Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt
DET MEST DANSKE?
20. marts 2010 11:30
 [739 ]    [32 ]   Anbefal

Det har tit været debatteret , vad det danske stod for.

Hvad er det?

Er det de rødhvide flag? Fodbold? Håndbold? Kolonihaver? Eller Hvad?

Når jeg har været ude i Verden , har jeg med stolthed fortalt om den lige adgang til sundhedssystemet, undervisning og retten til pleje, hvis jeg ikke kunne klare mig.

Nu er jeg blevet rundtosset. Regeringen er på vej til at afskaffe, det jeg er stolt af.

Underligt, da hele Verden ser på den Skandinaviske Model, som noget unikt.

 

Send til
Debat  32
Anbefal
For at kommentere et blogindlæg skal du være logget ind. Har du ikke en bruger kan du oprette en her.
20.03-2010 | 12:03 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
20.03-2010 | 12:05 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
20.03-2010 | 15:54 af Lars Nunnegaard
Ja, væk med VKO og tilbage til gamle dyder.
 
20.03-2010 | 12:24 af gitte rasmussen
Danmark er et splittet land der er i opløsning. Cepos og EU har en stor del af skylden, man kan ikke afmonterer et velfærdssamfund uden en regning, og den er vi nu begyndt at betale af på. Vi kommer til at møde unger der grupperer sig i bandemiljøer, for der får de den anerkendelse de ikke længere får i samfundet, Vi vil se fattigdommens grimme ansigt, vi vil se vold, kriminalitet, mord som svar på disse menneskers lidelser. Hvis man tilhører den gruppe af mennesker der er tilhænger af Cepos og EU så kan man juble i disse tider, for dem der ønsker et velfærdssamfund er der grimme tider, for de sidste rester er sat til afmontering.
 
20.03-2010 | 12:44 af Carsten Svendsen
Jeg har linket til den før, men den tåler gentagelse.
http://politiken.dk/videnskab/article782452.ece
20.03-2010 | 12:52 af gitte rasmussen
Jeg har læst den, og er helt enig.
 
20.03-2010 | 15:54 af Lars Nunnegaard
Fint link
 
20.03-2010 | 13:06 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
20.03-2010 | 13:19 af Carsten Svendsen
Det er da påfaldende, at 'menneskers ondskab' viser sig mest i perioder, hvor der føres den mest liberalistiske/markedsøkonomiske politik!
21.03-2010 | 01:58 af Ove Nielsen
# C. Svendsen

Det er mere end påfaldende, mener jeg

At der er mere kriminalitet under frie markedskræfter, anser jeg som rimeligt logisk, da disse frie kræfter fordrer/fremmer egoisme, fravær af solidaritet, samt grådighed, mener jeg.
Det gøres på mottoet "enhver er sin egen lykkesmed" - mener jeg dermed, for det inspirerer mennesker til at "rage til sig" - for at "klare sig selv" - er pointen

Skide være med andre bare jeg har/får ...... ?
Ja det er ikke let at over-leve, særligt hvis man vil leve mageligt og med mange matrielle goder.
Det er jo netop hvad mafiaer og Rockere/bander generelt gerne vil, ikke ?

Således bygger den slags næppe på socialisme, er pointen ^^

mvh confucius
 
20.03-2010 | 13:56 af gitte rasmussen
sagen er, at kriminalitet i høj grad er et socialt samfundsproblem, der er forbundet med nedskæringer i den sociale velfærd, fritisklubber, fritidsinteresser, penge til daginstitutioner, skoler, socialrådgivere osv. Dertil kommer problemet med arbejdsløshed. En egentlig kriminalitetsbekæmpende politik går for mig ud på, at bekæmpe klassesamfundet.

 
20.03-2010 | 18:27 af Lars Nunnegaard
Krimialitet handler også om livsvilkår.
 
21.03-2010 | 02:39 af Ove Nielsen
Godaften Gitte

En interesant komm.
jeg er enig i at kriminalitet er en væsentlig faktor socialt baseret, men en anden faktor er også vidtgående egoistisk liberalisme/kapitalisme via netop de frie markedsmekanismer og dette kan iagtages i et glimrende eksempel vedr. bl.a Enron, mener jeg

Citat
"En egentlig kriminalitetsbekæmpende politik går for mig ud på, at bekæmpe klassesamfundet."

både, og, mener jeg
Jeg går ikke ind for at alle er/skal være "ligemænd/kvinder"
For det er mennesker ikke, mener jeg

Goethe beskriver det meget rammende i et citat, mener jeg
(frit citeret ;)
"Det mest misundelige menneske i dette land, er den der betragter enhver som sin ligemand"

jeg har intet imod forskel, men noget imod for store skel og forskelle.
Således er der intet galt i ulighed i visse henseender, men noget galt i ulige vilkår, mener jeg
Sagt med andre ord jeg går ikke ind for kommunisme.

mvh Confucius
 
21.03-2010 | 08:32 af gitte rasmussen
Hej Confucius
Jeg finder heller ikke forskel som et problem, men forskelle i livsvilkår som et problem, hvis de dårligste lever under urimelige livsvilkår, for det danner grobund for et samfund i opløsning, hvis der ikke er lige adgang til hospitaler, skoler osv. Hvis de ikke kan få en indtægt, der gør det muligt, at leve på et fornuftigt spare buget. Jeg er ikke kommunist, men mener at der kan laves statsvirksomheder for at holde prisniveauet så lavt som muligt, på kerneydelser som vi alle skal have.
Jeg mener også at vi burde have en statsbank, så alle der ikke ønsker at finansierer andres billige boliglån eller bankchefernes høje lønninger, kan have deres konto i, da staten har gjort det obligatorisk, at man skal have en konto i en bank, burde der også være denne mulighed.
 
21.03-2010 | 17:03 af Lars Nunnegaard
Gitte, jeg er meget enig med i din kommentar. Lige adgang til læger, hospitaler og undervisning er en forudsætning for et anstændigt samfund , som er til for alle befolkningsgrupper og ikke kun eliten.
 
20.03-2010 | 13:25 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
20.03-2010 | 18:29 af Lars Nunnegaard
Jeg er tadig stolt af, det sundhedssystem, de var! Gid det måtte komme tilbage snarest.
 
21.03-2010 | 11:31 af gitte rasmussen
 
20.03-2010 | 18:46 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
21.03-2010 | 00:45 af Carsten Svendsen
Hov! Det gør du ikke ved, ikke at stemme!
21.03-2010 | 01:40 af Ove Nielsen
Godaften C.Svendsen

Nej det gør Poul ikke, ved ikke at stemme, mener jeg
En god pointe ;)

mvh Confucius
 
21.03-2010 | 01:32 af Ove Nielsen
Godaften Nunne

Et interesant lille indlæg ;)

anbefalet

mvh Confucius
 
21.03-2010 | 11:27 af Lars Nunnegaard
Takkker mangge gange. God søndag til alle.
 
21.03-2010 | 09:18 af Kaj Jensen
Når man betænker at sundhedssystemet i faste priser er tilført fra 91 mia i 2001 til 125 mia i 2010 og det for venstrefløjen kaldes massive nedskæringer, så kan man godt blive bekymret over hvordan venstrefløjen vil "retablere" sundhedssystemet.
Hylekoret minder ganske meget om Harry Potters kære fætter, der hvert år frygter at han får færre gaver end sidste år - og da fik han kun 37.
21.03-2010 | 17:05 af Lars Nunnegaard
Kaj Jensen
Jegbenægter ikke at der er tilført flere penge, men jeg bryder mig ikke om, at den lige agang til helbredelse er truet, gennem sundhedsforsikringer. Disse er hovedsageligt koncentreret i det Nordsjællandske område. Hvorfor mon?
 
21.03-2010 | 17:32 af Kaj Jensen
Nunne,
Sundhedsforsikringer gør da hverken fra eller til. De giver mulighed for at tilkøbe sundhedsydelser, ligesom man også kunne i 1990'erne.
Den store forskel fra tidligere er da, at alle har ret til at blive behandlet på privathospital, hvis det offentlige ikke kan klare opgaven. Den mulighed havde vi ikke i 1990'erne. Da måtte vi pænt vente på tur, eller dø under forsøget.
Der er simpelthen ikke nogen ærlige argumenter for at velfærdssamfundet har det dårligere nu end under Nyrup.
(Det kan da godt være mere nobelt at dø af kræft under en socialdemokratisk regering end at blive helbredt på en privatklinik under en VK-regering, men det er ikke der jeg vil kase mine lodder).
21.03-2010 | 17:48 af Lars Nunnegaard
OKAJ
Der er et vist antal læger! Ok, om regerngen hedder Rasmussen, Rasmussen eller Rasmussen er sandt for dyden ligegyldigt. Her er jeg enig.
 
21.03-2010 | 17:50 af Kaj Jensen
Mon ikke det er det længste Rasmussen regime, Verden nogen sinde har oplevet?
21.03-2010 | 18:06 af Lars Nunnegaard
Nemlig OKAJ, :o))))
 
21.03-2010 | 09:36 af egon legaard
Om der er noget specielt, der er kendetegnende for det, at være dansk, er jeg lidt i tvivl om. I sin tid havde vi en velfungerende model for styringen - velfærdsmodellen. Den har borte taget. Mange udlændinge finder, vi går lidt for meget op i begrebet HYGGE eller som Øverland, i sin tid, skrev " Oh Du puslingeland, der hygger dig i smug, mens verden brænder om din vugge..." Dansk...meget af det er tysk genfortælling !
Anbefalet.
 
21.03-2010 | 11:30 af Lars Nunnegaard
egon legaard
Det ændrer ikke ved, at jeg var stolt af den velfærdsmodel, men borte har nok taget den, så må vi få den til at titte frem igen.
 
21.03-2010 | 13:40 af egon legaard
Enig !
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl