Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Mage til manderegering!

8. marts 2011 01:47
Visninger  [1587 ]   Debat  [130 ]

Her i anledning af 8. marts synes jeg lige regeringen skulle have et par ord med på vejen. Jeg beklager, at det ikke lige er de mest begejstrede ord, som falder mig på tungen. For mage til manderegering skal man da lede længe efter!

Aldrig har den borgerlige fløj været så kvindefjendsk som nu. Ligestillingsminister Lykke Friis (V) har nu nedsat et mandepanel, for vi skal åbenbart tilbage til 1800-tallet hvor de kloge mænd tages på råd imens kvinder bare skal tie eller lade andre tale for sig.

Der burde selvfølgelig også nedsættes et kvindepanel, hvis vi var ligeværdige og havde lige rettigheder, men sådan er det tydeligvis ikke.

Den nuværende regering har foretaget/vil foretage følgende, som rammer kvinder hårdere end mænd:

- skattelettelser til høje indkomster
- fjernelse af efterløn
- udhuling af overførselsindkomster
- givet kvinder dårligere ret til deres børn
- loft over børnepenge
- beskæring af børnepenge
- angreb på 15-17-åriges ret til børnecheck
- angreb på 18-20 åriges SU
- fjernelse af boligstøtte til hjemmeboende o. 18
- højere pensionsalder
- høje pensioner deles ikke mere ved skilsmisse
- 5 mia. ubetalte børne/ægtefællebidrag eftergivet mænd
- bevidst satsning på at kvinder skal yde mere via    økonomisk politik
- benspænd for kvinders ønske om Leonora-færgenavn
- antifeministisk kulturkamp i medierne
- kvindelige drabsofre ignoreres
- kvindelige voldtægtsofre ignoreres
- kvindelige voldsofre ignoreres
- politiets sexisme accepteres
- mediernes mandsdominans accepteres
- magtmæssig mandedominans fremmes og accepteres
- mildere kurs mod forbrydere (Lars Barfoed)
- ingen undersøgelser af kvinders vilkår
- dårligere omsorg for fødende kvinder
- har påstået at mænd udgør bunden i samfundet
- bruger misvisende statistik om kønsulighed
- ligestillingsminister taler hellere fodbold
- stopper ikke import af fattige kvinder til DK
- ingen fokus på tvangsprostituerede
- ingen initiativer mod sexkøbere
- ingen ros for kvinders indsats
- kvinder tages ikke alvorligt
- ingen borgelige politikere er på kvindernes side
- mænd får hvad de peger på
- fede aftrædelsesordninger til mandlige chefer
- dyre motorveje og Femertunnel
- City-Ring til trafikdrengene
- enorme summer til forsvaret
- soldater nurses i hoved og r..
- psykologhjælp til soldater – ikke voldtægtsofre
- miserable kvindekrisecentre
- ingen ministerfordømmelse af mænds forbrydelser
- ingen ære til myrdede kvinder – kun glemsel
- hustruvold får larmende tavshed
- kun “artige” kvinder nyder fremme
- ingen scanninger for æggestokkræft
- ingen kampagner for kondom
- ingen sexoplysning på kvindens præmisser
- ingen feministiske rollemodeller
- ingen kulturkamp mod sexisme
- ingen folkeoplysning om kvindens sundhed
- penge gives diskriminerende til “mænds sundhed”
- ingen fokus på kvinders nedture og selvmord
- mænd gives patent på at være “stakkels”
- kun mænds sorg ved skilsmisse respekteres
- kvinder gøres til syndebukke ved skilsmisser
- kvinder gøres til syndebukke i hjemmet
- der tordnes løs mod kvinder som var vi hekse

- Dansk Folkeparti er et mandeparti
- Det Konservative Folkeparti er styret af mænd
- Venstres kvinder er kvindeusolidariske og få
- Lars Løkke har ingen forståelse for kvinder
- Liberal Alliances nedskæringer rammer kvinder

lene n har anbefalet dette indlæg.
Del på Facebook
08.03-2011 | 09:15 af Carsten Svendsen
Jeg er også inderligt imod regeringen.
NB
Til din trøst! :o)
http://fpn.dk/liv/article2361510.ece
 
08.03-2011 | 10:39 af Lars Nunnegaard
I ønskes en god 8. marts. God kamp!
 
 
08.03-2011 | 11:06 af Lars Nunnegaard
Glædeligt nyt til kvinder.
http://fpn.dk/liv/article2361510.ece
 
 
08.03-2011 | 12:01 af Erik Lillienfryd
Nu er der da en mand mindre i regeringen;)
Til gengæld er der kommet nye drenge i 'klassen'..
 
 
08.03-2011 | 12:03 af Erik Lillienfryd
I øvrigt, er det 'mandepanel' Lykke Friis har nedsat ikke specielt repræsentativt, da det består af erhvervsfolk, akademikere, kultur og mediemænd..
Gad vide hvad de skal 'snakke' om?..
 
 
08.03-2011 | 17:59 af Nanna Gersov
Nunne
Tak, tak!
Jeg tror nu altså ikke på den historie med y-kromosomet - ukrudt forgår ikke så let!
:-)
 
 
08.03-2011 | 18:03 af Nanna Gersov
Erik
"Nu er der da en mand mindre i regeringen;)"
- JA, Birthe Rønn er et "mandfolk" af format!

Mht. at være repræsentativ, så synes jeg heller ikke Lykke Friis er repræsentativ for kvindekønnet...
:-)
 
 
08.03-2011 | 22:20 af L. Steen
Det er da fløjtende ligegyldigt, hvilket køn regeringens medlemmer har...
 
 
08.03-2011 | 22:47 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
08.03-2011 | 22:48 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
08.03-2011 | 22:49 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
08.03-2011 | 22:50 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
08.03-2011 | 22:52 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
12.03-2011 | 16:55 af Nanna Gersov
Forældreansvarsloven er afskrift af en ønskeseddel fra Foreningen Far, som den daværende familieminister Lars Barfoed (som i dag er Løkkes højre hånd i regeringen og mest indflydelsesrig næst efter statsministeren) havde med i det lovforberedende udvalg, som den traditionelle samarbejdspartner Dansk Kvindesamfund ikke var med i eller kendte til.

Kvindeorganisationer sættes udenfor døren efter behag. Kvinder er anderrangsborgere med andenrangsindflydelse.

Mere om Lars Barfoeds blakkede karriere her:

http://avisen.dk/blogs/nanna/lars-barfoed-boer-ikke-blive-minister_17573.aspx
 
 
08.03-2011 | 22:53 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
12.03-2011 | 17:02 af Nanna Gersov
Ja, det rammer unge over 18 lige hårdt uanset køn. Men kvinder bor oftere til leje og har oftere hjemmeboende børn og tjener gennemsnitligt mindre end mænd, hvorfor det oftere berører kvinder og deres børn. Men da lovgiverne ikke har føling med andet end middelklassen, tabes børn og unge i de lavere sociale lag oftere på gulvet, så de ikke får det liv og den uddannelse, de kunne have haft.

Den sociale arv er vanskelig at bryde i Danmark. Ufølsomme besparelser som denne er en af årsagerne.

Et andet kønsaspekt er, at drenge kan have mere brug for hjemmets støtte for at få en uddannelse end piger. At man gør det sværere for dem at blive boende hjemme gør kun situationen værre.
 
 
08.03-2011 | 22:57 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
12.03-2011 | 17:11 af Nanna Gersov
En løsning på dette problem kunne være, at gifte personer fik den andel af lønnen, som er indbetaling til pension, udbetalt ligeligt til begge.

Andre skulle kunne vælge samme løsning, så papirløse, der ønskede det, også kunne spare lige meget op uanset hvordan indtægterne fordelte sig.

Men for den ugifte skulle det altså være frivilligt om man ønskede det. Der skulle også være undtagelsesbestemmelser som tog højde for hvis den ene allerede havde en opsparing. Så skulle den anden ikke behøve at dele før begge havde lige meget.
 
 
08.03-2011 | 22:58 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
12.03-2011 | 17:13 af Nanna Gersov
Men skatteborgerne er blevet snydt og mændene har uberettiget kunne fratrække beløbet på selvangivelsen.
 
 
08.03-2011 | 22:59 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
12.03-2011 | 17:47 af Nanna Gersov
Skattekommissionen ledet af Carten Koch og Cepos var i 2009 ofte ude med angreb på kvinderne, hvor kvinder blev beskyldt for at være dovne og hvor man ville presse kvinder på deltid til at arbejde mere.

Målet var at kvinder skulle yde mere, men resultatet, at mænd fik dobbelt så meget ud af skattereformen som kvinder.

Halvering af dagpenge, forringelser af efterløn rammer også kvinder hårdest:

http://forsiden.3f.dk/article/20110115/NYHEDER/110119923/2223/LIGESTILLING
 
 
08.03-2011 | 23:00 af lene n
Ha .. sejt indlæg..
 
 
08.03-2011 | 23:01 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
08.03-2011 | 23:05 af L. Steen
Det tror jeg faktisk at flertallet af kvinder er - hvor småt kan det blive :o)
 
 
13.03-2011 | 12:51 af Nanna Gersov
Kommentar er blevet slettet.
 
 
13.03-2011 | 13:01 af Nanna Gersov
En kvinde på Bornholm, rødstrømpen og kunstneren Suste Bonnén, havde fået den tanke, at det kunne være en rigtig god ide at kalde Bornholms nye katamaranfærge Leonora Christina. Hun fik daværende BornholmsTrafikken med på ideen og bestyrelsen sagde god for den.

Det faldt imidlertid nogle lokale - fortrinsvis mænd - slemt for brystet. Chokket må have været stort, idet deres højlydte jamren først lod sig høre fra november 2010 alt imens budskabet om at Leonora-navnet lå fast allerede var kommet ud i offentligheden i marts 2010!

De forsøgte at fremføre den påstand, at hele Bornholm følte sig krænket og fik diverse mandlige meningsmaskiner i og omkring Berlingske (samt en enkelt kvindelig - præsten Kathrine Winkel Holm) til at kommer med ytringer til deres støtte.

Dette pres og deres renden alt og alle på dørene midt i al deres "retfærdige harme" og bestyrtelse over den krænkelse det måtte være at skulle møde navnet på denne afdøde kvinde på stævnen af et skib førte så til, at trafikministeren gav rederiet et vink med en vognstang om at de burde genoverveje navnet og spørge bornholmerne.

Som sagt så gjort. Rederiet satte en afstemning i gang efter alle kunstens regler, som endte med klart flertal - også blandt bornholmerne - for navnet Leonora Christina.

Så svært skulle det være at bryde traditionen at kun mandsnavne eller stednavne kan pryde en bornholmerbåd!
 
 
08.03-2011 | 23:02 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
08.03-2011 | 23:03 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
08.03-2011 | 23:04 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
13.03-2011 | 13:05 af Nanna Gersov
Et er, at Danmark får kritik udefra for alt for dårlig retssikkerhed for voldtægtsofre, hvor de ikke tages alvorligt og får deres sag for retten selv ved tydeliger mærker efter vold. Noget andet, at man heller ikke giver ofre for sexkrænkelser den hjælp og støtte til at komme ovenpå, de behøver.
 
 
08.03-2011 | 23:06 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
13.03-2011 | 13:07 af Nanna Gersov
- Bare ikke når det gælder deres egne. I det parti flår man nærmest hinanden levende...
 
 
08.03-2011 | 23:07 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
08.03-2011 | 23:08 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
08.03-2011 | 23:09 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
08.03-2011 | 23:11 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
08.03-2011 | 23:12 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
08.03-2011 | 23:14 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
08.03-2011 | 23:15 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
08.03-2011 | 23:17 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
08.03-2011 | 23:18 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
08.03-2011 | 23:19 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
08.03-2011 | 23:21 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
08.03-2011 | 23:22 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
08.03-2011 | 23:24 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
08.03-2011 | 23:25 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
08.03-2011 | 23:26 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
08.03-2011 | 23:27 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
08.03-2011 | 23:29 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
08.03-2011 | 23:30 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
08.03-2011 | 23:31 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
08.03-2011 | 23:32 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
08.03-2011 | 23:34 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
08.03-2011 | 23:35 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
08.03-2011 | 23:36 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
08.03-2011 | 23:37 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
08.03-2011 | 23:39 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
08.03-2011 | 23:40 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
08.03-2011 | 23:41 af lene n
@Frie Tanker .. hvad bilder du dig egetligt ind.."ingen scanninger for æggestokkræft"

Joo, og kvinderne får tilmed dem alle sammen. Helt skæv ligestilling, hvis du spørger mig.

Vil du ikke godt lade være med at udtale dig om så alvorligt et emne, når du åbentlyst ikke ved noget
 
 
08.03-2011 | 23:52 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
08.03-2011 | 23:58 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
08.03-2011 | 23:42 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
08.03-2011 | 23:44 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
08.03-2011 | 23:46 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
08.03-2011 | 23:48 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
08.03-2011 | 23:48 af Nanna Gersov
Frie Tanker
Du spammer jo næsten min blog! Men tak alligevel for at du gad svare på min lange liste af feministiske statements, som jeg måske nok burde uddybe. Ind til videre bruger jeg den som huskeliste...
:-)
 
 
08.03-2011 | 23:54 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.03-2011 | 00:00 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.03-2011 | 00:03 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.03-2011 | 00:04 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.03-2011 | 00:12 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.03-2011 | 00:16 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.03-2011 | 06:13 af hans andersen
Hej Frie tanker!

Hvor er det befriende, at læse dine ironiske bemærkninger, hvor der blandt mange af dem er en snært

af sandhed bag!

For eks. er Nanna Gersov jo helt til grin med hensyn til navnet på en færge!

Bliv endelig ved!

Det er længe siden, at jeg har smågrinet så meget!
 
 
09.03-2011 | 06:36 af lene n
Jeg har selv måtte på knæ til min læge for at få lov til at blive scannet for mistanke om knuder i æggestokke.Det er ikke noget der bare sker automatisk som fx ved undersøgelse af brystcancer når man er over 50. Den er man i tvivl om egentlig hjælper eller giver mere bekymring og fejlbehandling? http://www.cochrane.dk/screening/index.htm :


Jeg har cancer tæt inde på livet og hvis der havde været de scanninger du morer dig over, så havde vi ikke en i familien hvor det havde bredt sig til lever nu.
Men det er en meget svær diagnose at stille, og lægen bruger tid på en masse ubdersøgelser og snak inden man når diagnosen og derfor er overlevelses muligheden mindsket.

Her er et eksempel:

Spørgsmål:
Jeg mistede min mor for fem år siden - hun døde af kræft i æggestokkene. Lægerne på Rigshospitalet fortalte, at det var en af de kræftformer, der var sværest at behandle og helbrede. Hvordan er mulighederne for behandling i dag, og hvem er mest udsat for at blive ramt af denne kræftform?

Svar:
Grete har været hos lægen, fordi hun har haft lidt ubehag og fornemmelse af at være oppustet i maven. Hun har også haft lidt tendens til forstoppelse, noget som Grete aldrig plejer at have. Det har stået på i en måned eller to, men Grete har haft travlt og hele tiden tænkt, at det nok ville gå over igen.

Imidlertid bliver ubehaget til decideret kvalme. Lægen undersøger Grete og finder ikke noget galt. De taler om, at Grete har været meget stresset på arbejdet og også har haft en del at se til derhjemme, og de er enige om, at det må være forklaringen.

Der går en måneds tid. Grete bemærker, at bukselinningen strammer på hendes bukser, og da hun skal have et par nye, må hun et helt nummer op i størrelse. Hun går til lægen igen. Lægen undersøger atter Grete og kan ikke mærke noget galt i maven, men sender hende for en sikkerheds skyld til undersøgelse af mavesæk og tarm på det lokale sygehus. Undersøgelserne viser intet unormalt.

Maven vokser
Symptomerne på kræft i æggestokken er ofte vage og leder ikke umiddelbart mistanken hen på, at der kan være noget galt med underlivet. Kun i cirka 5 procent af tilfældene findes gynækologiske symptomer i form af blødning fra skeden, smerter ved samleje eller pludselig nedsynkning af underlivet.

De mest almindeligt forekommende symptomer er ubehag eller smerter i maven, appetitløshed eller kvalme, forstoppelse og/eller luft i maven samt hyppig vandladning. Senere bliver maven tydeligt større med en fornemmelse af tyngde, og nogle gange kan en udfyldning mærkes, når man føler på maven eller foretager en gynækologisk undersøgelse.

For Grete går der en måned til, og hendes mave vokser i omfang. Grete opsøger sin læge for tredje gang, da maven tynger meget og generer. Lægen kan se, at maven er blevet stor, og ved sin undersøgelse kan han nu konstatere, at der er vand i bughulen. Han mistænker, at der kan være en svulst i underlivet, og henviser til speciallæge i gynækologi.
 
 
09.03-2011 | 10:58 af Nanna Gersov
Lene

Det du fortæller, hører man om igen og igen. Æggestokkræft er en sjælden sygdom. Alligevel hører man igen og igen om nogen, der fik det, lægers smøleri, om deres behandlinger og håb. Der er udpeget fire sygehuse i Danmark af Sundhedsstyrelsen, som kan tage sig af æggestokcanser. Herlev er et af dem. Alligevel ser man kvinder blive henvist - endda af gynækologer - til sygehuse som fx Glostrup eller Roskilde.

Det er lidt som om man ser denne sygdom som en slags hændeligt uheld. Får man det, så får man det ... Resten er det for forfærdeligt at tænke på.

Forebyggelse er ganske enkel. Man bør som kvinde med passende mellemrum bede sin praktiserende læge om en henvisning til gynækologisk undersøgelse inklusive ultralydscanning. Er man i en risikogruppe, kunne man gøre det en gang om året. Ellers kan man gøre det livet igennem fx hvert andet eller hvert femte år. Alt for mange kvinder går med skjulte underlivslidelser og bliver ikke undersøgt ordentligt ved en gynækolog. Man har ikke engang en rutine om at kvinder skal til gynækolog efter fødsler, som dog er et stort indgreb i underlivet. Selv p-piller udskrives ofte uden forudgående undersøgelse af underlivet eller undersøgelse af, om der er et gen i blodet, som øger risikoen for blodpropper, som man kan dø af.
 
 
09.03-2011 | 11:08 af Yrsa Hansen
Nanna, ja det er en relativ sjælden kræftform - men alligevel er behandlingen og overlevelsen blevet markant forbedret igennem de sidste 30-40 år.
Her er nogen tal:

Både antallet af nye tilfælde pr. år og dødeligheden har været faldende gennem de seneste 30-40 år.
Antal nye tilfælde pr. år (2004-2008) 567
Dødsfald pr. år (2004-2008) 402

Udvikling i antal nye tilfælde
- årlig ændring de sidste 10 år. -2,8 pct.

Udvikling i antal dødsfald
- årlig ændring de sidste 10 år. -3,3 pct.

Hvor mange overlever sygdommen?
Relativ overlevelse for patienter diagnosticeret 2004-2006: Kvinder
1 år: 69 pct.
3 år: 46 pct.
5 år: 35 pct.

Kilde: Kræftens Bekæmpelse.
 
09.03-2011 | 11:11 af Yrsa Hansen
Nanna, i øvrigt - skal man så (efter din mening!) have henvisninger til undersøgelser for ALLE mulige sygdomme, for at være sikret?
Og hvem skal i givet fald betale for alle disse undersøgelser?

"Man har ikke engang en rutine om at kvinder skal til gynækolog efter fødsler, som dog er et stort indgreb i underlivet." - man skal til en undersøgelse hos praktiserende læge, og denne kan i tvivlstilfælde viderehenvise!

Så drop nu ynken - du får i hoved og røv, ligesom alle andre kvinder gør det (inklusive mig selv!)
 
09.03-2011 | 11:25 af Yrsa Hansen
Man screener ikke for kræft i æggestokkene, fordi der ikke findes en test der er sikker nok.
http://www.cancer.dk/Hjaelp+viden/kraeftformer/kraeftsygdomme/aeggestok/screening+aeggestok/
 
09.03-2011 | 11:18 af Nanna Gersov
Ang. mit forsvar imod tilsvining af Leonora Christina i pressen så er det altså noget man bare gør, hvis man har sin kulturarv kær. Forestil jer at noget lignende skete for en anden stor forfatter som H.C. Andersen. Ville i så håne de mennesker, som tog ham i forsvar?

I dag mig - i morgen dig. Den som passivt ser til, at en anden hetzes, kan glæde sig til, når det bliver hans/hendes tur til den samme omgang.

Dumme mandscauvinister klapper i deres små hænder, hver gang en kvinde får stryg. Men når det bliver dem selv, piver de ynkeligt...

Se på Dansk Folkeparti. Først hader de indvandrerne. Så hader de kvinderne. Hadet gør dem blinde. Desuden er had noget, som smitter. Venstre er også dybt inficeret hvilket ses af Lykke Friis's angreb på 8. marts dagen, hvor hun deler synspunkter med Dansk Folkeparti.
 
 
09.03-2011 | 11:22 af Yrsa Hansen
Nanna, og du mener ikke det er okay at mænd piver ynkeligt - det er altså kun okay når kvinder (dig!) gør det?
Hvor er ligestillingen blevet af?
 
09.03-2011 | 16:02 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.03-2011 | 11:22 af lene n
Udsigt for fremtiden?

@Yrsa .... Godartede forandringer i æggestokkene har i nogle tilfælde tendens til med årene at udvikle sig i ondartet retning. Derfor er der ingen grund til at vente med behandling af godartede svulster, hvis de ikke forsvinder af sig selv. Godartede cyster i sig selv udgør ingen fare og efter operation er der ikke grund til yderligere kontrol. I de tilfælde, hvor operationen har medført at begge æggestokke er blevet fjernet, vil den unge kvinde gå i overgangsalder og der kan derfor blive behov for hormonbehandling.

www.netdoktor.dk
 
 
09.03-2011 | 11:28 af Yrsa Hansen
"Risikoen for at udvikle kræft i æggestokkene stiger med alderen. Livstidsriskoen for at udvikle kræft i æggestokken er 1-2 procent. "

1-2 procent! Det betyder altså at stort set ALLE sygdomme der er risiko for at få, skal der undersøges for?
Hvem skal betale for det?

"Kræft i æggestokkene er lidt hyppigere hos kvinder, der ikke har født eller kun har født få børn, sammenlignet med kvinder der har født mange børn. "
"Kvinder med en høj social og økonomisk position har en øget risiko for at udvikle kræft i æggestokkene sammenlignet med kvinder med en lav social og økonomisk position."

Kilde: Kræftens Bekæmpelse
 
09.03-2011 | 11:32 af Yrsa Hansen
Lene N., sandt nok at det i Nogen tilfælde kan udvikle sig - men eftersom Livsrisikoen for at få æggestokkræft er nede på 1-2 procent, så bliver det meget, meget hurtigt en enorm ressource for meget få mennesker.
Har men i øvrigt i familien, flere tilfælde af denne form for cancer, så kan man via egen læge henvises til genetisk udredning.
Genetisk rådgivning indebærer, at man får udarbejdet et slægtsskema, hvor alle kendte sygdomsforløb i familien bliver optegnet. Skemaet danner grundlag for en risikovurdering. På baggrund af risikovurderingen vurderes det, om man skal have tilbudt en genetisk analyse.

Genetisk analyse består i en undersøgelse af en blodprøve fra én i familien som har eller har haft sygdommen. Blodprøven bliver undersøgt for eventuelle mutationer i BRCA1- og BRCA2-generne eller i MSH6-, MSH2- og MLH1-generne.

Hvis der findes en mutation kan raske slægtninge herefter blive testet for at se, om de har arvet mutationen og dermed har en forøget risiko for kræft. Risikoen for at arve en mutation er 50 procent.

De kvinder i familien, der er i øget risikogruppe, bliver tilbudt en årlig kontrol i form af scanning af æggestokkene og måling af tumormarkøren CA-125 (et æggehvidestof/protein) i blodet.

For kvinder med meget høj risiko for kræft i æggestokkene er der desuden mulighed for at få foretaget forebyggende operationer med fjernelse af æggestokkene og æggelederne. Hvis der er en høj risiko for brystkræft kan man ved en forebyggende operation også få fjernet brysterne. Tidspunktet for operation bestemmer man sammen med lægen ud fra en risikovurdering.


Så mulighederne for undersøgelse er skam til stede - for dem der er i risikogruppen.
Personligt mener jeg at hvis IKKE man er i risikogruppen, og i øvrigt INGEN symptomer har - og stadig ønsker at få det undersøgt, så bør man selv betale via privathospital.
 
09.03-2011 | 11:38 af Nanna Gersov
Yrsa
Jeg har overhovedet ikke talt for generel screening for specielt æggestokkræft. Du misforstår.
Generelt virker det som om du har en masse had du skal afreagere på dit eget køn. Eller er det selvhad?
 
 
09.03-2011 | 11:43 af Yrsa Hansen
Nanna, man kan altid forfalde til personangreb når ikke argumenterne rækker;o)
 
09.03-2011 | 11:43 af Nanna Gersov
Jeg ser sådan på det, at når et menneske betror os, at hendes egen mor er død for nylig af æggestokkræft, så må man udvise blot et minimum af empati. Det menneskesyn, som Yrsa lægger for dagen kan jeg kun tage afstand fra.
 
 
09.03-2011 | 11:44 af Yrsa Hansen
Nanna, man kan altid forfalde til personangreb når ikke argumenterne rækker;o)
 
09.03-2011 | 11:45 af Nanna Gersov
Yrsa
At copy paste lange passager fra internettet er ingen sag.
 
 
09.03-2011 | 11:45 af Yrsa Hansen
Nanna, man kan altid forfalde til personangreb når ikke argumenterne rækker;o)
 
09.03-2011 | 11:52 af Nanna Gersov
Det er bare helt enkelt. Når en kvinde dukker op i lægens konsultation eller på skadestue med diffuse uforklarlige symptomer i maveregion eller underliv SKAL hun have en gynækologisk undersøgelse med ultralydscanning. Det ved man godt, men det sker bare ikke altid. Derfor skal kvinderne også oplyses bedre og ikke have smidt skidt i hovedet af personer som yrsa, som tydeligvis ikke synes kvinder er meget værd.

Ja, ja. Lad bare 65 pct. af alle der får æggestokkræft dø af deres sygdom indenfor fem år!
Det er da tydeligvis ikke godt nok!

I USA anbefaler man kvinder at blive scannet i underlivet hvert år. Det koster måske 500 kr eller 800 kr - hvad ved jeg. Men at man ikke gør mere ved en sygdom, som er næsten lige så farlig som AIDS er da absurd.
 
 
09.03-2011 | 11:57 af Yrsa Hansen
Nanna, når ikke det koster mere end 500 kr eller 800 kr (ifølge dig!) så kan det vel ikke være så stort et problem selv at betale for undersøgelsen?

Det er ikke NÆSTEN LIGE SÅ FARLIGT SOM AIDS (kan vi få noget dokumentation for din påstand?) - det smitter ikke, og livsrisikoen er 1-2 procent , så at scanne ENHVER UFORKLARLIG ting i mave/underlivsregion er da absurd, både økonomisk og menneskeligt.

Er du klar over hvilken belastning det er for mennesker at være under udredning for livstruende sygdomme?
Kender du til fejlmargenen?
Kender du til følgevirkningerne?

Kom med noget fakta - og relevant dokumentation - eller hold det til at "det her er hvad jeg, Nanna Gersov, mener/føler.
 
09.03-2011 | 11:58 af lene n
Efter mine børns far fik cancer blev han gentagne gange ramt af blodpropper. Vi var på en lang lang rejse i fly og der kom andre små tilfælde. Her i sommers kom der så to alvorlige med lammelser tilfølge.
Lægen på hospitalet indkaldte til et behandlingsmøde og vi blev forelagt en genfejl.
Alle i hans nære familie skulle så testes for "Leiden mutation"
Ingen havde det, og vores to voksne døtre heller ikke. Men så skulle smedelærlingen herhjemme
lige fylde 18 før de ville teste.
Og det var positivt. Han har den genfejl.

Efter at have snøftet over det, er vi nået til at han er heldig, for nu VED han at han ikke skal ryge, hvad han ikke gør, at han skal bevæge sig i et fly, og være opmærksom ved operationer.

Mine døtre havde været i livsfare hvis de havde haft det gen uden at vide og tog P.piller.

Jeg fortæller det her, for det er så nyt for os, og hvis nogen af jer ved at der i familien har været mnage mænd og kvinder med blodprob.. Så bed om den test.
 
 
09.03-2011 | 12:01 af Yrsa Hansen
Jeg er ked af at høre at din søn har genfejlen, men nu kan han - og ikke mindst I - forholde jer til det, og forebygge bedst muligt.

Og jeg er helt enig - få en gentest hvis der er flere tilfælde i familien.
 
09.03-2011 | 11:59 af Nanna Gersov
Lad mig tilføje, at en gynækologisk undersøgelse med scanning ikke kun kan opdage kræft i æggestokkene, men også fibromer og cyster og hvad der ellers kan være af lidelser. Det er så enkelt og tager så kort tid, at det er dumt at ikke mange flere får denne billige undersøgelse.

Man kan også scanne via maveskindet og undersøge for problemer i hele underlivet for både kvinder og mænd. Så mænd kunne også lade sig scanne med mellemrum.

Jeg siger ikke at alle skal og med bestemte intervaller. Men man burde oplyse om muligheden.

Som det er nu, er det de veloplyste, som får det gjort, imens andre går rundt i uvidenhed. Jeg synes at alle skal kende mulighederne og selv kunne tage sig af at mærke eventuelle symptomer og handle herudfra hurtigt og fornuftigt.
 
 
09.03-2011 | 12:01 af Lars Nunnegaard
Her i huset har vi været heldige via denne scanning. Og ja det tager maks et kvarter og så kan der gøres noget.
 
 
09.03-2011 | 12:11 af Nanna Gersov
Ja, man kan jo mene om brugerbetaling hvad man vil. Vi har lægerne til at vurdere om der skal henvises videre, så det må bare ske lægefagligt og så er den ikke længere. Folk, som har lyst til at benytte Hamlet og andre steder kan bare gøre det. Som jeg nævner kan prisen være overkommelig. Jeg synes det er godt at den private mulighed også er der. Nogle har så sundhedsforsikringer, som betaler for dem og det er så godt for dem.

Mht. at dokumentere alting, så ved folk da forhåbentlig godt, at der stadig er mennesker, som dør af AIDS i Danmark til trods for de store summer, der bruges på forebyggelse. Det har jeg ikke noget imod. Men andre sygdomme med høj dødelighed bør man vel tage lige så alvorligt?

Vi kan selvfølgelig også bare privatisere hele molevitten og lade sygdom være folks eget private problem...

Men stadig - som regel betaler det sig at forebygge. Og at sætte stopklodser op her synes jeg ikke ville være hensigtsmæssigt. jeg synes lægebesøg skal være gratis. Men det skulle da ikke undre mig, om en borgerlig regering fandt på at indføre brugerbetaling. Nu har de angrebet børnefamilierne, efterlønnerne, de gamle, kvinderne, de arbejdsløse... så hvorfor ikke de syge næste gang?
 
 
09.03-2011 | 12:15 af Nanna Gersov
Nunne
Ja, man kan kun være dybt taknemmelig for disse tests. Selv kender jeg en som fik konstateret brystkræft tidligt takket være mammografi og som nu er rask og har overlevet modsat hendes mor, som hun mistede tidligt i livet netop på grund af brystkræft.
 
 
09.03-2011 | 12:21 af Lars Nunnegaard
Det har du ret i. Nu er det n13 år siden, så jovist er det godt.
 
 
09.03-2011 | 12:23 af Nanna Gersov
Lene
Det er vist ca. 11 pct, som har Leiden mutation. Derfor synes jeg man burde teste alle som fx ønsker p-piller via en blodprøve. Der er jo purunge piger, som på grund af p-piller får disse blodpropper og som kan invalideres voldsomt eller dø. Det var der en kritisk udsendelse om på TV2 for et par år siden. Men forskere er jo støttet af medicinalindustrien og dysser den slags ned. Den kritiske tv-journalist blev udsat for voldsom kritik. Men hun er stadig i sit job. Andre journalister har ikke senere fulgt op på tingene og det har hun heller ikke.
 
 
09.03-2011 | 12:39 af lene n
Nanna.. Hovsa ..11 % det kan du da ikke vide, vi havde pludselig to i familien med det, men hvem havde kigget efter det før? Hans ellers kloge læge? Hans far døde af blodprop og det gjorde hans fars brødre også, min svigerfar gjorde lidt selvironisk grin med det inden den ramte ham tre gange, men det er ikke noget at spøge med. De har sikkert haft det også.

Jeg vil gerne bede om navnet på den journalist hvis du har det ?
 
 
09.03-2011 | 12:49 af Nanna Gersov
Lene
I Sverige har 11 pct. Leiden-mutation. Jeg antager en lignende forekomst i Danmark.

Kilde:
http://www.obst.mas.lu.se/perinatal/apc/apc_eng.htm

By Pelle Lindqvist
MD, PhD Consultant
Institution for Obstetrics & Gynecology
Malmö University

How common is carriership of FV Leiden?
Around 11% of all Swedes are carriers of FV Leiden, substantially more than the figure of 4%–7% in central Europe and 2%–3% in southern Europe. In countries with mainly people of Caucasian descent such as the USA, the prevalence is 5%–7%. This means that around one million Swedes and 50 million Westeners are carriers.
 
 
09.03-2011 | 12:54 af Yrsa Hansen
Nanna, hvordan i himlens navn kan du antage at det er samme tal i Danmark som i Sverige?

I Sverige var indbyggertallet 9,4 mio. (2010)
I Danmark var indbyggertallet 5,4 millioner
 
09.03-2011 | 12:54 af Nanna Gersov
Bemærk at vi i Norden har flere med øget risiko for blodpropper. Hvis p-piller eller andre medicinske produkter er testet hvor kun få har Leiden-mutation, passer risikoangivelserne på pakningerne ikke på os.
 
 
09.03-2011 | 12:57 af lene n
Nanna ... hvor mange mus er der Sverige? Det ved du først hvis du vælger at tælle dem..
Og Genfejl koster at opdage, så jeg tror godt vi kan antage at der ikke har været en optælling vel? Det du taler om er allerede konstaterede, men det siger jo ikke en meter om antallet.
 
 
09.03-2011 | 13:02 af Yrsa Hansen
Kommentar slettet af Avisen.dk.
 
09.03-2011 | 13:42 af Finn M
Er det ikke egne og meneskelige følelser og meninger der danner et samfund. Hvis det er tal og statistikker der styrer alt bliver det lidt robot og computeragtsigt, da enhver kan google de oplysninger der konstant efterlyses. Bloggen er vel startet med et lille smil på læben, fortsæt dog der i stedet for at slide Google op.
 
 
09.03-2011 | 16:09 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.03-2011 | 13:43 af Nanna Gersov
I Sverige har 11 pct. Leiden-mutation.
Dette betyder at 11 pct. af befolkningen i Sverige har denne mutation. Da vi er en befolkning, som ligner den svenske meget, vil formentlig også 11 pct. af den danske befolkning bære det gen i blodet, som medfører et øget antal blodpropper. Det samlede befolkningstal spiller ingen rolle her.
 
 
09.03-2011 | 16:11 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.03-2011 | 13:52 af Nanna Gersov
Finn
Jo, du har ret. Og hvert enkelt menneske er jo også bærer af masser af viden og erfaringer, som bestemt kan være værdifuldt for andre at høre om.
 
 
09.03-2011 | 16:08 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.03-2011 | 18:18 af Nanna Gersov
Frie Tanker
Jeg har takket dig før for dine mange input, men jeg frabeder mig da at du benævner guldkornene jeg skrev som en "klynkeliste". Typisk mænd: vil roses, men andre skal skoses!

Men jeg vil da gerne prøve at svare dig:

"Det Konservative Folkeparti er styret af mænd" Kvinderne havde chancen, men fejlede historisk.

Lene Espersen forsømte at arbejde på partiets indre linjer som partileder, for det var at hun ikke havde hånd om sit parti og partikammeraters obstruktion og illoyalitet, som fældede hende. Hun er ikke det første offer for disse tendenser i netop Det Konservative Folkeparti, men som kvinde havde hun det sværere overfor et veritabelt mandekomplot med Lars Barfoed og Peter Norsk og forskellige andre, som lige fra hun blev partiformand gik efter at få hende væk snarest muligt.

Det er illoyale partimedlemmer, som har fodret pressen, så de havde deres historier om hende og det er hendes partikammerater, som ikke stod nok op for hende og modgik hetzen. Det er også hun selv, som ikke forstod at kræve hjælp til sig selv som partiformand og det var Lene selv, som forsømte at indkalde til møder om de problemer, der var med undergravning af hendes position.

08.03-2011 | 22:48 af Frie tanker
I øvrigt er ALLE partierne styret af mænd (også selv om den politiske ordfører, statsministerkandidaten eller partiforkvinden er kvinde). ALLE - uden undtagelse.

Ja, det skal nok passe.
 
 
09.03-2011 | 23:04 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.03-2011 | 18:25 af Nanna Gersov
"skattelettelser til høje indkomster" - Topskatten er ikke afskaffet, og det er ikke på tegnebrættet. Hvad dulen snakker du om?

Husker du ikke at man gennemførte skattelettelser, som gavnede folk som betaler topskat mere end dem, der ikke gør? Mænd sparede mere i skat herved end kvinder gjorde.


08.03-2011 | 22:50 af Frie tanker
"fjernelse af efterløn"

Hvornår blev efterlønnen et spørgsmål om køn? Begge køn kan få efterløn, på helt lige vilkår.

- Ja, men der er alligevel flere kvinder end mænd, som rammes her. Mænd har oftere alternativer til efterløn end kvinder har - fx særlige ordninger i deres ansættelseskontrakt, gyldne håndtryk, høj pensionsopsparing, givtige ben og bestyrelsesposter. Mange mænd gør som Stine Bosse - pensionerer sig selv tidligt og får sig et par bestyrelsesposter mere. Det vidste du måske ikke?
:-)
 
 
10.03-2011 | 00:42 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.03-2011 | 22:34 af hans andersen
Nanna G

"Lene Espersen forsømte at arbejde på partiets indre linjer som partileder, for det var at hun ikke havde hånd om sit parti og partikammeraters obstruktion og illoyalitet, som fældede hende"

Tror du selv på det sludder?

Mon ikke det var hendes opførsel, der afslørede hende som totalt uduelig?
 
 
09.03-2011 | 23:15 af lene n
Stine Bosse bliver minister i ny regering
 
 
09.03-2011 | 23:21 af hans andersen
Lene N

"Stine Bosse bliver minister i ny regering"

Og ?
 
 
09.03-2011 | 23:27 af lene n
Nå ja, hvis hun bliver det, kan jeg da linke hertil og sige "hvad sagde jeg" ellers var der ikke noget :-)
 
 
10.03-2011 | 13:57 af Nanna Gersov
Lene
Go' humor! Enig - Stine Bosse kunne sagtens blive minister i en ny regering - modsat hr. "Frie tanker" som næppe bliver det - i hvert fald ikke skatteminister! :-)
 
 
10.03-2011 | 14:03 af Lars Nunnegaard
Stine Bosse? Det er Tryg`t
 
 
12.03-2011 | 17:06 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2011 | 08:00 af Martin Hansen
Godt du orker at besvare Nanna's Wall of Text Frie Tanker. Og klynkeliste er et godt ord. Man kan simpelthen ikke føre en debat mod så mange argumenter arrangeret i listeform, men uden egentlige underbyggende argumenter.
Og jeg tror at du vil få en anden egenskab at se snart. Når du, langsomt men sikkert, graver dig igennem alt Nanna's følelsespladder, og tilbageviser det med facts, så vil hun trække det tilbage, for så bare at gentage det på et senere tidspunkt, hvorefter du vil blive nødt til at gentage dine argumenter ad infinitum. Nanna, og en hel del "debattører" på nettet, behersker den diciplin hvor de ved at gentage sig selv, og løgnen, tilstrækkelig mange gange, får ret.
Og når folk debatterer dem og gør sig umagen med at grave modargumenter frem, ja så er de jo hadefulde jævnfør: "Generelt virker det som om du har en masse had du skal afreagere på dit eget køn. Eller er det selvhad? "
Man sviner sin modpart til uden overhovedet at forholde sig til fakta. At Yrsa ikke går i fælden og begynder at kaste med mudder, pisser så bare Nanna endnu mere af. Og SÆRLIGT fordi Yrsa er kvinder og burde vide bedre.
Men Nanna. Når det kommer til obstruering, benspænd, ufine kneb, mudderkast og generel nastyness, så er du en ren novice. Du burde læse nogle indlæg af Kreationister/Kristne om evolution. Der er en fantastisk mængde inspiration at hente der. Jeg kan starte dig med nogle gode råd:

1. Fremsæt en påstand og forlang at modstanderen modbeviser dig. (Du gør det allerede, men det kan gøres smartere).
2. Opfind en term du kan tvære dine debat modstandere ind i. For eksempel Pædomænd eller fede so. Ja det lyder grimt, men det virker. Og du er på sporet men for at få det til at virke skal du bruge det konsekvent.
3. Når du er helt ude i tovene, så hiv trumfkortet frem. Bare sig: "Det tror jeg ikke på". Hold fast i det, og bliv ved med at holde fast i det. På et tidspunkt forlader de debattører der har korsfæstet dig med håndfaste argumenter debatten, og så kan du fremsætte dine følelser igen.

Og husk. Enhver ny debattør skal køres gennem den her mølle. På den her måde behøver du aldrig forholde dig til fakta, og kan fortsætte uden at google noget som helst.
 
11.03-2011 | 12:44 af Nanna Gersov
Martin

Din antagelse om at det næppe er sidste gang, jeg nævner de kritikpunkter af regeringens politik, som fremgår af mit blogindlæg, er korrekt. Som vælger dømmer jeg politikere på den førte politik. Og jeg kan konstatere, at forskellige valgløfter og proklamationer før sidste valg ikke er blevet overholdt. Og det agter jeg da som vælger at holde de ansvarlige fast på. Vil man vinde et valg, kan man ikke ignorere den halve befolkning. Gør man det, får man sig en velfortjent vælgerlussing af dimensioner. Alt tyder på, at dette vil ske for Løkke, Barfoed og deres slæng!

Ang. min medsøster Yrsa kan jeg kun beklage min hårde fremfærd. "Hun" skal da være så hjerteligt velkommen en anden gang!
:-)
 
 
11.03-2011 | 16:00 af Martin Hansen
**Din antagelse om at det næppe er sidste gang, jeg nævner de kritikpunkter af regeringens politik, som fremgår af mit blogindlæg, er korrekt.**

Altså, du lister dem jo bare. Du fortæller jo ikke engang om de er 0, 50 eller 75 % gennemførte. Man kan sagtens kritisere en regering for kun at have gennemført 50 % af en mærkesag, men man bør nævne dette i kritikken.

**Som vælger dømmer jeg politikere på den førte politik. Og jeg kan konstatere, at forskellige valgløfter og proklamationer før sidste valg ikke er blevet overholdt.**

Undskyld, men tror du rent faktisk på det politikere siger før et valg??

**Og det agter jeg da som vælger at holde de ansvarlige fast på.**

Vore politikere er ikke ansvarlige. Hverken over for dig eller landet. Det har de ligesom demonstreret.

**Vil man vinde et valg, kan man ikke ignorere den halve befolkning.**

OK, så hvorfor ikke starte et feminist parti? I vil jo vinde med et jordskred. Eller er faktum at ingen baserer deres politik på køn men på samfundsmæssige betragtninger? Og at du ikke kan vinde på kvindesager alene.

**Gør man det, får man sig en velfortjent vælgerlussing af dimensioner. Alt tyder på, at dette vil ske for Løkke, Barfoed og deres slæng!**

Jep. Kan heller ikke vente med at få Helle og Villy ind. Det bliver fantastisk at se dem formøble de sidste resourcer vi har på offentligt forbrug. Med blå blok ville vores land gå rabundus efter 20 år. Med rød blok kommer det til at tage meget, meget kortere tid.
Og det er nok også meget godt. Når først vores samfund er hamret tilbage til græske tilstande, så må vi se om der er mulighed for at Danmark kan overleve, eller om emmigration er eneste vej frem for mine børn. Og alt det her nævner jeg fordi man i din kritik kan aflæse et ton af tiltag du gerne vil have indført. Og det bliver de. Bare rolig. Om vi har 45 milliarder i underskud eller 100 milliarder er ligegyldigt hvis man kun vil have magten. Det bliver en fantastisk deroute på første klasse og en opvågnen med MEGA tømmermænd for alle der tror på at det her varer evigt.

Eneste løsning er et Nationalt kompromis inden valget, hvor vi tager "Velfærdsstaten" tilbage til 2001, og et løfte fra Lars Løkke om at pege på Helle efter et valget, så hun er 100 % sikker på at vinde. Det er enten det eller en 50 årig, (muligvis permanent), deroute.
 
11.03-2011 | 17:45 af Nanna Gersov
Martin

Jeg tror begge fløje har problemer med at få økonomien til at hænge sammen. Venstrefløjen vil, som du nævner, gerne bruge penge til alsken fine formål, mens de borgerlige måske er lidt for dårlige til at få pengene ind.

Som jeg nævnte lod de fraskilte fædre og mødre beholde 50 mia. kr. af vores fælles penge som "belønning" for sjusk med betalingen. Men at snyde er en kriminel handling, jsom de hellere skulle have været retsforfulgt for.

Også uhæderlige lånere hos bankerne og dårlige ledere af bankerne har fået masser af penge, som vi allesammen har været med til at betale via bankpakkerne, som - hvis vi ikke havde betalt - kunne have betydet økonomisk kollaps af vores samfund.
 
 
11.03-2011 | 20:43 af Martin Hansen
**Jeg tror begge fløje har problemer med at få økonomien til at hænge sammen. Venstrefløjen vil, som du nævner, gerne bruge penge til alsken fine formål, mens de borgerlige måske er lidt for dårlige til at få pengene ind. **

Der skal ikke kradses flere penge ind. Der skal tjenes flere. Og det er for at vi bare skal kunne financiere en tilbagegang til 2001 tilstande. Vi er VIRKELIG på røven i DK, men chancen for at undgå det virkelig store kollaps er snart forpasset. Ja man kan vel sige at VKO forpassede chancen ved at øge de offentlige udgifter med 74 mia. i opgangsårene. Som tingene ser ud ender den med madbiletter til de fattigste i Danmark inden for en overskuelig fremtid, for vi har ikke pengene. Medmindre man hæver skatterne med 10 til 20 %, og det vil også blot være en stakket frist.

**Som jeg nævnte lod de fraskilte fædre og mødre beholde 50 mia. kr. af vores fælles penge som "belønning" for sjusk med betalingen. Men at snyde er en kriminel handling, jsom de hellere skulle have været retsforfulgt for.**

Og det er pisse irriterende, men det dækker stadig knap nok 1 års budgetunderskud anno 2011. Vi må simpelthen til at sætte tæring efter næring og det gælder os alle sammen. På det personlige plan får min familie børnepenge, men det burde vi ikke. Og hvis vi overhovedet skulle have noget, så skulle det være som fradrag sådan som det var før Schlüter lavede det om. Men de penge der spares vil med 100 % sikkerhed bare blive pløjet ind i mere velflæsk.

**Også uhæderlige lånere hos bankerne og dårlige ledere af bankerne har fået masser af penge, som vi allesammen har været med til at betale via bankpakkerne, som - hvis vi ikke havde betalt - kunne have betydet økonomisk kollaps af vores samfund.**

Og det værste er at Bankpakkerne bare udskyder det uafvendelige. Krisen er blot sat på det bagerste blus. Den er desværre ikke overstået.
 
12.03-2011 | 11:31 af Nanna Gersov
Ang. at tjene flere penge, må dette være op til virksomhederne. Staten må så få sit husholdningsbudget til at gå op uanset om virksomhederne er gode til at tjene penge eller ikke. Jeg tror godt der kunne spares mere.

Problemet er bare, at politikerne er udsat for pres fra interessegrupper, som kræver bevillinger til fx nye vejprojekter. Et modgående pres fra andre interesser i samfundet mangler ofte.

Desuden er pressen ofte på deres side, som vil bruge flere penge. Politikerne kommer derved til at skulle stå i en upopulær rolle som nej-sigere til nogle projektmagere, som fremstår fremskridtsvenlige og kreative.

Ofte foregår ting "bag lukkede døre" og uden tilstedeværelse af kvinder. Mænd har denne tendens til at være gavnmilde overfor hinanden som var det udbyttet fra en vellykket jagt, man delte.

Disse psykologiske mekanismer tror jeg kvinder kunne være med til at bryde på en positiv måde. Så endnu et argument for mere kvindeindflydelse: kvinder er ofte (men med undtagelser) mest sparsommelige. Og det er noget, vi har brug for.

Ang. børnecheken, har jeg i et tidligere indlæg argumenteret for, at den ordning vi har nu, er værd at bevare, fordi den er rimelig velgennemtænkt. Fx er en indtægtsregulering vanskelig, fordi der er mange måder at opgøre indtægter på og komplicerede samlivsforhold og forskellige leveomkostninger for familierne alt efter om man bor i hovedstaden eller i provinsen. Mht. at omdanne det til et skattefradrag, vil ydelsen afhænge af om man kan udnytte dette fradrag og ramme forskelligt alt efter skatteforhold.

http://avisen.dk/blogs/nanna/kort-om-boernechecken_13431.aspx
 
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl
Nanna Gersov

www.femininfremtid.dk

Jeg håber at du, som læser her, får lyst til at læse lidt i min blog og gerne selv bidrage med dine tanker og betragtninger.

Mange hilsener

Nanna Gersov

mailfrananna@yahoo.dk

Debatindlæg og kommentarer til emner, der er oppe i tiden.

Indlæg | 91 | 133.155 | 1912
Siden | 13. december 2007 15:53
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites