Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt
De visionsløse!
9. august 2010 10:25
 [1112 ]    [54 ]   Anbefal


Dansk politik har bevæget sig derhen, hvor ideerne er sluppet op.Den befinder sig i kælderen.

Fogh og Løkke prøvede end ikke at rokke væsentligt ved velfærdssamfundet. Dog blev toppen af samfundet bestukket med nogle skattelettelser, som andre kom til at betale for..

I de senere år er politisk ledelse udebevet i kommunerne. Alle forslag og visioner kommer fra forvaltningerne, som får konsulenter til at udvikle dem, hvorefter kommunalpolitikerne godkender dem.

Hvad der ikke er udviklet af marsterplaner, som pga. besparelser ikke bliver til noget alligevel.

Politik var nok tænkt den anden vej. At det var folket, der gav input til politikerne, som udviklede visionerne og gav embedsværket pligt til at iværksætte dem.

Forvaltninger og departementer synes at regere.

Det er ligesom om, at det er staten, der ejer borgerne og ikke omvendt. ( og se, det er en fortsættelse af enevældens tankegang!)

Send til
Debat  54
Anbefal
For at kommentere et blogindlæg skal du være logget ind. Har du ikke en bruger kan du oprette en her.
09.08-2010 | 10:47 af gitte rasmussen
Anbefalet
 
09.08-2010 | 10:49 af Lars Nunnegaard
Tak. Problemeter netop mangel på en udsigt!
 
09.08-2010 | 11:02 af egon legaard
'Mon ikke mange er ved, at få kvælningsfornemmelser, når de hører ordet masterplan ? Du har ret i, at ideer fra selvstændigt tænkende politikere, er en mangelvare. Kun de færreste politikere tør tale om idepolitik, det er nemmere, at finde enkeltsager, som kan ramme plet, her og nu ,og give pote stemmemæssigt. Langsigtede løsninger - finansierede løsninger - er der ikke megen opbakning til. Så hellere hænge nogle off. ansatte ud, eller skyde på nogle toppolitikere, måske levere et par spark til " fejlfarverne. " Anbefalet.
 
09.08-2010 | 11:05 af Lars Nunnegaard
Tak.
Her er et ksempel fra Odense, hvor end ikke politikerne kender embedsværkets vision .
http://www.fyens.dk/article/1658009:Odense--K--Skoleprojekt-tager-forkert-drejning
 
09.08-2010 | 11:08 af gitte rasmussen
For det første kunne man spare mange penge og for det andet så kunne vi få et bære dygtigt samfund, hvis de kære politiker tog kontakt til befolkningen, den største resurse er befolkningen, rigtig mange ting kunne laves ude i de fleste kommuner, men det kræver at man sætter befolkningen før pengene.

Vi har i Danmark så indviklet et lov system på mange områder ,at det snart er umuligt at lave noget.
Der skal søges tilladelse til snart alt, lige fra legepladser til madordninger osv.

Jeg kunne godt tænke mig at man som forsøg, lavede nogle områder hvor “magten” lå hos borgerne, og hvor de fik frit lejde til at lave div. Tiltag i deres område, uden at skulle søge i øst og i vest.

Tænk hvis et boligområde fik lyst til at have et fælles drivhus, et fælles spisested, grøn energi i deres område, en dyr gård, cykelværksted osv. Men ingen tager initiativ til den slags, for man skal søge i øst og vest, og inden man er færdig, så har det kostet kassen.
 
09.08-2010 | 11:16 af Lars Nunnegaard
Ja, det ville være rart. Vi bor på en lille privatvej, 8 huse, Tommerups ældste vej. Vi må nd ikke klippe vore hegn som vi vil og kan blive enige om, Vi kan ikke få fjernvarme uden at kommuneplanen skal laves om og naturgas Fyn skal give tilladelse. Trods det at vejens vedligeholdelse påhviler os, kan vi ikk lukke den for gennemgående traffik, og allievel betaler i det samme, som andre i ejendomsskat.
 
09.08-2010 | 11:19 af gitte rasmussen
En lille gruppe på 8 huse, tænk hvad i kunne lave, fælles energi osv. Men et sådan samfund får vi ikke, for vi er bundet op på love og vedtægter som aldrig før.
 
09.08-2010 | 11:21 af Lars Nunnegaard
Ja vi har et fælles jordstykke med skov, hvor vi ville rydde en del for at få en festplads. Forbudt.
 
09.08-2010 | 11:27 af Lars Nunnegaard
Meget interessnt er det , at en å, som kommunen lagde i rør for ca 60 år siden, nu skal graves frem igen, da rørene smuldrer. Regningen på ca 1 mio kr pålægges os lodsejere. Og vi må ikke gøre det selv, hvilket kunne være et samlende projekt.
Nå men skidt , herlighedsværdien stiger og myggenes antal med. :o))
 
09.08-2010 | 11:28 af gitte rasmussen
Ja, som en engang sagde, lorte samfund. :O))
 
09.08-2010 | 12:10 af Lars Nunnegaard
Gitte R
Tæt på, men alligevel nyder jeg livet.
 
09.08-2010 | 12:15 af Lars Nunnegaard
De lkker øjnene og stikker hovedet i busken som strudse:
http://www.business.dk/finans/synsk-oekonom-massakre-i-2012
det er ikke ovre endnu.
 
09.08-2010 | 15:58 af Kristian Mortensen
Det drukner i bureaukrati
Et eksempel er det absurde i "kampen" mellem kommunerne/regionerne og staten om fordelingne af udgifterne
Faktisk var DK sandsynligvis bedre tjent med at regionerne blev nedlagt, sygehusene kom direkte ind under sundhedsministriet, så vel som ex alle praktiserende læger skulle ansættes som læger slle overlæger, Og socialforvaltningerne kom direkte under socialministeriet
Dette vil være DJØF'ernes mareridt, for nu vil der ikke være brug for dem mere i det store antal, og dette vil frigøre enorme økonomiske midler til alm menneskers legitime behov som sygedagpenge, kontanthjælp o lign
At sundhedsministeriet overtog sygehusene skulle så ikke føre til flere lukninger, men man kune forestille sig en tre supersygehuse i DK, Rigshospitalet, Skejby og I Odense. Og der skulle så være langt flere akuttsygehuse end det som VKO og sandsynligvis også S-SF-R vil barbere det ned til, faktisk skulle alle danske byer med ex over 30.000 indbyggere have et akutsygehus, der vil så være undtagelser med nogle mindre byer der også skulle have det fordi afstandene er så lange. Andre endnu mindre byer, som ex Nakskov, Kalaundborg o lign skulle så have et kombineret sundhedscenter/lille sygehus, altså at de praktiserende lger og speciallæger samlede sig i nogle sygehuslignende bygninger, og på denne måde både tjente som lægekonsultatioer og som et lille sygehus. Faktisk vil rigt mange små byer kunne få et sådant lille sygehus igen hvis alle lægerne samlede sig på denne måde. Der kunne også være mere udstyr idet de flere læger bedre kunne supplere hinanden
Men der burde også være et lille sengeafsnit og nogle få operationsstuer til banale, ufarlige og ukomplicerede operatioer, de kunne så også tjene som skadestuer for mindre alvorlige ulykker. Alt dette kunne bare i den grad aflaste akutsygehusenes skadestuer for "banaliteter".
Fordelene for de praktiderende læger/speciallæger vil være at de går fra være selvstændige med en hel masse administrativt bøvl, det er vel ikke derfor de er blevet læger, og vil kunne koncentrere sig 100% om behandlingen af patienterne og med andre læger i det samme lille sygehus som kan vikariere for dem, kan de selv bedre efteruddanne sig og evt komme skridt videre i deres karriere
Men alt dette vil DJØF'erne aldrig gå med til, det tager brødet ud af munden på dem!!!!
 
09.08-2010 | 16:02 af Kristian Mortensen
Eksempelvis at arbejdsformidlingerne og kontanthjælpsområdet kom ind under arbejdsministeriet og socialministeriet.
Men det var jo en DJØF'er selv, Claus Hjort, der har været med til at øge det administrative bøvl med flere DJØF'ere ved at hælde udgifterne for de arbejdsløse over på kommunerne. Men han sørger jo også godt for sine egne, ligesom resten af eliten gør
 
09.08-2010 | 17:50 af Lars Nunnegaard
Kristian,
Jeg hele tiden ment, at regionerne var et misfoster og at reformen var for uhensigtsmæssig.
 
09.08-2010 | 17:51 af Lars Nunnegaard
Djøfferne har overtaget staten og bruger den mod befolkningen, ikke af ond vilje men fordi deres akademiske hjerner tænker sådan. Indirekte enevælde kan man vel sige?
 
09.08-2010 | 17:55 af L. Steen
Nunne,

DJØF'erne er virkelig en økonomisk belastning i det offentlige. Og hvad leverer de? KONTROL KONTROL KONTROL...
 
09.08-2010 | 17:59 af Lars Nunnegaard
L Steen
Og intet andet, de har været på kvlitetssikringkurser og uddanne i evaluering og tror det fører til paradis.
 
09.08-2010 | 18:14 af Lars Nunnegaard
Og her:
http://www.information.dk/24109
Der har udviklet sig et mekanisk menneskesyn i nutidens 'perverse' kultur, hvor alt gøres op i en slags 'som om'-måling eller kvalitet, som kommer til at virke mere livskraftig end den egentlige ydelse og kontakt
 
09.08-2010 | 16:03 af Steen Hansen
Anbefalet herfra - :o)
 
09.08-2010 | 17:52 af Lars Nunnegaard
Takker.
Nu laver jeg stegt flæsk og persillesovs, så stiger humøret herhjemme.
 
10.08-2010 | 07:38 af Lars Nunnegaard
Danskernes stigende autoritetstro og tillid til myndighederne er et alvorligt skridt på vejen mod retsstatens opløsning. Sådan lyder vurderingen fra filosofiprofessor .
http://www.information.dk/241083
 
10.08-2010 | 08:04 af gitte rasmussen
Et sygt samfund

Kapitalismen er et samfund der fordrer, at flertallet ikke har nogen kontrol over deres liv og at de tror, at denne tilstand er normal. Derfor vil alle reaktioner på ulighed og afsavn tolkes som tegn på personlighed uformåen, biologiske defekter, psykiske sygdomme – Alt andet end rimelige reaktioner på urimelige forhold.

Under slaveriet argumenterede eksperter for, at sorte mennesker var psykologisk velegnet til et liv som slave, så der måtte jo være noget galt med dem der gjorde oprør. I 1851 blev diagnosen “drapetomania”(flugtfeber) udviklet for at kunne forklare, hvorfor slaverne prøvede at flygte. Ikke meget har ændret sig siden. I dag anses udnyttelse og undertrykkelse for at være normalt, og de som på nogen måde gør oprør regnes som syge eller afvigende og bør medicineres eller bures inde.

Hvad er diagnosen for et sygt samfund? Vi ved hvad der er galt. De fleste mennesker fastholdes i syge sociale tilstande, så nogle få kan bibeholde deres velstand og magt. Hvad er behandlingen? At sætte menneskelige behov i første række ville eliminere størstedelen af menneskets elendighed. Hvem vil give medicinen?
 
10.08-2010 | 08:17 af Kristian Mortensen
Jeg er forsåvidt enig med dig
Men det mest skræmmende er at alternativet med S-SF-R er endnu værre
Det er et valg mellem pest eller kolera
 
10.08-2010 | 08:29 af gitte rasmussen
Jeg ikke uenig med dig, men vi mangler et folkelig oprør i Danmark, og det nye pati, som jeg godt ved du syntes godt om, er nok ikke et parti der vil gøre den store forskel.
 
10.08-2010 | 08:40 af Kaj Jensen
Hvis der virkelig var basis for et folkeligt oprør, ville Enhedslisten nok have nær 50% stemmer. Det har de ikke og der er derfor ikke basis for et folkeligt oprør.
Ikke at det nogensinde har afholdt venstrefløjen fra at lave ballade på "Folkets" vejne.
10.08-2010 | 09:01 af gitte rasmussen
Nu behøver man jo ikke at stemme på Enhedslisten for at have en mening om det samfund man lever i. Jeg tror mange, på tværs af partier mener, at vi mangler et folkeligt oprør, derfor kommer partiet Fælleslisten også frem, så vidt jeg ved, er mange fra det nye parti fra Venstre mere end fra Enhedslisten.
 
10.08-2010 | 08:40 af Kristian Mortensen
Jeg er vist kommet til at rose Fælleslisten lidt for meget.
Selvfølgelig kommer der sager med det parti hvor jeg vil tage mig til hovedet og korse mig.
Og jo, jeg kender heller ikke deres holdninger endnu til alt, så...........
Men en ting ville være så ubetinget 100% godt, hvi sde kom i folketinget, og det er at det vil tage brødet ud af munden på nogle levebrødspolitikere, desto flere fra Fællesliisten i folketinget desto flere levebrødspolitikere i meningsløs aktivering. Fryd, fryd og 100 gg fryd
 
10.08-2010 | 08:55 af gitte rasmussen
Nu har jeg læst at Freddy Blak tænker på at stille op, så måske vil partiet komme til at høste nogle erfaringer fra en gammel politiker. Jeg syntes de virker noget tamme når de er på tv osv. Men lad os se hvad de udvikler sig til.

 
10.08-2010 | 11:29 af Lars Nunnegaard
Et oprør mod det syge samfund er vel dagsordenen!
 
10.08-2010 | 09:31 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
10.08-2010 | 09:35 af gitte rasmussen
Enig med dig Tom.
 
10.08-2010 | 11:31 af Lars Nunnegaard
Enig Tom
 
10.08-2010 | 11:36 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
10.08-2010 | 11:39 af Lars Nunnegaard
Tom,
Nej.Jeg så helst Danmark udenfor EU, eller rettere tilbag til EF tiden. Så kunne vi debattereudviklingen for Danmark. om det ser ud nu, bestemmes alt overordnet fraBruxelles.
 
10.08-2010 | 10:05 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
10.08-2010 | 11:34 af Lars Nunnegaard
Tom
Kommunalreformen tog ikke fat i nældens rod. Danmark er ikke større end , man kunne være een kommune med fælles bestyrelse og servicecentre rundt omkring. Indflydelsen i EU er stærkt begrænset, desværre.
 
10.08-2010 | 11:37 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
10.08-2010 | 11:19 af Jørgen Mouritsen
Hej Nunne - du rammer plet. Den er helt galt med nærdemokratiet som er udeblevet. Det er de kommunale embedsmænd der dirigerer, medens politikerne i stadig mindre grad går ind og tjekker, efter om de mål og ønsker de satte i valgkampen. De er fanget i et net af embedsmandsvælde.
Det lød så flot da vi fik den nye kommunalreform - så ville der blive nærdemokrati. Goddag min bare ...
Der har aldrig været mere topstyring i Danmark, end vi har nu.
Der må sgu et oprør til Nunne. Men nu skal vi jo først have skiftet regeringen ud.
Kommunalreformen har i høj grad skabt en styring fra Christiansborg, som også favner kommunerne.
 
10.08-2010 | 11:36 af Lars Nunnegaard
Jørgen:
Lige præcis. Embedmændene , forvaltningscheferne og konsulenfirmaer har overtaget styringen af kommunerne.
 
10.08-2010 | 11:24 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
10.08-2010 | 11:40 af Lars Nunnegaard
EU diskutionen er væsentlig. Vi har jo intet kulturelt af betydning fælles med de romansk talende lande eller de østeuropæiske.
 
10.08-2010 | 13:01 af Lars Nunnegaard
 
10.08-2010 | 13:07 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
10.08-2010 | 13:13 af Lars Nunnegaard
Jo hurtigere vi kommer ud af EU , des bedre. Lur mig, vi får en frihandelsaftale alligevel.
 
10.08-2010 | 13:26 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
10.08-2010 | 13:30 af Lars Nunnegaard
Mulivis gennem et folkeligt krav, som ingen end ikke EU kan sidde overhørigt. Ligesom da østblokken smuldrede.
 
10.08-2010 | 13:51 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
10.08-2010 | 13:53 af Lars Nunnegaard
Lige netop!
 
10.08-2010 | 13:55 af gitte rasmussen
Jeg er med på det folkelige krav. :o)
 
10.08-2010 | 13:58 af Lars Nunnegaard
Vi er en del. Men vi starter med et FRIT FYN! :o)))
 
10.08-2010 | 13:55 af Lars Nunnegaard
Op til 7 skoler i Assens Kommune er truet af lukning. Derfor er der initiativer til oprettelse af friskoler flere steder.
Ansøgingsfristen for at oprette en friskole er 15.august. Flere har skaffet de 20.000 kr en ansøgning koster, bl.a i Salbrovad.
Men skolernes fremtid afgøres først i løbet af efteråret, altså efter ansøgningsfristen.
Det er træls for de forskellige grupper og kunne ligne en tanke.
Og så er forvaltningen ikke færdige med beregningerne endnu.
Læg mærke til at man beder forvaltningen om planer, som politikerne kan sanktionere og ikke omvendt, at politikerne udstak nogle retningslinier, som forvatningen skal udarbejde planer for.
 
12.08-2010 | 13:48 af Ove Nielsen
Hej nunne

Ja det lader til at man mangler visioner i en sådan grad at det gør det politiske spil forstemmende reaktionært, mener jeg

Et passende citat: (A.Einstein ?)
"'Intet problem kan løses udefra den samme bevidsthed som skabte det. Vi må lære at se verden på ny!'

mvh Confucius

anbefalet
 
13.08-2010 | 10:37 af Lars Nunnegaard
Tak Confucius,
At se Verden på ny! Nemlig.
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl