Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Alle mand til årerne!

14. februar 2010 17:23
Visninger  [4772 ]   Debat  [29 ]

Dette blev ugen, hvor jeg må erklære mig halvvejs enig med både CEPOS og en direktør fra Saxo Bank. Det hele starter med en lille anekdote fra den engelske Labour-politiker, Tony Benn. Den handler om det britiske sundhedsvæsen - NHS:

- Det var et kapløb i roning mellem det britiske sundhedsvæsen og et japansk hold. Som du kan forestille dig, trænede begge sider hårdt i lang tid op til kapløbet. Det japanske hold vandt med en kilometers forspring, så NHS indkaldte en projektgruppe, som man gør i den slags kriser. Den rapporterede at japanerne havde otte mand der roede, og en mand der styrede, mens NHS havde otte mand der styrede, men kun en mand der roede.

NHS bestilte nogle managementkonsulenter, der bekræftede problemet som projektgruppen havde fundet ud af, og på den baggrund anbefalede at NHS-holdet blev totalt omstruktureret, således at der nu kom tre assisterende styrende managers, tre vice-styrende managers og en direktør for den styrende service, selvfølgelig for at give den roende et incitament til at ro hårdere.

Herefter var der endnu et kapløb, og denne gang tabte briterne med to kilometer. Det fik selvfølgelig NHS til at fyre roeren for dårlig performance. Og sælge båden og bruge pengene på en favorabel aftrædelsesordning for direktøren for den styrende service.

Et fedtlag af højtuddannede
Den første byggeplads jeg arbejdede på, var i sommeren 1998, hvor vi renoverede en del af Århus Universitet. Vi var 20-25 mand. fordelt på fire sjak. Hvert sjak havde en bajs med en mobiltelefon. Hvis vi manglede noget, ringede vi til byggemarkedet og bestilte det. Hvis vi var i tvivl om noget ringede vi til ingeniøren eller arkitekten. Og hvis vi skulle koordinere noget, snakkede vi med hinanden.

I dag har de fleste byggepladser mindst en skurvogn, hvor byggeledelsen opholder sig. Herinde sidder konstruktører, ingeniører, arkitekter, konduktører, overmontører, formænd, landmålere, koordinatorer og den øverste ansvarlige for kaffemaskinens drift. Ofte er der ligeså mange, der arbejder med papirer, som bygningsarbejdere på pladsen.

Hvor bliver pengene af?
Sidste mandag udgav CEPOS et notat, hvor de påviste at kommunalreformen ikke har betydet slankere administration af kommuner og regioner - tværtimod: Der er blevet ansat 20 % flere akademikere på under tre år. Kommunernes Landsforening har siden påvist at tallet er en anelse lavere, men CEPOS’ undersøgelse matcher også et svar, SF har fået fra indenrigsministeren. Den ekstrem-liberale direktør for Saxo Bank Kim Fournais, kommenterede CEPOS-undersøgelsen i Politiken i lørdags. Han anklager det offentlige bureaukrati for, at: avle som hermafroditter med sig selv, og beskytte sine egne kritikløst.

Jeg har desuden set en økonom dokumentere, at stabile 26 % af Danmarks BNP er gået til offentligt forbrug gennem de seneste mange år - borgerlig regering eller ej. En pædagog kommenterede tallet: - Det er meget muligt at det offentlige forbruger det samme, men der er blevet færre pædagoger ude på institutionerne. Sådan er det. Hvor bliver pengene af?

Jeg har ikke hele svaret. Men jeg ved at et stigende antal private konsulentfirmaer, udarbejder rapporter for svimlende millionbeløb, hvor de evaluerer, undersøger, standardiserer og fortolker for kommunerne.

Alle mand til årene!
Jeg er for en gang skyld enig med både CEPOS og SAXO Bank. Men kun halvt - for de glemmer, at dette fedtlag af uproduktive parasitter, som de stadigt færre roere, skal fragte gennem tilværelsen, ikke kun vokser i det offentlige. Konflikten står altså ikke mellem det offentlige bureaukrati og det effektive private. Striden står mellem dem, der roer, og dem der evaluerer og styrer og markedsfører og kommenterer og anmelder, men aldrig bidrager til en skid. De mennesker der kender prisen på alt, men ikke værdien af noget.

Efter kommunalvalget har mit eget parti, SF, erobret flere borgmester- og udvalgsformandsposter. Det kunne være, de folk skulle tage på studietur til den hollandsk by Nijmegen og besøge det hollandske socialistparti. Her har byrådsgruppen taget et opgør med bureaukratiet. I en god bog proklamerer Peter Lucassen - Ingen nedskæringer på servicen - Vi skærer ned på rapporterne… Vi havde en forsker, som skulle udrede ungdomsproblemerne i kommunen og producerede 60 sider. Faktum er at vi havde nytte af en eller to, resten blev skrevet for at rapporten ikke skulle se tynd ud. Ingen skriver jo en rapport på en-to sider. I stedet for smukke planer vil de hollandske socialister se Action!

Det bør være venstreorienteret krisepolitik at påpege dette problem, gribe skalpellen, og få fjernet parasitterne i både den offentlige og private produktion. - Desværre mine herrer. Vi håber I har nydt sejladsen gennem opsvinget. Men nu giver krisen os modvind. Så klap venligst lap-toppen sammen og grib årerne!

Storfornuften . og Lars Nunnegaard har anbefalet dette indlæg.
Del på Facebook
14.02-2010 | 18:05 af Lars Nunnegaard
OK. Vi sejler op ad åen , vi sejler nedad igen.
http://www.youtube.com/watch?v=jHgS1i0Ik3M
 
 
14.02-2010 | 18:07 af Lars Nunnegaard
I øvrigt: ANBEFALET
 
 
15.02-2010 | 11:11 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.02-2010 | 18:00 af Kaj Jensen
Carpe annos
 
15.02-2010 | 11:41 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.02-2010 | 12:05 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.02-2010 | 12:24 af Steen Hansen
Typisk SF'er.
Tager en masse pile fra koggeret, hvor både pil og kogger er indköbt - läs=overtaget - og efterfölgende skyder dem på må og få.
Populistiske floskler og vendinger - taget fra den overhörte debat og diskussion - og efterfölgende kastet i luften - som värende egne.
Dansk ingeniör-arbejde, på alle plan, er Verdenkendt og Verdensberömt for sig grundighed og omhyggelighed, der er opbygget gennem århundredes erfaringer, hvorfor netop Dansk Know-How er prisen värd.
Selvfölgelig har du en rigtig god pointe, hvilken efterhånden er gået op for de fleste - men lösningen er ingen skalpel, men selverkendelse og som du ganske rigtigt skriver - dog ikke i hensigt - er det netop erfaring (årene), der mangler i beslutningsorganerne og den politiske retning.
Derfor håber jeg ikke SF får magt som de har agt, idet såfremt Villy Sövndahl og hans evne til at svinge som siv i vinden bliver front-figur, bliver farten ned af bakken väsentlig hurtigere i forhold til det forestående samfunds-nedbrud.
 
 
15.02-2010 | 13:21 af Knud Sandbæk Nielsen
Jeg synes du snakker udenom.
Selverkendelse? I hvilken sammenhæng, for hvem? Hvad, øh, snakker du om?
Det er jo knap nok en hel sætning: "...lösningen er ingen skalpel, men selverkendelse..."?
Selverkendelse er vel altid god, men at det skulle være krumtappen i en diskussion om voksende kontrol og faldende service -?!?!!?!

Som bekendt er SF ikke med i den siddende regering, som har rekord i antal lovforslag, 70 %, og som har indført et kontrolapparat, som har forøget bureaukratiet med sandsynligvis mere end de 70 %.
 
 
15.02-2010 | 13:22 af Knud Sandbæk Nielsen
En forøgelse på 70 % i antallet af lovforslag, skulle der have stået.
 
 
15.02-2010 | 13:40 af Steen Hansen
Tror ikke du har ret. Såfremt du går närmere vil du konstatere, at netop "de" (mange af dem), der kontrollerer; tilhörer - for en stor del - gruppen af dem, der er af den opfattelse, at de vil väre bedre til at kontrollere - end de andre.
Jeg er fuldt ud vidende om, at du ikke önsker at ville forstå ovenstående, idet netop selverkendelsen er essensen.

Vi kan selvfölgelig pröve ad anden vej.
Pröv at se på medlems-listen for SF.
Hvor mange akademikere og övrige findes der. Det betyder i al sin enkelhed, at såfremt de ikke er arbejdslöse, vedligeholder de et system, hvor de bare håber på, at de selv får magten. Så kan "deres" venner og bekendte, familie og käreste da få et arbejde - i det mindste.
:o)
 
 
15.02-2010 | 12:36 af Steen Hansen
Lad nu väre med at tage udtrykket "svinge som et siv i vinden" positivt, idet Villy har väret oppositions-politker i ganske mange år. Nu er han blevet en gammel mand og samfundet må konstatere, at der ingen opposition findes.
Så deeet
 
 
15.02-2010 | 13:23 af Knud Sandbæk Nielsen
Med hensyn til at svinge for vinden:
Fra socialstat til minimalstat, Hvad blev der af den?
 
 
15.02-2010 | 13:42 af Steen Hansen
Jamen Knud - Danmark har da länge väret en minimalstat. Det både med SF´s og Socialdemokratiet´s stemmer i folketinget.
 
 
15.02-2010 | 13:43 af Steen Hansen
Måske du först er blevet opmärksom på det NU - men det er for sent, idet de politiske beslutninger blev truffet for ganske lang tid siden.
 
 
15.02-2010 | 17:04 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.02-2010 | 13:24 af Knud Sandbæk Nielsen
Anbefalet indlæg! Ditto for Per Christiansens kmmentar 12:05
 
 
15.02-2010 | 13:26 af Knud Sandbæk Nielsen
Bureaukratiet i det private er kendt fra debatten i USA om sygesikring.
Det er især kendt i form af private forsikringsselskaber og advokater.
 
 
16.02-2010 | 00:54 af Knud Helmer Andersen
@Mattias Tesfaye.

Det var et virkeligt godt indlæg. Men ingens træer vokser, som bekendt, ind i himlen.

Og jeg mener ikke vi kan løbe fra, at Steen Hansen kom med noget som virkeligheden også består af.

"Vi kan selvfölgelig pröve ad anden vej.
Pröv at se på medlems-listen for SF.
Hvor mange akademikere og övrige findes der. Det betyder i al sin enkelhed, at såfremt de ikke er arbejdslöse, vedligeholder de et system, hvor de bare håber på, at de selv får magten. Så kan "deres" venner og bekendte, familie og käreste da få et arbejde - i det mindste.
:o) "

Men Steen sætter desvære sine points over styr igen. Ved at påstå at S & SF på nogen måde, skulle stå bag og have stemt for Minimalstaten.

Minimalstaten indtog. Sker ikke med hverken S eler SF støtte. Det er et rent borgerligt angreb, på intet minre end, velfærdssamfundet.

MVH
KHA
 
16.02-2010 | 11:08 af Steen Hansen
@Knud Elmer Andersen
Sikke noget vrövl.
SF stemte uforbeholdent for VKO's finanslovs-forslag. Dette endda för det var fremlagt i Folketinget.
Svärt vil det altid väre for "pampere", at blive taget med bukserne nede.
SF er ikke et parti - men 2 flöje af samme politiske "opfindelse", hvor de ikke kan finde ud af fälles fodslag. Dette skyldes partiet's kyniske og magtbegärlige "ledelse", hvilken de iövrigt heller ikke har.
 
 
19.02-2010 | 16:47 af Knud Helmer Andersen
MR Steen Hansen
"SF stemte uforbeholdent for VKO's finanslovs-forslag. Dette endda för det var fremlagt i Folketinget."
Og du føler dig kompetentttil at bedømme, andres indlæg som VRØVL.

Valgte politikere, også fra S & SF, er valgt til at øve indflydelse. Herunder fovaltning af de FOR SMÅ budgetter i Regioner og Kommuner. Når man så tager ansvar for fordeling, pådreger man sig også en slags ansvar for at gennemføre, den minimalstat, incl. de for små tildelte midler. DER ubetinget ER OPFUNDET OG BESLUTTET AF DE BORGERLIGE. Endog som blokpolitik.

Derfor vedstår jeg mig mit udsagn:

Minimalstaten indtog. Sker ikke med hverken S eler SF støtte. Det er et rent borgerligt angreb, på intet minre end, velfærdssamfundet.

MVH
KHA
 
19.02-2010 | 18:00 af Steen Hansen
Hejsa Knud Helmer Andersen
Du har ret - det var en fejltagelse og jeg beklager mit hurtige udfald, idet jeg ikke mener din kommentar var hverken vrøvlet eller usammenhængende. Sorry :o)
Men ikke desto mindre gjorde den magt-syge Villy Søvndal opmærksom på - via presssen - at SF støttede den regering(det endda økonomisk), hvilken han vil være i opposition mod.

Siden DK - i starten af dette århundrede - ændrede sin samfundspolitik til regulær pol-politik og samtidigt gjorde opmærksom på, at i den nydannede bestyrelse drejede det sig om sidde ved bordet og søge indflydelse (uagtet denne regering har et ganske stort flertal), har både Socialdemokratiet og SF spist af hånden.
Selvfølgelig er vi enige om samarbejdets hovedformål - men da selv det mindste barn har kunnet konstatere forringelser på nærmest alle plan (undtaget i de riges pengepung) virker det da både hyklerisk og inkompetent at hævde - fortsat - at når bare man er medunderskriver - så skal det nok gå altsammen.
Videre må vi også konstatere, at denne regering ved bedrageri og kriminalitet fastholder sin position og endvidere har evne til - fortsat - at kunne manipulere politiske modstandere, der udfra ideologiske grundprincipper skulle forlade lokalet og efterfølgende anvende mediefladen. Men den sidder regeringen også på.
Mest af alt virker det som politisk kollektiv selvmord, idet magten er omdrejnings-aksen og ikke politikken og dermed hele befolkningen.
Jeg tror ikke på, at, fordi man "gør" politikere yngre eller søger at skabe dem fra folkeskolen (privat-skolen), skaber udvikling men nærmere selv-centrering, idet alle voksne også har været børn/unge.
Den politiske opposition burde for ganske lang tid siden have rustet sig til et mere moderne og tidsvarende syn på Kapitalisme og dens virkninger og derfor politisk søgt at bygge nogle "bumpers". Det har man ikke foretaget - men derimod en anglen og kryben for selv at komme til guldet.
Videre konstateres endog en større uenighed mellem oppositions-partierne, idet ikke engang modstanden, kan de blive enige om.

Så alt i alt konstaterer jeg, at Dansk Politik er inde i en blindgyde og er blevet så "fede", at der kun er éen retning - og det er mod væggen. Muligt at deres udsyn er identisk med slave-handlernes, hvor man nu søger at spare transporten og derfor vil implimentere et "taber-politisk" regime - og det endda med vold og våben i hånd.
Jeg nægter at tro på, at de tidligere "slave-områder" har gennemgået samme degenerende udvikling som netop det kapitalisktiske system har at tilbyde i sin nuværende form.
 
 
19.02-2010 | 19:39 af Knud Helmer Andersen
Til Steen Hansen.
Jeg kan, langt hen ad vejen give dig ret i, at ikke bare blokpolitiken men også samlede resultater, må tilsige oppositionspolitikere, at man, måske med politisk fordel, kunne overveje at sætte sig på hænderne. Som det nu om stunder hedder.
Jeg mener at det er overvejelser, der har gået hele vejen rundt.

Der findes også blandt alle oppositionspartierne brodne kar, i form af karrierefiksering, Politikere der mere er styret af magt, en social indignation. Og folk der går efter ” guldet” som du selv fremhæver.
Altså politikere der når de kommer til magten, vil skade, mere end de vil gavne samfundet. Elementer tilsvarende de, der nærmest kendetegner VK&O. For nærværende.

Jeg er imidlertid af den opfattelse. At vi så lang tid, har levet under kapitalismens åg, at vores velfærdsmodel allerede har lidt så meget skade. At det vil tage rigtig lang tid at skaffe midlerne og genopbygge, de elementer som der er absolut bærende.

Her tænker jeg på kommunernes muligheder for blot at løfte de de lovbundne opgaver.
På hele sundhedsvæsnet. Danmark bruger kr. 4000,- mindre , pr. år pr. indbygger end f,eks Norge og Sverige. Det betyder jo nærmest kaos og masseafskedigelser, i øjeblikket.
Kræftpatienter får stort set ikke helbredende behandling, men kun symptom og lindrende behandling. Selv om vi altså har verdens højeste skattetryk.
Udviklingen i kriminalitet, Bandekrige, hjemme- og gade-røverier o.s.v.
Den indenlandske initierede del, af finanskrisen. Konkurser massefyringer tvangsauktioner o.s.v.

Ulykkerne stoppes ikke her men det gør opremsningen.

Men indtil regeringens afgang, mener jeg at vi må tage til takke med den ringe indflydelse som vores politikere evt. kan opnå, Ved Ikke at sidde på hænderne.

Og jeg mener ikke, at vi reelt har andet valg, end at massivt støtte de oppositionspartier, som den absolutte eneste mulighed fo at slippe af med VK & O regeringen, hvis ikke vi skal vente til, at vi følger i Grækenlands fodspor.
De før omtalte uduelige kandidater og politikere, må vi undervejs, på demokratisk vis se at blive af med.
Løsningen på vores problemer er IKKE Ren Kapitalisme eller Sovjet kommunisme.
Men en blød og afvejet mellemvare.

MVH
KHA
 
19.02-2010 | 20:33 af Steen Hansen
Interessant at du ikke nævner Danmarks Krigsførelse, der ved sammenregning af alle omkostninger tager en ganske god bid af BNP samt et samlet budget (fuldt oplyst) omkring udgifter i forbindelse med terror og udgifter (officielle) i forbindelse med både indenlandske og udenlandske "sikker-heds-opgaver". Det tager også en god bid.


Kommer sådan til at tænke på en Satire, hvor en mand går rundt og knipser med fingrene. Ikke bare en gang imellem - men hele tiden.
Han bliver derfor spurgt:" Hvorfor går du sådan rundt og knipser med fingrene??"
Manden svarede, at det var for at holde "tigrene" væk.
Udspørgeren spurgte konstaterende efterfølgende:" Jamen der er jo ingen tigre her".

"Nej - der kan du bare se" svarede manden smilende og knipsede videre.
 
 
19.02-2010 | 21:14 af Steen Hansen
Godt nok er SF (Socialistisk folkeparti) et forholdsvis "ungt" politisk parti. Imidlertid er det ganske rystende, at partiet ikke hverken kan eller vil forholde sig til udgiftsniveauet ved krigsførelse. Endda krigsførelse i op til et 10-år.
Måske stadig SF's er af den opfattelse, at ved og under krigen, at plyndring mm. skulle dække udgiftsniveauet, hvorefter det tilkæmpede land blev underlagt "sejr-herren".
Selvfølgelig er der bedre løsninger - og måske vi nu skulle begynde at overveje disse, da vores tidligere Statsminister har fået sin belønning for at trække sit land i Krig. Han blev general-sekretær for NATO og Danmark gik bankerot.
Det må da siges at være i den helt rigtige moderne politiske ånd. :o)
hehe - måske endda et par "borg-mester" poster i The New Denmark.

Imidlertid - også her - er det min opfattelse, at der bliver spillet Skak - altså blindskak.

Nå - men godt ord igen. Jeg er sikker på, at SF også vil sidde i opposition efter næste valg, idet der tilsyneladende intet er at stemme om.
 
 
19.02-2010 | 22:19 af Knud Helmer Andersen
Ja hej igen Steen-
Rigtigt, jeg nævnte intet om krigene, eller det gældsplagede landbrug. Vejnættet eller en næsten uendelig bunke af problemer.
Listen er simpelhen for lang.
Og hvad angår SF. så er jeg ikke, og har aldrig været SFer. Men realistisk, skal en ny regering have mindst 90 mandater.
Det er det vi må forholde os til . HVIS vi rigtig ønsker en IKKE borgerlig regering.
Det gør jeg. Og jeg tør sige det højt.
Hvad med dig ??
MVH
KHA
 
20.02-2010 | 16:38 af Steen Hansen
Hejsa Knud
Vej-nettet bærer vel præg af både misligeholdelse men så sandelig også forskellige mislykkede forsøg på nye former for "belægning".
Vedr. Ny regering er det efterhånden blevet således, at filosofi og logistik er kogt ned til medie-forhandlinger, hvor folket's - altid - polariserede meninger, bliver kogt i samme gryde.
Derfor synes det som "arena-foestillinger", hvor der intet ansvar er tilknyttet til enkelte både logistiske eller personlige forsøg på opmærksomhed ved påkaldelse af det "politiske spøgelse".
Der er simpelthen behov for nytænkning - og denne regering evner ikke til samme og ved "indkaldelse" af børn, familie og venner - læs NEPOTISME - har begge sider i folketinget skudt sig selv i foden.
Du nævner Borgerlig. Hvad er borgelig egentlig for et ord og hvorledes definierer du samme. Se - det bliver interessant, idet konklusionen er bestemt af en magtfordeling, der er både logistisk og filosofisk.
hehe

Imidlertid må det konstateres, at Dansk folkeparti har evnet at tilføre den politiske debat elementer, hvilke hverken er logistiske eller filosofiske. Godt hjulpet af en medie-flade, der ej heller har evnet - ikke ønsket - at afdække den afstumpede og udtrykte visdom i politisk henséende og debat-emne i den logistiske.
Når man derfor skuer ud over hele folketings-salens medlemmer og deres beslutninger, hvilke har ført DK på et spor, hvorfra ingen nyvalgt regering slipper helskindet fra at løse "knuden - må og skal "fiske-bollerne" i suppen fjernes, idet de er blevet giftige.

Jeg henviser til min blog, hvorfra du kan konstatere, at også jeg tør sige sandheden højt og du har ganske ret - der er virkelig behov for at tage skéen i den anden hånd. Befolkningens svageste kan simpelthen ikke "evne" mere, hvorfor mere udsultning vil skabe tilstande, hvilke er godt for Stats-magten og ikke befolkningen.
 
 
16.02-2010 | 11:13 af Kristian Mortensen
Der er problemer med opdateringen.
 
 
16.02-2010 | 13:58 af Jørgen Mouritsen
"Der er blevet ansat 20% flere akademikere på under 3 år" skrives der åbenbart i rapporten.
Så er det klart at det skal gå galt!!

Men jeg er helt enig i konklusionen.
 
 
11.05-2010 | 22:59 af Per Salting
Hvorfor denne mudderkastning? Det er indlægget I bør debattere/ kommentere ikke andres input.
Det kan I gøre privat. Og der er en eller anden grammatisk fejl? Det er da underordnet, pointen et jo ikke til at tage fej af.
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl
Mattias Tesfaye

Mattias Tesfaye er murersvend, medlem af SF og arbejder som faglig sekretær i 3F, Bygge-, Jord- og Miljøarbejdernes Fagforening. Han kommer fra Århus (holder med AGF!) og har tidligere blogget på Modkraft.dk. Han skriver om politik, fagforeninger og velfærdssamfundet – set fra skurvognen.

Mattias Tesfaye er murersvend, medlem af SF og arbejder som faglig sekretær i 3F, Bygge-, Jord- og Miljøarbejdernes Fagforening. Han kommer fra Århus (holder med AGF!) og har tidligere blogget på Modkraft.dk. Han blogger om politik, fagforeninger og velfærdssamfundet – set fra skurvognen.

Indlæg | 13 | 45.939 | 2
Siden | 28. december 2009 12:37
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites