Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Åbent brev til Danmarks 2.G ere

18. februar 2008 07:26
Visninger  [1767 ]   Debat  [22 ]

Kære unge muslimske brødre

Jeg håber, at I vil give en hvid dansker en chance for at sige noget til jer – selv om I ofte har haft dårlige erfaringer med den slags ... Oven i købet er jeg et halvgammelt røvhul på 47 år, så det kræver virkelig noget af jer!

Som jeg opfatter det, er I dybt frustrerede over, at det officielle Danmark synes at vælte fordomme ned over jer og nærmest stemple jer som uønskede. Det er der en grund til, for det er lige, hvad man gør – bl.a. for at hente stemmer i den del af det hvide folkedyb, der er fjendtligt stemt over for jer! Og for at skabe den rette syndebuk-stemning til den lavkonjunktur, der er på vej, og hvor de af jer, som det lykkedes at få et job under højkonjunkturen, vil være de første til at blive sparket ud.

For jer må det synes, som om alt I gør er forkert. I og jeres kultur bliver udstillet som stort set kriminel, kvindefjendtlig, fundamentalistisk, analfabetisk på dansk og religiøst halvfascistisk. Den ene sag, hvor folk blandt jer bliver hængt ud, afløser den anden og har gjort det i mere end ti år.

At de fleste af jer taler det samme dansk som jeres jævnaldrende – med et par selvopfundne tilføjelser, og har gang i en god uddannelse med sigte på det, vi alle ønsker, nemlig et drømmejob, synes konstant at blive overset eller bagatelliseret. Det må gøre ekstra ondt, især når I på grund af jeres herkomst i mange år er blevet stillet bagest i køen.

Den berømte dråbe blev så ”Muhammed”-krise nr. 666, hvor en mistanke om et mordkomplot mod en af tegnerne af de over hele verden berygtede karikaturer førte til en udvisning af to ”fremmede” tunesere, som fik særbehandling ved ikke som alle andre at komme for en dommer, og en brændemærkning som ”terrorist” af en dansk ”fremmed” statsborger, som heller ikke kan få sin sag for en dommer og evt. blive renset for mistanke, men som blot blev sendt hjem for at vente på, hvornår pressen står uden for hans hus. Alt sammen fordi PET havde fundet ud af noget, der blot ikke kunne bruges som beviser – heller ikke over for dommere med lovpligtig tavshedspligt.

Endelig følte de toneangivende danske aviser i kampens hede, at de straks måtte genoptrykke karikaturerne i solidaritet med den tegner, hvis liv muligvis var truet, selv om alle tegnerne er blevet truet utallige gange og må leve delvist under jorden – noget vi forhåbentlig kan blive enige om er helt uacceptabelt.

Men hvorfor de danske aviser ikke kunne udtrykke deres solidaritet på en anden måde er også en gåde for mig, ligesom jeg heller ikke forstår, hvorfor man skal forsvare én vigtig borgerrettighed – ytringsfriheden – ved at træde på en anden borgerrettighed, nemlig retten til at have den tro og personlige kultur man vil uden at blive samfundsmobbet konstant.

Jeg kan selvfølgelig ikke sætte mig rigtigt i jeres sted, men jeg håber, at det fremgår, at jeg forstår jeres frustration. Men I bruger de forkerte midler til at udtrykke jeres frustration med. Her taler jeg om de af jeres brødre, der har sat gang i en bølge af uro og vold i den seneste uge. Men jeg taler til alle jer 2.G ere, dels fordi nogle af jer sympatiserer med og forstår de aktive , og dels fordi nu må I alle få jeres brødre til at stoppe, inden nogen bliver dræbt.

Det er ikke smart at sætte ild i en container, men det er direkte, nå ja, kriminelt at sætte ild på en menneskecontainer . Det officielle Danmark satte igen brand i sindene, så nu sætter I brand i gaden, javel. Men det er altså hamrende farligt, dumt og skadeligt for jeres egen sag.

Forestil jer, at der på en af de antændte skoler er et sted, hvor ilden ikke er slukket, og at en brand pludselig eksploderer frem i et klasselokale. Forestil jer, at det er jeres små brødre og søstre og deres hvide venner, der bliver stegt levende. Kunne I leve med at have blot den mindst smule ansvar for det? Jeg kunne ikke!

Andre af jer søger mod f.eks. Hizb-ut-Tahrir, som faktisk viste en utrolig disciplin ved at gennemføre en helt igennem fredelig demonstration – ikke ”mod demokratiet” som nogle hvide danske ignoranter har påstået, men mod ”de hadefulde krænkelser af Profeten Muhammed”. Jeg forstår godt, at næsten 1500 af blandt andet jer følte trang til at deltage, nok ikke alle fordi I er dybt religiøse, men fordi ”nok er nok”.

Men husk på, at HuT s langsigtede mål faktisk er at afskaffe demokratiet og indføre en meget streng fortolkning af Sharia som landets lov. I modsætning til mange andre muslimske organisationer, der hele tiden bliver beskyldt af hvide xenofober for ”islamisme” og ”ekstremisme” og ”shariaisme”, så står HuT rent faktisk for netop dét: Islam som politisk ideologi med verdenskalifatet som endemål og en stram sharialovgivning i Danmark.

Hvordan tror I, at det vil gå med jeres ret til fredelige demonstrationer og andre ytringer, jeres søstres uddannelse og jobs, og de mange andre organisationer, aktiviteter og gøremål, I har til daglig her i dagens Danmark, hvis vi virkelig endte, hvor HuT vil?

Nogen siger, at I har lært af kampen for et ungdomshus. Selv tror jeg mere på raceoptøjerne i Paris i 2002. Og måske er sandheden noget helt tredje. Men uanset det, så er læren af den politiske kamps historie, at man vinder intet ved vold i et demokratisk samfund, og selv i eller imod ikke-demokratiske samfund er vold den allersidste udvej – noget USA lærer i Irak lige nu.

Ungdomshuset blev revet ned trods massiv vold, og kun efter godt et halvt år uden vold med fredelige demonstrationer og sjove happenings fik man den politiske elite i tale, og kun fordi bevægelsen voksede til det tidobbelte. I Paris fik man blot knækket knogler, mens de pæne borgere klappede, og håbløsheden blev uendelig.

Jeg ved, at behandlingen af f.eks. Asmaa, der tillod sig den frækhed at være lidt for muslimsk og måske lidt for 2.G-agtig, giver jer grund til at tvivle på, om I reelt kan blive hørt i det danske demokrati. Mit svar til jer, at det kan I ikke lige nu – med det regime vi har. Men I kan og må og skal tilkæmpe jer lydhørhed og plads i demokratiet. Det har andre måttet gøre før jer: Middelklassen i 1901, arbejderklassen op til 1. verdenskrig, kvinder i 1915, overførselsindkomstmodtagere ved 2. verdenskrig.

Hvis I gerne har villet skræmme livet af en hel del danskere, herunder hærdede frisindede venstreorienterede som mig, så er det lykkedes! Men bange mennesker reagerer netop ikke rationelt, medmindre de er hærdede venstreorienterede som mig ... De reagerer ved at forvandle deres frygt til had, ligesom I har forvandlet jeres afmagt til vold og ødelæggelse.

Hvis det bliver ved, fører det kun stadig mere had og vold i en evig ond cirkel. Som Ghandi sagde, fører et øje for et øje til sidst til, at hele verden bliver blind! Så lad os (igen) tale sammen og begynde at finde en måde at kæmpe sammen på. Vi skal ikke være ens eller enige om alt. Vi skal blot være enige om, at der reelt skal være plads til og et demokrati for alle samt gensidig ægte respekt.

En del af det projekt er, at I formulerer de værdier, I vil kæmpe for, og at I styrker jeres identitet som sorte danskere . Danmark har i dag brug for en black awareness som den, der flyttede USA afgørende i 60 erne og 70 erne. Vi har brug for mere end én dansk Malcolm X og 117 stk. Martin Luther King. I skal ikke være som os. I skal være jer selv og stolte af det. Kun på den måde kommer vi videre i fællesskab.

 

Med ornli sy hilsen!
Claus Piculell, cand.mag., Odense.


Del på Facebook
18.02-2008 | 07:53 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.02-2008 | 07:55 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.02-2008 | 09:01 af Claus Piculell
Hej Jomfru

"Som man råber i skoven, får man svar."

Det siger det gamle ord, og det skriver du.

Ja, det vil jeg håbe - at 2.G erne tager imod den udstrakte hånd og indbydelsen til dialog.

Dit svar lod derimod noget tilbage at ønske ...

vh CP
 
 
18.02-2008 | 09:02 af Claus Piculell
Hej Okaj

Spørgsmålet er vist, hvem der hælder benzin på bålet.

Det bål, som man kan bruge ved niggerlynchinger!

vh CP
 
 
18.02-2008 | 09:41 af Karin Bennedsen
Hele den samlede danske verdenspresse greb med kyshånd, og uden smålig skelen til manglen på beviser fra PET s side, chancen for endnu engang at trykke den mest forhånende Muhammed-karikatur, angiveligt i solidaritet med tegneren og for at markere ytringsfrihedens ret til at håne, spotte og latterliggøre muslimer overalt i verden.

Hvordan kan store, danske dagblade i den grad gå i selvsving på trods af, at alt tyder på, at der faktisk slet ikke er nogen konkrete mordtrusler mod tegneren.

Havde der været bare et gran af hold i PET s sag , var dansk-marokkaneren ikke blevet løsladt få timer efter anholdelsen.

Hvad er det, man vil opnå ved at hælde benzin på det gamle karikaturbål?

Hvem gavner det? PET? Samfundet? DF? Medierne? Regeringen?
 
18.02-2008 | 10:21 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.02-2008 | 10:50 af Karin Bennedsen
@Okaj

Selvfølgelig er det een af PET s opgaver at afværge terrorplaner og beskytte de personer, som man har ansvaret for.

Men i det aktuelle tilfælde var planerne åbenbart så ukonkrete, at der end ikke var grundlag for at varetægtsfængsle, så man kunne gå videre med efterforskningen.

Spørgsmålet er, hvorfor PET på et så løst grundlag går i pressen med denne sag ? Hvad vil de opnå med det? Styrker det sikkerheden for Kurt Westergaard og de andre tegnere? Nej vel!

Jeg kan dårligt tro, at man informerer offentligheden, hver gang man har mistanke til personer og grupper om terrorplaner .

Så hvorfor lige præcis i denne ikke-sag?

Det får vi aldrig at vide!

Men mediernes reaktion, hvor de fuldstændig ukritisk sluger PET s madding som den skinbarlige sandhed og går i total selvsving, forstår jeg ikke.
 
18.02-2008 | 10:56 af Hans Devantier
Claus

Det er meget sympatisk, at du forsøger dig med dialogen fremfor konfrontation - og jeg ville ønske, at det kunne nytte noget, men ...

Forholdet er efterhånden det, at vi ikke længere har med 2.G er at gøre, men med 3.G er og at de for flertallets vedkommmende kommer fra familier, der lever selvvagt i et parallelsamfund, hvor vi ikke har mulighed for at få indflydelse.

Jeg så - men dongen undren, men uden den store forbavselse - TV2-nyheder søndag aften og kunne igen konstatere, at det ikke er arme stakler, der er uden muligheder og tilbud, men på overfladen velfungerende unge mennesker - i job eller under uddannelse - som helt åbenlyst forkaster de værdier, der er bærende i det danske samfund og bl.a. siger ting som: "det betyder ikke noget, at vi brænder biler af - det er bare forsikring" og når de så får at vide, at det er en enlig kvinde med 3 børn, som ikke har en forsikring, for det har hun ikke råd til - så er det "bare synd".

Dialog kræver 2 velvilligt indstillede parter - og det er der ikke for tiden. Og så tror jeg for resten ikke en sk... på. at de der tegninger har noget med sagen at gøe - det er anledningen, ikke årsagen.

Karin Bennedsen

Enig. Hele det der tegningsstunt er et strålende bevis på, at det ikke kun er de unge 3.G er der ikke vil - den stædige fastholden af "ytringsfrihed" og retten til at gengive tegninger, som det helt tydeligt støder nogen, at vi viser er IKKE forsvar af ytringsfrihed og åbent demokrati - det er DUMHED, DUMHED, DUMHED - krydret med lidt arrogance og en hel del mangel på forståelsse for, at pressen ikke bare er den 4. statsmagt.

Jomfru 5

Alt det der med Black Awareness er ikke andet end fis og teater i denne sammenhæng - det skal "retfærdiggøre" af man dummer sig og det kan det ikke.
 
18.02-2008 | 11:01 af Claus Piculell
Hej Okaj

"Men det er nu engang ikke PET s primære opgave at få nogen dømt, men at afværge terrorplaner."

Nå for søren, så var det måske en fejl, at PET rejste tiltale i Glostrup-sagen og i Vollsmose-sagen, m.fl. ?

Jo, tilmed skete der det i Glostrup-sagen, at de juridiske dommere måtte gribe ind i nævningenes lynch-stemning og frikende 3 af fire tiltalte.

Det er måske det, PET har lært af nu, hvor man blot kan administrativt udvise ...?

PET s opgave er at arbejde med efterretninger, herunder hemmelige, og at få dem bl.a. ved at gå under cover, aflytte, m.v. Men det skal altså generelt gerne give en holdbar sag.

Her måtte man lade en dansk statsborger gå, fordi man ikke kunne vise en dommer med tavshedspligt beviser nok, og smide to andre ud uden at komme for en dommer. Synes du selv, at det er smart.

Og lad nu være: Der er ikke tale om nogen særlig mistro til PET her. Der er tale om den helt fundamentale mistillid til nogen med absolut magt, som fik Montesquieu til at skrive en bog og den amerikanske forfatnings fædre til at stå stejlt på magtens tredeling.

Vi er nogle, der kæmper for, at retsstatens principper skal opretholdes - for ellers ender vi med at være værre end terroristerne.

vh CP
 
 
18.02-2008 | 11:06 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.02-2008 | 11:10 af Claus Piculell
Hej Hans

Du synes, at dialog-tilgangen er sympatisk, men tvivler på, at den nytter. Men hvad er alternativet?

Uanset hvem der nu er de faktiske brandstiftere. For i sidste ende skyldes deres reaktion afmagt over for et system, der netop ikke lytter, men i stedet arrangerer "Muhammed"krise nr. mindst fem:

1. JPs tegninger - faktisk i to omgange, først nationalt, så internationalt (og dén gang blev Fogh blød i knæene).

2. DFUs hyggelejr på deres sommerlejr.

3. DF s optrykning af en  tegning og artikel, der angriber Muhammed som pædofil.

4. Lars Vilks rent teknisk dårlige tegning af Muhammed som svin.

5. Nu.

Jo, de går da på uddannelse, og nogle får job, nu arbejds giverne SKRIGER på arbejdskraft, men får de politisk respekt?

Om black awareness: Det er vist mig og ikke Jomfru 5, du er ude efter - og du tager fejl. Det bedste der kan ske er, at 2.G erne - der netop er fanget mellem to kulturer - formulerer deres EGEN identitet og kræver deres plads "ved samfundets bord" (forhandlingsbord!).

Og her er Malcolm X og Martin Luther King da ikke de værste rollemodeller at foreslå dem ...

vh CP
 
 
18.02-2008 | 11:36 af Claus Piculell
Hej igen Hans

Rent personligt: Du hedder ikke André til mellemnavn, vel? For så kender jeg dig fra gamle dage .

Nå, men til sagen: Jeg overså din bemærkning om, at tegningerne er anledningen, ikke årsagen.

Jamen det er vi da helt enige om; det er faktisk det jeg mener med, at det var "den berømte dråbe".

vh CP
 
 
18.02-2008 | 12:50 af Hans Devantier
Hej Claus

Nej, jeg hedder ikke André - men i øvrigt har du da ret i meget af det, du skriver. Jeg tror bare STADIG ikke, at dem, der er på gaderne og på forsiderne lige nu, er dem, vi skal satse på med hensyn til black awareness.

Som jeg forstod den bevægelse, så handlede det om at definere sig I SAMFUNDET ud fra en given selvforståelse og mit indtryk af dem, der var på TV igår aftes var, at de ville definere sig UDENFOR SAMFUNDET ud fra deres selvforståelse - og den går jo ikke altid i showbizz.

Jomfru5

Vi skal ikke tolerere de intolerante, fordi de er muslimer, men vi bliver nødt til at forsøge at vise, at der er forskel på det billede, de mener at se i avisen og den virkelighed, vi gerne vil have dem til at blive en del af. Derfor må vi udvise en vis grad af rummelighed og fleksibilitet (kald det bare tolerance) samtidig med, at vi stiller krav.

Jeg er stadig mest på Clauses side - jeg HÅBER på dialogen, men jeg TROR ikke, det bliver let.
 
18.02-2008 | 13:55 af Claus Piculell
Hej Hans

Du har ret i, at dem, vi skal søge dialog med, ikke er brandstifterne - i hvert fald ikke som de første. Et sted skrev jeg noget om deres "vækstlag", men i selve det åbne brev skriver jeg et sted, at jeg skriver OM brandstifterne, men TIL alle 2.G ere - hvilket selvfølgelig er MEGET mere end vækstlaget .

Men jeg håber, at toneangivende folk blandt 2.G erne vil starte en debat om, hvordan man opbygger en fælles positiv identitet med et godt selvværd, og at man her og nu gør sit overalt hvor man kan for at sige og vise, at vold er IKKE vejen.

Det er det samme med HuT: Jeg gør meget ud af at præcisere, hvad demoen gik på, og hvad HuT står for mere langsigtet. Netop så 1500 demodeltagere og diverse sympatisører ikke pludselig er stemplet som "islamistiske ekstremister".

Men de er jo samtidig HuT s vækstlag: HuT har draget dem til sig ved at foranstalte den eneste fredelige demo mod, at de åndssvage tegninger nu bliver trykt igen.

Jeg vil gå så vidt her: Jeg accepterer, at HuT pt. anvender metoder, der holder sig inden for loven - i store træk. Hvis de invitered mig til et debatmøde - som debattør, ville jeg deltage, men sgu da ikke for at overbevise inderkredsen, men for at nå deres sympatisører, m.v.

Men gud (!) skal da vide, at jeg hellere deltog i et arrangement, som f.eks. Muslimer i Dialog stod for.

Det glæder mig, at vi overordnet er enige, og det med pessimismen kender jeg udmærket, men i dag er jeg åbenbart i det optimistiske hjørne, og Schlüter havde faktisk ret i, at optimisme er et godt arbejdsredskab! ;)

vh CP
 
 
18.02-2008 | 15:45 af Emil Andersen
Føj for saten Picolal for en gang leflen for de perkermordere!

Emil
 
18.02-2008 | 15:49 af Symbiosen
Jeg forstår sådan set godt, at der også skal rækkes en hånd ud til de unge indvandrere, men de skal også mærke konsekvens fra politi og domstole, når de brænder endda skoler af!

Men Piculells tilgang er ren pladderhumanisme, her skal kun prøves med det gode. Ikke en lyd om at opdrage de ballademagere.

/S
 
18.02-2008 | 18:22 af Claus Piculell
Hej Symbiose

Nu er det her jo et åbent brev, der rækker hånden frem til dialog. Så starter man altså ikke med at ønske dele af sine læsere i fængsel ...

Også fordi jeg tror, at det rigtigt vigtige her er at nå ud til alle 2.G ere, der føler sig marginaliserede, og som måske har en vis sympati for aktionerne, selv om de aldrig slev ville begå dem.

Men det er vigtigt at få dem med på nu at være med til at stoppe det vanviod, og det er altså vigtigere end at sætte straffene op endnu engang, komme med politiske symbolske slag i luften som at kræve at forældrene skal betale erstatning m.v.

Dog vil jeg godt understrege, at selvfølgelig skal gerningsmænd, der bliver fanget, straffes efter loven, herunder grovheden f.eks om det var en affaldscontainer eller en skole, de satte ild på.

Forudsat at de kommer for en dommer, som finder beviserne tilstrækkelige! ;)

vh CP
 
 
19.02-2008 | 12:03 af severn
Godt brølt, Claus.

Som 2.G er må jeg sige, at du har fuldstændig ret!
 
19.02-2008 | 12:09 af Claus Piculell
Hej severn

Mange tak for din hilsen. Det er rart at se nogle 2G ere herinde, så man  ikke blot taler for de sædvanlige mistænkte ...

Selv om de da bestemt også skal være velkomne!

vh CP
 
 
19.02-2008 | 12:11 af Claus Piculell
Svar modtaget pr. mail til mig (Claus Piculell) i går og godkendt til offentliggørelse med fulde navn i dag:

Goddag hr. Claus Piculell.

Jeg læst Deres "brev" og vil takke for Deres forståelse af situationen og håbe på, at de andre landsmand vil også tage samme briller som Deres på. Der er ikke nogen som helst tvivle på at fleste samfundsborger med dansk baggrund her i DK. er klog mennesker, men problemet  er, at et stor del af dem hverken vil eller har lyst til at følge, forstå og accepteret, at de andre samfundsborger har også ret til at følger sig respekteret, accepteret og retfærdig behandlet. Men jeg håber, at en skønne dag vil alle viser gensidig respekt til hinanden.

De må have en fortsat god dag.

Majid Tim Zakaria.
 
 
19.02-2008 | 12:12 af Claus Piculell
Kære Majid Tim Zakaria

Mange tak for din mail, som jeg blev meget glad for og undskyld, at jeg først svarer nu.

Jeg deler dit ønske fuldt ud - og mere til.

Respekt er afgørende, men plads, indflydelse og chancer i livet til alle er også værd at stræbe efter.

Men vi skal jo nok tage et skridt ad gangen ...

vh Claus P.
 
 
19.02-2008 | 12:13 af Claus Piculell
I øvrigt er jeg sikker på, at det åbne svar fra Drengene på Nørrebro alene skyldtes mit åbne brev ovenfor! ;)

vh CP
 
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl
Claus Piculell


Nutcracker er min hovedblog og relativt seriøs.
På Spydet er min satireblog og helst useriøs!


Mit personlige hovednetsted er her:
Claus Piculell - Nutcrackers hjem

Nutcracker (nogle gange Nøddeknækker) har generelt været mit pseudonym på nettet næsten fra starten, dvs. ca. år 2000.

Nutcracker er min hovedblog og relativt seriøs. På Spydet er min satireblog og helst useriøs!
Indlæg | 128 | 197.090 | 954
Siden | 12. oktober 2006 20:30
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites