Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Ældre skal lære at gøre rent! Pisk?

10. juni 2010 15:35
Visninger  [4069 ]   Debat  [203 ]

Middelfart kommune har opfundet et Colombus æg.( ironi)

Ældre borgere der har behov for hjælp til rengøring bliver sendt på kursus for at lære at gøre det selv.

Kommunernes spareiver  vil ingen ende tage. Intet er helligt, alt kan bruges. Selv pisken.

Ud af 500 borgere i Middelfart kommune , regner kommunen med at de 100 selv kan gøre rent efter kurset.

Den mest renlige og selvhjulpne generation sendes på et rengøringskursus!

Det minder om aktiveringskurserne.

Pisk skal de have. Spar, spar , spar er tanken i kommunerne uanset de menneskelige omkostninger.

Hvor langt vil man gå?

 

hans andersen, Per H. Christiansen, L. Steen, Ann-Charlotte Kjeldsen og Storfornuften . har anbefalet dette indlæg.
Del på Facebook
10.06-2010 | 16:04 af Carsten Svendsen
 
10.06-2010 | 16:18 af Lars Nunnegaard
Carsten.
De bliver dygtigere og dygtigere til at plage mennesker, når de beder en 90 årig med gigt selv at støvsuge mm.
 
 
10.06-2010 | 16:25 af Carsten Svendsen
Det er komplet latterligt, når formanden for Social- og sundhedsudvalget taler om "... en for stram visitation, ...". Så skulle den have været for 'slap' i 15 år! ! !
 
10.06-2010 | 16:29 af Lars Nunnegaard
jep!
 
 
10.06-2010 | 16:27 af kim hansen
Vi ligger som vi har stemt men det er godt nok groft af man byder vælgerne sådanne forhold..
 
 
10.06-2010 | 16:30 af Lars Nunnegaard
Ja nogen af os, dog flertallet har stemt så guleroden forsvinder og erstattes af nedgørelsens pisk.
 
 
10.06-2010 | 16:33 af Lars Nunnegaard
 
 
10.06-2010 | 16:39 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 17:02 af Lars Nunnegaard
BittenB
Selvfølgelig, men jeg har på mistanken, at det er indført som en besparelse og ikke kun for de ældres skyld.
 
 
10.06-2010 | 17:11 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 17:13 af Lars Nunnegaard
Vedligeholdelsestræning og lignende er ikke at foragte. Men kommunerne er desperate lige nu, da kommunalreformen først nu slår helt igennem. Og det betyder besparelser.
 
 
10.06-2010 | 17:16 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 17:04 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 17:06 af Lars Nunnegaard
Ha ha ha, du sætter det godt nok i perspektiv, men i bund og grund er jeg enig.
 
 
10.06-2010 | 17:13 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 17:08 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 17:10 af Lars Nunnegaard
Ja jeg må jo medgive , det er en socialdemokratisk kommune, hvor udvalgsformanden også er socialdemokrat. Men der er jeg også, men jeg forsvarer ikke alt for enhver pris.
 
 
10.06-2010 | 17:14 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 17:18 af Lars Nunnegaard
BittenB
Selvfølgelig ikke.
 
 
10.06-2010 | 17:14 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 17:17 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 17:19 af Lars Nunnegaard
Ergoterapeuter tager sig ganske rigtigt af arbejdsstillinger.
 
 
10.06-2010 | 17:19 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 17:20 af Lars Nunnegaard
Privaste kurser er blevet en ny industri!
 
 
10.06-2010 | 17:20 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 17:21 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 17:25 af Lars Nunnegaard
Men nu kan sosu-erne jo også vise de ældre, hvordan og hvorledes. Hvorfor så drive dem ud på et kursus?
 
 
10.06-2010 | 17:28 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 17:29 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 17:31 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 17:40 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 17:45 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 17:48 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 17:53 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 17:56 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 17:57 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 17:56 af Martin Kjeldsen
Jeg mener jo, der ville være mere fornuft i at sende de unge på rengøringskursus. Faktisk mener jeg, at rigtig meget vilole kunne spares - også på det menneskelige område - hvis unge mennesker, måske allerede i folkeskolen, fik lært, hvad det vil sige at klare en husholdning. Altså ikke bare madlavning og rengøring, men også økonomi. Jeg synes, jeg ser mange unge flytte hjemmefra uden basiskunskaberne. Forældre har åbenbart ikke overskud til at lære dem, hvordan man klarer en husholdning. Når dette fundament bliver lagt, så er jeg sikker på, vi vil opleve, at også mange fortsætter med at klare sig selv i den anden ende.
 
 
10.06-2010 | 18:00 af Lars Nunnegaard
Før i tiden var husgerning på skemaet. Da det forsvandt, gik det galt. Se bare en teenagers værelse! :o))
De ældre beder jo ikke om hjælp, hvis ikke de ikke magtede rengøring, hver 2, 5 uge. Men det niveau de kan få bestemmes af politikerne, som via forvaltninmgen får nogle fikse ideer.
 
 
10.06-2010 | 18:03 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 18:08 af Lars Nunnegaard
BittenB
Jeg kan ikke være uenig , motivation og genoptræning er vigtig, også for de ældres selvværd, men det er jo også det der normalt visiteres til, midlertidig hjælp. Her taler vi om varig hjælp.
 
 
10.06-2010 | 18:15 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 18:19 af Lars Nunnegaard
Nej at forsøge at prøve er ikke en dårlig ide, BittenB. Men lige nu har kommunerne travlt med at finde nye besparelser, også på ældre / sundhedsområdet. Ogb det er store besparelser vi hører om, så det jeg reagerer på er, at dette måske kun er et spareforslag. Og ikke fordi, det kunne være fornuftigt.
 
 
10.06-2010 | 17:58 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 18:13 af Martin Kjeldsen
Ja, man finder nok ud af det på et tidspunkt. Jeg tænker på på at gøre det lidt nemmere, både for børn og forældre, ved at lave en målrettet og kvalificeret undervisning i almindelig husholdning, fornuftige forbrugervaner og den slags. Ikke at leve over evne. Hvad bæredygtighed betyder. Basiskundskaber. Så både pigerne og drengene er rustet til det liv som venter dem udenfor arbejdspladsen, i fritiden. Med hus, have, køkken og børn. Hvordan samfundet hænger sammen, ikke i teorien, politisk og filosofisk, men praktisk og socialt, og at der på et tidspunkt, langt ude i fremtiden, også venter en alderdom, som det er fornuftigt at have en holdning til allerede når man er ung, så man kan sikre sig. Lige så vel som det er forældrenes pligt at ruste de unge, kan man vel også omvendt sige, at det må være de unges pligt at hjælpe deres forældre, når de bliver gamle. Ja, hvad i øvrigt med den idé? Hvad siger I til den?
 
 
10.06-2010 | 18:15 af Lars Nunnegaard
Ja det ville jo være en god ide!
 
 
10.06-2010 | 18:20 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 18:22 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 18:29 af Martin Kjeldsen
Mere fritid for både børn og voksne ville være et fint alternativ. Så man kan tage sig af både sine børn og sine gamle. Det er bare ikke realistisk tænkning, som det ser ud lige nu. Derfor må visse områder stadig være det offentliges ansvar, herunder ældrepleje og skole-undervisning. Min fornemmelse er ikke, at børnene tilbringer det halve af deres liv på institutioner for deres egne skyld, men fordi forældrene ikke har tid til at passe dem, fordi de er tvunget til at arbejde langt mere end det burde være nødvendigt.
 
 
10.06-2010 | 18:45 af Lars Nunnegaard
BittenB
Rolig nu, det kommer med alderen.
 
 
10.06-2010 | 18:18 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 18:21 af Lars Nunnegaard
PoulS
Tak.
Jovisdt robotteknologien er på vej ind. I Odense har man valgt at give / låne de ældre robotstøvsugere. Har selv en onkel , der købte en. Og den virker.
 
 
10.06-2010 | 18:48 af Ann-Charlotte Kjeldsen
stakkels gamle, siger jeg bare.. Det ville min nu afdøde farfar ingen glæde have haft af, han syn var lige så godt som Mr. Magoo's...
 
 
10.06-2010 | 18:49 af Lars Nunnegaard
Nemlig.
 
 
10.06-2010 | 18:55 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 19:00 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 19:00 af Lars Nunnegaard
Bare fo ren ordens skyld. Nu tror jeg nok de ældre kan finde ud af at gøre rent, men når de beder om hjælp er det ikke af luksus, men fordi, de ikke magter det længere.
 
 
10.06-2010 | 19:05 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 19:06 af Lars Nunnegaard
Men de får det ikke bevilget, hvis der ikke er et reelt behov,
 
 
10.06-2010 | 19:10 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 19:15 af Lars Nunnegaard
Ja, der jo ikke noget forkert i at prøve. Så lad Ergoterapeuterne komme ud til de ældre , fremfor at sende dem i byen på kursus.
 
 
10.06-2010 | 19:16 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 19:18 af Lars Nunnegaard
Det kan du da have ret i. Det at se nye mennesker er også en glæde.
 
 
10.06-2010 | 19:01 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 19:04 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 19:04 af Lars Nunnegaard
Kunne være, hun tror, det fremmer forståelsen. Helt ærligt!
 
 
10.06-2010 | 19:02 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 19:05 af Lars Nunnegaard
Jeg må medgive dig, at der er en forskel på før og nu.
 
 
10.06-2010 | 19:06 af L. Steen
Hvis folk er visiteret til hjemmehjælp, er det fordi, de har brug for det! Så disse aktiveringskurser er helt ude i hampen.
 
 
10.06-2010 | 19:06 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 19:11 af Lars Nunnegaard
Det er sikkert PH-værdien, for stærke baser og syrer.
 
 
10.06-2010 | 19:11 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 19:12 af Lars Nunnegaard
BittenB
Når jeg afsyrer bruger jeg en blanding af brun sæbe og salmiak ,3 dobbelt
 
 
10.06-2010 | 19:15 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 19:16 af Lars Nunnegaard
Det bruger jeg i ovnen.
 
 
10.06-2010 | 19:17 af Carsten Svendsen
 
10.06-2010 | 19:19 af Lars Nunnegaard
Det ridser ikke , men det renser
og fjerner filipenser.
 
 
10.06-2010 | 19:07 af Carsten Svendsen
"Hellere lidt skidt i krogene, end et rent helvede!" :o)
 
10.06-2010 | 19:09 af L. Steen
:o) gine
 
 
10.06-2010 | 19:10 af Lars Nunnegaard
LOL. :0)))))))
 
 
10.06-2010 | 19:17 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 19:21 af Lars Nunnegaard
Det er vejen til livet, at lære gennem praksis.
 
 
10.06-2010 | 19:21 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 19:22 af Lars Nunnegaard
Måske i Fakta?
 
 
10.06-2010 | 19:23 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 19:18 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 19:24 af Lars Nunnegaard
Det gør du nok ikke! :o)))
 
 
10.06-2010 | 19:22 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 19:26 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 19:28 af Lars Nunnegaard
Det er den højere videnskab for mig. Jeg foretrækker lidenskab.
 
 
10.06-2010 | 19:42 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 19:32 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 19:34 af Lars Nunnegaard
Jeg bruger også brun sæbe.Det er billigt og godt.
Lige en rettelse: Brun sæbe er basisk!
 
 
10.06-2010 | 19:37 af Martin Kjeldsen
Jeg boede engang på institution med en fyr som tog bad i brun sæbe. Brun sæbe er ikke parfumeret. Det kunne man godt lugte, når man passerede ham på gangen...
 
 
10.06-2010 | 19:38 af Lars Nunnegaard
Blev han ren?
 
 
10.06-2010 | 20:30 af Martin Kjeldsen
Af høflighedsårsager kan jeg desværre ikke besvare dit spørgsmål, Nunne. Jeg må nøjes med at henlede til det som står mellem linjerne i min oprindelige kommentar. Altså, det med at brun sæbe ikke er parfumeret...
 
 
10.06-2010 | 19:43 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 19:45 af Lars Nunnegaard
Han må være masochist!
 
 
10.06-2010 | 19:42 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 19:44 af Lars Nunnegaard
Men du er assistent! Men lad sæben ligge.:o)))
 
 
10.06-2010 | 19:45 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 19:46 af Lars Nunnegaard
Nu tror jeg ikke SF har lod og del i det her.
 
 
10.06-2010 | 19:48 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 19:50 af Lars Nunnegaard
Det ville da være fornuftigt!
 
 
10.06-2010 | 19:46 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 19:49 af Lars Nunnegaard
BittenB
pstt... Du ved det godt, men vil ikke ud med det. Du har jo et gymnasielt niveau også. Men rolig Per ved det.
 
 
10.06-2010 | 19:51 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 19:53 af Lars Nunnegaard
Eller Vanish `s
 
 
10.06-2010 | 19:55 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 20:01 af Lars Nunnegaard
Jeg mener det kun er svanemærkede produkter, der må bruges.
 
 
10.06-2010 | 19:51 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 19:54 af Isabelle Mandel
Umiddelbart kan det lyde vanvittigt at sende ældre på rengøringskurser. Men, som Bitten skriver, kan der altså også være mening i det - at lære noget om arbejdsstillinger og hvordan man rent faktisk kan klare mere. Vi SKAL altså passe på med, at alt der kan betyde besparelser pr. definition er noget skidt.
 
 
10.06-2010 | 19:59 af Lars Nunnegaard
Isabelle,
Er ikke helt uenig i din betragtning, men det er jo lidt sjovt, at det sker her under besparelserne som skal findes i kommunerne. Min kommune sparede sidste år 40 mio kr, i år skal der yderligere findes 40 mio kr til
 
 
10.06-2010 | 20:01 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 20:00 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 20:02 af Lars Nunnegaard
ligesom med patienten????
 
 
10.06-2010 | 20:04 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 20:05 af Lars Nunnegaard
Det havde jeg lige glemt!!
 
 
10.06-2010 | 20:03 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 20:06 af Lars Nunnegaard
Helle og Villy vil nok ikke synes det er en god ide, men hvad med EU?
 
 
10.06-2010 | 20:07 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 20:09 af Lars Nunnegaard
Og jo flere frigjorte timer, des mindre beskæftigelse.
 
 
10.06-2010 | 20:11 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 20:16 af Lars Nunnegaard
Nå nej, flere ældre....
 
 
10.06-2010 | 20:10 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 20:11 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 20:14 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 20:16 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 20:15 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 20:16 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 20:17 af L. Steen
Super Best!


Det lyder halvråddent :o)
 
 
10.06-2010 | 20:20 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 20:18 af Lars Nunnegaard
Super Best? Fakta? Netto? Ren discount!
 
 
10.06-2010 | 20:22 af L. Steen
Hvis der er tale om at TVINGE pensionister på disse aktiveringskurser, er det bare for groft?
 
 
10.06-2010 | 20:36 af Martin Kjeldsen
Nej, IKEA, som jo er det eneste 100% socialistiske samfund i verden, og et iøvrigt utroligt velfungerende demokrati.
 
 
10.06-2010 | 20:37 af Lars Nunnegaard
LOL
 
 
10.06-2010 | 20:19 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 20:20 af Lars Nunnegaard
Demokrati? Hvor?
 
 
10.06-2010 | 20:19 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 20:21 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 20:21 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 20:23 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 20:24 af Isabelle Mandel
"I første omgang er det, jeg foreslår da både bedre og billigere, end at sende folk på rengøringskurser."

Hmmm. Én hjemmehjælper/SOSU'er bruger en halv time på at lære fru Olsen noget. Én ergoterapeut bruger en time på at lære fru Olsen og 15 andre ældre noget. Hvad er billigst?

Jeg er overhovedet og slet ikke imponeret af dagens hjemmehjælp. Den er ulideligt rigid og absolut ikke tilpasset mennesker. Men jeg tillader mig altså også at være lidt kritisk overfor automatreaktioner - bl.a. fordi de risikerer at gøre, at ingen reaktioner bliver hørt - a la "det er bare de sædvanlige brokkerier".
 
 
10.06-2010 | 20:29 af Isabelle Mandel
Der er noget, jeg holder meget af ved kristendommen: Tvivlens nådegave.
Den har du vist ikke fået, Per. Du synes aldrig at tvivle på, at du har RET - og sådan set er klogere end alle andre - og så i øvrigt har RET i alt og lidt til samt ved bedst om ALT udover, at du har RET :o)
 
 
10.06-2010 | 20:29 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 20:31 af Lars Nunnegaard
I hjemmet findes trygheden og hvis sosuen guider , kan det blive et must.
 
 
10.06-2010 | 20:31 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 20:34 af Lars Nunnegaard
Der har du en væsentlig pointe!
 
 
10.06-2010 | 20:31 af Isabelle Mandel
Det er vist derfor, at Bitten kan få dit ha ha ha pis i kog ustandselig. Hun har slet ikke opdaget, at du har RET - og det er nok ret irriterende :o)
 
 
10.06-2010 | 20:32 af Isabelle Mandel
Kommentar er blevet slettet.
 
 
10.06-2010 | 20:34 af Isabelle Mandel
Jamen, jamen, Per. Det du foreslår gøres allerede. SOSU'erne hjælper de ældre med at klare en del selv. Vi behøver altså ikke opfinde den dybe tallerken igen, igen.
 
 
10.06-2010 | 20:35 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 20:42 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 20:37 af Isabelle Mandel
"At du synes, jeg ikke ejer tvivlens nådegave, kan jeg ikke bruge til noget, Isabelle. Det er ikke et argument, jeg køber. Sorry."

Det er hverken et argument eller til salg. Det er blot min ydmyge mening.
 
 
10.06-2010 | 20:38 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 20:40 af Lars Nunnegaard
I øvrigt er det vist nok hjemmeplejens overordnede mål, her i Assens, at vedligeholde og genoptræne via personalet.
 
 
10.06-2010 | 20:42 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 20:39 af Isabelle Mandel
"Det kommer sgu da helt an på, hvordan man griber det an og administrerer det, samt hvem der kommer til at administrere det."

Ja. Bestemt. Derfor skal det heller ikke afvises på forhånd - fordi det faktisk KAN være en brugbar idé.
 
 
10.06-2010 | 20:40 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 20:42 af Lars Nunnegaard
Så er du jo dybest set ikke så langt fra Per!
 
 
10.06-2010 | 20:45 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 20:55 af Lars Nunnegaard
OK!
se senere om min ven.
 
 
10.06-2010 | 20:41 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 20:42 af Isabelle Mandel
"I hjemmet findes trygheden og hvis sosuen guider , kan det blive et must."

Skal det forstås sådan, at ældre helst ikke vil udenfor hjemmet - at det er utrygt at komme på et kursus?
 
 
10.06-2010 | 20:43 af Lars Nunnegaard
Nej!
 
 
10.06-2010 | 20:44 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 20:45 af Isabelle Mandel
Jeg synes, at jeg HAR taget stilling til det, du skriver, Per. Hvis der er noget, jeg mangler, må du lige repetere.
 
 
10.06-2010 | 20:46 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 20:48 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 20:53 af Lars Nunnegaard
Min ven som døde sidste sommer, havde en sosu, som hjalp ham meget, men fik besøg af en ergo, som lavede en liste over hvad han skulle guides til. Den fulgte sosuen .
 
 
10.06-2010 | 20:59 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 20:46 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 20:51 af Isabelle Mandel
Nu vil jeg lige prøve at komme tilbage til emnet: Et kursus KAN være en god idé, synes jeg, til NOGLE. Det kan ikke erstatte AL rengøringshjælp, men det kan muligvis erstatte noget til glæde for alle. Jeg tror nemlig faktisk på, at de fleste helst vil klare så meget som muligt selv.
Et eksempel: Min mor på 85 kan ikke klare at støvsuge og vaske gulv - men hun kan godt klare at tørre støv af og lidt mere. MÅSKE kunne hun også delvis selv klare noget af støvsugningen med den rigtige støvsuger og nogle teknikker - og det ville hun elske at kunne.
 
 
10.06-2010 | 20:53 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 20:54 af Isabelle Mandel
Nej, Per. De to ting kører sideløbende.
- Og det er sgu da ikke "arbejdsprøvning" af gamle fru Hansen. Det er hjælp til selvhjælp, hvor den er mulig.
 
 
10.06-2010 | 20:57 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 20:59 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 21:06 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 21:26 af L. Steen
Per, når den gamle kommer hjem fra kurset, har han/hun glemt, hvor støvsugeren står LOOL
 
 
10.06-2010 | 21:11 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 21:20 af Isabelle Mandel
"kan jeg efterhånden ikke tage mig af."

Jo. Det kan du vist Per - og fint nok.

Jeg tror på, at man kan give NOGLE ældre et rigtig godt indput på et kursus, hvor de mødes med ligesindede og både hører om og afprøver teknikker, der siden kan bakkes op om (gentages) af en hjemmehjælper. På kurset er der ergoterapeuter. Det er der ikke i hjemmet.
Jeg synes egentlig, det er lidt nedladende overfor ældre, at du ikke tror, de kan fatte en skid af et kursus.

At bruge et par timer på et kursus, er nok ikke det allerdyreste i verden.
 
 
10.06-2010 | 21:21 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.06-2010 | 08:47 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 21:23 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 21:30 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.06-2010 | 08:51 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 21:33 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 21:38 af L. Steen
Per,

Nemlig ja.

Det ender vel med, at pensionister mister pensionen, hvis de nægter at lade sig arbejdsprøve/aktivere :o) Det er en farlig vej, der udelukkende handler om besparelsler - jeg finder det grotesk.
 
 
10.06-2010 | 21:36 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.06-2010 | 21:41 af L. Steen
Ja, motivation er jo en forudsætning for al indlæring.
 
 
10.06-2010 | 21:46 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.06-2010 | 11:49 af Lars Nunnegaard
Vi kan vel konkludere:
Nok er det primære formål at spare ifølge udvalgsformand, Kaj Johansen (s). Men det er vel egentlig ikke et overgreb at træne de ældre, så de kan selv. Det er måske metoden?
 
 
11.06-2010 | 11:51 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.06-2010 | 11:59 af Lars Nunnegaard
Det jo en win win situation.
 
 
11.06-2010 | 12:20 af Lars Nunnegaard
Dette er også et tiltag, som er kærkomment:
http://www.fyens.dk/article/1620602:Nyborg--Fuldt-hus-i-Hoejvangen
 
 
12.06-2010 | 15:31 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
12.06-2010 | 15:27 af gitte rasmussen
For rigtig mange år siden (jeg er jo en gammel kone) var jeg vikar i min sommerferie som hjemmehjælper i København, man cyklede rundt og køretiden mellem hver ældre der skulle have hjælp var indlagt i dagens arbejdstid, man gjorde rent lavede mad og vaskede tøj for de ældre, jeg husker en ældre mand der kun ville have besøg af de hjemmehjælpere der kunne lave opbagt sovs :O)
I dag ville de nok bare være taknemmelige for at få besøg.
 
 
12.06-2010 | 15:30 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
13.06-2010 | 22:07 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
13.06-2010 | 22:17 af L. Steen
Per,

For filan da LOOOL
 
 
14.06-2010 | 09:41 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
14.06-2010 | 10:11 af Lars Nunnegaard
Det man kan være rigtigt bekymret for er betalingen ved midlertidig hjælp, hvor der er en indtægtsbestemt egwenbetaling. Ved varig hjælp er der ingen. Ligeledes er det bekymrende at kommunal mad, køle m. dessert koster 55 kr . I Rema kan jeg købe et varmt måltid for 20 kr, men kommer jeg i den situation, at jeg ikke har min bevægelighed kommer jeg på skideren så at sige, da jeg ikke har råd til at betale så meget for et måltid. Jeg skal jo også have morgemad og frokost.
Heldigvis er jeg ikke i den situation, da jeg er gift og er rask rørig.
 
 
14.06-2010 | 21:49 af Inger Halvorsen
Nu har jeg forsøgt at læse mig gennem diverse indlæg, og jeg kan umidelbart kun finde forringelser for svagelige og ældre mennesker. Længst muligt i eget hjem, var den første mulighed for besparelser, og det er fortsat siden. Jeg er ældre og kunne da godt personligt tænke mig, at jeg fik gjort rent, m.v. mindst én gang om ugen, jeg er heldigvis i stand til selv at gøre det, og jeg håber, det holder til jeg engang er nødt til at sætte mine træsko.
I burde tænke på, at forringelserne er kommet gradvist - salamimetoden - så det, en del ældre bydes nu, kan vi ikke være bekendt.
Desuden har vi efterhånden en del fjollerede regler med hvad vi må og skal bruge, det er ikke til at holde ud, jeg vil sige at robotter efterhånden ville være en god ide, og så besøg én gang om ugen af et rigtigt levende menneske, så kunne besparelserne vel gå. Med det, der er ved at ske nu, så kan robotter genbruges, og de ville - rigtigt indstillet - kunne hjælpe de ældre og svagelige.
 
 
14.06-2010 | 22:18 af L. Steen
Du har set helt rigtigt. Længst muligt i eget skidt, er stadig parolen.
 
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl
Lars Nunnegaard

Kapitalens kritikere var de kritiske intellektuelle. Det nye ideal er tilsyneladende, at intellektuelle træder i erhvervslivets tjeneste som kritisk-konstruktive videnspredere.

Er oprindeligt uddannet købmand, arbejdede i en del år på fabrikker og slagteri, har været musikarrangør, studeret litteraturvidenskab, haft tobaksforretning og blev pludselig pædagoguddannet og har været leder af en børnehave i mere end 10 år.

Smedegyden 4

5690 Tommerup

.BLOG FOR DEMOKRATIET ; BROK FOR RETFÆRDIGHEDEN

Kapitalens kritikere var de kritiske intellektuelle. Det nye ideal er, at intellektuelle træder i erhvervslivets tjeneste som kritisk-konstruktive videnspredere.

Indlæg | 1036 | 957.947 | 29957
Siden | 15. marts 2007 10:49
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites