Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Efterlønnen længe leve.

10. januar 2010 17:06
Visninger  [1593 ]   Debat  [18 ]

Vil Lene Espersen give afkald på sin ministerpension, eller vil hun hævde, at den har hun ret til.

Men at pille eller ødelægge Efterlønnen, vil hun gerne og de Radikale hjælper gerne, det er utroværdig politik.

Lad Efterlønnen være og skab bedre arbejdspladser, hvor folk gerne vil blive efter de 60 år, så vil efterlønnen dø stille og roligt for så er der ikke brug for den mere.

Her må jeg rose Pia Kjærsgaard som klart og tydeligt freder Efterlønnen og lover kamp mod Lene og Margrethe som kun skaber utryghed med deres mærkelige udmeldinger.

Kurt A. Nissen

Slagelse

 

Del på Facebook
10.01-2010 | 17:14 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.01-2010 | 17:18 af Kurt A. Nissen
Begge dele Peter, men dem der er på en dårlig arbejdsplads og er 58 år, som ser frem til at kunne trække sig tilbage, de bliver utrygge.
 
 
10.01-2010 | 17:21 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.01-2010 | 17:19 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.01-2010 | 18:48 af Kaj Jensen
Meningen med efterlønnen var i sin tid at bringe arbejdsløshedstallet ned. Hverken mere eller mindre.
Vist håbede politikerne på at det var de mest nedslidte arbejdere, der ville vælge efterløn, så de unge arbejdsløse kunne komme til fadet.
Sådan er det bare ikke blevet. Rigtig mange af mine kolleger og bekendte går på efterløn når de er 60 - og de har altså arbejdet på kontor alle deres dage.
Men jeg er helt med på, at efterlønnen bør forbeholdes de mest nedslidte arbejdere. Vi andre luksusdyr kan godt tage et par år mere for den fælles velfærds skyld.
 
10.01-2010 | 18:45 af Kristian Mortensen
Efterlønnen burde være for alle. I realiteten er den bedøvende ligegyldig for dem med indkomster over ca 500.000 kr om, idet de oftest har selvpensionering eller en pensionsordning på deres arbejdsplads.
Men for os andre lavtlønnede og den lavere middelklasse er den en mulighed for at undgå at blive hånet ved at der ganske enkelt ikke findes arbejdsgivere der ansætter folk med en lavere uddannelse eller slet ingen når man først er ca 55 år
Jeg har dig, Peter, under mistanke for at være radikal. For hvis S -SF yderligere forringer og udhuker velfærdsstaten fuldstændigt så er det venstrefløjens sikre vej mod den evige glemsel, ingen stemmer på dem igen, ikke de første mange, mange år. Blot se Tyskland ved det sidste forbundsstatsvalg og Nyrup kompromitterede arbejderbevægelsen så meget at Soc dem idag er amputeret til en dværg sammenlignet med partiet for bare 20 år siden
Og nej indkomstskatten behøves ikke at være vanvittig høj fordi man beholder efterlønnen for folk som arbejdsgiverne alligevel ikke vil ansætte. Bla kunne man droppe skattelettelserne til de rigeste, og staten kunne være primus motor i alternative energiprojekter, hvor staten er ejere i starten men efterhånden som der er forsket nok og det er rentabelt bliver det jo en guldgruppe for staten ex projekter som dette:
http://old.mim.dk/NR/rdonlyres/27B2BB04-BC96-40FD-90AE-BEA765AC4852/0/md3_04_s4.pdf
Endvidere vil en skattelettelse i bunden kunne gøre at rigtig mange lavtlønsjob ville kunne bevares i DK, desuden vil det jo også gavne dem på overførselsindkomster
 
 
10.01-2010 | 23:01 af Kurt A. Nissen
Man skal huske at det ikke kun er dem med hårdt fysiks arbejde, der kan være nedslidte som 60 årige, folk kan også blive nedslidte af dårligt psykisk arbejdsmiljø og det er der flere og flere der bliver i dagens danmark, de skal også have lov til at trække sig som 60 årige.
Samtidigt sparer staten og kommunerne på sygedagpengene og førtidspensionerne.
 
 
11.01-2010 | 09:45 af Jens-Jørgen christensen
Wupti så afskaffer vi lige Efterlønnen

at afskaffelse af efterlønnen er mirakelkuren
for De Konservative, er åbenbart en del af KFs
Taktik.Virkligheden indikerer det modsatte,
Soc.dem er imod ,DFer imod, SFog EL er imod.

Venstre er for men tør ikke udtale det offentlig
angsten for at få "Enden på Komedie"er stor hos
partiet der sammen med De Radikale var bagmænd
til forringelsen sidste gang,at Poul Nyrup for magtens
skyld lod det ske,"var en kæmpe brøler af soc.dem.
 
11.01-2010 | 11:48 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.01-2010 | 12:13 af Kenneth Jakobsen
I hvilken verden er det at man kan ignorere de nationaløkonomiske fakta?. Det håber da da ikke du gør i din egen økonomi.
 
11.01-2010 | 12:11 af Kenneth Jakobsen
Hvornår er man nedslidt?.
Hvis folk ikke KAN arbejde mere, skal de da have lov at trække sig helt eller delvist tilbage, for en periode eller permanent. Men det kan vi passende bruge revalidering og førtidspension til.

Hvad resten angår bør efterlønnen afskaffes, har selv afmeldt den inden jeg blev 30. Jeg betaler gerne til dem der ikke KAN arbejde, men jeg kan ikke se hvorfor jeg skulle betale til folk som bare vil trække sig tidligt tilbage for magelighedens skyld.
 
11.01-2010 | 12:24 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
12.01-2010 | 01:27 af Kenneth Jakobsen
Jeg siger ikke man skal ignorere alle andre værdier. Men at ignorere de økonomiske realiteter, er lidt som at tro man kan ignorere tyngdekraften. Pengene skal være der, før vi kan bruge dem. Og at de penge som efterlønnen koster er der, bliver en mindre og mindre selvfølge.

Mht til det andet er jeg fuldstændigt enig. Som liberal syntes jeg slet ikke, der skal eksistere nogen former for erhvervstilskudsordninger. For der har aldrig kommet noget godt ud af, at politikere og bureaukrater vælger vindere og tabere på markedet. Og det er jo det de gør, når de giver positiv og negativ særbehandling.
 
11.01-2010 | 14:51 af Kurt A. Nissen
Hvis Efterlønnen endelig skulle afskaffes, så stop tilgangen til ordningen og lad dem som har en forventning, som betaler til den, få lov til at få den.

I dagens Danmark 2010 er det ikke let at få revalidering og slet ikke som 58 årig, førtidspension kræver at der ingen erhvervsevne er tilbage, dertil skal der en masse undersøgelser og usikkerhed om man nu også kan få det eller ej.

Efterlønnen er en ret når man opfylder reglerne, man får et bevis som 60 årig, hvorefter man selv bestemmer om man har behov for at trække sig.

At nogen trækker sig for magelighedens skyld, skal vel ikke gå ud over dem som ikke kan mere, som slæber sig på arbejde, som bruger hver weekend på at komme på højkant igen.
 
 
11.01-2010 | 14:56 af Lars Nunnegaard
Jeg er enig med dig. At få en førtidspension er næsten et sisyfosarbejde. Da jeg var 62 var jeg fuldstændigt nedkørt og presset af mit arbejde , at jeg ikke sov om natten, havde let til gråd, dog passede jeg mit job. Fortalte min chef at jeg kavde kronisk stress ifølge min læge og gerne ville noget andet , gerne til mindre løn. Intet skete. Derfor fremfor en rækkev tovtrækerier med socialforvaltnintgen valgte jeg Efterlønnen.
 
 
12.01-2010 | 01:34 af Kenneth Jakobsen
Kommentar er blevet slettet.
 
12.01-2010 | 01:37 af Kenneth Jakobsen
Du har helt ret. NÅR vi skal afskaffe efterlønnen, skal det selvfølgelig ikke ske med tilbagevirkende kraft.

Til gengæld bør der kigges på revalideringsordningen og førtidspensionen. For disse bør samle de rigtige op, men det skal stadig ikke være et tagselvbord. Balancen bør kunne blive bedre i dag. Svindlerne har kunne komme igennem, og flere med reele behov virker til at blive sjoflet groft. Hvad løsningen er, er jeg så mere i tvivl om.

Dem som må trække sig selv på arbejde, buirde hellere blive hjulpet over i bedre jobs, end trække sig tilbage før tid.
 
31.01-2011 | 12:06 af magnus karlsberg
Vi diskuterer om vi har råd til en efterlønsordning, til folk der i mange tilfælde har været på arbejdsmarkedet i 45 år.-
ordningen koster samfundet ca. 23 mia om året- især
De Radikale mener at de pågældende skal blive ved med at arbejde til de segner,
eller bliver folkepensionister, som næsten 70 årige,
samtidig mener de Radikale at det er OK at vi bruger et endnu større beløb på utilpassede og uintegrerbare ikke vestlige indvandrere,
som de selv er hovedansvarlige for at vi har fået på halsen, de koster samfundet ca. 25 - 30 mia om året-
Vi har altså råd til at være bistandskontor for mellemøsten,
men vi har ikke råd til at give ældre medborgere nogle gode år,
så de kan få en værdig afslutning på et langt arbejdsliv, --
de skal arbejde til de segner skal de!
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
Kommentarfeltet accepterer ikke lange links.
Forkort links med f.eks tiny.cc, bitly.com, TinyURL.com eller goo.gl

Jeg er nu på Folkepension efter 5 år på Efterløn, er tidligere bygningsmaler, specialarbejder, buschauffør og faglig sekretær i SiD samt 3F Slagelse. Blev formand for Arbejdsskadeforeningen AVS i 1990 og deltager aktivt i den løbende debat om sociale og arbejdsmarkedsforhold. Holder også meget at min familien, så den har altid første priotet, heldivis er den meget forstående, har også 6 dejlige børnebørn og en skøn lille hund.

Indlæg | 35 | 26.409 | 286
Siden | 2. november 2009 23:01
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites