Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt
Børn med ondt i livet, parkeres.
1. september 2010 09:56
 [847 ]    [84 ]   Anbefal

Børn og unge psykiatrien halter bagefter.

Behandlingsgarantien er sat til 8 uger, men den reelle ventetid er 42 uger.

Og så længe garantien ikke bliver opfyldt er den jo intet værd.Desværre ser det ud til at fysiske lidelser har større politisk opmærksomhed end psykiske.

Fra 2001 til 2008 fk sygehusene ca 35% mere, at gøre godt med. Men psykiatrien blev kun hævet med 7%.

Er hjerte- og kræftsygdomme mere attraktive , er de mere prestigefyldte end sår og skrammer på livet?

Psykiatriske / psykiske lidelser kan føre til døden. Selvmordsraten er høj for denne gruppe. Men man kan godt leve med sår og ar på kroppen i en længere periode.

Man må spørge sig selv om det er en bevidst politisk prioritering. ( Sundhedsministeren vil nok skyde på regionerne, som vil skyde på regeringen, så er vi lige vidt!)

WHO har meldt ud , at depression vil være den dyreste lidelse i den vestlige Verden 2030, hvis der ikke gøres noget. Så derfor kan det undre, at børn og unge psykiatrien er prioriteret så lavt af regering og regioner.

Ventetider:

Kroget finger : 4 uger

Seneknuder:4 uger

Knæ: 6 uger

Knyster: 9 uger

Ar korrektioner: 10 uger

Opstrammet maveskind: 10 uger

Undersøgelse af psykisk syge børn: 42 uge

Hvorfor negligerer man denne gruppe? Giver det ikke status nok? Er gruppen ikke som andre istand til at råbe politikerne op? Eller er vi alle bare lalle-lige-glade?

Send til
Debat  84
Anbefal 4
For at kommentere et blogindlæg skal du være logget ind. Har du ikke en bruger kan du oprette en her.
01.09-2010 | 12:40 af gitte rasmussen
Det er triste tide. Anbefalet.
 
01.09-2010 | 12:43 af Lars Nunnegaard
#Gitte
Ja, det søreme trist, at vi er blevet så arrogante overfor de svage grupper. Vi må have en forandring!
Tak.
 
01.09-2010 | 18:29 af Bitten B.
Det gælder ikke kun børn Nunne. Min datter blev af egen læge henvist til psykiater efter 2 selvmordsforsøg og en del andre episoder her i vinter. Ventetid 10 mdr. En veninde måtte vente 12 mdr.
02.09-2010 | 06:11 af Lars Nunnegaard
Jeg ved det Bitten. Kender flere, der har været udsat for lang ventetid i psyk.
 
02.09-2010 | 07:27 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
02.09-2010 | 07:44 af Bitten B.
Tom for det første har jeg mere end en datter. For det andet har jeg ikke fuldt navn på min blog. Netop fordi jeg vil kunne skrive åbent.
02.09-2010 | 08:32 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
02.09-2010 | 08:36 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
02.09-2010 | 08:38 af Lars Nunnegaard
Anstændige mennesker vil da ikke bruge det mod hende!
 
02.09-2010 | 08:42 af Bitten B.
Tom du skriver om at udstille min datter. Mener du at det er skammeligt at være psykisk syg? Sådan har jeg det ikke. Vi er temmelig åbne omkring det i min familie. Det er eneste måde at komme de tabuer til livs. Jeg har også skrevet om mit forhøjede blodtryk. Tier man bidrager man til tabuer. Min datter er en intelligent, dejlig pige, som trods de problemer har klaret HF og er igang med videregående uddannelse. Jeg er forbandet stolt af hende.
02.09-2010 | 08:47 af Lars Nunnegaard
Tom,
I øvrigt har jeg aldrig lagt skjul på , at jeg har en handicappet datter. Det er nu heller aldrig blevet brugt imod mig. I øvrigt klarer hun sig bedre og bedre, og udvikler sig hele tiden mod mere selhjulpenhed og selvstændighed.
 
02.09-2010 | 09:00 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
02.09-2010 | 09:08 af Lars Nunnegaard
Tom.
Du opfører dig også som en anstændig blogger.. OK!
 
02.09-2010 | 09:11 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
02.09-2010 | 09:15 af Lars Nunnegaard
Tom.
Jeg håber så de har lært noget, af ferieopholdet. Men med nye nicks og dynamisk IP addresse kan meget lade sig gøre.
 
02.09-2010 | 09:17 af Bitten B.
Tom det jeg opponerede mig over var, at nogle ting blev vendt i luften, og gjort til noget andet end det, det var. Altså vendt til direkte løgn. DET tager jeg afstand fra. Dels fordi det var direkte grove kriminelle handlinger jeg pludselig blev anklaget for, og dels fordi nogle tibng er så alvorlige, at jeg har meget svært ved at forstå, at mennesker kan være så modbydeligt ondskabsfulde at misbruge den slags oplysninger på den måde.
Det er meget svært at have en saglig debat og psykisk syge, børn som voksne, hvis alle der har det tæt inde på livet ikke tør fortælle om, hvad der er godt og skidt. Så får man kun holdninger fra mennesker der intet kender til det, andet end hvad de får serveret gennem medierne.
Jeg forstår din bekymring, og takker for din omtanke. Så det her er ikke på nogen måde vendt mod dig Tom. Skulle det blive brugt negativt, så vil jeg omgående trykke på klagknappen. Det har virket ret godt med de nye ejere.
02.09-2010 | 09:20 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
02.09-2010 | 08:53 af Bitten B.
Det jeg har klaget over en del gange er, når ting jeg har fortalt kommer tilbage i forvrænget form, der intet har med virkeligheden at gøre.
02.09-2010 | 09:19 af Lars Nunnegaard
Ofte er bastante udtalelser om dit og dat fra folk , der generaliserer ud fra rygter og fordomme.
 
02.09-2010 | 09:20 af Bitten B.
Desuden er det vist sådan at alt kan bruges for min del. Selv min brors blodprop i hjertet er blevet brugt og omtalt som løgn.
02.09-2010 | 09:24 af Lars Nunnegaard
Det husker jeg godt.
 
01.09-2010 | 18:41 af Isabelle Mandel
Det kan også undre, at der ikke råbes op om: HVORFOR får flere og flere ondt i livet?
 
02.09-2010 | 06:14 af Lars Nunnegaard
Isabelle:
Det er et godt spørgsmål! Og især børn, som skulle være beskyttede mod den slags. Jeg tror det skyldes at der er mere at skulle leve op til end man kan og selv børn kan lide af præstationsangst ligesom voksne. Men det evige krav om at være så "rigtig" som muligt er svært at bleve op til, når man ikke må blot være " mig"
 
01.09-2010 | 18:55 af Bitten B.
Det tror jeg egentlig heller ikke at flere gør Isabelle. Jeg tror bare vi er blevet mere OBS på det og hurtigere til at søge hjælp. Før i tiden led folk i tavshed, og det var tys tys.
01.09-2010 | 18:58 af Bitten B.
Så forskellen da min bror døde. Jeg sørgede for psykologhjælp, hvor mine forældre slog det fra sig. Med det resultat at jeg kom hurtigst igennem.
02.09-2010 | 06:16 af Lars Nunnegaard
Vi er desværre ikke alle lige hurtige til at søge hjælp.
 
02.09-2010 | 08:29 af Bitten B.
Nej Nunne men jeg tror at yngre generationer er hurtigere til at søge hjælp end ældre. Vi vil ganske enkelt ikke finde os i, at have det dårligt, når der er hjælp at hente. Og det øger selvfølgelig antallet der søger hjælp. Mit motto er hvorfor have det dårligt, når man kan have det godt.
01.09-2010 | 23:00 af Rasmus Stoklund Holm-Nielsen
Hej Lars
Et godt indlæg - jeg trykker på anbefalingsknappen og håber det når bredt ud.
Vh R
 
02.09-2010 | 06:16 af Lars Nunnegaard
Tak Rasmus. Det er vigtigt.
 
02.09-2010 | 06:52 af Lars Nunnegaard
 
02.09-2010 | 07:19 af Martin Kjeldsen
Jeg ser konspirationer overalt, og derfor kan jeg kun udlede, at nogen i toppen er interesseret i at miskreditere den danske sundhedsmodel til døde. Folk er begyndt at forstå og melde sig ind i private sundhedssikringer, flere stiller det som krav ved jobsamtaler, og virksomhederne er nødt til at tilbyde medarbejdere en sundhedssikring. Og hvad går pengene til? Jo, siden de private sundhedssikringer tog deres indtog på det danske markede er budgettet for psykologer og psykiatere steget fra under en million årligt til lige omkring tre millioner. Så, jo, der er mange ude i samfundet, der har ondt i sjælen.
 
02.09-2010 | 08:09 af Lars Nunnegaard
Sundhedskrigen??
 
02.09-2010 | 08:13 af Martin Kjeldsen
Regeringen har haft et tydeligt mål helt siden den kom til magten: privatisering af så mange offentlige funktioner som overhovedet muligt. Strategien er klar, man begynder med 1) indgåelse af aftaler mellem offentlige og private virksomheder, hvorefter man går videre til næste skridt: 2) indførelse af brugerbetaling for at afslutte med 3) nedlæggelse af offentlig funktion, den totale privatisering er en kendsgerning.

Processen er sindssygt dyrt for staten, men lader til at virke.
 
02.09-2010 | 08:23 af Lars Nunnegaard
Regeringen, VKO, har hele tiden haft til hensigt at skabe ulighed, også på sundhedsområdet , og du har ret i , at nu begynder deres henigt at virke. Forsikringsselskaberne og bankerne er de virkelige vindere.
 
02.09-2010 | 08:28 af Martin Kjeldsen
De private sundhedssikringer er en bombe under systemet, i og med de også udgør et problem for arbejdgiverne. Virksomhedsledere er tvunget til at gå med på idéen, da nyansatte ganske enkelt kræver det. Så selvom en virksomhedsleder måske moralsk og socialt er modstander af private sunhedsforsikringer, så er han nødt til at gå på kompromis, hvis han vil være konkurrencedygtig. Det er og bliver et stort problem.
 
02.09-2010 | 08:35 af Lars Nunnegaard
Ja det har jeg læst..
 
02.09-2010 | 08:31 af Bitten B.
Det er de Martin, men ikke når det gælder psykiatrien. Der er problemet, at der ikke er psykiatere nok. Derfor ventetid. i Horsens er der f.eks, kun 2 privatpraktiserende psykiatere. De rækker ikke langt, og så bliver der lange ventetider.
02.09-2010 | 08:36 af Lars Nunnegaard
Manglen på privatpraktiserende psykiatere giver sig udslag i , at ventetiden for de der er udenfor sygehusene er længere end godt er. Men der er heller ikke kapacitet på sygehusene.
 
02.09-2010 | 08:53 af Martin Kjeldsen
Fuldstændigt korrekt. Og havde det ikke været for netop Horsens kommues samarbejde med private behandlingsfunktioner, så havde jeg heller ikke fået den hjælp jeg fik til at komme overens med mit misbrugsproblem og få sat ord på mine psykiske lidelser, for man bliver som bekendt ikke mere rask af at sidde og vente, især ikke, hvis problemet er i sindet.
 
02.09-2010 | 08:56 af Bitten B.
Næh og op til et års ventetid kan ikke bruges til ret meget, når det er her og nu der er brug for hjælp.
02.09-2010 | 09:04 af Martin Kjeldsen
Under mit arbejde med hjemløse fik jeg et kursus i "psykologisk førstehjælp", og de redskaber jeg lærte at bruge fik jeg brug for med det samme. Men et professionelt behandlingsforløb kan på ingen måde erstattes med frivillige organisationers "nødhjælp".

Derfor skal vi simpelthen have et brugbart og dækkende offentligt akut-beredskab for psykiske kriser, og det kan kun gå for langsomt!
 
02.09-2010 | 09:07 af Lars Nunnegaard
Det skal nævnes af Kræftens Bekæmpelse gør et stort arbejde , også akut.
 
02.09-2010 | 09:09 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
02.09-2010 | 09:13 af Lars Nunnegaard
Det vil sande til, med store onsekvenser til følge.
 
02.09-2010 | 09:02 af gitte rasmussen
Kan anbefale at læse side 10/11
http://www.e-pages.dk/aller/268/
 
02.09-2010 | 09:12 af Lars Nunnegaard
Tak. KLs formand er på forkant med afviklingen, så at sige.
 
02.09-2010 | 09:17 af Martin Kjeldsen
Men det er bare så sindssygt dyrt at udlicitere! Enhver kan selv undersøge, hvor mange millioner, der hvert år ryger ud af statskassen til den private sektor. De værste eksempler er udgifterne til privathospitaler og privatpraktiserende læger og anvendelsen af privat aktører på beskæftigelsesområdet. Det er groteskt enorme pengesummer. Jeg forstår simpelthen ikke, hvordan de kan mene, at det kan betale sig, når tallene er så soleklare og uigendrivelige.
 
02.09-2010 | 09:22 af Lars Nunnegaard
Det men er de dybest set heller ikke. Men der skal ad omveje overføres penge til finanssektoren. Det er den skjulte agenda. Det samme gjorde man i 1974, da man fjernede statslånene til studerende og gav bankerne garantier for lånene , der nu skulle optages i bankerne.
 
02.09-2010 | 09:26 af gitte rasmussen
kommunerne vil gerne have endnu mere udliciteret, men der mangler private aktører.
 
02.09-2010 | 09:29 af Lars Nunnegaard
Synd for dem, godt for os... I øvrigt ha Falck fået indpas på hjemmeplejemrkedet her på Fyn, som privat aktør, ligesom de sælger akut psykologbistand til kommuner og private.
 
02.09-2010 | 09:32 af Steen Hansen
@Nunne
Godt og särdeles aktuelt indläg. :o)
Det; der undrer er det faktum at ganske mange "voksne" overförer egenforståelsen til at skulle däkke börn, hvilket jo for det enkelte barn er et simpelt overgreb.
Således foretages der overgreb - gang på gang - overfor barnet, der i "sin verden" har helt andre forudsätninger.
Faktisk er det beskämmende, naragtigt og särdeles kortsynet.
Jeg tror ikke på den medicinske lösning, idet såfremt der er behov for assistance i forhold til barnet, er det udelukkende i form af bekräftelse af barnets pligt til at kunne forholde sig til "egen-indsigt". Måske i yderste tilfälde en tilrettevisning.
Börn er faktisk i deres "förste år" klogere end foräldrene.
 
02.09-2010 | 09:34 af Lars Nunnegaard
Stenus:
Jovist, er børn ofte klogere end deres voksne ophav og mere ærlige. Lige indtil de lærer af forældrene.:o)))
 
02.09-2010 | 09:43 af Steen Hansen
hehe - präcis, hvorefter en särdeles veluddanet person, med et godt forhold til sine foräldre, indgyder barnet - det problematiske - at fornägte sine.
Det körer jo på skinner :o)
 
02.09-2010 | 09:37 af gitte rasmussen
 
02.09-2010 | 09:40 af Lars Nunnegaard
Ja og det bliver værre desværre.
 
02.09-2010 | 09:44 af Kristian Mortensen
Gad vide om DJØF'ernes "kolde hænder" kunne hjælpe her?
Måske med nogle flere love og noget mere paragrafrytteri
Nok er børn glade for heste men den slags "rytteri" som DJØF'erne gør i har altså mere karakter af en omgang brutal "hestekur" mod kun alt for svagelige patienter, og det klarer patienterne næppe
Sørgeligt med den ende på velfærdsstaten
 
02.09-2010 | 09:41 af Lars Nunnegaard
2887 børn og unge under 18 har et aktuelt behov for en psykiatrisk undersøgelse. Halvdelen har ventet mere end to måneder. Det viser netop offentliggjorte tal fra Danske Regioner
http://www.berlingske.dk/danmark/lange-ventelister-til-boernepsykiatri
 
02.09-2010 | 09:42 af Lars Nunnegaard
Og dette var i 2008.............
 
02.09-2010 | 09:44 af Lars Nunnegaard
Privatiseringen skrider frem.
http://www.nordjyske.dk/aalborg/forside.aspx?ctrl=10&data=28,3632639,5,3
Regionen har nemlig indgået aftale med privathospitalet Aleris på Sjælland.

Men for ikke at forældre, børn og unge skal tvinges ud i en lang transporttid, er aftalen, at Aleris kommer til Aalborg - nærmere bestemt har hospitalet lejet lokaler hos Psykiatrien i Aalborg.
 
02.09-2010 | 09:47 af gitte rasmussen
Ja, de står vel på ventelisten stadigvæk. :o(
 
02.09-2010 | 09:48 af Lars Nunnegaard
Tjahh, Gitte, det tror jegmedmindre de afskaffer ventelisten også.
 
02.09-2010 | 09:44 af Bitten B.
Ja det bliver værre. Og det her er så kun behandlingstilbud vi hører om. Min bror der nu i en del år har fået hverdagen til at fungere i eget hjem med en bostøtte, får nu fjernet den pga besparelser. Vi gruer alle for, hvad det vil betyde for fremtiden. Socialpsykiatrien hører man sjovt nok intet til. Også der er der besparelser.
02.09-2010 | 09:46 af Lars Nunnegaard
BittenB
Jeg tror desværre socialpsykiatrien er demonteret til næsten ingenting pga besparelser.
 
02.09-2010 | 10:40 af gitte rasmussen
 
02.09-2010 | 11:04 af Lars Nunnegaard
Artige sager!!!! Det kun gå for langsomt med at få e ny regering. Sparer mn på børnene , sparer man på det forebyggende er følgerne derefter.
 
02.09-2010 | 11:10 af Lars Nunnegaard
 
02.09-2010 | 14:37 af gitte rasmussen
 
02.09-2010 | 14:43 af Lars Nunnegaard
Gitte , takker.
Gode historier fra virkeligheden. Kender lidt til den med botilbuddene, men da vi ikke stiller op for bollemælk, lykkedes det til sidst. ( dog var der gensidig velvilje til at finde en løsning)
 
02.09-2010 | 14:50 af gitte rasmussen
Jeg kender det godt, har selv været i kamp med kommunen pga. min søn, og når han er færdig med den klasse han er i nu, har vi ingen garanti for at han kan blive på den nuværende skole, pga. busordningen, men nu har jeg skrevet ham op på en privatskole, for hvis de vil flytte ham, så har jeg det i baghånden. Vi er heldige at han er boglig og god til det sociale med vennerne.
 
02.09-2010 | 14:52 af Lars Nunnegaard
Da amterne eksisterede var der ingen slinger i valsen, hvert fald ikke her på fyn, men kommunerne har gabt over mere end de kunne tygge, da de valgte at tage specialområdet fra regionerne.
 
02.09-2010 | 14:56 af Lars Nunnegaard
Sjovt nok var det en tidligre DFer , dersad på handicap og psykiatri udvalget i Fyns Amt, og han fiksat turbo på og skabt meget godt for denne gruppe af borgere.
Han brød på et tidspunkt med DF, da han var uenig i den førte socialpolitik. Ib Dalsflet hed han. Vi husker ham for noget godt.
 
02.09-2010 | 14:59 af gitte rasmussen
Ja amterne havde meget mere styr på handicap-området,kommunerne er så ringe, at man slet ikke har ord for det.Der findes ingen fagfolk til de børn der sidder i de lokale folkeskoler fysioterapeuter osv.
 
02.09-2010 | 15:03 af Lars Nunnegaard
Den faglige synergi , der var i amterne blev med kommunernes overtagelse af området spredt for alle vinde..
 
02.09-2010 | 15:51 af Lars Nunnegaard
 
02.09-2010 | 15:52 af Lars Nunnegaard
 
03.09-2010 | 00:31 af kirsten hansen
Nunne desværre må jeg springe en del kommentarer over, der er dette spørgsmål uvedkommende!
Men jeg læste forleden, at krigsveteraner tager deres traumatiske oplevelser med hjem eller rettere - de smitter af på børnene, og det kan man faktisk godt forstå!
Nu er det jo nok ikke alle de syge børn der kommer ind under denne kategori - men tænk på, hvor mange soldater der er ude i felten og hvor mange der kommer hjem enten i kister eller fysiske handikap!
Mon ikke det smitter af på familien og da især hvis de er blevet psykisk syge!
Men jeg forstår heller ikke hvorfor der skal være så lange ventetider indenfor såvel børne som voksen psykiatrien!
Og ja, alle de goder vi havde mens Amterne endnu bestod - er borte med blæsten!
 
03.09-2010 | 11:27 af Lars Nunnegaard
Strukturreformen er en katastrofe, ikke mindst for nærhedsprincippet og demokratiet. Alt er og bliver centraliseret.
 
03.09-2010 | 12:35 af kirsten hansen
Ja, og det må der laves om på!
 
03.09-2010 | 13:50 af Lars Nunnegaard
Kirsten,
Jo før , des bedre. Før 1970 havde vi 1388 kommuner og sogne.Og 108 amter, så blev det til 275 kommuner og 14 amter og 64 retskredse er blevet til 24 nu. Demokrat? Nærhed? Nej.
 
03.09-2010 | 13:54 af Lars Nunnegaard
Ps
Idag har vi kun 9 kommuner og 5 regioner. javist , centralisering. og ATP overtager pensioner, boligsikring mm. Skat er flyytttet væk fra kommunerne. Jo længere væk, synes at være VKs tanke.
 
11.09-2010 | 22:31 af Lars Nunnegaard
 
24.09-2010 | 17:47 af Lars Nunnegaard
Sidste. Nu skrider psykiatrien.
http://nyhederne.tv2.dk/article/33803851/
Overlæge på Sct. Hans Karin Garde frygter, at nedlæggelsen af sengepladser og omlægning til mere ambulant behandling kommer til at gå ud over de svageste psykiatriske patienter.

På landsplan drejer det sig om 6000-7000 mennesker.

Er der nogen der tror, at dete er et fremskridt?
 
24.09-2010 | 18:17 af Bitten B.
Der bliver ikke kun tale om nedskæring af sengepladser, men også af ambulant behandling. Ligesom den støtte i hjemmet, som er afgørende for at mange klarer hverdagen, OGSÅ udsættes for massive nedskæringer.
24.09-2010 | 18:20 af Lars Nunnegaard
BittenB
Lige præcis. Socialpsykiatrien kan ikke følge med, og stårvi med en del som ikke kan klar sig, ikke får deres medicin, ikke hr et dagtilbud....... og så.........
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl