Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Man skal jo starte et sted...

10. august 2008 13:52
Visninger  [1392 ]   Debat  [51 ]

og for mange af os, der ikke har haft  familie  med meget skønlitteratur stående på reolerne (eller også pga. det), starter  måske netop med Anders And, når H.C. Andersens eventyr først har været læst op for os som små? :-)

http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/article1042087.ece

Det kan der jo grines meget af, og bli'r det sikkert osse, men man skal aldrig gi' sig ud for mere end man er, og er det virkelig en skam at tale ....og skrive, så de fleste kan forstå det???

Man kan jo sagtens finde nogle flotte citater fra Sokrates og Kierkegaard eller andre store tænkere på nettet og andre steder, det er jo ingen kunst.

Men kommunikation eller bare formidling, kan  jo sagtens foregå på Anders And planet, og der har skam også været skrevet ret kloge ting der i tidens løb, i Anders And og Co..

Og jo flere, der er med på vognen, jo bedre.

Var der forresten ikke noget med en Karl Krøyer, der var opfinder, engang havde læst man kunne hæve skibe med plastickugler, som han netop havde læst i Anders And blad?! ;-)

http://da.wikipedia.org/wiki/Karl_Kr%C3%B8yer

Del på Facebook
10.08-2008 | 14:10 af Kim Kaos
@Madonna

"Man skal jo starte et sted... "

Det er et citat der siger det hele

Kom i gang med at læse bøger - selv de mest ordinære bøger kan give folk lysten til at læse mere – man skal ikke skamme sig over at læse den ”lette” litteratur – alt du læser opbygger dit ordforråd og skaber lyst til at opdage mere.
 
 
10.08-2008 | 14:11 af Erik Hulegaard
Problemet i den politiske Anders-And-lille-hjælper-konfrontation er - skåret ind til benet, at DFs politiske hjerteblod (EU og DK-indvandring) konfronteres skarpt med de fire gamle partiers holdninger og accept af EUs love og regler.
Der skal nok mere end Krøyers plastikkugler til at hæve den politiske samarbejdsplatform op til en operational overflade. Men dybest inde i den sorte politiske anti-Anders And-sjæl ved begge parter (VK og DF) godt, at de har hårdt brug for hinanden.
Derfor vil den politiske pragmatisme sejrer, som den har gjort det siden 2001. Men der henstår nok en del korrekturlæsning af Anders And-blade i form af reformer i efteråret 2008 og "lunser" fra finanslov 2009, før der falder lidt ro i Andeby ;-)
 
10.08-2008 | 14:20 af Eva Adamsen
@ Kim Kaos

Netop, det skærper appetitten, ligsom dem der starter med at lave biksemad, vandgrød, frikadeller og hakkebøf kan det blive med tiden blive mere avanceret, ligesom hos Kaos ovre i "Ædespalten...".;-)
 
 
10.08-2008 | 14:26 af Eva Adamsen
@ ehu

Med AFR's hang til at føre sig frem ude i Europa og resten af verden, er der ikke meget samklang med DF's EU-politik.

Men Kristian Thulesen Dahl må da siges, at være villig til at stave det for Fogh, hvis det kniber med fatteevnen, at alt har sin pris.;-)
 
 
10.08-2008 | 14:29 af Kim Kaos
Du har fortjent et kys lige på munden ;)

Takker på vegne af alle medlemmer af ”Ædedolkenes klub”

Et bekendskab med en "ny" forfatter kan påvirke din krop og sjæl langt ud over alle grænser........
 
 
10.08-2008 | 14:44 af Eva Adamsen
@ Kaos

Ja, kys kan man ikke få for mange af, takker.:-)

"Et bekendskab med en "ny" forfatter kan påvirke din krop og sjæl langt ud over alle grænser........ "

Tør slet ikke tænke på, hvordan kroppen kan blive påvirket af en kogebogsforfatter, og sjælen ligeså af Koranen og Biblen afhængigt af hvordan man tolker dem.;-))
 
 
10.08-2008 | 14:46 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.08-2008 | 14:49 af Ove Nielsen
Kære Madonna

Der har du fat i noget ....

Man skal jo starte et sted - det anser jeg for ganske rigtigt
Jeg mener så at præmisset er :
"det starter med - en selv"

uanset hvad man så vil mene / lære eller lave / handlinger m.m

Jeg sidder med et lille smil på og kan saktens både følge og forstå din tankegang og
Det er såmænd ganske fornuftigt det du her skriver

Smilet ?
Jo - det er da fordi jeg erkender at man kan se mit skriveri på en sådan måde hvis man ønsker det
og jeg bruger jo citater m.m
muligt
Se så kunn jeg jo være en af dem du hentyder til - ikke ?
reaktion
Stødt ? :-) Nej da hvoffor skulle jeg dog være det ?
erkendelse
Så havde jeg jo ingen selverkendelse eller forståelse for andres mening om mit skrevne
Et sådant træk - mener jeg er på "begynderstade" i forståelse

Hvis du skulle mene det om mig da skal du skam være velkommen

Det støder mig ejheller

for det går på argument her og ikke "følelse"

Min Stil er valgt med omhu og omtanke i interesse for filosofi m.m
at jeg måske kunne forstås af flere hvis jeg skriver anderledes erkender jeg
MEN - det præmis er underkendt her af andre -for mig vægtige grunde og argumenter

Så den ændres ikke - af disse ting for dehar skam alle været med i min overvejelse om - skrivestil

Så ved du nu lidt mere om hvoffor jeg har valgt denne - min stil

mvh Confucius
 
 
10.08-2008 | 14:50 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.08-2008 | 14:57 af Kim Kaos
@10. august 2008 14:50 | af Elisabeth Andersen (Lamaen)

@ Madonna.
14:44.
"Tør slet ikke tænke på, hvordan kroppen kan blive påvirket af en kogebogsforfatter..."

Nu græder jeg! Tak for dagens Top-Griner. :-)))

Humoristisk – små flabet og et par dobbelt hentydninger

Elegant og begavet

Er det ikke vidunderligt hvor ord kan bringe os………
 
 
10.08-2008 | 15:03 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.08-2008 | 15:09 af Eva Adamsen
@ Lamaen

Mht. til tegnefilm er jeg såmænd ikke kommet længere til "Lady og Vagabonden" , her jo romatik for alle pengene, og så til den flabede mus i "Tom og Jerry".;-)

Jowjow, du har ret Lama, man skal brede sig godt og grundigt, alle vegne.:-)

Og sengen er sandelig også 2 meter bred.;-)
 
 
10.08-2008 | 15:13 af Eva Adamsen
@ Confucius

Arh, nu må du ikke få forfølgelsesvanvid, jeg skænkede dig ikke en tanke.

Min tankegang er ikke så selektiv her.

Så du har ingen anDledning til at føle dig truffet, og det er jo kanel man støder.:-)
 
 
10.08-2008 | 15:14 af Eva Adamsen
@ Kaos

Det var nu ikke meningen at være flabet, men sådan er det jo med ordene.;-)
 
 
10.08-2008 | 15:17 af Ove Nielsen
10. august 2008 14:11 | af Erik Hulegaard (hulegaard)

en aldeles interesant komm - stærk ironisk/sarkastisk humor på argument med pointe

:o)

hehehe Andeby og Co

mvh confucius
 
 
10.08-2008 | 15:22 af Ove Nielsen
10. august 2008 15:13 | af Eva Adamsen (Madonna)

Kæreste Madonna dog :-))

Dette lægger du så op til - tillad mig således at drille dig venligt ment

Svigter selv nu "A.And" forståelsen hos dig ?

Læs min kom op påpeg "paranoid" samt "stødt" Tak

Det er dog en ringe andeforståelse du således leverer :-)

Jeg skriver endda at det er en fornuftig kom og at jeg smiler

Samt at jeg ikke - er stødt

Bliver det i din forståelse -til Forfølgelsesvanvid og stødt ?

Det er jo netop A and -på hovedet

Det er da kke videre forstående - vel ?

mvh confucius
 
 
10.08-2008 | 15:24 af Kim Kaos
Kære Konfus

For at blive i litteraturens verden – så er Melvilles ord omskrevet: ”Nogle gange er en hval blot en hval…”

I dette tilfælde så er en (lamme)kølle blot en (lamme)kølle og alt jeg skulle var at bringe den forbi og varme den i Evas ovn ………….

Se der er intet at misforstå ;)

Nej spøg til side:

Eva kom med et begavet oplæg – som bestemt er en debat værdig – og jeg vil tro den er uden skjulte hentydninger.
 
 
10.08-2008 | 15:25 af Kim Kaos
@10. august 2008 15:14 | af Eva Adamsen (Madonna)
@ Kaos

Det var nu ikke meningen at være flabet, men sådan er det jo med ordene.;-)

Flabet - betyder ros i denne sammenhæng fra min side - respekt tøs
 
 
10.08-2008 | 15:26 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.08-2008 | 15:27 af Eva Adamsen
@ 15:24

Så, så Kaos, slap nu lidt af uden at blive for opkogt derude i køkkeregionerne.

Og Konfus tror det hele drejer sig om ham.:-)
 
 
10.08-2008 | 15:30 af Kim Kaos
Hehehehe ;)

Ok lad os komme tilbage til grundtanken:

Hvilken roman/bog har betydet mest for jer - eller for den sags skyld et stykke musik?
 
 
10.08-2008 | 15:31 af Eva Adamsen
@ Lama

Og til søs nøjes de med "lukaf "for én mand.;-)
 
 
10.08-2008 | 15:36 af Ove Nielsen
Desvæære Kim :- den tror jeg så ikke på

Men du kan jo bedømme denne venlige analyse

Et lille tillæg - Madonna

Tillad mig at argumentere på psykologi

Jeg erkender at jeg fik en lille grum tanke om at du muligvis også ville sende mig en lille sjov hentydning

Derfor og i erkendelse af at mit skriveri sikkert kan ses således - hvis det er det man ønsker

Skrev jeg så en lille forklaring om min stil -samt smiler endda over dine pointer (set i lyset af mit eget skriveri)
venligt - imødekommende -- for at "iagtage " svaret

Jeg takker :-)

Se dit svar indikrere at både mulighed og stor sansynlighed er tilstede

Det kan "tolkes" i dit sove svar til min komm. "forfølgessevanvid " at være "stødt"

Da der intet er af dette i min kom -er det en klar påvisning af at jeg så ganske var i dine tanker da du skrev dette

At du siger det modsatte - ja - det er skam forventet som logist -hos en der tror sig - på "den grønne gren"

hehehehe

Bliv endelig ikke stødt :-)
jeg mener det skam venligt

Men både din indsigt og din forståelse - ang psykologi - den er vist på

A.And plan -

Se man bør ikke grave en grav ..................


med kærlig forståelse og omtanke - for dig

mvh confucius
 
 
10.08-2008 | 15:40 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.08-2008 | 15:44 af Ove Nielsen
PS Kim

Samt dette

Ja da indlægget er både interesant og sjovt

Det skriver jeg jo i dette at jeg finder det ganske fornuftigt
så det kan skam debateres - np
Så de argumenter du leverer er der taget højde for

Tro er ikke nok :-)

Det jeg ikke tror på er at jeg ikke var i tankerne - det påviser jeg så i den ovenstående kom stor sansynlighed for

såre enkelt

Jeg er ikke noget jeg tror ikke jeg er noget - andet end menneske

;o)

mvh confucius
 
 
10.08-2008 | 15:44 af Eva Adamsen
@ Lama 15:40

Det er netop min pointe, glæder mig, at vi er enige her.:-)
 
 
10.08-2008 | 15:48 af Kim Kaos
Ok så lad mig starte:

Da jeg var omkring de 13-14 år i begyndelsen af '70 erne – havde jeg et par bedste venner – den Jesper havde en storebror Jan der var en del år ældre.

Jesper og jeg var mest til Batman mv. og GlitterPop – det var jo det tøserne lyttede til.

En dag kom Jan hjem med kasse med bøger fra det forlag han – til tider ;) – arbejde for – 2 komplette sæt af Tolkins bøger: Hobitten og Ringenes Herre.

Jeg gad ikke en skid drager og trolde og slet ikke det mærkelige ”Pink Floyd” musik han hele tiden spillede.

Men en dag så begyndte et helt nyt kapitel i mit liv – Jeg åbnede Hobitten og så var jeg solgt – Den ene bog åbnede en hel verden af litteratur og siden da har jeg nydt glæden ved en god fortælling – druknet mig selv – periodevis – i bøger.

Den rigtige bog på det rigtige tidspunkt – kan ændre alt
På samme måde åbnede en enkelt plade hele mit syn (øhh . lyt ;) ) på musik – den plade gav mig alt fra klassisk til jazz.

Et menneske – en bog – en plade: det gør en forskel.
 
 
10.08-2008 | 15:49 af Ove Nielsen
Kære Madonna

Du dejlige væsen :-)

Således er bolden nu over hos dig og du skal blot komme med nogle modargumenter til mine

Så bøjer jeg mig skam gerne og erkender - hvis dette kommer på tale

jeg venter nu - på et sagligt og interesant svar

Tager jeg fejl ?

:-)

mvh Confucius
 
 
10.08-2008 | 15:55 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.08-2008 | 15:59 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.08-2008 | 16:08 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.08-2008 | 16:08 af Ove Nielsen
Kære Lama

Nu er emnet jo forståelse og hvad man tror -man selv forstår - eller tror om sig selv - udi A.And Hoomer m.m

Præmisser :
Enighed er ikke et gode
Uenighed er ikke et onde
konsekvens
At man således kan være meget enig eller meget uenige - det siger intet om essens og forståelsesplan iøvrigt ang. de enige/uenige

At man tit er enige -hidrører således -at ens grundlag i tankegang er rimeligt ens

Nu her -Dig og Madonna

Se det er skam iorden at i er enige -det skal i være så velkomne til

Dette er så bare lidt om emnet set i lyset af -enighed/uenighed

Således som jeg så ser sådanne ting :-)
 
 
10.08-2008 | 16:12 af Kim Kaos
". august 2008 15:55 | af Elisabeth Andersen (Lamaen)
@ Kim 15:30.

Een bog! Er du towli'??
Jeg er en gammel dame på 60 år.
Hvilken bog, der har betydet mest for mig, kommer meget an(d) på, hvor jeg var/er i mit liv.

Musik!
Det er nemmere.
Et musikstykke, jeg bliver ved med at komme tilbage til, og som stadig berører mig dybt, selv efter mange år fra jeg hørte det første gang (1967),
er: Samuel Barber's "Adagio for Strygere"
Det er bare så smukt.
Bla. brugt i Oliver Stone's film "Platoon". "

Jeg glemte måske en lugt...........

Ja en bog såvel som musik og måske også vores stærkeste hukommelses "celle" : lugten

Ja en bog og et stykke musik samt en lugt til hver periode i ens liv - men der altid en "grundbog" mv. der satte en række af oplevelser i gang.

Nogle lugte og jeg er 40 år tilbage i tiden til min mormors kødgryder - et stykke musik og jeg er på mit værelse og kysser en tøs - men der var stadigvæk nogle ting der åbnede tilværelsen.
 
 
10.08-2008 | 16:16 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.08-2008 | 16:21 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.08-2008 | 16:29 af Ove Nielsen
10. august 2008 16:16 | af Elisabeth Andersen (Lamaen)

Interesant at du vælger at forstå således

jeg skrev ikke om tilladelse men blot min mening om at jeg ikke ser noget problem i at i er enige som sådan

og således blot en venlig bemærkning

Se det får du så til "tilladelse" - mon det skulle være fordi - du ønsker at misforstå

Se det tror jeg for du er bestemt ikke så uforstående - mener jeg

din ironi og sarkasme i dit svar er ret tydeligt :-)

Jeg skal gerne beklage -at den "forståelses" boomerang således rammer dig selv

Det virker mig som et fjollet "kast" - uden grund :-)


mvh Confucius
 
 
10.08-2008 | 16:32 af Kim Kaos
@af Elisabeth Andersen (Lamaen)

"Køkkenskabet med duftene af krydderier, kaffe, the og hjemmelavet jordbærmarmelade. Dejligt!! :-)) "

Ja der var altid en speciel aroma over bedstes køkkenskab
 
 
10.08-2008 | 16:33 af Ove Nielsen
Kæærreee MaDonnaaaa

jeg er intereseret i om jeg skulle have taget fejl

det er jo muligvis også lidt interesant - for andre

Nu da tråden er om - forståelse

kom med et bud - jeg er ganske fredelig og venligt stemt

Du er skam dejlig - det er kvinder generelt og du har humor

mvh confucius
 
 
10.08-2008 | 16:35 af Kim Kaos
Sjovt nok kunne mormor og jeg altid tale sammen da jeg var knægt - selvom det ikke var et kostbart samtale-køkken ;)
 
 
10.08-2008 | 16:36 af Ove Nielsen
I venlighed og imødekommenhed

Da jeg syntes det er et godt indlæg - har jeg således anbefalet dette

mvh Confucius
 
 
10.08-2008 | 17:00 af Eva Adamsen
Mht. bøger er det ikke altid det, som bli'r berømmet som de store værker, der gør størst indtryk.:-)

Og har man nået 'middelalderen' så er det ét værk, men mange forskellige bøger, som Lama rigtigt anfører, mange film og meget musik, der har gjort indtryk og ahængig af alder og den livsituation, man stod i på det givne tidspunkt.

I barndommen var det hverken "Onkel Toms Hytte" eller "Børnene i Nyskoven", der gjorde størst indtryk, men derimod "Rullekonens Lise", hvor rullekonens mands ikke vil låne penge ud, fordi:

"Man låner sin ven, og kræver sin fjende"

Citatet husker jeg, som var det igår, forfatterens navn er glemt.:-)

Af bøger læst i voksenalderen, er Lise Nørgaards "Bare en pige" og "De sendte en Dame" læst masser af gange, og er mere flosset end Biblen.;-)

Og filmen "Borte med Blæsten" gjorde stort indtryk i min pure ungdom, siden har der været en perlerække.

Men det er mange bøger og film, hvis passager og scener, som jeg holder meget af.

Af musik der pludselig gjorde indtryk, var Mozarts Requiem, som blev spillet til den svenske konge Gustaf 6. Adolfs dronning Ingrids fars) begravelse på en trist efterårsdag i '73, og som passede som hånd i handske til den begivenhed.
 
 
10.08-2008 | 17:17 af Ove Nielsen
Kære Madonna

Da du svarer andre end mig -og ikke tilsynelande vil eller kan sætte modargumentation op - i venlig saglig debatforespørgsel af mig

Da må jeg antage at min formodning holder

Det er uanset om den gør dette - ikke noget jeg er stødt over

Ejheller glæder det mig - for at få ret er ikke essens her hos mig

Mulig fejl -at indse - dig
men jeg håbede på at du kunne finde i dig selv at se -dig selv og så bare sige ja - det er rigtigt - du var imine tanker da jeg skrev dette
Hvis dette er tilfældet

Mulig fejl at indse - mig
Jag kan jo ligeledes tage fejl -se det skriver jeg også tidligere

Men da du ikke svarer så vil jeg så ikke skrive mere om det i denne tråd
for jeg vil ikke støde dig
Jeg ville blot have en forklaring som påviser din intention og som var argumenterende og imødekommende - ang. indlæg og din egen komm

på sagligt plan om emnet

I ønskes fortsat god debat :-)

Der skal laves lidt mad

mvh Confucius
 
 
10.08-2008 | 17:26 af Eva Adamsen
@ Confusius

Beklager, at jeg har vanskeligt ved at forstå dig, det beror nok på en fejl i min opdragelse, men da jeg ønsker både en humoristisk og saglig debat på eget domæne, kan jeg ikke samtidigt forholde mig til din ret så polemiske facon, rettet overfor både undertegnede og bloggens øvrige kommentatorer.

Madonna
 
 
10.08-2008 | 17:51 af Ove Nielsen
Jamen kæreste dog

Nu går der da helt ged i præmisset debat hos dig

Du leverer et Anders and svar ?? ang forståelse

Se du skriver nu at du ikke kan forstå mig - men du kunne nu godt tolke "forfølgesesvanvid" og at jeg var "stødt"

ULOGIK
Det skriver du så om noget - du ikke forstår ??

Jeg er skam saglig og moderat og ønsker debat - envidere henvendte jeg mig venligt og imødekommende so DU retunerede med en usaglig kom

FOR lige at gøre dig opmærksom på dine egne ord

For det var denne din komm - sjov men usaglig

jeg fortsætter imødekommenhed og erkender så mulighed for min fejl

LAD MIG NU GØRE DET KORT OG KLART

Du havde mig skam i takerne og nu - vil du bare krybe udenom egne mulige fejl

Dit svar er desvære ringe i både saglighed og argument

Din påstand om min optræden er både uopdragen og nedladende - uden et eneske reelt argument

Trist madonna

Jeg beklager at "have plaget" dig og din samvittighed

mvh Confucius
 
 
10.08-2008 | 17:57 af Eva Adamsen
@ Confusius

Da jeg ikke gider dine polemiske udlægninger, og det ødelægger stemningen på enhver debat, så vil det være spild af tid for dig at skrive på denne blog, da du fremover bliver slettet.
 
 
10.08-2008 | 18:11 af Ove Nielsen
Hvad bilder du dig ind ?

Du bedøømer - dømmer mig ??

på noget du ikke kan forstå ?

Ak du milde

Jeg HAR været og er venlig he i min henvendelse til di

DET er tragikomisk når menneskerlaver indlæg de end ikke kan forklaresig eller argumentere for

DET er ren anders And - for nu at blive i din egen tone i indlæg

og med humor :-)

Ja alle der ikke kan forklare sine egne skriverier overfor mig - sletter mig

VÆR VELKOMMEN

Jeg flytter mig ikke for ulogik og fornærmelser der siger at jeg ødelægger debatter

Du er dølme ikke så lidt fræk - sagt ligeud

HUS - det der støder en - vælges selv

DU vælger at se mig som en der ødelægger

SE - der har du så - din motivation til at skive indlægget med mig i tankerne

Tuché er vist ordet

Du er ganske enkelt for let at se igennem

Da jeg skrev at ret ikke er essens -da skal du vide at den er et præmis som hævdes overfor ulogik - som vil "tiltage" sig ret

mvh confucius
 
 
10.08-2008 | 20:12 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.08-2008 | 20:44 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.08-2008 | 21:04 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.08-2008 | 21:14 af Eva Adamsen
@ Lama

Takker for din udmelding.;-)

Mozarts "Requiem" triste og søgrmodige toner passede fantastisk til både vejret og højtidlighden ved den meget gamle konges vemodige bortgang.

Var den ikke netop spillet denne dag, havde den måske ikke lagret sig på "harddiscen". :-)

På samme måde, som folk har en skøn melodi fra de mødtes første gang på dansegulvet, og som de sidenhen kalder "deres melodi".
 
 
10.08-2008 | 21:22 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl
Madonnaen's blog repræsenterer en 'blandet landhandel' fra en til tider umoden pjanket pige og samtidigt en eftertænksom fuldmoden/overmoden? kvinde, som boltrer sig på dette site med indtryk fra hverdagen og diverse medier. "Den, der kun ta'r spøg for spøg og alvor kun alvorligt, han og hun har fattet begge dele dårligt" Frit efter Piet Hein, men også gældende for denne blogs indehaver. Såfremt man har kommentarer, der ikke egner sig til en offentligt weblog, er man velkommen til at benytte nedenstående e-mailadr.: eva.adamsen@yahoo.dk
Indlæg | 148 | 168.575 | 2441
Siden | 8. august 2007 15:23
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites