Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt
En nation af tudeprinsesser
4. februar 2010 12:04
 [13458 ]    [83 ]   Anbefal

Aldrig har mennesker levet så behageligt og så beskyttet, som danskerne gør i dag. Alligevel klynker og klager vi med uformindsket styrke over alt fra arbejdsløshedskvoter til terrortrusler. Hvordan gik det til, at Danmark blev en nation af jamrende tudeprinsesser?  

I 1885 arbejdede bryggerne på Carlsberg 10,5 timer om dagen 320 dage om året. Under depressionen i 1930erne var arbejdsløsheden i flere europæiske lande over 25 procent. I Angola er den gennemsnitlige levealder endnu i dag under 45 år.

Gennem de sidste hundred år er livet i den rige del af verden blevet så mageligt, at vi knap kan sætte os ind i tal som disse. Aldrig før har mennesker haft en købekraft, der kan måle sig med vores. Aldrig har nogen været omgivet af et så gigantisk sikkerhedsnet af arbejdsløshedskasser, sygehusvæsen, terroralarmberedskab, forbrugerlove, menneskerettigheder osv. 

De evigt utilfredse
Ingen har før kendt til så få kilder til nød og lidelse, som vi gør. Alligevel klager vi ikke mindre over tilværelsen end før. De fremskridt i komfort og sikkerhed, som teknologi og velfærd forsyner os med, bliver kun mødt med et kort øjebliks begejstring. Inden året er omme bliver nye mageligheder til selvfølgeligheder. Derefter bliver de til rettigheder. 

I dag oplever vi en arbejdsløshed på knap fem procent som en uacceptabel krise, som medierne skal finde de ansvarlige for. Sygdom i familien bliver opfattet som en urimelig lidelse, som nogen bør fjerne fra virkeligheden hurtigst muligt. Og selv en nok så fjern trussel om terror kan vi umuligt anerkende som en følge af den globale disharmoni, vi selv er med til at opretholde.    

Klynkeriets lov
Selvom vi lever i et afskærmet overflodssamfund, som ingen jordiske væsener har set mage til før os, klynker og klager vi med uformindsket styrke. På trods af enestående rigdom og mageløs beskyttelse, jamrer vi ikke mindre end vores forfædre, der levede under langt ringere vilkår, end vi gør.

Loven for menneskenes klynkeri synes at være følgende: Jo mere nød og elendighed, der forsvinder ud af virkeligheden, desto mere lider vi under den rest, der bliver tilbage. For hvad andet er en dansker anno 2010 end et ømfindtligt luksusvæsen, der mærker de stadig mindre lidelser med stadig større gennemtrængelighed? 

Prinsessen på ærten
Prinsessen på ærten er ikke længere nogen royal undtagelse. I dag vandrer vi alle omkring som sarte, tyndhudede prinsesser, der får blå mærker af små ærter, der gemmer sig under adskillige lag af beskyttende madrasser. Danskerne har simpelthen gjort et af deres nationalskjalds eventyr til virkelighed.

Årtiers forkælelse har gjort velfærdssamfundets børn til overfølsomme tudeprinsesser, der klynker af selvmedlidenhed over minimale arbejdsløshedstal, jamrer over selvforskyldte livsstilssygdomme, og hidser sig op til hysteriske højder over hypotetiske trusler om terror i deres kære kongerige.    

Det store spørgsmål er så, hvad der vil ske, hvis selv den sidste lille ærte – hvis selv det sidste lille irritationsmoment – forsvinder en dag? Mon ikke prinsesserne så vil begynde at lide under, at ærten mangler?

Alt Om:
Send til
Debat  83
Anbefal
For at kommentere et blogindlæg skal du være logget ind. Har du ikke en bruger kan du oprette en her.
04.02-2010 | 13:00 af Knud Sandbæk Nielsen
God artikel.
Nu er klynkeriet ikke det mest påtrængende problem.
Jeg læser hellere analyser af verdens tilstand,
og gerne reportager angående magtforholdene i verden.

Jeg ser verden som et sted med en milliard på sultegrænsen,
og resten spærret inde i et materialistisk snæversyn,
som du beskriver ganske godt.

Men problemet er vel, at medierne giver plads til følelsesladede klageråb,
og ikke til dybere analyser?

Ansvaret følger magten. Lad os belyse magten.
 
16.02-2010 | 02:07 af Preben Firkløver
Lyder som en god ide Knud. Men tror det bliver svært da denne magt nok ikke er så glade for at vi kikker dem efter i skoen. " Smiler "
 
16.02-2010 | 03:49 af Preben Firkløver
Lyder som en god ide Knud. Men tror det bliver svært da denne magt nok ikke er så glade for at vi kikker dem efter i skoen. " Smiler "
 
04.02-2010 | 15:12 af gitte rasmussen
Der er intet amoralsk eller ulogisk ved at stræbe efter et bedre liv. Hvis mænd og kvinder ikke konstant stræbte efter noget bedre ville der aldrig ske fremskridt. Samfundet ville synke ned i stagnation og en indadvendt tilstand. Vi bør ganske sikkert stræbe efter et bedre liv, for vi lever kun en gang. Og hvis alt, vi kan håbe på er det, der eksisterer nu, ville udsigterne for menneskeheden i sandhed være dystre. Det der ganske sikkert er amoralsk og umenneskeligt er det rotteræs, som kapitalismen skaber, hvor individuel grådighed bliver ophøjet ikke blot som en dyd, men som kilden til al menneskeligt fremskridt.
 
04.02-2010 | 20:07 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
04.02-2010 | 20:18 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
05.02-2010 | 10:54 af Lars Nunnegaard
De , jeg kender, som lever på samfundets bund, klager nu ikke meget, men det øvre mellemlag kan ikke få hænderne ned af begejstring for at klage.
Selv har jeg nu aldrig klaget over livets lod, for mig selv, omend je i perioder har levet af ingenting, så at sige.
 
05.02-2010 | 11:03 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
05.02-2010 | 12:07 af Knud Sandbæk Nielsen
Personligt har jeg aldrig klaget over egne forhold. Simpelthen aldrig. Men jeg brokker mig, hvis noget irriterer mig. Men i medierne nøjes jeg med at beklage andres forhold, som er langt værre end mine. Og jeg vil gerne klage over enhver form for magt, der ikke er demokratisk reguleret. Kapitalmagt, for eksempel.
 
05.02-2010 | 12:18 af Lars Nunnegaard
Det er en god formel.
 
17.04-2010 | 11:48 af Stefan Skov
Bitten det kender jeg alt for godt til jeg har selv en psykisk lidelse og vil heller ikke indlægges, da jeg sidst blev indlagt blev omrokeret konstant fra værelse til værelse. Maden var noget selv en hund ikke vil røre ved flere var sulten men ville ikke spise det. Jeg er normalt ikke en der piver Dennis men du kender sikkert ikke noget til at være indlagt for selvmordsforsøg og derefter blive smidt ud af det somatiske hospital og knap kan gå men vente på personale i det psykiatriske hospital i 3 timer. Jeg sad der på en stol i 3 timer og ventede på nogen ville hjælpe men der skete ikke noget jeg fik hjælpe af en taxa chauffør med at komme ind i bilen og smuttede hjem de ringede dagen efter og spurgte hvor jeg var jeg sagde til dem jeg sad og ventede på nogen kunne hjælpe mig og tale med mig jeg fik nok og skred.
05.02-2010 | 12:22 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
05.02-2010 | 12:25 af Lars Nunnegaard
Nej , det ved du jo godt , han ikke var. Men jeg forstår, at du mener det samme som mig, at det kan virke arrogant at skære alle over en kam. Der er jo nogle , der har det virkelig elendigt, nogle, der bliver uretfærdigt behandlet.
Det plejer du, jeg og andre jo at påpege.
 
05.02-2010 | 12:35 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
05.02-2010 | 12:40 af Lars Nunnegaard
Det bliver vi ikke uenige om.
Men de samme mennesker i Overdanmark, kan brokke sig over at , de ikke kan få den børnehave, de ønsker, men skal køre 1.5 km længere, det er til at brække sig over.
 
05.02-2010 | 12:44 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
05.02-2010 | 12:47 af Lars Nunnegaard
Det er jo en reelting at blive ked af det over, da tilværelsen virkelig knækker her.
 
05.02-2010 | 14:45 af Erik Lillienfryd
De der brokker sig mest, er ofte meget unge, og 'liberale', og uden reel viden om samfundspolitiske forhold...
Hvilket dette blogindlæg bevidner...
 
06.02-2010 | 12:48 af Knud Sandbæk Nielsen
Der er vel også noget om, at når VKO kan få 90 mandater, så er danskerne forkælede børn, som søger at sikre deres investeringer. Ja, deres eget i det hele taget.

I stedet for at søge at ændre på de trods alt overvejende menneskeskabte vilkår, der endnu holder over halvdelen af klodens befolkning nede i fattigdom og afhængighed af hjælp og underbetalte jobs...

Danskerne stemmer på disse bankierer og croupierer, som spiller renonce overfor det "frie marked". Og ingen synes at se ufriheden for alle de fattige, som ikke kan flytte sig, ej heller få lov at blive siddende.
 
06.02-2010 | 12:50 af Knud Sandbæk Nielsen
Hvordan frit marked? Arbejdskraften er jo slaver.
 
06.02-2010 | 12:51 af Knud Sandbæk Nielsen
Når man ikke kan migrere til bedre arbejdsvilkår, er man slave.
 
06.02-2010 | 18:16 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
06.02-2010 | 18:22 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
06.02-2010 | 18:32 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
06.02-2010 | 18:42 af Knud Sandbæk Nielsen
Jeg har derfor vænnet mig til at være ret ligeglad. Livet er for kort til velsmagende kaffe og seismiske eller kryptonianske toiletbørster. Ak, kunne jeg dog vænne mig fra sød the og lejlighedsvise rusmidler, ville livet være lettere. Men det smager godt og virker fremragende. Derfor har jeg forenklet alle processer til et minimum. Jeg kan "tilberede" en frokost hurtigere end McDonalds. Så er den ged barberet. Vorwerts!
 
06.02-2010 | 18:35 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
06.02-2010 | 18:37 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
06.02-2010 | 18:45 af Knud Sandbæk Nielsen
Det er utroligt, at man kalder noget kommercielt for "inspiration".
Men typisk. Det limede kød skal vel også hedde "Solidaritets-bøffer"?
 
06.02-2010 | 18:37 af Knud Helmer Andersen
Der er for mig en rimelig grund til at påpege vilkårene for de dårligst stillede. Når et spinkelt flertal, med deres blokpolitik, lalver skattelettelse på op mod 30 MIA kr. til de mest velhavende i DK. Der skal betales af samfundskassen, når arbejdserens skatter bliver indbetalt.
Hvis en så grov omfordeling af fællesskabets midler, ikke skulle give anledning til at underdanmark markerede sig. Ville det være ude af proporationer.
Finder du det selv, ret og rimeligt, at i et land med verdens højeste skattetryk, prioriterer skattelettelser oger f.eks. kræftbehandling. En sygdom som 1/3 af alle Danskere får på et tidspunkt,??

Peter var inde på. Hvad har du egentlig selv ydet til fællesskabet. Ud over at du har ladet dig uddanne, på skatteydernes regning. Er din løn i overensstemmelse med din indsats. Og føler at du oprigtigt tjener din løn. ?

Heller er du bare lidt misundelig, på de, som har et mere lukrativt job til en højere løn. Så hører du nemlig selv til til - tudeprinsesserne.
MVH
KHA
06.02-2010 | 18:41 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
06.02-2010 | 18:47 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
06.02-2010 | 18:52 af Knud Sandbæk Nielsen
Pas nu på blodtrykket ;)
 
06.02-2010 | 18:55 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
06.02-2010 | 18:59 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
07.02-2010 | 19:33 af Knud Helmer Andersen
Jeg synes ikke rigtigt at Dennis giver sig af med at svare. Det vae jo ikke ligefrem alle der var enige med ham.
MVH
KHA
07.02-2010 | 22:34 af Dennis Meyhoff
Kommentar er blevet slettet.
 
07.02-2010 | 22:40 af Dennis Meyhoff
Mit indlæg handler ikke om fordelingspolitik. Hvorvidt skatteprocenterne og forvaltningen af de offentlige midler er retfærdig eller uretfærdig er en helt anden diskussion. Det, jeg skriver om, er det menneskelige, alt for menneskelige, behov for at klage, selvom selv den fattigste dansker lever et luksusliv efter gennemsnitlig angolsk standard eller almindelig middelalderlig standard.

Desuden kan jeg ikke se, hvad min person har med denne iagttagelse at gøre? Jeg kan oplyse, at jeg hverken er "liberalist" eller "et overklasseløg" eller hvad I ellers forsøger at skyde mig i skoene uden at have det fjerneste belæg for det. Men ville iagttagelsen af at vi trods voksende velfærd ikke klager mindre end tidligere måske blive ugyldig, hvis jeg var!? Det ville være absurd!

Jeg synes ærlig talt, det ville klæde jer, at gå efter bolden frem for manden.
 
07.02-2010 | 23:07 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
08.02-2010 | 12:21 af Dennis Meyhoff
Jeg vil ikke benægte, at det kan være vanskeligt at leve op til den tårnhøje luksusstandard, vi har i Danmark og andre velfærdsenklaver, hvor familier har lejligheder med 2-3-4 værelser, fjernvarme, elektricitet, drikkevand i haner, gratis skolegang, sygesikring, arbejdsløshedsforsikring, bistandshjælp osv. osv.

Men hvis du spørger fattige mennesker i Angola, Indien, Brasilien osv. er jeg fuldkommen overbevist om, at de til enhver tid vil bytte deres eksistens ud med en hvilken som helst danskers. Omvendt tvivler jeg meget kraftigt på, at der er nogle danskere, der ville bytte med dem, hvis de så hvordan de boede.

For dem er alle materielle problemer i Danmark luksusproblemer. Men vi har ikke forstået hvor godt, vi egentlig har det, fordi vi sammenligner os med naboen - og har fortrængt de miserable vilkår mennesker lever under i andre dele af verden, og som vore forfædre levede under tidligere.
 
08.02-2010 | 12:32 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
10.02-2010 | 19:54 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
10.02-2010 | 20:09 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
10.02-2010 | 20:15 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
10.02-2010 | 20:16 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
10.02-2010 | 20:28 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
10.02-2010 | 20:31 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
10.02-2010 | 20:33 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
10.02-2010 | 20:39 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
10.02-2010 | 20:40 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
10.02-2010 | 20:59 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
11.02-2010 | 09:01 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
12.02-2010 | 17:14 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
13.02-2010 | 11:58 af Isabelle Mandel
Her har du lavet et umådelig letkøbt genbrugsindlæg, Dennis. Adskillige før dig har sammenlignet de fattige i Afrika med de ikke nær så fattige i Danmark. Engang var det såmænd almindeligt, at forældre sagde til børn, der ikke kunne lide aftensmaden: "Tænk på de sultne børn i Afrika". Jo, ja - men giver det mening? Hvad er højest - Rundetårn eller et tordenskrald? Kan man tillade sig at pive over at have brækket et ben, når det dog er værre at have brækket to? Kan den enlige mor på bistandshjælp tillade sig at pive over, at hun ikke har råd til at give sine børn julegaver, når hun og børnene dog ikke sulter?
Kan den ældre dame, der har betalt skat hele sit liv, tillade sig at pive over, at hun ikke kan få hjælp til at komme i bad, når hun dog har rindende vand og dermed for pokker vel selv kan kaste lidt vand i ansigtet? Kan manden med kræft, der ikke bliver diagnosticeret og behandlet, før han er døende, tillade sig at pive, når han da bare kunne have tegnet en privat sygeforsikring?
Hvem ER det egentlig, du taler om, Dennis, når du taler om disse "tudeprinsesser"? I anstændighedens navn, bliver du altså nødt til at fortælle dine læsere dette. Hvem?
 
13.02-2010 | 12:04 af Isabelle Mandel
Kommentar er blevet slettet.
 
14.02-2010 | 22:22 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
14.02-2010 | 23:09 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
14.02-2010 | 23:15 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
14.02-2010 | 23:17 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
15.02-2010 | 12:25 af Isabelle Mandel
Jeg har heller ikke mødt nogen, Per, der går rundt og er bange for terror - altså andre end de politikere, der kæfter op om "terrortruslen", der kan bruges til at lave en retsstat om til noget, der ligner en politistat. Og disse politikere har jeg sådan set heller ikke mødt - kun læst om. Sikkert ligesom Dennis har læst sig frem til sine konklusioner. Men kom nu ud af busken, Dennis, og fortæl os hvem dine "tudeprinsesser" er.
 
15.02-2010 | 21:53 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
16.02-2010 | 10:24 af Peter Gross
Du kommer godt ud i krogene, og har gansk ret. Der er nok for meget klynkeri i vores nutidige samfund. Selv er jeg førtidspensionist, men går aldrig sulten i seng. jeg er dog bekymret over, at jeg ikke har nogen væsentlig, privat pensionsopsparing. Eller for den sags skyld privat sygeforsikring. Vores samfund har glemt den brede solidaritet, og enhver er nu sin egen lykkes smed.
Når jeg tænker på at der ud af 6.2 milliarder mennesker er 1 milliard der sulter hver dag, og næsten hundrede børn dør af sult i timen, så er jeg helpt ops med, at vi ikke har noget at klynke over i Dannevang!
16.02-2010 | 11:53 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
18.02-2010 | 18:56 af Dina Ruby Mikkelsen
Helt ærligt Per. Det virker som om at du sidder derhjemme og venter på at der kommer en klumme som du kan forholde dig modsat til. Ikke fordi at det givne emne behøver at ligge dig tæt på sinde, men fordi du har retorikken og intellektet til at udtale dig om mange ting.
Skal du absolut læsse den der kaskade af psykotiske opstød ud over hele siden. Hvorfor kan du ikke bare skære det fra, som du ikke er enig med Dennis i, og glæde dig over det du kan bruge, eller bare debattere på et almindeligt niveau. Du virker desværre lidt for tilfreds med at have noget at brokke dig over...Apropos..
23.02-2010 | 09:22 af Allan Høyberg
KLYNK OVER KLYNK!!

Det er jo en unuanceret ynk at læse om hvor heldige vi er i Danmark. Vi er heldige men der er også mange som ikke er heldige. På en måde kan man sige at al det materielle vi har har fortrængt det sociale. Jeg syntes at du lægger al for megen vægt på det fysiske og skiller al det psykiske ud. Det svarer lidt til at sige at en som f.eks er i sorg ham skal bare spise mere så går sorgen væk og sandheden er jo at den kun bliver pakket ind i fedt og med tiden slår vedkomne ihjel. I øvrigt er tal jo mennesker og selv 1% af 5 millioner er jo ret mange mennesker. Så vågn op til virkeligheden og kravl ned fra dit barbelstårn!
24.02-2010 | 13:53 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
26.02-2010 | 08:52 af Dina Ruby Mikkelsen
Ret svært faktisk.. Hvorfor er det mere rigtigt at lade sig påvirke af hvad DU mener, end hvad Dennis mener. Jeg tror godt folk selv kan finde ud af hvad de skal mene, uden dig på sidelinien til at diktere ret og vrang! Det er spændende at lytte til folks holdninger, også dine. Bare ærgeligt at du vil fremstå som et orakel der konstant har fat i den lange ende. Tag lige og pust ud...!
26.02-2010 | 08:58 af Dina Ruby Mikkelsen
Synes ikke vi skal ødelægge debatsiden med intern "fight". .. Ved godt jeg selv startede...!!
03.03-2010 | 20:36 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
03.03-2010 | 20:50 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
03.03-2010 | 20:54 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
15.03-2010 | 22:05 af Birgith Hyldgaard
Dennis Meyhoff
Jeg giver dig ret, vi har et godt samfund, som vi kan være stolte af.
Jeg møder sjældent nogen som er så utilfredse med forholdne, men oppositionen - journalister og medier har meget travlt med, at fortælle os om, hvr dårligt det går!
Der er desværre mange som ikke følger rigtigt med og tror på alle disse påstande og det er sørgeligt!
27.03-2010 | 15:59 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
27.03-2010 | 14:49 af Johannes Aagaard
Tak for en interessant emne, Dennis.

Måske er der slet ikke et modsætningsforhold mellem demokratiet, velstanden og så tilbøjeligheden til klynkeri.

Platon og Aristoteles mente, at demokrati ville forfalde til pøbelvælde. De sammenlignede folket med et stort, dorsk uhyre, som kunne blive uventet farligt, fordi det tænker småt og lader sig rive med af følelser.
Og Tocqueville påpegede, at demokratiet på en vis måde ville kvæle sig selv i kraft af den ekstreme virkeliggørelse af sin målsætning, og hvor vi i en overgangsfase (måske en slutfase?) vil opleve demokratiet som et mildt diktatur af den offentlige mening, som en epoke med ens følelser, ideer, ens smag og sædvaner, der underkaster borgerne en trældom, som ikke skyldes ydre tvang, men den almagt, der er følgen af en indbyrdes overensstemmelse.

Mangfoldigheden og forskelligartheden forvitrer på denne måde bort. Det originale menneske forsvinder og der sker en tankens uniformitet. Vi henvender os nu til den moderne stat for at kræve alt - og derfor finder vi os i alt. For vi har en allestedsnærværende, almægtig og alvidende stat. Staten er beskytter, igangsætter og opdrager, staten er læge, impresario eller boghandler, den hjælpsomme og plyndrende, tyranniske og beskyttende, økonomen, moralisten, ekspedienten, købmanden, annoncøren, bankmanden, fader og fangevogter - alt sammen på én gang. Den brandskatter og subventionerer.

Staten finder sig uden voldelighed til rette i et despoti af en indsmigrende pertentlighed, som intet monarki, intet tyranni og ingen politisk autoritet før i tiden har haft midler til at opnå. Dens magt grænser til det absolutte, fordi den fornemmes så lidt; den har jo udviklet sig umærkeligt, gradvis, og dens almagt er resultatet af borgernes eget ønske, idet vi retter de blikke mod staten, som vi ikke længere retter mod hinanden. Og vi sameksisterer uden at omgås.

Og de trusler, som vitterligt er der - enten indre eller ydre, er vi tilbøjelige til at lukke øjnene for, ja endog benægte, fordi vi væmmes ved at træffe de nødvendige modforanstaltninger. Og i stedet forfalder vi til karikerede og fobi-lignende reaktionsmønstre, enten for eller imod, sort eller hvidt. Vi har mistet et naturligt beredskab både sammen og over for hinanden, og vi har mistet evnen til at håndtere konflikter på en værdi måde.

Vi er de mindst egnede - og reaktionen over for livet er da klynkeri.
29.03-2010 | 22:41 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
29.03-2010 | 22:54 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
09.04-2010 | 17:50 af Dennis Persson
du har sikkert ret i din anskuelse, men det kommer nok an på hvorfra du ser det,rent filosofisk er det jo meget flot at alle er nogen tudeprinsesser ,fordi de har det bedre i forhold til andre lande ,men det er sgu nok ikke så sjovt at stå uden en krone på lommen med et par børn der er sultne ,og det forekommer også i danmark i 2010 ,,og selvfølgelig kan vi herhjemme sammenligne os med folk fra et uland ,men vores samfund er jo ikke kommet af sig selv, der er jo nogen der har bygget det op ,og for eksempel har gjort det muligt at få su , og hvis der nu i morgen var nogen der sagde det var slut ,så ville du jo nok klynke lidt ,men er du så også en tudeprinssese, for du har det jo meget godt i forhold til en der er student i bangladesh,jeg er da enig med dig i at der er nogen der godt kunne trænge til at komme ned på jorden og stoppe op og se de har det egentlig meget godt, men det kommer også an på hvor og hvorfra man anskuer klynkeriet, og det kræver jo nok en radikal ændring ,i forhold til fordeling af kagen i de lande hvor de er ekstremt fattige,og nogle få er ekstremt rige det forekommer jo også ,tag for eksempel indien,hvor der hersker en streng kasteorden som fastholder de fattige i skruestikken mens de rige bliver rigere
15.04-2010 | 21:40 af Verner Markussen
Fremragende artikel - og sand. Den er skrevet af en ikke-klynker og blevet læst af andre ikke-klynkere.
Klynkerne derimod læser ikke den slags. Og skulle de støde ind i det, vil de omgående vide at placere ikke-klynkerne som underlige og sære.
For klynkerne har deres egen agende, der både skaber behagelighed for dem og placerer dem i en slags komfort-zone. For de ved jo udmærket, at jo højere de klynker, jo større chance er der for, at "nogen" vil gøre et eller andet, som kan dulme deres klynkeri.
Og blandt disse "nogen" finder man både politikere og mange slags i de forskellige service-sektorer. De er parat til at "levere". Og jo mere og større klynk, jo hurtigere bliver der leveret.
Tænk, hvis vi oplevede politikere og andre, der rent ud turde sige: "Hold så kæft med alt det klynkeri.
Smøg i stedet ærmerne op og tag vare på jeres problemer selv. "
Men det er der ikke nogen, der tør. Derfor fortsætter klynkeriet med uformindsket styrke.
Desværre. For det er pinligt at være omgivet af så mange, der ikke vil tage vare på - endsige
ansvar for - deres eget liv.
17.04-2010 | 11:39 af Stefan Skov
Faktisk sjovt det her medierne skriver her og der om at Danskerne er verdens lykkeligste mennesker, men på samme tid osse dem der er mest på lykkepiller sgu da ikke s¨sært der er cirka 600000 dansker på lykkepiller så nok derfor.
21.04-2010 | 19:47 af Jan Østergaard
Hvor er det dog dejligt, at ikke alle tager vores vælfærd for givet. Og jeg er helt enig i, at mange danskere/ medier har et helt skævt syn på vores fantastiske vælfærdssamfund.
Senest lyder der et ramaskrig, fordi der skal spares i det offentlige budget, som betyder, at der skal reduceres i antallet af offentlig ansatte. Fakta er, at der hvert eneste år er blevet flere og flere offentlig ansatte, måske mest under den borgerlige regering (selv om det ikke har givet de store overskrifter).
Uanset om man kan lide det eller ej, kan vi altså ikke leve af at servicere hinanden.
Og uanset hvem der sidder i regering, kommer vi til at foretage nogle valg, som kommer til at gøre ondt.
29.04-2010 | 08:05 af Tim Petersson
Endelig nogen der siger det som alle tænker ;)
30.04-2010 | 11:58 af Knud Sandbæk Nielsen
Dennis Meyhoff skriver 07.02-2010 | 22:40:

"Mit indlæg handler ikke om fordelingspolitik. Hvorvidt skatteprocenterne og forvaltningen af de offentlige midler er retfærdig eller uretfærdig er en helt anden diskussion. Det, jeg skriver om, er det menneskelige, alt for menneskelige, behov for at klage, selvom selv den fattigste dansker lever et luksusliv efter gennemsnitlig angolsk standard eller almindelig middelalderlig standard."

1: Fordelingspolitik er grunden til al klage.
2: Livet er smertefuld lidelse og død. For de heldige afbrudt af midliertidig glæde. Dette var allerede Buddha inde på - med al ønskelig tydelighed: "Alt er lidelse."

At klage over at folk klager er blot meta-klage.
 
30.04-2010 | 12:07 af Knud Sandbæk Nielsen
"Fordelingspolitik er grunden til al klage."
Dette kræver lige en forklaring.

Som også Jesus var inde på, er barmhjertighed påkrævet af Gud.
Uden barmhjertighed dør mennesket, som dr. Mengele beviste.

Al elendighed er et smut forbi fordelingen af goderne.
Accepterer man andres værdinormer, melder man sig ind i en konkurrence om disse værdier. Og dermed bliver man fordelingspolitiker, idet man søger at føre en politik, der ændrer fordelingen.

Misundelse er ligesom grådighed et spørgsmål om fordeling versus barmhjertighed.

Barmhjertigheden konkurrerer med fordelingen om vore hjerter.
Og fordelingen vinder, idet den giver fordelen til dem, der allerede har den.
Således handler alt på jorden om den store fordelingspolitik,
og den lille bitte barmhjertighed.

Og den førte fordelingspolitik er for tiden ikke en social sådan.
Der er tale om en kapitalistisk fordelingspolitik, hvis mål
er en ulige fordeling. Så ulige, at de fattige er billige i drift,
hvillket er de riges pointe. Hvis de kan slippe billigere, er de rigere.
Og jo fattigere, de fattige er, des billigere slipper de rige.

Nu er der tilbud på digitalkameraer.
De er billige, fordi de, der har fremstillet dem,
er så fattige, at de kun HAR RÅD TIL at forlange en lille løn.
Desuden er fagforeninger forbudte i de fleste fattige lande.
 
12.09-2010 | 13:21 af Allan Høyberg
Det var da en være gang vås. Har du nogensinde tænkt dig at komme ned fra dit Babelstårn og se den virkelige verden hvor mange rammes af lediggang og udstødelse pga rammerne for acceptabel normalitet indsnævres som et røvhul fyldt med citroner.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl