Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Hvornår er man fattig?

29. november 2011 12:43
Visninger  [1290 ]   Debat  [91 ]

I går havde Joachim B Olsen og Öslem Ceckich været på besøg hos en enlig mor som havde 5000 kr tilbage, når alt var betalt inklusive smøger og hundefoder.

Ikke meget tilsyneladende syntes Ôslem, men Joachim syntes der var rigeligt.

I eftertænksomhedens skær , synes jeg også det er en del. Tilsyndeladende får hun ca 16.000 udbetalt hver måned.

Her i hytten er den samlede udbetaling efter skat ca 14.000 kr. Jeg er folkepensionist, min hustru arbejder. Efter faste udgifter er betalt og før tobak har vi ca. 5.ooo kr tilbage. Bilen er desværre en nødvendighed, da min kones job kræver det.

Vi føler os ikke rige, men heller ikke fattige.

På Langeland er der en familie der er fattig, en familie som også bliver ydmyget ved at skulle hente maden i rådhusets kantine.

De er endog frataget bolighjælpen.

Her:

http://www.fyens.dk/article/1977364

Den vemenene kvinde kunne have fundet et mere relevant eksempel på fattigdom.

I øvrigt har jeg kendskab til en, der for nogle år siden gik sulten i seng, da barnet kom først.

Og hvad med dem, der lever på gaden? Det er et dyrt sted at leve., Her er ingen varme og intet køkken.

Rasmus Stoklund Holm-Nielsen, Henny Nielsen og Knud Sandbæk Nielsen har anbefalet dette indlæg.
Del på Facebook
29.11-2011 | 12:51 af Lars Nunnegaard
 
 
29.11-2011 | 13:01 af Henny Nielsen
Jeg har slået linket op på min Facebook profil. Det er den totale ydmygelse for den familie. Og man kan ikke andet end at blive vred på deres vegne og på de embedsmænd, der har ansvaret for den fremgangsmåde.
 
29.11-2011 | 13:18 af Lars Nunnegaard
Henny. Det er fint. Jo det må være meget ydmygende. Men når man vælger et eksempel , så skal det være et ordentligt.
Ôslems eksempel matcher en førtidspensionists.
 
 
29.11-2011 | 13:54 af Jess D. Skov-Nielsen
Ja en førtidspensionist der er ENLIG, og ikke har gæld, og har rimelige faste udgifter som ikke tillader bopæl i de større byer...

At sige alle førtidspensionister har 5k i overskud til sig selv er MEGET forkert... det er vi som tidligere nævnt et klart eksempel på i min husstand... vi er begge førtidspensionister og har ca. 2.000 i rådighedsbeløb hver især... jeg har dog ikke medicin udgifter oveni, det har min partner, så hun har reelt ikke 2K i rådighedsbeløb.... ikke engang hvis vi ikke blev trukket for at bo sammen ville vi kunne ramme 5k hver i rådighedsbeløb... det har vi for mange faste udgifter og gæld til.
 
 
29.11-2011 | 13:23 af gitte rasmussen
Jeg skal ikke gøre mig klog på hvornår man er fattig. Men jeg mener det på tide at man finder en /flere regler for hvornår man er fattig.

Fattigdom er mange ting. En enlig mor kan være fattig, fordi hun har børn der skal have et rimeligt liv. Hvis et par uden børn havde samme indtægt som den enlige mor, så ville de ikke være fattige.

Hvilke udgifter har man krav på uden at det bliver udråbt til luksus ?

Husleje, varme, lys, vand, indboforsikring, licens, tv-kanaler, internet, telefon, medicin, transportudgifter osv.

Hvad koster det at have et rimeligt børneliv? Frisør , sko, tøj, legetøj, fødselsdag, gaver, fritidsaktiviteter/udstyr /udgifter til evt. udekampe hvis det fodbold osv. skolemælk, skolebilleder bliv selv ved.

Hvad koster det at holde et voksent menneske med tøj, sko, frisør, tandbehandling osv.

Hvad koster en sund kost for en voksen, hvad koster en sund kost for et barn.

Jeg syntes det for dårligt der ikke bliver sat en/flere pejlemærker op så man ved hvad fattigdom i en familie er. Jeg må gå ud at alle mener, at alle har ret til en bolig ?
 
 
29.11-2011 | 13:31 af Lars Nunnegaard
OECDs regel er , at hvis man har en indkomst på under halvdelen af middelindtægten , så er man fattig.
 
 
29.11-2011 | 13:40 af Kristian Mortensen
Kommentar er blevet slettet.
 
 
29.11-2011 | 13:41 af Kristian Mortensen
Og det er der faktisk rigtigt mange selvforsørgende der har
Og det bliver jo ikke bedre af alle de asocoale indirekte skatter som S-SF-Rad-Enh vælter ned over os forøjeblikket
Det gør det kun værre
I virkeligheden vil DJØF'erne i VKO+DF+S-SF-Rad det samme, nemlig vælte alle udgifterne, bla indirekte skatter, over på de lavest lønnede, mens de rige DJØF'ere selv får skattelettelser
Det bliver ikke bedre før der kommer et nyt parti som IKKE styres af aristokratiet og som vil mindre økonomisk ulighed
 
 
29.11-2011 | 13:44 af Lars Nunnegaard
DLBB
Enig , jeg kender nogle stykker.
 
 
29.11-2011 | 13:56 af Jess D. Skov-Nielsen
EU arbejder med 60% af medianindkomsten.
 
 
29.11-2011 | 13:58 af Lars Nunnegaard
Det er en begyndelse for en debat om hvor grænsen skal ligge.
 
 
29.11-2011 | 14:02 af Jess D. Skov-Nielsen
Grænsen bør være målt efter rådighedsbeløb og ikke nettoindtægt... det bør være et individuelt skøn og vurdering, og ikke den vanlige procedure med bare at smide folk igennem et regnestykke man så mener kan passe ned over hovedet på alle.
 
 
29.11-2011 | 14:04 af Lars Nunnegaard
Ja sådan var det vist lige efter man indførte bistandsloven , der var der en trangskriterie. ulempen var at nogle i en overgangsperiode fik betalt sommerhus, bil og lignende. Jeg ytor det var derfor man forlod det kriterie,
 
 
29.11-2011 | 14:11 af Jess D. Skov-Nielsen
Ja det er der problemet er... men i følge de "rygter" jeg skrev om til morgen, så er den type luksus hjælp noget som arb.markedets parter må skabe i fremtiden for deres "kunder"... man skal ikke have betalt for luksusstil af staten synes jeg, bare fordi man har levet et liv i sus og dus inden... det er ikke fair for dem der aldrig har været ved muffen, når begge skal understøttes af fællesskabet.


Man må finde frem til en acceptabel levestandard, og give det rådighedsbeløb til ALLE der er røget udenfor faglig understøttelse, uanset hvem man er... når man har betalt til fagforening imens man var i job, synes jeg også man har krav på lidt bedre livsstil når man bliver arbejdsløs... i hvert fald så længe arbejdsunderstøttelsen gælder.

Man bør stoppe alle de forskellige former for ydelser der er nu... der er himmelråbende forskel på om du er førtidspensioinist på gammel eller ny ordning, er brøk pensionist, folkepensionist, sygedagpenge, ledighedsydelse af forskellig art, kontanthjælp, revalideringsydelse om du bor sammen, er gift osv. osv... det er den forskel vi skal til livs... giv alle den samme understøttelse når de er ude af dagpengesystemet, og giv dem et beløb de kan leve anstædigt for.

I stedet for at bruge de rådne forklaringer om, at der skal være incitament til at arbejde for nogle ydelser kan de stikke skråt op... de kan sagtens give folk en anstændig overførselsindkomst, og samtidigt give folk kærlige los i røven hvis de vil det, og i øvrigt er borgerne også bedre rustet til at sparke sig selv i røven, når de ikke skal køre ned psykisk pga. økonomiske problemer.... specielt for dem der samtidigt er syge under afklaring.
 
 
29.11-2011 | 14:18 af Lars Nunnegaard
Egentlig tror jeg de fleste helst vil klare sig selv, hvis de kan. Når man stopper på arbejdsmarkedet er noget af det værre, at man bliver ensom. Kollegerne forsvinder. Og pengene rækker kun til det mest nødvendige, så muligheden for at komme ud blandt andre svinder ind.
 
 
29.11-2011 | 14:48 af Jess D. Skov-Nielsen
Det er vi helt enige om... det ligger i os alle som flokdyr, at ville accepteres af dem vi omgiver os med, så når disse sætter dagsordenen med arbejde og selvstændighed, så forsøger vi at passe os ind i det samfund... bare ikke alle kan følge med desvære.
 
 
29.11-2011 | 13:33 af Lars Nunnegaard
På Facebook indrømmer Öslem at det ikke var det bedste eksempel.
 
 
29.11-2011 | 13:39 af Jess D. Skov-Nielsen
Faren ved de her enkeltsags-analyser som bliver skudt ud i medie kanonen er vanen tro, at folk så tror alle har det her beløb til rådighed, og at vi skal høre en sand skare af neo-liberale fjolser skære alle over een kam i uendelighed. Öslem har virkelig gjort i spinaten med det her.

5K er et OK beløb i rådighed... som jeg har skrevet i andet indlæg har jeg selv 2.000 som førtidspensionist i rådighedsbeløb, og andre har endnu mindre... jeg har også prøvet at være på kontanthjælp med 1.000,- i rådighedsbeløb til alt andet end faste udgifter og mad pr. måned...

Fattigdommen er relativ, og det lader til at befolkningen ikke rigtigt vil fatte dette faktum... at lave en fattigdomsgrænse på brutto/netto indkomst løser heller ikke noget, fordi folks basale udgifter varierer så meget som de gør.... skal man lave en fattigdomsgrænse der tager ordentligt hånd om det her for ALLE, og ikke ender med at give nogle for lidt, og andre for meget, så lav dog en fattigdomsgrænse baseret på RÅDIGHEDSBELØB i stedet for, og sæt det rådighedsbeløb så man kan leve et anstændigt liv her.

Men så skal vi altså have en infernalsk fattigdomsdebat endnu engang... og takket være enkeltsags-analysen her omkring de 5.000, så er odds'ne sat ekstremt dårligt for de fattige, hvis ikke nogen tager bladet fra munden og får sat virkelighedens variation i perspektiv i medierne... men mon det bliver muligt at overdøve neo-liberalisterne, som vel vil se det her Öslem kiks som en oplagt mulighed til at skabe vildledende propaganda?... jeg har min tvivl... men jeg håber.

Under alle omstændigheder så forsvinder den fattigdom der ER her ikke, selv om befolkningen vildledes, og jo mere de tager skyklapper på, jo mere bliver de fattige presset, og jo flere kommer der til... før eller siden vil de fattige "vælte ud af skabene" og frem fra under gulvtæpperne hos dem... det er uundgåeligt... heldigvis vinder sandheden før eller siden.
 
 
29.11-2011 | 13:46 af Lars Nunnegaard
Ja du har da ret, at mange har mindre. Ikke kun førtidspensionister , men også folkepensionister. De sidste har næppe hjemmeboende børn længere.
 
 
29.11-2011 | 13:41 af Henny Nielsen
Ôzlems eksempel: Elektricitet 700 kr., telefon 500 kr. ....... begge dele pr. måned. To områder, hvor man kan spare, hvis man ikke har råd.
Det er et meget dårligt eksempel, hun der kom med. Mon hun nu har ødelagt det for de familier, der reelt har brug for hjælp?
 
29.11-2011 | 13:47 af Jess D. Skov-Nielsen
700 kroner i elektricitet?... er du klar over hvad EL koster efterhånden? ... ja telefon kan måske gøres billilgere, men skal vi nu ikke passe på, at vi ikke ender med at overlevelse i DK kun handler om at have tag over hovedet og mad (dårlig nærringsværdi) på bordet, og så ellers bare side og stirre ind i væggen, fordi der ikke er råd til noget som helst andet?

I eksemplet med de5K i rådighed burde det være muligt at leve, og den person er IKKE fattig, så hele debatten burde flyttes videre til nogen der reelt ER fattige, så vi kan debattere fattigdom på et ordentligt grundlag... ellers kan vi lige så godt hive dronningen frem som næste eksempel, det gir nogenlunde samme effekt.

Ja... hun har gjort i nælderne Öslem med det her eksempel, og foræret de rotter fra LA en opportunistisk god mulighed for at skabe mediespin på det her nu, hvis ikke der omgående laves modargumenterende information fra regeringen af... men selvfølgeligt benytter Thorning sig af situationen til nu at kunne forarges over det, uden det vil koste stemmer fordi danskerne er ved at blive løget op i ansigtet om fattigdommens ansigt i DK...
 
 
29.11-2011 | 13:48 af Lars Nunnegaard
Selv bruger vi her i hytten 189 kr til telefon og internet pr måned. Mobiltelefoni ca 200 kr for 2 personer. Og så slukkes samtlige standby knapper ved sengetid. På nær vækkeuret..
 
 
29.11-2011 | 13:49 af Lars Nunnegaard
Vi bruger små 8000 om året i EL. Har lige fået 1200 tilbage for et kvartal. Men alt er også sparepærer og sluk lys.
 
 
29.11-2011 | 13:58 af Jess D. Skov-Nielsen
Vi bruger ca. 1.600 i EL om måneden, og vi fråser absolut ikke med strømmen efter min mening... og jeg bruger selv kun 100 til mobil pr. måned, fordi jeg kun bruger fri SMS i langt de fleste tilfælde...
 
 
29.11-2011 | 14:04 af Kristian Mortensen
Nye energisparende køleskabe sparer faktisk meget i strømregningen
Gamle køleskabe/frysere skal bare smides ud, de er simpelthen for dyre i el, der er dog en undtagelse med kummefrysere, de nyeste modeller bruger faktisk ikke specielt meget mindre strøm end kummefrysere fra ca 2000
Og brug sparepærer
 
 
29.11-2011 | 14:19 af Jess D. Skov-Nielsen
Vi bruger sparepærer de steder hvor vi kan... min kæreste kan grundet PTSD ikke klare sparepærernes lystype, så der finder vi kompromiser... og vores køleskab er netop et energi-køleskab, og vi har ikke engang nogen kummefryser af nogen art... endnu...

Vi er tre i husstanden, og vi bruger meget computer, for der er ikke andet at foretage sig så langt ude på bøhlandet, og de kører i døgndrift... det kan ikke være anderledes, hvis ikke vi skal rende på væggene, og jeg selv har lidt musik udstyr til min hobby, som jeg ikke kan undvære... så nej, vores strømregning er gennemsnitligt på ca. 1.600,- om måneden, og jeg kan ikke se hvordan det skal kunne komme længere ned.

I øvrigt synes jeg at debatten omkring fattigdom hurtigt udarter sig til, at fattige skal være bedre økonomer end selv finansministre, og jeg kan ikke se hvorfor fattige menes at skulle vende hver en femøre, spare på alt så man er tvunget til at indskrænke sin livskvalitet SÅ meget.... folk himler op om cigaretter, eller at man har en hund man gerne vil gøre noget for... jeg synes rent ud sagt at debatten bliver flueknepperi meget tit som jeg ikke finder rimeligt i et "rigt land" som DK... husk nu, at vi kunne købe hele DK for ikke så mange år siden, men selv dengang havde man disse forkvaklede syn på fattigdom, ud over at det altid var selvforskyldt.

Nu har vi krise, og så skal de fattige fanden gale mig også være fattigere, når almindelige mennesker skal være semi-fattige... det er grotesk som samfundet håndterer det her... samfundet er blevet empatiforladt over de sidste 10 år...
 
 
29.11-2011 | 14:22 af Lars Nunnegaard
Ja totalt empati forladt.
Findes der ikke energipærer med soft lys?
 
 
29.11-2011 | 14:34 af Jess D. Skov-Nielsen
Jo lars... men det gør ingen forskel... jeg tror det handler om at sparepærer "blinker"... nogle lægger ikke mærke til det, men andre gør.
 
 
29.11-2011 | 14:29 af Kristian Mortensen
@Jess
Vi er enige om den kynisme og råhed som desværre har taget over i samfundet
Jeg er ked af hvis du misforstod det jeg skrev, for du har ret, folk kan snart ikke spare mere på strøm,el, vand osv, men det er jo netop det der viser alle partiernes hykleri når det gælder fattigdommens indtræden i DK, for DJØF'erne er p... ligeglade med almindelige menneskers levestandard, bare de selv har i pose og sæk og får sørget godt for deres egne så er de selvtilfredse
 
 
29.11-2011 | 14:37 af Jess D. Skov-Nielsen
Nej nej, jeg misforstod skam ikke... jeg har bare en evne til at projitere det folk skriver over på andre situationer jeg har oplevet, og nogle gange glemmer jeg at gøre det klart i debatten... sorry... vi er helt enige... jeg inspireres bare af det folk skriver til at tage andre ting op som måske forvirrer lidt.
 
 
29.11-2011 | 14:26 af Henny Nielsen
Kvinden i eksemplet bor i en lejlighed og har ét hjemmeboende barn. 700 kr. er meget i strøm pr. måned for en lejlighed.
Mange her i Danmark accepterer at være nødt til at spare på strømmen. Det er et sted, der kan spares - hvis man er på overførselsindkomst. Men sådan er vi vel så forskellige. Nogle tager det for givet, andre ikke.
- Får man ikke længere en månedlig lønoverførsel, bliver man nødt til at gå sit budget igennem for mulige besparelser.
 
29.11-2011 | 14:34 af Jess D. Skov-Nielsen
Vi betaler altså 1.600, og vi KAN ikke spare mere på strømmen, med mindre vi skal side i mørke, med computere og TV slukket... det afhænger jo også af hvor stor en lejlighed man har, og hvor mange man er... vi er tre voksne mennesker i husstanden (to voksne og en voksen teenager).... jeg synes altså ikke 700 lyder voldsomt, snarere ganske normalt.

I vores tilfælde handler det om størrelsen på huset (vi har ikke for megen plads), samt at vi bruger computerne meget... men hvad fa'en skal vi ellers lave, når man bor på bøhlandet?

Som jeg skriver, så er folks forbrug forskelligt, og det betyder ikke at man pr. definition er mere luksusforbruger end andre... det er helt individuelle forhold der dikterer dette... folk har også store forskelle i prioriteringen af hvad de bruger penge på... nogle kan ikke leve uden at købe nyt tøj engang imellem, det gør jeg MEGET sjældent, fordi jeg foretrækker at bruge MIT rådighedsbeløb på musik udstyr ind imellem... er jeg så luksusfattig fordi jeg vælger at købe den slags frem for tøj osv? ... hvem bestemmer hvad der er rimeligt at købe og stadig være fattig?
 
 
29.11-2011 | 14:37 af Henny Nielsen
Skift elselskab ;-)
 
29.11-2011 | 14:40 af Lars Nunnegaard
Ja hvis ikke det var fordi transporten af el var det dyreste.
 
 
29.11-2011 | 14:45 af Jess D. Skov-Nielsen
Selskab til hvad?... vi bor på lars tyndskids mark Henny, vi har kun een mulighed, og det er SEAS... that's it...
 
 
29.11-2011 | 13:48 af Kristian Mortensen
Ang el så er det steget meget voldsomt p gr af de indirekte skatters himmelflugt
Sidste gang jeg aflæste vores elmåler viste den et forbrug der lå et godt stykke under gns for en familie med fire medlemmer aflæst på DONGs hjemmeside, alligevel koster det os 9000 kr om året
Ikke svært at forstå at mange på overførselsindkomster ikke har råd til luksus som el, varme, vand mere med alle de indirekte skatter
 
 
29.11-2011 | 13:51 af Lars Nunnegaard
Her fyres der med brænde, som vi selv kløver for at spare på naturgassen. Sidste år sparede vi 6000 kr på gasregningen. Men det kan alle jo ikke. Rigtigt afgifter og skatter er ofte 3 gange højere end prisen .
 
 
29.11-2011 | 13:58 af Kristian Mortensen
Faktisk har de indirekte skatter en stor del af skylden for den stadigt større økonomiske ulighed og netop dette viser SF og S's hykleri i fattigdomsspørgsmålet
Ikke at Vensre er bedre, men de styrende DJØF'ere der indrømmer i det mindste at de ønsker større fattigdom, og netop her viser DJØF'ere i S-SF deres kyniske hykleri for de vil det samme men forsøger at manipulere de dårligststillede til at tro de vil noget godt for de "små" i samfundet
 
 
29.11-2011 | 14:00 af Jess D. Skov-Nielsen
Her bruger vi ca. 2.000 om md. for at kunne varme huset op med briketter... vi kan ikke gøre det billigere, da huset er lettere utæt (gammelt landhus) og vi kun har brændeovne som mulighed.
 
 
29.11-2011 | 14:20 af Lars Nunnegaard
Sidste vinter brugte vi også briketter som vi fik for 1640 kr for 960 kg i alt fik vi tre paller altså for ca 4800.
 
 
29.11-2011 | 14:21 af Lars Nunnegaard
Vi håber på en mild vinter.:o))))
 
 
29.11-2011 | 14:24 af Lars Nunnegaard
Dertil kom gasprisen, alt i alt ca 16000 for hele året. Men året før havde vi betalt 21000 i gas.
 
 
29.11-2011 | 14:26 af Jess D. Skov-Nielsen
Ja det er lidt billigere, hvis man har penge til at smide 4800 efter briketter på een måned, og det er tit der problemet ligger... rådighedbeløbet er så lavt, at det ikke kan lade sig gøre i vintermånederne.... vi havde så tanker om at spare pengene sammen i sommerperioden... men som altid, så dukker der lige en dyrelægeregning op her, en ekstraregning der, så stiger madvarerne lige et hak, og så valgte man lige at bruge lidt ekstra på drengenes ferie her, nu de er her så sjældent osv. osv. osv... og selvfølgeligt forgriber man sig også ind imellem, og køber en ting til sig selv... og vupti! intet blev sparet op...

Det er bla.a. deri den relative fattigdom opstår, fordi folk som ikke lige har råd til julegaver og flæskesteg, har valgt på et andet tidspunkt at give sig selv lidt ekstra, eller har måtte betale ekstra regninger man ikke havde forudset tidligere på året... og det er det økonomiske flueknepperi jeg er træt af at rige skidderikker inde på borgen som Joachim B. Olsen ikke kan fatte er urimeligt at forevente de fattige skal kunne holde styr på.... hva' fa'en, Hjort kan regne 40 milliarder forkert, og de kan skabe et hul i statskassen på over 90 milliarder, og så forventer de vi fattige skal være bedre til økonomi for at have lov at blive opfattet som "reel fattig"!?... det er hyklerisk og dobbeltmoralsk ud over alle grænser synes jeg.
 
 
29.11-2011 | 14:28 af Jess D. Skov-Nielsen
Ansæt nogle rutinerede fattige i statens regnskabsafdelinger, så skal de se effektivitet!
 
 
29.11-2011 | 14:42 af Lars Nunnegaard
Ikke pr måned for hele sæsonen køb af flere gange.
 
 
29.11-2011 | 14:44 af Jess D. Skov-Nielsen
Det ved jeg godt Lars... det jeg mente var, at vi ikk ehar kapitalen til at smide hele beløbet for en sæson på een gang, så vi kan ikke engang købe med mængde rabat... det er i hvert fald ikk elykkedes os endnu... nu har vi så også kun boet hvor vi gør i ca. lidt over et år, så måske vi kan få styr på det med tiden :O)
 
 
29.11-2011 | 14:35 af Henny Nielsen
Der er mange her i Danmark, der ikke har råd til at bruge 500 kr. i telefon, 700 kr. i elektricitet og 500 kr. til smøger hver måned, hvis der også skal være råd til andet. Og hvis man selv skal betale for sin tandlæge og sine nye briller. - Uden at beklage sig over den kendsgerning.
Så Özlem har ret i, at det eksempel hun diskede op med, var rigtig dårlig.
 
29.11-2011 | 14:42 af Jess D. Skov-Nielsen
Det der bare går galt i at se på enkelte udgifter er, at folk har forskellige prioriteringer Henny, og det giver et forkert billede... for nogle er 500 kr på mobil regningen måske lige netop DET der betyder mest for den person, hvor de så til gengæld bruger meget mindre på f.eks. tøj eller andre ting.

Jeg kan f.eks. godt nogen gange vælge at sige; nu bruger jeg sgu' de her 2.000 i rådighed i denne måned på at købe en ny synthesizer (brugt vel at mærke) til mit lille hjemmestudie... til gengæld fravælger jeg tøj, ryger ikke, drikker ikke, og forsømmer en masse andre personlige ting, som andre absolut ville føle sig fattig ved ikke at bruge penge på... jeg føler mig som sådan ikke fattig, men jeg føler mig tit på røven sidst på måneden, og ud fra hvad andre mener fattigdom er, så ER jeg relativt fattig.

Der er forskel på hvordan fattigdom opfattes, både spirituelt, socialt og økonomisk, for det afhænger af folks individuelle behov, og derfor er et kig på enkelt udgifter eller enkelt-sager generelt ikke nogen indikator af fattigdommens omfang.
 
 
29.11-2011 | 14:54 af Henny Nielsen
Bør man have friheden til at være individualist, hvis man er på overførselsindkomst? That's the question :-)
Jeg går ind for et velfærdssamfund, hvor ingen skal bo i boliger, som dem vi så i sidste uges kontant. Og hvor ingen skal ydmyges, som familien i Nunnes indlæg her. Ja, listen er lang. Men ALLE på overførselsindkomst af den ene eller anden slags, bør nødvendigvis trimme budgettet. Af respekt for de mennesker, der betaler skat for at holde gang i velfærden.
 
29.11-2011 | 15:26 af Lars Nunnegaard
Enkelt.
 
 
29.11-2011 | 16:06 af Jess D. Skov-Nielsen
I og med at vi alle lever i et demokrati, så har vi jo lov at have vores mening om dette Henny, men min mening er ja... det har man bestemt lov til, og jeg kan godt komme med en længere ideologisk forklaring på hvorfor jeg mener dette, men jeg gider ikke rigtigt skrive den igen, for jeg har skrevet hvorfor så mange gange. Men kort handler det om, at vi alle burde have ret til en del af resourcerne på denne jord uden at skulle arbejde, det burde være en menneskeret.

Jeg har i øvrigt heller ikke sagt, at man ikke gerne må skulle holde lildt økonomisk budget, men det vi ser i DK blive større og større er ud over hvad jeg finder rimeligt.
 
 
29.11-2011 | 16:12 af Jess D. Skov-Nielsen
Og så synes jeg at dem der betaler skat skulle have lidt respekt for, at de er de heldige der har fået lov til at have jobs'ne Henny... er du klar over hvor mange der viger pladsen for at de kan komme til at betale skat? ... der ER simpelthen ikke arbejde nok til at vi kan komme udenom arbejdsløshed, der er ikk euendelige resourcer i DK... og når nogle få tager så meget som de har gjort i den rige del af befolkningen, så lader det middelklassen og underklassen kæmpe om de krummer de rigeste lader tilbage... er det så for meget forlangt, at forvente at man bliver behandlet ordentligt? ... ingen siger vi skal give overførsler flere penge end de har behov for at leve et anstændigt liv, hvor de kan agere socialt i det samfund der sætter normerne samt kravene til dig. Og det inkluderer altså også at have en hund at træne, eller et rygeafhængighedsforhold, eller mulighed for at købe gaver og julemad, samt tage til julefrokoster nytår, fødselsdage og at have en fritidsinterresse.

Glem ikke at jeg taler om relativ fattigdom...
 
 
29.11-2011 | 17:09 af Henny Nielsen
Citat: Og så synes jeg at dem der betaler skat skulle have lidt respekt for, at de er de heldige der har fået lov til at have jobs'ne Henny... er du klar over hvor mange der viger pladsen for at de kan komme til at betale skat?
Citat slut.
Det vil jeg give dig ret i. Der er mange, der gerne vil have et arbejde. Den arbejdende del af befolkningen bør være glad for, at den betaler skat. Men alt med måde.
 
01.12-2011 | 09:41 af Jess D. Skov-Nielsen
Enig... men den "måde" burde dæleme også gælde den anden vej, og det er sgu' ikke lige hvad jeg fornemmer i debatten lige pt... jeg gider ikke engang læse kommentarer på BT og Politikken i øjeblikket, fordi debatten syder af uvidenhed, fordomme og næsten had til folk der allerede ligger ned, bare fordi de lavtlønnede endnu ikke er vågnet af X-Factor-søvnen og opdaget, at de er ved at blive omdannet til "the working poor" af "the powers that be"...

Det er gået helt over gevind, og alle har Sauron's øje på Carina i øjeblikket... det var et dårligt eksempel, så hvorfor fanden får de ikke hewvet sandheden frem og debatteret den? Det kræver at regeringen gør noget, men de kujoner leger bare med og smyger sig udenom at tage ansvaret for det morads de nu har skabt.
 
 
29.11-2011 | 14:43 af Knud Sandbæk Nielsen
Folkekøkkener, medborgerhuse og hjemløse-herberger kunne gøre pengene mindre betydende. Gøre det lettere at være fattig. Fællesrum og -køkkener i alle ejendomme kunne gøre livet lettere for alle, og spare både tid og råvarer.

Men det er med fattigdom som med en fængselsdom: hvis de ind- hhv. udsatte får det for godt, er der nogen der får rigtig ondt i røven og forestiller sig at Kina vinder konkurrencen og at gaderne kommer til at flyde med kanyler og kondomer.

Og så er besparelser jo økonomernes værste mareridt, for de vil jo have vækst, vækst, vækst, uanset om der er brug for den eller ej, vækst så deres egoer kan vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse og vokse.

Meget dekorativt, for resten.
 
 
29.11-2011 | 14:46 af Henny Nielsen
Gemmer der sig en skjult kode ?
 
29.11-2011 | 14:53 af Kristian Mortensen
Måske har vokse noget med det her at gøre
http://www.hjerteportal.dk/10fysikemi/56substral.htm
 
 
29.11-2011 | 15:26 af Lars Nunnegaard
Dekorativt ja, men fattigdom er ikke køn eller romantisk. Vækst afskaffer den ikke. Fordeling muligvis, da alt er relativt, når de basale fornødenheder er tilveje bragt.
 
 
29.11-2011 | 15:41 af Kristian Mortensen
Prøv at læse de Radikales stiftelsesprogram fra 1905
http://da.wikisource.org/wiki/Odense_Programmet_af_1905
"Ved Paaligningen af de fornødne Skatter en Formindskelse af den bestaaende Økonomiske Ulighed
Den bestaaende økonomiske Ulighed formindskes gennem en planmæssig social Reformlovgivning
Der ydes Bidrag af Kommune eller Stat eller af begge i Forening til Forsikring mod Arbejdsløshed.

Lovgivningen om Ulykkesforsikring udvides til alle Arbejdere i By og paa Land.

Forsikring mod vedvarende Arbejdsudygtighed indføres.

Staten gaar som Arbejdsgiver i Spidsen for en Begrænsning af Arbejdstiden. Hvor Arbejdets Natur kræver det, begrænses Arbejdstiden ved Lov"

Grotesk som partiet i dag intet har til fælles med stiftelsesprogrammet
 
 
29.11-2011 | 15:43 af Lars Nunnegaard
Lige nu ligger de Radikale langt fra deres program fra 1905.
 
 
29.11-2011 | 16:54 af Knud Sandbæk Nielsen
Lige et øjeblik.
"Staten gaar som Arbejdsgiver i Spidsen for en Begrænsning af Arbejdstiden. Hvor Arbejdets Natur kræver det, begrænses Arbejdstiden ved Lov"

Jamen det er jo næsten poesi!
 
 
29.11-2011 | 14:44 af Knud Sandbæk Nielsen
Anbefalet.
 
 
29.11-2011 | 15:26 af Lars Nunnegaard
tak.
 
 
29.11-2011 | 16:49 af Ole Halvorsen
@ Nunne. Jeg fik ikke hørt Joachim B Olsen og Öslem Ceckich i udsendelsen,men ifølge min kone, så var det vist ikke et særligt godt eksempel Öslem Ceckich havde valgt, da der er mange andre der har betydeligt mindre at klare sig for.
 
 
29.11-2011 | 16:55 af Knud Sandbæk Nielsen
Der er ingen grund til at smøre for tykt på - og risikere at blive citeret for en overdrivelse etc. Hvis man holder sin sti ren, er der rigelig plads til, at andre kan sætte sig og skide...
 
 
29.11-2011 | 18:51 af Lars Nunnegaard
Ole, det var et uheldigt eksempel. Hun ved åbenbart ikke hvorda verden ser ud.
 
 
29.11-2011 | 19:07 af Ole Halvorsen
Nej, Lars og det er noget af et problem - ikke alene for hende.
 
 
29.11-2011 | 17:10 af Thomas Egeskjold
Man er fattig når man ikke kan se at der er andre her i samfundet der har det skidt, fordi deres levestandart er blevet stærkt forringet, pgs finanskrisen. Og man er ludfattig hvis man ikke kan føle empati med mennesker der har det værre end en selv.
 
 
29.11-2011 | 18:51 af Lars Nunnegaard
Det er der noget om.
 
 
29.11-2011 | 19:47 af Kurt Heinrich Frandsen
5000 kr. om måneden til to mennesker (en mor og hendes halvvoksne søn) er sgu da ikke meget.

Det er ca. 83 kr. til mad til hver om dagen. Det får man sgu ikke meget mad for. Gad vide, om Joachim B. Olsen ville betegne sig selv som fattig, hvis han havde 83 kr. om dagen at leve for og derudaf også skulle afholde diverse uforudsete udgifter, som køb af nyt tøj og fodtøj, som pludselig ikke kan mere eller anskaffelse af nyt køleskab, opvaskemaskine eller lignende.

Hvis de hver skal have bare to (hoved)måltider om dagen, er der ca. 40 kr. til hvert måltid. Hvordan lægge penge til side eller spare op til noget som helst udover det allermest nødvendige? Der er hverken råd til lommepenge til knægten eller pc, eller playstation eller hvad de fleste unge nu om dage har. Hvad med mobil til drengen?

Så siger Joachim B. Olsen, at hun bare kan lade være med at ryge for de 300 kr. hun bruger om måneden på det. Men det er måske en stimulans, hun endnu ikke har formået at gøre sig uafhæng af. Jeg røg sgu selv pibe, mens jeg var på kontanthjælp. Det var først, da jeg fik pension, at jeg fik overskud til at aflægge den last.

Og så siger JBO, at hun da bare kan skille sig af med hunden, så sparer hun også nogle penge på månedsbasis til hundemad, men hvis hunden nu for eksempel er knægtens største/eneste rigtige glæde, som gør det ud for PC eller playstation eller whatever, så duer det argument sgu da ikke. Måske var prisen for at han ikke skulle have lommepenge, at han fik hunden.

Jo, en sådan familie er fattig i dagens Danmark efter mine begreber.

Problemet er ikke, at Öslem Ceckich har taget fejl eller valgt et dårligt eksempel på fattigdom.

Selvfølgelig kunne hun sagtens have fundet en meget fattigere familie, men problemet er, at hun er dårlig til at argumentere for sin sag, dårligt forberedt og kører på autopilot og bliver alt for følelsesladet.
 
29.11-2011 | 20:06 af Ole Halvorsen
"Problemet er ikke, at Öslem Ceckich har taget fejl eller valgt et dårligt eksempel på fattigdom."
Nej selvfølgelig er dét ikke problemet og især ikke, da dette var med til at sætte spørgsmål ved Joachim B. Olsens 'regnestykkke.' Men Öslem Ceckich bør alligevel få bedre check på fact's, inden hun udtaler sig.
 
 
29.11-2011 | 20:24 af Kurt Heinrich Frandsen
Enig! ;-)
 
29.11-2011 | 19:59 af Kurt Heinrich Frandsen
Hvornår er man fattig? Når man er så langt nede i lortet og har så få penge, at man jævnligt er nødt til at gå sulten og/eller frysende i seng? Er man først fattig, når man kun med nød og næppe kan overleve?
 
29.11-2011 | 20:27 af Kurt Heinrich Frandsen
I øvrigt bliver den enlige mor på kontanthjælp jo ikke rigere af, at der findes masser af eksempler på lavtlønnede/underbetalte i arbejde, som har endnu mindre at gøre godt med.
 
29.11-2011 | 22:51 af Henny Nielsen
29.11-2011 | 20:27 af Kurt Heinrich Frandsen
Besvar (log ind)



Well said:
"I øvrigt bliver den enlige mor på kontanthjælp jo ikke rigere af, at der findes masser af eksempler på lavtlønnede/underbetalte i arbejde, som har endnu mindre at gøre godt med."
 
30.11-2011 | 07:18 af Lars Nunnegaard
Pointen er at eksemplet der var valgt til Joachim ikke var det bedste , men at der er mennesker der lever med så lidt at det gør ondt på sjælen, som eksemplet fra Langeland , hvor man må ydmyge sig for at få noget at spise.
 
 
30.11-2011 | 07:30 af Kurt Heinrich Frandsen
Der er jo også mange, der er fattige, hvis man bruger den udmærkede fattigdomsgrænse, der hedder under halvdelen af medianindkomsten.
 
30.11-2011 | 08:28 af Lars Nunnegaard
Så er vi også fattige. Men vi føler osv det ikke. Og vi er ikke nødt til at tigge om mad , som eksemplet fra Langeland
 
 
30.11-2011 | 07:36 af Liliane Morriello
Er det fattigt?

Kommunens udregning: 164,- kroner i rådighedsbeløb om måneden til to voksne, det mente Aabenraa kommune ikke, da de gav mig afslag på supplement til min brøkpension , det kan ikke betragtes som en særligt vanskelig økonomisk situation. Det har jeg, sort på hvidt.
Igennem 4 år sank vores situation til et niveau hvor vi spiste 1 x daglig, vi købte gennem 3 år intet i tøj eller sko, klippede hinanden, har ikke holdt fødselsdag eller jul, gået sultne i seng, vi flyttede vores seng ind i stuen, for at spare opvarmning af soveværelse, medicinforbrug nedsat til minimum, og jeg mistede alle mine tænder, selvsagt gik vi aldrig ud, og havde intet socialliv, samtidig med at vi stiftede gæld via en kassekredit, blot for at se om vi kunne redde huset. I Juni måtte vi smide håndklædet i ringen, og huset går på tvangsauktion 30. Januar 2012, og ender nok med at blive solgt til Kreditforeningen for 1,- krone, og vi kommer til at skylde ca. 900.000 kroner.

Det er på tide at der kommer et nationalt rådighedsbeløb, så kommunerne ikke er enevældige i hvornår de mener en borger er værdigt trængende.
 
 
30.11-2011 | 08:31 af Lars Nunnegaard
Liliane.
Jeg er meget enig i at der må sættes et beløb, som man kan regne med. Også jeg kender nogen, der måtte gå sulten i seng, nogen der afstod fra at holde jul uden at vi vidste det. Havde vi vidst var vi trådt til lang tid før.
 
 
30.11-2011 | 09:16 af gitte rasmussen
Jeg er helt enig. Det er på tide at man laver en fattigdomsgrænse, for det er ganske ulideligt at holde den diskussion ud år efter år, og det er uværdigt for dem der er ramt af fattigdom.

Fattigdom har noget med økonomi at gøre, og derfor skal der et beløb på. Det kan godt være at befolkningen skal gøre sin pligt og kræve sin ret, men det vil i så fald betyde, at regeringen kan/skal garanterer arbejde til alle til en overenskomstløn.

Jeg er så forbandet træt af den fattigdoms diskussion, vi lever i en tid hvor mange mennesker bliver parkeret ude på et sidespor uden hjælp fra nogle, og når så alle problemerne kommer frem, så er det familien der selv er skyld i alt det lort de står i, selv om de har været i det offentlige system i mange mange år.

Med hensyn til det eksempel der er kommet frem, så mangler mange almindelige udgifter som for eksempel indboforsikring, vandregning osv. Det er ganske forfærdeligt for de mennesker der lever i fattigdom, at blive præsenteret for det der foregår i medierne i øjeblikket. Og hvis der noget jeg kan få brækfornemmelser af, så er det når fattigdommen bliver afsporet af mennesker der aldrig selv har oplevet fattigdom, og som er så afsporet at de ikke kan sætte sig ind i andre menneskers kamp for at få en hverdag til at fungerer. Vi er alle forskellige og har forskellige resurser at gøre godt med her i livet. Alt det pis med, at når jeg kan, så kan ALLE andre også…………..NEJ det kan alle andre ikke, for der kan være ting i livet der gør at det kan de ikke.

Danmark lider af en fordømmelsesmentalitet så det ganske forfærdeligt, måske man skulle begynde at gå i de fattiges sko før man begynder at fordømme nogle.
Vi oplever flere og flere børnesager der ender i retten, børn der bliver misbrugt, flytter rundt og lever under ganske forfærdelige forhold, forældre der lever i fattigdom og som ikke får hjælp men først bliver hjulpet når de ender med en fængselsstraf og børnene på børnehjem. Mennesker der i mange år har fået offentlige ydelser uden at kommunen har hjulpet familien inden det gik så galt at de ender i fængsel.

Vi har syge mennesker der sidder fast i kontanthjælpen uden en fremtid, mennesker der har fået kontanthjælp i ti år eller mere, nogle har arbejdet siden de var 14 år gammel, men er endt med en sygdom der gør dem uarbejdsdygtige og nu lever de på bunden af samfundet. Hvor er deres ret til et anstændigt liv. De kan ikke engang stå frem i medierne, for hvis de har et tv eller børnene har en spillemaskine så er fanden løs, og de bliver svinet til i medierne.

Jeg syntes den diskussion om fattigdom er totalt afsporet. Og det er på tide at fagfolk går ind og sætter en fattigdomsgrænse så vi kan komme videre med evt. tiltag der hjælper de fattige familier, frem for at bruge tiden med at fordømme mennesker med andre resurser eller deres muligheder her i livet.
 
 
30.11-2011 | 09:26 af Rasmus Stoklund Holm-Nielsen
Anbefalet.
 
 
30.11-2011 | 10:01 af Dennis Persson
godt indlæg, du har ret i at der altid bliver fokuseret, på hvad der er i hjemmet af elektronik og møbler, det er åbenbart ved at nærme sig "fox news " mentalitet hvor der var et forarget tv indlæg om at 86 % af de "fattige" havde et køleskab ?
,hvorfor er det at når der skal fælles en dom ,af de selvbestaltede fattigdoms dommere,som for eksempel tossen fra idrætsverden ,så er han åbenbart et orakel ud i hvem der er fattige, og come on , selvom der var en familie der var fattige ,så skulle han sgu nok finde på et eller andet fis for at "bevise " at de ikke er rigtig fattige,det minder sgu om en Monty Phyton sketch, hvor det hele tiden ,bliver være og være, selvfølgelig er der familier og enlige der er fattige, de vil sgu da bare ikke stå frem ,og har sikkert svært nok ved at få dagligdagen til at hænge sammen, og vil ikke hænges ud til offentlig skue, det kunne være vi skulle sætte en grænse for hvor fattig man kan være, på empati for andre mennesker, der sidder hårdt i det , på grund af livets vej har slået en kurve, det er ikke kun penge man kan være fattig på , og jeg vil give gitte ret i at der må sættes en grænse for hvornår man er fattig på penge og hvornår man ikke er det for at undgå den mistænkliggørelse af folk der ikke har penge på kistebunden
 
30.11-2011 | 10:12 af Lars Nunnegaard
Dennis.
Meget enig i at mistænkeliggørelsen er det værste. De fleste vil gerne og sætter en ære i at klare sig selv, men hvor er arbejdet?
 
 
30.11-2011 | 10:47 af Dennis Persson
ja der er jo ikke meget at rive i ,og ikke for at være fordomsfuld , men tag for eksempel en bistandsklient der er ufaglært ,så er det jo ikke fordi at timelønnen på arbejdsmarkedet ikke noget at skrive hjem om, og hvis det er tilfældet så kan du rolig regne med at "dommerne " vil stå i kø for at sige at bistandshjælpen er for høj, og hvad skal man så , finde et arbejde som koster dig penge at stå op til hver morgen, man er jo ikke idiot bare fordi man er bistandklient, der var et program fra fransk tv for nogen år siden og her var et dokumentar om DE FATTIGE ARBEJDENE, og her var dilemaet at det ikke indbragte noget overskud ,på den økonomiske side at de folk gik på arbejde eller bare blev hjemme, men så ved vi jo også at der straks er nogen som vil sige "alt arbejde er meningsfyldt" ,men det sjove er at de sgu altid har et godt arbejde,det skal kunne betale sig at arbejde og her spiller mindstelønnen også væsentlig ind, den er for lav, og der må arbejdes hen i mod at den hæves betragtlig så folk for en gullerod at gå i mod,ikke at piske dem ud på et arbejde som ikke giver økonomisk udbytte, i form af højere indtjening,og mere i skat til samfundet ?
og det med arbejdet det er jo nok en realitet at de ufaglærtes arbejde er ved at forsvinde,men her må og skal vejen være uddannelse og en målrettet indsats på at skabe arbejdspladser, enten ved at staten direkte kan give virksomheder ,som reelt skaber jobs ,økonomiskhjælp, da de samme banker som har været med til at skabe den krise der er der , jo er blottet for en hver tanke om at låne penge ud til virksomheder som virkelig har nogen sunde ideer,men som ikke kan låne penge på grund af bankernes mangel på selvransagelse og respekt for samfundet som har hjulpet dem i en svær tid ,som de selv har skabt, men bare rolig det skal sgu nok gå, det er ligesom en gammel dame på 90 jeg så ,hun sagde det er gået op og ned ,som en rutchebane i mit liv ,men jeg ville heller ikke have det anderledes ,det havde været kedeligt hvis den kun kørte op,
 
30.11-2011 | 14:38 af Lars Nunnegaard
 
 
01.12-2011 | 09:32 af gitte rasmussen
Hele debatten er afsporet. De taler så meget om at det skal kunne betale sig at arbejde, nu kunne vi læse at kvinden havde en indtægt på 9.800 kr. om mdr. i kontanthjælp. Jeg fik en snak med min datter i går som har arbejdet som pædagogmedhjælper i en del år, før hun startede på sin uddannelse, hun havde 14.000 kr. udbetalt efter skat, en forskel på 4.200 kr. Så det kan stadigvæk godt betale sig at arbejde.

Nå så de små blå journalister og politikerne begynder at blande æbler og wienerbrød, så er det vi ser et forkert billede.

For sandheden er, at en enlig mor som er i arbejde også får de samme børnepenge. Og sandheden er, at en enlig mor i arbejde også kan få boligsikring.

Men det er lige en sag for de blå, at svine mennesker til, der allerede ligger ned. FØJ

Så er der et helt andet problem, og det er at kommunerne misbruger kontanthjælpen, den burde afskaffes. Er man arbejdsløs så skal man have understøttelse (A-kasse) Er man syg så skal man have enten fleksjob/pension/revalidering. Kommunerne bruger kontanthjælpen som skrallespand for syge mennesker. FØJ
 
 
01.12-2011 | 09:38 af Jess D. Skov-Nielsen
Debatten er så betændt lige pt. fordi de lavtlønnede tror overførslerne får for meget, når det i virkeligheden er dem der får for lidt fordi direktører, ledere spekulanter og veluddannede har fået alle lønforhøjelserne.

Kan godt forstå at de lavtlønnede er sure over at opleve det her, men medierne har ikke lyst til (i samarbejde med virksomheder og politikere) at vise den sandhed der BURDE komme frem... nemlig at de lavtlønnede er tæt på at være en "Working Poor" klasse...

Det nytter ikke at forsvare de fattige lige pt. for man VIL ikke høre på sandheden... de rigeste lyver så vandet driver, for at de kan fortsætte med at trykke lønnen, og de vil skide på om overførslerne skal ned under fattigdomsgrænsen, bare de lavtlønnede kan presses helt derned hvor de svæver lige over grænsen selv, men samtidigt kan se en forskel på overførslerne, så de ikke brokker sig over at være lavtlønnet.

Det er lige NU, at regeringen burde sætte ind med en gennemgribende debat omkring den sande fattigdom, og hvis de ikke gør det, så ved jeg hvad deres holdning til fattige er, og så har klokken slået.
 
 
01.12-2011 | 09:43 af Jess D. Skov-Nielsen
Debatten handler kort og godt om, at når kryben er tom, så bides hestene.... i dette tilfælde er det de svageste heste der bides...
 
 
01.12-2011 | 12:10 af Lars Nunnegaard
Det er jo også de svageste , der betaler regningen. De rige betaler den ikke. De rager til sig.
 
 
03.12-2011 | 14:09 af Dennis Persson
ja der er i hvert fald ikke tvivl om at der er nogen arbejdsgivere der giver en alt for ringe løn,og det er vel ikke de mennesker der er på overførselsindkomst skyld , at dem der har mindre , af at gå på arbejde ikke kan få sig selv til at slå i bordet og kræve mere i løn,det eneste som arbejdsgiverne har at sige til det er jo at de andre får for meget i bistand.
det svarer ti at en der forhandler sin løn og bruger som argument at de andre får en højere løn,og det er urimeligt,vil arbejdsgivern til enhver tid jo bare sige, det er også rigtigt ,så nu har jeg sat deres løn ned så den passer til din,tak dor samtalen.
kampen for en anstændig betaling for sit arbejde hører aldrig op, og den der tror andet er naiv,og det er derfor ar fagforeningerne har sin helt klare opgave ,foran sig ,det kan godt være ar der findes arbejsgivere der er klar over at lønnen er det som folk skal leve af og ikke bare er en post som skal baberes helt ind til benet for at optimere overskud til aktionærer, man har jo lov til at håbe ,men jeg er nok naiv HEHE
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl
Lars Nunnegaard

Kapitalens kritikere var de kritiske intellektuelle. Det nye ideal er tilsyneladende, at intellektuelle træder i erhvervslivets tjeneste som kritisk-konstruktive videnspredere.

Er oprindeligt uddannet købmand, arbejdede i en del år på fabrikker og slagteri, har været musikarrangør, studeret litteraturvidenskab, haft tobaksforretning og blev pludselig pædagoguddannet og har været leder af en børnehave i mere end 10 år.

Smedegyden 4

5690 Tommerup

.BLOG FOR DEMOKRATIET ; BROK FOR RETFÆRDIGHEDEN

Kapitalens kritikere var de kritiske intellektuelle. Det nye ideal er, at intellektuelle træder i erhvervslivets tjeneste som kritisk-konstruktive videnspredere.

Indlæg | 1036 | 957.977 | 29957
Siden | 15. marts 2007 10:49
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites