Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt
Hvad er overspringshandlinger?
4. december 2007 21:15
 [2396 ]    [12 ]   Anbefal

Det sidste halvanden års tid har jeg lagt mærke til en stigning i brugen af ordet overspringshandlinger, især i forbindelse med computere.

Men hvad er det overspringshandlinger er?

Kabaler, facebook, myspace, spillesider, bloggere, det kunne også dreje sig om mad, rengøring og altmuligt andet.

Når folk siger at fx. facebook og spil er den "vildeste" overspringshandling, så kalder jeg det altså en hobby. Rengøring og mad en nødvendighed.

Hvad siger i? Hvad er en overspringshandling, og hvorfor er det så vigtigt at udføre den og diskutere den? Hvor mange af jer lægger kabale på computeren?

Send til
Debat  12
Anbefal
For at kommentere et blogindlæg skal du være logget ind. Har du ikke en bruger kan du oprette en her.
04.12-2007 | 22:59 af K-drengen, v/ Jørgen V. Busk
Det er slet ikke det, jeg forbinder med overspringshandlinger, selvom det selvfølgelig godt kan være det.

En overspringshandling for mig, er det at man finder på noget andet, man også _lige_ skal have gjort, inden man går i gang med det man _skal_ lave.  

Det har ikke noget specielt med tekniske ting at gøre.

Men jeg foretstiller mig, at folk kalder Facebook for den "vildeste" overspringshanlding, fordi Facebook er rent tidsfordriv, og ikke bare det at foretage sig noget andet (praktisk), som også skal gøres på et eller andet tidspunkt.
04.12-2007 | 23:13 af Sara Schlüter
Kære Nanette

Jeg er enig med K-drengen. Jeg kalder også personligt facebook for verdens mest omfattende overspringshandling, og det handler i bund og grund om, at det ikke er nødvendigt at tjekke den hele tiden, men at man alligevel lige skal ind og se efter nye ting, når man nu prøver på at tage sig sammen til at skrive en artikel. Eller når man egentlig burde få læst det nyeste nummer af Newsweek, men i stedet for skriver kommentarer til blogs :-) Så overspringshandlinger er de ting, du laver i stedet for andre ting, som du burde lave.

Vh Sara
 
05.12-2007 | 01:23 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
05.12-2007 | 05:29 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
05.12-2007 | 08:19 af Nanette Andersen
I har ret i, at det er det der med, at lave noget i stedet for noget andet.

Jeg kan bare ikke forstå hvorfor facebook, som er et redskab til networking, konstant er en "overspringshandling".

Jeg synes det er meget påfaldende at ingen har fortalt mig om deres egne overspringshandlinger, er det tabu?

John, enhver tese har en antitese. Jeg er overbevist om, at hvis du leder længe nok skal du nok finde en eller anden teori som underbygger dit argument. Om den holder i byretten... well jeg er ikke dommer, maybe, har du mod på at afprøve den? :D :D

Men med min viden indefor retspsykologi, så ville jeg analysere deres handlinger på baggrund af afmagt, om afmagt fører til overspringshandlinger er så et helt andet spørgsmål...
 
05.12-2007 | 10:47 af Lars Nunnegaard
Jomfru5. Du har ret. Godt eksempel, jeg griner stadig, for min hund har lignende nykker. For ikke at tale om min datter! :)
 
05.12-2007 | 13:23 af K-drengen, v/ Jørgen V. Busk
Mine overspringshandlinger er nu ikke tabu på nogen måde, jeg har bare ikke en enkelt – altså det er ikke kun én ting. Det kan være hvad som helst. Det kan være at sidde her (nogle gange er det en overspringshandling), nogle gange gør jeg rent, eller eller begynder at lege håndværker og lige ordne et eller andet, eller sorterer papirer eller hvad som helst. Jeg havde ikke nævnt det, da det kan være hvad som helst. Jeg tror, at "overspringshandlinger" er et buzz word, som folk ofte bruger i stedet for "tidsfordriv", men det er nu ikke helt det samme i min bog. En OH kan sagtens være tidsfordriv (men også noget der burde ordnes (men senere)), hvorimod tidsfordriv ikke altid er overspringshandlinger. Tidsfordriv er jo ikke en overspringshandling, hvis man eksempelvis sætter sig for at fordrive tiden mens man venter på noget bestemt.
05.12-2007 | 18:16 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
05.12-2007 | 18:29 af K-drengen, v/ Jørgen V. Busk
En irrationel handling er ikke nødvendigvis en overspringshandling. Man kan sagtens lave irrationelle handlinger, som bare er irrationelle.

Se hvordan folk stormløber en udgang, hvis der sker noget forfærdeligt (for eksempel brand på et diskotek), som så kaster menneskeliv, hvad det ellers ikke ville have gjort, hvis folk ikke havde skabt flaskehals.

Eller når folk vedbliver at stå i kø for at købe deres billet, selvom om undergrunden (subway en) brænder. Overspringshandling? Den sidste vil jeg kalde apati, og den førstnævnte såmænd bare irrationel.
05.12-2007 | 21:19 af Nanette Andersen
John og Jørgen, Tak for jeres svar.

Jeg synes begge dele giver mening!

Apropos Marsterleons blog om at kvinder er bedre debatører, og jeg kommenterede Citat:

"Men jeg må indrømme at jeg også synes mænd er gode til at argumentere deres synspunkt frem, ligegyldigt hvor latterligt det er, tror det er noget med testosteron."

Så er dit sidste indlæg john et stereotypisk eksempel på dette :D Det var bare noget jeg lige lagde mærke til... Men det du skriver er relevant nok.

mvh.
 
05.12-2007 | 22:22 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
06.12-2007 | 08:35 af Nanette Andersen
Det har du i hvert fald John :D
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl