Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Diskretion en æressag?

17. december 2008 14:44
Visninger  [1764 ]   Debat  [10 ]

Når man skriver under pseudonym, er der mange fordele og ingen venner eller fjender, hvor man skal stå til ansvar for sine egne holdninger og meninger, således ikke hverken religiøse eller politiske, der ikke stemmer overens med deres venners eller den nærmeste families, og man behøver ikke nødvendigvis være så diplomatisk  eller helt så høflig, som IRL kræver for at kunne begå sig og "balancere på de bonede gulve" eller i selskabelig og arbejdsmæssige sammenhænge, som man af forskellige årsager er i samme lokaler med.

Mange gange er det jo hensynet til de nærmeste, der gør, at man ikke altid folder sit egentlige jeg ud, ude i det pulverserende liv.:-)

Det gi'r en frihed,  at kunne fyre  f.eks diverse saftige vitser af, eller ekstreme holdninger til dette og hint.... debat via provokation gi'r jo som regel osse "pote" ;-),  og uden at bagefter skulle glo på sammensnørede læber eller dårlig stemning fremover, samt at kunne svare andre blogejere/debatører igen på en kontant måde, som man måske ikke ville gøre det i det virkelige liv, fordi man altid har visse hensyn at tage til evt. ægtefælle, familie, venner og kolleger, og af samme grund vil man derfor ikke vil gøre sig upopulær i alle kredse. 

Det er jo ikke altid hensynet til én selv, der tæller mest. 

Derfor er der en kæmpe fordel ved anonymitet, når man ikke for husfreden og  andre småborgerlige personager altid kan tillade sig at være anderledes kontant, og istedet for altid at tie i forsamlinger og dermed "samtykke" alle andres holdninger,  hvor utålelige de end måtte forekomme, der smides på bordet fra tilstedeværende i samme lokale.

Men det viser sig i praksis ikke altid at være let, hvis bare én genkender, eller på en eller anden måde har tiltusket sig navnet man skriver under, og hvis nysgerrigheden så er tilstrækkelig stor for bekræftelse, og man genkendes via andre bloggere på baggrund af omtale af forskellige episoder, så risikerer man sommetider åbenlyst, at  blive konfronteret med denne viden, selv om man aldrig har nævnt nicknavnet for en levende sjæl.

Så pas på derude, for pludselig står man i en prekær situation, hvor andre fortæller, at de har læst med på bloggen, selvom man er omgivet af familie og venner, der intet kendskab har til ens lille hobby og åbenbare kontante holdninger.:-)

Og sikken et postyr dette kan afstedkomme,  at det viser sig at skostørrrelsen sommetider er  mange numre for lille, og rummeligheden hos  dem,  der gerne selv ville, men bare ikke har modet...du godeste.;-)

Er der nogen andre anonyme bloggere, der har været i samme situation?! 

Del på Facebook
17.12-2008 | 16:20 af kirsten hansen
Kære Madonna, der burde stå: Diskretion en selvfølge!
For selvom man er anonym, burde man kunne holde en sober tone!
Jeg synes det er en falliterklæring, at fordi man er anonym, så tror man, at man tillade sig at spille smart!
Jeg har også - i selvforsvar - givet igen i samme tone, men dog aldrig kaldt nogen so eller svin, som jeg er blevet!
Nogle bloggere er let genkendelige - selom de bruger flere nick!
Jeg har valgt at lægge mit navn ud, men som du skrev engang, så er det så ordinært et navn, så det er der ingen fare ved!
Nej det kan du have ret i, men selv om man har et sen navn, behøver personen ikke at være ordinær - tænk på Thorvaldsen! :-)
 
 
17.12-2008 | 16:39 af Mogens B Bergreen
På den anden side kan det jo være interessant, hvad folk indeholder uden det sociale "filter".
Når man læser diverse ting på internettet er det jo ret uhyggeligt hvad folk skriver, når de tror sig anonyme. Lidt som WC-digtning?
 
 
17.12-2008 | 16:42 af Eva Adamsen
" Kirsten Hansen

Diskretion er ikke en selvfølge, desværre.:-)

De grove betegnelser, som "so og svin" billiger jeg bestem ikke og beflitter mig ikke med, ej heller flere nicks, såfremt det er mig, du sigter til.

Og den børnehave og de grove nedsættende tråde p.t., hvor man forlyster sig med at svine hinanden til, finder du ikke mig..

Selv erindrer jeg, du har svunget dig op til at kalde mig en "snob", men det lever jeg udemærket med.

Næ, det er mere det, der forgår ude i den pulserende del af virkeligheden, jeg sigter til med mine spørgsmål.

Hvis du f.eks. har genkendt en person fra dine by på en blog, der skriver under anonymitet, går du så hen og prikker hende/ham på skulderen i andres nærvær, hvis du møder hende /ham i Føtex og siger, "jeg ved godt, hvad du kalder dig på bloggen i Avisen.dk"???

Uanset, om du bifalder indholdet af det skrevne eller ej?!
 
 
17.12-2008 | 16:43 af kirsten hansen
Ja netop, Bergreen! Men hvad føler og tænker du ved den form for debat?
 
 
17.12-2008 | 16:49 af Eva Adamsen
@ Mogens B Berggren

Det er da helt sikkert, at det "sociale filter" netop gør, at man ikke kender folk længere end til tænderne.

Og er de forlorne, sååeee:-)

Men ægtefæller, børn forældre, kolleger, chefer umuliggør jo ofte dette.

Hvis man ikke bruger filter kan man jo bl.a genere børnenes venner, ætefællens kolleger m.flere.:-)

Anonymitet er jo netop en god ting, hvis man ikke vil ha' andre af ens pårørende skal undgælde for ens til tider "upassende" holdninger.
 
 
17.12-2008 | 18:22 af kirsten hansen
Jeg vil skynde mig at sige, at det bestemt ikke var dig jeg sigtede til Madonna!
Ja, jeg husker godt den lille episiode, hvor du ikke lige var med på min form for humor, men det var absolut ikke alvorligt ment :-))
Nu har jeg altså aldrig mødt nogen af debatørerne på gaden, har ihvertfald ikke genkendt nogen!
Men nej, selv om jeg havde mistanke om noget sådan, ville jeg nok ikke vise det åbenlyst - selvom jeg havde lyst til det!
 
 
18.12-2008 | 10:44 af Isabelle Mandel
Hej Eva
Nu er jeg ikke anonym - og deler ej heller navn med andre i Danmark, så hvemsomhelst kan genkende mig - som mig :o)
Jeg er helt ny på avisen.dk's blog og må erkende, at jeg er noget overrasket over tonen i mange indlæg. Det er som om at netop anonymiteten kan gøre, at nogle mennesker slipper den indre svinehund og sit indre frustrerede barn løs og ter sig fuldstændig tosset.
Selvfølgelig kan det på nogle måder være interessant at se, hvad der gemmer sig bag de sociale filtre. Samtidig standser det enhver debat og bliver til: Du er dum. Du er dummere. Du er dummest. Du er dummere end dummest osv osv. Man kan kalde sig professor og dog ikke kunne stave til "enteligænd" he he. Men men - man kan selvfølgelig bare lade være med at læse og/eller kommentere alle disse udladninger :o)
 
 
18.12-2008 | 11:25 af Eva Adamsen
@ Hej Isabella

Jo, du har ret i, at debatten er udvandet og det er mere et chatrum omend af den kedelige slags, hvor langt det meste er nedladende tale.

Det kan man jo så glimrende vælge at lade vær' med at deltage i.:-)

Så det er ikke det, der tiltrækker mig ved anonymitet, det er mere at få lov at ytringsfriheden til bl.a politisk, men også i andre sammenhænge udtrykke lige ud af posen, hvad man egentlig mener, hvilket ikke altid kan lade sig gøre i "det gode selskab" aht. stemningen, man måske kommer til at ødelægge, hvis man står fast på sin mening "ude i samfundet" også kaldet IRL.

Og partneren, børn og forældre vil heller ikke altid tages til indtægt for ens mening aht. arbejdsrelationer, kunder m.v., såfremt man fremstår med eget navn, hvis dette ikke er et, som der er mange af i hver by.:-)

Endvidere vil mange ældre i være i stand til at skelne ,hvorvidt det er en datingside, man bevæger sig på, eller man bare ønsker at lufte holdninger og læse om andres på en debat, hvilket der ikke skulle være noget odiøst i.:-)

Og samtidigt forstår de ikke helt den drillende og til tider flirtende tone, hvis de uforvarende havner på en side med indforstået "snak".

På nogen blogs er det kutyme at afslutte med knus og kram, og nogle forfalder til at tro, at man ligefrem er "forlovet" med andre bloggere pga.den nye omgangsform.;-)

For hvem kan egentlig sige sig helt fri for at tage sig af folks (læs: ældre menneskers) fordomme og dermed blive genstand for sladder?!
 
 
18.12-2008 | 11:29 af kirsten hansen
Ja netop, Isabelle! I øjeblikket holder jeg mig mest muligt udenfor!
Sikke dog et Julehumør folk er i.:-))
 
 
18.12-2008 | 11:41 af Eva Adamsen
Korrektion til 5. afsnit i 11:25:

"Endvidere vil mange ældre iKKE være i stand til at skelne"
 
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl
Madonnaen's blog repræsenterer en 'blandet landhandel' fra en til tider umoden pjanket pige og samtidigt en eftertænksom fuldmoden/overmoden? kvinde, som boltrer sig på dette site med indtryk fra hverdagen og diverse medier. "Den, der kun ta'r spøg for spøg og alvor kun alvorligt, han og hun har fattet begge dele dårligt" Frit efter Piet Hein, men også gældende for denne blogs indehaver. Såfremt man har kommentarer, der ikke egner sig til en offentligt weblog, er man velkommen til at benytte nedenstående e-mailadr.: eva.adamsen@yahoo.dk
Indlæg | 148 | 168.550 | 2441
Siden | 8. august 2007 15:23
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites