Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Karaktermord, verbal stening og æresdrab truer Leonora Christina

3. februar 2011 10:40
Visninger  [3479 ]   Debat  [24 ]

 

                                                          Den 3.2.2011

Til Folketingets Trafikudvalg

Leonora Christina er det rigtige navn og skal fastholdes.

Man skal respektere de navne, som gives til minde om afdøde personligheder og kan ikke tillade sig at give hæderen videre til en anden på den førstes bekostning.

Kære trafikminister Hans Christian Schmidt

I anledning af samråd 2011-02-03 om navngivning af Bornholmerfærge,  anmoder jeg om at den i marts 2010 af Danske Færger A/S offentligt meddelte beslutning om at den nye katamaranfærge imellem Ystad og Rønne skal hedde Leonora Christina respekteres.

Det er imod al sædvane ikke at respektere en allerede tildelt æresbevisning. Der bør ikke afviges fra sædvane ud fra at det er en kvinde, som æresbevisningen tilkommer denne gang.

At fratage færgen navnet kan ikke gøres uden samtidig at vanære Leonora Christina. Sker dette, er det kønsdiskrimination, som kan medføre en klage til det relevante nævn. Desuden er det i flg. straffeloven forbudt at krænke en persons ære. Det gælder også afdøde.

Som kvinder skal vi kunne have tillid til, at allerede givne hædersbevisninger ikke med myndighedernes hjælp tages fra os igen. Denne tillid nyder mænd allerede idet ingen mand nogensinde er blevet udsat for en sådan nedrig hetz, som den vi så på www.b.dk ved juletid.

Hvis det bliver sædvane, at mænd i kraft af deres stærkere stilling i samfundslivet, i medier og i bestyrelser misbruger denne magt til at miskreditere kvinder, er det et mandspøbelvælde som reelt styrer samfundet.

Når mænd - undtagelsesvis - føler sig trådt for nær til trods for deres overrepræsentation som køn i de fleste besluttende organer i dette samfund - skal de ikke have den ekstra mulighed at misbruge deres stillinger og positioner andre steder i samfundet - som meningsdannere, universitetsansatte, forskere, historieskrivere, journalister, lokale foreningsformænd mm. til ugunst for kvinder.

Udenomsparlamentarisme, som angriber kvinder specifikt, skal ikke nyde fremme og ses som værende udtryk for "folkets røst". Det er i sig selv betænkeligt at de overhovedet tages alvorligt. Det ville man ikke gøre, hvis det var kvinder. De ville blot blive overhørt.

De personer, som hævder at "Bornholm" skulle være imod navnet Leonora Christina, har intet folkeligt mandat. Det er aktivister, som brænder for en "sag", som synes helt ude af proportioner.

De har set sig vrede på en kvinde, som døde for 300 år siden. Alene dette faktum burde være nok til at konkludere, at det ikke giver mening at fratage en færge hendes navn. Ingen, der er ved sine fulde fem, kan med nogen ret påberåbe sig at være forurettet over, at skulle sejle med en færge, der hedder Leonora Christina.

Venligst - ærede minister. Svar disse personer venligt og bestemt, at færgens navn ligger fast. En normal høringsfrist er på fire uger. Men der gik mange måneder, før der blev lidt skriverier for og imod navnet.

Burde det ikke være sådan, at man kan lytte til indvendinger i en afgrænset periode? Når en beslutning er truffet af rette myndighed, har man vel i et retssamfund en vis pligt til at respektere dette? Hvis vi tillader anerki på visse områder, er det så ikke bare en ny måde at undertrykke kvinder på?

Skal staten ikke sætte de borgere på plads, som kun respekterer mænd, men ikke kvinder? Hvis ikke staten gør dette, men tværtimod giver disse aktivistiske mænd særrettigheder, er det så ikke et brud på loven om at vi skal have samme behandling uanset køn?

Der er bestemte kræfter, som har oppisket en stemning. Men debatten har ikke frembragt nye oplysninger, som giver nogen grund til at ændre beslutningen.

Flere kvinder har argumenteret godt og sagligt i Bornholms Tidende for navnet Leonora Christina. Bornholms borgmester synes det er et godt navn. Rederiet har forsvaret navnet og argumenteret herfor. Forskellige debattører og kulturpersoner er stået frem og har forsvaret navnet Leonora Christina.

Vi taler om et af de store navne i vor litteraturkanon. Dette i sig selv begrunder rigeligt at vi erindres om den vigtige del af vor kulturhistorie, som Leonora Christina stod for. Ikke alene skrev hun selv et stort værk. Hun figurerer også i andre kunstneres værker og vil altid være genstand for interesse og fortolkninger i kraft af de mange almenmenneskelige problemstillinger, som hendes livshistorie byder på.

Især måske for kvinder vil det have stor betydning at kunne spejle sig i hende. Ikke for at kopiere hende, men for at lære af de dilemmaer, som var i hendes liv imellem fx hensynet til familien og forpligtelser for samfundet. Hvor tro skal man som borger være overfor systemet/statsmagten/fædrelandet? Og hvordan skal man som menneske forholde sig overfor svigt? Skal man være ubetinget loyal overfor et fællesskab, som udstøder en? Hvor meget skal man lytte til sine følelser og hvornår er det moralsk rimeligt at sige fra?

Såfremt man trods indvendinger alligevel ønsker at ændre navnet er mit forslag at Christina udgår så færgen alene kommer til at bære navnet Leonora. Et sådant kompromisforslag kan jeg personligt godt acceptere, selv om det mest rimelige og naturlige selvfølgelig er at bibeholde navnet Leonora Christina som det er.

Med venlig hilsen

Nanna Gersov

Lars Nunnegaard har anbefalet dette indlæg.
Del på Facebook
03.02-2011 | 11:32 af Lars Nunnegaard
Ja du har ret. Leonora Christine sad i Blåtårn og skrev sin Jammersminde. Som vi læste i 4. mellem.
Hun fortjener en færge.
Anbefalet.
 
 
03.02-2011 | 12:56 af Helle Nielsen
Nej hun har overhovedet ikke ret. Nunne, jeg forstår ikke hvordan du kan anbefale dette indlæg.

Nanna Gersov fejlvurderer det så meget som man overhovedet kan.
Leonora Christina og hendes mand Corfitz Ulfeldt havde ved dumhed og grådighed mistet deres magtfulde stillinger i Dk.

Da den nyindsatte enevældskonge Frederik 3. i 1658 stod til kamp mod Sverige, så de pludselig muligheden for at de igen kunne komme til magten, hvis bare de holdt med svenskerne. Det gjorde de så for egen personlig vindings skyld. Og Danmark mistede Skåne, Halland, Blekinge og Bornholm

Printzensköld blev marts 1658 indsat som slots- og lensfoged på Bornholm, der netop var afstået til Sverige.

Det førte kort efter til en Bornholmsk Frihedsopstand ført an af en gruppe hvor Poul Anker, Peder Olsen, Villum Clausen og Jens P. Kofoed er de mest kendte,

Printzensköld stilling blev meget snart vanskelig, og Frihedsoprørerne fangede og dræbte ham i Rønne den 8. december som den første episode i den opstand, og Bornholm kom atter på danske hænder d. 9. december 1658, da de med list overtog Hammershus, Herefter tog de til den danske konge og forærede Bornholm til Danmark.

Bornholmerfærgerne er i flere år blevet opkaldt efter de frihedskæmpere.

Det er paradoksalt hvis Bornholm nu skal have en færge opkaldt efter Leonora Christina, hvis forrædderi var grunden til det blev nødvendigt med et bornholmsk frihedsoprør.

Nanna Gersov, du burde sætte dig ind i sagen før du ligefrem skriver til ministeren.
 
03.02-2011 | 12:59 af Lars Nunnegaard
Helle,
Det er jo landsforræderi. Det er ikke den historie jeg husker. Så forstår jeg bedre modstanden. Bornholm befriede jo sig selv fra Sverige. Ok, Sorry.
 
 
03.02-2011 | 13:06 af Helle Nielsen
Ja netop, du er helt tilgivet, men jeg synes Nanna Gersov burde kontakte trafikministeren, for at afslutte den bommert, især når der er en så markant kvinde som Marie Kofoed, der bedre fortjener sit navn på en Bornholmerfærge.
 
03.02-2011 | 13:10 af Lars Nunnegaard
Deter et bedre forslag. Det andet ville jo svare til at vi opkaldte et flådefartøj efter von Schallburg!
 
 
03.02-2011 | 13:19 af Helle Nielsen
ha ha ja netop, godt nok er det flere århundrede år siden, men det er nok endnu længere siden en landsdel har løsrevet sig fra Sverige og foræret sig selv til Danmark. Synes man at Leonora Christine er et godt navn til en Bornholmerfærge, er man historieløs.
 
03.02-2011 | 13:22 af Lars Nunnegaard
Bornholm er her et lysende eksempel. Ligesom bornholmernes langmodighed overfor Danmark, da blev besat af russerne i 1945.
 
 
03.02-2011 | 11:35 af Helle Nielsen
Der er overhovedet ikke tale om verbal stening, men om at det er helt forfejlet at opkalde netop en bornholmsk færge efter Leonora Christine, hun har aldrig gjort noget positivt for Bornholm tværtimod, hun var en magtsyg kongedatter, gift med Corfitz Ulfeldt, der solgte Bornholm og Skåne til den svenske konge.

http://www.b.dk/kommentarer/en-magtsyg-kvinde

Andre har peget på Marie Kofoed, hun var bornholmer, hun elskede Bornholm og ydede en meget stor hjælp både til bornholmerne og andre ved at bruge sin enorme formue til skolebyggeri, undervisning, legater og udbredt godgørenhed på Bornholm.

Hun satte så meget i gang, at Frederik den 6. udnævnte hende til Etatsraadsinde, som den eneste kvinde, der har fået den udnævnelse for egne fortjenester, uden at være gift med en "rigtig" mandlig etatsråd.

http://www.kvinfo.dk/side/597/bio/582/origin/170/

Hun har virkelig gods i sig til at blive mindet, det har Leonora Christina absolut ikke og slet ikke ift. Bornholm.
 
03.02-2011 | 14:05 af Nanna Gersov
Nunne

Dit første indlæg afspejler den almindelige opfattelse af Leonora Christina - Helle Nielsens udlægning er meget ensidig og unuanceret fordi hun er hoppet med på den heksejagt, som foregår.

Tro ikke på at Leonora var landsforræder. Hun var gift med Corfitz Ulfeldt, der i en periode arbejdede for Sverige, men hvis de havde været landsforrædere, var de blevet dødsdømt. Leonora skal ikke dømmes for sin mands handlinger. Han led af tiltagende sindsygdom, som førte til vanvittige kupplaner, som han luftede ned i Tyskland i sin sidste tid. Leonora fangedes i England og holdtes i fangenskab i Blåtårn, som du husker fra din skoletid, pga. sin mands gerninger. Selv blev hun aldrig dømt for noget som helst.

Meningen var, at man ville have fat i ham ved at have hende, men det kom aldrig til at ske. Han døde nede i Tyskland. Alligevel blev hun holdt indespærret i mange år lige indtil dronningen, som hun havde et modsætningsforhold til, var død.

Jeg mener at hvad man end kan bebrejde Leonora, så sonede hun så rigeligt alt med de mange år i Blåtårn. At nogle nu udsætter hende for en hadsk kampagne er helt urimeligt.

Mht. vores tab af Skåne,Halland og Blekinge og i en periode også Bornholm, så var det kongen selv - Frederik III, som traf den ukloge beslutning at gå i krig med Sverige. Det var hans dårlige ledelse af Danmark, som var årsagen til at det gik så galt.

Han havde selv presset Ulfeldt og Leonora ud af landet idet han degraderede disse to fremragende rådgivere for hans forgænger, Chr. IV. Havde han ikke været så dårlig en regent, var parret aldrig taget til Sverige. Leonoras påståede landsforræderiske tanker havde mere at gøre med familiekonflikter indenfor kongehuset.

Hendes situation var vanskelig idet hun var uægte barn af Christian IV. Han forskellige erotiske forbindelser medførte mange forviklinger. Leonora var hans tro datter, tro imod sin mor, tro imod sin mand og tro imod sine børn.

Hun havde mange gode egenskaber men også fejl. årsagen til at hun bør æres er først og fremmest Jammersminde, som indgår i vor kulturkanon.
 
 
03.02-2011 | 14:15 af Lars Nunnegaard
Da her er divergerende opfattelser må jeg lige finde min Danmarkshistorie frem i bunkerne af bøger.
 
 
03.02-2011 | 14:20 af Lars Nunnegaard
 
 
03.02-2011 | 14:51 af Helle Nielsen
Der er mange tolkninger af deres handlinger.
Da de blev gift omkring 1636, havde Corfitz Ulfeldt absolut ingen penge, da De blev løsladt i 1661 var det på betingelse af at de gav afkald på en række fordringer, da var Ulfeldt blevet en af kongens største långivere.

Så efterslæb og bedrageri har de utvivlsomt været gode til, hvad de jo også blev dømt for. Og de flygtede til Sverige, før krigen mod Dk, hvor skåne osv. blev svensk, med det efterfølgende frihedsoprør på Bornholm.

Der er ingen grund til at Leonora Christina skal give navn til lige netop en bornholmsk færge.

Marie Kofoed er en meget mere relevant person at opkalde en færge efter.
 
03.02-2011 | 15:16 af Nanna Gersov
Helle
Ja, der vil altid være rum for mange tolkninger og udlægninger. Kongen, som ville være enevældig, havde mange grunde til at sætte Ulfeldt i et dårligt lys. Mange af modsætningerne handlede om, at Ulfeldt ønskede at adelen fortsat skulle have indflydelse imens kongen ville sætte dem ud af spillet. Det kunne kongen så udlægge som "landsforræderi", osv. Der blev fabrikeret mange falske beskyldninger imod Ulfeldt og man mener kongen stod bag. Det må have været et inferno af strid og intriger.

Lad os huske, at sejrherrerne skriver historien. Kongerne brød på den tid samarbejdet med adelen. Enevælden tog over. Det banede vej for at borgerskabet senere kunne komme til.

Enevælde er diktatur. Det er en samfundsorden vi med de normer, vi har i dag, ville tage meget afstand fra. Jeg synes ikke vi skal overtage enevældige herskeres forklaringer og videreføre dem til nutiden. Vi burde kunne klare os uden fjendebilleder og skamstøtter.
 
 
03.02-2011 | 16:03 af Helle Nielsen
ja kongen blev den gang enevældig. Og der har uden tvivl siden reformationen været uhyggeligt mange magtkampe. Adelen har selvfølgelig manipuleret og købt så mange indenfor magthierarkiet de har kunnetkomme til. Indtil det var for sent da enevælden var et faktum. Selvom de enevældige er diktatorer, er adelen ikke uskyldige, i princippet var de lige sådan, de havde bare ikke magten til at udføre det.

Hvis du har læst Jammersminde vil du se at det er en lang frikendelse af hende selv og hendes mand, en utrolig interessant manipulation.

Jeg synes at det er ret belastende for dem at igennem de 30 år Corfitz Ulfeldt med Leonora Christina ved sin side var kongens rådgivere, blev de samtidig et af Danmarks rigeste par.

Så hvis de har arbejdet for et bedre samfund har det først og fremmest været for dem selv.

Det giver mig en anden idé til et andet relevant færgenavn, der i hvert fald også er betydelig bedre end det i mine øjne fatale Leonora Christina, nemlig Jacob Jacobsen Dampe.
 
03.02-2011 | 19:07 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
05.02-2011 | 17:01 af L. Steen
Per,

Jo, det er da fløjtende ligegyldigt.
 
 
03.02-2011 | 19:20 af Isabelle Mandel
Enig Per. Færgen kan for min skyld kaldes Tante Maren.
 
 
03.02-2011 | 21:43 af Nanna Gersov
Tak for jeres dejlige kommentarer!

I dag var der så samråd hvor trafikministeren sagde, at færgens navn skulle til afstemning. Han påstod, at den slags havde man erfaring med, men dog er det første gang, at man giver sig til at stemme om hvad en færge skal hedde når den i forvejen HAR et navn. Det er meget specielt. Det er der flere, som undrer sig over på denne debat på Bornholms Tidende:

http://www.bornholmstidende.dk/?Id=23461
 
 
04.02-2011 | 22:39 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
05.02-2011 | 00:16 af Nanna Gersov
Det var dog et smukt digt, Per!

http://www.youtube.com/watch?v=qf9tlY-bxQ0
 
 
05.02-2011 | 09:00 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
05.02-2011 | 16:54 af Nanna Gersov
Ja frit, for Jeppe Aakjær nævnte jo ikke "Maren" i "Se dig ud en sommerdag".
 
 
05.02-2011 | 17:18 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
05.02-2011 | 17:42 af L. Steen
LOOOOOOL
 
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl
Nanna Gersov

www.femininfremtid.dk

Jeg håber at du, som læser her, får lyst til at læse lidt i min blog og gerne selv bidrage med dine tanker og betragtninger.

Mange hilsener

Nanna Gersov

mailfrananna@yahoo.dk

Debatindlæg og kommentarer til emner, der er oppe i tiden.

Indlæg | 91 | 133.151 | 1912
Siden | 13. december 2007 15:53
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites