Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Krav til Uriasposten umoralsk og alt andet end debatbefordrende!

7. juni 2007 13:41
Visninger  [2891 ]   Debat  [23 ]

Kim Møller, Uriasposten, fremstillede d. 17. marts en kritik af artiklen: ”Torturrygter om Aaen spreder sig på nettet” (Nyhedsavisen 16. marts), skrevet af journalisten Knud Brix, flankeret af journalist Anna Rossman Thejsen.

Dette foranledigede Knud Brix til at sende Møller en skrivelse, dateret d. 4.juni 07, hvori han kræver vederlag+godtgørelse, som følge af, at Møller, efter Brix opfattelse, har brudt med ophavsretsloven ved at bringe et scannet eksemplar af Brix´ artikel på Uriasposten.

I Brix´ artikel angribes Uriasposten direkte for at holde liv i, hvad Brix mener, er rygter om Aaens fortid. Det hedder konkret: 

“Flere steder på nettet lever myten om Aaens torturfortid dog videre i bedste velgående. På den højreorienterede hjemmeside Uriasposten.net bruges Herborgs kronik som dokumentation, og på Wikipedia.dk er Aaens egen artikel og Herborgs kronik da også eneste kilde og sandhedsvidne til rygterne.”

Kim Møller følte sig på den baggrund stærkt misforstået, idet det ikke var, ifølge Møllers eget udsagn, hans intention at dokumentere, at Aaen har begået tortur. Derimod var Møllers ærinde at fremhæve, hvad han opfatter som hykleri fra Aaens side med særligt henblik på Aaens uhyre engagement i og omkring Christoffer Guldbrandsens film ”Den hemmelige Krig”.

Møller lavede en grundig "afsnit for afsnit" tilbagevisning af Brix artikel og argumenterede for at Brix fordrejede hans ord. Ved at bringe benævnte scannede eksemplar gav Møller endvidere læserne umiddelbar mulighed for at kunne forholde sig selvstændigt, ”objektivt”, optimalt til kontroversen.

I en offentlig og debatmæssig sammenhæng som netop beskrevet, kan man kun konstatere at Brix´ økonomiske krav og angreb på Møller er både hysterisk ”pjattet” og decideret umoralsk.

Møller har helt sagligt modargumenteret Brix´ artikel og i denne sammenhæng bragt den i dens helhed. Der er derfor ikke tale om, at Møller har forsøgt at udnytte artiklen kommercielt eller, at han i øvrigt dermed har krænket, beklikket, Brix´ personlighed eller artikel.

Firkantet juridisk set syntes Brix imidlertid at være i sin gode ret til at føle sin ophavsret krænket. Således definerer ophavsretsloven § 2 klart, at ophavsmanden til et givent litterært produkt, har eneret på at måtte gengive dette i sin helhed. Ønsker andre retten til dette, skal de spørge hos ophavsmanden først. Det har Møller ikke gjort.

Så langt, så godt. Der er dog en § 22 i ophavsretsloven, som i indeværende sammenhæng synes at kunne gøre Brix´ sag slet så sikker. Det hedder:

”Af et offentliggjort værk er det tilladt at citere i overensstemmelse med god skik og i det omfang, som betinges af formålet.”

Om denne § hedder det i Journalistforbundets egen vejledning::

”Kravet om god skik og kravet om et omfang betinget af formålet skal fortolkes som et generelt loyalitetskrav til brugeren af citatet. (…) Citater vil normalt indgå i et andet værk, men det er ikke noget absolut krav. Der er ikke nogen faste grænser for hvor meget, man kan citere i henhold til § 22, men det er undtagelsen, at et værk kan citeres i sin helhed. (…) Pressen antages at have en ganske udstrakt adgang til at citere fra artikler om politiske, økonomiske, religiøse, kulturelle og lignende forhold bragt i andre aviser og blade”

For så vidt angår ”god skik”, så må man konstatere, at Møller optræder helt loyalt overfor Brix. Han forholder sig ikke til artiklen og bruger den ikke på anden måde end det den er tænkt som, nemlig et indlæg i den offentlige debat. Ligesom det også klart fremgår at dens ophavsmand er Brix´.

Med hensyn til citatomfang, så er der altså her tale om et skøn. Om end det er undtagelsen, at f.eks. en hel artikel fremstilles/citeres, så synes det i dette specifikke tilfælde at være både sagligt og fornuftigt. Ligesom der under ingen omstændigheder er tale om personlig vinding eller andet, der kan krænke ophavsmanden.

I øvrigt kan man hæfte sig ved, at Journalistforbundet selv antager, at man indenfor pressen i almindelighed har en udstrakt adgang til at citere hinandens produkter.

Årsagen til pressens udstrakte citat ret er naturligvis, at det ville medvirke til at obstruere den offentlige debat, hvis journalisterne krævede hinanden stillet til regnskab, så snart noget synes at falde udenfor lovens firkantede bogstav. 

Med dette in mente bør man også anskue sagen Brix-Møller.

Sluttelig vil jeg ikke undlade at bibringe læseren min personlige opfattelse af Brix´ krav. Jeg mener ganske enkelt han er faret i blækhuset, ikke pga at Møller har fremstillet hans artikel, men fordi Møller er udpræget højreorienteret og i et forsøg på at sætte bremseklodser på kritikken af Aaens suspekte fortid ved med lovens bogstav at ”kriminalisere” dem, i dette tilfælde Møller, som Brix mener kriminaliserer Aaen.  

Alt andet end befordrende for den offentlige debat.  

 

 

Del på Facebook
07.06-2007 | 14:04 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
07.06-2007 | 14:25 af Michael Hammers
Nå, så du mener, at sagen er "gennemtygget" - men i så fald er der nogen, der har dårlig fordøjelse.

Og du er helt sikkert en af dem. Det forekommer jo nærmest som om, at du har en vis legemsdel i begge ender, so to speak, hvilket forklarer problemerne med din opfattelsesevne.

Hvis du evner det, bør du læse mit indlæg.

Michael Hammers
 
 
07.06-2007 | 14:28 af JohnGalt
IP-rettigheder er et omtvistet emne inden for ejendomsretten - specielt blandt borgerlige. Hvis du skal generalisere, så bedes du sætte dig ind i tingene først, tak.
 
07.06-2007 | 14:29 af Karin Bennedsen
@Michael Hammers

Det kan godt være, at Brix er i kridthuset (hos Avisen.dk), men plejer det ikke være blækhuset, man farer i, når man skriver noget.

Forøvrigt fortæller din omtale af Frank Aaens fortid som suspekt , at du selv står helt på linie med Uriasposten (organ for DF-tilhængere) og Kim Møller.

Men iøvrigt et udmærket partsindlæg, du har skrevet.
 
07.06-2007 | 14:29 af JohnGalt
Mit indlæg var til Jan Eskildsen..
 
07.06-2007 | 14:34 af Michael Hammers
@JohnGalt

takker for rettelsen, inden jeg røg i "blækhuset". Altså ikke "kridthuset" Karin :-)  

@Karin Bennedsen:
 
 
07.06-2007 | 14:57 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
07.06-2007 | 16:10 af Michael Hammers
Hej Kurt

Kan godt forstå problemerne og det bliver i hvert fald ikke nemmere, hvis du stadig har søvn i øjnene :-)

Sagen er jo, at Møller ikke blot har citeret, men fremstillet hele artiklen på sin egen blog. Det burde der ikke være noget problem i, idet Møller netop ikke gør ansats til at bemægtige sig Brix´ produkt, men tværtimod modargumenterer dette.

Imidlertid så har, ifølge det firkantede lovbogstav (§2 og 3), ingen anden ret til at gøre en sådan fremstilling end journalisten selv.

På denne firkantede baggrund mener Brix sig berettiget til vederlag og godtgørelse.

Imidlertid er der tre forhold, der taler imod Brix krav:

1)Ophavsretslovens §22 som opbløder ovennævnte §2 og 3.

2)Det er kutyme i pressen, at man citerer hinandens produkter i stort omfang

3)Pressens gensidige citeren er en foreteelse indenfor genren: offentlig debat. Uriasposten er en blog der begår sig i samme genre.

Disse tre peger klart imod Brix firkantede krav. Og understøttes af, at der for Møller er tale om en decideret modargumentation, i den forbindelse har han fundet det oplysende at bringe hele artiklen.

Herunder synes det indlysende, at Brix´ krav gøres på tværs af en offentlig debat.

Som du siger, kan man jo bare linke direkte til den pågældende artikel. Og i princippet gør Møller alt rigtigt undtagen altså at linke til artiklen. Det, som du billedligt præcist kalder for en fodfejl!

Alt i alt handler sagen derfor ikke om misbrug, men om placering og hvem der har retten til at placere.

Møller har formentlig ikke tænkt nærmere over dette før nu, hvor Brix har sendt ham et økonomisk krav, hvorfor han straks har fjernet artiklen.

Sagens hele sammenhæng taget i betragtning tror jeg, at Brix står dårligt, hvis sagen skulle ende i retten.

Og det ville være en fornøjelse, hvis Kim Møller har overskud til en sådan sag, idet den er af afgørende principiel karakter.
 
 
07.06-2007 | 16:52 af Mr. Pedersen
Og lad os da så komme tilbage til at diskutere, hvorfor Frank Aaen aldrig offentligt har benægtet at han overværede eller deltog i torturen af Mahmoud under sit besøg i Afganistan :-)
 
 
07.06-2007 | 19:44 af
dobbeltpastet:

Prøv og se her. Stedet er politikens weblog og det er den politiske kommentator Engelbrecht der har skrevet et fint indlæg, som støtter  Kim Møller.

Overskriften er: Støt Kim Møller

http://engelbreth.weblog.dk/2007/06/07/stoet-kim-moellers-retssag/
 
 
07.06-2007 | 22:19 af Michael Hammers
Hej Viking, haha, ja, så til sagens kerne!

Hej Anni, tager hatten af for Engelbrechts sætten fornuften forud for politisk observans

Mogens og Ruth, hmm, ja hvad andet kan man sige end: trut!

Michael Hammers
 
 
08.06-2007 | 09:22 af Eyvind Krage
helt hen i vejret at forlange godtgørelse for så noget pjat
 
08.06-2007 | 10:30 af Anonym
Brix er måske højreorienteret og kan ikke udstå Frank Aaen!
 
08.06-2007 | 10:46 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
08.06-2007 | 11:28 af Danny Hedegaard
Uden at ville deltage i den verserende debat for eller imod Knud Brixs handling der mener jeg at debatten åbner et helt nyt spørgsmål - et oplæg til en treparts debat mellem journaliststanden deres arbejdsgivere og deres læserer?

Måske en journalist vil starte en blog hvor vi kunne få den diskussion?

Jeg har svært ved at se det rimelige i at journalisterne har ophavsretten til de artikler de er ansat til og får løn for at skrive til deres arbejdsgivers medie?

Når Journalisten har modtaget sin løn som enhver anden lønmodtager for at levere sin produktion til sin arbejdsgiver bør produktet og værdien af denne logisk set tilhøre arbejdsgiver?

Hvis dette var tilfældet ville det være op til arbejdsgiveren at føle sig forurettet over eventuel uretmæssig anvendelse af hans ejendom, og ikke enhver journalist personligt der fortsat er ansat eller måske fratrådt?

Det vil alt andet lige væsentligt reducere noget grundlag for at mistænke et initiativ for at håndhæve ophavsretten for at bero på et ønske om personlig vinding og eller hævn?

Som det er nu kan enhver journalist henvise alene til at have juraen på sin side - dermed undgå at være nødt til at forholde sig til argumenterede indicier for at motivet er andet end et ønske om at hævde sin rent formelle juridiske ret?

Ingen borebisse på nordsøen har ejendomsret til den olie han/hun er med til at hente op fra dybet, samlebåndsarbejderen på høreapparatfabrikken har ikke ejendomsretten til egen produktion, ejheller trykkeriabejderen der trykker nattens oplag af Nyhedsavisen.

De ophavsretslige forhold for journalister forekommer mig set i det lys ikke at være helt rimelige.

Det store spørgsmål er - ville chefredaktionen på Nyhedsavisen have taget det skridt i den foreliggende situation som Knud Brix har valgt at foretage, hvis Nyhedsavisen havde haft ophavsretten til den artikel som den nu forhenværende journalist på Nyhedsavisen har valgt at søge sig kompenseret for - efter egen opfattelse - en stedfunden krænkelse af hans ophavsret?

Ja er chefredaktionen i grunden på linje med de journalister der her i blogge forsvarer deres egne og deres stands interesse - måske mere på vegne af dem selv end egentlig i Nyhedsavisens interesse i den foreliggende sag?

Venlig hilsen

Danny Hedegaard
 
 
08.06-2007 | 12:25 af JohnGalt
@Danny Hedegaard

Fuldstændig enig :o)
 
08.06-2007 | 21:42 af Michael Hammers
@Minamanda

Tak for linket til retspraksis omkring god citatskik. Interessant.

Men retspraksis som den repræsenteres i linkets eksempler, svækker under ingen omstændigheder min argumentation til fordel for Møller.

Tværtimod! Knud Brix har en dårlig sag. Da sagen har klar principiel karakter, håber jeg, at den får en retslig afgørelse.

Michael Hammers
 
 
08.06-2007 | 23:40 af Michael Hammers
@Danny Hedegaard

Glimrende kommentar. Og set på baggrund af en almindelig arbejdstagers vilkår, er jeg er helt enig med dig, når du skriver:

”Jeg har svært ved at se det rimelige i at journalisterne har ophavsretten til de artikler de er ansat til og får løn for at skrive til deres arbejdsgivers medie”

Imidlertid, så er journalisternes ret til de frembragte produkter (artikler) jo lovfæstet i loven om ophavsret. Således kræves en lovbehandling i folketinget, før det kan ændres.

Inden da skal man dog, som bekendt, være kommet så langt, at nogen har ment detrelevant at foreslå lovændringen, herunder at der er et flertal som ønsker at behandle samme.

Da overførelsen af ophavsret fra journalist til medie ville være at fratage journalisterne en grundlæggende rettighed, kan man ikke forvente, at Journalist Forbundet ville give sig uden kraftige sværdslag.

Særligt problematisk for de politikere, det parti eller partier, der fremsatte et sådant forslag, ville det dog være, at omtalen af dem og deres almindelige politiske virke sandsynligvis gennemgående ville få dårlig omtale af journalister og medier en masse.

Spørgsmålet er så om særligt mange, om nogen, politikere eller partier ville være parat til at løbe den risiko. Det vil jeg umiddelbart tvivle på.  

Derfor synes en overførsel af ophavsrettigheden ikke at være noget, der ligger lige om hjørnet.

Kan medierne ikke gøre krav på journalistens ophavsret, så kan de til gengæld qua det kontraktligt aftalte ansættelsesforhold gøre krav på de økonomiske rettigheder.

Når et medie har erhvervet sig de økonomiske rettigheder til en journalist´s produkter, herunder retten til godtgørelse og erstatning, hvis et andet medie uretmæssigt har gjort brug af journalistens produkt, så er medie og journalist (arbejdsgiver og arbejdstager) i samme båd. Det vil sige, at de vil afstemme deres holdning, før der handles eller ikke handles overfor en eventuel misbruger.

Hvordan Nyhedsavisens kontrakter er skruet sammen ved jeg ikke, men under alle omstændigheder er det nødvendigt, at der på alle arbejdspladser, ikke mindst på et offentligt medie, hersker et loyalitetsforhold mellem arbejdsgiver og –tager.

Ellers kan de to parter hurtigt geråde ud i alvorlige interessekonflikter.

Alene af den grund er det forventeligt, at f.eks. Knud Brix´ krav til Kim Møller, var Nyhedsavisens ledelse/redaktion bekendt og at det er på grundlag af en stillingtagen herfra, at Brix´ har fået grønt lys til at fremsætte kravet.

Alt i alt synes det derfor ikke alene at være op til journalisten, når der rejses krav mod en tredjepart for antaget misbrug, hvorfor det væsentlige i den funktionsmåde, din, som nævnt glimrende kommentar, efterlyser, må antages allerede at være almindelig praksis.

Michael Hammers
 
 
09.06-2007 | 09:26 af Danny Hedegaard
@Michael Hammers

Tak for rosen - tak for den glimrende forklaring af praksis.

Som jeg har forstået det, der er kravet rejst personligt på egne vegne af Knud Brix mod Kim Møller? Altså i udgangspunktet et krav om personlig erstatning til Knud Brix?

Hvis dette er tilfældet og Nyhedsavisen dermed ikke er med krav stiller, eller har udsigt til en del af en erstatning fra Kim Møller vil jeg sagens udvikling taget i betragtning alt andet lige mene at det ville være i Nyhedsavisens interesse at præcisere at avisen selv ikke har andel elle lod i det initiativ Knud Brix har taget.

Ræsonnementet kunne selvfølgelig have været - som det også så ud til kunne have vist sig at være et rigtigt ræsonnement - at en økonomisk svagtstillet modpart ville vælge at imødekomme kravet umiddelbart, alene for at undgå en retslig tvist vedkommende ikke har råd til at føre for sin part?

Havde denne kalkule holdt kunne Nyhedsavisen have foreholdt sin medvirken/støtte til initiativet rettet mod Kim Møller - dermed undgået offentlig fokus på egen andel i sagen.

Set fra sidelinjen ser det imidlertid efterhånden ud til at der er nok af dem der støtter Kim Møller der er villige til bidrage tilstrækkeligt til at Kim Møller bliver istand til at føre sit standpunkt til retslig afgørelse?

Sker det holder kalkulen ikke - kommer det til en retssag - i den situation vil jeg mene at det absolut er i Nyhedsavisens interesse at den redegør for sin eventuelle andel i sagsforløbet/ Nyhedsavisen selv har hverken andel eller lod i Knud Brix initiativ - ejheller udsigt til en andel af en erstatning Knud Brix måtte hjemtage som vinder af en retssag.

Kommer det til en retssag vil disse informationer under alle omstændigheder komme til offentlighedens kendskab - skulle Nyhedsavisen medvirken måske skyldes en standardkontraktlig forpligtelse mere end medvirken til en aktiv tilskyndelse af Knud Brix til at vælge det skridt som han nu har taget, vil jeg mene at Nyhedsavisen står med en stærkere offentlig profil end hvis chefredaktionen vælger at forholde sig tavs?

Jo mindre andel Nyhedsavisen selv har i denne affære jo mere er det i avisens interesse at bidrage til det indtryk at det er rene personlige journalistiske interesser der varetages og at den opbakning der tilkendegives i bloggene af journalister står for deres egen og ikke Nyhedsavisen regning.

Interessant er det iøvrigt at journalister på avisen har villet gå så langt som til at undsige en kollegas journalistiske metoder - diskutere disse indbyrdes med læserne i fuld offentlighed i egen blog på Avisen.dk

Det er udtryk for et i dansk presse særklasse stort frirum til at udstille intern uenighed - jeg vil formode at denne affære er blevet diskuteret over kaffekopperne blandt journalisterne på Nyhedsavisen - at der måske er journalister på Nyhedsavisen der mener at den valgte sag ikke er den mest velegnede til at fremsætte et fuldstændigt uvarslet krav om en klækkelig økonomisk godtgørelse helt blottet for nogen udtrykt vilje til en mindelig forhandlingsløsning der kunne stadfæste det principielle standpunkt der ligger til grund for det fremførte krav og truslen om retslige skridt, uden at der som eneste løsningsmodel kun er lagt op til en betydlig økonomisk erstatning til stadfæstelse af ens principielle standpunkt.

Skulle der være journalister på Nyhedsavisen der har dette mere moderate synspunkt kunne et personligt blogindlæg om det virkelig cementere Nyhedsavisen som mediet hvor det rum for offentlig uenighed der ikke ses i andre danske medier - det findes?

Men ville kollegerne - ville Journalistforbundet acceptere en sådan udtrykt opposition til det officielle faglige standpunkt - selv hvis det fremføres af et ellers loyalt kontingentbetalende medlem?

Det forekommer mig at Journalistforbundet ihærdigt værner om medlemmernes personlige ophavsret på baggrund af en nu ca 30 år gammel dom?

Love er ikke evige - love bør forandres som samfundet forandrer sig - om noget område der har medierne med internettet og en rivende teknologisk udvikling forandret samfundet.

Hvis Journalistforbundet og journaliststanden agter at forsvare sine ophavsrettigheder med næb og kløer - gør forbundet klogt i at vælge sine sager med omhu - kunne det tænkes at der sidder en begavet faglig medarbejder i Journalistforbundet der måtte mene at Knud Brix ikke har valgt en sag der fremmer forbundets indsats for at opretholde journaliststandens priviligerede personlige ophavsret uafhængig af en mediebranche i rivende udvikling?

I fodbold findes der både gule og røde kort - det er normal praksis at give det gule kort før det røde kort falder.

Taktisk havde det måske været klogt at søge sit principielle forsvar for Knud Brixs ophavsret opfyldt ved sammen med forbundet i første omgang at have fremsendt det gule kort til Kim Møller?

Nu afgøres sagen måske i retten? Vinder Kim Møller kunne det give journalisternes arbejdsgiver modpart fornyet blod på tanden.

Er det risikoen værd - er det i journalisternes egen interesse?

Måske Knud Brix og forbundet endnu kan nå at komme med et udspil til forhandlig - et oplæg til fællesudtalelse af forbundet og Kim Møller uden yderligere skridt til retslig afgørelse eller krav om økonomisk kompensation?

Måske denne løsning i sidste ende vil være den bedste for alle parter - ikke mindst journaliststanden selv?

Venlig hilsen

Danny Hedegaard
 
 
09.06-2007 | 13:57 af Danny Hedegaard
Rettelse

Jeg havde fået det indtryk af debatterne i bloggene om denne affære at Knud Brix ikke længere er ansat på Nyhedsavisen - det ser jeg nu at det er han.

Jeg beklager at jeg har givet det indtryk i egne kommentarer at hans ansættelsesforhold skulle være ophørt.

Venlig hilsen

Danny Hedegaard
 
 
09.06-2007 | 20:38 af Michael Hammers
Hej Danny Hedegaard

Ja, jeg kan kun erklære mig enig.

Knud Brix burde selvfølgelig først have henstillet til Kim Møller om at fjerne hans artikel. Hvis Møller ikke ville efterkomme kravet, kunne Brix så have sendt sit krav. Moralsk ville han så have set lidt bedre ud, end han gør det nu.

Under alle omstændigheder ville det klogeste for Brix være om han trak sit krav tilbage, for han sidder slet så sikkert i sadlen, som han formentlig selv troede, da han sendte kravet til Møller. Dette har jeg beskrevet i mit indlæg og det kan i dag ses bekræftet af den jurist Kim Møller har forespurgt om forholdet. Det hedder på Uriasposten:

”Jeg har stadig ikke fået et definitivt svar fra juristen. Han mener jeg med gengivelsen af artiklen i sin helhed på sin vis overtræder loven om ophavsret, men at min brug af artiklen meget vel kan være legal, idet tilladelse er lovligt, såfremt kritikken af artiklen er af en sådan karakter, at komplet gengivelse er nødvendig”.

Hvordan det ender, dvs. om sagen ryger igennem retssystemet, det kan kun tiden vise. Jeg håber det, idet sagen er principiel og yderst betydningsfuld for alle skribenter/debattører.

Michael Hammers
 
 
14.06-2007 | 14:59 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
12.07-2008 | 06:07 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl
Michael Hammers

Cand. comm. (historie/mediekommunikation), selvstændig

Alder: 48 år

Nøgleværdier:

Liv, ret, frihed, udfoldelse.

Indlæg | 85 | 148.703 | 787
Siden | 16. december 2006 09:24
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites