadig mindre samlede reklameindtægter på avismarkedet. Chefredaktør David Trads erklærer sig ”dybt stolt” af kampagnen og dens journalistiske niveau i brugen af fordrejning, forstørrelse og fordummelse – for hvad skulle han ellers gøre?


Annoncebudgetterne bliver ikke større. Det afgørende spørgsmål er, om gratis husstandsomdelte aviser kan overtage en del af markedet for husstandsomdelte reklamer og gøre indhug i tv’s markedsandel. Kan gratis husstandsomdelte aviser ikke det, så bliver der alt i alt færre penge at lave avis for i fremtiden.” (Jakob Elkjær og Anders-Peter Mathiasen: ”ALT PÅ ET BRÆT … ” Journalisten NR. 11/2006.)

Trods avisbranchens store omsætning har den kun en overskudsgrad på 3 %. Den er derfor meget følsom for udsving. Medmindre annoncemarkedet vil hugge andele tilbage fra andre medier: fjernsynet og nettet, vil krigen drejer sig om det eksisterende marked.” Brian Due, Kommunikationsforum: ”Aviskrigen FAQ” 21. juni 2006.


Det bedste alternativ til DR
TV2 har i dag sat sig massivt på pladsen som det bedste alternativ til DR. Det er her, kritik og korrektion samt tv-mæssig konkurrence, for det meste kommer fra. Borgerlige, der finder DR for rød, kan søge tilflugt i TV2 s ”Nyheder i øjenhøjde” og hvad TV2 selv sammen med samme borgerlige vil påstå er mere neutral journalistik, men samtidig af en vis kvalitet, når man ser bort fra diverse Triple-A sager.

Den plads vil Nyhedsavisen gerne ind og konkurrere på. Nyhedsavisen har, hvis ellers distributionen fungerer, et produkt, der når mindst lige så mange mennesker som landsdækkende tv-kanaler, tilmed i deres postkasse hver dag. Godt ikke lige kl. 7 alle steder, men det håber man vel kommer ...

Hvis Nyhedsavisen kan blive Danmarks mest læste avis med tal, der nærmer sig tv s seertal, og samtidig kan få en profil som det medie, der er det mest hårdtslående og effektive i at holde et konstant øje med DR og modgå alle store eller mindre fejl og omdiskuterede emner, så kan man for alvor gøre sig håb om at gøre indhug i tv-annoncemarkedet.


Lignende organisering
Det er intet tilfælde, at TV2 og Nyhedsavisen stort set samtidig oprettede eget nyhedsbureau og på mange måder organiserede sig på samme måde, for begge var opsat på at kunne blive det store alternativ til DR s store nyhedsorganisation med op til 1000 journalister. TV2 med TV2 News og en samlet bestand af journalister på næsten 500, og Nyhedsavisen med indtil videre 135, en stigning som en række bloggere observerere for nylig ifm. det såkaldte ”popularitetsmål”.

Hvis det ikke lykkes, vil man skulle slås med de andre gratisaviser og betalingsaviserne om et annoncemarked, der gennem de seneste mange år ikke er blevet større, selv om der er blevet mange flere om buddet. Da MetroExpress og Urban blev lanceret i 2001, forblev samtlige avisers andel af annoncemarkedet på 26%, skriver Elkjær og Mathiasen. Alle betalingsaviser mister kunder, og det presser yderligere nedad på den andel, mens konkurrencen skærpes. Den eneste anden mulighed for at øge selve annonceandelen er at gå efter at overtage dele af reklametryksagsmarkedet, men her har man benhård konkurrence bl.a. fra Søndagsavisen, der har en velkørende og ret billig distribution.

 

I seng med fjenden
Da Trads gav startsignalet til kampagnen med blogindlægget
”DR er fuld af løgn”, vidste han med stor sandsynlighed, at det ville være et initiativ som sendt fra himlen for en af hans ellers store aversioner: Dansk Folkeparti. Samt naturligvis en trængt regering. Jeg er ret sikker på, at Trads ikke har noget større ønske om at hjælpe dem, heller ikke med at få fokus flyttet fra en sag spækket med principielle spørgsmål om Danmarks forhold til menneskerettigheder og en troværdig udenrigspolitik, så vi alle har kunnet bruge tiden til en masse petitessedebat, af nogle kaldet flueknepperi.


Omvendt måtte Nyhedsavisen gribe fat i et emne, der var rigtig hot, hvis det skulle batte. Så måtte personlige og journalistiske principper vige sammen med nuancerne, og Guldbrandsens samt et par journalister, der faktisk er ansat på DR, måtte få deres troværdighed alvorligt beklikket. For man kan jo ikke lave omelet uden at knuse et par æggehoveder, vel?

Samtidig var der et par sidegevinster: Man fik understreget, at man ikke var anti-VOK, som den notorisk berømte starthistorie om en noget plat og pinlig leg på DFU s sommerlejr, måske kunne give indtryk af. Og Nyhedsavisen, Trads og andre fik maksimal eksponering og afledte politiske konsekvenser. Netop alt det, der skulle starte offensiven for at konkurrere med TV2 om pladsen som alternativ til DR – og om annoncekronerne.

 

Vh
CP

Send til
Debat  22
Anbefal
For at kommentere et blogindlæg skal du være logget ind. Har du ikke en bruger kan du oprette en her.
 SKRIV KOMMENTAR
Du skal være logget på for at kommentere.
05.02-2007 | 03:44 af Symbiosen
Det var dog en af de mest fantasirige konspirationsteorier, jeg længe har set.  I det mindste har du her overgået andre i det, Piculell.

/S
05.02-2007 | 09:53 af (Slettet bruger)
Faktisk tror jeg, Piculell, du har ret.
 
05.02-2007 | 10:22 af Symbiosen
Jamen, Jensen og Piculell, hvad har I at have det i? Hvor er den rygende pistol?

/S
05.02-2007 | 10:24 af (Slettet bruger)
Vores tro er stærk.
 
05.02-2007 | 10:45 af Claus Piculell
Hej Symbiose

Det er ikke en "konspirationsteori", men en motiv-analyse eller -hypotese.

At spørge efter "en rygende pistol" i den forbindelse giver ikke rigtigt mening. Sagen er jo ikke lig med, at der er begået et mord ... det skulle da lige være på sandheden og den større historie! ;)

vh

CP
 
05.02-2007 | 11:01 af Symbiosen
Piculell, hvad er forskellen på en konspirationsteori og en "motiv-analyse/hypotese"?

/S
05.02-2007 | 11:01 af Symbiosen
Er det ikke bare ordkløveri?

/S
05.02-2007 | 11:10 af Claus Piculell
Forskellen mellem konspirationsteorier og en analyse af det sandsynlige motiv for en bestemt adfærd er blandt andet, at en konspiration som regel omfatter flere, hvis ikke vedkommende er skizofren, mens en motiv-analyse sagtens kan omfatte blot en aktør.

vh CP
 
05.02-2007 | 11:11 af Claus Piculell
Hej Jensen

Sammen er vi stærke i vores tro

- ikke mindst nu da vi er to ...! ;)

vh CP
 
05.02-2007 | 11:14 af Symbiosen
Piculell, en eller flere - det er stadig bare tågesnak!

/S
05.02-2007 | 11:21 af Claus Piculell
Hej Symbiose

Det er bestemt ikke "bare tågesnak", men i sådanne analyser kan man fremlægge en fornuftig logik med fornuftig dokumentation for det, der kan dokumenteres, sådan at analysen bliver sandsynliggjort, og det er det, der er sket ovenfor - efter bedste evne.

vh CP
 
05.02-2007 | 11:22 af Claus Piculell
PS!

I øvrigt kan selv videnskab ikke BEVISE, men i sidste ende kun mere eller mindre sandsynliggøre.

vh CP
 
05.02-2007 | 11:25 af Symbiosen
Piculell, påstår du nu at dit skriveri er videnskab?

/S
05.02-2007 | 11:31 af Claus Piculell
Hej Symbiose

Tålmodighed skulle jo være en dyd ...

Nej, jeg mener ikke, at mit "skriveri" er videnskab, men jeg forsøger at tænke og skrive logisk og at dokumentere.

Det gør man også i videnskab, blot meget bedre og under streng kontrol, og så har man en række principper for, hvordan sandheden af teorier og hypoteser kan efterprøves.

Det er blandt at opstille falsifikationskriterier, altså at uddrage en påstand, som følger af teorien, og så sige, at så længe den ikke er modbevist, er teorien sand.

Uanset om du tæller 1000 hvide svaner, kan du aldrig med sikkerhed vide, at ALLE svaner er hvide,  for nr. 1001 kan være en anden farve.

Men du kan blive enig med andre videnskabsfolk om at fastslå, at indtil man ser en ikke-hvid svane, er ALLE svaner hvide.

vh CP
 
05.02-2007 | 13:01 af Claus Piculell
Hej Catherine

Jeg deler ikke din holdning til DR og dokumentaren: DR har en vigtig opgave som et fyrtårn i "den fjerde statsmagt" med at være kritisk over for statsmagten, herunder den til enhver tid siddende regering.

Jeg er enig i, at det er godt, at Nyhedsavisen tillader kritik, men det står stadig tilbage at få at se, hvor meget de lytter til den.

vh

CP
 
05.02-2007 | 15:53 af Claus Piculell
Hej Alpha

Jeg synes, at det bliver endnu mere betændt, hvis det har den økonomisk-strategiske baggrund, som jeg har analyseret mig frem til ovenfor.

Det mangler både du og Catherine at forholde jer til.

vh CP
 
05.02-2007 | 15:55 af Claus Piculell
Hej igen Catherine

Jeg er ved nærmere eftertanke blevt temmelig bekymret over holdningen bag dine næsten truende ord: "DR skal passe på med deres perfide dokumentar film", og bekymringen bliver ikke mindre af, at det i grunden er det samme, som Fogh har sagt, blot mere afpudset.

Mener du, at DR skal underkastes politisk kontrol?

vh CP
 
05.02-2007 | 16:15 af Claus Piculell
Hej Alpha

Tak for din forholden dig. ;)

Skønt frygteligt fristet, så skal jeg nok lade være med at tippe Trads, Simon A eller Lars Fogt om, at du ikke tiltror dem evne til at tænke strategisk ...

Men jeg tror nu, at du undervurderer mindst én af dem. Godt nok sidder den gamle ræv Svend Dam i baggrunden som adm. direktør, men Trads var ikke kommet så vidt så relativt hurtigt, hvis han ikke kunne tænke strategisk.

Til gengæld har du helt ret i, at næste omgang sandsynligvis ikke vil gælde DR, i hvert fald ikke direkte, men den bedste test - falsifikationsprøve - af min teori bliver at se, hvordan det udvikler sig over tid.

Sagt en anelse polemisk: Hvornår de næste gang føler behov for at "afsløre", at DR har sat et komma forkert ...

vh CP
 
05.02-2007 | 19:42 af Korporal69
@BOS:

Men der ingen konspirrations teori i det møg mange på den anden side har lukket ud om DR?
07.02-2007 | 18:45 af Claus Piculell
Hej John

Hø hø, ja egen medicin kan være svær at sluge! ;)

vh

CP
 
07.02-2007 | 18:45 af Claus Piculell
PS:

I øvrigt undskyld det sene svar, John, men jeg er forkønet i denne tid.

vh

Claus
 
21.02-2007 | 00:02 af J.S.Nielsen
Kære hr. Piculell

En yderst interessant analyse.

Skræmmende, hvis den er sand.

Med venlig hilsen

J.S.Nielsen
 SKRIV KOMMENTAR
Du skal være logget på for at kommentere.
Gratis nyhedsbrev
Vejret i dag | Danmark 18°
Powered by AccuWeather
Annonce
MEST POPULÆRE PÅ AVISEN.DK forrigenæste