Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

"De stakkels drenge"

20. december 2010 16:06
Visninger  [2304 ]   Debat  [44 ]

opdateret 22.12.10 kl. 13.06

- kommentar til artiklen:
Drenge rammes af tidlige karakterer

Man bliver lidt træt af at høre om "stakkels drenge" - især fra kvindelige forskere og pædagoger, der om nogen er med til at fremme østrogenfimsen i folkeskolen og har stået forrest i kampen for at forringe fagligheden, mens alle elever blev 'ligestillede' ved at sidde i rundkreds med gruppearbejde på gulvet ...

Der må kunne findes en gylden middelvej mellem Danmarks falske "lighedsskole" - og så andre landes benhårde opdeling af skolebørn fra de dårligt kan gå. Enhedsskolen - at alle børn grundlæggende går i én samlet FOLKEskole på tværs af økonomiske, sociale og kulturelle skel - er det helt afgørende at forsvare og faktisk også genetablere i et vist omfang.

Måske skal der en skolebus-ordning til som i USA - kulturernes smeltedigel, hvor elever netop hentes fra alskens forskellige kvarterer og køres til en kommunalt bestemt fælles folkeskole?

Og meget andet kan og må der mildt sagt gøres bedre.

Hvad angår karakterer, så kæmper venstrefløjen og østrogenlærerne mod vindmøller! Og de skader faktisk dem, de påstår at ville hjælpe. Man hjælper ikke svage elever ved at prøve at skjule for dem, at de er svage - man hjælper dem ved at pege på veje til forbedring og motivere til det.

Så længe karakterer (vejledende eller ej) indgår i en fornuftig sammenhæng, kan hjælpe også de svage drenge, og er led i en generel genoprustning af folkeskolen og dens faglighed med såvel ressourcer som reformer, er de faktisk en ganske fornuftig del af evalueringen.

Det må her vedgås, at det nok værst tænkelige tidspunkt at indføre karakterer på for drengenes vedkommende så til gengæld er netop omkring de 12 år, fordi her sætter deres pubertet ind, og der er "lukket pga. ombygning" de næste par år.

Til gengæld er drenge mere konkurrencebetonede end piger - hvis de får lov til at være det midt i østrogendominansen - så måske skulle man indføre et helt enkelt og relativt afslappet karakter- og udtale-system allerede fra 1. klasse?

F.eks. karaktererne ABC, når ungerne nu alligevel lærer den slags ...?

Derudover skal forældrene holde op med at forvente, at lærerne også gør DERES arbejde, og i stedet opdrage deres møgunger til at holde kæft og høre efter ind imellem. Derudover skal de REELT vise deres børn, at de har respekt for barnets lærere, så barnet kan gøre som de gør og ikke blot som de siger, når forældrene formaner børnene, at de skal respektere deres folkeskolelærere.


Hvis lærerne så får lov til at lære to fag ordentligt frem for fire (halv)dårligt samt får et par timer betalt for at følge fagligt med, så kunne folkeskolen måske komme op af sumpen.

Del på Facebook
20.12-2010 | 16:30 af Finn M
Hej Claus jeg mener du har ret et langt stykke hen ad vejen. Jeg ser gerne en slags konkurrence på karaktergivning allerede fra første. Jeg giver dig serdeles ret i den sidste med opdagelsen. Men den med:Det må vedgås, at der faktisk godt kan være et problem for drenge med karakterer netop omkring de 12 år, fordi her sætter puberteten ind, og der er "lukket pga. ombygning" de næste par år. Den går ikke. Jeg har to drenge og har ikke oplevet det. Jeg tror opdragelse har en meget vigtigere rolle at spille. Det er klart at hvis både forældre og lærer ønsker denne undskyldning tager eleven den til sig omgående. Jeg tror ikke på den!!!
 
20.12-2010 | 17:54 af Claus Piculell
Hej Finn
Tak for de pæne ord og den logiske modsigelse. Du bør lægge mærke til citattegnene omkring ordene "lukket pga. ombygning". Jeg har snuppet udsagnet fra Christine Felthausen, tror jeg nok, og overdrivelse kan som bekendt fremme forståelsen. Vi kan vist godt blive enige om, at drenge bliver ret forandrede i løbet af puberteten, og at der som regel kommer en form for oprør - ikke mindst mod faderskikkelsen og evt. mod andre autoriteter.
Derudover kan du formentlig selv huske, at visse ting vokser frem såvel fysisk som psykisk, og at et kraftigt forøget hormonniveau m.v. fremmer en nær-autistisk besættelse af det andet køn (som regel) som mystiske utilnærmenlige seksualobjekter. Det må jo i vist omfang virke distraherende.
Det sidste kommer, hvis du vil undskylde udtrykket, for nogle først i fuldt udspring lidt efter de 12 år, og det kan jo være, at dine drenge er lidt sene på den her.
Omvendt så må jeg give dig ret i, at drenge uanset alder aldrig er lukkede oven i hovedet uanset mængden af ombygning. Logik, kompetence, argumenter og andet kan stadig godt nå frem - til tider hurtigere og til tider langsommere.
Men det forekommer mærkeligt, at hvis man netop vil sænke alderen for karaktergivning, at man så vælger netop 6. klasse, hvor det altså er sandt, at det vil ramme drengene hårdere end pigerne i det næste par år, hvor pigerne netop er mere modne end drengene.
Til gengæld er det yderst fornuftigt at give karakterer i ALLE fag og fornuftigvis give karakterer i alle fag, så alle fag får betydning, også sløjd - og håndgerning samt idræt og formning (og min egen svaghed: skriveorden).
Jeg kan ikke se den store fare ved karaktergivning kombiineret med en kort udtalelse, hvis det netop er et helt simpelt system, og lur mig, om ikke snart drenge vil konkurrere for at gå fra B+ til A- ... Det betyder to ting: De lærer mere, og de får mere respekt for læreren. Hvis forældrene så kan holde op med at nedgøre lærere i hjemmet, så kunne det være med til at give lærerne en tiltrængt (kompetence-)autoritet tilbage.
vh CP
 
 
20.12-2010 | 19:54 af Isabelle Mandel
Kommentar er blevet slettet.
 
 
20.12-2010 | 19:56 af Isabelle Mandel
"Man bliver lidt træt af at høre om "stakkels drenge" - især fra kvindelige forskere og pædagoger, der om nogen er med til at fremme østrogenfimsen i folkeskolen og har stået forrest i kampen for at forringe fagligheden, mens alle elever blev 'ligestillede' ved at sidde i rundkreds med gruppearbejde på gulvet ..."

Hvor er det dejligt at få cadeau for alt det arbejde lærerne gør.
Hvor er det dejligt at mærke respekten for, at man gør sit ypperste - også selv om man ikke får penge for en hel del af det.
Hvor er det dejligt at se, hvordan folkeskolen er blevet bedre og bedre igennem de seneste ti år p.gr.af intensiveret kontrol og mistillid???.
Det er GODT, at "østrogenfimsen" er forsvundet, så en masse brave hanner, har fået lyst til at være med til at sikre Danmarks fremtid. Nåh nej - det er der desværre ikke så mange hanner, der gider. Lønnen og arbejdsvilkårene er sgu for dårlige. Æv. Det må være østrogenfimsernes skyld.
Kors i bagdelen!!!
 
 
20.12-2010 | 21:34 af Bitten B.
"Det må være østrogenfimsernes skyld."

Det er jeg bange for, at det er. For lærerlønnen røg ned i takt med at flere og flere kvinder valgte lærerfaget. Og kvinder skal SGU da ikke have ligeså meget i løn som mænd. Netop det fag er et rigtig godt eksempel på samfundets syn på kvinder som arbejdskraft.
 
20.12-2010 | 21:52 af Claus Piculell
ikke kun lønnen, men også respekten, Bitten. Jeg er nu ikke sikker på, at det alene har med kvindernes fortsatte indtog at gøre - dte kunne lige så godt have at gøre med lærerens nuværende rolle som 'kammerat' og 'konsulent'.
 
 
20.12-2010 | 21:52 af Claus Piculell
ikke kun lønnen, men også respekten, Bitten. Jeg er nu ikke sikker på, at det alene har med kvindernes fortsatte indtog at gøre - dte kunne lige så godt have at gøre med lærerens nuværende rolle som 'kammerat' og 'konsulent'.
 
 
20.12-2010 | 21:52 af Claus Piculell
ikke kun lønnen, men også respekten, Bitten. Jeg er nu ikke sikker på, at det alene har med kvindernes fortsatte indtog at gøre - dte kunne lige så godt have at gøre med lærerens nuværende rolle som 'kammerat' og 'konsulent'.
 
 
20.12-2010 | 21:53 af Claus Piculell
ikke kun lønnen, men også respekten, Bitten. Jeg er nu ikke sikker på, at det alene har med kvindernes fortsatte indtog at gøre - dte kunne lige så godt have at gøre med lærerens nuværende rolle som 'kammerat' og 'konsulent'. vh CP
 
 
20.12-2010 | 21:53 af Claus Piculell
ikke kun lønnen, men også respekten, Bitten. Jeg er nu ikke sikker på, at det alene har med kvindernes fortsatte indtog at gøre - dte kunne lige så godt have at gøre med lærerens nuværende rolle som 'kammerat' og 'konsulent'. vh CP
 
 
20.12-2010 | 21:53 af Claus Piculell
ikke kun lønnen, men også respekten, Bitten. Jeg er nu ikke sikker på, at det alene har med kvindernes fortsatte indtog at gøre - dte kunne lige så godt have at gøre med lærerens nuværende rolle som 'kammerat' og 'konsulent'. vh CP
 
 
20.12-2010 | 21:53 af Claus Piculell
ikke kun lønnen, men også respekten, Bitten. Jeg er nu ikke sikker på, at det alene har med kvindernes fortsatte indtog at gøre - dte kunne lige så godt have at gøre med lærerens nuværende rolle som 'kammerat' og 'konsulent'. vh CP
 
 
20.12-2010 | 21:53 af Claus Piculell
ikke kun lønnen, men også respekten, Bitten. Jeg er nu ikke sikker på, at det alene har med kvindernes fortsatte indtog at gøre - dte kunne lige så godt have at gøre med lærerens nuværende rolle som 'kammerat' og 'konsulent'. vh CP
 
 
20.12-2010 | 21:53 af Claus Piculell
ikke kun lønnen, men også respekten, Bitten. Jeg er nu ikke sikker på, at det alene har med kvindernes fortsatte indtog at gøre - dte kunne lige så godt have at gøre med lærerens nuværende rolle som 'kammerat' og 'konsulent'. vh CP
 
 
20.12-2010 | 21:53 af Claus Piculell
ikke kun lønnen, men også respekten, Bitten. Jeg er nu ikke sikker på, at det alene har med kvindernes fortsatte indtog at gøre - dte kunne lige så godt have at gøre med lærerens nuværende rolle som 'kammerat' og 'konsulent'. vh CP
 
 
20.12-2010 | 21:53 af Claus Piculell
ikke kun lønnen, men også respekten, Bitten. Jeg er nu ikke sikker på, at det alene har med kvindernes fortsatte indtog at gøre - dte kunne lige så godt have at gøre med lærerens nuværende rolle som 'kammerat' og 'konsulent'. vh CP
 
 
20.12-2010 | 21:53 af Claus Piculell
ikke kun lønnen, men også respekten, Bitten. Jeg er nu ikke sikker på, at det alene har med kvindernes fortsatte indtog at gøre - dte kunne lige så godt have at gøre med lærerens nuværende rolle som 'kammerat' og 'konsulent'. vh CP
 
 
20.12-2010 | 21:53 af Claus Piculell
ikke kun lønnen, men også respekten, Bitten. Jeg er nu ikke sikker på, at det alene har med kvindernes fortsatte indtog at gøre - dte kunne lige så godt have at gøre med lærerens nuværende rolle som 'kammerat' og 'konsulent'. vh CP
 
 
20.12-2010 | 21:53 af Claus Piculell
ikke kun lønnen, men også respekten, Bitten. Jeg er nu ikke sikker på, at det alene har med kvindernes fortsatte indtog at gøre - dte kunne lige så godt have at gøre med lærerens nuværende rolle som 'kammerat' og 'konsulent'. vh CP
 
 
20.12-2010 | 21:56 af Lars Nunnegaard
6 er nok.
 
 
20.12-2010 | 22:17 af Claus Piculell
Hej Lars
Ja, undskyld, men Avisen.dk's system responderede ikke, så jeg klikkede igen - og igen ...
 
 
20.12-2010 | 21:08 af Lars Nunnegaard
Hvor får du rundkredsen i folkeskolen fra.
Reelt har vi en fremragende skole, hvis vi istedet for PIS A , åler på selvstændighed, kreativitet og fantasi , når de går ud. Der vil altid være en restgruppe.
Folkeskolen er egentlig formiddabel.
 
 
20.12-2010 | 21:21 af Claus Piculell
Hej Isabella og Lars
Hvor har jeg rundkredsen i folkeskolen fra? Det er en metafor! Og en retorisk vending: "ligestillede i gruppearbejde på gulvet".
Jeg har hele mit liv været uenig med dem, der også i 70'erne krævede opløsning af fagene og al undervisning lagt ind projekt- og grupperarbejde. Jeg kæmpede mod dem i LOE, DGS og DSF, og jeg vil kæmpe mod dem, idtil jeg dør. For jeg har set gode venner blive spist af med venstrehåndundervisning, som fik drees forældre til at sige nej til selv en elementær videre ungdomsuddannelse.
Min grund var og er, at bogligt svage elever bliver sat af på den måde.
Og hvad er konklusionen efter 30 års "reformpædagogik? At de bogligt svage elever er sat af endnu mere end før, mens middelklassens og de veluddannedes unger hygger sig i grupper med deres ven læreren, mens de sammen laver en rapport, som ingen ved hvordan kom i stand, og som ingen ved hvem der har lært hvad af.
Nok er nok!
Selvfølgelig skal eleverne i folkeskolen lære andet end fag. Selvfølgelig skal der være gruppearbejde og opmuntring af kreativitet, Selvfølgelig skal karaktererne ikke være det mest vigtige.
Men vi skal have en folkeskole, hvor man mødes på tværs af sociale skel, og hvor de svage elever får en ægte hjælp.
Med jeres forsvar for den nuværende folkeskole står I for det modsatte!
vh CP
 
 
20.12-2010 | 21:31 af Lars Nunnegaard
Nej Claus,
Jeg forsvarer ikke en statisk folkeskole. Jeg er enig i at grundfagene, dansk og matematik er det værktøj man skal bruge til andre fag. Og et fag skal læres og forstås i sammenhæng med andre fag. Geografi kræver også matematik, fysik ligeså osv.
Derfor går jeg ind fo at fagene styrkes, men desuagtet er vore elever mere kreative end selv kineserne,men det betyder jo ikke vi ikke kan gøre det bedre.
Men bedømmelser som indeholder , hvad man mangler er et must. Læringsstilene er en del af dette.
Den skole jeg gik i var karakterer og eksamener fra 1. klasse, senere terminsprøve på terminspøve, udenadslære som først gav forståelse i 3 G og senere. Lad os få en sammenhængende viden med kreativitet for øje.
 
 
20.12-2010 | 21:42 af Bitten B.
Og så MÅ man jo nok acceptere at ca 16% har en IQ under 85. De er der, og ingen kan trylle.

http://www.matriarq.dk/intelligens.html
 
20.12-2010 | 21:44 af Lars Nunnegaard
Bitten B
Ja bionomalkoefficienten kan ikke laves om. I følge Hardy Weinberges lov er summen af gener konstant i en population, derfor.
 
 
20.12-2010 | 21:50 af Claus Piculell
Beklager, men Weinberger lyder som en klaphat. Bevares, jeg er jo efterhånden misantrop, men skal man tro på fremtiden - og historien, så er menneskeheden trods alt blevet lidt klogere på nogle ting. At det ikke skulle reflekteres i generne i det lange løb strider mod den kendsgerning, at vi hoppede ned fra træerne.
 
 
20.12-2010 | 21:54 af Lars Nunnegaard
Man kunne også sige at summen af forskellige livsvilkår er konstant. Og det er jo der vi skal ændre til det bedre.
 
 
20.12-2010 | 22:02 af Claus Piculell
Beklager, men det er heller ikke rigtigt. Vækst på kloden er ikke et nulsumsspil. Hvordan holdt vi ellers op med at have bananer som hovedfødekilde og blev altædende. Og hvordan fik mennesket (trods alt) en abstrakt bevidsthed, som ingen andre dyr har?
 
 
20.12-2010 | 22:07 af Lars Nunnegaard
Claus,
Mennesket udviklede sig vel. Men nogen blev ladt i stikken. Det betyder nødvendigvis ikke, at det ikke kan ændres.
 
 
20.12-2010 | 22:40 af Bitten B.
Tja det ved jeg da ikke Claus. Hvorfor er procentfordelingen mellem de 2 køn konstant på kloden. Er der krig i et land, så mange drenge dræbes, fødes der flere drenge andre steder i verden. Hvem kan forklare det?
 
21.12-2010 | 18:50 af Claus Piculell
Hej Bitten
Undskyld at jeg overså din kommentar i går.
Du modbeviser faktisk ikke min pointe, tværtimod, nemlig at vækst ikke er et nulsumsspil. Hvis det var det, ville mænd efterhånden være blevet udryddede på jorden, fordi 1) der alt andet lige er døde flere af dem i krige og 2) mænd er det svage køn, der dør flere drenge under 1 år og mænd dør tidligere. Men sociale behov sætter sig faktisk spor i genitikken, og derfor fødes der nogle procent flere drengebørn end pigebørn ...
vh Claus
 
 
20.12-2010 | 22:13 af Claus Piculell
Nu er vi enige! :-)
 
 
20.12-2010 | 22:20 af Lars Nunnegaard
Claus,
Så ld os ændre det sammen. Åh ja, da jeg studerede et High School projekt i Chicago, lavede de et high scoop for de de ufaglærtes børn med ekstra indsats , ekstra undervisning og opfølgning for at løfte denne gruppe. Et lignende projekt blev gennemført i New York. Alt for at bryde den sociale arv. Det lykkedes til dels for en mndre gruppe. Det betyder ikke, at det ikke kan lykkes for en større gruppe. Metoderne er afgørende.
 
 
20.12-2010 | 22:17 af kirsten hansen
Hmm. Aber er nu ret intelligente, de taler bare et andet sprog!
Men jeg tror , at det Nunne mener er, at der tabes for mange børn på gulvet, dels på grund af fattigdom og på grund af, at mange forældre er faldet ned i dyndet!
Uden mad og drikke duer helten ikke! Og som tiderne er, hvor folk må gå tiggergang for at få lidt Julehjælp - hvem er skykd i det? Dem der sidder i toppen og har deres på det tørre!
Har jeg misforstået Nunne?
 
 
20.12-2010 | 22:23 af Lars Nunnegaard
Kirsten
Nej, du har intet misforstået.
 
 
20.12-2010 | 22:28 af Claus Piculell
Jamen herregud, hvis det du mente bare var, at den økonomiske ulighed er mindst lige så alvorlig som den såkaldt sociale (boglige) ulighed, så er jeg da rørende enig!
 
 
20.12-2010 | 22:31 af Lars Nunnegaard
Claus,
Nemlig!
Dog har vi en restgruppe med hjerneskader og kromzonfejl. Men den har vi vel ikke tænkt os at bringe i spil. Og dog, de ka jo også lære, om end ikke det samme.
 
 
20.12-2010 | 22:27 af kirsten hansen
tak Nunne:)
 
 
21.12-2010 | 12:10 af Mia Dane
Bare lige et par spørgsmål:
Hvordan skal jeg som lærer give en karakter til den knægt (eller pige), hvis faglige selvværd er på nul? Ordblind, vokset op hos sin junkie-mor med ansvar for en lillebror uden overskud til at lære at læse. (drengene skulle naturligvis ikke være blevet så længe hos deres mor, men så langsomt arbejder vores system desværre). Knægten var i 6. klasse på 1. klasses niveau. Tror du hans faglige selvværd vokser af, at jeg giver ham -3 eller 02, fordi han bare er så elendig til at læse og stave. Kan jeg så give ham 12, fordi han er enorm god til at få grupper til at samarbejde... og fordi han som et af ganske få børn kan tage hensyn og lytte...nårh nej - det står jo ikke som konkret mål i folkeskoleloven, så det kan jeg desværre ikke anerkende ham på - i hvert fald ikke synligt. Jeg hadede hadede hadede at skulle give karakterer. Ikke til de dygtige elever, men til dem der ikke kunne. Så i stedet skrev jeg kommentarer, hvor jeg havde fokus på det positive - med plads til udviklingspunkter. Og heldigvis kunne ingen forlange at jeg gav karakterer i 6.klasse, for det stod ikke i loven! Sådan gjorde jeg de få år, jeg orkede at være folkeskolelærer. Nu arbejder jeg hos en privat virksomhed, hvor jeg har fri, når jeg kører hjem. Hvor jeg ikke behøver bekymre mig om, at lille Solajma får den hjælp hun har brug for, når farmand boller med hende og hendes søster... underretningen er lavet, så må vi se hvor hurtigt systemet kan hjælpe pigerne... om de når det - eller om de også må nøjes med -3 og 02 fordi de havde hovedet fyldt med problemer og bekymringer i de år, hvor de egentlig bare skulle lege og lære.
Jeg vil ikke være med til karakterer før 8. klasse, før der er ryddet op i børns liv - så det bliver realistisk for dem at opleve karakterer som noget reelt og fremadrettet!
 
21.12-2010 | 15:14 af Claus Piculell
Hej Mia
Jeg anerkender fuldt ud, at der er problemer med mit forslag, men det er der med alt - også folkeskolen nu. Derudover argumenterer du altså mod noget, som jeg ikke har skrevet, nemlig at man skulle bruge det officielle karaktersystem fra 1. klasse. Jeg foreslår netop, at man bruger karaktererne A og B og C, og at de bliver ledsaget af en udtalelse / evaluering, og dermed bliver karakterne en del af vejledningen.
Hvordan skal du evt. løse det konkrete problem? Ved dels af give karakter for faglige og for sociale kvalifikationer, så drengen får et C og et A, hvilket giver B, og ved at skrive i din evaluering, hvad han kan gøre for at gå fra C til B i det faglige.
vh Claus
 
 
21.12-2010 | 15:22 af Claus Piculell
Jeg vil godt lige understrege, at ovenstående indlæg er et hurtigt indlæg i en meget alvorlig debat, og at det er mindre gennemarbejdet end med min sædvanlige standard, samt mere polemisk i sin retorik end min sædvanlige standard.
Jeg skriver ikke dette for at trække noget som helst i land, men for at folk forstår, at når jeg bruger ord som "rundkreds" eller foreslår et konkret vejledende karaktersystem fra 1. til 7. klasse, så er det ikke dybt gennemtænkt i sine konkrete detaljer.
Hvad der derimod er gennemtænkt er, at venstrefløjen og østrogenlærerne (der var den igen!) skal slappe lidt af over for forslag om karakterer. Man hjælper ikke svage elever ved at prøve at skjule for dem, at de er svage - man hjælper dem ved at pege på veje til forbedring og motivere til det.
Så længe karakterer (vejledende eller ej) indgår i en fornuftig sammenhæng, kan hjælpe også de svage drenge, og er led i en generel genoprustning af folkeskolen og dens faglighed med såvel ressourcer som reformer, er de faktisk en ganske fornuftig del af evalueringen.
Det er ret typisk for debatten om folkeskolen generelt og debatten her specifikt, at ingen har forholdt sig til mine andre forslag, f.eks. at lærerne skal lære to fag godt frem for fire (halv)dårligt.
vh CP
 
 
22.12-2010 | 19:31 af Mia Dane
Hej igen
Du har ret - jeg havde i hvert fald ikke lige kommenteret på de to linjefag frem for fire. Det kan jeg jo så gøre nu :-)
Jeg blev lærer, da man skulle læse 4 linjefag - og det var helt hen i vejret. Man blev halvt uddannet i fagene, frem for at lære færre fag dybt. To linjefag er nok! Og så meget mere om samtale teknikker, konflikthåndtering, kommunikation etc. I mit første år som lærer, underviste jeg i alle mine linjefag, samt tre jeg var ikke var uddannet i - så stakkels elever og deres mangel på læring!
Et alternativt karaktersystem, som du foreslår, kan jeg også tilslutte mig. Så længe det virker motiverende og ikke hæmmende. Og lærerne bliver uddannet i at bruge det korrekt! Og nu jeg er ved lærerne og uddannelse, kunne man måske også overveje at blive lidt mere selektiv i, hvem der overhovedet kan få lov at uddanne dig. Jeg har oplevet flere studerende, som i min optik slet slet ikke egner sig til at arbejde med børn - eller mennesker i det hele taget. Men seminarierne taber penge, hvis studerende ikke gennemfører, hvilket jeg tænker, kan være en af årsagerne til, at de dårlige slipper igennem. At være lærer er faktisk et ret samfunds-grundlæggende fag (det kan man ikke sige, jeg ved det godt). Man præger mennesker i en tidlig alder og gennem nogle vigtige år. "Yanget" i det er at man samtidig risikerer at præge negativt. Og siden lærere - og pædagoger, er så meget sammen med vores børn - burde det så ikke kun være de bedste, som får lov at passe på dem. For vores skyld, som forældre. Og for samfundets skyld i det hele taget. Og det var kun et punkt på min dagsorden over steder at starte en ændring i folkeskolen :-) Vil altså lige indskyde, at der findes en trilliard gode, ildsjæle-agtige lærere derude.
 
22.12-2010 | 19:49 af Claus Piculell
Hej Mia
Jamen så er vi ret enige. Jeg ville dog overveje at nedtone "andre fag" og så give mere tid til linjefag og pædagogik. At der er engagerede lærere derude tvivler jeg slet ikke på - og heller ikke det andet.
Glædelig jul
vh Claus
 
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl
Claus Piculell


Nutcracker er min hovedblog og relativt seriøs.
På Spydet er min satireblog og helst useriøs!


Mit personlige hovednetsted er her:
Claus Piculell - Nutcrackers hjem

Nutcracker (nogle gange Nøddeknækker) har generelt været mit pseudonym på nettet næsten fra starten, dvs. ca. år 2000.

Nutcracker er min hovedblog og relativt seriøs. På Spydet er min satireblog og helst useriøs!
Indlæg | 128 | 197.094 | 954
Siden | 12. oktober 2006 20:30
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites