Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Sidste nye tal: 490.000 fattige i Danmark

28. juni 2009 18:22
Visninger  [10824 ]   Debat  [51 ]

Af og til nævnes begrebet 'fattigdom' i tidens medier. Der diskuteres, hvorvidt der i Danmark overhovedet findes fattigdom i gængs forstand. Der er endda blevet lavet en række undersøgelser i løbet af de sidste år, fordi man havde en begrundet mistanke om, at forskellen mellem laveste og højeste indkomster var blevet større.

Derfor blev så forskellige kræfter som Socialforskningsinstituttet, Det Økonomiske Råd, Arbejdernes Erhvervsråd, Center for Alternativ Samfundsanalyse, Københavns Kommune og flere andre sat på opgaven.

Skal man samle undersøgelsernes resulater må vi konstatere, at afstanden mellem indkomstsgrupperne er blevet markant større.

Som redskab til anskueliggørelse af netop denne forskel har vi begrebet 'udjævningsprocent', kort fortalt forskellen mellem højeste og laveste indkomst. Udjævningsprocenten beskriver helt konkret hvor stor en andel af den højeste disponible indkomst der skal overføres til den laveste disponible indkomst for at få en absolut lige indkomstfordeling. I 1990 var den maksimale udjævningsprocent på 22,6, i 2006 er den steget til 26,2%.

Så langt så godt. Den økonomiske ulighed er altså beviseligt blevet større. Men er det ensbetydende med, at der er fattigdom i Danmark? Teknisk set er der jo under ingen omstændigheder tale om noget der tilnærmelsesvist ligner tilstandene i eksempelvis Sierra Leone eller Zimbabwe, hvor op til 60% af befolkningen lever for under en dollar om dagen, så i vore såkaldte industrialiserede samfund har vi valgt at anvende begrebet 'relativ fattigdom'.

Dette begreb dækker over en simpel matematisk model. Man finder den disponible medianindkomst: 50% af befolkningen har disponible indkomster over denne grænse og 50% har disponible indkomster under denne grænse. Medianindkomsten er altså med forbehold gennemsnitsindkomsten i et samfund. Den relative fattigdomsgrænse sættes i relation til medianindkomsten, og her har vi i Europa to standarder for målinger og analyser. OECD har sat grænsen for relativ fattigdom ved 50% af medianindkomsten, EU har sat den ved 60% af medianindkomsten.

I Danmark var den årlige disponible medianindkomst i 2006 på kr. 158.800,-. Efter OECDs standard er man derfor fattig, hvis man har en årlig indtægt under kr. 79.400,-. Efter EU-standarder ligger grænsen ved 95.280.

Som faste læsere vil vide har vi i Kjeldsens Korridorer en svaghed for statistik. Kjeldsen betragter statistikker som smukke haver fyldt af interessante blomster, som det er frit for enhver at plukke og stille frem til beskuelse. Der er det gode ved blomster, at deres skønhed i sig selv er en lise for den ansvarsbetyngede, klædeligt skandinavisk mismodige forbipasserende. Således taler statistikkernes tal også deres eget sprog. Faktisk er der ingen  grund til at spilde tiden på bebrillede analyser og fipskæggede politiske kommentarer.

De nyeste indkomststatistikker godtgør, målt efter EUs standarder, at 490.000 danske statsborgere lever under grænsen for relativ fattigdom, svarende til 11% af alle skattepligtige indtægter. Populært sagt er hver tiende dansker fattig, lever med en årsindtægt på under 95.280 kr. Med andre ord: 1 ud af 10 mennesker du møder på din vej gennem byen og livet er fattig.

Til oplysning kan nævnes, at der i Danmark er 3.557.786 fuldtidansatte lønmodtagere mellem 16 og 65 år.

Dette er de tørre tal. Jeg vil overlade analysen og konklusionerne til dem, der mener at have forudsætningerne - og brillerne og skægget - til at kunne gøre noget sådant.

Kommentarer er velkomne.

Lottomunken 1977 .... og Erik Lillienfryd har anbefalet dette indlæg.
Del på Facebook
29.06-2009 | 13:08 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.06-2009 | 13:43 af Martin Kjeldsen
Mange tak, Poul S.

Ang. sovekupé, så skal jeg ikke kunne sige, om mine indlæg er direkte søvndyssende. Måske for enkelte, men tillad mig i den forbindelse at understrege, at søvnløshed faktisk er en alvorlig belastning i en daglig rutine, og at den på længere sigt kan få fatale psyko-sociale konsekvenser.

I den optik er søvndyssende aktivitet således ikke nogen dårlig ting.
 
 
29.06-2009 | 14:36 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.06-2009 | 14:38 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.06-2009 | 14:52 af Martin Kjeldsen
Uvenner? Dem har jeg vist ingen af, og du bliver ikke den første. Jeg er altid med på noget morsomt, og har intet imod at være model for morsomheder.

Jamen, så god tur. Eller velkommen hjem, når du er vendt tilbage.
 
 
29.06-2009 | 15:09 af gitte rasmussen
Med hensyn til statistikker så er det som at sammensætte en buket blomster, man kan bruge det hele eller tage de tal (blomster) man bedst kan lide og bruge det til det formål som man har med den pågældende statistik (buket blomster ). Så det kan bruges eller misbruges. :O)

Nu er fattigdom et problem der er så alvorligt at selv om det ”kun” var hver 1000 borger der var fattig så burde der gøres meget mere end der bliver gjort på nuværende tidspunkt.
 
 
29.06-2009 | 16:00 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.06-2009 | 16:02 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.06-2009 | 16:05 af gitte rasmussen
Poul Sørensen Det mener jeg heller ikke vi skal. Man skal bare altid huske på hvem der har lavet statistikken. :O)
 
 
29.06-2009 | 16:20 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.06-2009 | 19:53 af Thomas Proctor
anbefalet
 
 
29.06-2009 | 20:25 af Martin Kjeldsen
Tak for kommentarerne.

Ang. flashy profilbillede, så synes jeg mit profilbillede er flashy nok som det er. Det er i øvrigt Fruen som har taget det undervejs til et familiebesøg, ganske rigtig i IC-toget, men dog ikke i hverken sove- eller hvile-afdelingen.

Derudover mener jeg ikke, at profilbilledet bør være hovedattraktionen. Men det er taget til efteretning, og ændringer i konceptet og nye branding-fremstød er allerede under overvejelse.

Ang. statistik: tal og matematiske modeller er meget anvendte i samfundsanalyser, og med rette. Der er tale om videnskab, altså den ypperste autoritet, eksperter. Nu er det desværre således, at selv denne ypperste autoritet ikke mere er en autoritet. Det har den moderne relativistiske pædagogik bremset, og den kapitalistiske management-model har givet nådesstødet.

Det moderne mennesker accepterer intet, medmindre det passer ind i vedkommendes eget verdensbillede. Vores egen statsminister og den aktuelle sag med midlerne til privathospitalerne er et fint eksempel på dette.

Fogh Rasmussen har dannet en fin skole: hvis nogen påstår at 2 + 2 er 4, og vi ikke bryder os om dette resultat, så afviser vi det bare ved at benægte at 2 + 2 er 56. Hver gang nogen siger, at 2 + 2 er 4, så siger vi bare 'Ja, men det er ikke 56...'. Siger vi dette tit nok, så vil folk begynde at huske resultatet 2 + 2 som 'ikke 56' i stedet for '4'.

Simpel misdirection.
 
 
29.06-2009 | 21:44 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
30.06-2009 | 10:34 af Lars Nunnegaard
PoulS
Demokratiet myrdes langsomt og pinefuldt gennem politikerne af de reelle magthavere.
 
 
30.06-2009 | 10:48 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
30.06-2009 | 10:51 af gitte rasmussen
Det er jeg enig med jer i.
 
 
30.06-2009 | 11:48 af Martin Kjeldsen
For at forstå især borgerlige politikere (heriblandt visse socialdemokrater) er det en god idé at erindre Kirkegaard (og her taler jeg om the real Kirkegaard, nemlig Ole Lund Kirkegaard, forfatter til bl. a. det filosofiske storværk Gummitarzan).

I romanen 'Otto er et næsehorn' er antagonisterne tvunget til at anskaffe fødevarer til et større pattedyr, der på magisk vis er dukket op i deres lejlighed. De går til bageren for at købe halvtreds rugbrød. Bagerkonen møder de unge mænd med mistro og nægter at udlevere den ønskede vare. Den ene af hovedpersonerne konstaterer, at bagerkonen er ligesom en gris og derfor skal behandles ligesom en gris. Han går derefter ind i bagerforretningen og svarer adspurgt, at han ingenting skal have. Straks bliver han af bagerkonen tvunget til at købe brød. Han indvilliger og bestiller halvtreds rugbrød, som han efterfølgende kan køre hjem til Otto i en gammel barnevogn.

Borgerlige politikere (og altså ikke kun konservative og venstre-mænd) har det også ligesom grise. De mener det modsatte af, hvad de siger og gør det modsatte af, hvad man ønsker de skal gøre. Og det er tydeligt for enhver. Man kan jo se på deres handlinger - f. eks. de love som bliver vedtaget - at det er det direkte modsatte af, hvad der er blevet sagt.

Mere velfærd betyder mindre velfærd (i sidste ende den totale afvikling af velfærdssamfundet), mere demokrati betyder mindre demokrati (og angiveligt også afvikling), mere yntringsfrihed betyder indskrænkelse af ytringsfriheden og indførelse af censur, etc.

Find selv flere eksempler.
 
 
30.06-2009 | 11:53 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
30.06-2009 | 11:59 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
30.06-2009 | 12:04 af Martin Kjeldsen
Jo, men der er jo også grund til at spare, nu hvor underskuddet på betalingsbalancen lige pludselig er gået helt besærk. Men mens vi var rige, som vi jo var indtil for blot et par år siden, blev der jo også sparet. Mit spørgsmål er, hvor disse penge er nu, hvor vi jo sådan set godt kunne bruge dem.

Hvor blev de af?

For det kan da ikke passe, at de er gået til diverse bankpakker, vel? Det giver jo absolut ingen mening. Nogle af dem er selvfølgelig blevet brugt til at føre krig i udlandet- det skal der jo være plads til. Vi har en pligt til at udbrede det hellige demokrati og kapitalismen. Nogen af dem er også gået til skattelettelser, hvilket jo er godt, så folk har råd til 30 meter lange køkkener med indbygget spa-bad og niveaudelte højbede. Nogle er gået til privathospitaler, da det jo er yderst vigtigt at en biopsi-specialist, som arbejder fire timer om ugen kan inkassere 1,2 mio årligt.

Men hvad med resten?
 
 
30.06-2009 | 12:07 af Lars Nunnegaard
Pengene er brugt til krig, til at redde storbankerne og give skattelettelser til de , der har nok, og så er en del nok tabt på udenlandske lån. Kassen er tom.
Kolonihaverne får en ny storhedstid!
 
 
30.06-2009 | 12:18 af Martin Kjeldsen
Det danske forsvar koster ca. 20 milliarder kroner årligt, svarende til ca 1,5 % af bruttonationalproduktet, så der er tale om en af de rigtig store poster på det danske nationalbudget. Ifølge visse fremtrædende politiske partier bør dette beløb hæves til 30 milliarder over de næste ti år, bl. a. for at leve op til NATO's krav om anvendelse af 2% af BNP til forsvar. Forsvar indbærer forståeligt nok oversøiske aktioner som f.eks. Afghanistanindsatsen og bekæmpelse af pirater i det Indiske Ocean.
 
 
30.06-2009 | 12:21 af gitte rasmussen
Eller også er de ved at ruste sig til en kommende EU-hær.
 
 
30.06-2009 | 12:23 af Lars Nunnegaard
Og så påtænker man en hær af preoffesionelle soldater, som altid vil være en trussel mod demokratiet.
 
 
30.06-2009 | 12:35 af Martin Kjeldsen
Ja, det statslige voldsmonopol er jo stadig en realitet i Danmark.

I langt de fleste tilfælde udsteder politiet kun våbentilladelser til skydevåben til personer, der har gyldigt jagttegn. I særlige tilfælde kan der udstedes tilladelse til andre personer, blandt andet til medlemmer af skytteforeninger og til erhvervsmæssige formål.

Følgende våben kræver våbentilladelse:

* Skydevåben, herunder signalpistol
* Ammunition, herunder gaspatroner, tåregasampuller og patroner
* Skarpe våben med klinger på mere end 12 cm, herunder springknive, stiletter, hurtigtræksknive, butterflyknive og kårdestokke
* Slag- eller stødvåben, herunder knojern og gummiknipler
* Strømgivende våben, der er beregnet til at virke lammende, bedøvende eller blændende
* Armbrøster og slangebøsser
* Antikke våben
* Tilbehør til våben, herunder lyddæmpere og sigte.
* Tåregas- eller peberspray

Selv med våbentilladelse (inkl. tilladelse til salg og køb) må man ikke bære skydevåben.

Ifølge straffelovens Kapitel 25 - § 237 til § 252 kan legemsangreb straffes med op til 6 års fængsel.

Samtidig skydes, sprænges og lemlæstes mennesker i udlandet af aflønnede danske soldater.

Det giver ingen mening.
 
 
30.06-2009 | 12:50 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
30.06-2009 | 13:09 af gitte rasmussen
De store er kun store, så længe vi ligger på knæ.
 
 
30.06-2009 | 14:42 af Kaj jensen
Tj, bum, bum...relativ fattigdom. Hvad kan man bruge det til? Ikke meget. Stiger min nabos inkomst, bliver jeg og alle andre relativet fttigere i forhold til. Og i en periode hvor lønen er steget eksplosivt, er der ikke noget underligt i, at gruppen af relativt fattige er steget. Uden at det så nødvendigvis betyder, at de er blevet fattigere i kroner og øre. Faktisk kan gruppen sagten ha' øget sin indtægt i perioden, men stadig blevet fttigere totalt set, i forhold til alle andre...
 
30.06-2009 | 14:47 af gitte rasmussen
Man kunne bruge til, at blive enige om hvor få penge man skal have i indtægt for at kunne overleve i Danmark.
 
 
30.06-2009 | 15:31 af Kaj jensen
30. juni 2009 14:47 | af gitte rasmussen (gittegram)

Hvordan? Folk er forskellige, men forskellige behov og talenter. Nogle har børn andre har ikke. Nogle har bedsteforældre til at hjælpe andre har ikke. Nogle forstår ikke at bruge mere end de tjener, andre vil aldrig kunne det. Når selv, som vi så i tv avisen for nogle uger siden, en enlig mor til 2, med både et fuldtidsarbejde og et ekstre halvtidsarbejde, alligevel formår ikke at være istand til at betale sin husleje, så viser det jo med alt tydelighed, at der er forskel på folk, og på deres forhold til penge. Derfor tvivler jeg på, at man ville kunne finde et "magic number".

Og hvad skulle fordelen så også være ved det? Er antallet af fattige et målingsprameter for, hvordan landet klarer sig økonomisk? Socialt? Eller er det brugt et tal, der skal bruges til rapporter, så vi alle sammen har noget at tale om, og de kloge har noget at skrive endnu flere ubruglige rapporter om? Hele humlem må vel være, at vi begynder at se på, hvordan vi kn hjælpe dem der er fattige, til at blive bedre istand, til at klare sig selv. Hvordan vi finder en middelvej, så vi på den ene side sikre en anstændig tilværelse for de som vitterligt ikke kan klare sig selv, og på den anden side ikke drukner en masse almindelige mennesker i godhed og velfærd, når de måske i virkeligheden sagtens kunne selv og blot havde brug for et skub, men istedet blot ender med at blive mere afhænige af offentlig hjælp. Der er altså ikke tale om en universalløsning, og det at indele folk i grupper af fattige og rige, og sige du skal ha' hjælp fordi du har en indtægt på det niveau og du kan derimod ikke få hjælp fordi du tjener lidt mere, og begynde en "behandling" af dem på denne måde, er i mine øjne et absolut fejltrin.
 
05.12-2009 | 13:54 af Erik Lillienfryd
' og de kloge har noget at skrive endnu flere ubruglige rapporter om? Hele humlem må vel være, at vi begynder at se på, hvordan vi kn hjælpe dem der er fattige, til at blive bedre istand, til at klare sig selv.'

Hermed kan vi så konkludere at det ikke skal være i kommunalt regi, hvis det skal lykkes. Som det er i dag, er der alt for mange sager i kommunerne, hvor borgerne har siddet fast i årevis. Kommunerne kan få en større del refusion fra staten, hvis borgerne er på kontanthjælp(da det er en midlertidig foranstaltning), end hvis kommunerne skal revalidere, eller betale pension. Derfor sylter kommunerne bevidst sager. Havde det været i det private erhvervsliv, var der en del ydelseschefer rundt omkring, der havde fået sparket får år siden.
 
 
30.06-2009 | 17:59 af Martin Kjeldsen
Du har en meget vigtig pointe, Jensen. Tak fordi du forholder dig kritisk og påpeger en vigtig problemstilling.

Som jeg også nævner i det oprindelige indlæg, så er der jo slet ikke tale om fattigdom som vi kender den fra sydamerikanske storbyer, vestafrikanske stater eller de gamle sovjetstater. Den relative fattigdom er netop relativ, fordi man sammenligner den med gennemsnitsindtægten i hele nationen.

Mad, energi, telefon, bredbånd, licens og forbrugsvarer koster det samme for overlægen som for kassedamen. Det gør medlemsskabet af sportsklubben, biografbiletten, festivalpasset, fladskærmen, den sidste nye med Nephew og charterrejsen til Torre Molinos også. Altsammen ting som danner fundament for vores tilværelse i landet Danmark i begyndelsen af det 21. århundrede.

Det er klart at fundamentet for de ca. 200.000 skatteborgere i Danmark, der tjener under 72.000 kr. om året er mindre end hos de små 4000 som tjener over 3 millioner årligt.

Standarden for almindelig livsførelse ligger et sted imellem disse to yderpunkter, i den solide danske middelklasse, og disse standarder bliver kulturdannende, danner simpelthen konsensus for, hvad det vil sige at være dansker og bo i Danmark. Populært sagt: villa, vovse og Yaris, mere præcist muligheden for at købe jord. Har man en årsindtægt under 70.000, så er der ingen mulighed for at købe jord, og dermed heller ingen mulighed for at optage større lån. Kan man ikke låne penge, er det stort set umuligt at ændre på sin situation. Det er kolde facts. Enhver der har levet mere end 15 år i Danmark ved, at sådan ser virkeligheden ud.

Relativ fattigdom er altså et problem, hvis den fattige ønsker at bevæge sig ud af fattigdommen. Problemet bliver endnu større, hvis den fattige falder yderligere igennem og eksempelvis mister sin indtægt. Så er det pludselig ikke mere Svend Åges eget problem, men samfundets.

For at besvare dit spørgsmål - selvfølgelig ud fra mine egne forudsætninger, jeg er ikke professor i samfundsvidenskab - så mener jeg, at vi for eksempel kunne starte med at deles om det arbejde, der er.
 
 
30.06-2009 | 19:29 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
30.06-2009 | 19:35 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
05.12-2009 | 14:58 af Erik Lillienfryd
Tak for det link. Virkelig interessant. Du burde lægge det ud som et selvstændigt debatoplæg her på Avisen.dk, selvom det varer næsten en time. Warren kommer virkeligt hele vejen rundt, og det bedste er, at der godt kan drages paralleler til hvordan , venstre gerne så vores samfund udvikle sig, og er godt i gang.
Jeg kan klart anbefale at se denne video. Warren er værd at lytte til.
 
 
30.06-2009 | 19:51 af Martin Kjeldsen
Indkomststatistikkerne fra Danmarks Statistik, som er baseret på ATP-indbetalinger godtgør, at der kun er ca 36.000 mennesker i Danmark med indtægter mellem 1 og 2 mio. Samme tal viser, at der er små 2000 mennesker, som tjener 5 mio eller derover årligt. I meridianomårdet 100.000 til 200.000 kr årligt er der 1,2 mio - en tredjedel af den samlede arbejdsstyrke.
 
 
02.12-2009 | 21:58 af Erik Lillienfryd
Kjeldsen. - RESPEKT. skåret ind til benet, kort og koncist. Her kunne alle lære noget, ikke mindst de folkevalgte.
Tak for det.
Hvor kan man finde dine digte?...
ANBEFALET på det varmeste.
 
 
05.12-2009 | 09:50 af Martin Kjeldsen
Mine digte kan du for eksempel finde på www.digte.dk, hvor jeg har publiceret under pseudonymet Kjeldsen-Kjeldsen
 
 
05.12-2009 | 13:55 af Erik Lillienfryd
;O) tak.
 
 
05.12-2009 | 16:33 af hans andersen
Bitten

"HA- erne skyder på alt fra børn til voksne med indvandrerbaggrund "i selvforsvar"

Forrykt sludder!

Kan du give et eneste eksempel på, at HA eller AK81 har skudt på børn?

Det eneste, jeg kan huske, er nogle indvandrermøgunger, der kastede sten på en børnehave!
 
 
05.12-2009 | 16:52 af hans andersen
@Martin Kjeldsen

Undskyld for at have benyttet din blog, der ikke har noget med emnet at gøre!, Men jeg var nødt til at give Bitten en næse for at påstå noget der ikke var sandt!

Men jeg må desværre sige : Ikke anbefalet!

Du skriver dodt!, Men du går desværre ikke i dybden!

Du fyrer et korrekt stastitisk tal af, men du går ikke i dybden!

Jvor kommer dette estimat fra?

Tror du virkelig på alt, hvad der kommer fra EU?

Har du tænkt over, hvad EU er for en størrelse?

Vil du erkende, at EU er et sammenrend af demokratiske lande og korrupte lande (Italien) og løgnagtige lande (Grækenland) for ikke at tale om den nepotisme, der findes i EU! Vil du virkelig påstå, at et sådant foretagende er i stand til at estimere fattigdom i Danmark?
 
 
05.12-2009 | 16:52 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
05.12-2009 | 16:55 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
05.12-2009 | 17:03 af hans andersen
Bitten B

Nej, det erikke havnet i en forkert debat!

Der, hvor du skriver, vil du selvfølgelig også få svar!
 
 
05.12-2009 | 18:31 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
06.12-2009 | 00:40 af hans andersen
@Martin Kjeldsen

Overskriften på denne tråd burde have endt med et spørgsmålstegn!

For selvfølgelig er det noget sludder, at der er 490000 fattige i Danmark!

Prøv at finde ud af, hvordan man kommer frem til dette antal!

Danmarks Statistik trækker på de tal, der er til rådighed.

Det er tal fra Skat og ATP.

Men de kan ikke bruges til noget som helst!

Lad mig komme med to FIKTIVE eksempler.

Jeg har en gammel bedstemor, der bor i mit hus uden at betale en krone.
Hun har ingen indkomst udover sin folkepension, men hun optræder i din statistik som fattig! Er hun det?

Et andet eksempel :

Jeg har (Gammel gris) "udlejet" et værelse i mit hus til en kvindelig studerende, som ikke har anden indkomst end SU, men som ellers hjælper mig på andre områder, der ikke indberettes til Skat! Er hun fattig? Hun indgår i materialet fra Danmark Statistik!

Så mit råd til dig er : Omgå statistik med et gran salt!
 
 
07.12-2009 | 01:01 af Martin Kjeldsen
Allerførst: tak for de mange kommentarer. Det var jeg slet ikke forberedt på. Teksten er fra arkivet, og jeg anså den for afsluttet. Jeg kan desværre ikke besvare de mange spørgsmål fyldestgørende på nuværende tidspunkt, men jeg skal så hurtigt som muligt publicere en opfølgende post. I mellemtiden vil jeg henvise interesserede til de historier om ledigheden og arbejdsmarkedssituationen jeg har bragt på det sidste.
 
 
07.12-2009 | 08:03 af Martin Kjeldsen
Kommentar er blevet slettet.
 
 
07.12-2009 | 08:04 af Martin Kjeldsen
Kommentar er blevet slettet.
 
 
07.12-2009 | 08:16 af Martin Kjeldsen
For at anskueliggøre udregningen, har jeg for eksemplets skyld anvendt Statistikbanken, een af Danmarks Statistiks servi'cefunktioner:

http://www.statistikbanken.dk/statbank5a/default.asp?w=1024

Her er alle oplysninger om befolkning og indkomst, som det fremgår, samlet. Man skal lige være opmærksom på, at de tal, der er tilrådighed er fra 2007, og det var mere aktuelle tal, jeg arbejdede med, da jeg lavede ovenstående historie.

Jeg anvender funktionen INDKP6, 'Disponibel indkomst efter område, enhed, køn, alder og indkomstinterval.

Men anvender man denne funktion til at finde antallet af mænd og kvinder med en indtægt under 75.000 ser man, at 231.178 personer har en indtægt under 25.000, 109.638 har en indtægt mellem 25.000 og 50.000, og at 96.569 har en indtægt mellem 50.000 og 75.000, ialt 374.385.

Enhver kan frit tjekke efter.
 
 
07.12-2009 | 10:07 af Martin Kjeldsen
Øverstnævnte tal, altså de 374.385, var tal fra 2007-statistikken.
 
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl
Martin Kjeldsen

Det fulde navn er Martin Leon Kjeldsen.

Jeg blev født i byen Ny Nørup, Nørup Sogn, Egtved Kommune i januar 1969. Gik i Nørup Centralskole til og med tiende klasse.

Jeg er altså etnisk jyde.

I 1987 blev jeg far til Simon Alexander Heggum Kjeldsen. Jeg boede på det tidspunkt på Ærø i det sydfynske øhav, og Simon er derfor etnisk fynbo.

Jeg har ingen videregående uddannelse, men har forskellige officielle og uofficielle kurser, eksaminer og en del praktisk erfaring, der gør, at jeg, som det ser ud nu, kan kalde mig 'journalist', skønt jeg ikke har virket som sådan siden 1998. September 2003 blev jeg erklæret uarbejdsdygtig og blev førtidspensionist.

Jeg har publiceret digte i forskellige tidsskrifter og udgav for et par år siden digtsamlingen 'DanmarksMester' på eget forlag.

Fra 1986 til 1998 boede jeg i Svendborg, Sydfyn. Fra 2000 til 2009 boede jeg i Horsens, Østjylland.

Jeg bor for øjeblikket i Odense NV sammen med min hustru Ann-Charlotte (AC blandt venner) er født i Thorsager på Djursland og er derfor etnisk jyde som jeg.

Politisk er jeg en del til venstre for dem der er til højre og en lille smule til højre for dem der er helt til venstre, men på ingen måde enig med dem der er på midten.

Kald mig bare Kjeldsen.

Alt godt fra andedammen og omegn.

Indlæg | 119 | 106.531 | 1436
Siden | 19. februar 2009 16:41
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites