Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Slaveriet tilbage i Danmark

15. maj 2011 16:03
Visninger  [5049 ]   Debat  [82 ]

Danmark spillede en fremtrædende rolle i slavehandlen fra 1650 til slaveriets ophør i 1848. Det anslås, at Danmark i de 200 år hentede ca 100.000 slaver i Afrika. Det gjorde Danmark til den syvende største slavehandlende nation i verden. I 1792 vedtog Danmark som det første land i verden en lov som forbød import af slaver til de De dansk-vestindiske øer fra 1802-03; vi havde dog stadig slaver på øerne, og selve slaveriet blev først forbudt i 1848 [1]. Det ramte Hans Jonathan og Peter Samuel, to negerslaver, der fra Vestindien var kommet til København. Den ene arbejdede hos Henriette Schimmelmann, den anden hos plantageejerenIsaak Benner. Begge stak af og meldte sig som frivillige til flåden under slaget på Reden (Wikipedia.dk)

Dette er den korte version af Danmarks rolle i slaveriet. Det store spørgsmål er dog, om vi reelt har afskaffet slaveriet. Der er ifølge Lov om Aktiv Beskæftigelsespolitik samt Lov om Aktiv Socialpolitik en forpligtelse til at syge og kontanthjælpsmodtagere skal i aktivering (arbejdsprøvning eller virksomhedsrevalidering). Dette  betyder at såvel syge som kontanthjælpsmodtagere skal sendes ud i arbejde – dog uden at modtage løn. Det fik slaverne heller ikke. De fik kost og logi, og dét er også det som slaverne i Danmark får – hverken mere eller mindre!

Virksomheder har således mulighed for at få tilført gratis arbejdskraft, og ”slaven” har IKKE ret til at sige nej…..Det vil sige, det kan man godt, men så mister man sin kost og logi. Det er således ligeså ”frivilligt”, som slaveriet var, for dem som blev underlagt slaveri lovgivningen.

Når en sygemeldt eller kontanthjælpsmodtager sendes ud i aktivering, skal de ikke blot arbejde gratis. De skal også arbejde HELE ÅRET, samt blive indenfor landets grænser. Det vil sige, at FN´s konvention (retten til ferie og fritid) IKKE gælder for disse slaver. De kan arbejde alle årets ca. 200 arbejdsdage, medmindre de har en arbejdsgiver, som forbarmer sig over ”dem”, og bilder systemet ind, at virksomheden holder lukket. De syge kan blot krydse fingre for at det sker, for ellers er der IKKE noget med at nyde en vinterferie med sine børn – eller for den sags skyld juleferie (ja, juleaften får ”de” dog lov til at holde fri).

"Slaveri perioden" er begrænset, men kan forlænges og kan faktisk vare op til et år. Det vil sige, at virksomhederne kan få - selv højtuddannede - slaver, som skal arbejde indtil de segner. De bliver nemlig fulgt op systemet, som sørger for at de ikke laver "svinke ærinder" såsom at have fritid. Slaverne skal prioritere deres gratis arbejdsplads højest. Får de overskud, skal det således bruges "korrekt".

Hvis de bor i Sønderjylland, må de ikke tage til Flensburg og handle, idet dette vil blive betragtet som socialt bedrageri. Det kunne jo være, at de ville forsøge at stikke af!

Systemet/Beskræftigelsesministeren har sågar sat kræfter ind på at finde dem, som skulle vove at tage på ferie. Politi ressourcer sættes ind i lufthavne, med henblik på at identificere eventuelle ”svindlere”. Måske stammer dette fra den gamle Slaveri Lovgivning, idet slaverne jo også forsøgte at stikke af.

Disse slaver skal også passe på med, hvad og hvor de ytrer sig, idet de observeres af systemet. Hvis de bliver for ”kække”/system kritiske i deres aktiviteter, påtales det med stor autoritet – og deres kost og logi kommer endnu engang i spil.

Hvordan Danmark har fået lov til at genindføre slaveriet, uden at det internationale samfund, eller danskerne selv, har reageret, står som en gåde for mig.

At vi skulle være ledet af en ”liberal” regering, er vist svært at argumentere for, idet liberalismen defineres som:

”Liberalisme er et samlende begreb for en række mere konkrete politiske holdninger og filosofier, der alle har det til fælles, at de anser staternes magtbeføjelser og den deraf mulige krænkelse af den individuelle autonomi som en central samfundsproblemstilling. For liberale udgør statens magtanvendelse en reel og konkret trussel mod den enkeltes velfærd, livsstil, ejendom og udfoldelsesmuligheder, hvorfor denne magt skal begrænses igennem vidtgående frihedsrettigheder og et frit og uafhængigt retsvæsen.(Wikipedia.dk)

Den moderne slaverilovgivning må vel siges, at være noget af det mest krænkende vi har i det danske retssystem, og det er kreeret og bygget op af den nuværende ”liberale” regering. Hykleriet er fuldendt !

Jeg vil opfordre ALLE, som ikke kan står inde for genindførelsen af slaveriet, om at rejse sig i flok, og få stoppet dette vanvid. Der sker dagligt krænkelser og grove overtrædelser af helt fundamentale menneskerettigheder.

Skal vi blot kigge på, at Danmark bruger milliarder af kroner på at hjælpe i andre lande, når vi selv har så svært ved at overholde de helt grundlæggende rettigheder ? Nej vel……

(skrevet af "En af dem", med risiko for at få påtale...)

 

 

Julean Jens Michlas Nielsen, Lars Nunnegaard, Anne Rasmussen, Ralph Sylvestersen, Erik Lillienfryd, lene n, Lottomunken 1977 .... og gitte rasmussen har anbefalet dette indlæg.
Del på Facebook
15.05-2011 | 17:16 af gitte rasmussen
Det har jeg undret mig over i lang tid.Meget anbefalet.
 
 
15.05-2011 | 19:58 af Bente Jensen
Det var super godt skrevet. Du har jo fuldstændig ret:-)
 
15.05-2011 | 21:56 af Knud Sandbæk Nielsen
Kommentar er blevet slettet.
 
 
15.05-2011 | 22:00 af Knud Sandbæk Nielsen
Nej, lad os holde slaveriet ude af Danmark. Det er konkurrencens betingelser: hold taberne nede, så du selv kan holde dig oppe. Det er politikken fra SF til Venstre, som sjovt nok er til højre, og det ændrer ikke noget som helst.

Vi spiller alle sammen stadig med i fjerprydelsernes støvet kedsommelige, teaterstinkende uvirkelighed, fordi vinderne af spillet stadig ikke har opdaget at de er taberne.

For måske er magten som en kæmpe balje fuld af fækalier, som magthaveren bærer over sit hoved. Og når man får lov at stå under baljen - med armene i vejret - kan man selvfølgelig se ned på alle dem ude under åben himmel...

For myten om at man kan være god, fordi man er bedre, og myten om at man kan glemme livets store, dødelige problem ved at hæve sig over andre, denne myte er kommerciel, og derfor er der nogle ludere der vil bekræfte den. Jeg mener lønarbejdere. Men jeg mener de er betalte for bekræftelsen. Deres hurra-råb er klakørernes tomme kulisse.

Demokratiets snorksovende naivitet.
 
 
15.05-2011 | 23:16 af lene n
Ja, nu må vi have andre emner på forsiderne, Pia, Løkke og Vestager HAR fucket efterløn op. Forstå det. Kom videre... og lad os tage de andre vigtige emner frem og debattere.. Som Kirsten's krystalklare budskab her. TUSIND TAK .. Så stemmer vi på rød blok, lapper en løsning frem for efterlønnere og kommer videre i livet, der er folk der dør på grund af denne regering. De dør af sorg over deres liv, deres muligheder, deres værdi. Det er kUN de effektive raske der duer. og de bliver slidt. Har lige haft besøg af min veninde indenfor ældreområdet, demens.. Hun ahr i 3 mdr. måtte være den enste faste pgr, af sygemeldinger og vikerer. Hun fortalte hednes hænder rystede, og nu måtte hun have noget ferie, ellers var hun bange for hun en dag ville falde om af stress, men der er kun hende de rkender de ældre, deres medicin, deres vaner.. Der skla skabes job, der skal akbes en budget med løn og opsoigelse, ferie, og en naturlig afgang og tilgang. Jeg fatter heller ikke den liberale tanke i alle de tvang jobs, men det må være DF.. der sår de tanker og får deres vilje.
 
 
15.05-2011 | 23:31 af Kristian Mortensen
"Så stemmer vi på rød blok"
Jo på Enh, men forudsætningen for en S7SF regering er at S/SF og Enh alene får 90 mandater eller mere, for hvis en rød regering bliver afhængig af de Radikale så bliver det ikke bedre, kun værre
Husk nu på at under Nyrup tvang de Radikale talrige forringelser af førtids- og invalidepensionisters ydelser igennem
 
 
16.05-2011 | 00:05 af Johnny Winther Ronnenberg
Kirsten jeg tror, at vi har en fælles sag, nemlig retten til at være menneske, jeg fanger dig senere ;-)
 
 
16.05-2011 | 03:11 af Henny Nielsen
Kommentar er blevet slettet.
 
16.05-2011 | 03:20 af Henny Nielsen
Kommentar er blevet slettet.
 
16.05-2011 | 03:40 af Henny Nielsen
Slaveriet bliver ikke bedre med en rød regering. Helle og Villy har netop meldt ud, at ledige skal i aktivering efter 6 måneder.
I betragtning af, at dagpengeperioden er halveret til 24 måneder, og de radikale ikke går med til at skrue tiden tilbage til 48 måneder, må slaveriet siges at blive forstærket under en evt. rød regering.
- Alle med erhvervserfaring og uddannelse vil få CVet ødelagt med aktivering, og dermed bliver det umuligt at få et ordinært,, kvalificeret arbejde i en tid, hvor udbudet af ordinært arbejde er begrænset.
Herefter står den på kontanthjælp og aktivering i form af indsamling af affald i byerne og i naturen.
- Man må i sandhed sige, at tilstandene i Østeuropa før murens fald vil blive indført i Danmark med en rød regering. For konsekvenserne af Helle og Villys varslede politik bliver, at alle får stukket en kost i hånden.

Det skal nok skabe vækst i Danmark ;-)

Det er jo en helt forfejlet politik. Der, hvor man bør sætte ind, er hos virksomhederne. De små og mellemstore, hvor der er vækstmuligheder. Ikke med gratis arbejdskraft, men ved at hjælpe dem med produktudvikling og forskning. Sværvægterne i dansk erhvervsliv har råd til at klare sig selv - de tænker alligevel kun på vækst i udlandet. .

Det er vanvittigt, det, der foregår. Og fuldstændig hjerneløst og hjerteløst.

De røde er ikke bedre end de blå, tværtimod. Måske de er værre og deres egen værste fjende. De befinder sig overhovedet ikke i øjenhøjde med den danske befolkning.

Uddannelse, uddannelse, uddannelse - men kun, hvis det giver muligheder bagefter. Og det gør det ikke, hvis den efterfølgende står på aktivering.

Det er ufatteligt, men de, der vil styre Danmark, mangler totalt overblikket.
 
17.05-2011 | 17:27 af Bitten B.
Henny S og SF har meldt ud at det er slut med slaveriet. Der bliver tale om aftalsenlig betaling. Det er der langt fra nu, hvor nogle arbejder fuldtid for en ussel kontanthjælp. Unge i dag kommer i øvrigt i aktivering dagen efter at de har meldt sig til kontanthjælp.
Desuden er det kun gruppe et der er tale om. For gruppe 2 og 3 er der en masse initiativer til at få givet dem bedst mulig hjælp. Bl.a. ved at få andsat psykologer og psykiatere på jobcentrene, som kan hjælpe både sygemeldte og kontanthjælpsmodtagere med hurtig diagnosticering og den hjælp mange i dag ikke har råd til at betale for. Det er i DEN grad forbedringer der er tale om i forhold til nu. Ydermere vil kontanthjælpsmodtagere med det her forslag optjene ret til ferie som alle andre, og vil dermed som alle andre frie mennesker i et frit land kunne rejse udenlands på ferie.
 
16.05-2011 | 08:53 af Erik Petersen
Anbefalet - Som socialrådgiver, der har arbejdet i flere kommuner, har jeg oplevet flere virksomheder, der alene eksisterede, fordi de havde den gratis arbejdskraft. Skulle de have kørt efter normale normer, var de gået konkurs. Kommunerne fodre dem gerne med arbejdskraft, vel vidende, at det aldrig ville føre til beskæftigelse for den enkelte borger. Flere havde endda været på virksomhederne i flere omgange. Det er grov udnyttelse af borgerne og ren udlejning af slaver.
Godt skrevet Kirsten
 
 
16.05-2011 | 09:26 af Kirsten Lyhne
Tak, Erik.
Ja, desværre er kommunerne ikke specielt kritiske overfor de virksomheder, de sender folk ud i. Dét skyldes nok også, at der trods alt også er en række virksomheder, som ikke vil aftage "disse slaver".
Derfor er det "Tordenskiolds soldater", som lever højt på det, og jobkonsulenterne bliver jo målt på, hvor mange de får i praktik, og derfor er der en tendens til, at den kritiske sans sættes på stand by :(

Tak for de rosende ord <3
De bedste hilsner
Kirsten
 
 
16.05-2011 | 18:19 af Henny Nielsen
Socialrådgiverne kan se frem til varig beskæftigelse.
 
16.05-2011 | 09:50 af Erik Lillienfryd
Yep Kirsten.
Meget fint trukket op, med paralleller til 'vores' dunkle fortid.
I stedet for lænker, bliver vi sikkert udstyret med en chip under huden, a'la The Matrix, så systemet altid ved hvor vi er og hvad vi bedriver.
Så kan vi rende rundt der, i en verden af søren Pind kloner, og ikke ane hvem vi selv er.
Velkommen til fremtiden. Husk at log ind med din digitale signatur, og søg dagens 3 jobs, så du undgår at få besøg af det lokale jobpoliti..
Og husk. Din kommune er her for at hjælpe.
 
 
16.05-2011 | 09:53 af Erik Lillienfryd
Anbefalet.
 
 
16.05-2011 | 17:33 af Anne Rasmussen
Anbefalet
 
16.05-2011 | 17:36 af Lars Nunnegaard
Anbefalet
 
 
16.05-2011 | 18:13 af Julean Jens Michlas Nielsen
Anbefalet
 
 
17.05-2011 | 10:04 af Sandra Hansen
Når en sygemeldt eller kontanthjælpsmodtager sendes ud i aktivering, skal de ikke blot arbejde gratis. De skal også arbejde HELE ÅRET, samt blive indenfor landets grænser.

- gratis?

Nej, de får offentlig understøttelse - og dermed er det deres løn!

Hvad angår Venstre, så er de langt fra Liberale. #FF812
 
 
17.05-2011 | 10:10 af gitte rasmussen
Og hvad bliver det i timeløn, HA HA HA Nej man undre sig.
 
 
17.05-2011 | 16:58 af Sandra Hansen
Gitte, hvad havde du forventet?

Selvfølgeligt må du, jeg og alle andre ud at finde et ordentligt betalt job hvis vi ønsker at tjene penge!
 
 
18.05-2011 | 07:25 af Kirsten Lyhne
Sandra. Nu er problemet - for mange - vel IKKE at finde et ordentligt betalt job, men at kunne HOLDE til et ordinært job ! Netop fordi vi er syge. Mennesker med 3 diskusprolaps eller for den sags skyld 2 piskesmæld, som jeg selv har, kan ikke "blot" tage et job på ordinære vilkår.

Vi skal derfor levere vores kompetencer - til virksomheder - UDEN nogen form for ekstrabetaling. Ikke nok med det. Truslerne om fjernelse af forsørgelse, hænger over hovedet, hvis man IKKE kan klare den timeoptrapningsplan, som er lagt ved et skrivebord - og UDEN samråd med en læge !! Da jeg - før min ulykke - havde 4 jobs og tjente langt mere end gennemsnittet - ovenikøbet for familier, selvom jeg er single. Jeg er "sat uden for indflydelse, i forhold til at tjene penge, og siger dagligt nej til censur/indtjening da jeg ikke kan holde til det (har prøvet, efter jeg kørte galt). Derfor har jeg IKKE andre muligheder, end at være i sygedagpengesystemet. !!

At diskutere på disse præmisser er således go-dag-mand-økseskaft.

At høre argumentet, da "hvis de ønsker et ordentligt betalt job, hvis de ønsker det" vidner blot om uvidenhed og ignorance. Meget symptomatisk for de borgerlige.....

Venlig hilsen

Kirsten Lyhne
 
 
18.05-2011 | 11:08 af Sandra Hansen
Kirsten, nej måske er problemet for mange at de er syge mm. Men hvad i alverden forventer du?
At du skal have samme løn som dem der arbejder på almindelige vilkår?
Få nu lige en lidt mere virkelighedstro verdensopfattelse - der er IKKE penge til at du og andre syge kan leve som grever og baroner. Man bør bare være taknemmelig for at kunne få NOGET at leve for.
 
 
19.05-2011 | 03:34 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
17.05-2011 | 10:26 af Lottomunken 1977 ....
Jeg syntes som minimum burde de burde indføre et "et nyt lavpunkt i mit liv" tillæg, hvis de altså mener det der med fair løsninger....
 
 
17.05-2011 | 12:57 af Jesper Kristensen
Jeps, liberalt er det ikke. Det er nærmere frustrerede liberale, der prøver at løse problemerne i en dybt socialistisk struktur, som de ikke har magt eller rygrad nok til at ændre på. De prøver naturligvis fra tid til anden, hvorefter hylekoret af socialister taler om "afskaffelsen af velfærdsstaten" og "umenneskelig liberal indstilling til tingene", osv. Så berøvet muligheden for at skrue incitamentstrukturerne sammen med gulerødder (hey - hvad med 40% skat eller et bundfradrag på 175.000 kroner?), så tyr de til stokkemetoden. Usmageligt, ja, men der er jo så mange mennesker nu, der har mistet enhver selvtillid af at være i systemet så længe, og de fastholder såmænd selv dette system gennem deres frygtsomme hylen. De kunne mande sig op og tage et arbejde, men det betaler sig lissom ikke rigtig, og kombineret med den svindende tro på sig selv, når man har været institutionaliseret så længe, så tør de ikke andet end at stemme rødt (eller piske en stemning op med påstande om at de blå "stjæler deres penge" eller "sænker velfærden" ... ironisk som sådanne udtalelser må synes).
 
 
18.05-2011 | 07:35 af Kirsten Lyhne
Jesper. Hvis du nogensinde kommer til at opleve de kræfter som eksisterer på motorvejen - i en kamp mellem personbil og lastbil, og de efterfølgende komsekvenser, er jeg MEGET sikker på, at din ignorante kommentar om at "mane sig op og tage et arbejde" vil forstumme.

Jeg vil vove at påstå, at jeg altid har arbejdet mere end dig, med 4 jobs (universiteter, lederuddannelser på landsplan, Ekspert for UVM samt lederjob). Tror du jeg for sjov reducerer min indtægt med 1/3 min., hvis jeg ellers kunne udføre mine elskede jobs !!

Jeg har arbejdet igennem mine jobs, og de har tilført mig glæde og energi. Tror du virkelig at jeg opgiver det, "blot fordi" jeg har været i slagsmål med en lastbil på motorvejen - i embeds medfør ???!!!. Hvis du tror på det, vidner det om så stor ignorance, at jeg ikke mener det kan betale sig at kommunikere med dig :)

Mange hilsner

Kirsten
 
 
18.05-2011 | 11:10 af Sandra Hansen
Det er så let at påstå "Jeg vil vove at påstå, at jeg altid har arbejdet mere end dig, med 4 jobs (universiteter, lederuddannelser på landsplan, Ekspert for UVM samt lederjob). "

Nej, du har sikkert ikke opgivet dine job med glæde - men det er den løsning du har set som mulig - og så må du indrette dit liv efter det.
Tærring efter næring.
 
 
18.05-2011 | 11:34 af Kirsten Lyhne
Sandra. Min økonomi skal jeg nok finde ud af selv, så jeg skriver IKKE om "tæring efter næring", og lægger ikke denne problematik ud i plenum !

Jeg skriver om de ignorante holdninger, der eksisterer - visse steder - i denne tråd, blandt folk som mener at "det er godt at komme ud blandt andre" og at "man skal arbejde for den offentlige forsørgelse"....
Det er iøvrigt ikke en løsning jeg har set som "MULIG", men en beslutning min krop har taget for mig....

Jeg er faktisk ret imponeret over, hvor stor en uvidenhed (grænsende til dumhed) der eksisterer blandt visse grupper i befolkningen, omkring hvad der er bedst for folk som er blevet syge eller ramt af ulykke !!!

Mit eget "liv" og hverdag, skal jeg nok selv tage mig af - så dét behøver du ikke at rådgive om.

Kryds du bare fingre for, at du ikke kommer ud for "naturens kræfter" på motorvejen, for så får du nok en mere nuanceret holdning til tingene. Jeg ønsker dog ikke for min værste fjende, at dét skal ske !

Med venlig hilsen
Kirsten
 
 
19.05-2011 | 04:09 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
19.05-2011 | 04:01 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
17.05-2011 | 14:59 af Ann-Charlotte Kjeldsen
Der er - desværre - intet nyt i dine betragtninger.. Således fremkom selv samme "omgang" i 1980-erne, hvor jeg var ung.. Offentlige ydelser er betingede af, at du opholder dig indenfor landets grænser. Sådan er reglerne, sådan var de også, da Bistandsloven blev vedtaget i 1976.

Alt dette er med andre ord ikke nyt. Det nye er, at det rammer helt andre grupper nu ... almindelige mennesker, som bliver sygemeldte, ryger ud af systemet hurtigere end du kan sige røvhul. Disse mennesker efterlades uden forsørgelsesgrundlag gr. den gensidige forsørgerforpligtelse som er lige så gammel som den lovgivning, vi har i her landet, og andre lovmæssige spidsfindigheder, som er lavet for de 10 %, som kunne tænkes at finde på at snyde...

Med andre ord.. Jeg tænker ikke det her ændrer sig, selvom der kommer en anden partifarve til, og heller synes jeg, der er nogen grund til IKKE at aktivere, revalidere og opkvalificere mennesker på offentlige ydelser, hvis de kan og har helbredet til det. Netop det sidste er jo afgørende..
 
 
17.05-2011 | 16:45 af Johannes Aagaard
Kommentar er blevet slettet.
 
17.05-2011 | 16:48 af Johannes Aagaard
(Hov, et par slåfejl ...)

I denne sammenhæng at drage paralleller til slaveriet og tale om en tilbagevenden til dunkle tider, er simpelthen en gang lummer klynkeri.

At kontanthjælpsmodtagere skal i aktivering (arbejdsprøvning eller virksomhedsrevalidering) er det da intet som i vejen med! Og termen "syge" er også forkert anvendt, idet f.eks. folk med mindre psykisk sygdom eller et mindre fysisk handicap, som i dag er på kontanthjælp, med stor garanti vil kunne have gavn af at færdes blandt andre mennesker i arbejdssammenhænge.

Ingen af os er vel i mod et rummeligt arbejdsmarked, og den kontanthjælpsmodtager, der faktisk i et mere eller mindre begrænset omfang er arbejdsdygtig, skal naturligvis også sættes i arbejde. Der er masser af småopgaver samfundet, som i dag ikke bliver varetaget, men som i høj grad har værdi; ikke kun for den kontanthjælpsmodtager, der måske et par timer hver dag kunne lave lettere forefaldende arbejde, men for os alle.

Der er ingen her, der taler om, at mennesker, der er syge i en grad, så at ikke kan arbejde, skal tvinges ud i arbejde. Og at have en aktiv beskæftigelsesindsats over for dem, der af den ene eller anden grund er havnet på kontanthjælp, er ikke bare at vise respekt over for de pågældende, men er også det eneste ansvarlige almenmenneskeligt synpunkt - og tillige et udtryk for en ansvarlig omgang med samfundsøkonomien.

Hvis man deponerer sin handlefrihed til moder-staten og samtidig er arbejdsduelig, så skal man ikke kalde det slaveri, hvis staten kræver at få noget for pengene - og det kræver jeg som absolut nettobidragende til foretagendet i øvrigt også.

Vi er i en situation, hvor over halvdelen af alle danskere i dag er forsørget af staten, og derfor er det vigtigere end nogensinde at fremhæve, at rettigheder altid knyttet til pligter. Alt andet er klynkeri.

Når man stempler kontanthjælpemodtagere som ofre, så er det dybest set et udtryk for en nedvurdering og disrespekt over for mennesker, som i forvejen kan have det svært. Det er virkeliggørelsen af moderstaten som et omklamrende monster iklædt falske velfærdsgevandter.

Det er et svigt.
 
18.05-2011 | 11:03 af Kirsten Lyhne
Troll.

Det lyder som om du er lægekonsulent hos kommunen eller medlem af regeringen.....Ved du overhovedet noget om denne målgruppe - næppe.

I så fald vælger jeg at tro, at du ville forholde dig mere nuanceret....

Måske rækker det ud over din fantasi; men der ER faktisk mennesker som ikke KAN arbejde !! Tror du at - eks. en person som mig selv, som tidligere betalte MANGE penge i topskat - pludselig "nægter" at arbejde ? Nej, vel ? Jeg siger hver dag nej til censur på såvel Erhvervsakademier på landsplan samt på universiteterne, da jeg ikke kan holde til det. Har prøvet det, og begyndte at få black outs, da jeg skulle køre hjem. Er det forsvarligt ? Skal jeg slå mig selv ihjel, for at passe et arbejde, eller skal jeg lære at acceptere, at min krop IKKE kan klare det mere - efter ulykke med lastbil - på vej til møde.

Din totalt unuanceret holdning til dette emne vidner udelukkende om en kæmpe portion UVIDENHED, og dén må du jo leve med - og håbe på, at det en dag ikke bliver dig !!!

Hilsen Kirsten
 
 
18.05-2011 | 11:11 af Sandra Hansen
TAK, Troll Dan.

Helt perfekt formuleret!
 
 
19.05-2011 | 03:44 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.05-2011 | 14:07 af Erik Lillienfryd
Det er også svigt, når 3 overlæger i hver deres ende af landet anbefaler en pension, når man netop grundet arbejde, har fået ødelagt nederste del af ryggen(nej ikke den del;)
Der er absolut ikke tegn til bedring, tværtimod - det bliver værre, og nerverne tager skade, med føleforstyrrelser til følge. Det var i 1992!..
Stadig den dag i dag, jages undertegnet af kommune og jobcenter. Jeg har adskillige gange oplevet at miste sygedagpenge, og ryge på kontanthjælp, fordi kommunen 'ikke mente jeg samarbejdede', selvom jeg har været forsøgt revalideret, har haft 2 fleksjob, jeg ikke har kunnet klare.
Jeg ønsker sgu heller ikke at leve af en pension. Men hvad er mit alternativ?..
Det giver stress, og depression ikke at vide hvor man står, og hvad kommune og jobcenter nu finder på.
Jeg er samtidig forsørger, 5 dage hver anden uge, uden vel at mærke at modtage hjælp til det. Jeg skal betale børnebidrag, og det forventes, at jeg er en ansvarlig forældre, der selv betaler alt..
Der var intet jeg hellere ville end forsørge mig selv og min søn. Men når - ikke hvis - men når min ryg igen går ned, og skaden forværres, og kommunen tager mine penge, har jeg 2 gange oplevet at blive opsagt og måtte flytte fra vores lejlighed. Den ene gang i 8 mdr. hvor jeg måtte sove ude i shelter i sovepose, og kun kunne have samvær med min søn få dage om måneden, hvis jeg betalte for et ophold på vandrehjem.
Beskeden fra ydelseschefen i kommunen, til spørgsmålet om pension var. 'Vores tilgang til dig, er yderst formel - og det bliver aldrig anderledes'..
Det fordi jeg har haft brugt en advokat, og har været i Avisen.dk med min historie.
I dag, - er jeg sendt til ekstern aktør, for at 'lære' at skrive ansøgninger.
Men jeg må jo prøve at finde styrke, - for min søns skyld.
Men nemt er det sgu ikke.
 
 
17.05-2011 | 17:30 af Bitten B.
Så må det da glæde dig, at regeringen nu også vil skære ned på den del. Så slipper du for at græmme dig over det. :-(

"Skal vi blot kigge på, at Danmark bruger milliarder af kroner på at hjælpe i andre lande, når vi selv har så svært ved at overholde de helt grundlæggende rettigheder ? Nej vel……"
 
18.05-2011 | 13:15 af Kirsten Lyhne
Birgit Bergløv. Det var vist heller ikke de raske, der var på tapetet.....
 
 
18.05-2011 | 13:51 af Bitten B.
Kommentar slettet af Avisen.dk.
 
23.05-2011 | 08:51 af Kirsten Lyhne
Nej, Birgit. Det gør jeg ikke. Jeg forholder mig til, hvordan Danmark holder "skåltaler" om, hvor stor en indsats "vi" gør, for at sikre at menneskerettighederne overholdes i andre lande, mens vi selv har svært ved at overholde dem! Dét du refererer til, er vist noget der står i én af mine andre artikler. Næste gang du læser dem, synes jeg du skal læse HVAD DER STÅR, og ikke hvad du kan "vende det til", så du får mulighed for at brokke dig :). Du ved godt hvor jeg står politisk, og hvis ikke du kan se det ud fra mine artikler, skulle du måske bruge din tid på noget andet, end at blive i dårligt humør over at læse mine :)
De bedste hilsner
Kirsten
 
 
18.05-2011 | 01:10 af Bitten B.
Troll Dan jeg er enig med dig når jeg ser folk klynke selv over S/SF-forslaget, som går på at fysisk og psykisk RASKE kontanthjælpsmodtagere uden sociale problemer udover arbejdsløshed, skal arbejde det antal timer, der modsvarer aftalsenlig løn for at få deres kontanthjælp. MED optjening af ferie som alle andre på arbejdsmarkedet. Når nogen kan opfatte DET som slaveri, så står også JEG af, for så er ALT arbejde slaveri. Folk går nu engang på arbejde for at kunne forsørge sig. Og kan man ikke finde arbejde, må det være fint, at kommunen giver dig arbejde og et forsørgelsesgrundlag. Jeg kan ikke med min bedste vilje forstå, at nogen i ramme alvor kan mene, at halvt nedslidte mennesker skal knokle på arbejde for at forsørge sunde, raske mennesker der af en eller anden grund jeg ikke har forstået, bør have en specialret til at holde fri. Så ER vi jo vitterligt derhenne, hvor det handler om at man ikke VIL arbejde. Og der stopper festen for min del.
 
18.05-2011 | 01:50 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.05-2011 | 13:18 af Kirsten Lyhne
Betyder det så også, at du skal ud at arbejde, eller er du fredet på din førtidspension, Birgit / Alias Bitten B.
 
 
18.05-2011 | 13:43 af Bitten B.
Kirsten langt de fleste her ved, hvem jeg er. Så du behøver ikke at anstrenge dig. Der var en grund til, at jeg gik over til at skrive under nick og fjernede billede, adresse og tlf. nr. som jeg ellers havde lagt ud. Det har de fleste heldigvis kunnet respektere.

Jeg er ikke på førtidspension Kirsten. Så ja, selvfølgelig skal jeg arbejde, når jeg igen er rask nok til det. Jeg har sørme ikke noget ønske om at blive fredet. Har tværtimod selv taget op med sagsbehandler om snart at komme igang på nedsat tid for at finde ud af, hvad jeg kan klare. Og så få øget timetallet efterhånden som jeg magter det. Jeg er glad for mit fag og glad for kollegaer, og glad for følelsen af at komme hjem efter at have gjort noget for andre.
 
18.05-2011 | 14:01 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.05-2011 | 14:08 af Bitten B.
Nej det har jeg dælme ALDRIG skrevet at jeg gjorde Hans. Jeg skrev at jeg var sygemeldt, og nu kan jeg så glæde mig over, at jeg er i bedring.
 
18.05-2011 | 14:09 af Lars Nunnegaard
Hans Jensen.
Det husker jeg nu ikke. Men det er også udenfor emnet, Slaveri!
 
 
20.05-2011 | 00:15 af Kirsten Lyhne
Lars. Med mindre Bitten B. har skiftet identitet, er hun førtidspensionist. Når man har SIT på det "tørre" er det uendelig nemt at pege fingre ad andre......Dejligt for dig, Bitten, men surt for alle andre som hænger i systemet !!!! Egoismen længe leve !
 
 
20.05-2011 | 13:04 af L. Steen
Kommentar er blevet slettet.
 
 
20.05-2011 | 15:14 af L. Steen
Kirsten,

Hvis du har ret - hvor har du din viden fra?

 
 
22.05-2011 | 15:55 af Kirsten Lyhne
Jeg er aktiv i nogle politiske grupper på Facebook, og dér har jeg haft "fornøjelsen" af at være sammen med Birgit/Bitten, i en periode....og dér kom det frem :). Jeg går således ikke rundt og "kigger ind af andres vinduer", hvis du har mistanke om det :). Jeg søger ikke på andre, da jeg sådan set ikke har behov for at "snage" !
 
 
22.05-2011 | 16:09 af L. Steen
Jeg mistænker dig skam ikke - og tak for info ;-) Håber din pensionssag snart går igennem.
 
 
25.05-2011 | 16:28 af Kirsten Lyhne
Tak for tilliden ;)

Jeg har ikke nogen pensionssag kørende :)......Blot til info :)
 
 
18.05-2011 | 11:48 af Lottomunken 1977 ....
troll dan skriver
Der er ingen her, der taler om, at mennesker, der er syge i en grad, så at ikke kan arbejde, skal tvinges ud i arbejde....

Nu blev jeg selv erklæret psykisk syg i 08, der var planen frem til 2010 at jeg først skulle blive rask via medicin, og dernæst skulle det arbejdes væk.. Det viste sig så, at det med være sin egen psykolg igennem 2 år gjorde at jeg ikke engang kunne oveskue 7,5 times arbejde om ugen.. Hvilket jeg efter 12 timer hos en privat psykiater i 2010 (eller som nogen ville kalde det 24.000 skatte kroner senere) også fik konfirmeret, altså at jeg ikke er egnet til et arbejds marked...
Men før jeg kan kan blive beretiget til førtids pension skal jeg altså igennem et arbejdsprøvning forløb på tre måneder med minimum 25 timer om ugen... Lidt sort når jeg tænker på hvordan jeg rystede af angst de morgener jeg skulle møde op og lave simple ting som at male bænke fra 08.00-11.30.

Dog er jeg ikke blevet tvunget endnu, og bliver ikke sat i arbejdsprøvning før jeg er klar, dog befinder jeg mig bare i en situation hvor jeg er for syg, til at bliver erklæret syg til et arbejds marked...
 
 
18.05-2011 | 13:56 af Lottomunken 1977 ....
Bitten
Hvis du ikke havde haft sådan et primitivt tanke sæt, havde du ikke behøves at stå af når aktivering bliver betegnet som slaveri, for det er jo helt uden i skoven at mene at ALT arbejde så skulle være slaveri..

Med kirstens præmisser omkring hvad der slaveri, er det jo kun de lavtlønnede jobs som ville kunne gå en under den kategori, altså kassedamer, rengørings folk og derud af....
 
 
18.05-2011 | 14:10 af Bitten B.
Lottomunken jeg udtaler mig om FYSISK og PSYKISK raske mennesker. Jeg omtaler S og SF-løsningen som får samme medfart. Og ja, hvis arbejde til overenskomstmæssig løn og optjening af ferie er slaveri, så synes jeg godt nok man har en underlig opfattelse af tilværelsen.
 
18.05-2011 | 14:57 af Lottomunken 1977 ....
Ved nu ikke rigtigt hvad arbejde til overenskomstmæssig løn og optjening af ferie, har med at gøre at folk lever en tilværelse hvor der trods arbejde kun er råd til kost og logi.. ligesom slaverne,
 
 
18.05-2011 | 15:27 af Bitten B.
Så er det heller ikke værre Lottomunken. Der kommer ikke nogen og klynger dig op i et træ eller pisker dig til døde, hvis ikke du makker ret. Der kommer ikke nogen og voldtager kvinderne bare fordi de har lyst. Og der er dælme heller ingen der bortfører dig fra din familie, smider dig ned i et fuldpakket lastrum på et skib og transporterer dig til et holde jordforbindelsen. Det er ganske simpelt en hån mod det slaver den gang blev udsat for at trække de paralleler. Og forstår man ikke det, så bør man nok lige læse på historien og genopfriske den.
 
18.05-2011 | 16:03 af Lottomunken 1977 ....
Tror du skal lære vi lever i 2011, hvor slaveri sagten kan have en anden betydning end det havde dengang......

Og jeg kan da kun give dig ret i at man ikke kan sammenligne de to ting, men har altså ingen anelse om hvordan jeg skal forklare dig hvad jeg mener, når du kun har kapacitet til associasere så primitivt...


 
 
18.05-2011 | 16:08 af Lottomunken 1977 ....
Og desuden kan psykiske skader værre ligeså slemme som fysiske, også selv o0m de gamle slaver fik lov til opleve begge..
 
 
18.05-2011 | 16:29 af Bitten B.
Og du tror ikke de fik psykiske skader af den behandling? Get real!
Nu ER det netop den slavetid der trækkes paraleller til i indlægget.
 
18.05-2011 | 16:36 af Lottomunken 1977 ....
Kan du ikke engang læse to linier ad gangen.. OGSÅ SELVOM DE GAMLE SLAVER FIK LOV TIL AT OPLEVE BEGGE. ER DET FORSÅELIGT NOK
 
 
18.05-2011 | 16:47 af Lottomunken 1977 ....
Kommentar er blevet slettet.
 
 
18.05-2011 | 16:49 af Bitten B.
Jeg har fortsat svært ved at få øje på paralellen. Der var jo ingen dengang, der tog hensyn til, at de havde åsykiske skader af den medfart de fik. De måtte knokle sig til næsten døde alligevel. Og blev banket igen og igen, hvis de ikke kunne. Hvor du selv fortæller om ARBEJDSPRØVNING, du ikke har været i endnu, fordi man har taget hensyn til, at du var syg. Ikke arbejde, men arbejdsPRØVNING.
 
18.05-2011 | 16:58 af Lottomunken 1977 ....
Kommentar er blevet slettet.
 
 
18.05-2011 | 17:12 af Lottomunken 1977 ....
Hvad fanden har det med sagen at gør, det er sgu da en fesen sammenligning,,,,

Fat nu at det kun er dig der tager den slags slaveri med ind billedet, ellers kan vi jo snakke forbi hinanden hele dagen hvis du snakker afrika slaver og jeg snakker moderne slaver....

En bedre sammenligning ville være den status samt behandling resten af sanfundet, udviser jo længere ned i pyramiden vi kommer...
 
 
18.05-2011 | 17:30 af Bitten B.
Netop. Det er en fesen sammenligning. Så er vi sørme enige nu. :-)
 
19.05-2011 | 01:16 af Lottomunken 1977 ....
Jamen hvorfor laver du så den sammenligning, det sgu lidt sort
 
 
18.05-2011 | 14:12 af Bitten B.
Og så er det lidt vildt at sammenligne den mishandling der var tale om for slavernes del med forhold i DK i dag. Så er tingene ude af proportion.
 
18.05-2011 | 16:49 af Lottomunken 1977 ....
Og desuden er det kun dig der bringer den slags slaveri på banen, vi andre har forstået at undertonen (når vi nævner slaveri anno 2011) er, " at det er tætteste vi har på slaveri i dag"
 
 
18.05-2011 | 16:54 af Bitten B.
Jeg tror da du skulle læse indlægget du kommenterer på. Ellers kan man jo bruge hvad som helst som man mener ligger nærmest på. Og så holde liv i myten om at vi fortsat har slaver. Jeg ved godt, at overdrivelse fremmer forståelsen, men man kan også smøre FOR tykt på.
 
18.05-2011 | 17:10 af Lottomunken 1977 ....
Jamen du har jo slet ikke forstået en skid, og hvorledes skulle du jo også det når du ikke engang kan læse to linier af hvad vi andre skriver det er jo ikke første du insistere på at misforstå folk, og dernæst beskylde dem for hvad du nu lyster opfinde ...

Jeg har jo givet dig ret i ret man ikke kan sammeligne de to perioder, så hvorfor bliver du ved..
 
 
18.05-2011 | 17:43 af Lottomunken 1977 ....
... med at påstå der kun findes en slags slaveri
 
 
18.05-2011 | 17:33 af Bitten B.
 
18.05-2011 | 17:48 af Lottomunken 1977 ....
Fejl igen, her har du den eneste form for slaveri du har tænkt dig at kende til...

Der findes mange former slaveri lige fra den værste af slagsen (som du er så optaget), til den ubevidste...


Men jeg kan da godt se det kan være svært når man bruger hele dagen på debatter hvordan og hvorledes man gerne vil kontrolleres på, og samtidig ikke have kapsitet til at smide mere end en enkelt bold i luften ad gangen..
 
 
18.05-2011 | 18:07 af Lottomunken 1977 ....
Og desuden defineres slaveri ved egendomret, og ikke hvad egendomsretten bliver brugt til..
 
 
18.05-2011 | 23:54 af Johannes Aagaard
Kirsten Lyhne,

Jeg må tilstå, at jeg hverken er er lægekonsulent hos kommunen eller medlem af regeringen. Det troede jeg simpelthen ikke var et vilkår for at deltage i debatten ...

Nu vil jeg ikke brugen megen tid på at dementere ting, som jeg ikke har sagt, men lad mig blot gentage, at mennesker, der er syge i en grad, så at de ikke kan arbejde, naturligvis ikke skal det. Og der skal lige så naturligt være en grundig og faglig professionel visitering i denne proces, hvor mennesker eksempelvis skal sættes i arbejdsprøvning.

Uden at vil gå i ind i de sporadiske hints, der gives i forskellige kommentarer herover, så vil jeg påpege, at ubehandlet og svær stress stort set aldrig giver den ramte selv mulighed for, ved egen hånd, at navigere ud i et normalt liv igen, ligesom det er en skrøne, at man som ramt at psykisk sygdom kan agere sin egen psykolog. Sygdommen bliver for en selv så absolutte et fixpunkt (hvilket er helt forståeligt) og der ikke levnes overskud til, at man selv suverænt kan vurdere sin egen situation. Og til sit eget bedste.

De meget indædte - men tydeligvis også hudløst ærlige - reaktioner i visse kommentarer herover, synes blot at bekræfte dette forhold.

I øvrigt (og uden at jeg vil agere overdommer) - en person med dit klare intellektuelle format vil altid være en attraktiv sparingspartner i den rette jobmæssige sammenhæng.
 
19.05-2011 | 03:32 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
19.05-2011 | 08:33 af lene n
Kommentar er blevet slettet.
 
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl
Kirsten Lyhne

Jeg er uddannet Cand. Oecon fra Aalborg Universitet (1993), og har igennem årene arbejdet indenfor en lang række områder.

Jeg har været adjunkt på Erhvervsakademiet i Randers, haft egen konsulentvirksomhed i 5½ år, hvor jeg arbejdede med digitalisering af små og mellemstore virksomheder. I den forbindelse arbejdede jeg også for EU Kommissionen som evaluator på 5. Rammeprogram, som er EU´s store forsknings- og udviklings program.

Derudover har jeg mange års erfaring med erhvervsfremme aktiviteter, og har desuden været Market Manager hos KMD, hvor jeg sad med ansvaret for indkøbsløsningen.

Sideløbende med ovenstående har jeg, igennem 10 år, været tilknyttet Aalborg Universitet (Det Erhvervsøkonomiske Fakultet, dvs. Cand.Merc.). Først som "associated professor" og siden 2006 som ekstern beskikket censor på alle universiteterne.

Derudover har jeg været ekstern ekspert hos Undervisningsministeriet, i forhold til "akkreditering" (godkendelse) af såvel nye som eksisterende videregående uddannelser.

Endelig har jeg, siden 2003, været ekstern beskikket censor på en lang række kortere videregående uddannelser (ledelse, marketing, sportsmanagement, oplevelsesøkonomi, offentlig administration og en række andre fagområder)

I denne blog vil du se artikler, som omhandler de økonomiske og politiske udfordringer, Danmark har fået, i de 10 år vi har haft en borgerlig regering. Disse er b.la.:

  • Vi har aldrig haft så stor en offentlig sektor, og vores statsunderskud er historisk.
  • Værdipolitikken debatteres, med jævne mellemrum, men sker der noget ?
  • Reformen ingen taler om - Strukturreformen - vil hér blive kulegravet, da den er det værste politiske makværk vi har set i den nyere historie....
  • ......og en lang række andre spændende politiske/økonomiske udfordringer.....
Indlæg | 15 | 43.436 | 80
Siden | 6. januar 2011 14:12
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites