Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Overholdes lægeløftet?

8. august 2008 09:50
Visninger  [963 ]   Debat  [36 ]

 

"Efter at have aflagt offentlig prøve på mine i de medicinsk-kirurgiske fag erhvervede kundskaber, aflægger jeg herved det løfte, til hvis opfyldelse jeg end ydermere ved håndsrækning har forpligtet mig, 

  • at jeg ved mine forretninger som praktiserende læge stedse skal lade det være mig magtpåliggende, efter bedste skønnende at anvende mine kundskaber med flid og omhu til samfundets og mine medmenneskers gavn, 
  • at jeg stedse vil bære lige samvittighedsfuld omsorg for den fattige som for den rige uden persons anseelse, 
  • at jeg ikke ubeføjet vil åbenbare, hvad jeg i min egenskab af læge har erfaret, 
  • at jeg vil søge mine kundskaber fremdeles udvidede og i øvrigt gøre mig bekendt med og nøje efterleve de mig og mit fag vedkommende anordninger og bestemmelser."

Døm selv, se på pind 2!

 
Hvad synes du om?
Synes du lægeløftet holdes?

Del på Facebook
08.08-2008 | 09:57 af Erik Hulegaard
Kære Nunne! - Du er inde i et minefelt! Privatklinikker versus offentlig sundhed samt private sygeforsikringer og sundhedspersonale med et ben i det offentlige og det private og...
Jeg har arbejdet i "branchen" mange år i DK samt en kort tid i UK...tror mig, det er et minefelt ;-).
 
08.08-2008 | 10:01 af Lars Nunnegaard
@Hulegaard 9.57
Minefelter er altid interessante, når de involverer etik! ...Og tolkningen af denne.
 
 
08.08-2008 | 10:45 af Else Thomsen
Forhåbentligt går de fleste læger ind i faget med de bedste intensioner.

Generelt må man vel sige, at der intet fag er UDEN "brodne kar" - heller ikke i lægestanden..
 
08.08-2008 | 10:53 af Lars Nunnegaard
Else,
Ja det må man antage, og selvfølgelig findes der brodne kar i denne som andre brancher.
 
 
08.08-2008 | 10:58 af Lars Nunnegaard
Ps.
For en del år siden skulle en bekendt undersøges for en hjertelidelse. Blev henvist af egen læge til en specialist , som kun ville tage vedkommende mod en egenbetaling på 800,- kr !
 
 
08.08-2008 | 12:16 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
08.08-2008 | 12:22 af Lars Nunnegaard
Poul S
Det er rigtigt at det er det præventivende og forebyggende, der betyder noget. Socialisering / opdragelse / dannelse afhænger af hvordan vi behandler hinanden i forståelse for vore forskelligheder og især hvordan samfundet behandler sine svageste. En klog mand sagde engang: Almindelig dannelse og respekt gik tabt , da overklassen fik bil og steg ud af busser og toge. Elitært? Næppe , da vi ofte spejler os i de, der har succes. Da de blev ligeglade med de svage, blev de svage ligeglde med dem. Firkantet? Tjah. men nok ikke hele sandheden!
 
 
08.08-2008 | 12:35 af Else Thomsen
Pouls Sørensen
Enig i meget af dit indlæg.
At lade sig styre af trangen til anseelse, penge og magt er direkte usympatisk.
Der er afgjort behov for en holdningsændring i store dele af befolkningen. En afstandtagen fra det at føle sig mere værd end andre = snobberi, og så i stedet for at give plads til forskellighed.
 
08.08-2008 | 12:56 af Lars Nunnegaard
Else
I 60-erne ville mange gerne være socialarbejdere for at ændre noget, for at hjælpe andre. Idag er man blevet ridefogeder!
 
 
08.08-2008 | 14:49 af Ove Nielsen
En bemærkning ang dette citat

"At lade sig styre af trangen til anseelse, penge og magt er direkte usympatisk."

Det kan jeg kun være enig i

Dog - vis forbehold og lad jer ikke trække med i "generaliseringer" er min pointe

Dette præmis som Poul leverer i sit citat - kan observeres på alle planer og i alle brancher m.m

Alle læger er ikke sådan - Alle læger er sådan
et sted imellem skal svaret findes

enkelt er det - aldrig i sådanne ting

Som Erik Hulegård påpeger - Det er et minefelt
den betraqgtning er jeg enig i

Men som så Lars Nunnegaard påpeger - deri ligger så at det skam også er - interesant
Den betragtning er jeg såmænd - også enig i

mvh Confucius
 
 
08.08-2008 | 15:45 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
08.08-2008 | 16:28 af Ove Nielsen
8. august 2008 12:56 | af Lars Nunnegaard (nunne)

Ja noget kunne tyde derpå med den tilsyneladende frie galop som spin og status samt borgerlig "pænhed" således fører sig frem

Ridtet minder mig om hubertusjagten og magasingraven

http://www.cofman.com/danmark/begivenheder/udvalgte-begivenheder/nordsjaelland/hubertusjagt.html

Flot og farverigt :-)

En allegori ?

Således et muligt borgerligt "moralsk" ridt for "Ridefogeder" m.m -

Vandgrav og forhindringer er så "politikken" -hvor ej alle slipper lige heldigt fra det
Så grines der og trækkes så på smilene af tilskuerne - ved bla.a magasingraven
Som borgere og Ting - festligt og farverigt - samt -lidt fjollet i sin "pænhed"

Jeg mener bestemt allegorien er rimelig

dog er den så også lidt ironisk og sarrkastisk - ja det kan jeg ej frasige mig

man har jo sine - svagheder

mvh Confucius
 
 
08.08-2008 | 16:36 af Ove Nielsen
PS

Interesant er jo at deres røde klædedragt

Se fordi de er i rødt er de ikke socialister :-)

Dette er dog ikke udelukket

MEEENNNN

Fordi en ræv er i "fåreklæder" da er den jo ikke - et får vel ?

mvh Confucius
 
 
08.08-2008 | 16:58 af Ove Nielsen
PS Sorryy

En lille notits ang. læger samt en lille historie om selvsamme fag

Jeg haver intet imod dem - blot godtager jeg ej enhver "behandling"

Set i det lys har jeg selv mødt enkle - der vist nærmere selv burde "behandles"

I det ene tilfælde - troede jeg et kort øjeblik at jeg var gået galt og kommet ind på psykriatisk lukket - jo tro mig blot ;-)

Så idiotisk virkede denne læge desværre .....
Historien :
Tilfældet er kort at jeg har haft en svær eksem/hudlidelse i en del år (den er heldigvis væk ved egen hjælp)

Jeg havde gået til div speciallæger og fået div medikamenter også af den "grovere" slags
Derefter er jeg så ikke tilfreds og går til egen læge hvor jeg meddeler denne at jeg havde iagtaget visse bivirkninger m.m -samt behandlinsforløb
jeg sagde at jeg gjore hvad jeg kunne selv og jeg ville gerne på bispebjerg i specielle "røde bade"

Min læge var enig på alle punkter og advarede mig imod at bruge det kritiske medikament "hormonpræparat" m.m

Således kommer jeg (vi) nu ved lægen på bispebjerg

Efter at have fremlagt min sag grundigt (20 min) siger denne Læge

Gå hjem og smør dig med dette præparat hver dag i en måned - jeg vil gerne se det selv !

?????????????? AHVABEHAGER ???

AKUT forvirring hos mig i et kort(slutnings)øjeblik :-)) jo jo

Hvad er det mander siger ?

Sørme : at jeg skal intensivt smøre mig så han kan iagtage evt skader eller goder

HELLOOOOEEE EBBERØD ??


lad mig sige at jeg kortsluttede (som sagt) og sagde

Sig mig lige - hvis en anden læge beder dig save din arm af - gør du så det ?????

UHA da han blev sørme gal og sagde :-)

hvis du ikke følger min anvisning så kan du bare forlade hospitalet

Så sagde jeg i ren irretation :

Jamen det er da klart - det kan jeg forstå - så giv mig en tid

SE dette næste tænkte jeg så samtidigt
Så kan jeg fame sabotere lortet for den tumbe

Således fik jeg en fin seddel og jeg gik ud af døren - udenfor rev jeg sedlen istykker og smed den over skulderen imedens jeg tænkte
Vorherre bevares for et system og en klovn - nu kan han så vente forgæves - på mig

Dette meddelt jeg min læge - som rystede på hovedet og selv sagde - sikke da et menneske - så uforstående

Det var så - en læge

jeg har siden kureret mig selv -med et råd fra min onkel

Såre simpelt - og lidt interesant set i lyset af læger og system

En lille historie fra et hverdagsliv

mvh confucius
 
 
08.08-2008 | 17:10 af Carl Nielsen
Vi har ca 25.000 læger i Danmark.
Alene på Skejby sygehus i Århus har man 100.000 indlæggelser og 600.000 ambulante behandlinger om året. Jeg må sige, at svarene på spørgsmålet om hvorvidt læger overholder lægeløftet ikke viser den reelle indstilling til læger, for hvis det virkelig skulle passe, at kun 29% her kl 17.10 har tillid til læger, så er det danske sundhedsvæsen spild af penge
 
08.08-2008 | 17:57 af Ove Nielsen
8. august 2008 17:10 | af Carl Nielsen (CarlNielsen)

Jeg er enig

Denne afstemning er at se som "falsk"

Derfor har jeg ejheller stemt

Det er for sort/hvidt

Flertallet gør skam deres bedste er jeg ikke selv i tvivl om - at de så fejler på forskellige åmråder er ikke afgørende - mener jeg

Generelt er min mening at læger -gør hvad den enkelte evner - som i alle andre fag

Der vil altid være nogle der falder udenfor

mvh Confucius
 
 
08.08-2008 | 20:39 af Laila laix
Desværre har Vi jo lige set resultatet--------> at der begås stor forskelsbehandling i DK.:.(
 
 
08.08-2008 | 21:02 af Ove Nielsen
kære Laila Krag

det er jo ikke nyt og desværre kedeligt - når det sker

mvh confucius
 
 
08.08-2008 | 21:04 af Laila laix
Ja og det viser jo bare hvad er det for et mærkeligt samfund Vi er på vej imod? Uhyggeligt, skal stoppes.
 
 
08.08-2008 | 21:05 af Laila laix
Ove Nielsen:
Det må da være noget der får Folket til at vågne og erklære sig uenig i?!
 
 
08.08-2008 | 21:52 af Lars Nunnegaard
Laila Kragh
Ja det er uhyggeligt med den stigende forskelsbenhandling. Det er vælgerne, der skal vågne op. Flertallet i Folketinget ønsker den jo! Desværre.
 
 
08.08-2008 | 22:13 af Laila laix
Det er meget meget mærkeligt for blev Folket virkelig nødt til at tænke ville de selvfølgelig ønske faglih og sund og menneskekærlig og ligeværdig behandling af Alle som en!:)
 
 
08.08-2008 | 22:38 af Ove Nielsen
Kære Laila

Jeg kunne frygte at flertallet er "lullet" ind i velstand

Dette kan skabe en "frygt" for "at miste"

måske ligger lidt af problemerne heri ?

jeg finder det sansynligt

mvh confucius
 
 
08.08-2008 | 22:56 af Ove Nielsen
8. august 2008 21:52 | af Lars Nunnegaard (nunne)

Enig i det

kan det understøtte - min påstand ?

Jeg kunne frygte at flertallet -er "lullet" ind i velstand
Dette kan skabe en "frygt" for "at miste"

Så derfor muligvis stemmer efter pungen og foghs "minimalstat" ?

jeg har den grumme tanke at meget - ligger heri - desværre

Det uanset om jeg så holder af mine medmennesker

mvh confucius
 
 
08.08-2008 | 23:31 af Lars Nunnegaard
Confucius # 21.52
Såre indlysende!
 
 
08.08-2008 | 23:35 af Lars Nunnegaard
Laila Kragh
Ikke alle tænker på andres ve og vel. Desværre! Egennytten er ofte vigtigst.
 
 
08.08-2008 | 23:37 af Lars Nunnegaard
Ps.
Da jeg blev pædagog afkrævedes vi en ed om ikke at sparke til dem, der lå ned! Håber jeg har klaret det ...nogenlunde!
 
 
09.08-2008 | 00:35 af Ove Nielsen
Kære Lars

Det indlysende ser logisk ud -det er dog - ulogik

deri at det indlysende ofte blot holder - en antagelse

Deri at det indlysende ser således ud -som sandhed

ofte i en sådan sætning - Det kan du da godt se ikke -det er da -indlysende
Men det er så ikke lige tilfældet - for en % del af sum

Derfor anser jeg det for ulogik -i det subjektive

men det udelukker så igen IKKE min teori :-)

Den er både mulig og sansynlig - som faktor - mener jeg

Dette Citat af dig
"Ikke alle tænker på andres ve og vel. Desværre! Egennytten er ofte vigtigst."

Nej det er sansynligt at en %del ikke tænker således - da netop egoisme i egennytte -skal ses som en væsentlig faktor når det kommer til menneskets "behov og begær" mener jeg

mvh confucius
 
 
09.08-2008 | 07:39 af Else Thomsen
Lars

Giver Carl Nielsen 17.10 ret i at din afstemning er FOR sort/hvid.
Derfor har jeg heller ikke stemt.
Der burde nok have været en til to svarmuligheder mere for at give et lidt mere nuanceret billede.
 
09.08-2008 | 08:12 af Carl Nielsen
Laila Kragh
Hvis du tænker på Pia Kjærsgaards hurtige undersøgelse med scanning, så er det altså lige efter bogen, idet at det var akut opstået smerter i hovedet og utilpashed. Umiddelbart tror jeg lægerne skulle tjekke for en hjerneblødning, hvilket jo skal behandles med det samme.
Hun skal nok til flere undersøgelser, og da de ikke fandt noget i hovedet under scanningen, så vil der være ventetid.
Det skulle da lige være fordi, hvis det er et interessant tilfælde, for det kan jo bruges i undervisning af nye læger.
 
09.08-2008 | 10:45 af Else Thomsen
Carl Nielsen
Det handler jo også om lægernes faglige stolthed, at de gerne vil finde årsagen til nogle kraftige symptomer på en mulig sygdom.
Det er utilfredsstillende ikke at kunne finde frem til en mulig årsag, og derfor anbefales yderligere undersøgelser i visse tilfælde..
 
09.08-2008 | 10:47 af Carl Nielsen
Ja, især hvis de overhovedet ikke finder noget i hovedet :-)
 
09.08-2008 | 11:11 af Lars Nunnegaard
Else
Enig i at afstemningen er for sort hvid. Havde ikke lige evnerne til at gøre den bredere. Jeg beklager, men debatten har været mere sigende. Jeg tror selv de fleste læger prøver at leve op til lægeløftets ånd. Men det at der er store penge i den private sundhedssektor kan friste.....enkelte over evne.
Hvis der er nogen der ikke lever op til ånden , er det regeringen ( som dog ikke er omfattet af det) som giver plads for udliciteringer og privathospitaler med tilskud fra det offentlige pga ventelistegarantien.
Lægerne er ofte de samme. privat eller offentlig.
 
 
09.08-2008 | 11:46 af Lars Nunnegaard
Carl Nielsen
Hvad skulle de dog finde i hovedet? :))
 
 
09.08-2008 | 11:53 af Laila laix
Nunne:
Hehe dagens dont?";)?
 
 
09.08-2008 | 15:00 af Lars Nunnegaard
Laila Kragh
Måske.....:))
 
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl
Lars Nunnegaard

Kapitalens kritikere var de kritiske intellektuelle. Det nye ideal er tilsyneladende, at intellektuelle træder i erhvervslivets tjeneste som kritisk-konstruktive videnspredere.

Er oprindeligt uddannet købmand, arbejdede i en del år på fabrikker og slagteri, har været musikarrangør, studeret litteraturvidenskab, haft tobaksforretning og blev pludselig pædagoguddannet og har været leder af en børnehave i mere end 10 år.

Smedegyden 4

5690 Tommerup

.BLOG FOR DEMOKRATIET ; BROK FOR RETFÆRDIGHEDEN

Kapitalens kritikere var de kritiske intellektuelle. Det nye ideal er, at intellektuelle træder i erhvervslivets tjeneste som kritisk-konstruktive videnspredere.

Indlæg | 1036 | 958.000 | 29957
Siden | 15. marts 2007 10:49
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites