Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

CP: Tillykke, Obama – nu skal du slå McCain

7. maj 2008 06:59
Visninger  [2004 ]   Debat  [33 ]
 

Med den store sejr i North Carolina og det tætte løb i Indiana må Obama nu vurderes som sikker på at vinde det Demokratiske partis nominering. Det er næsten ligegyldigt, om Hillary trækker sig nu, men hun bør som et minimum meddele, at hun indstiller sin kampagne. Til gengæld bør Obama række hånden frem og officielt tilbyde hende posten som de facto nr. 2 i sin regering, som udenrigs- eller finansminister og/eller som vicepræsident med sin egen portefølje, f.eks. uden- eller indenrigspolitisk koordinator.

 

Af Claus Piculell

 

Hvis nogen havde sagt ved begyndelsen af 2008, at Republikanerne måske kunne gå hen og genvinde Det hvide hus, ville latteren ikke ende have taget. Men da havde man ikke taget højde for, at deres kandidat blev John McCain, og at den Demokratiske nominering ville blive så opslidende og hård - noget begge kampagner er ansvarlige for.

 

John McCain er den perfekte kandidat for Republikanerne, fordi han appellerer stærkt til midtervælgerne og dem, der normalt ikke stemmer – lidt som Obama ikke mindst har vundet i kraft af sin evne til at mobilisere de unge vælgere. McCain er kendt for at være sin egen mand og er mange gange gået mod præsident Bush, hvilket mildt sagt vil gavne ham nu. McCains problem vil være at mobilisere de Republikanske kernevælgere, der er blevet stadig mere konservative, men det kan formentlig løses ved valg af en højrevendt – og dybt kristen - vicepræsident og at pege på, at alternativet for de konservative vælgere er værre ...

 

Omvendt er det en kendsgerning, at Obama har haft svært ved at vinde de vælgere og de stater, der skal til for at slå en republikaner og især McCain. Det gælder dels de store stater, der som regel er på vippen, og hvor Clinton da også står en hel del bedre mod McCain end Obama. Faktisk har Clinton nu et stykke tid stået bedre på landsplan mod McCain i et gennemsnit af målinger, og ironisk nok har hun netop indhentet Obama på landsplan i Demokraternes kapløb. Det gælder dels de gamle Demokratiske kernetropper fra den hvide arbejder- og lavere middelklasse, som Bill Clinton vandt tilbage, efter at Reagan havde flyttet en del af dem over til republikanerne, og dertil de spansktalende vælgere, som faktisk sagtens kan gå til McCain, nu hvor Clinton har tabt.

Endelig er Hillary Clintons program efter min mening en hel del bedre og konsekvent end Obamas, der ærlig talt er en tynd kopi. Men Obama har det, som Kennedy også havde: Han giver folk håb, han har karisma - samt talegaver, og han har en personlig integritet, som skinner klart igennem. Til gengæld gennemførte Kennedy ærlig talt ikke særlig ikke nogen særlig positive forandringer som præsident, når man ser bort fra hjælpen til de sortes kamp. At Obama samtidig har folk, der er klar til at føre en nøjagtig lige så kynisk valgkamp som McCain og Clinton er noget, mange overser, men som ikke ubetinget er en ulempe, når amerikansk politik nu er, som den er.

Formentlig vil en Hillary Clinton som kandidat til udenrigsministerposten (eller en post som udenrigspolitisk vicepræsident) kunne skabe ro hos de vælgere, der med rette er lidt bekymrede over Obamas mangel på erfaring. Bush har vist, hvor store katastrofer en alt for naivistisk præsident kan afstedkomme. Hvis man så også kan Obamas offentlige persona sammen med et Clinton-inspireret program på indenrigspolitik, begynder det at ligne noget, der ikke blot kan forandre USA ved at give det en sort præsident og en meget stærk kvindelig frontfigur for første gang, men også en regering, der kan medføre vigtige og højst nødvendige forandringer i USA.

Obama bør komme med tilbuddet så snart som muligt, helst lige efter de sidste stemmer er talt op i Indiana. Han skal gøre det for sin egen skyld, og fordi han har pligt til at gøre sit bedste for at forene det Demokratiske parti. Og af de samme grunde har Hillary pligt til at sige ja.

 

Del på Facebook
07.05-2008 | 07:38 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
07.05-2008 | 08:30 af Lars Nunnegaard
Under alle omstændigheder har Demokraterne brugt mange kræfter på hinanden. Spørgsmålet er om de er så splittede, at det er for nemt for Republikanerne.
 
 
07.05-2008 | 08:42 af Erik Willumsgaard
Rigtigt god analyse, Claus Piculell!
 
 
07.05-2008 | 08:51 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
07.05-2008 | 09:27 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
07.05-2008 | 10:14 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
07.05-2008 | 10:30 af Claus Piculell
Ovenstående artikel er omarbejdet til engelsk og netop publiceret på OhMyNews International:

"Congratulations, Obama – now give the US a black president!"

http://kortlink.dk/cpOMNIobama/58mr

vh CP
 
 
07.05-2008 | 10:31 af Claus Piculell
Hej Erik

Ros fra dig er en stor ting.

Tak!

vh Claus
 
 
07.05-2008 | 10:33 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
07.05-2008 | 10:35 af Claus Piculell
Hej Jakob

Jeg har også en vis skepsis over for Obama, og jeg synes også, at det skinner igennem i artiklen ovenfor, men skal det stå klarere, så læs f.eks. min artikel fra 4. maj:

"Obamamania nu på grådens rand"

http://kortlink.dk/NaCpObamajamre/58mw

"Silly Season på dansk ..."

http://kortlink.dk/NaCpdanskSS/58mx

vh CP
 
 
07.05-2008 | 10:39 af Claus Piculell
Hej Poul

Du tager fejl, hvis du tror, at Obama ikke har kørt en professionel kampagne. Tværtimod har samlet tre gange så mange penge som Hillary, herunder fra Big Business, og han har brugt nøjagtig lige så beskidte tricks.

Læs nævnte artikler ovenfor, især den første.

Men du har ret i, at Obama er en spændende kandidat, og hvis han går sammen med Clinton og laver et både fornuftigt og realistisk program - hvor hun faktisk trækker ham til venstre indenrigspolitisk - så kan det blive rigtig godt.

vh Claus
 
 
07.05-2008 | 10:43 af Claus Piculell
Hej igen, Jakob

Du har ret i, at der i USA er tendenser til protektionisme, og at Obama har givet noget efter for dem. Men han har ikke bundet sig til dem, og man får ikke de mange penge fra big business, hvis man vil lukke for handlen.

Faktisk talte han og Hillary sig nærmere på hinanden vedr. NAFTA, hvor de nu er enige om, at den skal fortsætte, men at der skal nye punkter ind, der i højere grad beskytter amerikanske arbejdspladser - og det er der faktisk brug for.

Problemet vil blive løst helt, hvis han får Hillary med, og de laver en fælles platform, for hun skal nok få den balance rigtigt.

Jeg mener det faktisk, når jeg skriver i artiklen, at Hillary har det klart bedste program - og det mest til venstre, især på sundhed og social indstilling i en i øvrigt fornuftig økonomisk politik.

vh CP
 
 
07.05-2008 | 10:46 af Claus Piculell
Der indgår i øvrigt et nyt første afsnit efter den markerede intro i den engelske udgave, og den kan jeg passende anbringe her. Jeg oversætter den senere, hvis jeg får tid.

”Why is it over right now?” readers may well ask. Because the other times Hillary could come back and did. Convincingly. This time she not only lost the last state with more than a hundred delegates, but she lost it with a margin that makes the defeat a tremendous disappointment. And the last nail in her proverbial coffin is hammered in by her win by next to nothing in Indiana where it was her kind of electorate and where she led by 5-10% on the very eve of the primary. Thus, this is the ultimate setback. There are no more states of significance and Obama is not only leading but has had his own comeback here, so the super delegates will rally to him now.

vh

CP
 
 
07.05-2008 | 10:49 af Claus Piculell
Hej Jomfru5

Jakob har delvis svaret dig: Obama er ikke muslim, men kristen.

Det andet er en led løgn, der er spredt af højreorienterede bloggere, især Matt Drudge, som er en meget indflydelsesrig og højrevendt republikaner.

Af uransaglige grunde troede folk, også her på Avisen.dk, på Obama-folkenes spin om, at det var Hillary, der stod bag - hvilket selvfølgelig ville have været det største selvmål i nyere politisk historie. Det kan du evt. læse mere om i "Silly Season på dansk, som der er linket til ovenfor.

vh CP
 
 
07.05-2008 | 11:19 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
07.05-2008 | 13:57 af Bruce1
Vel er han så muslim, Claus, det kan man ikke slippe levende ud af når først man er det. Under alle omstændigheder er han skabs-muslim og dermed højst sandsynligvis islamist og dødsensfarlig for verden. Gud, hvor er amerikanerne naive...
 
 
07.05-2008 | 14:00 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
07.05-2008 | 14:18 af Claus Piculell
Obama har en sjælesørger gennem 30 år, og denne giftede ham til sin kone.

Det er den notoriske Reverend Wright, og en Reverend er ikke en imam. At Wright så er en noget spraglet herre er en anden historie.

vh CP
 
 
07.05-2008 | 14:20 af Emil Andersen
Bruce har ret, man kan ikke stole på de sortsmuskere.

Emil
 
07.05-2008 | 14:22 af Emil Andersen
Blokkere i USA mener at Obama vil indføre en særlig skat for de hvide og sætte mange af dem i fængsel og det er kun starten, at i ved det.

Emil
 
07.05-2008 | 14:24 af Claus Piculell
Bruce og Emil

Jeg ved ikke, om jeg skal kalde jer xenofober - og om I forstår ordet - eller racister. Måske skabsracister, Bruce? Nej, det er I for åbenlyse til ...

vh CP
 
 
07.05-2008 | 14:25 af Claus Piculell
I øvrigt, Emil:

Hvilke bloggere skriver det der vrøvl?

Må vi få mindst et eksempel?

vh CP
 
 
07.05-2008 | 15:50 af Ove Nielsen
"Tillykke, Obama – nu skal du slå McCain"

Deri er jeg enig

et interesant indlæg

mvh  Confucius
 
 
07.05-2008 | 16:06 af Ove Nielsen
07. maj 2008 14:20 af   Emil Andersen

"Bruce har ret, man kan ikke stole på de sortsmuskere."

tillad mig at omfrasere dette uetiske citat

"man kan ikke stole på mennesker der anser andre mennesker for "sortsmuskere"

Dermed således ikke - på dig

Dine fantasier og forestillinger vedr "at i bare ved det"

Er på linie med "sådan er de alle"

trist og kedeligt er denne kommunikationsform - plat i al sin enkelthed

således er din morale - dobbeltmoralen

mvh  Confucius
 
 
07.05-2008 | 16:18 af Bruce1
Claus kan ikke tillade sig at kalde folk racister, fordi man er dybt mistroisk overfor islam, sådan er det bare. Mistroen er så afgrundsdyb at den næppe står til at vende, for ser man nogen som helst seriøse tegn fra muslimer på de oprigtigt vil reformere deres tro? Nej er svaret, så hvem kan fornægte befolkningen i at være dybt skeptiske.
 
 
07.05-2008 | 16:26 af severn
Hvordan kan noen i fuldt alvor sige at McCain skal vinde? Han vil forsætte krigen i Irak i 100 år har han sagt. Det er bar Bush i en lidt mildere udgave.
 
07.05-2008 | 17:06 af Claus Piculell
Hej alle

Nu tager vi lige en kold skylle. Jeg drillede dig, Bruce1, og legede med ordet skabsracist, fordi du havde leget med ordet "skabsmuslim", men jeg kaldte dig faktisk ikke racist - selv om du ikke ligefrem er den mest muslimvenlige person i kongeriget.

Men jeg kan godt se, at jeg fik sat noget i gang, der ikke er særlig smart, og som i øvrigt afsporer debatten.

Så jeg sletter nu de mest hede indlæg og opfordrer til at koncentrere sig om artiklens emneområde: Hvad sker der i amerikansk politik, og hvad er det ønskeligt for danskere og andre mennesker der sker?

vh CP
 
 
07.05-2008 | 17:11 af Claus Piculell
Hej Confucius

Tak for rosen.

Hej Severn

Jeg er enig i, at McCain ligger tættere på George Bush, men det med 100 år var vist mest en talemåde, og jeg synes, at McCain har givet masser af eksempler på, at han er sin egen mand.

Det ændrer ikke ved, at hele verden og USA mildt sagt har brug for et mildere, mere socialt, mere inklusivt og mere internationalt forsonligt USA. Og det kan en fælles opstilling af Obama og Clinton bedst levere.

vh Claus
 
 
07.05-2008 | 17:57 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
07.05-2008 | 18:32 af Erik Willumsgaard
@CP

Ja, men dén må jeg jo så takke for!

Mvh

Erik W.
 
 
07.05-2008 | 19:28 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
07.05-2008 | 21:14 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
08.05-2008 | 21:46 af Terrorstat
Det er godt hvis Obama bliver valgt. Jeg tror inderligt, at han står for en forandring. Jeg er sådan set ligeglad med hvad Obama kommer til at betyde for Danmark... Der er trods alt forlk, der lever langt værre end her i Danmark. Danmark ville kunne klare sig stabilt, hvis det du siger, Jakob, er rigtigt. Det ville være helt henne i vejret, at vælge en republikaner igen. Det er sgu ved at blive historie- republikanere har det meget dårligt i omverdenen. Generalt har USA det meget dårligt i omverdenen. Men republikanere trækker meget tit, USAs popularitet en tand ned. På den anden side var Clinton noget af det værste der er sket for verdenen. Man sådan tror jeg ikke vi skal tænke. Vi skal ikke sætte Obama i forhold til Clinton. Og ej heller ikke McCain i forhold til Bush. Det er to helt nye MENNESKER, men stort set samme politik som sine forgængere.
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl
Claus Piculell


Nutcracker er min hovedblog og relativt seriøs.
På Spydet er min satireblog og helst useriøs!


Mit personlige hovednetsted er her:
Claus Piculell - Nutcrackers hjem

Nutcracker (nogle gange Nøddeknækker) har generelt været mit pseudonym på nettet næsten fra starten, dvs. ca. år 2000.

Nutcracker er min hovedblog og relativt seriøs. På Spydet er min satireblog og helst useriøs!
Indlæg | 128 | 197.093 | 954
Siden | 12. oktober 2006 20:30
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites