Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Er klimadebatten afsporet? Nej , den er ensporet!

2. oktober 2008 14:27
Visninger  [1679 ]   Debat  [111 ]

Klimadebat og miljødebat burde skilles.

Klimaet er siden den sidste istid for ca 15.000 år siden generelt blevet varmere og er under stadig forurening.

Klimaforandringer er ikke noget nyt i Jordens historie. Tag bare dinosauriernes udryddelse. Tag Danmark før og lige efter istiden, hvor der ikke kunne gro træer pga middeltemperaturen var for lav. Nu oplever vi forandringer med store regnskyld, oversvømmelser med mere.

Nutidens temperaturstigninger er ikke ekstreme i forhold til efter-istidens..De fjorde smeltevandet dannede i Danmark gav fantastiske livsvilkår for vore tidligere forfædre. Omkring 800 - 1050 blev det igen markant varmere i Danmark. Derfor udvandrede vikingerne bl.a. til Island, Færøerne og Grønland.

Lidt senere faldt middeltemperaturen igen. Omkring 1300 var klimaet blevet koldere igen. Perioden 1300- 1700 benævnes ofte som den lille istid. Det fører til at Grønlands vikinger uddør eller forlader området. Før det havde de grønlandske vikinger et handelssamkvem med Europa.

Dertil kom "den sorte død" som gjorde at tomme gårde andre steder kunne overtages såvel i Norden , som på Island.

Kulden topper i 1600 tallet, så meget at vore bælter fryser til og den svenske hær kan forcere bælterne og belejre København. Det endte med at Skåne og Halland og Blekinge blev afstået til svenskerne.

Tidligere levede man med forandringerne og tilpassede os dem. Idag prøver man at moderere forandringerne.

Klimaet er og bliver varmere.

Men miljøforureningen forstærker processen og fremskynder resultatet.

Enhver dyreart, bakterie eller virus forurener deres eget miljø. Enhver population vil , hvis den uhæmmet for lov at vokse i et givent miljø forurene så meget , at den uddør.

Er det det vi frygter?

Partikel- , CO2- , giftforurening m.m. er med til at ødelægge det menneskelige miljø. Samtidig vil de lægge en hinde omkring  kloden , så der opstår det vi kalder drivhuseffekten, som forstærker opvarmningen af kloden.

Dette kan føre til store folkevandringer fra steder , der er ubeboelige , pga forandringerne til steder, der er mere beboelige .

Der skal selvfølgelig handles på disse forandringer. På den ene side må vi tilpasse os, på den anden side må vi løse forureningproblematikken. Hvis ikke? Tjah,,naturen skal nok overleve, men menneskene.??

Del på Facebook
02.10-2008 | 14:34 af Erik Hulegaard
En rigtig velformuleret og godt indlæg om noget helt centralt i vores allesammens hverdag.
Man sidder tilbage med mange tanker bagefter, herunder det sælsomme, at kulden (indtil nu) toppede i 1600-tallet med de kendte historiske konsekvenser.
 
02.10-2008 | 14:48 af Lars Nunnegaard
@Hulegaard£14.34
Problemstillingen er svær, men i et historisk perspektiv er det vigtigt at se på , hvad der skiller, og hvad der spiller sammen. Selvfølgelig kommer der hårde vintre og varme somre, men generelt er temperaturen steget med nogle fluktioner undervej. Borekerne fra indlandsisen bekræfter dette.
 
 
02.10-2008 | 15:17 af leon lerche
Hej. Lars, min ven, jeg har sku et problem, nu har jeg hele sommeren haft skruet op for varmen, men jeg kan sempelhed ikke komme over de ca45-græder i stuen og jeg fryser stadigt, ok du ved det var en sjovert og vi skal da have en god debat om det, men jeg skal lige ud og cykel, så er jeg med,hilsen fra. Leon, som siger lidt sjov, andet alvor.
 
 
02.10-2008 | 15:21 af Lars Nunnegaard
Leon,
Vel er klimaet et problem. jeg ler og smiler til .:))
 
 
02.10-2008 | 15:30 af leon lerche
Hej. Las, min ven jeg spår det bliver den mest aktive idag, her er en smags-prøve.Ja jeg vil prøve på en sempel måde at forklare jer, hvorfor og hvordan verdens CO2, er det højeste i ca.650000,år, jeg vil starte med at være lidt humoristisk og sige, hvad mon en abe vil sige til at skulle slynge sig i et grantræ og samtidig sige at det selv-samme træ ikke er kommet op at jorden for at være vores juletræ. Når, men i ved jo godt at der fældes regnskov hverdag og andre skove og at de planter nye nu, men kære venner, hvis i ellers har fulgt med i jeres a,b,c, så vil i jo vide at træer og planter om natten renser vores luft, det er kunne jeg forstille mig en økologisk rensning af luften på jorden, men de skal have vand og lys og sol-lys, træerne og planterne har en form for syntese som gør at de absober sol-lyset og nu kommer alle de grimme ting, når de regner så er regnen jo nutildags blevet til syre-regn og det sætter sig på bladene og gør skade i form af at de selvfølig ikke kan rense luften ligeså godt, samtidig er vi jo blevet mangeflere menesker og dyr og hvis vi skal stoppe vores CO2-udslip, så må vi bruge grøn-energi og lad mig sige at, hvis vi ville så kunne vi nok også stoppe skov-døden, da jeg tror træerne har stress, i skal bare tænke meneskeligt og husk, de findes ingen dumme spørgsmål, kun dumme svar
 
 
02.10-2008 | 15:32 af leon lerche
Kære. Lars, hvis du skal nyse, imellem så sig lige til, hilsen fra. Leon, som aldrig taler uden viden.
 
 
02.10-2008 | 16:04 af leon lerche
Kære. Lars. miljø og klim hænger sammen om vi vil eller ej, du vil se det, når alt jeg har er smidt ind hos dig og min kære ven hvis folk ikke kan tåle mosten, kan det så ikke bare være deres problem.USA's præsident George W. Bush (her sammen med Japans premierminister Yasuo Fukuda) er for første gang i sin regeringstid tæt på at forpligte USA til at nedbringe udledningen af CO2, siger EU-kilder.

Det blev bekræftet ved natlige forhandlinger mellem topembedsmænd ved G8-topmøde i Tayako i Japan.

Bush har været tavs om klimapolitik efter ankomsten til topmødet mellem otte af de førende industrilande.

Men en aftale om at forpligte sig til at halvere CO2-udledningen i 2050 er "95 procent klar" ifølge en EU-kilde.

Det er billigt for Bush at forpligte sig til noget, der skal leveres, når han er 104 år gammel. På den anden side vil det være første gang i Bush's regeringstid, at han går med til bindende mål i kampen mod klimaændringer.

For den danske regering kan en G8-aftale ifølge EU-kilder være basis for forhandlingerne op til det store klimatopmøde i København i 2009.
 
 
02.10-2008 | 16:07 af leon lerche
Nå, men selvfølig skal vi da også tale om andet, i kære venner kender jo ordet kildevand, som jo(griner) kommer fra en kilde, ok, hvis i giver mig 10.kr for en liter kildevand, så tapper jeg den gerne fra hanen, hilsen fra. Leon, som siger om ikke for andet så er den ligeså frisk.
 
 
02.10-2008 | 16:12 af leon lerche
Her ser i en af grundene til at klima og miljø hænger sammen.Jeg vil godt sige til jer som har set filmen. En ubekvemt sandhed, som Al Gore, har lavet og hvor han fortæller om klima forandringerne og jeg har ellers haf lagt, minijøministerets historie ind, men i må åbenbart ikke kende sandheden og jeg ville her i dag se filmen igen igen og så vil jeg genfortælle jer hans historie, med mine ord, for i som har set filmen, det bliver meget være, mere info sener. Når nu kommer den rene sandhed og folk som tvivler, læs og lær, jeg vil starte med at sige når de forskellige klima og miljø forsker taler så gør de det for penge og lad mig sige Al Gore, har ikke brugfor vores penge, så hvis i vil komenter sådane påstane så perler de af på mig. Når lad talen gå, vi stater med nået meget vigtigt. CO-2, ja jeg har faktisk nyere data om den og nu er det ca-1.år siden jeg købte filmen og han har haft ret indtil nu, så jeg ville sige sæt jer til rette og se hvad jeg skriver. CO-2en er en vigtig brik i denne klima forandring og grunden er at når vores dejlige sol skinder på jorden, så har vi jo vores ozon-lag rundt om jorden og ja i har jo hørt om at der er huller rundt omkring store som små, men jeg vil nu forklar nået af. CO-2ens virkning på jorden, eller sagt hvad den gør, når solen skinder på jorden, så rammer den, jo ozon-laget og CO-2-laget, det gør at, den varme som solen giver jorden, bliver under CO-2-laget, resten går ud i rummet som infarødestråler, men det er varmen og CO-2en, vi skal være bangefor og inden jeg skal til næste side vil jeg gør jer opmærksom på at, de forskellige repporter i ser om klima og miljø er manipoleret så i bare tror at det går åh-så godt og jeg taler ikke uden viden, da København skulle have lavet en miljø-repport, så var den ikke godnok til de folk som skulle bestemme, hvormeget folk i København skulle indånde og der er faktisk mange ting som bliver lavet om, netop for at i skal tro at det bare går så godt i Danmark i vil se at en af miljø synderne er de kulkraftværker og ja jeg har faktisk meget svært ved at fortælle jer, hvilken konsikvenser det får i længden, men vi kan jo bare tænke på de dyr som kommer over hele verden og inden jeg skifterside så vil jeg bare fortælle et gammelt ordsprog. Den enes brød den andens død
 
 
02.10-2008 | 16:17 af Lars Nunnegaard
ja leon, ingen tvivl om der en sammenhæng, men forureningen har betydnig for vor overlevelse. Og klima opvarmningen er større pga drivhusgasserne.
 
 
02.10-2008 | 16:18 af Lars Nunnegaard
Forurening betyder artens udslettelse på sigt. I bedste fald decimering.
 
 
02.10-2008 | 16:19 af leon lerche
Hej. Lars, min kære ven, jeg tror ikke folk kan følge med, du ved det kaldes uvidenhed, men de er selvføligt undskyldt her.Når jeg vil her starte med at fortælle jer om isen på jorden, jeg tror ikke at i er klarover at sneen på jorden efterhånden er beskidt, i ved ligesom et sort lag og er i klarover hvilken konsikvenser det har, når solen skinder i stedetfor at reflekter på en snehvid-ovreflade, så smelter isen da den jo er sort og tager imod varmen og i får lige nogle ting om isen over alt på jorden, den smelter meget hurtigt, faktisk så hurtigt at forskerne er forbløffet, ja i ved når forskerne regner, så er min mening at når de har regnet den ud, ja så skal de igang igen, da det de har lavet er forkert, da det går/gik hurtiger end de havde regnet med og i har jo ser når der skal evakuveres. 200000.menesker, det kalder vi jo kaos, jegmå så spøger verden, hvordan tror i så det vil se ud når og holdfast. 60000000. menesker skal, ja lados da bare kalde det en evakuvering og om dette tal holder stik ved ingen og her taler vi om en vandstigning på .12,meter og nu kommer nået i nok har hørt. Golfstrømmen har skiftet fart og de forskellige strømme på jorden, har æntret sig eller er stoppet, jeg er godt klarover at jeg skriver for mig selv, men min tanke er at bare 1.eller.2.ser hvad jeg skriver og gør en forskel, så mener jeg at jeg har gjort bare lidt for meneskeheden, det kaldes næste-kærlighed og et forsøg på at søgerfor at vores børn og børnebørn, kan leve på jorden uden at frygte for deres fremtid, fakta er at jeg har mere viden om klimaet end. Al Gore og jeg vil sige inden jeg skifter side, uden jorden var der ingen som havde deres dyrebare guld og uden vand ingen liv, kan i forstå mit budskab, jeg kan se jeg har plas til at gentage at når folk taler om klima og miljø, for penge, så giver jeg ikke nået for deres budskab og husk. Al Gore, har penge nok, så jeg tror han gør det for meneskeheden, ja der er mere.
 
 
02.10-2008 | 16:22 af leon lerche
Nå kære venner kan i følge med. Lars, har læst og lært og grunden til at Al Gore, er med hans del er også med her.Jeg stater hurtigt med at sige at de lande som er under udvikling bruger den gammeldags kulkraftværk da de jo har store mængter af kul, så i vil se nået i aldrig havde troet, jeg vil lige fortælle jer om jordens befolkning ifølge historien så har det taget.10000.genrationer at vi skulle nå .2.milliarder menesker og på under 1.genration er vi på.6,5. milliarder menesker og jeg må sige vi er blevet en naturkraft og jeg håber at mit budskab når jorden rundt, for jeg tror vi kvæler os selv og samtidig slår vi jo næsten alt levende ihjel på jorden og hvis ikke giftstofferne gør arbejdet så kommer der jo stadig flere sygedomme og selvom vores viden bliver støre og støre, så må jeg sige at vi stille og rolig går imod vores Waterloo i møde, er i klarover at året.2005, var rekorternes år for okaner, cykloner og ja for førstegang kom der cykloner til Brasilien og viste i at det meste af land-jorden liger på den nordlige side af ækvator og det forklar jo nogle ting om hvordan CO-2en stiger og falder, da når vi har sommer på den nordlige-halvdel af jorden så falder C-2en i husker min egen historie om skoven og jeg har desvære ret, med det syrreregn, det er kort fortalt, en af de ting Al Gore, ikke har med i sine beregninger, desvære og husk i min lille verden, findes ingen dumme spørgsmål, kun dumme svar, jeg vil inden jeg skifterside fortælle jer hvorfor vi får den syrreregn, når alle verdens skorstene udspyger røg så kommer der nået fra røgen som laver regnen til en syrreregn og når det rammer bladene så ødelæger det deres fotosyntese, så de ikke kan rense luften og jeg har fortalt om hvad jeg tror når træerne prøver at følge med, så tror jeg de får stress og det er nok med til at fremkalde skovdøden, samtidig med at alvedens flora bliver slået ihjel af vores, vanvitig og grådighed på resurser, jeg håber stadig i følger med, jeg vil stille jer et spørgsmål, hvormeget CO-2, tror i .6,5.milliarder menesker udånder på en dag, hvis i kan finde talet og jeg har regnet den ud i liter så her kommer fakts.1950000000000.liter, om dagen i kan jo så regne den ud på uges-bassis, så vil jeg mene at i skal have den store lommeregner frem, jeg har ikke tallet, men hvis jeg finder det så regner jeg den ud og i får selvfølig talet, når i går til næste side, håber at i følge med.
 
 
02.10-2008 | 16:24 af leon lerche
Kære venner. Lars og jeg har jo talt en del om dette her, derfor er mit navn med her.Her kommer ting til eftertanke og jeg vil starte med Afrika der er en sø(husker ikke navnet), men der skete en bundvending så der kom så meget giftgas op at rigtigt mange menesker og dyr døde og det blev først opdaget da der kom besøgne til en af landsbyerne, denne side er mine egne beretninger om verden, der er lidt fra Al Gores historie og dem tager vi nu og nu taler vi atter om klima forandringer, jeg har jo fortalt om at dr kommer fler og flere skypumper og de bliver støre, okanerne bliver være og være, cyklonerne, atter må jeg sige at jeg tror vi ville ryste i vores grundvolde og kun jeres fantasi sætter grænerne for hvad der sker og jeg har dersvære ikke værken talens brug eller det skrevnde ord andet end ordet. KAOS, det der er med virkende til at vi ikke får den viden vi burde er Lobyisterne i skal huske på de lever for penge og der findes intet som er støre i deres verden end penge og hvor der tjenes penge der er det meget få steder der ikke svines. Jeg vil slutte med at sige, at jeg har nogle drømme,1, at komme og få lovtil at tale til den klima konforance.2009år i København, jeg tror at lige netop jeg kan gøre den forskel at Danmark ikke bliver tilgrin.2.at møde. Al Gore.3. prøve at være lære bare for en time.4. at mit budskab kommer jorden rundt.5. at verden ser de ideer som flere er ved at se jeg har og jeg har set, nogle tale om nogle af mine ideer, så helt skør kan jeg da ikke være, eller lad mig sige er man skør når man elsker jorden og dens befolkning, at i må forstå jeg gør det ikke for penge, men af kærlighed, er det klar tale, der kommer nok mere
 
 
02.10-2008 | 16:26 af leon lerche
Her får i lidt at tænke ovre.http://www.cam.gl/dansk/amap/d3.htm
 
 
02.10-2008 | 16:28 af leon lerche
Vi tænker ikke såmegetpå Østersøen her.Her kommer historien om hvordan jeg tror østersø-landene kan/kunne redde økologien i østersøen, først skal de seneopps-bomber som lige i støre lager fjernes da jeg tror at de udgøre en tikkende fare for den vaklende økoligi i østersøen og så vil jeg nok sætter pilanlæg over alt hvor der kom udledning af at som ikke kunne kaldes rent vand og vi tager også og går op af de floder og læger de anlæg, det vil både give arbejde og rense vandet, samtidig er det pænt og dyrelivet vil florerer ved de anlæg og hvis salt-indholdet er forstort, så kunne man jo udvinde salt fra vandet som de gør nede syd på, men lad mig lige sige at, man kan ikke bare fjerne saltet, da store-bælt og øresund jo ville komme med salt og dette her mener jeg er en billig løsning for at få orden i østersøen og jeg må sige at man entligt ikke kan sætte pris på vores økologiske balance, husk vi har et ansvar for fremtiden, det var lige en af mine ideer.
 
 
02.10-2008 | 16:30 af leon lerche
Kære venner man kan ikke sige a unden at sige b her.Ja, her vil jeg godt råbe op, i ligger og steger i solen i CA.30-grader og hud-kræften er i frem march, når men hav-vandet har fået en tempertur på CA.25-grader, jeg tør ikke tortælle jer hvilken koncikvenser det nok ville få på længre sigt, men i vil se ting i aldrig vil have fantasi til, hvis vejeret holder, der vil komme mere. Når til folk som tænker på Danmarks fremtid, jeg vil godt sige at, nu har alle de forskellige folke-valgte, lagt låg på de vandløb som ellers har løbet i alle de støre byer i Danmark og når vi så skal tænke på vejret og forandringerne, så vil jeg mene at de kloge hoveder har ikke tænkt sig om, hvor skal alt den vand som kommer i støre mængter, de kunne jo før bare løbe ud i vandløbne, de skal nu med ovresvømmelse til følge løbe flere kilometer før vandet kan komme væk, så lados kalde det en svipser og når jeg nu er igang, så vil jeg mene at inginørne og andre kloge folk nok skulle tænke på at istedet for et digge så skal der være 2-stk og ja, det er hårdt arbejde, men jeg mener ikke der findes nogle alternativ og ok der skal selvfølig også være kanaler med slusser, så eventuel indtrængende vand kan komme ud, husk jeg tror på forbyggelse istedetfor ødelægelse og skulle i være i tvivl, så tag jeres lommeregner frem og i vil se jeg har ret.
 
 
02.10-2008 | 16:32 af leon lerche
Her er lidt at tænke ovre og kære venner vi er kun lige begyndt. har jo nok ligesom jeg har, hørt at tempaturen vil stige, så at ordet hedebølge bliver et normalt ord i verden og jeg vil da bare sige, hvordan tror i verden vil se ud når hele verdens befolkning på. 6,5.milliarder menesker skal slås om vand, hvor der kun er vand til ca.3.millarder menesker og i kan jo læse og tænke over hvad jeg skriver. Jeg vil da lige sige at isen smelter hurtiger en forskerne har beregnet og jordens magnet fældter flytter sig hurtiger end du troede og jeg vil sige at jeg mener at klima forandringerne også bliver påvirket af det og vand mangel, ja ja, i må jo tro hvad i vil.
 
 
02.10-2008 | 16:35 af leon lerche
Jeg må spøger hvorlænge vil i vente her.Når jeg må sige at verdens Klima Forandringer jo vil forsætte og ingen gør nået, jeg skriver lige lidt om at jeg høre at de vise-mænd og kloge-hoveder, taler og taler, kære venner der skal fandeme ikke tales, der skal handles hurtigt, enværd formillie med børn har en ansvar for deres børns fremtid, men de personer som har penge tænker kun i penge og jeg må spøger, hvordan kan folk forliges med at deres/vores børn og børnebørn, vil se deres værste maridt, ja hvis i har fulgt med, så tager vi lige Grønland, deres eksistens-grundlag er jo efterhånden væk, i husker vel de gode gammeldage, når man hørte om at jægerne var ude med deres slæde og hunde, på isen og skød en sæl, det er såmendt nok fortid. Finland, som jo har sammerne de mærker også de Klima Forandringer da dyerne jo går efter græs og andet, jeg hørte om at de havde haft 2-vinter hvor de kun regnede, kan i se skriften. Canada, ja samme tegn og samtidig, når isen(permafrosten), er væk, så æder stormene sig længer ind og dette her er jo generalt over hele verden, mit spørgsmål er når nu den KLIMA-KONFORANCE.2009.år hvor mange kompromier mon der ville komme ind i de aftaler og når de så er lavet, så kunne man ligeså godt, havde sparet de penge, en lille ting til jer som har været spejder, i husker vel at mossen jo er på nordsiden af træerne i skovene, da der er mørkest og koldest.
 
 
02.10-2008 | 16:38 af leon lerche
Ja. Lars, er vis er i her.Når jeg må sige at verdens Klima Forandringer jo vil forsætte og ingen gør nået, jeg skriver lige lidt om at jeg høre at de vise-mænd og kloge-hoveder, taler og taler, kære venner der skal fandeme ikke tales, der skal handles hurtigt, enværd formillie med børn har en ansvar for deres børns fremtid, men de personer som har penge tænker kun i penge og jeg må spøger, hvordan kan folk forliges med at deres/vores børn og børnebørn, vil se deres værste maridt, ja hvis i har fulgt med, så tager vi lige Grønland, deres eksistens-grundlag er jo efterhånden væk, i husker vel de gode gammeldage, når man hørte om at jægerne var ude med deres slæde og hunde, på isen og skød en sæl, det er såmendt nok fortid. Finland, som jo har sammerne de mærker også de Klima Forandringer da dyerne jo går efter græs og andet, jeg hørte om at de havde haft 2-vinter hvor de kun regnede, kan i se skriften. Canada, ja samme tegn og samtidig, når isen(permafrosten), er væk, så æder stormene sig længer ind og dette her er jo generalt over hele verden, mit spørgsmål er når nu den KLIMA-KONFORANCE.2009.år hvor mange kompromier mon der ville komme ind i de aftaler og når de så er lavet, så kunne man ligeså godt, havde sparet de penge, en lille ting til jer som har været spejder, i husker vel at mossen jo er på nordsiden af træerne i skovene, da der er mørkest og koldest.
 
 
02.10-2008 | 16:41 af leon lerche
Ja selv jeg kan smide samme indlæg 2-gange, det viser bare realiteterne, men her.Jeg bliver nødtil at sige prøv at høre her Kina har atter haft et meget kraftigt Jordskælv og min ide er at når magnet felterne flytter sig, så sker der ting og sager på moder-Jord, i har jo nok hørtom den Orkan som er på vej imod New Orleans og flere stater er blevet erklæret i undtagelsestilstand, jeg har jo også hørt at denne Orkan er meget være end den sidste og den var grim, hvordan tror i så denne her bliver, nu ved jeg jo godt at jeg taler for døve øre, men nu alle de kloge hoveder som har beregnet de forskellige klima forandringers faktor har de så også regnet denne Orkan ud, jeg vil prøve at forklar, så alle kan være med hvis en inginør har beregnet at et hus skal kunne tåle en vindmodstand på 150.kilometer i timen i vindstød og der nu kommer vindstød på 240.kilometer i timen, vil i så være søde at forstå at når jeg har sagt i ville se ting som i ikke har kunne tænkt i jeres villeste fantasi og alle de kloge hoveder, de kan bare ikke regne den ud, i skal jo husk de lære efter bøger, men man behøver sku da ingen studenter hue for at se at Klima forandringerne er som jeg har skrevet før være end Al Gore har forudsagt, men folk skal mærke smerten før de tager alvoren seriøst og spørgsmålet hvorlænge vil i vente
 
 
02.10-2008 | 16:41 af Carsten Svendsen
@(masterleon)
Jeg ved ikke om du er bekendt med dette:
http://viden.jp.dk/klima/
 
02.10-2008 | 16:47 af Lars Nunnegaard
Jordskælv udløses af de tektoniske pladers gniden eller fratrækken fra hinanden. Men magnetfælterne forskuydes .
 
 
02.10-2008 | 16:48 af Lars Nunnegaard
Leon.
Det er klart at store vindstød har megen kraft i sig og derfor kan foresage katastrofer.
 
 
02.10-2008 | 16:51 af Lars Nunnegaard
Ps
Det store problem er ikke klimaet , men forureningen. klimaet har menneskeheden altid indrettet sig efter, men det andet er menneskeskabt , men er virkningen af vort måske store forbrug.
 
 
02.10-2008 | 16:53 af Lars Nunnegaard
C Svendsen
En god artikel du der bringer på banen.
 
 
02.10-2008 | 16:53 af leon lerche
Hej. Carsten Svendsen, du smider guld korn, jeg må ydmyg sige jeg har kupieret det og jeg håber på at blive inviteret til denne Klima konforance, prøv at stav det ligesom jeg gør og du vil opdage at jeg faktisk er meget optaget af denne konforeache, det er en af mine højeste ønsker at få lovtil at tale til de personer og min meninge er at, hvis de ikke får den rigtige historie så vil de begå kompromi på kompromi, så intet sker, hilsen fra. Leon, som sige mange tak for info og jeg bukker atter engang.
 
 
02.10-2008 | 16:54 af leon lerche
Jeg kan jo spøger, forureer man når man prutter, men her.Ja, jeg må starte med at tale om New Orleans og hvordan, jeg kunne forstille mig, at stoppe vand-masserne og ja de har et digge, jeg mener at der burde være 2 med 50-100.meters mellem rum, når jeg siger det så er det fordi at når flodbølgerne på 5-meters højde og vandmasserne som vil presse på vil nok komme højre oppe end inginørne vil havde beregnet og samtidig tager jeg klimaforandringerne med og i må undskylde min tale når jeg siger, de siger denne orkan kun var en 2.er hvor en5.er er værst og nej jeg tør ikke tænke tanken færdig, jeg må samtidig spøger alle mine Amrikanske venner hvorlænge gidder i at flygte fra vejret, det koster både jer og samfundet penge, jeg må spøger hvorfor ikke gøre nået ved problemet og høre på skøre. Leon, jeg er hverken inginør, vismand elller andet, jeg tænker bare stort og kreativt, hvis der ikke bliver gjort nået og orkanen er en5.er, hvordan tror i mine kære venner i USA, så der sker, jeg vil gerne tilføje at Indien har haft Dæmnings brud og med ovresvømmelse til følge og 3.millioner menesker på flugt og ja jeg må spøger hvor er de kloge menesker, som tager en formue for at fortælle folk, at ja hjælpen kommer nok og der bliver lovet guld og grøne-skove, hvorfor skal penge styre verden og hvordan folk entligt skulle leve og rolig kære venner, jeg læser og høre og jeg vil sågerne hjælpe og stadig må jeg sige kunne folk ikke bare prøve at lytte til mine ord, om en kloge folk skal bruge en lommeregner til at regne den ud undre mig, husk de er så kloge, jeg må jo indrømme jeg kan kun op til 20-tarbellen og lidt hoved regning, men jeg går lige til næste side, da jeg har lidt mere om klima og andre ting
 
 
02.10-2008 | 16:54 af Lars Nunnegaard
Leon
Jeg er bange for at den finansielle krise gør, at intet sker.
 
 
02.10-2008 | 16:56 af Lars Nunnegaard
Leon , Orkanerne er blevet et stort problem i de sydvestlige egne af USA og i caribien.
 
 
02.10-2008 | 16:57 af leon lerche
Lars, min kære ven, hvis den økonomiske(var det krise du sage), gør at vi tænker anderledes så kaldes det dumhed men her.Når jeg vil starte med Alaska og Olie-udvinding, er i klarover at der får enværd som er bosat i Alaska, en Olie-dividente i må undskylde mig, men hvorfor?, behøver de den, nu husker jeg ikke skibets navn, men sikke en Olie-katastrofe, jeg vil stille og rolig gå ovre til Canada og deres Olie-eventyr, de har en så Olieholdig-sand og der graves og de udvinder olien og det med før at de laver en masse Co-2.udslip, i må undskylde mig, men hvem tænker på hvem, de kære indianer som bor i Canada, har nogle få steder hvor de kan leve af naturens gavmildhed og nu tales der om at bore efter Olie, det vil sige at de der burde være et natur-resevat, bliver nået være Olie svineri og de stakkels indianer vil jo nok uddø ligesom mange andre, jeg må så spøger jer som læser her, hvad er vigtigst menesket eller Olien, før jeg svare vil jeg sige olie er gammeldags og man brugte jo talg til lys i gammeldage og jeg mener at meneskeheden er vigtigst, jeg kan jo bare spøger jer om hvormange regnorme mon der skal til før i/jeg bliver mætte, jeg er ikke sart og kan sagtens trækes med få ting, kan i, det kunne jo blive realiteter og kommer det så langt så kan jeg ikke hjælpe jer, jeg springer lige lidt i historien, der var for ca-40-60.år siden en Atomkraftværk ulykke i England, de ryder stadig op, det har kostet milliarder af pund, men jeg regner ikke penge for nået imod liv
 
 
02.10-2008 | 17:00 af Carsten Svendsen
Problemet er: Isotermerne bevæger sig mod polerne ca.4-5 gange hurtigere end biotoperne(især planter og pattedyr), dertil kommer, at der er geografiske barriere(bjerge, større vandområder og ikke mindst beboede områder).
 
02.10-2008 | 17:00 af leon lerche
Jeg sidder og spekuler på om verden, mon vil tænke i penge, hvis de skulle til at have vadres på her, læs og lær.Ja her kommer der lidt mere om hvordan USA, skal redde deres land fra vand-masserne, nu mener jeg jo ikke at Amrikanerne er tosset, men de skulle måske skimme til Holland, jeg har læst at der er mange 1000-arbejdsløse, ok jeg ville forslå at man laved digger og kanaler både så man kunne afskærme for vand-masserne og det vand som så kom ind skal jo væk og ved at give de arbejdsløse arbejde, ja så burde man slå 2-fluer med et smæk
 
 
02.10-2008 | 17:01 af Lars Nunnegaard
Leon.
Ja mennesker handler ofte kortsigtet pga økonomisk her og nu vinding.
 
 
02.10-2008 | 17:03 af Lars Nunnegaard
CSvendsen
Det er en pointe du kommer med. At indvandringen af dyr og planter sker i et langsommere tempo.
Hvis der skal styr på det må der tænkes kreativt.
Eks. Beplant Sahara og brug den smeltende is til vanding.
 
 
02.10-2008 | 17:03 af leon lerche
Jeg kan ligeså godt sige jer. Lars får det hele. eller næsten, i ved der er altid en trumf.Her kommer der lidt teori om hvordan jeg tror verden kunne vende øko-systemet, man høre jo om alle de forskellige-algearter og hvis man fik samlet dem sammen og fik dem op i en kæmpe beholder, så kunne de ligge og rådne op og afgive gas, som kunne bruges til nået fornuftigt istedetfor at ødelægge store vand-områder, da de ellers ville optage ilten fra vandet og dræbe alt levende i vandet og man kan jo også tage den tang som flyder op på strandend og smide i de beholder og man kan tage alt som er dyrket og smide i de beholder og skulle i være itvivl, så tænk på hvor der har været lossepladser, nogle steder må de banke rør i jorden da der ellers vil sive gas op steder hvor folk måske ikke regner med det og jeg har bare så mange ideer.
 
 
02.10-2008 | 17:07 af Lars Nunnegaard
Leon
alle løsninger skal indtænkes. derfor må vi være kreative og bruge fantasien.
 
 
02.10-2008 | 17:08 af Carsten Svendsen
Lars, du har vel ikke lige et par tusinde km haveslange? :o)
 
02.10-2008 | 17:09 af leon lerche
NÅ. Lars, min kære ven, som jeg sage til. Elisabeth Andersen, så kan man faktisk sælge sand til. Sahara og ja det er en griner men en rigtigt historie og vi tager da lige tænk hvis man tog en skilpade og gen-splejset med en sommerfugl, hvad tror du så den/det blev kaldt, hilsen fra. Leon, som langtfra er færdig.
 
 
02.10-2008 | 17:09 af Lars Nunnegaard
Leon
Så lad os sælge is på Grønland!
 
 
02.10-2008 | 17:12 af Lars Nunnegaard
De store kulturer opstod ved de store floder. Ægypten, Mesopotamien, Den gule flod ( Kina og Mekong ( Indokina) Ligeledes opstod de nordiske kulturer om åer og fjorde. Vi gik fra et Samler og jægersamfund til et overvejdende bondesamfund. samtidi udvikledes handelsforbindelser via sejlads.
Vikingerne kom helt til Konstantinobel via bl.a. de russiske floder.
 
 
02.10-2008 | 17:14 af leon lerche
Jeg måtte lige tænke, den gen-splejsning, kunne vi kalde enten for en. Amfibien-somerfugl, eller en Amfibien-Pade, det er da logik for bur-høns, hilsen fra. Leon, med et lille smil på.
 
 
02.10-2008 | 17:15 af Lars Nunnegaard
CSnedsen.
Næppe, men medens tid er kunne man sejle isbjergene fra Arktisk og Antarktisk til destinationer i Vestafrika, hvor de blev fragtet ind i bassiner, som blev pumpet ud i skove og marker.
 
 
02.10-2008 | 17:16 af Lars Nunnegaard
Eller Sommerpadder , Leon. Lars griner!
 
 
02.10-2008 | 17:17 af Lars Nunnegaard
Undskyld. C Svendsen. Sådan slåfej samt andre fejl er vort problem.
 
 
02.10-2008 | 17:18 af Carsten Svendsen
Jeg mener faktisk at have læst et eller andet sted, at Rusland er opkaldt efter en vikingestamme kaldet "ruser".
 
02.10-2008 | 17:20 af leon lerche
Kære. Lars, gammel ide og Afrika, ja de vil ikke kunne finde ud af nået uden, de stopper deres krige, du ved det er ligesom kvinder, de taler og taler, vi se det jo her på blogsne, jeg er af den mening der skal ikke tales men handles, i min naivitet i livet har det kostet mig flere millioner, men defor kan jeg da kun smile, hilsen fra. Leon, som atter vil smide info ind til dig/jer.
 
 
02.10-2008 | 17:21 af Lars Nunnegaard
CSvendsen .
Det er vist rigtigt , ligesom Nishi Novgorod blev grundlagt af vikinnger. Den hedder nu Gorkij, mener jeg. Men vikingerne nåede langt omkring. Fra Amerika , og til Mellemøsten gennem Middelhavet.
 
 
02.10-2008 | 17:22 af Lars Nunnegaard
Leon.
Afrikas store problem er dels deres stammekrige , men også proteinmanglen. Men du har ret tiden er til at handle.
 
 
02.10-2008 | 17:24 af Lars Nunnegaard
Leon.
Konen tog i banken istedet for mig. Hun er også bedre til tal. Lars som ler.
 
 
02.10-2008 | 17:28 af leon lerche
Hej kære. Carsten Svendsen, du vil vel ikke have at jeg skal rulde min slange ud, husk smilet, jegvil aldrig forklejne russerne, men deres politik er dum, de mangler faktisk vores gammel ven. Mikal Gorbatjov, han havde fandeme format og var manden som gjore verden andreledes og jeg giver gerne mit liv for ham, husk han gjore en forskeld, hilsen fra. Leon, som også bøjer sig for ham.
 
 
02.10-2008 | 17:32 af Lars Nunnegaard
Leon
Behold din slange til kommende tiders herlighed. I øvrigt er russerne ved at vende nogle floder for at pumpe vand i Det Kaspiske Hav og Aralsøen , som var svundet ind. Det ser ud til det har en positiv effekt.
 
 
02.10-2008 | 17:37 af Carsten Svendsen
Leon jeg ville satse på skades-begrændsning, så som at bremse ørkenernes spredning og håbe på ,at Mugabe snart skrider, så hans såkaldte "veteraner" kan komme på landbrugs-skole, så "afrikas brødkurv" kan blive fyldt op igen:
 
02.10-2008 | 17:37 af leon lerche
Kære. Lars, min mund bliver grim, Hvad fanden har de virklig fundet ud af at der skal handles, hilsen fra. Leon, som siger det var på tide.
 
 
02.10-2008 | 17:40 af Lars Nunnegaard
C Svendsen.
Det er et ønske vi alle deler! Det var noget at det værste , at jage de væk, som havde forstand på landbrug. Nu sulter alle.
 
 
02.10-2008 | 17:41 af Lars Nunnegaard
Leon.
Jeg tror ikke at alle har fundet ud af det endnu. Men vi håber det kommer i rette tid.
 
 
02.10-2008 | 17:44 af leon lerche
OK. Carsten Sendsen, du er forudsende, men hvis de ikke stopper deres krige, kan det så ikke være ligemeget, du ved bare sådan nået som vand, som jeg kalder for at være basalt, så kan intet jo leve og Lars, slangen skal nok blive inde, men jeg må sige kanon indlæg, folk forstår bare ikke realiteterne, hilsen fra. Leon, som aldrig tier.
 
 
02.10-2008 | 17:46 af Lars Nunnegaard
Leon
Krige ødelægger økonomier og forurener også. Samt ødelægger mange civile familier. Flere civile dør end soldater i krige.
 
 
02.10-2008 | 17:55 af Carsten Svendsen
Vi må se at få vidreudviklet os fra "Homo Sapiens" til "Homo Intelligens"!
 
02.10-2008 | 17:58 af Lars Nunnegaard
CSvendsen
Vi er ikke langt fra aberne. Men du har ret. Tiden er knap, set med historiske øjne.
 
 
02.10-2008 | 18:00 af leon lerche
Kære. Lars, min ven, kunne vi ikke nøjes med sværd-bue og pil, det forurener ikke, husk smilet, den ensete jeg ser forurener er. Bloggeren. Rie, først bruger hun/han en masse CO-2, på at nedgøre. Skrymer, dertil må jeg sige hun er sku da et skvader hoved, ingen-ingen skal angribe mine venner og min tale kunne blive grim, men 5-minutter, hilsen fra. Leon, som smilender siger. Rie, kaldes på Dansk for et kål-hoved.
 
 
02.10-2008 | 18:02 af Lars Nunnegaard
Leon.
Enig
Ang. Bue og pil, ja det var måske løsningen, men en gammeldags nævekamp ville nok være bedre.
 
 
02.10-2008 | 18:11 af leon lerche
Lars, min kære ven, jeg var faktisk rigtigt god til pisset, men jeg stoppet i tide, jeg kunne jo ikkehave folk ligende på veje og streder i tide og utide, hilsen fra. Leon, som siger, man lære jo i livet, jeg har lært at kærligheden vinder også næste-kærlighed.
 
 
02.10-2008 | 18:13 af leon lerche
Nå, nu får i modstand, kan i regne ud hvormeget CO-2, dergår til et par orgasmer, hilsen fra, den smilende. Leon.
 
 
02.10-2008 | 18:14 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.10-2008 | 18:28 af leon lerche
Hej. Jakob D, jeg er ikke enig med dig, religiøs er vi nok langt fra hinanden også selvom, jeg er om-ikke ligeglad så er der jo altid forskel, jeg ser du taler om fatige-lande, når du taler om dem, så ved vi jo allesammen jo godt hvem du taler om, et værdt land ville hjæle hvis de stoppe deres krige, jeg kan jo bare tænke på den Amrikanske soldat, som halvshuget blev slæbt efter en bil som selfølig var bunde til bilen, skal jeg nu råbe hura for de friheds(kæmper), du kommer aldrig til at lave grin med mig, giv mig våben og Afrika vil ilve frit , husk min tale er realiteter og jeg smader hele butiken, hilsen fra. Leon, som taler med store ord, men jeg har også fået godnat historier.
 
 
02.10-2008 | 19:58 af Lars Nunnegaard
Leon
CO2 til orgasmer? Det vil kræve en månelanding.
 
 
02.10-2008 | 20:01 af Lars Nunnegaard
Jakob_dkdk
At der kommer edbør i større mængder er rigtigt. Min pointe er faktisk at Verden har oplevet store klimaændringer før og nu efter istiderne. Forureningen er et andet problem, men indvirker dog på opvarmningen. Men uanset hvad er vi i en periode af Jordens historie , hvor det bliver varmere.
 
 
02.10-2008 | 22:28 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.10-2008 | 23:39 af leon lerche
Kære. Lars, du skal høre meget før øene falder af.. Jako B, drenge-røv, du taler , uden viden så let røven og tal som en mand, ja du ser rigtigt, du kan bare sige til, så er jeg klar til debat, hilsen fra. Leon. som aldrigf tier.
 
 
02.10-2008 | 23:45 af leon lerche
Jeg må spøger, i muskelbunder, hvor var i lige i denne sitvuartion herHer kommer der lidt teori om hvordan jeg tror verden kunne vende øko-systemet, man høre jo om alle de forskellige-algearter og hvis man fik samlet dem sammen og fik dem op i en kæmpe beholder, så kunne de ligge og rådne op og afgive gas, som kunne bruges til nået fornuftigt istedetfor at ødelægge store vand-områder, da de ellers ville optage ilten fra vandet og dræbe alt levende i vandet og man kan jo også tage den tang som flyder op på strandend og smide i de beholder og man kan tage alt som er dyrket og smide i de beholder og skulle i være itvivl, så tænk på hvor der har været lossepladser, nogle steder må de banke rør i jorden da der ellers vil sive gas op steder hvor folk måske ikke regner med det og jeg har bare så mange ideer..
 
 
02.10-2008 | 23:59 af leon lerche
NÅR kære venner, dedernge-røve, som laver ulovligheder i mod etvært meneske( det vil jeg kalde dumhed), der findes igenend ukdsyldniner, jeg undskylder min dumhed, jeg vil ikke tale mere, vi hr jo de loge
jeg er dum og forbliver dum, kan jeg få lov ti at fortsættee med det, hilsenfra. Leon, som aldrig tier, husk jeres rødere.
 
 
03.10-2008 | 00:09 af leon lerche
Lars, min ven, tåber tale om rocker, jeg må grinende sige må jeg være med, sjovt skal være sjovt, du siger bare til så banker vi sku de rocker og det er med et smil, du ved at enværd lyst får, sådan en gammel person igang og fordi de er HAer, eller black kobra, får kun mt smil frem, du siger bare til så får du en opryder på fyn og jeg vil skide alle et stykke, hilsen fra. Leon, som siger du skal bare lalle, så er jeg der, min ven, husk mine ord vi er sammen i tygt og tøndt.
 
 
03.10-2008 | 00:21 af leon lerche
HEJ; DRENGE-RØVE. VIL I HAVE TÆV. ELLER SKAL I NØJES MED VERBALE- PRYL, jeg tajler måskepænt, men lad jer ikke nare, hvis i vile lege, så erjeg bejhælpig, hvordan i så mener hvordan(gør i mine børn nået, så vil i græde, da i ikke ved hvad igør og laver), det er en trusel på livet. i kan melde det, jeg er fjøjtene lige glad), husk døden er kun en lille ting(husk mig. Leon lertche), ellers vil idø.
 
 
03.10-2008 | 00:35 af leon lerche
Hej. Lars. Leon uddeler røv fuld, jeg må spøger er imand eller mus, du ved godt. Leon taler ikke udenviden, du vil grine, ja du vil få et smil, jeg gidder ikke at fortælle hvorfor, det grin kan du få af mig, hvis jeg skal forsstætte med at forklar så grinte vi itimevis, hilsen fra. Leon, som stadig har smilet.
 
 
03.10-2008 | 00:45 af leon lerche
Lars, min kære ven, de drenge-røve og ligeså piger, skule måske spile ludu og jeg er grim/dum og ondsvag, kan jeg få lov til at havedet i fred, jeg elsker mod stand, så kære venner i har en mand som ville kommer der tit, hilsen far: www.marsterleon.dk, husk jwg støtter,jer, husk det, hilsen leon.
 
 
03.10-2008 | 01:22 af leon lerche
Lars, gammel jas,vi har ført hør om dadel- plukker og ja min mun d er grimn, men kom så Jøder i kan hvor andre ikke kan, hilsen fra. Leon, Som ikke Tier, men går i byen, Gud være med jer.
 
 
03.10-2008 | 02:43 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
03.10-2008 | 10:14 af Lars Nunnegaard
Jakobdk.dk,#22.28
Netop! Det er to problemstillinger. Teknologien skal bruges for at løse forureningsproblemet. Klimaet må vi tilpasse os. Men vi kan undgå en hurtigere opvarmning af kloden ved at reducere drivhusgasser m.m.
 
 
03.10-2008 | 10:19 af Lars Nunnegaard
Poul Sørensen # 2.43
Det siger jeg jo ikke. At vi kan forurene løs, altså! Jeg påpeger jo netop forureningen som det største problem, men også et problem , der kan løses teknologisk. Netop forurening er årsager til arters uddøen, når deres egen forurening er så stor, at de forgiftes af den. Et eks. fra bakteriedkulturer, som omplantet til menneskelige forhold.
Under alle omstændigheder er vi i en varmere og varmere periode af jordens klima, som startede for 15.000 år siden.
Men selvfølgelig påvirkes temperaturstigningen af drivhusgasserne og andet.
 
 
03.10-2008 | 10:29 af Lars Nunnegaard
ekstra:
vad ikke over vandet, hvor du ikke kan se bunden, med mindre isen er tyk nok.!
 
 
03.10-2008 | 10:35 af Lars Nunnegaard
Leon
Må din Gud beskytte dig!
 
 
03.10-2008 | 12:04 af Lars Nunnegaard
Hvis vi mennesker forpasser vor chance, vil der ikke være nogen, der kan stå frem og sige: sagde jeg det ikke nok!
Det er vor fremtid, der står på spil.
 
 
03.10-2008 | 13:23 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
03.10-2008 | 13:31 af Lars Nunnegaard
Jakob Dk Dk
Jeg er optimist. Teknologi og udviklingen af denne vil kunne løse forureningsproblematikken. Men der skal ske noget bare lidt hurtigere. Jeg vil håbe , at forskningen vil sætte skub i den teknologiske udvikling, ligesom rumfartsprogrammerne gav et stor hop fremad mod den IT revoluition vi har vænnet os til idag.
Ellers er det jo rigtigt at arealer i sahara er ved at grønnes. Jeg er af den opfattelse, at mennesket vil tilpasse sig / adaptere klimaforandringer og håber at vi kan styre forureningen.
 
 
03.10-2008 | 14:23 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
03.10-2008 | 14:27 af Lars Nunnegaard
Poul S
Vi er enige om at forurening, drivhusgasser er et stort problem. Det skal løses.
Jeg mener at den selvforstærkende proces i opvarmingen skal løse pga forureningen og forgiftningen af vort miljø.
selvom det løses og det skal det, så vil vi til stadighed opleve klimaforandringer.
 
 
03.10-2008 | 14:33 af gitte rasmussen
Jeg har fundet en sød lille film til dig Nunne.:o)

http://www.youtube.com/watch?v=8mvV8ppzIvg
 
 
03.10-2008 | 15:35 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
03.10-2008 | 16:30 af Lars Nunnegaard
Gittegram
Hyggelig film. Tak.
 
 
03.10-2008 | 16:32 af Lars Nunnegaard
JakobDkDk
Det er det ikke. Ja , det lever endnu!
 
 
03.10-2008 | 18:02 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
03.10-2008 | 19:19 af Lars Nunnegaard
PoulS
Du har for så vidt ret. Der er en sammenhæng. Også jeg mener jo , at nu skal der bremses kraftigt op. Eller også skal der investeres i forskning, som giver mulighed for ny teknologi på dette område. Som nogen har nævnt er de penge der bruges på finanskrisen givet bedre ud til miljøet.
Det værste er at vi dør i vort eget skidt, hvis ikke der gøres noget.
 
 
03.10-2008 | 19:31 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
03.10-2008 | 19:49 af Lars Nunnegaard
Jakob D
Det er jo derfor , jeg mener at man skal satse på teknologien! Du har da ret i at menneskers livsituation ville ændre sig drastisk fra den ene dag til den anden, hvis vi lukkede for fossile brændstoffer imorgen. Udvikling tager tid!
 
 
03.10-2008 | 19:52 af Lars Nunnegaard
Ps
Vi kan ikke alle være dadelplukkere, som Leon skrev igår!
 
 
03.10-2008 | 19:58 af Lars Nunnegaard
Forklaring.
Nogen skal produvcere noget andet for at vi kan købe dadler og daddelplukkeren kan købe varer af os andre.
 
 
04.10-2008 | 10:43 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
04.10-2008 | 10:45 af Lars Nunnegaard
Jakob D
Selv Connie Hedegaard bruger ordet klimadebat , når det handler om forureningsdebat.
 
 
04.10-2008 | 11:10 af Carsten Svendsen
Connie Hedegaard er i øvrigt gæst i BBC`s "HARDtalk" mandag d. 6 Okt. kl.10:30, 16:30 og 22:30.
 
04.10-2008 | 11:12 af leon lerche
Jacob D, du kan da ikke forstille dig at der tales om at prøve at stoppe klima forandringerne, når der samtidig tales om økonomi, nu har jeg set. Bjørn Lomborg i flere debatter og jeg syntes han er for vag i sin tale og klimapoliti og økonomi høre ikke sammen, hilsen fra. Leon, som var lidt dum forleden, det undskylder jeg gerne.
 
 
04.10-2008 | 11:14 af Lars Nunnegaard
C Svendsen
Håber den bliver udsendt på dansk Tv , da jeg ikke kan tage andet, men ellers på PC må jeg kunne finde udsendelsen.
 
 
04.10-2008 | 11:16 af Lars Nunnegaard
Lomborg taler om , hvor man får mest ud af investeringerne. Altså økonomi. Men på den anden side skal der også økonomi til at løse hele forureningsproblematikken.
 
 
04.10-2008 | 11:17 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
04.10-2008 | 11:23 af leon lerche
Ja. Lars. Bjørn Lomborg, taler om invisteringer og økonomi, jeg tager lige den rednings-parke som USA, har vedtaget.3700.milliarder, kr, jeg må så spøger hvad tror i så en klim-rednings plan vil koste, samtidig tro Amrikanerne jo ikke at der er afsat penge nok til en ordenligt redning, hilsen fra. Leon, som nok vil kæmpe for verdens klima og miljø.
 
 
04.10-2008 | 11:25 af Carsten Svendsen
@(nunne(
Jeg var lige inde på BBC's hjemmeside, jo de lægger interviewene på internettet.
 
04.10-2008 | 11:30 af leon lerche
Jacob D, er du klarover at Kina og Indien, efterhånder er de store klima synder og der skulle stå klimapolitik ikke klimapoliti og der må jeg nok sige det var en griner, hilsen fra. Leon, som lige går 2-minuter.
 
 
04.10-2008 | 16:52 af Lars Nunnegaard
CSvendsen
TAK
 
 
04.10-2008 | 18:56 af Lars Nunnegaard
Leon
Det var ellers noget med et klimapoliti!!!!! :))) Lars som smiler.
 
 
07.10-2008 | 09:26 af Carsten Svendsen
 
07.10-2008 | 09:32 af Lars Nunnegaard
CSvendsen
Tak for linket!!
 
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl
Lars Nunnegaard

Kapitalens kritikere var de kritiske intellektuelle. Det nye ideal er tilsyneladende, at intellektuelle træder i erhvervslivets tjeneste som kritisk-konstruktive videnspredere.

Er oprindeligt uddannet købmand, arbejdede i en del år på fabrikker og slagteri, har været musikarrangør, studeret litteraturvidenskab, haft tobaksforretning og blev pludselig pædagoguddannet og har været leder af en børnehave i mere end 10 år.

Smedegyden 4

5690 Tommerup

.BLOG FOR DEMOKRATIET ; BROK FOR RETFÆRDIGHEDEN

Kapitalens kritikere var de kritiske intellektuelle. Det nye ideal er, at intellektuelle træder i erhvervslivets tjeneste som kritisk-konstruktive videnspredere.

Indlæg | 1036 | 957.963 | 29957
Siden | 15. marts 2007 10:49
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites